eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
646 ویدیو
599 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَ لا نَفْعاً إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ (۴۹/یونس) 🌱‏بگو: من (حتّی) برای خودم جز آنچه خدا بخواهد، مالك زيان و سودی نيستم (تا چه رسد برای شما)، برای هر امّتی اجل و سرآمدی معيّن است كه هرگاه مدّتشان فرا رسد، نه لحظه‌ای تأخير دارند و نه پيشی می‌گيرند. ‏🔹هيچ كس حتّی انبيا، از پيش خود قدرتی و مالكيّتی ندارد. «لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي» ‏🔹قدرت انبيا و اوليا، پرتوی از قدرت الهی است.«إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ» ‏🔹نشانه‌ی صداقت پيامبر صلی الله عليه و آله، گفتنِ «لا املك لنفسی نفعاً و لا ضرّا» است. ‏🔹تعيين زمان كيفر كفّار، تنها به دست خداست. مَتی‌ هذَا الْوَعْدُ ... قُلْ لا أَمْلِكُ‌ ... ‏🔹جامعه همچون افراد، اجل، سعادت و شقاوت، رشد و غیّ دارد. «لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ» (سرآمدن اجل‌ها، گاهی با هلاكت و نابودی است، گاهی با از دست دادن شوكت و عزّت) ‏🔹حكومت وقدرت دنيوی ابدی نيست، به آن مغرور نشويم. «لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ» ‏🔹مهلت دادن به امّت‌ها، از سنّت‌های الهی است. «لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ» ‏🔹مقدّراتِ امّت‌ها، بر اساس سنّت‌های الهی است و تقديم و تأخير ندارد. پس در مقدّرات الهی شتاب نكنيم. فَلا يَسْتَأْخِرُونَ‌ ... 🔹متأسفانه در تفسير مراغی برای ردّ توسّل، بحثی مفصّل شده و به جمله‌قل لا املك‌استناد شده و از جمله‌الّا ما شاء اللَّه‌غفلت شده است!! 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در تردید نکنید 💠وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ 🌱از تو خبر می‌گیرند که آیا آن (وعده) حق است؟ بگو: آری؛ سوگند به پروردگارم که قطعاً آن حق است و شما نمی‌توانید (از خدا) بگریزید. یونس - ۵۳ 🔷✨در آیات گذشته سخن از کیفر و مجازات و عذاب مجرمان در این جهان و جهان دیگر بود،آیات مورد بحث نیز این موضوع را دنبال مى کند نخست مى گوید: مجرمان و مشرکان از روى تعجب و استفهام از تو سؤال مى کنند که آیا این وعده مجازات الهى در این جهان و جهان دیگر حق است ؟ ( وَ یَسْتَنْبِئُونَکَ أَ حَقٌّ هُوَ ) 👈البته حق در اینجا در مقابل باطل نیست،بلکه منظور این است که آیا این مجازات و کیفر واقعیت دارد و تحقق مى یابد؟زیرا حق و تحقق هر دو از یک ماده اند البته حق در مقابل باطل اگر به معنى وسیع کلمه تفسیر شود، شامل هر واقعیت موجود مى گردد،و نقطه مقابل آن معدوم و باطل است خداوند به پیامبرش دستور مى دهد که در برابر این سؤال با تاکید هر چه بیشتر بگو به پروردگارم سوگند این یک واقعیت است و هیچ شک و تردیدى در آن نیست ( قُلْ إِی وَ رَبِّی إِنَّهُ لَحَقٌّ ) و اگر فکر مى کنید،مى توانید از چنگال مجازات الهى فرار کنید اشتباه بزرگى کرده اید،زیرا هرگز شما نمى توانید از آن جلو گیرى کنید،و او را با قدرت خود ناتوان سازید ( وَ مٰا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ ) 🔷✨در واقع این جمله با جمله فوق از قبیل بیان مقتضى و مانع است،در جمله اول مى گوید مجازات مجرمان یک واقعیت است،و در جمله دوم اضافه مى کند: هیچ قدرتى نمى تواند جلو آن را بگیرد،درست مانند آیات 8 و 9 سوره طور إِنَّ عَذٰابَ رَبِّکَ لَوٰاقِعٌ مٰا لَهُ مِنْ دٰافِعٍ تاکیدهایى که در آیه به چشم مى خورد قابل توجه است،از یک سو سوگند ، و از سوى دیگر کلمه ان و لام تاکید و از سوى سوم جمله وَ مٰا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ همه اینها تاکید مى کند که به هنگام ارتکاب جرمهاى سنگین مجازات الهى حتمى است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۱۰۰ قُل لَّوْ أَنتُمْ تَمْلِكُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذًا لَّأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْإِنفَاقِ وَكَانَ الْإِنسَانُ قَتُورًا بگو: اگر شما گنجينه‌هاي رحمت پروردگارم را هم دارا بوديد، باز هم از ترس خرج کردن [=پرداخت به ديگران] امساک مي‌کرديد و انسان بسيار بخيل است 119 [ولي خدا به رحمتش شما را بازآفريني مي‌کند]. __ 119- «قَتْر»، تنگ گرفتن بر همسر در خرجي دادن يا بر ديگران است که از تنگ نظري و خسّت ناشي مي‌شود، حالتي است مقابل اسراف که زياده از حدّ گشاده دست بودن است [وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا...- فرقان 67 (25:67) ]. اما قتور [مثل صبور از ريشه صبر] بسيار تنگ نظر و بخيل است. مُقْتِر [کسيکه در تنگناي مالي است] نيز در برابر موسِع [کسيکه داراي گشادگي مالي است] قرار دارد [بقره 236 (2:236) ]. به دودي که از آشپزخانه برمي‌خيزد نيز قَتَر گويند. از اين مشابهت مي‌توان فهميد از انسان‌هاي قتور خيري به ديگران نمي‌رسد مگر در حدّ بوي غذا و دودي که از آن منتشر مي‌گردد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ شلاق، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به اشاره شده است؟ 🛑قسمت چهارم: 🌐وَاللَّاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا ﴿۱۵﴾ و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى ‏شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ‏ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد (وقتى مى خواهند بگويند فلانى فلان عمل را انجام داده هم مى گويند: (فلان اتاه ): و هم تعبير مى كنند (فلان اتى به ) و كلمه (فاحشه ) از ماده (ف _ ح _ ش ) به معناى طريقه شنيعه است، ولى استعمالش در عمل شنيع شايع شده است،و در قرآن كريم در آيه زير بر و يا هم بر آن و هم بر عمل مساحقه _ همجنس بازى زنان _ اطلاق شده است. (انّكم لتاتون الفاحشة ما سبقكم بها من احد من العالمين ). و ظاهرا و بطورى كه بيشتر مفسرين گفته اند: مراد از فاحشه در آيه مورد بحث عمل زنا باشد، مفسرين روايتى هم نقل كرده اند، كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) وقتى آيه تازيانه در اول سوره نور نازل شد فرمود: اين همان راه علاج و سبيلى است كه خداى تعالى در آيه پانزده سوره نساء وعده اش را داده است. 💢شاهد اين ظهور، ظهور ديگرى است در آيه و آن اين است كه از لحن آيه شريفه فهميده مى شود كه حكمش دائمى نيست و بزودى نسخ مى شود چون مى فرمايد: (او يجعل اللّه لهن سبيلا) و يا خدا راه علاجى برايشان قرار دهد) و هيچ دليلى نقل نشده كه گفته باشد اين حد چند صباحى در مورد مساحقه جارى شد و سپس بحدى و حكمى ديگر نسخ شده است . 👈پس معلوم مى شود آيه شريفه همانطور كه گفتيم درباره زنا نازل شده است و از جمله : (اربعة منكم...) برمى آيد كه عدد نامبرده بايد از مردان باشد. (فان شهدوا فامسكوهنّ فى البيوت...) در اين جمله مساله حبس كردن دائمى زن مورد بحث را مترتب كرده بر شهادت دادن شهود، نه بر اصل وقوع عمل زشت و حكم نامبرده حبس دائمى است، به قرينه اينكه نهايت مدت حبس را مرگ زن قرار داده و فرموده : (حتى يتوفيهن الموت ) (تا مرگ ايشان را دريابد)، 💢چيزى كه هست تعبير حبس ابد آن هم در زندان نياورد، بلكه فرمود آنها را در خانه ها نگه بداريد تا مرگشان فرا رسد اين نيز دليل روشنى است بر اينكه خواسته است كار را بر مسلمانان آسان بگيرد و از سخت گيرى اغماض كند و اينكه فرمود: (تا مرگشان برسد) (و يا خدا راه نجاتى برايشان مقرر بدارد) منظور نجات از حبس ابد است و در اينكه ترديد كرد و فرمود: (يا آن و يا اين ) اشاره اى است به اينكه اميد آن هست كه حكم حبس ابد نسخ شود، همچنانكه همينطور هم شد، براى اينكه حكم تازيانه حكم حبس ابد را كرد و اين از ضروريات است كه حكم جارى درباره زناكاران در اواخر عمر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نازل شد و بعد از رحلت آن جناب در بين مسلمانان جارى گرديد و مساله كردن بعد از رحلت آنجناب اصلا مورد عمل واقع نشد. 📚تفسير الميزان 💫ادامه دارد www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌸🤲 اللَّهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكُرَبِ وَ الْبَلْوَى وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَى وَ أَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَ الدُّنْيَا [الْأُولَى‏] فَأَغِثْ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلَى وَ أَرِهِ سَيِّدَهُ يَا شَدِيدَ الْقُوَى خدایا تو برطرف کننده سختی‌ها و حوادث ناگواری، از تو یاری می‌طلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده‌، ای دارندۀ نیروهای شگرف 🟣 دعای ندبه 💫 کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دیدار با گروهی از فرهنگیان 🔷موضوع : مصیبت ومصیبت بزرگترازگرانی نقد سخنانی که گرانی را خوب و مقدمه میداند!!! اگر از علایم ظهور است، چرا بقیه روایت را نمیخوانید که ظلم و هم از علامات است. از اینها هم باید خوشحال بود؟ !!!! گرانی و تصمیمات و اقدامات خوب یا بد خود را باسم توجیه نکنید. مردم را با دین ندهید. ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ایت الله سروش محلاتی @quranpuyan