💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 123 تا 129
📄#صفحـہ_207
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_207
❇️#دشمنان_نزدیکتر را دریابید!
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ
🌱ای مسلمانان، با کافرانی که به شما نزدیکترند، بجنگید، و باید در شما قاطعیت و صلابت بیابند، و بدانید که خدا با پرهیزکاران است.
توبه - ۱۲۳
👈در آیه فوق به تناسب بحثهائى که تا کنون پیرامون جهاد در این سوره ذکر شده به دو دستور دیگر در زمینه این موضوع مهم اسلامى اشاره گردیده است .
🔷✨نخست روى سخن را به مؤمنان کرده ، مى گوید: (اى کسانى که ایمان آورده اید با کفارى که به شما نزدیکترند پیکار کنید) (یا ایها الذین آمنوا قاتلوا الذین یلونکم من الکفار).
درست است که با تمام دشمنان باید مبارزه کرد، و تفاوتى در این وجود ندارد، ولى از نظر تاکتیک و روش مبارزه ، بدون شک باید نخست از دشمنان نزدیکتر شروع کرد، چرا که خطر دشمنان نزدیکتر بیشتر است همانگونه که به هنگام دعوت به سوى اسلام و هدایت مردم به آئین حق باید از نزدیکتر شروع کردپیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) دعوت خود را به فرمان خداوند از بستگانش شروع کرد و سپس مردم مکه را تبلیغ فرمود، بعد از آن به سراسر جزیره عرب ، مبلغ فرستاد و سپس نامه براى سلاطین جهان نوشت ، و بدون شک این روش به پیروزى نزدیکتر است .
البته هر قانونى استثنائى دارد، ممکن است مواقع فوق العاده اى پیش بیاید که دشمن دورتر به مراتب خطرناکتر باشد، و قبلا باید به دفع او شتافت ، اما همانگونه که گفتیم این یک استثناء است نه یک قانون همیشگى .
👌و اما اینکه گفتیم پرداختن به دشمن نزدیکتر لازمتر است ، دلائلش واضح است زیرا.
🔹اولا خطر دشمن نزدیک از خطر دشمنان دور بیشتر مى باشد.
🔹ثانیا - آگاهى و اطلاعات ما نسبت به دشمنان نزدیکتر افزونتر است و این خود به پیروزى کمک مى کند.
🔹ثالثا- پرداختن به دور و رها کردن نزدیک این خطر را نیز دارد که دشمنان نزدیک ممکن است از پشت سر حمله کنند و یا کانون اصلى اسلام را به هنگام خالى شدن مرکز درهم بکوبند.
رابعا -وسائل و هزینه مبارزه با نزدیک ، کمتر و ساده تر، و تسلط بر جبهه در آن آسانتر است به این جهات و جهات دیگر دفع اینگونه دشمنان ، لازمتر است .
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_207
❇️#آیه129توبه
💠فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (۱۲۹/توبه)
🌱پس اگر (از سخنان خداوند) روی گردان شدند، بگو: خداوند مرا كافی است، هيچ معبودی جز او نيست، تنها بر او توكّل كردهام و او پروردگار عرش بزرگ است.
🔷✨در آيهی قبل، سخن از رأفت ودلسوزی پيامبر بود، در اين آيه میفرمايد: مبادا كسی خيال كند كه سوز، تلاش و رأفت آن حضرت به مردم به خاطر نيازِ به مردم بوده است، زيرا اگر همهی مردم از او اعراض كنند، خدا با اوست. همانگونه كه اگر همهی مردم رو به خورشيد كنند يا پشت به آن، هيچ اثری در خورشيد ندارد.
خدايی كه نظام عظيم هستی را حفظ وتدبير میكند، انسان كوچكی را نيز میتواند تحت الطاف خويش نگهداری كند.
🔹رويگردانی مردم از دين، نبايد در ايمان و روحيّهی ما تأثير گذارد. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ»
🔹كسیكه خدا دارد، چه كم دارد؟ «حَسْبِيَ اللَّهُ»
🔹توكّل بر خداوند، رمز غلبه بر مشكلات است. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ ... عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ
«والحَمدُ للَّه ربّ العالَميِن»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣8⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹پیام های آیات ۸۹-۸۱ سوره اسراء از تفسیر نور
۱- عاقبت،باطل رفتنی و نابود شدنی است و حقّ،باقی و پایدار. جاءَ ... زَهَقَ (فعل ماضی نشانه قطعی بودن است.)
۲- از جلوه ها و مانورهای باطل نباید هراسید که دوامی ندارد. «کانَ زَهُوقاً»
۳- انسان به جای اینکه نعمت را از خدا بداند و به او بگرود،آن را از فکر، استعداد،نبوغ و کار خود می پندارد و خدا را رها می کند. «نَأی بِجانِبِهِ»
۴- نعمت ها از خداست،ولی شرّ وبدی از عملکرد خودماست. «أَنْعَمْنا مَسَّهُ الشَّرُّ»
۵- رفتار انسان برگرفته از شخصیّت فکری و روحی و اخلاقی اوست. «یَعْمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ» (از کوزه همان برون تراود که در اوست.)
۶- چون رفتارها ریشه در حالات و عادات دارد،باید از انگیزه ها و خوگرفتن های نابجا پرهیز کرد تا اعمال نابجا به صورت ملکه در نیاید. «کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ»
۷- خداوند با آیات قرآن حجّت را بر مردم تمام کرده است. لَقَدْ صَرَّفْنا ...
۸- یکنواختی خستگی آور است،پیام دعوت باید متنوّع باشد. «صَرَّفْنا»
۹- مردم متفاوتند ومثال های متنوّع،هر کدام می تواند برای گروهی روشنگر باشد. صَرَّفْنا لِلنّاسِ ... مِنْ کُلِّ مَثَلٍ
۱۰- اکثریّت،نشانه ی حقّانیت نیست. «فَأَبی أَکْثَرُ النّاسِ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
💠❓منظور از اينكه خداوند «ذوانتقام» است و #انتقام ميگيرد چيست؟ ايا در دنياست يا اخرت؟
🛑قسمت سوم .
#انتقام از مادهی "نقم" به معنای انکار یک چیز و عیبگیری از آن است.[1] این انکار ممکن است به وسیلهی زبان و یا عقوبتکردن باشد.[2]
#انتقام مراتب مختلفی دارد؛ ممکن است به صورت سرزنش و نکوهش، توبیخ کردن، تنبیه نمودن یا مجازات کردن باشد. اما معنای اصلی "نقم" همان سرزنش همراه با تنفر است به هر نحوی که مناسب حال و مقام باشد.[3]
پس در معنای اصلی و ریشهای این لفظ، هرگز معنی عقاب و کیفر نهفته نیست؛ بلکه انکار گاهی با زبان و گاهی با عمل که همان عقاب و کیفر باشد، انجام میگیرد و انکار عملی از لوازم معنی انتقام به شمار میرود[4] و انتقام در اصطلاح قرآنی همان انکار است که احیاناً ملازم با کیفر بوده و هرگاه کیفردهنده بشر باشد، همراه با تلافی درآوردن خواهد بود؛ ولی اگر خدای متعال باشد فقط به معنی کیفر بخشیدن است.[5]
💢👈هدف خداوند از انتقام گرفتن
هدف خداوند از انتقام، #اصلاح_زمین_ازفساد است؛ یعنی مفسدانی را که امید هیچگونه خیری از آنها نیست و همهی منافذ نور و هدایت را بر خودشان بستهاند، از بین برده و ریشهکن میکند.[15] پس خداوند انتقام گیرنده از ظالمین به خاطر حق مظلومان است [16]که در قرآن میفرماید:
«...فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذینَ أَجْرَمُوا وَ کانَ حَقًّا عَلَیْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنینَ»[روم/47]
«... ولى (هنگامى که اندرزها سودى نداد) از مجرمان انتقام گرفتیم (و مؤمنان را یارى کردیم) و یارى مؤمنان، همواره حقّى است بر عهدهی ما!»
میتوان گفت هرکجا در قرآن و سنت، انتقام به خدا نسبت داده شده، به دلیل تضییع حقی از حقوق دین الهی و شریعت آسمانی است.[18]
⏱🔻 زمان انتقام گرفتن خداوند
#انتقام_الهی را از حیث زمان میتوان به اخروی و دنیوی تقسیم کرد:
↩الف. انتقام اخروی: در برخی از آیات قرآن، زمان انتقام گرفتن خداوند روز قیامت است:
«یَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْکُبْرى إِنَّا مُنْتَقِمُونَ»[دخان/16]« در آن روز که آنها را با قدرت خواهیم گرفت؛ آرى ما انتقام گیرندهایم!»
در حقیقت انتقام الهی در عالم آخرت همان عذابهای گوناگون خداوند است که هر فرد به اندازهای که استحقاق عذاب دارد، گرفتار آن خواهد شد.[23]
↩ب. انتقام دنیوی: خداوند از برخی در دنیا انتقام میگیرد؛ مانند عذابهایی که به عنوان انتقام بر قوم فرعون [اعراف/136] و قوم شعیب[حجر/79] نازل شد یا اینکه برخی اقوام را به انتقام دنیوی تهدید کرده است که خطاب به پیامبر اسلام میفرماید:
«فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِکَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ»[زخرف/41]«و هر گاه تو را از میان آنها ببریم، حتماً از آنان انتقام خواهیم گرفت!»
🔻منظور از بردن پیامبر اسلام(ص) از میان امتش، رحلت آن بزرگوار است و اشاره به این دارد که اگر مردم به راه خود همچنان ادامه دهند، در غیاب پیامبرشان نیز شدیداً آنها را مجازات میکنیم.[28]
🔻👈همچنین قرآن کریم یکی دیگر از انتقامهای دنیوی خداوند را اضلال گناهکاران و گمراهان برشمرده و فرموده است:«وَ مَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ... أَ لَیْسَ اللَّهُ بِعَزِیزٍ ذِىانتِقَام»زمر/36«و هر کس را خداوند گمراه کند، هیچ هدایتکنندهاى ندارد... آیا خداوند توانا و داراى مجازات نیست؟!»
💢عزت و صاحب انتقام بودن خداوند اقتضا میکند از کسی که حق را انکار کرده و بر کفر خود اصرار ورزیده، انتقام گرفته شود و انتقامش به این صورت است که او را گمراه کند و راهنمایی نباشد که او را هدایت کند. باید توجه داشت که این گمراه کردن توسط خداوند، به عنوان یک مجازات بوده و گرنه خداوند ابتداءاً هیچکس را گمراه نمیکند؛ بلکه اضلال خداوند ثانوی است.[30]
#انتقام_در_قران، 🖋نویسنده : مجتبي بيابان پور
منابع :[1]. ابن فارس، احمد؛ معجم مقاییس اللغة، ، ج5، ص464.
[2]. راغب.المفردات بیروت، ص822.
[3]. مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ، ج12، ص228.
[4]. سبحانی، جعفر؛ منشور جاوید، ج2،صفحه237.
[5]. منشور جاوید، ج2، ص238.
[15]. صادقی تهرانی، الفرقان ج11، ص267.
[16]. همان، ج16، ص102.
[18]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج12، ص87.
[23]. سبزواری نجفی، محمدبن حبیب الله ؛ الجدید فی تفسیرالقران ج6، ص385
[28]. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج21، ص71..
[30]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج12، ص262.
http://quranpuyan.com/yaf_postst5435_mnZwr-z-ynkh-khdwnd-dhwntqm-st-w-ntqm-mygyrd-chyst.aspx
@quranpuyan
.
#آیههاینور
۱۶۰🌸🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا
وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا
وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
هر كس كار نيكی بياورد ده برابر آن
پاداش خواهد داشت و هر كس كار
بدی بياورد جز به مقدار آن كيفر نخواهد
ديد و ستمی بر آنها نخواهد شد.
🌹 سوره انعام ، آیه ۱۶۰
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan