#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_262
❇️#آیه4حجر
💠وَ ما أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ إِلاَّ وَ لَها كِتابٌ مَعْلُومٌ (۴/حجر)
🌱و ما اهل هيچ قريهای را هلاك نكرديم مگر آنكه برای آن (كارنامه و) كتابی معلوم بود.
🔹كاميابیهای دنياپرستان پايانی دارد. «ما أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ»
🔹اگر بخواهيم میتوانيم كفّار را فوراً نابود كنيم، امّا برنامه و سنّت ما فرصت دادن و تأخير است. «لَها كِتابٌ مَعْلُومٌ»
🔹به مهلت دادنهای الهی مغرور نشويم. «لَها كِتابٌ مَعْلُومٌ»
🔹جامعه و تاريخ نيز قانون و زمانبندی و اصولی دارند.
«قرية الا و لها كتاب معلوم»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_262
❇️حفظ #قرآن از دستبردها!
💠إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ
🌱ما خود، قرآن را نازل کردیم و بیشک از آن محافظت خواهیم کرد.
حجر - ۹
🔷✨به دنبال بهانهجوئيهای كفار و حتی استهزای آنها نسبت به پيامبر ص و قرآن كه در آيات گذشته آمده بود، در آيه مورد بحث يك واقعيت بزرگ و پر اهميت را به عنوان دلداری به پيامبر از يك سو و اطمينان خاطر همه مؤمنان راستين از سوی ديگر بيان میكند و آن اينكه:
👈" ما اين قرآن را كه مايه تذكر است نازل كرديم، و ما به طور قطع آن را حفظ خواهيم كرد" (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ).
🔷✨چنان نيست كه اين قرآن بدون پشتوانه باشد، و آنها بتوانند آفتاب وجودش را با گل بپوشانند و يا نور و شعاعش را با پف كردن خاموش كنند كه اين چراغی است كه ايزد آن را برافروخته است، و اين آفتابی است كه غروب و افول نخواهد داشت.اين گروه اندك و ناتوان كه سهل است، اگر همه جباران و زورمندان و سياستمداران ستمگر و انديشمندان منحرف و رزمآوران جهان دست به دست هم بدهند كه نورش را خاموش كنند، توانايی نخواهند داشت، چرا كه خداوند حفظ و پاسداری از آن را به عهده گرفته است.
🔷✨در اينكه منظور از محافظت و پاسداری قرآن در برابر چه اموری است، باز مفسران تفسيرهای گوناگونی دارند:
🔹بعضی گفتهاند در برابر تحريف و تغيير و زياده و نقصان است.
🔹بعضی ديگر گفتهاند در برابر فنا و نابودی تا آخر جهان.
🔹بعضی ديگر گفتهاند در برابر منطقهای گمراه كننده ضد قرآنی.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣1⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان
فرقان : ۲۲
يَوْمَ يَرَوْنَ الْمَلَائِكَةَ لَا بُشْرَى يَوْمَئِذٍ لِّلْمُجْرِمِينَ وَيَقُـولُونَ حِجْرًا مَّحْجُورًا
روزی که فرشتگان را ببينيد، در آن روز [خبر] خوشایندی برای مجرمين نخواهد بود ۲۴ [فرشتگان به جای خبری خوش، آنها را از حريم بهشت رانده] و گويند: دور باش، در تنگنائی [خود ساخته]! ۲۵
__
۲۴- بشارت به خبر مسرّتبخش يا اندوهباری گفته ميشود که اثرش در پوست صورت [بَشره] ظاهر ميگردد. اين آيه دلالت ميکند که ديدار آنها با فرشتگان در روز قيامت، چون فاقد خبری خوش است، نه تنها چهرهشان را باز و گلگون نميکند، بلکه آنچنان دژم ميسازد که گویی با صحنه مهيبی روبرو شدهاند و ناخودآگاه حريم و حائل محافظی برای خود آرزو ميکنند.
۲۵- سنگ را «حَجَر» [جمع آن حجاره و احجار] گويند. در گذشته تاريخ برای ايجاد حريم و حفاظت در ملک و مزرعه و جلوگيری از ورود بيگانگان، از سنگچين استفاده ميکردند، به اين اعتبار «حِجر» معنای منع و محافظت ميدهد. از اين منظر عقل را به دليل حفاظت شخص و منع او از ارتکاب بدي، و خانه را نيز به خاطر سرپناه و محافظ بودنش [نساء ۲۲ (۲۲ : ۴) ] حِجر ميگويند.
معنای «حِجْرًا مَحْجُورًا» را اتفاقاً در آية ۵۳ همين سوره (۲۵:۵۳) در اشاره به حائل ميان دو سيستم آبهای شور و شيرين کره زمين مييابيد که به فهم اين آيه مدد ميرساند. همچنانکه تفاوت غلظت، ماهیّت و مزة آبهای شور و شيرين، مانع ترکيب و آميختگی آنان ميشود، بزهکاران نميتوانند وارد بهشت شوند و از آن پسزده ميشوند.
فاعل «وَیَقُولُونَ» در ظاهر اين آيه آشکار نيست، ميتواند فرشتگان يا خود مجرمين باشند؛ در حالت نخست، فرشتگان آنها را ميرانند، و در حالت دوم از مواجهه با فرشتگان عذاب، ميخواهند حريم بگيرند. والله اعلم.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌴«وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ»
🔸 «و اسماعیل را در ازای کشتنِ [:قربانیِ] بزرگی رهانیدیم.»
آیه ی ۱۰۷ سوره ی صافات
آيا حضرت ابراهيم توسط خدا مامور به قتل فرزندش شد؟
🛑قسمت چهارم
🌐🔸برداشتي متفاوت از داستان #ذبح_اسماعيل توسط #ابراهيم از محي الدين عربي ،نبرد عقل و نفس
👌داستان های قرآن، داستان «انسان» هستند
راه آموزش قرآن اين است که انسان، کلّ جريان انسانیت را در يک داستان قرآن مطالعه کند. اگر هر کس اين چنين به قرآن نگاه کند قرآن براي او هدايت کننده است.
🔷محی الدین عربی مسائل را در ارتباط با «عقل» و «نفس» می بیند. از این جهت در ذیل آیه ی «قالَ یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ ...» می گوید: : «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس». این تفسیر کسی است که انسان را با حدود قرآنی میشناسد.
🔷اگر انسان بتواند دقیق بفهمد که قرآن دربارۀ «خصوصیات انسان» صحبت می کند، آن وقت می بیند که چه قدر مطالب قرآن پربار میشود! چه قدر مطالب، عام می شود! چقد خود انسان در فهم مسائل اسلامی از زندان این تعلقات درمی آید! [اینکه قرآن این قصه ها را بیان می کند،] بهانهاش است. به این بهانه می خواهد «انسان» را شرح بدهد و چیزی دربارة «انسان» بگوید.
🔷این نه تفسیر به رأی است، نه تفسیر بمالا یرضی صاحبه است و نه انحراف در مسئله است. فقط این است که انسان التفات پیدا کند به ایماها و اشارههای قرآن. قصه های قرآن، قصه همه انسان ها در تمام زمان ها و در تمام مکان هاست. از دید محی الدین، هدف قرآن، قصه و «اساطیر اولین» نیست. هدف قرآن، تذکره و بیدار کردن است.
سعدی مثل محی الدین است. چه زیبا بیان می کند:
ما کشته نفسیم و بس آوخ که برآید
از ما به قیامت که چرا نفس نکشتیم
🔷محی الدین، مسئله را در «انسان» می بیند و این دیدگاه صحیحی است.
👈یعنی وقتی ابراهیم مطرح می شود، در واقع همه انسان ها مطرح می شوند و ابراهیم، مظهر عقل و فطرت انسانی است. ایشان در آیه ی «إذ قال ابراهیم» تفسیر میکند به: «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس». آیه، دربارۀ آنچه ابراهیم کرده است صحبت میکند؛ اما ایشان اینگونه معنی میکند که ابراهیمِ عقل به اسماعیلِ نفس گفت: من تو را ذبح میکنم. اسماعیل گفت: پدر، انجام بده آنچه به آن مأموری، من را از صابران خواهی یافت.
🔷لطافت کار محیالدین اینجاست که میگوید مردم فکر میکنند که ابراهیم فرزند خودش را سر میبرد و میدانید که خدای تعالی قبل از اینکه فرزند را ذبح کند، به او گفت: ابراهیم، مأموریتت را انجام دادی و از ذبح اسماعیل معاف شدی.
محیالدین میگوید: ذبح صورت گرفت اما شما نفهمیدید؛ چون در آیه میگوید:
وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا
ما ندا کردیم به ابراهیم، ابراهیم آن رؤیا و مأموریت را تصدیق کرد و انجام شد.
🔷ابراهیم در خواب دیده بود که فرزندش را ذبح میکند، درصورتیکه دستور یافت کار را متوقف کند و اگر کار متوقف شده باشد، ذبحی صورت نگرفته است [و رؤیای او هم تصدیق نشده]. محیالدین میگوید: ذبحی صورت گرفت و شما نفهمیدید! آن چیزی که بنا بود ذبح شود، ذبح شد و آن تعلقاتش بوده است. قرار نبود که خون اسماعیل ریخته شود؛ بلکه بنا بود ابراهیم «آزاد» شود.
👈هدف این بود که ابراهیم با اطاعتی که از فرمان الهی میکند، از تمام علاقهها و تعلقات خود که در اسماعیل تبلور پیدا کرده بود، آزاد شود. قرآن درست میگوید که گفت:...قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا : ذبح انجام شد. ذبح این بود که ابراهیم تعلقات خود را ذبح کند و کرد. وقتی ابراهیم کارد را بر گلوی اسماعیل میکشد، کارد را بر تمام روابط خود با اسماعیل میکشد؛ کارد را بر تعلقات خودش میکشد. ازاینجهت قرآن اینگونه بیان میکند: فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ: وقتی «هر دو»، هم پدر و هم پسر تسلیم شدند ...
🔷میگوید: شما فکر کردید ما گفتیم بکش و بعد دلمان نیامد و گفتیم نکش و کار را نیمهتمام رها کردیم؟
دستوری دادیم و آن امر را انجامنشده نسخ کردیم؟ شما متوجه نشدید آنچه بنا بود کشته شود، کشته شد. ابراهیم آزاد شد. اسماعیل از تعلق به خود آزاد شد. ابراهیم از تعلق به اسماعیل آزاد شد. ازاینجهت در «اذ قال ابراهیم لاسماعیل» میگوید: «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس...» که اسماعیل جنبۀ تعلقی ابراهیم است. آنکه یک مقدار انسان را شناخته است، وقتی میخواهد آیات را تفسیر کند، متوجه این لطافتها میشود؛ یعنی قرآن برای این فرد مزۀ دیگری دارد، معنی دیگر و رسایی دیگری دارد.
📚نقل از آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه
http://quranpuyan.com/yaf_postst476_dr--mjry-brhym-w-smyl-dr-qrn-mnZwr-z-dhbH-Zym-chyst.aspx
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللّٰهُمَّ وَنَحْنُ عَبِيدُكَ التَّائِقُونَ إِلىٰ وَلِيِّكَ الْمُذَكِّرِ بِكَ وَبِنَبِيِّكَ، خَلَقْتَهُ لَنا عِصْمَةً وَمَلاذاً، وَأَقَمْتَهُ لَنا قِواماً وَمَعاذاً، وَجَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِينَ مِنَّا إِماماً، فَبَلِّغْهُ مِنَّا تَحِيَّةً وَسَلاماً وَزِدْنا بِذٰلِكَ يَا رَبِّ إِكْراماً؛
خدایا، ما بندگان به شدّت مشتاق به سوی ولی تو هستیم، آنکه مردم را به یاد تو و پیامبرت اندازد و تو او را برای ما نگهبان و پناهگاه آفریدی و او را قوم و امان ما قرار دادی و او را پیشوای اهل ایمان از گروه ما گرداندی، از جانب ما به او درود و سلام برسان و به این وسیله رأفت و محبت بر ما را ای پروردگار بیفزا؛
💫فرازی از دعای ندبه
📍کانال قرآن پویان
┏━━━🍃═🌸━━━┓
@quranpuyan
┗━━━🌸═🍃━━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐#دعا_هنگام_گرفتاری
✍️ خلاصه بیانات استاد میرباقری
🌴در روایتی زیبا از امام هادی سلام الله علیه نقل شده است که فرمودند:
هر گاه مشکلی براتون پیش آمد که راه حلش براتون دشوار بود این دعا را بخوانید:
💫یَا مَنْ یَكْفِی مِنْ كُلِّ شَیْءٍ وَ لَا یَكْفِی مِنْهُ شَیْءٌ اكْفِنِی مَا أَهَمَّنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ💫
(ای خدایی که از هر چیزی بی نیازی و همه به تو نیازمندند، در مورد آنچه مرا غمگین و نگران کرده است، یاری ام فرما .)
منبع: کافی، ج 2 ص 560
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
👈خرافه ای به نام سعد و #نحس بودن روزها
یکی از یاران امام هادی (ع) در حالی که لباسهای خونین و بدن مجروح داشت خدمت حضرت هادی ع رسید و باناراحتی به حضرت از نحس بودن آن روز گلایه کرد و گفت که عجب روز شومى برایم بود! خدا شرّ این روز را از من باز دارد!
امام هادى علیه السلام در پاسخ به او گفتند: این چه سخنى است كه میگویى! روزها چه گناهى دارند كه شما هر وقت به خاطر خطاها و اعمال نادرست خود مجازات میشوید، به ایام بدبین میشوید و به روزگار بد و بیراه میگویید!
امام در ادامه فرمود:
یَا حَسَن!ُ اِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُثِیبُ وَ الْمُعَاقِبُ وَ الْمُجَازِى بِالاْءَعْمَالِ عَاجِلاً وَ آجِلا
ً اى حسن! به طور یقین خداوند متعال پاداش میدهد و عقاب میكند و در مقابل رفتارها در دنیا و آخرت مجازات میكند.
بحارالانوار 56/2 حدیث1
T.me/quranpuyan
.
#آیههاینور
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ
اين [قرآن ] بجز پندى براى عالميان نيست؛
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حجر آیات 16 تا 31
📄#صفحـہ_263
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_263
❇️#آیه21حجر
💠و ان من شی ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم
🌱و هیچ چیزنیست جز آنکه خزائن آن در نزد ماست و ما آن را جز به مقدار معین نازل نمی کنیم.
🔷(خزانه ) یعنی مکانی که مال در آن انبار و محافظت و ذخیره گردد و(قدر) یعنی مبلغ و مقدار و کمیت معین هر چیز. لذا خلاصه معنای آیه چنین است که هر چیزی قبل از نزولش به این عالم واستقرارش در دنیا، خزینه هایی در نزد خدای متعال دارد که در آنجا محدود به حد و مقدر و به قدری نیست ، اما زمانی که جامه وجود پوشید محدود و مقدرمی گردد، پس خداست که باران را می فرستد و گیاهان را می رویاند و مایه معیشت انسانها و حیوانات را فراهم می نماید و هر چیز در نزد او به مقدار، معین است و مطابق حکمتش می باشد.
🔷یعنی مراد از(نزول )همان خلقت است و مراد از(قدر) خصوصیت وجودی وکیفیت خلقت هر موجود است و اینکه فرمود(قدر معلوم ) دلالت می کند که قدر هرموجودی برای خدای تعالی در آن زمانی که نازل می شود، معلوم است ، یعنی هرموجودی قبل از وجودش معلوم القدر است و خدا برای او حدی قرار داده که ازآن تجاوز نمی کند، پس قدر و کمیت هر چیز از نظر علم و مشیت مقدم بر آن چیزاست هر چند که به حسب وجود مقارن با آن بوده و از آن جدا نمی شود، به هرجهت هر شیی ء از نزد خزائن الهی به نحو تدریج و مرحله به مرحله نازل می گردد، و در هر مرحله حد تازه ای می یابد تا آنکه به مرحله آخر که همین عالم دنیاست می رسد.
🔷این خزائن همگی مافوق حس و عالم مشهود ما هستند، چون خداوند آن را به وصف (عندنا)توصیف نموده و خزائن الهی هر چه باشند از امورثابتی هستند که دستخوش زوال و تغییر نمی گردند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_263
❇️#آیات23تا25حجر
💠إِنَّا لَنَحْنُ نُحْيِي وَ نُمِيتُ وَ نَحْنُ الْوارِثُونَ (۲۳) وَ لَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنْكُمْ وَ لَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَأْخِرِينَ (۲۴) وَ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَحْشُرُهُمْ إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ (۲۵/حجر)
🌱والبتّه اين مائيم كه زنده میكنيم ومیميرانيم ومائيم كه (بعد از مرگ همه، باقی مانده و) وارث میشويم.
و بدون شك ما به پيشينيان از شما علم داريم وبه آيندگان نيز آگاهيم.
وهمانا پروردگار تو است كه همه آنان را محشور خواهد كرد، زيرا كه او حكيم وعليم است.
🔹مرگ و حيات تنها بدست اوست. همه رفتنی هستند، پس سزاوار است با عمل خود ارث خوبی برای وارث حقيقی بجای گذاريم. «نَحْنُ الْوارِثُونَ»
🔹زمان، در علم خداوند اثری ندارد. علم او به گذشته و حال و آينده يكسان است. عَلِمْنَا الْمُسْتَقْدِمِينَ ... عَلِمْنَا الْمُسْتَأْخِرِينَ
🔹برپايی رستاخيز، كيفر وپاداش دادن از شئون ربوبيّت الهی است. «رَبَّكَ هُوَ يَحْشُرُهُمْ»
🔹دليل رستاخيز، حكمت خداوند است. (اگر ذرات خاك، غذا و غذا، نطفه و نطفه، انسان شود و با مرگ، دوباره به خاك تبديل شود وحساب وكتابی در كار نباشد، اين كار حكيمانه نيست.) «إِنَّهُ حَكِيمٌ»
🔹در قيامت قديم وجديد با هم محشور میشوند. «يَحْشُرُهُمْ» وخداوند بر عملكرد همه وآثار ونيّات هر فرد، آگاهی كامل دارد. «حَكِيمٌ عَلِيمٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️ک♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣1⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان
فرقان : ۲۳
وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَّنثُورًا
و به سراغ هر عملی که [به اهداف و انگيزههای خودخواهانه دنيايي] مرتکب شدهاند خواهيم رفت و همه را [همچون] غباری پراکنده خواهيم ساخت. ۲۶
۲۶- «هَبَاءً» به ذرّات فوقالعاده ريز همچون غبار گفته ميشود و «منثور» نيز از ريشه «نثر»، دلالت بر پراکندگی و عدم ارتباط و انسجام آن ميکند. گردنبند مرواريدی را که پاره و گسيخته شده باشد «دُرّ منثور» يا «لؤلؤ منثور» مينامند. اعمال کافران نيز از آنجائيکه فاقد هدف و محوری خدائی و به انگيزههای متفرق مادّی است، قابليت ترکيب و جمع شدن ندارد و همچون غبار هوا به باد ميرود.
قرآن اعمال کافران را با تشبيهاتی قابل فهم مردم عادی مجسّم ساخته است، از جمله تشبيه به تودة خاکستری که در معرض تندبادی قرار گرفته باشد [ابراهيم ۱۸ (۱۴:۱۸) ] يا سرابی در صحرا که تشنه، آن را آب ميپندارد [نور ۴۹ (۲۴:۳۹) ].
فعل شقق علاوه بر اين سوره، در سه سورة ديگر به تحولات دگرگون کنندهای که در آستانة قيامت در آسمانها اتفاق ميافتد نسبت داده شده است که از بررسی مجموع آنها ميتوان آشنائی دقيقتری با اين تحول پيدا کرد. سه مورد ديگر عبارتند از:
رحمن ۳۷ (۵۵:۳۷) - فَإِذَا انْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ وَرْدَهً كَالدِّهَانِ [آنگاه که آسمان بشکافد، پس همچون گُل سرخ، سرخ فام گردد].
حاقه ۱۶ (۶۹:۱۶) - وَانْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَهِیَ یَوْمَئِذٍ وَاهِیَهٌ [و آسمان گسيخته گردد، پس در آن روز- برخلاف امروز- سُست گردد].
انشقاق ۱ (۸۴:۱) و ۲- إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ [آنگاه که آسمان بشکافد و آماده فرمان پروردگارش گردد و تحقق يابد].
روشن است که منظور از سماء، نه هوای جوّ زمين، بلکه ستارگان بر فراز ماست. از اشارات فوق و با توجه به مبانی علم کيهانشناسی ميتوان تصور کرد که با تمام شدن سوخت هستهای خورشيد در تبديل هيدروژن به هليم و غلبه نيروی جاذبه، انفجار عظيم موسوم به «سوپرنوا» رخ خواهد داد که موج انفجار و تودة ابر عظيم ناشی از آن، همچون انفجاری که در يک بنا حادث گردد، تمامی ستارگان را که به نيروی جاذبه در مدارهای معينی قرار گرفتهاند، به شدت از هم خواهد گسست. اينکه آيا اين تحولات در منظومه شمسي، بازوی کهکشانی يا صحنهای گستردهتر رخ ميدهد، برای ما روشن نيست.
فرقان : ۳۰
وَقَالَ الرَّسُـولُ يَارَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا
و رسول [به شِکوِه] گويد: پروردگارا، قوم من اين قرآن را [از متن زندگی خود] به کناری نهادند، ۳۳
۳۳- «مهجور» از «هَجَرَ» به معنای دور گذاشته شده و متروک است. البته قرآن به ظاهر از نظر حفظ و قرائت و تذهيب و تشريفات و تلاوت در مجالس ختم و ترحيم و بر مزار مُردگان مقبول و محترم است، اما به عنوان کتاب راهنمای زندگی و ملاک و معيار حق و باطل، مهجور و متروک ميباشد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛