eitaa logo
قران پویان
436 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
672 ویدیو
607 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ شلاق، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به اشاره شده است؟ 🛑قسمت پنجم: 🌐🔸وَاللَّاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا ﴿۱۵﴾ سوره نسا و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى ‏شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ‏ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد ♦️"«الْ» در «الفاحشه» فحشا ويژه اى را مدّ نظر دارد، كه فحشا در دو بُعد از هر طرف و مساحقه است، و «يأتين» بمعناى استمرار اين انحرفات جنسى است، زيرا «أتينَ» نفرمود، كه بمعناى انحرافى گذشته باشد «يأتين» گذشته و آينده رابگونه اى مستمر شامل است، زيرا اگر در گذشته جريانى نبوده و در آينده ناپاكى جنسى دارد ديگر شهادت و جريانات تأديبى زمينه اى هم ندارد، و اگر در گذشته تداومى آشكار نداشته بگونه ايكه امكان گواهى چهار شاهد داشته باشد باز هم «يأتين» نيست، و در هر صورت بُجز اينگونه تداوم و يا آن گونه علنى بودن هرگز امكان گواهى شرعى وجود ندارد. 👈 بنابراين اين آيه تنها درباره كسانى است كه برگناه جنسى خود بطور آشكار استمرار دارند، يا اگر هم استمرارى نيست همان فحشاء نخستين شان در حضور جمعى است كه امكان شهادتشان بر آن وجود دارد. منظور از تشريع حدّ در اين زمينه ترك انحراف جنسى در كل نيست، بلكه جلوگيرى از آشكار بودن آن و بى عفتى علنى است 💢" فامسكوهن فى البيوت" در اختصاص اين زنان است، كه در صورت عدم توبه و اصلاح براى بازداشتن آنها از استمرار اين عمل بايستى در خانه هايى زندانى شوند، چه خانه هاى مسكونى آنان و يا اگر اين امكان نيست در زندانهايى كه بالاخره از انحراف جنسى آنان جلوگيرى گردد. ♦️" حتى يتوفاهن الموت" اولًا دليل ديگرى است بر استمرار اين انحراف جنسى كه هرگز توبه نكرده و نمى كنند، و اين زندانى شدنشان تا هنگام مرگ با آيه نور شده، چنانكه «سبيلًا» در بُعد دوم اشاره به همين نسخ است، و اصولًا در احكامى كه نسخ خواهد شد اشاره هايى به محدويت هاى زمانى آنها- همچون «سبيلًا» در اينجا- وجود دارد، و كلًا اين قسمت" فامسكوهن فى البيوت" با «فاجلدوهما» در آيه نور نسخ شده، و ساير موارد پا بر جا مانده است. 💢" او يجعل اللَّه لهن سبيلًا" خود استثنائى است كه در صورت عدم توبه حدّ ديگرى را در بر مى گيرد، سبيل اول توبه حقيقى آنان است، كه بوسيله آن از اين رهائى مى يابند، و سبيل دوم در آيه نور است كه صد ضربه شلاق مى باشد، و در حقيقت اين دو تأديب سياست گام به گامى است در جلوگيرى از اينگونه انحرافات جنسى. 📚تفسير فرقان 💫ادامه دارد www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خدایا دلم را گشادی بده دکان غمم را کسادی بده بده شادئی از پی شادئی گشادی پس هر گشادی بده سلام صبـح بخیـــر🌹 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 62 تا 70 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️قسمتى از آیات 💠أَلا إِنَّ لِلَّـهِ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَتَّبِعُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ شُرَكاءَ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (۶۶/یونس) 🌱‏آگاه باشيد! همانا هر كس در آسمان‌ها و هر كه در زمين است، از آنِ خداست و كسانی كه به‌جای خدا شريكانی را می‌خوانند، (از آنها نيز) پيروی نمی‌كنند، بلكه جز گمان خود چيز ديگری را پيروی نمی‌كنند و آنان جز دروغگويانی بيش نيستند. 🔷✨این آیه بار دیگر به مسأله توحید و شرک که یکى از مهمترین مباحث اسلام و مباحث این سوره است بازگشته، مشرکان را به محاکمه مى‏کشد و ناتوانى آنها را به ثبوت مى‏رساند. نخست مى‏گوید: «آگاه باشید تمام کسانى که در آسمانها و زمین هستند از آن خدا مى‏باشند» (أَلا إِنَّ لِلَّهِ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ). 👈جایى که اشخاص ملک او باشند، اشیایى که در این جهان مى‏باشند به طریق اولى از آن او هستند، بنابراین او مالک تمام عالم هستى است. سپس اضافه مى‏کند: «و آنها که غیر خدا را همتاى او مى‏خوانند از دلیل و منطقى پیروى نمى‏کنند» و هیچ سند و شاهدى بر گفتار خود ندارند (وَ ما یَتَّبِعُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ شُرَکاءَ). «آنها تنها از پندار (ها و گمانهاى) بى‏اساس پیروى مى‏کنند» (إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ). «بلکه آنها فقط با مقیاس حدس و تخمین سخن مى‏گویند، و دروغ برگزیده تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 303 مى‏گویند»! (وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ). 👌اصولا راستى و صدق براساس قطع و یقین استوار است و دروغ براساس تخمینها و پندارها و شایعه‏ ها! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠وَ لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ جَمِيعاً هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (۶۵/یونس) 🌱‏گفتار مخالفان، تو را غمگين نسازد. زيرا عزّت، به تمامی از آن خداوند است و او شنوا و داناست. 🔹هدف تبليغات دشمن، تحقير دين و امّت اسلامی است، ولی خداوند پيامبر را دلداری داده و كفّار را به اين هدف نمی‌رساند. «لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ» ‏ 🔹مؤمن نبايد تحت تأثير تبليغات مسموم كفّار قرار گيرد و احساس ضعف كند. ‏«لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ» ‏ 🔹خداوند پشتيبان اوليای خويش است و پيروزی مكتب و پيامبران را تضمين كرده است.«لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ» ‏ 🔹عزّت، به دست خداست و با گفته‌های اين و آن نمی‌شكند. «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅ اطلاعيه ثبت نام "روش مطالعه و بهتر قرآن " پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سوره‌هاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد اعلام ميگردد: 💢زمان ثبت نام:از يكشنبه 1خرداد 🔷 شروع دوره از 5شنبه 19 خرداد ساعت 8.5 تا 10 صبح بمدت دو ماه بصورت حضوري ✅هزينه دوره ، 180هزار تومان است که صرف فعالیتهای قرآنی میشود. ♻ ثبت نام علاقمندان تا پايان روز 10خرداد ماه با 10 درصد مي باشد. شركت در جلسه اول رايگان است ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan3/shop/108434 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ،به لينك زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 اطلاعات بيشتر در كانال اطلاع رساني دوره در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan محل كلاس:تهران،گیشا،خ بلوچستان خ یازدهم، پ 2زنگ2، انجمن خیریه شمیم یاس نبوی
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹منظور از دوبار افساد و سركشي يهوديان چيست؟ اين كلام دلالت بر چند نكته دارد: اول اينكه دشمنان بنى اسرائيل در نوبت اول هم داخل مسجد اقصى شده وآن را به قوه قهريه گرفتند، واگر در قرآن كريم آن را نياورده به منظور اختصار بوده است ، دوم اينكه داخل شدن در مسجد براى هتك حرمت وتخريب آن بوده ، سوم اينكه اين مهاجمين ومبعوثين براى مجازات بنى اسرائيل وگرفتن انتقام از ايشان همانها بودند كه در بار اول مبعوث برايشان شدند. ومعناى جمله ((وليتبروا ما علوا تتبيرا)) اين است كه هلاك كنند و نابود سازند ((هر كسى را)) كه بر آن دست يابند، مردم را كشته ، اموال را سوزانيده ، خانه ها را خراب وشهرها را ويران سازند. احتمال هم دارد كه ((ما)) مصدريه وبه معناى مدت باشد، ومضاف حذف شده ، تقدير چنين باشد: ((وليتبروا مده علوهم تتبيرا)) ولى معناى اول به فهم نزديك تر وبا سياق آيه مناسب تر است . از مقايسه ميان وعد اول يعنى جمله ((بعثنا عليكم عبادا لنا...)) و وعد دوم يعنى جمله ((ليسووا وجوهكم ...)) اين معنا به دست مى آيد كه وعده دوم بر بنى اسرائيل سخت تر بوده ودر آن وعده نزديك بوده كه به كلى نابود شوند، ودر دلالت بر اين معنا همين عبارت كافى است كه فرمود: ((وليتبروا ما علوا تتبيرا)) ومعناى آيه اين است كه وقتى زمان وعده دوم رسيد، يعنى بنى اسرائيل افساد بار دوم خود را از حد گذراندند ما همان بندگان خود را واداشتيم تا با فراهم آوردن اسباب حزن واندوه وتحقق بخشيدن ذلت ومسكنت آنان چهره هايشان را اندوهگين نموده ونيز مانند نوبت نخستين وارد مسجد اقصى شوند وهر چه را كه بر آن غلبه يافتند هلاك نموده و سرزمينهائى را كه از آن عبور كردند ويران سازند هيچ دليلى وجود ندارد كه دلالت كند بر گفتار آن مفسرى كه گفته است : ((قومى كه خداى تعالى بر بنى اسرائيل مسلط كرد بندگانى مؤ من بوده اند)) چون فرموده ((ما برانگيختيم ))، ونيز فرموده ((عده اى از بندگان خود را فرستاديم )) زيرا هيچيك از اين دودليل دلالتى بر مؤ من بودن آنان ندارد، اما اولى به خاطر اينكه برانگيختن ووادار نمودن كفار براى قلع وقمع كردن مردمى در صورتى كه از باب مجازات باشد بعث الهى است ولازم نيست كه مجازات الهى هميشه به دست مؤ منين صورت گيرد. واما دومى به خاطر اينكه كفار هم بندگان خدايند، آنهم در مثل اين آيه كه بندگان را به وصف باءس وشدت وخونخوارى توصيف نموده . قول ديگرى نيز هست كه بى شباهت بقول اين مفسر نيست ، وآن اين است كه ممكن است افراد مبعوث شده ، مؤ منينى بوده اند كه خداوند دستورشان داده تا با اين طايفه جهاد كنند، ونيز ممكن است كه كفارى بوده اند كه يكى از پيغمبران با آنان ائتلاف كرده كه با اين طايفه بجنگند و آنان را بر ايشان كه مثل خود آنان كفار وفساق بودند مسلط ساخته باشد و ليكن همان اشكالى كه بقول قبلى وارد مى شد بر اين قول نيز وارد مى گردد. وجمله ((وكان وعدا مفعولا)) تاكيد است بر حتمى بودن قضاء و معنايش اين است كه چون زمان آن عذاب كه در برابر فساد اولتان وعده داديم رسيد از ميان مردم بندگانى نيرومند وخونخوار را عليه شما برمى انگيزيم تا سرزمينهاى شما را با قهر وغلبه مسخر نموده وتا مركز سرزمينهايتان پيش روى كنند وشما را ذليل واستقلال وعلووآقائيتان را تباه سازند واين خود وعده ايست شدنى كه گريزى از آن نيست چون ظاهر اين است كه ضمير جمع در اين جمله به همان جمله ((عبادا لنا))برگردد. وليكن اين تنها اشعارى است بدون اينكه ظهور داشته باشد، چون عبارت با اين احتمال هم مى سازد كه جبران حمله اول به دست قومى غير از بنى اسرائيل انجام شده باشد يعنى خداوند به دست مردمى ديگر انتقام بنى اسرائيل را از دشمنانشان گرفته باشد، وبنى اسرائيل از اين پيشامد سود برده باشند و ضمير جمع هم به گروهى برگردد كه از سياق استفاده مى شود، و همانطور كه گفتيم سياق هم ظهور در اين ندارد كه مبعوثين در مرتبه دوم همان مبعوثين در مرتبه اولند، بلكه با غير ايشان هم مى سازد. ترجمه تفسير الميزان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ شلاق، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به اشاره شده است؟ 🛑قسمت ششم: 🌐🔸وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ تَوَّاباً رَحِيماً «16» و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبه‌پذيرِ مهربان است. ♦️«والّذان» در اين آيه طبعاً شامل مساحقه نيست، زيرا مساحقه كنندگان هر دو مؤنثند و «الذان» تثنيه مذكر است كه در بُعد اول دو مذكر لواط كننده را شامل است، و در بُعد دوم را كه ميان زن و مرد مى باشد، تأديب زنان گذشت، و تأديب مردان به ميزان تأديب زنان است مانند زندان رفتن تا آخر عمر يا توبه و اصلاح و يا نسخ چنانكه گفتيم، كه حكم كلى در سوره نور مى آيد، و چنانكه" فامسكوهن فى البيوت" بعنوان انتقام نيست، بلكه به منظور جلوگيرى از تداوم انحراف جنسى است، «فآذوهما» نيز چنين است، كه هرگاه توبه كردند ديگر «آذوهما» و" فامسكوهن فى البيوت" جائى ندارد. ♦️" فان تابا واصلحا" بطور كلى توبه و اصلاح را پايان حد و تأديب آنان شمرده، كه حتى اگر قبل از حد و پيش از امكان دستگيريشان توبه حقيقى كردند، هرگز هم ندارند، البته توبه اى كه بدون ترس و با اراده خودشان انجام مى دهند، زيرا منظور از حد در اينجا انتقام نيست، بلكه جلوگيرى از اصرار و استمرار و آشكار بودن آن است. 🔸«اصلحا» اينجا بعد از «تابا» اشاره به همان حقيقت است، و مكرر گفته شد كه اين گناه انحراف جنسى داراى دو بُعد بوده؛ بعد اول خودى و بُعد دوم اجتماعى است، زيرا اين عمل بگونه اى آشكار موجب تشويق ديگران و از بين بُردن عفت عمومى و اجتماعى مى باشد، اينجا توبه از اصلاح آسانتر است، زيرا توبه اش بين خود و خدا مى باشد كه پشيمانى از آن كافى است، ولكن اصلاح به اين معنى است كه اين لكه انحرافى را كه در آن اجتماع ايجاد كرده اند حتى الامكان بزُدايند، و اگر صرفاً توبه باشد و نه اصلاح اين حدّ هنوز هم استمرار خواهد داشت، جُز آنكه اين «آذوهما» پس از توبه واقعى و پيش از اصلاح كمتر و كمرنگتر خواهد بود، چون در آيه (۵: ۳۴) كه موارد جريمه بَسى مهمتر از جريمه جنسى است، تنها توبه واقعى را مناط ترك حدّ دانسته، و روى اين اصل اصلاح شرط اصلى براى نفى حدّ نيست گرچه لازم است، و در اينجا «اصلحوا» تنها وجوب اصلاح را در حدّ امكان ثابت مى كند، كه اگر هم اصلاح اينجا شرط دوم و از براى نفى حد است، آيه مائده اين شرطيت را از اصلاح مى زدايد، بنابراين اصلاح در بعُد وجوب همچنان در قوت خود باقى است، و در بعُد شرطيت هرگز شرط دومى از براى ترك حدّ نيست. تفسیر فرقان: 💫ادامه دارد www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ و در آنچه خدا به تو داده ، سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش مكن؛ و همان‌گونه كه خداوند به تو نيكى كرده ( به مردم ) نيكى كن ؛ و در زمين در پى‌ فساد مباش كه خدا فسادگران را دوست نمی دارد. 🌿 سوره قصص ، آیه ۷۷ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 71 تا 78 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بخشى از 💠ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسی‌ وَ هارُونَ إِلی‌ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ بِآياتِنا فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ (۷۵/یونس) 🌱‏سپس بعد از آنان، موسی و هارون را همراه با معجزات خويش، به سوی فرعونِ و سران قومش فرستاديم، امّا آنان كه گروهی تبهكار بودند، استكبار ورزيدند (و دعوت پيامبران را نپذيرفتند). 🔷✨در ذکر داستانهاى انبیاء و امتهاى پیشین به عنوان الگوها و نمونه هاى زنده نخست سخن از نوح،و سپس پیامبران بعد از نوح،به میان آمد،اکنون در این آیات نوبت موسى و هارون و مبارزات پى گیرشان با فرعون و فرعونیان است در نخستین آیه مى گوید: سپس بعد از رسولان پیشین،موسى و هارون را به سوى فرعون و ملا او همراه با آیات و معجزات فرستادیم ( ثُمَّ بَعَثْنٰا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسىٰ وَ هٰارُونَ إِلىٰ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ بِآیٰاتِنٰا ) ملا همانگونه که سابقا هم اشاره کرده ایم به اشراف پر زرق و برق گفته مى شود که ظاهرشان چشم پر کن و حضورشان در اجتماع در همه جا دیده مى شود، و معمولا در آیاتى از قبیل آیات مورد بحث به معنى دار و دسته و اطرافیان و مشاوران مى آید و اگر مى بینیم تنها سخن از بعثت موسى به سوى فرعون و ملا به میان آمده در حالى که موسى مبعوث به همه فرعونیان و بنى اسرائیل بود،به خاطر آن است که نبض جامعه ها در دست هیئتهاى حاکمه و دارو دسته آنها است. 👈بنا بر این هر برنامه اصلاحى و انقلابى اول باید آنها را هدف گیرى کند،چنان که آیه 12 سوره توبه نیز مى گوید فَقٰاتِلُوا أَئِمَّةَ اَلْکُفْرِ : با سردمداران کفر پیکار کنید اما فرعون و فرعونیان از پذیرش دعوت موسى و هارون سرباز زدند،و از اینکه در برابر حق سر تسلیم فرود آورند،تکبر ورزیدند ( فَاسْتَکْبَرُوا ) آنها به خاطر کبر و خود برتربینى و نداشتن روح تواضع،واقعیتهاى روشن را در دعوت موسى نادیده گرفتند و به همین دلیل این قوم مجرم و گنهکار هم چنان به جرم و گناهشان ادامه دادند( وَ کٰانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ ) 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan