eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 درباره : 🛑قسمت سی وهفتم: در قران 🌐 در . ⭕️👈از نظر اسلام منتهای اهانت و تحقیر برای یك زن این است كه مرد بگوید من تو را دوست ندارم، از تو تنفر دارم، و آنگاه قانون بخواهد به زور و اجبار آن زن را در خانه ی آن مرد نگه دارد. قانون می تواند اجباراً زن را در خانه ی مرد نگه دارد ولی قادر نیست زن را در مقام خود در محیط زناشویی یعنی مقام محبوبیت و مركزیت نگهداری كند. قانون قادر است مرد را مجبور به نگهداری از زن و پرداخت نفقه و غیره بكند اما قادر نیست مرد را در مقام و مرتبه ی یك فداكار و به صورت یك نقطه ی «گردان» در گرد یك نقطه ی مركزی نگه دارد. 👈از این رو هر زمان كه شعله ی محبت و علاقه ی مرد خاموش شود ازدواج از نظر طبیعی مرده است. اینجا پرسش دیگری پیش می آید و آن اینكه اگر این شعله از ناحیه ی زن خاموش بشود چطور؟❓ آیا حیات خانوادگی با از میان رفتن علاقه ی زن به مرد باقی است یا از میان می رود؟ اگر باقی است، چه فرقی میان زن و مرد است كه سلب علاقه ی مرد موجب پایان حیات خانوادگی می شود و سلب علاقه ی زن موجب پایان این حیات نمی شود؟ و اگر با سلب علاقه ی زن نیز حیات خانوادگی پایان می یابد، پس در صورتی كه زن از مرد سلب علاقه كند باید ازدواج را پایان یافته تلقی كنیم و به زن هم مثل مرد حق طلاق بدهیم. جواب این است كه حیات خانوادگی وابسته است به علاقه ی طرفین نه یك طرف. تنها چیزی كه هست، روانشناسی زن و مرد در این جهت متفاوت است و ما در مقالات گذشته با استناد به تحقیقات دانشمندان آن را بیان كردیم. طبیعت، علایق زوجین را به این صورت قرار داده است كه زن را پاسخ دهنده به مرد قرار داده است. 💞👌علاقه و اصیل و پایدار زن همان است كه به صورت عكس العمل به علاقه و احترام یك مرد نسبت به او به وجود می آید. از این رو علاقه ی زن به مرد معلول علاقه ی مرد به زن و وابسته به اوست. طبیعت، كلید محبت طرفین را در اختیار مرد قرار داده است؛ مرد است كه اگر زن را دوست بدارد و نسبت به او وفادار بماند، زن نیز او را دوست می دارد و نسبت به او وفادار می ماند. ♦️♦️به طور قطع زن طبعاً از مرد وفادارتر است و بی وفایی زن عكس العمل بی وفایی مرد است. طبیعت، كلید فسخ طبیعی ازدواج را به دست مرد داده است؛ یعنی این مرد است كه با بی علاقگی و بی وفایی خود نسبت به زن او را نیز سرد و بی علاقه می كند، برخلاف زن كه بی علاقگی اگر از او شروع شود تأثیری در علاقه ی مرد ندارد بلكه احیاناً آن را تیزتر می كند. از این رو بی علاقگی مرد منجر به بی علاقگی طرفین می شود، ولی بی علاقگی زن منجر به بی علاقگی طرفین نمی شود. سردی و خاموشی علاقه ی مرد مرگ ازدواج و پایان حیات خانوادگی است اما سردی و خاموشی علاقه ی زن به مرد آن را به صورت مریضی نیمه جان در می آورد كه امید بهبود و شفا دارد. در صورتی كه بی علاقگی از زن شروع شود، مرد اگر عاقل و وفادار باشد می تواند با ابراز محبت و مهربانی علاقه ی زن را بازگردان البته این در صورتی است كه علت بی علاقگی زن فساد اخلاق و ستمگری مرد نباشد. اگر مرد، ستمگری آغاز كند و زن به خاطر ستمگری و اضرار مرد به او بی علاقه گردد، مطلب دیگری است 👈به هر حال تفاوت در این است كه مرد به شخص زن نیازمند است و زن به قلب مرد. حمایت و مهربانی قلبی مرد آنقدر برای زن ارزش دارد كه ازدواج بدون آن برای زن قابل تحمل نیست. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 263 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اِلـٰهِي جُودُكَ بَسَطَ اَمَلِي وَ عَفْوُكَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي خدايا جود تو آرزويم را گسترده ساخت، و عفو تو از عمل من برترى گرفت. "فرازی از مناجات شعبانیه" @quranpuyan
﷽ 🌹🌹 با تبریک سال جدید به همه مخاطبان عزیز 💐 سالروز عید سعید نیمه شعبان مقارن بود با سالگرد آغاز فعالیتهای با راه اندازی تالار گفتگوهای قرآن پویان 🌹💐 توفیقات و فعاليتهاي شاخص قرآن پویان در سال1400 ✅ به لطف خدا و همراهی شما عزیزان،در سال 1400 توفیقاتی در مسیر گسترش فهم و عمل به معارف قرآنی حاصل شد که اهم آنها بشرح زیر است: ✳ 1- چاپ و انتشار "باورها و رفتارهای قرآنی، 280 نکته از 30جزء قرآن" در ابتدای سال همزمان با ماه مبارک رمضان 2-برگزاری دو دوره روش ساده مطالعه و فهم قران کریم بصورت مجازی 3-تهیه و انتشار مطالب در گروه های در پیام رسانهای تلگرام و واتساپ با هدف مطالعه روزانه یک صفحه از قرآن همراه با ترجمه ، ترتیل و نکات برگزیده تفسیری و تشکیل این گروه در پیام رسان ایتا 4-تولید و انتشار بیش از 1440 محتوا در کانال و گروه در پیام رسانهای تلگرام، واتساپ و ایتا با هدف آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی 5-تهیه،تنظیم و ارسال حدود 4000 پست قرانی و دینی در کانال قران پویان در پیام رسان های تلگرام، بله، ایتا و گپ 6-بیش از 2.2 بازدید از سایت قرآن پویان در سال 400که تعداد کل بازدیدها از مرز 12،280،000 عبور کرد. 7-امار بازديد روزانه از ،در روز پنج شنبه 19 فروردین 1400 مصادف با اخرین پنج شنبه ماه شعبان، ركورد قبلي خود را شكست و به تعداد 28743 رسيد 8-تولید یا گرداوری و ارسال بیش از 690 پست قرآنی در سال 400 که مجموع تعداد مطالب ارسالی در سایت به 5369 در 1019 عنوان مختلف رسید. 9-بالغ شدن تعداد بازدیدها از پربازدیدترین موضوع سایت (آیات زیبای قرآنی) به بیش از 148هزار 🔶🔶 ان شاالله در سال جدید با همکاری و همفکری شما ،توفیقات بیشتر در ابعاد کیفی و کمی نصیب ما شود. منتظر پیشنهادات و راهنمایی شما خوبان هستیم🙏🙏 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 37 تا 40 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چگونه در نظر جلوه می‌كند؟ 💠إِنَّمَا النَّسِي‏ءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عاماً وَ يُحَرِّمُونَهُ عاماً لِيُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ 🌱تأخیر و جابه‌جا کردن ماه‌های حرام، صرفاً افزایشی در کفر است که کافران با آن گمراه می‌شوند. یک سال آن را حلال می‌شمرند و سالی (دیگر) حرامش می‌کنند تا (به خیال خود) شمار ماه‌هایی را که خدا حرام کرده، (با ماه‌های جابه‌جاشده) هماهنگ کنند، و (با این حیله،) آنچه را که خدا حرام کرده، حلال کنند. زشتی کارهایشان، برایشان آراسته شده است. خداوند، افراد کافر را هدایت نمی‌کند. توبه - ۳۷ 🔷✨‏و جدان انسان در حالی كه دست نخورده باشد به خوبی نيك و بد را تشخيص می‌دهد اما هنگامی كه دانسته قدم در جاده گناه و خلافكاری بگذارد فروغ و جدان كمرنگ و كمرنگتر می‌شود و كار به جايی می‌رسد كه زشتی و قبح گناه تدريجا از ميان می‌رود. 🔷✨‏هر گاه باز ادامه به اين كار دهد كم كم اعمال زشت در نظرش زيبا، و زيبا، زشت جلوه می‌كند! و اين همان چيزی است كه در آيات فوق و آيات ديگر قرآن به آن اشاره شده. ‏گاهی" تزيين اعمال زشت" به شيطان نسبت داده شده است، مانند آيه ۶۳ سوره" نحل"" فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ‌" و گاهی به صورت فعل مجهول مانند آيه فوق ذكر شده است كه فاعل آن ممكن است وسوسه‌های شيطان و يا نفس سركش بوده باشد، و گاهی به" شركاء" (يعنی بتها) مانند آيه ۱۳۷ سوره" انعام"، و حتی گاهی به خداوند نسبت داده شده است، مانند آيه ۴ سوره" نمل" (إِنَّ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمالَهُمْ‌":" كسانی كه ايمان به آخرت ندارند اعمال زشتشان را در نظرشان زيبا جلوه می‌دهيم". 👈‏بارها گفته‌ايم كه نسبت دادن اينگونه امور به خداوند به خاطر آن است كه اينها خاصيت عمل خود انسان محسوب می‌شود، و خواص همه اشياء به دست خدا است و مسبب الاسباب او است، و نيز گفته‌ايم اين گونه نسبتها هيچگونه مخالفتی با مسئله اختيار و آزادی اراده انسان ندارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ما لَكُمْ إِذا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَی الْأَرْضِ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَياةِ الدُّنْيا مِنَ الْآخِرَةِ فَما مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ (۳۸/توبه) 🌱‏ای كسانی‌كه ايمان آورده‌ايد! چرا وقتی به شما گفته می‌شود در راه خدا (و برای جهاد) حركت كنيد، سنگين و زمين‌گير می‌شويد؟ آيا به جای آخرت، به زندگی دنيا راضی شده‌ايد؟ پس بدانيد بهره‌ی زندگی دنيا در (برابر) آخرت، جز اندكی نيست. 👈‏اين آيه اشاره به جنگ تبوك دارد كه برخی از شركت در آن سستی نشان می‌دادند. عوامل و بهانه‌های سستی، فاصله‌ی زياد مدينه تا تبوك (حدود ۶۰۰ كيلومتر)، گرمی هوا، فصل برداشتِ محصول و تبليغات منافقان نسبت به عظمت و قدرت سپاه روم بود. ‏🔹مؤمنان نيز بايد گاهی مورد انتقاد و مؤاخذه قرار گيرند. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ما لَكُمْ‌ ... ‏🔹دلبستگی به دنيا وماديّات، مانع جداشدن انسان از زمين وخاك و رسيدن به‌ كمال وافلاك می‌شود. اثَّاقَلْتُمْ‌ ... (دنياطلب، كوتاه همّت است) ‏🔹ارزش و جايگاه انسان تا حدّی است كه دنيا برای او ناچيز است. «أَ رَضِيتُمْ» ‏🔹كسی‌كه آخرت را برتر از دنيای اندك بداند، به جبهه‌ی جنگ رو می‌كند، نه دنيا. «إِلَّا قَلِيلٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ❤ وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَكَ  آیا بار سنگین را از تو برنداشتیم ، همان باری که پشتت را می شکست؟ 🌷 سوره شرح : آیه ۲ ، ۳ 🆔️ @quranpuyan
💠 درباره : 🛑قسمت سی و هشتم : در قران چرا اسلام طلاق را منع و حرام نکرد؟ 🌐💞 كه بر اساس بنا شده است. 🔻اكنون درست فكر كنید موجودی كه تا این اندازه به عواطف و علایق قلبی و حمایت و مهربانی موجود دیگر نیازمند است، همه چیز را با عواطف و مهربانی او می تواند تحمل كند، بدون عواطف و مهربانیهای او حتی فرزند برای او مفهوم درستی ندارد، موجودی كه به قلب و احساسات موجود دیگر نیازمند است نه تنها به وجود او، چگونه ممكن است با زور قانون او را به آن موجود دیگر كه نامش مرد است چسبانید؟ . آیا این اشتباه نیست كه ما از طرفی موجبات بلهوسی و بی علاقگی مردان را نسبت به همسرانشان فراهم كنیم و زمینه های هوسرانی را هر روز فراهمتر سازیم و آنگاه بخواهیم با زور قانون آنها را به مردان متصل كنیم و به اصطلاح به ریش مردان بچسبانیم؟ اسلام كاری كرده كه مرد عملاً زن را بخواهد و دوستدار او باشد. اسلام هرگز نخواسته كه به زور زن را به مرد بچسباند. به طور كلی هر جا كه پای علاقه و ارادت و اخلاص در میان باشد و این امور پایه و ركن كار محسوب شوند، جای اجبار قانونی نیست؛ ممكن است جای تأسف باشد ولی جای اجبار و الزام و اكراه نیست. 💢مثالی ذكر كنم: می دانیم كه در نماز جماعت عدالت امام و اعتقاد مأمومین به عدالت او شرط است. ارتباط و اجتماع امام و مأمومین ارتباط و اجتماعی است كه بر اساس عدالت امام و ارادت و علاقه و اخلاص مأمومین استوار شده است. قلب و احساسات ركن اساسی این ارتباط و اجتماع است. به همین دلیل این اجتماع و ارتباط اجباربردار و الزام بردار نیست؛ قانون نمی تواند ضامن بقا و ادامه ی آن باشد. 👈اگر مأمومین نسبت به امام جماعت خود بی علاقه گردند و اراده و اخلاصشان سلب گردد، این ارتباط و اجتماع طبعاً از هم پاشیده است، خواه سلب اراده و علاقه و اخلاص مأمومین از امام بجا باشد یا بیجا. فرضاً امام جماعت دارای عالیترین درجه ی عدالت و تقوا و صلاحیت باشد، نمی توان مأمومین را مجبور به اقتدا كرد. مضحك است اگر امام جماعتی به دادگستری عرض حال بدهد: چرا مردم به من ارادت ندارند؟ چرا مردم به من اعتقاد ندارند؟ و بالأخره چرا مردم به من اقتدا نمی كنند؟ بلكه منتهای اهانت به مقام یك امام جماعت این است كه مردم را با قوه ی جبریه به اقتداء به او وادار كنند. 👌 فریضه ی خانوادگی نیز درست مانند همان فریضه ی دینی و فریضه ی اجتماعی است. پس عمده این است كه بدانیم اسلام زندگی خانوادگی را یك اجتماع طبیعی می داند و برای این یك مكانیسم مخصوص تشخیص داده است و رعایت آن مكانیسم را لازم و غیرقابل تخلف دانسته است. 💢💢بزرگترین اعجاز اسلام، در تشخیص این مكانیسم است. من مانند این آفتاب عالمتاب روشن می بینم كه دنیای غرب درپرتو علم تدریجاً اصول اسلامی را در مقررات خانوادگی خواهد پذیرفت؛ و البته من 🔻🔻هرگز تعلیمات متین و نورانی اسلام را با آنچه به این نام در دست مردم است یكی نمی دانم 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 267 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 41 تا 47 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan