💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یونس آیه 71 تا 78
📄#صفحـہ_217
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_217
❇️بخشى از #مبارزات_موسى_و_هارون
💠ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسی وَ هارُونَ إِلی فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ بِآياتِنا فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ (۷۵/یونس)
🌱سپس بعد از آنان، موسی و هارون را همراه با معجزات خويش، به سوی فرعونِ و سران قومش فرستاديم، امّا آنان كه گروهی تبهكار بودند، استكبار ورزيدند (و دعوت پيامبران را نپذيرفتند).
🔷✨در ذکر داستانهاى انبیاء و امتهاى پیشین به عنوان الگوها و نمونه هاى زنده نخست سخن از نوح،و سپس پیامبران بعد از نوح،به میان آمد،اکنون در این آیات نوبت موسى و هارون و مبارزات پى گیرشان با فرعون و فرعونیان است در نخستین آیه مى گوید: سپس بعد از رسولان پیشین،موسى و هارون را به سوى فرعون و ملا او همراه با آیات و معجزات فرستادیم ( ثُمَّ بَعَثْنٰا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسىٰ وَ هٰارُونَ إِلىٰ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ بِآیٰاتِنٰا ) ملا همانگونه که سابقا هم اشاره کرده ایم به اشراف پر زرق و برق گفته مى شود که ظاهرشان چشم پر کن و حضورشان در اجتماع در همه جا دیده مى شود، و معمولا در آیاتى از قبیل آیات مورد بحث به معنى دار و دسته و اطرافیان و مشاوران مى آید و اگر مى بینیم تنها سخن از بعثت موسى به سوى فرعون و ملا به میان آمده در حالى که موسى مبعوث به همه فرعونیان و بنى اسرائیل بود،به خاطر آن است که نبض جامعه ها در دست هیئتهاى حاکمه و دارو دسته آنها است.
👈بنا بر این هر برنامه اصلاحى و انقلابى اول باید آنها را هدف گیرى کند،چنان که آیه 12 سوره توبه نیز مى گوید فَقٰاتِلُوا أَئِمَّةَ اَلْکُفْرِ : با سردمداران کفر پیکار کنید اما فرعون و فرعونیان از پذیرش دعوت موسى و هارون سرباز زدند،و از اینکه در برابر حق سر تسلیم فرود آورند،تکبر ورزیدند ( فَاسْتَکْبَرُوا ) آنها به خاطر کبر و خود برتربینى و نداشتن روح تواضع،واقعیتهاى روشن را در دعوت موسى نادیده گرفتند و به همین دلیل این قوم مجرم و گنهکار هم چنان به جرم و گناهشان ادامه دادند( وَ کٰانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ )
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_217
❇️#آیه78یونس
💠قالُوا أَ جِئْتَنا لِتَلْفِتَنا عَمَّا وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا وَ تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ فِي الْأَرْضِ وَ ما نَحْنُ لَكُما بِمُؤْمِنِينَ (۷۸/یونس)
🌱گفتند: (ای موسی!) آيا آمدهای تا ما را از راهی كه پدرانمان را بر آن يافتهايم، برگردانی تا بزرگی و حكومت در زمين برای شما دو نفر (موسی و هارون) باشد؟ و (لی) ما به شما دو نفر ايمان آور نيستيم.
👈احترام به نياكان و احسان به والدين، غير از سرسپردگی به آنهاست. فرهنگ گذشتگان نبايد بدون منطق و دليل پذيرفته شود و بر آن تعصّب بیجا داشت.
🔹انقلابهای فرهنگی و تحوّلات فكری، همواره در جامعه بازتاب داشته است. «لِتَلْفِتَنا عَمَّا وَجَدْنا»
🔹كار نياكان، در نسلهای بعد مؤثّر است. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا»
🔹اساس حكومت فرعونی، عقايد خرافی نياكان مردم بود. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا»
🔹گاهی احترام به نياكان و حفظ ميراثهای كهن، ابزاری برای مقاومت در برابر نهضت انبياست. «آباءَنا»
🔹تقليد از نياكان، بدون منطق و دليل باطل است. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا»
🔹به نام حفظ ميراث فرهنگی و تعصبات خانوادگی، هركار غلطی جايز نيست.
«وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا»
🔹چون طاغوتها رياست طلبند، تلاشهای اصلاحگرانهی مصلحان را هم به عنوانِ «رياست طلبی» قلمداد میكنند. «تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ»
🔹مصلحان، خود را آماده شنيدن تهمت از ظالمان كنند. قالُوا ... تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣9⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹منظور از دوبار افساد و سركشي يهوديان چيست؟
✅پاسخ دوم
قسمت اول
تفاسير معمولا فساد دوباره ی یهود را مربوط به گذشته دانسته اند نه آینده اما آيت اله صادقي تهراني در تفسير فرقان نظر متفاوتي دارد
" قَضَيْنا إِلى" به معناى اخبارى است قطعى كه در مورد دو افساد جهانشمولشان در تورات آمده است، كه" قضينا على و قضينا به و قضيناه" نيست، زيرا اين هر سه به معنى اراده حتمى است، ولى" قَضَيْنا إِلى" ربطى به اراده ندارد، بلكه به معنى اخبارى حتمى است، و" لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ" افساد حتمى جهانشمول بنى اسرائيل است كه در آينده اتفاق خواهد افتاد، زيرا" فِي الْأَرْضِ" است و نه «فى فلسطين» و ارض كه شامل كل ارض است آن هم در تعبير ربانى هرگز ويژه بخشى از ارض نخواهد بود.
«مرّتين» هم برخلاف رواياتى چند به معناى كشتن حضرت زكريا و يحيى عليهم السلام نيست، زيرا اگر اين افساد جهانشمول بدين معنى بود،" وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ" (3: 18) كه بيانگر كشتار بسيارى از پيامبران است بجاى مرّتين بايستى «مرات» باشد، و در هر صورت ارض همان ارض تمام است، و مرّتين كه هنوز هم هيچيك ازاين دو افساد جهانشمول اتفاق نيافتاده، زيرا چنان افسادى لازمهاش سلطه جهانى است، و يهوديان در كل تاريخشان در بدر و فرارى بودهاند و اگر هم سلطهاى در زمان داود و سليمان و اشعياء بر ايشان بدست آمده، سلطه ربانى و عادلانه بوده و نه سلطه افسادگر، آن هم مرّتين نبوده، بلكه «مرّات» بوده است.
👈🏻اكنون ببينيم" عُلُوًّا كَبِيراً" بعد از «مرّتين» مرحلهاى سومين است يا يكى از اين دو مرحله؟
فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا 5 ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً 6 إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً 7
پس آنگاه كه (زمان تحقّق) وعدهى نخستين آن دو (افساد) فرارسد، بندگان (ويژه) خود را- كه سخت نيرومندند- بر شما مىگماريم. پس (در) ميان خانهها (براى سركوبى شما) به جستجويى بىامان بپردازند، و اين وعدهاى انجامشدنى بوده است. 5
سپس دوباره شما (اسرائيليان) را بر اين بندگان ويژه چيره مىكنيم، و شما را با اموالى و پسرانى (يارى و) مدد مىدهيم، و شما (اسرائيليان) را بيش از پيش (براى جنگ) بسيج مىگردانيم. 6
اگر نيكى كنيد، براى خودتان نيكى كردهايد، و اگر (هم) بدى كنيد، به زيان خودتان است. پس آنگاه كه وعدهى پايانى فرارسد بايد (آن بندگان ما) چهرههايتان را زشت و تباه كنند. و بايد در آن مسجد (الاقصاى زمينى) درآيند، چنان كه نخستينبار وارد آن شدند، و بايد (با غلبه بر اسرائيليان) بىگمان چيرگىشان را يكسره برچينند (چه) برچيدنى. 7
تفسیر فرقان
ادامه دارد ...
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
❓❓مجازات و حكم مرد و زن #زناكار در قرآن چيست؟ #شلاق، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟
🛑قسمت هفتم :
آيا ايات 15 و 16 سوره نسا #نسخ شده است؟
و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد 15 و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبهپذيرِ مهربان است نسا 16
🔷 مرحوم ايت الله سيد ابوالقاسم #خويي در كتاب البيان در بخش 11 مساله نسخ در قران، بررسي ايات ناسخ و منسوخ در قران به ايات 15 و 16 سوره نسا هم اشاره كرده و اين چنين گفته است:
💢"عده ای از مفسرین مانند عکرمه و عباده بن صامت- بنا به نقل حسن از «رقاشی»- در این آیه(15) به نسخ معتقدند و می گویند که: آیه اول با آیه دوم و آیه دوم نیز با یک حکم دیگر نسخ شده است و آن حکم این که: اگر مردان و زنان ازدواج نکرده زنا کنند، صد تازیانه بر پیکر آنان باید زد و به مدت یک سال نیز تبعیدشان نمود، مردان و زنان ازدواج کرده را نیز باید صد تازیانه زد آن گاه سنگسارشان نمود تا بمیرند.
👈بعضی از مفسرین هم مانند قتاده و محمد بن جابر آیه اولی را به ازدواج کرده ها و آیه دوم را به ازدواج نکرده ها، اختصاص داده و هر دو آیه را با حکم تازیانه و سنگسار منسوخ دانسته اند.
💢به عقیده ما در هیچ یک از این دو آیه نسخی واقع نگردیده است.
♦توضیح این که: «فاحشه» در لغت به هر عملی که #زشتی و قباحت آن زیاد باشد، گفته می شود و این کار زشت و ناشایست ممکن است گاهی در میان دو زن واقع گردد که «مساحقه» گفته می شود و گاهی در میان دو مرد واقع شود که «لواط» است و گاهی هم در میان دو جنس مخالف مرد و زن واقع گردد که «زنا» نامیده می شود و لفظ فاحشه، نه در لغت و نه در اصطلاح به «زنا» اختصاص ندارد.
💢حالا که به این نکته توجه شد، نظر خود را در باره نسخ هر دو آیه توضیح می دهیم:
↩نسخ در آیه اول به دو موضوع زیر موقوف و وابسته می باشد:
1⃣- حبس و زندانی کردن زنان زناکار در خانه، به عنوان تعزیر و مجازات ارتکاب به زنا باشد نه برای بیشگیری از آن.
2⃣- منظور از راهی که در آخر آیه آمده و برای رهایی زنان توقیف شده پیش بینی گردیده، همان #تازیانه زدن و #سنگسار نمودن باشد که بعدا تشریع شده است اگر این دو موضوع ثابت شود، در این صورت #نسخ در آیه اول می تواند صحیح باشد
ولی هیچ یک از این دو موضوع را نمی توان ثابت کرد زیرا:
👈ظاهر آیه این است که منظور از نگاه داشتن چنین زن هایی در خانه، جلوگیری آن ها از ارتکاپ گناه برای بار دوم و پیشگیری از تکرار و توسعه کار زشت است.
و جای تردید نیست که جلوگیری از به وفوع پیوستن و گسترش یافتن کارهای زشت و ناشایست و حفظ جان و ناموس بشر از تعدی ها و تجاوزات و افراد منحرف به هر یک از افراد جامعه و مسئولین امور، فرض و واجب می باشد بلکه بنا به عقیده بعضی از علما جلوگیری از هرکار بد گرچه خیلی مهم هم نباشد واجب و لازم است.
👈 پس این راه نجات و خلاص که برای آنان پیش بینی می شود، نمی تواند تازیانه و یا سنگسار باشد و هیچ زن عاقل که در خانه ای با رفاه کامل به سر می برد، راضی نمی شود که #سنگسار شود یا تازیانه بخورد. تازیانه و رجم نمی تواند راه حل و راه نجات برای او محسوب شود، پس منظور از این راه نجات چیست؟
💫ادامه دارد
www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫پروردگارا! هم در دنیا و هم در آخرت به ما نیکی عطا فرما و ما را از عذاب آتش محفوظ بدار
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یونس آیه 79 تا 88
📄#صفحـہ_218
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_218
❇️مرحله دوم مبارزه با #موسى
💠وَ قالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ
🌱فرعون گفت: «همهی جادوگرانِ دانا و زبردست را بیاورید.»
یونس - ۷۹
🔷✨این آیات مرحله دیگر مبارزه را تشریح مى کند و سخن از اقدامات عملى فرعون بر ضد موسى و برادرش هارون مى گوید هنگامى که فرعون قسمتى از معجزات موسى مانند ید بیضاء و حمله مار عظیم را ملاحظه کرد و دید ادعاى موسى بدون دلیل هم نیست و این دلیل کم و بیش در جمع اطرافیان او و یا دیگران اثر خواهد گذاشت،به فکر پاسخگویى عملى افتاد، چنان که قرآن مى گوید: فرعون صدا زد،تمام ساحران آگاه و دانشمند را نزد من آورید ،تا بوسیله آنها زحمت موسى را از خود دفع کنم( وَ قٰالَ فِرْعَوْنُ اِئْتُونِی بِکُلِّ سٰاحِرٍ عَلِیمٍ )
🔷✨او مى دانست هر کارى را باید از طریقش وارد شد و از کارشناسان آن فن باید کمک گرفت آیا براستى فرعون در حقانیت دعوت موسى شک داشت و مى خواست از این طریق او را بیازماید؟و یا مى دانست او از سوى خدا است ولى فکر مى کرد، بوسیله غوغاى ساحران مى تواند مردم را آرام سازد،و موقتا از خطر نفوذ موسى در افکار عمومى جلوگیرى کند،به مردم بگوید اگر او کار خارق عادتى انجام مى دهد،ما نیز از انجام مثل آن ناتوان نیستیم!و اگر اراده ملوکانه ما تعلق گیرد، چنین چیزى براى ما سهل و آسان است! احتمال دوم به نظر نزدیکتر مى رسد و سایر آیات مربوط به داستان موسى که در سوره طه و امثال آن است این نظر را تایید مى کند،که او آگاهانه به مبارزه با موسى برخاست.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_218
❇️#آیه83یونس
💠فَما آمَنَ لِمُوسی إِلاَّ ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلی خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ (۸۳/یونس)
🌱(در آغاز) جز گروهی اندك از فرزندان قوم موسی به او ايمان نياوردند، در حالی كه از فرعون و اشرافيان آنان ترس داشتند، ترس اينكه آنان را شكنجه كنند، زيرا كه فرعون در آن سرزمين برتریجوی و از اسرافكاران بود.
🔷✨در قرآن گاهی میخوانيم: «آمَنَ بِهِ»، گاهی «آمَنَ مَعَهُ» و گاهی «فَآمَنَ لَهُ»، هر كدام يك ويژگی دارد: «آمَنَ بِهِ» به معنای ايمان و «فَآمَنَ لَهُ» به معنای تسليم است.
🔹ايمان بايد همراه با تسليم و اطاعت باشد. «آمَنَ لِمُوسی»
🔹زمينهی تحوّل فكری و گرايش به حقّ، در نوجوانان بيشتر است، چون قلبی پاك دارند وتعلّقاتشان به مال ومقام كمتر است. آمَنَ ... ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ
🔹تنها پيامبر اسلام نبود كه در راه دعوت مردم، سختیها كشيد و شاهد ايمان نياوردن افراد بود. «فَما آمَنَ لِمُوسی»
🔹گاهی بزرگان به خطا میروند و جوانان به حقّ میرسند. «إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ»
🔹جوانان مؤمن گويا علاوه بر فرعون، از سران قوم خود كه محافظه كار و ترسو و وابسته بودند نيز میترسيدند. «مَلَائِهِمْ» نه «مَلَائِهِ»
🔹نظام فرعونی نمیتواند مانع ايمان درونی باشد. «آمَنَ، عَلی خَوْفٍ»
🔹ايمان راسخ، هرگز در محيط بد، نظام فاسد، اقتصاد و تبليغات ناسالم و محيط رعب، سست نمیشود. آمَنَ ... عَلی خَوْفٍ
🔹در نظام فرعونی، خفقان و اختناق است. «عَلی خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ»
🔹نظام شكنجهگر، نظام فرعونی است. «يَفْتِنَهُمْ»
🔹ريشهی فساد انسان، برتری جويیهای اوست. «إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ»
🔹نظام اسرافگر، نظام فرعونی است. «لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
✳✳ نظرات قرآن آموزان دوره قبلي روش ساده #فهمبهتر_قرآن
دوره يازدهم مجازي، زمستان 1400
♻ قسمت اول:
سلام
حقیقتش احساسم را نمی تونم وصف کنم ،خیلی حس قشنگیه،اینکه چندین بار معنایی رو خوندم تا کاملا متوجه بشم ،و خدا رو بی نهایت شکر می کنم، با اینکه هنوز کلی کار مونده ولی حلاوت وشیرینی ش رو حس کردم.
👈 انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا همه روشها رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم ،خدا رو شاکرم بابت روش جدید فهم قران ،
به نظر بنده این روش #بهترین نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و زاویه دیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، بی نهایت از استاد فرهنگ بزرگوار بابت تدریس و حس مسئولیتشون در کلاس تشکر می کنم.
🔷 به نظر من هر کس تو هر سنی که مشتاق خوندن قران هست میتونه در اين دوره شرکت کنه
سركارخانم توكلي
👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و #ثبتنام دوره جديد و مشاهده #كليپها ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan