eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
657 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 53 تا 63 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لَمَّا جَهَّزَهُمْ بِجَهازِهِمْ قالَ ائْتُونِي بِأَخٍ لَكُمْ مِنْ أَبِيكُمْ أَ لا تَرَوْنَ أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ (۵۹/یوسف) 🌱‏و چون يوسف بارهای (غذايی) آنان را آماده ساخت، گفت: برادر پدری خود را (در نوبت آينده) نزد من آوريد. آيا نمی‌بينيد كه من پيمانه را كامل می‌دهم و بهترين ميزبان هستم.. 🔷✨‏يوسف برای جذب برادران گفت: «أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» من بهترين ميزبانم، و آن برادران جذب شدند، ولی خداوند برای جذب مردم تعبيرات زيادی دارد: ‏«خَيْرُ الرَّازِقِينَ» او بهترين روزی رسان است. ‏«خَيْرُ الْغافِرِينَ» او بهترين بخشنده است. ‏«خَيْرُ الْفاتِحِينَ» او بهترين گشايشگر است. ‏«خَيْرُ الْماكِرِينَ» او بهترين تدبير كننده است. ‏«خَيْرُ الْوارِثِينَ» او بهترين وارث است. ‏«خَيْرُ الْحاكِمِينَ» او بهترين داور است. ‏امّا گروه بسياری از مردم جذب نمی‌شوند. ‏🔹يوسف برتوزيع ارزاق ذخيره شده مصر، نظارت مستقيم داشت. «جَهَّزَهُمْ» ‏🔹مديريّت صحيح يوسف عليه السلام موجب شد در زمان قحطی نه تنها مشكلی برای مردم مصر پيش نيايد بلكه به اطراف نيز كمك كند. «جَهَّزَهُمْ بِجَهازِهِمْ» ‏🔹هم رازداری لازم است و هم راستگويی. يوسف گفت: «بِأَخٍ لَكُمْ» و نگفت: ‏برادر من، تا راستگويی و رازداری با هم رعايت شود. ‏🔹اشخاص يا مؤسسه‌ها و يا كشورهايی كه كمك‌های اقتصادی می‌كنند، می‌توانند بعضی از شرايط را در جهت رشد و يا مصالح ديگر، مطرح كنند. ‏ائْتُونِي بِأَخٍ‌ ... ‏🔹حتّی در زمان بحران و قحطی نيز بی‌عدالتی و كم‌فروشی ممنوع است. «أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹در معامله بايد مقدار جنس مشخص باشد. «الْكَيْلَ» ‏🔹بدی‌ها را با خوبی پاسخ دهيم. (يوسف سهم برادران را كامل داد و درباره‌ی ظلمی كه به او كرده بودند سخن نگفت) وَ جاءَ إِخْوَةُ يُوسُفَ‌ ... أُوفِي الْكَيْلَ ‏🔹كم‌فروشی يا عدالت كارگزاران، كارگران ودستياران، به حساب مسئول اصلی و مافوق است. «أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹خريد و فروش و توزيع غلات در مصر زمان يوسف عليه السلام با پيمانه بوده است. ‏«أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹مسئولين توزيع امكاناتِ عمومی بايد عادل باشند. «أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹قدرت را وسيله‌ی انتقام قرار ندهيم. «أُوفِي الْكَيْلَ وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» ‏🔹مهمان‌نوازی از اخلاق انبياست. «خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» ‏🔹به مسافران و كاروان‌هايی كه وارد منطقه شما می‌شوند حتّی در زمان نياز و قحطی، احترام كنيد. «خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹مفهوم آیه ۵۹ سوره اسراء چیست؟خداوند چه نوع آيات و معجزاتی را ديگر نمی فرستد؟چرا؟ بخش دوم آیه ۵۹ : آيه قبلى مى رسانيد كه مردم - كه آخرينشان مثل اولينشان هستند - به خاطر آن غريره فسق وفساد كه در ايشان است مستحق آمدن هلاكت و انواع ديگر عذابهاى شديد هستند، وخداى تعالى هم در باره قريه ها اين سرنوشت را مقرر فرموده كه همه هلاك ويا معذب به عذاب شديد شوند، وهمين معنا باعث شد كه خداى تعالى آياتى كه كفار پيشنهاد مى كنند نفرستد، چون با در نظر گرفتن اينكه آخرين بشر با اولين او يكسانند، وهر چه اولين را وادار به عصيان كرد آخرين را هم وادار مى كند، ونيز با در نظر گرفتن اينكه اولين با آمدن آيات پيشنهادى خود باز كفر ورزيدند اين مساءله وجود دارد كه اينها نيز بعد از ديدن معجره و آيت پيشنهادى خود ايمان نياورند، ودر نتيجه به عذاب هلاك ويا عذاب شديد ديگرى مبتلاشوند، همچنانكه پيشينيان ايشان شدند، و چون خدا نمى خواهد اين امت را به عذاب عاجل وزودرس مؤ اخذه نمايد، لذا آيات پيشنهادى كفار را نمى فرستد. واگر خواستى بگوكلمه ((منع )) در آيه شريفه معناى ديگرى غير از ((جلوگيرى )) را مى رساند وآن منافات ميان دوامر زير است . ۱ - فرستادن آيات پيشنهادى مردم با اينكه امتهاى گذشته آن را تكذيب كرده وآخرين هم راه ايشان را مى روند باعث انقراض واستيصال ايشان مى شود. ۲ - ومشيت خدا تعلق گرفته بر اينكه امت اسلام را مهلت دهد. و خداوند از اين منافات كه ميان اين امر است به منع تعبير فرموده . وشايد به منظور اشعار به همين نكته بوده كه فرستادن آيات را به عبارت ((ارسال )) تعبير فرمود نه به ((ايتاء)) چرا كه ((ايتاء)) به معناى دادن وارسال به معناى فرستادن است ، وهر جا كه به دومى تعبير شود بيانگر اين است كه خود آيات مانند يك فرد با شعور ماموريت دارند. و ما نرسل بالايات الاتخويفا - يعنى حكمت در فرستادن آيات ترساندن وانذار مردم بود، حال اگر آن آيت از آياتى باشد كه در دنبال خود عذاب استيصال را دارد تخويف در آن تخويف به هلاكت در دنيا و عذاب آتش در آخرت است ، واگر از آن آيات نباشد تخويف از آنها تخويف وانذار به عقوبت آخرت است . و بعيد نيست مراد از ((تخويف )) ايجاد خوف و وحشت باشد به اينكه عذاب كمتر از استيصال را به ايشان نشان دهد، و بنابراين تخويف در اين آيه معناى تخوف در آيه ((اوياخذهم على تخوّف فانّ ربّكم لروف رحيم )) را خواهد داشت ، و برگشت معناى آيه به اين مى شود كه ما آيات اقتراحى ايشان را نمى فرستيم ، چون نمى خواهيم با عذاب استيصال از بينشان ببريم ، و اگر آياتى را مى فرستيم به منظور اين است كه با ايجاد ترس در دلهايشان متوجهشان كنيم ، و آنوقت با ديدن آن از عذابهاى سخت تر بهراسند. اين وجه را به برخى از مفسرين نسبت داده اند. و به هر حال معناى آيه اين است كه ما آن آياتى را كه قريش پيشنهاد كردند نفرستاديم ، زيرا اگر مى فرستاديم ايمان نمى آوردند و ما هلاكشان مى كرديم ، ولى قضا و خواست ما بر اين شده است كه اين امت را عذاب نكنيم مگر بعد از مدتى مهلت ، و اين خصوصيت امت اسلام ، در مواردى از كلام خداى تعالى استفاده مى شود و تنها آيه مورد بحث نيست . تفسیر المیزان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❓آيا با متفاوت است؟ ازنظر قران چه اختلافي با هم دارند؟ نبوت و رسالت چه رابطه اي با هم دارند.؟ 🛑قسمت دوم: ❓ایا از ریشه نبا است یا نبو؟ تفاوت و چیست؟ 👈از ریشه نبو: اصل الواحد در ماده، ارتفاع چيزي در موردي است كه شأنش انخفاض (فرود آمدن) است؛ يعني ارتفاع چيزي در موردي كه فرود آمدن در آن مورد انتظار است و از مصاديق آن: بالا بردن نگاه در جايي است كه فرو انداختن و پايين انداختنش مورد انتظار است و بلند شدن شمشير و توقفش در قطع (بريدن) و نفوذ و توقف تير در اصابت به هدف و پديد آمدن دوري در رسيدن به مقصد و ناسازگاري طبع با غذا يا غير آن است و به همين مناسبت به طور مجازي بر مفاهيم متناسب با آن اطلاق ميشود و از جمله مهمترين مصاديق اصل: مقام نُبُوَّت است كه عبارت است از ارتفاع و اعتلاء در شأن يك انسان، از جهت روحاني و معنوي و ميتواند ذاتي يا اكتسابي باشد، در حالي كه مانند ساير انسانها بر فطرت بشري است و از لوازم اين اعتلاء؛ احاطه بر عالم ماده، طبيعت، ارتباط با عوالم ماوراء حسّ و ظاهر، نزول وحي از جانب خداي عزّوجلّ بر او و اشراف بر معارف و حقايق است 🌐♦️نُبُوَّة و نبيّ: از ماده واوي نبو است و گرفتن آن از نبأ صحيح نيست؛ زيرا ⏪اولاً - اين كار نيازمند قلب واو به همزه است كه خلاف اصل است. ثانياً - خبر دادن از خداي متعال - به طور مطلق - مقام بلند خاصّي را نميرساند، مگر تنها از اين جهت كه او خبر دهنده است و اين بر خلاف ماده نبو است؛ زيرا نَبَوَ بر ارتفاع در چيزي و رفعت مطلق دلالت ميكند.. ⏪ ثالثاً - اراده و استفاده مفهوم نبأ در برخي موارد، محكم نيست.سوره مباركه اعراف آيه 101: تِلْكَ الْقُرَی نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَائِهَا، اين شهرهاست كه برخی از خبرهای آن را بر تو حكايت میكنيم.منظور حكايت از جريان امور گذشته است. ♦️فرق ميان رسول و اين است كه نبي داراي مقامي تكويني، منزلتي الهي و مرتبهاي روحاني ومعنوي، بالاتر از مراتب معمولي است و اين مقام، فراهم كننده و زمينهساز اعطاي مرتبه رسالت است؛ بنابراين هر رسولي بايد پيش از رسالت، نبي باشد، اما نبي ممكن است رسول نباشد. آري پيامبر(ص) داراي مقام رفيع، منزلت بلند و فطرت مخصوص نوراني است كه هيچ يك از مردم به آن دست نمييابند و هرگاه اين كلمه در قرآن به كار ميرود، يا پيامبر با اين لقب خوانده ميشود، اين حيثيت در نظر گرفته ميشود. مانند:سوره مباركه احزاب آيه 6: النبیّ أولی بالمؤمنين من أنفسهم، پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديكتر] است. 💢👈اما وقتي كلمه در قرآن ميآيد، جنبه بر عهده گرفتن رسالت، در آن لحاظ ميشود، مانند آيه:سوره مباركه نور آيه 54: وَ ما عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبين، و بر فرستاده [خدا] جز ابلاغ آشكار [مأموريتی] نيست 👈ضمناً هرگاه مفهوم كسي كه رسالت بر عهدهاش قرار ميگيرد و به اين مقام متّصف ميشود، منظور باشد، از او به تعبير ميشود، مانند:سوره مباركه بقره آيه 253: تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ.، برخی از آن پيامبران را بر برخی ديگر برتری بخشيديم 📚التحقیق فی کلمات القران. 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5426_y-rswl-b-nby-mtfwt-st---znZr-qrn-chh-khtlfy-b-hm-drnd.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازی از دعای عرفه 🌼 اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی أَخْشاکَ کَأَنِّی أَراکَ ، وَأَسْعِدْنِی بِتَقْواکَ ، وَلَا تُشْقِنِی بِمَعْصِیَتِکَ ، 🌸🤲 خدايا ! من را آزرم ناک خويش قرار ده آن‌سان که انگار مي‌بينمت. من را آنگونه حيامند کن که گويي حضور عزيزت را احساس مي‌کنم. خدايا! من را با تقواي خودت سعادتمند گردان و با مرکب نافرماني‌ات به وادي شقاوت وبدبختی ام مکشان . 💫ترجمه: دکتر علی شریعتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 64 تا 69 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه مفسر: استاد قرائتی www.quran-365.ir @quran_365
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قال لن ارسله معکم حتی تؤتون موثقا من الله لتاتننی به الا ان یحاطبکم فلما اتوه موثقهم قال الله علی ما نقول وکیل66/یوسف 🌱یعقوب گفت : هرگز او را باشما نمی فرستم جز آنکه پیمان محکمی از جانب خدا بدهید که او را حتما نزدمن خواهید آورد، مگر اینکه عاملی خارج از قدرت شما بر شما احاطه یابد، وهنگامی که آنان پیمان موثق خود را در اختیار پدر گذاشتند، یعقوب گفت :خداوند نسبت به آنچه می گوئیم ناظر و حافظ است. 🔷✨(موثق ) یعنی وثیقه و امری که مورد اعتماد باشد و (موثقا من الله )امریست که هم مورد اعتماد بوده و هم به خدای تعالی مرتبط باشد، مثل عهد و قسمی که احترام به خداوند به منزله ضمانت اجرای آن است . پس یعقوب به فرزندانش گفت : که هرگز برادرتان را با شما روانه نمی کنم ،جز آنکه عهد ببندید و سوگندی بخورید که ملتزم باشید او را به نزد من بازگردانید و از آنجا که وفای به عهد و پیمان وابسته به قدرت شخص است ، لذافرمود: مگر در موردی که دچار گرفتاری شوید و قدرت و استطاعت از شماسلب شود و خداوند هم بر این گفتگو و عهد و پیمان ما ناظر و وکیل است که هرطرف به آنچه ملتزم شده عمل کند و اگر کسی تخلف کرد خداوند او را مجازات کرده و حق طرف مقابل را از وی بستاند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ ما كانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلاَّ حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضاها وَ إِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِما عَلَّمْناهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (۶۸/یوسف) 🌱‏و چون از همانجا كه پدرشان دستورشان داده بود وارد (مصر) شدند، اين كار در برابر اراده خداوند هيچ سودشان نبخشيد، جز آنكه نيازی در دل يعقوب بود كه عملی شد. (تنها اثر ورود از چند دروازه حفظ از چشم زخم و رسيدن برادران، به خصوص بنيامين به يوسف بود كه عملی شد و اثر ديگری نداشت) و البتّه (يعقوب) بخاطر آنچه به او آموزش داده بوديم دارای علمی (فراوان) بود ولی بيشتر مردم آگاه نيستند. ‏🔹رسيدن بنيامين به يوسف عليه السلام و خارج شدن يوسف از تنهايی، هر چند به صورت اتهام سرقت باشد. ‏🔹سرعت بخشيدن به وصال پدر و پسر كه در آينده به آن اشاره خواهد شد. ‏🔹انجام وظيفه، بدون آنكه ضامن نتيجه‌ی آن باشد. حاجت يعقوب آن است كه در مقدّمات كار كوتاهی نشود و از يك در وارد نشوند، ولی آنچه خواهد شد به دست خداوند است. ‏🔹تجربه‌های تلخ، انسان را باادب می‌كند و سخنان بزرگان را می‌پذيرد. «وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ» ‏🔹اطاعت از پدر لازم و ارزشمند است. «دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ» 🔹اگر از بی‌ادبی افراد گفتيد، از ادب آنان نيز بگوييد. ادْخُلُوا ... أَبُوهُمْ‌ (اگر برادران قبلًا نسبت ضلالت به پدر می‌دادند، امروز تسليم امر پدر شدند.) ‏🔹محاسبات و دقتّ و برنامه‌ريزی‌ها با وجود اراده‌ی الهی كارساز است، آنجا كه نخواهد كارساز نيست. «ما كانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ‏🔹يعقوب، بر مطالب واسراری آگاه بود كه مصلحت نمی‌دانست بازگو كند. ‏«حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ» ‏🔹دعا وحاجت اوليای خدا، مستجاب می‌شود. «حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضاها» 🔹علم انبيا از جانب خداوند است. «عَلَّمْناهُ» ‏🔹بيشتر مردم عالمان حقيقی را نمی‌شناسند. «عَلَّمْناهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»* 🔹بيشتر مردم، به اسباب و علل چشم می‌دوزند و از حاكميّت خداوند و لزوم توكّل بر او ناآگاهند. «أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ» 🔹معيار حقّ و باطل، تشخيص اكثريّت نيست. «أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره ❓آيا آيه اول سوره بنی اسراييل بر معراج پيامبر دلالت دارد؟ يا سير شبانه ايشان به مسجدالاقصی، متفاوت از معراج است؟ پاسخ اول: اسراء به حرکت شبانه گفته مي‌شود؛ هواي صحاري سوزان عربستان ايجاب مي‌کرد مسافران روز را استراحت و در شب حرکت کنند. کلمه اسراء علاوه بر سفر حقيقي، در معناي مجازي، در سير و سلوک معنوي مناجات‌ها و راز و نيازهاي شبانه دست مي‌دهد، به کار مي‌رود. گويا پيامبر مکرم اسلام، که به تصديق قرآن دو سوم و حداقل نيمي از شب را به نماز و دعا مي‌گذراند [مزمل 20 (73:20) ]، در يکي از اين شب‌ها به معراجي معنوي رفت و پروردگار عليم و حکيم فراز و نشيب امت‌هاي موسي را به او نماياند تا پس از هجرتي که در پيش داشت، امت خويش را در مدينه با بهره‌گيري از اين تجربيات رهبري نمايد. اما سير از مسجدالحرام به مسجد الاقصي، که دورترين نقاط نسبت به مکه به شمار مي‌رفت، نشان دهنده دو کانون توحيدي در دو سوي خاورميانه، پايگاه پيامبران دو امّت بزرگ بوده و دو فرزند بزرگوار ابراهيم خليل؛ اسمعيل و اسحق و رسولان از نسل آن دو، هر کدام در يکي از اين دو مدرسة توحيد، به تزکيه و تعليم پيروان خود مي‌پرداختند؛ مسجد الاقصي کانون بني‌اسرائيل [فرزندان يعقوب] و مسجدالحرام بنا شدة ابراهيم و اسماعيل، کانون پيامبران از ذريه اسمعيل و نهايتاً پيامبر اسلام بوده است. با ظهور اسلام، پيامبر خاتمي که مأموريت يافته بود امت آخرين را رهبري کند، خداوند عليم و حکيم، اُفت و خيزها و فراز و نشيب‌هاي امت بني‌اسرائيل و حوادثي را که بر مسجدالاقصي کانون و قلب تپنده آن گذشته است، در معراجي روحاني به او الهام کرد تا امت خويش را از اختلاف و تفرقه و عوارضي که شرک و ناشکري به دنبال دارد انذار دهد. آنچه از سير و سياحت شبانه «اسراء» در قرآن گفته شده، همين است و بس! قصه‌هاي با آب و تابي که از معراج پيامبر و مناظري که از بهشت و جهنم و صحنه‌هاي متنوع ديگر نقل شده است، نقلياتي است که هيچکدام مبناي قرآني ندارد. از تفسير آقای بازرگان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛