eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
675 ویدیو
607 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ (۹/یوسف) 🌱‏(برادران به يكديگر گفتند:) يوسف را بكشيد يا او را به سرزمينی دور بيافكنيد تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهی شايسته باشيد 🔹فكر خطرناك، انسان را به كار خطرناك می‌كشاند. لَيُوسُفُ‌ ... أَحَبُ‌ ... اقْتُلُوا ‏ 🔹احساس تبعيض در محبّت از طرف فرزندان، آنها را تا حدّ برادركشی سوق می‌دهد. (گرچه شدّت علاقه‌ی پدر به يوسف بی دليل نبود، بلكه به خاطر كمالات او بود، ولی برادران احساس تبعيض كردند و خيال كردند علاقه‌ی بی‌دليل است و همين احساس، آنان را به توطئه وادار كرد) أَحَبُّ إِلی‌ أَبِينا ... اقْتُلُوا ‏ 🔹از منظر كوته نظران، حذف فيزيكی رقيب بهترين راه است. «اقْتُلُوا يُوسُفَ» ‏ 🔹حسادت، انسان را تا برادركشی سوق می‌دهد. «اقْتُلُوا يُوسُفَ» ‏ 🔹گناهكاران يكديگر را در انجام گناه وسوسه كرده و از همداستانی با يكديگر نيرو می‌گيرند. (برادران به يكديگر دستور بكشيد و بيفكنيد می‌دادند) اقْتُلُوا ... أَوِ اطْرَحُوهُ ‏ 🔹انسان، خواهان محبوبيّت است و كمبود محبّت مايه‌ی بزرگ‌ترين خطرات و انحرافات است. «يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ» ‏ 🔹حسودان گمان می‌كنند كه: از دل برود هر آنچه از ديده برفت. اقْتُلُوا يُوسُفَ‌ ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ (برادران گمان می‌كردند اگر پدر يوسف را نبيند، از فكر يوسف بيرون خواهد رفت و تمام فكرش در ما متمركز خواهد شد). ‏ 🔹با اينكه قرآن راه كسب محبوبيّت را ايمان و عمل صالح معرّفی می‌كند؛ «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»،۲ امّا شيطان، راه محبوب شدن را برادركشی ترسيم می‌كند. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ 🔹حسود خيال می‌كند با نابود كردن ديگران، نعمت‌ها برای او می‌شود. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ ‏ 🔹شيطان با وعده‌ی توبه در آينده، راه گناه امروز را باز می‌كند. «وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» ‏ 🔹علم وآگاهی، هميشه عامل دوری از انحراف نيست. برادران با آنكه قتل يا تبعيد يوسف را بد می‌دانستند؛ «تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» امّا اقدام كردند. ‏ 🔹سخن از توبه قبل از انجام گناه، فريب دادن وجدان و گشودن راه گناه است. ‏(برادران به يكديگر می‌گفتند: شما يوسف را نابود كنيد بعد با توبه از افراد صالح می‌شويم) «تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره ❓آيا اينكه خدا را با اسم های مختلف بخوانيم، شرک نيست؟ ضمير ((له )) در جمله ((فله الاسماء الحسنى )) به ذات خدا كه از هر اسم ورسمى متعالى است برمى گردد، نه به دواسم ((اللّه )) و ((رحمان ))، زيرا مراد از آن دو- همانطور كه گفتيم - دواسم است ، نه ذات متعالى كه همان مسمى به آن دواسم است ، زيرا معنا ندارد كه كسى بگويد: ((هر يك از دواسم را بخوانيد، بارى براى آن اسم همه اسماء حسنى ويا بقيه اسماء حسنى هست )) پس معناى صحيح همين است كه بگوييم : هر يك از اسماء خدا را بخوانيد مانعى ندارد، چون همه آنها اسماء اوهستند، چون تمامى آنها حسنايند واسماء حسنى هم تماميش از خداست ، واين اسماء وسايل خواندن خدايند، چه خود خدا را بخوانيد، چه آن اسماء را هيچ فرقى ندارد، چون اسماء مذكور تنها اسماء اويند، واسم آئينه ونماياننده مسمى وعنوان اواست - اين آيه از آيات برجسته قرآنى است كه آن حقيقتى را كه قرآن كريم از مساءله توحيد ذات وتوحيد عبادت در قبال ديد وثنيت (دوگانه پرستى ) نسبت به توحيد در ذات وشرك در عبادت مى بيند آشكار وروشن مى سازد به نظر وثنى ها خواندن هر اسمى از اسماء خدا پرستيدن همان اسم است ، يعنى پرستيدن فرشته يا جنى است كه مظهر آن اسم است ، و همان جن وملك اله ومعبود آن عبادت است ، و تعدد خدايان از همين جا ريشه گرفته است ، چون دعاها انواع زيادى داشته ، و زيادى انواع دعاها هم به خاطر زيادى و تعدد انواع حاجات بوده ، و به همين جهت وقتى يكى از مشركين شنيد كه رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله و سلم ) در نمازش مى گفته يا اللّه ، يا رحمن گفته بود: به اين بى دين نگاه كنيد كه ما را از پرستيدن دواله منع مى كند آن وقت خودش دواله را مى خواند. آيه شريفه مورد بحث اين حرف را رد مى كند و وجه خطاى اين اعتقاد را هم بيان مى نمايد كه اين اسماء، اسماء متعددى براى خدا و مملوك صرف اويند، نه اينكه خودشان اله مستقل بوده در ذات و صفات از او جدا باشند، وخود ذات و صفات جداگانه اى دارا باشند و جز وسيله بودن براى پرستش خداى يگانه خاصيت ديگرى ندارند، و خواندن آنها خواندن اواست ، و توجه به سوى آنها توجه به سوى اواست ، زيرا معقول نيست كه مسمى از اسم جدا باشد. پس اين اسماء صرفا طريق به سوى خدا و راهنماى به سوى او و وجه اويند كه به وسيله آنها براى غير خود جلوه مى كند، پس خواندن خدا به وسيله اسماء متعدد منافات با توحيد در عبادت ندارد. https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❓❓ چرا خداوند در قرآن براي افعال خودش گاها از "ما" استفاده كرده است؟ مثلا فرمود: زمین و ستارگان را آفریدیم؟ :انا خلقناکم... یا انا نحن نزلنا ...انا انزلنا...مگر خدا چندتاست؟ 🛑قسمت اول: 🌐پاسخ 1: ↩از دلايلي كه قرآن کریم در برخی از موارد می ‏فرماید: ما آفریدیم ميتوان به دو مورد اشاره كرد: :👇 1⃣. ما در برخی از موارد برای احترام و بزرگداشت دیگران از ضمیرها و فعل‏ های جمع استفاده می‏کنیم. هر چند کسی که با او سخن می‏گوییم یک نفر بیشتر نباشد. 👈در مورد خدای بزرگ نیز به خاطر عظمت پروردگار در برخی از موارد از استفاده شده و ما آمده است. مگر با عظمت‏ تر و بزرگتر از خداوند، کسی یافت می‏ شود؟ 2⃣. در برخی از موارد که افراد دیگری هم در کاری همکاری کرده‏ اند، گوینده، از ضمیر جمع استفاده می‏کند. 🌐❣در مورد خدا نیز چنین است. در برخی از موارد، کارها به فرمان خداوند و به وسیله فرشتگان انجام می‏شود. در این گونه موارد نیز گاهی در قرآن از ضمیر جمع ما استفاده شده؛ مثلا گرفتن جان انسانها با اراده الهی و به وسیله فرشتگان انجام می‏شود؛ چنان که روزی دادن، عذاب کردن و... همگی با اراده الهی و به وسیله فرشتگان انجام می‏پذیرد. 💢👈برخی از مفسران در این باره می‏نویسند: آوردن ، برای بیان است، زیرا بزرگان هنگامی که از خود سخن می‏گویند، نه فقط از خود بلکه از مامورانشان نیز خبر می‏دهند و این، کنایه از قدرت، عظمت و وجود فرمان بردارانی در مقابل دستورهای فرمانده است. ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5396_chr-khdwnd-dr-qrn-bry-brkhy-fl-khwdsh-fl-jm-stfdh-krdh-st--n-khlqn--nzln-w.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤ وَاسْتَغْفِرِی لِذَنْبِكِ و برای گناهت استغفار کن سوره یوسف ، آیه ۲۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 15 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ جاؤُ عَلی‌ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلی‌ ما تَصِفُونَ (۱۸/یوسف) 🌱‏و پيراهن يوسف را آغشته به خونی دروغين (نزد پدر) آوردند. (پدر) گفت: ‏چنين نيست، (كه يوسف را گرگ دريده باشد)، بلكه نفسِتان كاری (بد) را برای شما آراسته است. پس صبری جميل و نيكو لازم است و خدا را بر آنچه (از فراق يوسف) می‌گوييد، به استعانت می‌طلبم. 🔷✨منظور از «کذب» مکذوب فیه است یعنى خونى که در آن دروغ جعل کرده بودند، مراد از «امرا» کار مجهول یا کار بزرگى است «فصبر» ظاهرا مبتدا و خبر آن محذوف است مثل «اولى» یعنى «فصبر جمیل اولى» مى شود خبر مبتداى محذوف باشد مانند «فشأنى صبر جمیل» و در این ماجرا که نقل مى کنید از خدا یارى مى جویم یعنى: یوسف را گرگ نخورده است، بلکه باطن و حسد شما جنایت بزرگى را بر شما خوب وا نموده است، صبر خوب براى من بهتر است و از خدا یارى مى خواهم ناگفته نماند در اینجا چند مطلب هست. 🔹اول آنکه: یعقوب این نقشه را ظاهرا از اینکه دید پیراهن یوسف پاره نشده دانسته است که اگر گرگ او را خورده بود پیراهنش را پاره مى کرد، از امام باقر علیه السّلام منقول است: بزغاله اى را بر روى پیراهن یوسف ذبح کردند، از امام صادق علیه السّلام نقل شده: چون پیراهن یوسف را براى یعقوب آوردند گفت: خدایا چه گرگ مهربانى بوده که پیراهن یوسف را پاره نکرده است دوم: به نظر مى آید این گفتۀ ضمیر یعقوب بوده نه اینکه رو در رو به آنها چنین گفته باشد و گرنه ناراحتى بیش از حد مى شد و اللّٰه العالم سوم: در حدیثى از رسول خدا صلّى اللّٰه علیه و آله و سلّم نقل شده: صبر جمیل آنست که در آن به خلق شکایت نشود: «الصبر الجمیل الذى لا شکوى فیه للخلق» 📚تفسیر احسن الحدیث ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (۲۲/یوسف) 🌱‏و چون (يوسف) به رشد و قوّت خود رسيد به او حُكم (نبوّت يا حكمت) و علم داديم و ما اينگونه نيكوكاران را پاداش می‌دهيم. 🔹علم وحكمت، ظرفيّت وآمادگی می‌خواهد. «بَلَغَ أَشُدَّهُ» ‏ 🔹ترفيعات الهی بدون فوت زمان و در وقت خود صورت می‌گيرد. لَمَّا بَلَغَ‌ ... آتَيْناهُ ‏ 🔹حكمت، غير از علم است. (علم، دانش است، ولی حكمت، بينش و بصيرتی است كه انسان را به حقّ می‌رساند) «آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹علوم انبيا، اكتسابی نيست. «آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹وجود علم و حكمت در كنار يكديگر، بسيار ارزشمند و كارساز است. «حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹دليلِ عزل و نصب‌ها را برای مردم بيان كنيد. آتَيْناهُ حُكْماً ... كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ‏ 🔹بايد احسان كنيم تا لايق دريافت پاداش خاصّ الهی باشيم. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» ‏ 🔹نيكوكاران، در همين دنيا نيز كامياب می‌شوند. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» ‏ 🔹هر كس كه توان علمی و جسمی داشته باشد، مشمول لطف الهی نمی‌شود، بلكه محسن بودن نيز لازم است. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام 🌺 باطلاع علاقمندان به انس با قران ميرساند، امروز 4شنبه 25 خرداد ثبت نام دوره جديد مجازي روش ساده فهم قران است. ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ،به لينك زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 اطلاعات بيشتر در كانال اطلاع رساني دوره در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره ❓ معناي شاكله چيست؟ قُلْ كلُّ يَعْمَلُ عَلى شاكلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سبِيلاً(84) ● معناى ((كل يعمل على شاكلته )) ((شاكله )) - به طورى كه در مفردات گفته - از ماده شكل مى باشد كه به معناى بستن پاى چارپا است ، وآن طنابى را كه با آن پاى حيوان را مى بندند ((شكال )) (به كسر شين ) مى گويند، و((شاكله )) به معناى خوى واخلاق است ، واگر خلق وخوى را شاكله خوانده اند بدين مناسبت است كه آدمى را محدود ومقيد مى كند و نمى گذارد در آنچه مى خواهد آزاد باشد، بلكه اورا وادار مى سازد تا به مقتضا وطبق آن اخلاق رفتار كند. ودر مجمع البيان گفته است : ((شاكله )) به معناى طريقت ومذهب است وقتى گفته مى شود: ((اين طريق داراى شاكله هااست معنايش ‍ اين است كه ))هر جميعتى از آن راه ديگرى براى خود جدا كرده اند)) گويا ((طريقه )) و((مذهب )) را از اين جهت ((شاكله )) خوانده اند كه رهروان ومنسوبين به آن دوخود را ملتزم مى دانند كه از آن راه منحرف نشوند. بعضى ديگر گفته اند كه ((شاكله )) از شكل (به فتحه شين ) است كه به معناى مثل ومانند است ، بعضى ديگر گفته اند: اين كلمه از شكل (به كسر شين ) گرفته شده كه به معناى هيات وفرم است . وبه هر حال آيه كريمه عمل انسان را مترتب بر شاكله اودانسته به اين معنا كه عمل هر چه باشد مناسب با اخلاق آدمى است چنانچه در فارسى گفته اند ((از كوزه همان برون تراود كه در اوست )) پس شاكله نسبت به عمل ، نظير روح جارى در بدن است كه بدن با اعضا واعمال خود آن را مجسم نموده ومعنويات اورا نشان مى دهد. ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓ چرا خداوند در قرآن براي افعال خودش گاها از "ما" استفاده كرده است؟ مثلا فرمود: زمین و ستارگان را آفریدیم؟ :انا خلقناکم... یا انا نحن نزلنا ...انا انزلنا...مگر خدا چندتاست؟ 🛑قسمت دوم : 🌐پاسخ اجمالی هر چند خداوند یگانه است و می‌بایست هر گاه از افعال خود خبر می‌دهد، از کلمه و ضمیر مفرد استفاده کند؛ لذا بارها در قرآن به این نحو از خود تعبیر آورده است. اما در زبان عربی و گاهی غیر عربی، متکلم و گوینده به دلایل متعددی به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع استفاده می‌کند که بعضی از آنها عبارت‌اند از: برای این‌که عظمت خود را به مخاطب گوشزد کند. برای نشان دادن عظمت کاری که انجام داده است. برای توجه دادن به اسبابی که برای انجام کار قرار داده است. 🌐پاسخ تفصیلی 👈قرآن کریم زبان محاوره‌ای مردم را که بهترین وسیله‌ی ارتباط با آنها است برگزیده است . در مورد و مفرد نیز می‌بینیم که بارها افراد به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع استفاده می‌کنند؛ مثلاً می‌گویند ما آمدیم شما نبودید. که هم در ضمیر "ما" و هم در ضمیر "شما" که حالت جمع دارد، منظور گوینده و شنونده مفرد است، اما برای تعظیم، احترام و شخصیت بخشیدن از ضمیر جمع استفاده شده است. در مورد خداوند تبارک و تعالی نیز گاه از باب تشریف و تعظیم از "نحن" استفاده می‌شود. 💢به هر حال متکلم برای این‌که عظمت خود را به مخاطب گوشزد کند، به جای این‌که بگوید "من"، از کلمۀ "ما" استفاده می‌کند که دلالت بر عظمت و بزرگی متکلم دارد. مثالی از قرآن: در آیۀ اوّل سورۀ فتح می‌فرماید: "إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحاً مُبِینا". بعضی از مفسران گفته‌‌اند: در این‌جا خداوند برای اشاره به عظمت خود گفته است: ما شهر مکه را فتح کردیم: 💢گاه نیز متکلم برای نشان دادن عظمت کاری که انجام داده به جای این‌که بگوید: من این کار را انجام داده‌‌ام. می‌گوید: ما انجام داده‌‌ایم؛ مانند: "إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر"،[7] یا "إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ"،[8] که بر عظمت قرآن و کوثر دلالت دارد. 🌱گاهی هم خداوند متعال برای این‌که ما را توجه دهد به اسبابی که او برای انجام گرفتن کاری قرار داده است، به جای این‌که بگوید: من انجام دادم. تعبیر به ما می‌کند؛ لذا در ذیل آیۀ چهارم سورۀ رعد در تفسیر المیزان می‌خوانیم: و همین تعبیر به ما، (ما بعضی را بر بعضی برتری دادیم) خالى از اشعار به این معنا نیست که در این بین، غیر از خداى سبحان، اسباب الاهى نیز در کارند، که به امر او عمل نموده، و همه به خداى سبحان منتهى می‌شوند.[9] ✨هم‌چنین در ذیل آیۀ 61 سورۀ یونس در تفسیر نمونه چنین آمده است: 💢👈تعبیر به صیغۀ جمع در مورد خداوند، با این‌که ذات پاک او از هر جهت یگانه و یکتا است، براى اشاره به عظمت مقام او است و این‌که همواره مأمورینى سر بر فرمان او دارند، و در اطاعت امرش آماده و حاضرند، و در واقع سخن تنها از او نیست، بلکه از او است و آن همه مأموران مطیع او هستند.[10] 👈گفتنی است؛ ممکن است که در یک آیه هر سه حکمت جمع شده باشد؛ یعنی به صورت جمع آمده تا هم نشانگر عظمت فاعل باشد و هم نشانگر عظمت و بزرگی فعل و هم به اسباب توجه شده باشد؛ مانند: "إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ" که این سه مورد در این آیه جمع شده است. 💻نقل از سايت اسلام كوئست. ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5396_chr-khdwnd-dr-qrn-bry-brkhy-fl-khwdsh-fl-jm-stfdh-krdh-st--n-khlqn--nzln-w.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم يَهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت می کند 🌷 سوره نور ، آیه ۳۵ 🍃 🌸🍃 کـانال قـرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 23 تا 30 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan