eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
675 ویدیو
607 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️◀️ درسی از ع برای امروز 👈یکی از وجوه منفي سياست خارجي ناكارامد ما، ربط دادن آن به دین و این ادعاست که آموزه های دینی ما را مکلف به درگیری مستمر و آشتی ناپذیر با آمریکا و اسراییل و غرب کرده، در حالی که سیره پیامبر ص و اهل بیت ع به عنوان رهبران معصوم دین، هرگز مبتنی بر دشمن تراشی و درگیری مستمر با ظلم و استکبار به هر قیمتی و به بهای تحمیل آن بر مردم و به فقر و فلاکت کشاندن آنان نبوده است. تقیه به معنای اتخاذ موضع عقلایی در برابر ظالم و مستکبری که توان درگیرشدن با او را نداری و نتیجه درگیری ات تضعیف و نابودی توست، از مهمترین توصیه های اهل بیت ع به پیروان خود بوده است. تمام دوران اهل بیت، مدارا، همزیستی، پرهیز از جنگ و درگیری و در مواردی بیعت و همکاری با حاکمانی بوده است که از مصادیق مستکبر بوده اند و هرگز در صدد ایجاد و آغاز درگیری با حاکم ظالمی که هیچ افق مطمئن و روشنی برای پیروزی در آن نیست، نبوده اند. یکی از بارزترین نمونه های تقیه، حیات سیاسی امام رضا ع است که به خاطر قدرت فائقه و سرکوبگر طاغوت عباسی، مأمون، تحمیل او را در مورد پذیرش ولایت عهدی می پذیرد و از مدینه عازم خراسان می شود بدون آن که در صدد مقاومت و درگیری و به فنا دادن جان خود و شیعیان و یا مثلا ایجاد عاشورایی دیگر، تحت عنوان ظلم ستیزی که هیچ دستاورد مهم و قابل اعتنایی برای این درگیری نمی دیده، برآید. 👈اکنون با تحقیقات صورت گرفته، بر خلاف ذهنیت ترویج شده در آغاز انقلاب، معلوم شده است که در ماجرای عاشورا، یزید آغازگر درگیری و تهدید امام حسین ع به قتل بر آمد، و امام ع تا آخرین ساعات مانده به درگیری و شهادت، در صدد جلوگیری از جنگ بود اما این ابن زیاد بود که درصدد اسیرکردن امام و کشتن ذلیلانه او برآمده بود و در این جاست که امام شهادت را بر ذلت ترجیح داد. ضمن آن که سازش ذلیلانه امام با یزید می توانست به هدم و محو نام اسلام و پیامبر ص منجر شود. نکته مهم دیگر در ماجرای عاشورا این است که بعد از قطعی شدن درگیری و جنگ، امام حسین به یاران خود توصیه کرد که او را رها کرده و به دیار خود بروند، چرا که ابن زیاد فقط جان او را می خواهد. در واقع امام هرگز در صدد تحمیل جنگ و فداکاری و شهادت بر یاران نزدیک خود ـ تا چه رسد بر یک ملت و جامعه ـ برنیامد. ♦️🌹امام رضا ع در دوران ولایتعهدی تحمیلی، گاه مامون را نصیحت و یا سرزنش می کرد. از جمله آن که روزی مأمون با خوشحالی و شادی به محضر امام آمد و نامه‌ای را خواند که در آن نامه از توفیق در سیاست كفر ستیزانه و فتح یکی از بلاد کفر (کابل) سخن به میان آمده بود و انتظار داشت که امام او را بابت این کفرستیزی و جهان گشایی تشویق کند اما امام به او فرمود: آیا فتح یکی از مناطق شرک، تو را شادمان ساخته است؟ مأمون: آیا واقعا چنین فتحی مایه‌ شادی نیست؟! 💢امام: ای ولیّ امر مسلمین! در مورد امّت محمّد ص و مسؤولیّت زمامداری که خداوند در اختیارت نهاده، از خدا بترس! همانا تو امور مسلمانان را تباه ساخته‌ای، ... تو در این بلاد نشسته‌ای ولی خانه‌ هجرت و محل فرود وحی (مدینه) را ترک نموده‌ای. به مسلمانان مهاجر و انصار ظلم می‌شود به‌طوری که مدّتها بر فقر و تنگدستی و ستمدیدگی افرادی از آنها می‌گذرد و دسترسی به تو ندارند و کسی به داد آنها نمی‌رسد. از خدا بترس و به امور مسلمانان توجّه داشته باش! آیا نمی‌دانی که زمامدار مسلمانان مانند ستون وسط خیمه است که هرکسی در درون خیمه است بخواهد می‌تواند آن ستون را بگیرد. تو نیز باید به مسلمانان این‌گونه نزدیک باشی و مردم به تو دسترسی داشته باشند و شکایت‌های خود را به تو برسانند. (عیون اخبار الرّضا، ج ۲، ص ۱۶۰) ❓آیا این سیره و منش سیاسی امام رضا ع برای مسئولان نظام که به نام و اهل بیت برپاشده، درس آموز نیست؟ ✍مهدی نصیری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🤲 «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ 🌸 ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ» 💞ای تغییر دهنده قلب ها! قلب مرا بر دینت ثابت و استوار کن!» کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 5 تا 14 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠لقد کان فی یوسف و اخوته ایات للسائلین 🌱به تحقیق در ماجرای یوسف و برادرانش برای پرسش کنندگان نشانه های عبرت وجود دارد. 🔷✨از این آیه آشکار می شود که جماعتی ، داستان یوسف (ع ) را از رسولخدا(ص )پرسیده ، و یامطلبی در ارتباط با او داشته اند که در جواب ایشان این سوره نازل شده ، و داستان از اینجا شروع می شود که برادران یوسف به وی حسد ورزیده و او را در قعر چاه می اندازند و سپس به عنوان برده ای او را به کاروانی می فروشند و ظاهرا او را ازسر راه برداشته و وی را بسوی هلاکت سوق می دهند، اما خداوند بوسیله همین اسباب او را زنده کرد و هر چه اراده کردند که او را ذلیل کنند، خداوند وی رارفعت داد . 👈 این آیات نشانه آنست که اگر بنده ای عبودیت خود را برای خداخالص کند، خداوند عهده دار امور او می شود و وی را رفعت می بخشد، اگر چه وضعیت اکثر بندگان غیر از این است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ (۹/یوسف) 🌱‏(برادران به يكديگر گفتند:) يوسف را بكشيد يا او را به سرزمينی دور بيافكنيد تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهی شايسته باشيد 🔹فكر خطرناك، انسان را به كار خطرناك می‌كشاند. لَيُوسُفُ‌ ... أَحَبُ‌ ... اقْتُلُوا ‏ 🔹احساس تبعيض در محبّت از طرف فرزندان، آنها را تا حدّ برادركشی سوق می‌دهد. (گرچه شدّت علاقه‌ی پدر به يوسف بی دليل نبود، بلكه به خاطر كمالات او بود، ولی برادران احساس تبعيض كردند و خيال كردند علاقه‌ی بی‌دليل است و همين احساس، آنان را به توطئه وادار كرد) أَحَبُّ إِلی‌ أَبِينا ... اقْتُلُوا ‏ 🔹از منظر كوته نظران، حذف فيزيكی رقيب بهترين راه است. «اقْتُلُوا يُوسُفَ» ‏ 🔹حسادت، انسان را تا برادركشی سوق می‌دهد. «اقْتُلُوا يُوسُفَ» ‏ 🔹گناهكاران يكديگر را در انجام گناه وسوسه كرده و از همداستانی با يكديگر نيرو می‌گيرند. (برادران به يكديگر دستور بكشيد و بيفكنيد می‌دادند) اقْتُلُوا ... أَوِ اطْرَحُوهُ ‏ 🔹انسان، خواهان محبوبيّت است و كمبود محبّت مايه‌ی بزرگ‌ترين خطرات و انحرافات است. «يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ» ‏ 🔹حسودان گمان می‌كنند كه: از دل برود هر آنچه از ديده برفت. اقْتُلُوا يُوسُفَ‌ ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ (برادران گمان می‌كردند اگر پدر يوسف را نبيند، از فكر يوسف بيرون خواهد رفت و تمام فكرش در ما متمركز خواهد شد). ‏ 🔹با اينكه قرآن راه كسب محبوبيّت را ايمان و عمل صالح معرّفی می‌كند؛ «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»،۲ امّا شيطان، راه محبوب شدن را برادركشی ترسيم می‌كند. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ 🔹حسود خيال می‌كند با نابود كردن ديگران، نعمت‌ها برای او می‌شود. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ ‏ 🔹شيطان با وعده‌ی توبه در آينده، راه گناه امروز را باز می‌كند. «وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» ‏ 🔹علم وآگاهی، هميشه عامل دوری از انحراف نيست. برادران با آنكه قتل يا تبعيد يوسف را بد می‌دانستند؛ «تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» امّا اقدام كردند. ‏ 🔹سخن از توبه قبل از انجام گناه، فريب دادن وجدان و گشودن راه گناه است. ‏(برادران به يكديگر می‌گفتند: شما يوسف را نابود كنيد بعد با توبه از افراد صالح می‌شويم) «تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره ❓آيا اينكه خدا را با اسم های مختلف بخوانيم، شرک نيست؟ ضمير ((له )) در جمله ((فله الاسماء الحسنى )) به ذات خدا كه از هر اسم ورسمى متعالى است برمى گردد، نه به دواسم ((اللّه )) و ((رحمان ))، زيرا مراد از آن دو- همانطور كه گفتيم - دواسم است ، نه ذات متعالى كه همان مسمى به آن دواسم است ، زيرا معنا ندارد كه كسى بگويد: ((هر يك از دواسم را بخوانيد، بارى براى آن اسم همه اسماء حسنى ويا بقيه اسماء حسنى هست )) پس معناى صحيح همين است كه بگوييم : هر يك از اسماء خدا را بخوانيد مانعى ندارد، چون همه آنها اسماء اوهستند، چون تمامى آنها حسنايند واسماء حسنى هم تماميش از خداست ، واين اسماء وسايل خواندن خدايند، چه خود خدا را بخوانيد، چه آن اسماء را هيچ فرقى ندارد، چون اسماء مذكور تنها اسماء اويند، واسم آئينه ونماياننده مسمى وعنوان اواست - اين آيه از آيات برجسته قرآنى است كه آن حقيقتى را كه قرآن كريم از مساءله توحيد ذات وتوحيد عبادت در قبال ديد وثنيت (دوگانه پرستى ) نسبت به توحيد در ذات وشرك در عبادت مى بيند آشكار وروشن مى سازد به نظر وثنى ها خواندن هر اسمى از اسماء خدا پرستيدن همان اسم است ، يعنى پرستيدن فرشته يا جنى است كه مظهر آن اسم است ، و همان جن وملك اله ومعبود آن عبادت است ، و تعدد خدايان از همين جا ريشه گرفته است ، چون دعاها انواع زيادى داشته ، و زيادى انواع دعاها هم به خاطر زيادى و تعدد انواع حاجات بوده ، و به همين جهت وقتى يكى از مشركين شنيد كه رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله و سلم ) در نمازش مى گفته يا اللّه ، يا رحمن گفته بود: به اين بى دين نگاه كنيد كه ما را از پرستيدن دواله منع مى كند آن وقت خودش دواله را مى خواند. آيه شريفه مورد بحث اين حرف را رد مى كند و وجه خطاى اين اعتقاد را هم بيان مى نمايد كه اين اسماء، اسماء متعددى براى خدا و مملوك صرف اويند، نه اينكه خودشان اله مستقل بوده در ذات و صفات از او جدا باشند، وخود ذات و صفات جداگانه اى دارا باشند و جز وسيله بودن براى پرستش خداى يگانه خاصيت ديگرى ندارند، و خواندن آنها خواندن اواست ، و توجه به سوى آنها توجه به سوى اواست ، زيرا معقول نيست كه مسمى از اسم جدا باشد. پس اين اسماء صرفا طريق به سوى خدا و راهنماى به سوى او و وجه اويند كه به وسيله آنها براى غير خود جلوه مى كند، پس خواندن خدا به وسيله اسماء متعدد منافات با توحيد در عبادت ندارد. https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❓❓ چرا خداوند در قرآن براي افعال خودش گاها از "ما" استفاده كرده است؟ مثلا فرمود: زمین و ستارگان را آفریدیم؟ :انا خلقناکم... یا انا نحن نزلنا ...انا انزلنا...مگر خدا چندتاست؟ 🛑قسمت اول: 🌐پاسخ 1: ↩از دلايلي كه قرآن کریم در برخی از موارد می ‏فرماید: ما آفریدیم ميتوان به دو مورد اشاره كرد: :👇 1⃣. ما در برخی از موارد برای احترام و بزرگداشت دیگران از ضمیرها و فعل‏ های جمع استفاده می‏کنیم. هر چند کسی که با او سخن می‏گوییم یک نفر بیشتر نباشد. 👈در مورد خدای بزرگ نیز به خاطر عظمت پروردگار در برخی از موارد از استفاده شده و ما آمده است. مگر با عظمت‏ تر و بزرگتر از خداوند، کسی یافت می‏ شود؟ 2⃣. در برخی از موارد که افراد دیگری هم در کاری همکاری کرده‏ اند، گوینده، از ضمیر جمع استفاده می‏کند. 🌐❣در مورد خدا نیز چنین است. در برخی از موارد، کارها به فرمان خداوند و به وسیله فرشتگان انجام می‏شود. در این گونه موارد نیز گاهی در قرآن از ضمیر جمع ما استفاده شده؛ مثلا گرفتن جان انسانها با اراده الهی و به وسیله فرشتگان انجام می‏شود؛ چنان که روزی دادن، عذاب کردن و... همگی با اراده الهی و به وسیله فرشتگان انجام می‏پذیرد. 💢👈برخی از مفسران در این باره می‏نویسند: آوردن ، برای بیان است، زیرا بزرگان هنگامی که از خود سخن می‏گویند، نه فقط از خود بلکه از مامورانشان نیز خبر می‏دهند و این، کنایه از قدرت، عظمت و وجود فرمان بردارانی در مقابل دستورهای فرمانده است. ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5396_chr-khdwnd-dr-qrn-bry-brkhy-fl-khwdsh-fl-jm-stfdh-krdh-st--n-khlqn--nzln-w.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤ وَاسْتَغْفِرِی لِذَنْبِكِ و برای گناهت استغفار کن سوره یوسف ، آیه ۲۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 15 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan