eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️قسمتى از آیات 💠أَلا إِنَّ لِلَّـهِ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَتَّبِعُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ شُرَكاءَ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (۶۶/یونس) 🌱‏آگاه باشيد! همانا هر كس در آسمان‌ها و هر كه در زمين است، از آنِ خداست و كسانی كه به‌جای خدا شريكانی را می‌خوانند، (از آنها نيز) پيروی نمی‌كنند، بلكه جز گمان خود چيز ديگری را پيروی نمی‌كنند و آنان جز دروغگويانی بيش نيستند. 🔷✨این آیه بار دیگر به مسأله توحید و شرک که یکى از مهمترین مباحث اسلام و مباحث این سوره است بازگشته، مشرکان را به محاکمه مى‏کشد و ناتوانى آنها را به ثبوت مى‏رساند. نخست مى‏گوید: «آگاه باشید تمام کسانى که در آسمانها و زمین هستند از آن خدا مى‏باشند» (أَلا إِنَّ لِلَّهِ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ). 👈جایى که اشخاص ملک او باشند، اشیایى که در این جهان مى‏باشند به طریق اولى از آن او هستند، بنابراین او مالک تمام عالم هستى است. سپس اضافه مى‏کند: «و آنها که غیر خدا را همتاى او مى‏خوانند از دلیل و منطقى پیروى نمى‏کنند» و هیچ سند و شاهدى بر گفتار خود ندارند (وَ ما یَتَّبِعُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ شُرَکاءَ). «آنها تنها از پندار (ها و گمانهاى) بى‏اساس پیروى مى‏کنند» (إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ). «بلکه آنها فقط با مقیاس حدس و تخمین سخن مى‏گویند، و دروغ برگزیده تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 303 مى‏گویند»! (وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ). 👌اصولا راستى و صدق براساس قطع و یقین استوار است و دروغ براساس تخمینها و پندارها و شایعه‏ ها! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠وَ لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ جَمِيعاً هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (۶۵/یونس) 🌱‏گفتار مخالفان، تو را غمگين نسازد. زيرا عزّت، به تمامی از آن خداوند است و او شنوا و داناست. 🔹هدف تبليغات دشمن، تحقير دين و امّت اسلامی است، ولی خداوند پيامبر را دلداری داده و كفّار را به اين هدف نمی‌رساند. «لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ» ‏ 🔹مؤمن نبايد تحت تأثير تبليغات مسموم كفّار قرار گيرد و احساس ضعف كند. ‏«لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ» ‏ 🔹خداوند پشتيبان اوليای خويش است و پيروزی مكتب و پيامبران را تضمين كرده است.«لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ» ‏ 🔹عزّت، به دست خداست و با گفته‌های اين و آن نمی‌شكند. «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅ اطلاعيه ثبت نام "روش مطالعه و بهتر قرآن " پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سوره‌هاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد اعلام ميگردد: 💢زمان ثبت نام:از يكشنبه 1خرداد 🔷 شروع دوره از 5شنبه 19 خرداد ساعت 8.5 تا 10 صبح بمدت دو ماه بصورت حضوري ✅هزينه دوره ، 180هزار تومان است که صرف فعالیتهای قرآنی میشود. ♻ ثبت نام علاقمندان تا پايان روز 10خرداد ماه با 10 درصد مي باشد. شركت در جلسه اول رايگان است ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan3/shop/108434 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ،به لينك زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 اطلاعات بيشتر در كانال اطلاع رساني دوره در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan محل كلاس:تهران،گیشا،خ بلوچستان خ یازدهم، پ 2زنگ2، انجمن خیریه شمیم یاس نبوی
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹منظور از دوبار افساد و سركشي يهوديان چيست؟ اين كلام دلالت بر چند نكته دارد: اول اينكه دشمنان بنى اسرائيل در نوبت اول هم داخل مسجد اقصى شده وآن را به قوه قهريه گرفتند، واگر در قرآن كريم آن را نياورده به منظور اختصار بوده است ، دوم اينكه داخل شدن در مسجد براى هتك حرمت وتخريب آن بوده ، سوم اينكه اين مهاجمين ومبعوثين براى مجازات بنى اسرائيل وگرفتن انتقام از ايشان همانها بودند كه در بار اول مبعوث برايشان شدند. ومعناى جمله ((وليتبروا ما علوا تتبيرا)) اين است كه هلاك كنند و نابود سازند ((هر كسى را)) كه بر آن دست يابند، مردم را كشته ، اموال را سوزانيده ، خانه ها را خراب وشهرها را ويران سازند. احتمال هم دارد كه ((ما)) مصدريه وبه معناى مدت باشد، ومضاف حذف شده ، تقدير چنين باشد: ((وليتبروا مده علوهم تتبيرا)) ولى معناى اول به فهم نزديك تر وبا سياق آيه مناسب تر است . از مقايسه ميان وعد اول يعنى جمله ((بعثنا عليكم عبادا لنا...)) و وعد دوم يعنى جمله ((ليسووا وجوهكم ...)) اين معنا به دست مى آيد كه وعده دوم بر بنى اسرائيل سخت تر بوده ودر آن وعده نزديك بوده كه به كلى نابود شوند، ودر دلالت بر اين معنا همين عبارت كافى است كه فرمود: ((وليتبروا ما علوا تتبيرا)) ومعناى آيه اين است كه وقتى زمان وعده دوم رسيد، يعنى بنى اسرائيل افساد بار دوم خود را از حد گذراندند ما همان بندگان خود را واداشتيم تا با فراهم آوردن اسباب حزن واندوه وتحقق بخشيدن ذلت ومسكنت آنان چهره هايشان را اندوهگين نموده ونيز مانند نوبت نخستين وارد مسجد اقصى شوند وهر چه را كه بر آن غلبه يافتند هلاك نموده و سرزمينهائى را كه از آن عبور كردند ويران سازند هيچ دليلى وجود ندارد كه دلالت كند بر گفتار آن مفسرى كه گفته است : ((قومى كه خداى تعالى بر بنى اسرائيل مسلط كرد بندگانى مؤ من بوده اند)) چون فرموده ((ما برانگيختيم ))، ونيز فرموده ((عده اى از بندگان خود را فرستاديم )) زيرا هيچيك از اين دودليل دلالتى بر مؤ من بودن آنان ندارد، اما اولى به خاطر اينكه برانگيختن ووادار نمودن كفار براى قلع وقمع كردن مردمى در صورتى كه از باب مجازات باشد بعث الهى است ولازم نيست كه مجازات الهى هميشه به دست مؤ منين صورت گيرد. واما دومى به خاطر اينكه كفار هم بندگان خدايند، آنهم در مثل اين آيه كه بندگان را به وصف باءس وشدت وخونخوارى توصيف نموده . قول ديگرى نيز هست كه بى شباهت بقول اين مفسر نيست ، وآن اين است كه ممكن است افراد مبعوث شده ، مؤ منينى بوده اند كه خداوند دستورشان داده تا با اين طايفه جهاد كنند، ونيز ممكن است كه كفارى بوده اند كه يكى از پيغمبران با آنان ائتلاف كرده كه با اين طايفه بجنگند و آنان را بر ايشان كه مثل خود آنان كفار وفساق بودند مسلط ساخته باشد و ليكن همان اشكالى كه بقول قبلى وارد مى شد بر اين قول نيز وارد مى گردد. وجمله ((وكان وعدا مفعولا)) تاكيد است بر حتمى بودن قضاء و معنايش اين است كه چون زمان آن عذاب كه در برابر فساد اولتان وعده داديم رسيد از ميان مردم بندگانى نيرومند وخونخوار را عليه شما برمى انگيزيم تا سرزمينهاى شما را با قهر وغلبه مسخر نموده وتا مركز سرزمينهايتان پيش روى كنند وشما را ذليل واستقلال وعلووآقائيتان را تباه سازند واين خود وعده ايست شدنى كه گريزى از آن نيست چون ظاهر اين است كه ضمير جمع در اين جمله به همان جمله ((عبادا لنا))برگردد. وليكن اين تنها اشعارى است بدون اينكه ظهور داشته باشد، چون عبارت با اين احتمال هم مى سازد كه جبران حمله اول به دست قومى غير از بنى اسرائيل انجام شده باشد يعنى خداوند به دست مردمى ديگر انتقام بنى اسرائيل را از دشمنانشان گرفته باشد، وبنى اسرائيل از اين پيشامد سود برده باشند و ضمير جمع هم به گروهى برگردد كه از سياق استفاده مى شود، و همانطور كه گفتيم سياق هم ظهور در اين ندارد كه مبعوثين در مرتبه دوم همان مبعوثين در مرتبه اولند، بلكه با غير ايشان هم مى سازد. ترجمه تفسير الميزان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ شلاق، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به اشاره شده است؟ 🛑قسمت ششم: 🌐🔸وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ تَوَّاباً رَحِيماً «16» و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبه‌پذيرِ مهربان است. ♦️«والّذان» در اين آيه طبعاً شامل مساحقه نيست، زيرا مساحقه كنندگان هر دو مؤنثند و «الذان» تثنيه مذكر است كه در بُعد اول دو مذكر لواط كننده را شامل است، و در بُعد دوم را كه ميان زن و مرد مى باشد، تأديب زنان گذشت، و تأديب مردان به ميزان تأديب زنان است مانند زندان رفتن تا آخر عمر يا توبه و اصلاح و يا نسخ چنانكه گفتيم، كه حكم كلى در سوره نور مى آيد، و چنانكه" فامسكوهن فى البيوت" بعنوان انتقام نيست، بلكه به منظور جلوگيرى از تداوم انحراف جنسى است، «فآذوهما» نيز چنين است، كه هرگاه توبه كردند ديگر «آذوهما» و" فامسكوهن فى البيوت" جائى ندارد. ♦️" فان تابا واصلحا" بطور كلى توبه و اصلاح را پايان حد و تأديب آنان شمرده، كه حتى اگر قبل از حد و پيش از امكان دستگيريشان توبه حقيقى كردند، هرگز هم ندارند، البته توبه اى كه بدون ترس و با اراده خودشان انجام مى دهند، زيرا منظور از حد در اينجا انتقام نيست، بلكه جلوگيرى از اصرار و استمرار و آشكار بودن آن است. 🔸«اصلحا» اينجا بعد از «تابا» اشاره به همان حقيقت است، و مكرر گفته شد كه اين گناه انحراف جنسى داراى دو بُعد بوده؛ بعد اول خودى و بُعد دوم اجتماعى است، زيرا اين عمل بگونه اى آشكار موجب تشويق ديگران و از بين بُردن عفت عمومى و اجتماعى مى باشد، اينجا توبه از اصلاح آسانتر است، زيرا توبه اش بين خود و خدا مى باشد كه پشيمانى از آن كافى است، ولكن اصلاح به اين معنى است كه اين لكه انحرافى را كه در آن اجتماع ايجاد كرده اند حتى الامكان بزُدايند، و اگر صرفاً توبه باشد و نه اصلاح اين حدّ هنوز هم استمرار خواهد داشت، جُز آنكه اين «آذوهما» پس از توبه واقعى و پيش از اصلاح كمتر و كمرنگتر خواهد بود، چون در آيه (۵: ۳۴) كه موارد جريمه بَسى مهمتر از جريمه جنسى است، تنها توبه واقعى را مناط ترك حدّ دانسته، و روى اين اصل اصلاح شرط اصلى براى نفى حدّ نيست گرچه لازم است، و در اينجا «اصلحوا» تنها وجوب اصلاح را در حدّ امكان ثابت مى كند، كه اگر هم اصلاح اينجا شرط دوم و از براى نفى حد است، آيه مائده اين شرطيت را از اصلاح مى زدايد، بنابراين اصلاح در بعُد وجوب همچنان در قوت خود باقى است، و در بعُد شرطيت هرگز شرط دومى از براى ترك حدّ نيست. تفسیر فرقان: 💫ادامه دارد www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ و در آنچه خدا به تو داده ، سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش مكن؛ و همان‌گونه كه خداوند به تو نيكى كرده ( به مردم ) نيكى كن ؛ و در زمين در پى‌ فساد مباش كه خدا فسادگران را دوست نمی دارد. 🌿 سوره قصص ، آیه ۷۷ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 71 تا 78 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بخشى از 💠ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسی‌ وَ هارُونَ إِلی‌ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ بِآياتِنا فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ (۷۵/یونس) 🌱‏سپس بعد از آنان، موسی و هارون را همراه با معجزات خويش، به سوی فرعونِ و سران قومش فرستاديم، امّا آنان كه گروهی تبهكار بودند، استكبار ورزيدند (و دعوت پيامبران را نپذيرفتند). 🔷✨در ذکر داستانهاى انبیاء و امتهاى پیشین به عنوان الگوها و نمونه هاى زنده نخست سخن از نوح،و سپس پیامبران بعد از نوح،به میان آمد،اکنون در این آیات نوبت موسى و هارون و مبارزات پى گیرشان با فرعون و فرعونیان است در نخستین آیه مى گوید: سپس بعد از رسولان پیشین،موسى و هارون را به سوى فرعون و ملا او همراه با آیات و معجزات فرستادیم ( ثُمَّ بَعَثْنٰا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسىٰ وَ هٰارُونَ إِلىٰ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ بِآیٰاتِنٰا ) ملا همانگونه که سابقا هم اشاره کرده ایم به اشراف پر زرق و برق گفته مى شود که ظاهرشان چشم پر کن و حضورشان در اجتماع در همه جا دیده مى شود، و معمولا در آیاتى از قبیل آیات مورد بحث به معنى دار و دسته و اطرافیان و مشاوران مى آید و اگر مى بینیم تنها سخن از بعثت موسى به سوى فرعون و ملا به میان آمده در حالى که موسى مبعوث به همه فرعونیان و بنى اسرائیل بود،به خاطر آن است که نبض جامعه ها در دست هیئتهاى حاکمه و دارو دسته آنها است. 👈بنا بر این هر برنامه اصلاحى و انقلابى اول باید آنها را هدف گیرى کند،چنان که آیه 12 سوره توبه نیز مى گوید فَقٰاتِلُوا أَئِمَّةَ اَلْکُفْرِ : با سردمداران کفر پیکار کنید اما فرعون و فرعونیان از پذیرش دعوت موسى و هارون سرباز زدند،و از اینکه در برابر حق سر تسلیم فرود آورند،تکبر ورزیدند ( فَاسْتَکْبَرُوا ) آنها به خاطر کبر و خود برتربینى و نداشتن روح تواضع،واقعیتهاى روشن را در دعوت موسى نادیده گرفتند و به همین دلیل این قوم مجرم و گنهکار هم چنان به جرم و گناهشان ادامه دادند( وَ کٰانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ ) 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالُوا أَ جِئْتَنا لِتَلْفِتَنا عَمَّا وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا وَ تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ فِي الْأَرْضِ وَ ما نَحْنُ لَكُما بِمُؤْمِنِينَ (۷۸/یونس) 🌱‏گفتند: (ای موسی!) آيا آمده‌ای تا ما را از راهی كه پدرانمان را بر آن يافته‌ايم، برگردانی تا بزرگی و حكومت در زمين برای شما دو نفر (موسی و هارون) باشد؟ و (لی) ما به شما دو نفر ايمان آور نيستيم. 👈‏احترام به نياكان و احسان به والدين، غير از سرسپردگی به آنهاست. فرهنگ گذشتگان نبايد بدون منطق و دليل پذيرفته شود و بر آن تعصّب بی‌جا داشت. ‏🔹انقلاب‌های فرهنگی و تحوّلات فكری، همواره در جامعه بازتاب داشته است. «لِتَلْفِتَنا عَمَّا وَجَدْنا» ‏🔹كار نياكان، در نسل‌های بعد مؤثّر است. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹اساس حكومت فرعونی، عقايد خرافی نياكان مردم بود. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹گاهی احترام به نياكان و حفظ ميراث‌های كهن، ابزاری برای مقاومت در برابر نهضت انبياست. «آباءَنا» ‏🔹تقليد از نياكان، بدون منطق و دليل باطل است. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹به نام حفظ ميراث فرهنگی و تعصبات خانوادگی، هركار غلطی جايز نيست. ‏«وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹چون طاغوت‌ها رياست طلبند، تلاشهای اصلاحگرانه‌ی مصلحان را هم به عنوانِ «رياست طلبی» قلمداد می‌كنند. «تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ» ‏🔹مصلحان، خود را آماده شنيدن تهمت از ظالمان كنند. قالُوا ... تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹منظور از دوبار افساد و سركشي يهوديان چيست؟ ✅پاسخ دوم قسمت اول تفاسير معمولا فساد دوباره ی یهود را مربوط به گذشته دانسته اند نه آینده اما آيت اله صادقي تهراني در تفسير فرقان نظر متفاوتي دارد " قَضَيْنا إِلى‏" به معناى اخبارى است قطعى كه در مورد دو افساد جهان‏شمولشان در تورات آمده است، كه" قضينا على و قضينا به و قضيناه" نيست، زيرا اين هر سه به معنى اراده حتمى است، ولى‏" قَضَيْنا إِلى‏" ربطى به اراده ندارد، بلكه به معنى اخبارى حتمى است، و" لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ" افساد حتمى جهانشمول بنى اسرائيل است كه در آينده اتفاق خواهد افتاد، زيرا" فِي الْأَرْضِ" است و نه «فى فلسطين» و ارض كه شامل كل ارض است آن هم در تعبير ربانى هرگز ويژه بخشى از ارض نخواهد بود. «مرّتين» هم برخلاف رواياتى چند به معناى كشتن حضرت زكريا و يحيى عليهم السلام نيست، زيرا اگر اين افساد جهانشمول بدين معنى بود،" وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ" (3: 18) كه بيانگر كشتار بسيارى از پيامبران است بجاى مرّتين بايستى «مرات» باشد، و در هر صورت ارض همان ارض تمام است، و مرّتين كه هنوز هم هيچيك ازاين دو افساد جهانشمول اتفاق نيافتاده، زيرا چنان افسادى لازمه‏اش سلطه جهانى است، و يهوديان در كل تاريخشان در بدر و فرارى بوده‏اند و اگر هم سلطه‏اى در زمان داود و سليمان و اشعياء بر ايشان بدست آمده، سلطه ربانى و عادلانه بوده و نه سلطه افسادگر، آن هم مرّتين نبوده، بلكه «مرّات» بوده است. 👈🏻اكنون ببينيم‏" عُلُوًّا كَبِيراً" بعد از «مرّتين» مرحله‏اى سومين است يا يكى از اين دو مرحله؟ فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا 5 ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً 6 إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً 7 پس آنگاه كه (زمان تحقّق) وعده‏ى نخستين آن دو (افساد) فرارسد، بندگان (ويژه) خود را- كه سخت نيرومندند- بر شما مى‏گماريم. پس (در) ميان خانه‏ها (براى سركوبى شما) به جستجويى بى‏امان بپردازند، و اين وعده‏اى انجام‏شدنى بوده است. 5 سپس دوباره شما (اسرائيليان) را بر اين بندگان ويژه چيره مى‏كنيم، و شما را با اموالى و پسرانى (يارى و) مدد مى‏دهيم، و شما (اسرائيليان) را بيش از پيش (براى جنگ) بسيج مى‏گردانيم. 6 اگر نيكى كنيد، براى خودتان نيكى كرده‏ايد، و اگر (هم) بدى كنيد، به زيان خودتان است. پس آنگاه كه وعده‏ى پايانى فرارسد بايد (آن بندگان ما) چهره‏هايتان را زشت و تباه كنند. و بايد در آن مسجد (الاقصاى زمينى) درآيند، چنان كه نخستين‏بار وارد آن شدند، و بايد (با غلبه بر اسرائيليان) بى‏گمان چيرگى‏شان را يكسره برچينند (چه) برچيدنى. 7 تفسیر فرقان ادامه دارد ... https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ ، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به اشاره شده است؟ 🛑قسمت هفتم : آيا ايات 15 و 16 سوره نسا شده است؟ و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى ‏شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ‏ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد 15 و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبه‌پذيرِ مهربان است نسا 16 🔷 مرحوم ايت الله سيد ابوالقاسم در كتاب البيان در بخش 11 مساله نسخ در قران، بررسي ايات ناسخ و منسوخ در قران به ايات 15 و 16 سوره نسا هم اشاره كرده و اين چنين گفته است: 💢"عده ای از مفسرین مانند عکرمه و عباده بن صامت- بنا به نقل حسن از «رقاشی»- در این آیه(15) به نسخ معتقدند و می گویند که: آیه اول با آیه دوم و آیه دوم نیز با یک حکم دیگر نسخ شده است و آن حکم این که: اگر مردان و زنان ازدواج نکرده زنا کنند، صد تازیانه بر پیکر آنان باید زد و به مدت یک سال نیز تبعیدشان نمود، مردان و زنان ازدواج کرده را نیز باید صد تازیانه زد آن گاه سنگسارشان نمود تا بمیرند. 👈بعضی از مفسرین هم مانند قتاده و محمد بن جابر آیه اولی را به ازدواج کرده ها و آیه دوم را به ازدواج نکرده ها، اختصاص داده و هر دو آیه را با حکم تازیانه و سنگسار منسوخ دانسته اند. 💢به عقیده ما در هیچ یک از این دو آیه نسخی واقع نگردیده است. ♦توضیح این که: «فاحشه» در لغت به هر عملی که و قباحت آن زیاد باشد، گفته می شود و این کار زشت و ناشایست ممکن است گاهی در میان دو زن واقع گردد که «مساحقه» گفته می شود و گاهی در میان دو مرد واقع شود که «لواط» است و گاهی هم در میان دو جنس مخالف مرد و زن واقع گردد که «زنا» نامیده می شود و لفظ فاحشه، نه در لغت و نه در اصطلاح به «زنا» اختصاص ندارد. 💢حالا که به این نکته توجه شد، نظر خود را در باره نسخ هر دو آیه توضیح می دهیم: ↩نسخ در آیه اول به دو موضوع زیر موقوف و وابسته می باشد: 1⃣- حبس و زندانی کردن زنان زناکار در خانه، به عنوان تعزیر و مجازات ارتکاب به زنا باشد نه برای بیشگیری از آن. 2⃣- منظور از راهی که در آخر آیه آمده و برای رهایی زنان توقیف شده پیش بینی گردیده، همان زدن و نمودن باشد که بعدا تشریع شده است اگر این دو موضوع ثابت شود، در این صورت در آیه اول می تواند صحیح باشد ولی هیچ یک از این دو موضوع را نمی توان ثابت کرد زیرا: 👈ظاهر آیه این است که منظور از نگاه داشتن چنین زن هایی در خانه، جلوگیری آن ها از ارتکاپ گناه برای بار دوم و پیشگیری از تکرار و توسعه کار زشت است. و جای تردید نیست که جلوگیری از به وفوع پیوستن و گسترش یافتن کارهای زشت و ناشایست و حفظ جان و ناموس بشر از تعدی ها و تجاوزات و افراد منحرف به هر یک از افراد جامعه و مسئولین امور، فرض و واجب می باشد بلکه بنا به عقیده بعضی از علما جلوگیری از هرکار بد گرچه خیلی مهم هم نباشد واجب و لازم است. 👈 پس این راه نجات و خلاص که برای آنان پیش بینی می شود، نمی تواند تازیانه و یا سنگسار باشد و هیچ زن عاقل که در خانه ای با رفاه کامل به سر می برد، راضی نمی شود که شود یا تازیانه بخورد. تازیانه و رجم نمی تواند راه حل و راه نجات برای او محسوب شود، پس منظور از این راه نجات چیست؟ 💫ادامه دارد www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫پروردگارا! هم در دنیا و‌ هم در آخرت به ما نیکی عطا فرما و ما را از عذاب آتش محفوظ بدار کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 79 تا 88 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan