eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 35 تا 42 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠و اقسموا بالله جهد ایمانهم لا یبعث الله من یموت بلی وعدا علیه حقاولکن اکثر الناس لا یعلمون38/نحل 🌱و به خداوند سوگندهای مؤکد خوردند که خداوندهر کس را که بمیرد زنده نمی کند، چنین نیست بلکه وعده خداوند به حق بوده وبر عهده اوست ، اما بیشتر مردم نمی دانند. 🔷مشرکان و کفار نهایت قسم را بکاربردند و گفتند که حشر و قیامتی درکار نیست ، یعنی مرگ ، نابودی و فناست و بعداز مرگ خلقت جدیدی نخواهد بود و این سخن آنها هیچ منافاتی با اعتقاد اکثرایشان به مسأله تناسخ ندارد، چون تناسخ عبارتست از اینکه روح مرده به بدن دیگری منتقل شود و باز در همین دنیا به زندگی ادامه دهد. 🔷اما خداوند می فرماید برانگیخته شدن مردگان و وجود حشر و قیامت وعده حقی است که خداوند آن را بر خود واجب و ثابت نموده و لذا ابدا تخلف نمی پذیرد، اما بیشتر مردم نمی دانند که این وعده را نسبت به بندگان خود عملی خواهد ساخت و وعده ای غیر قابل تخلف و حکمی غیر قابل تغییر است و علت این نادانی آنها هم این است که ایشان از آیات الهی که دال بر این وعده هستنداعراض نموده اند و این آیات عبارتند از خلقت آسمانها و تفاوتهای مردم درظلم و عدل و تکالیف نازل شده در شریعتهای الهی . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ (۴۱) الَّذِينَ صَبَرُوا وَ عَلی‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (۴۲/نحل) 🌱‏وكسانی‌كه پس از آنكه ستم ديدند در راه خدا هجرت كردند، بدون شك ما در همين دنيا جايگاه نيكوئی به آنان خواهيم داد و اگر می‌دانستند البتّه پاداش آخرت بزرگتر خواهد بود. ‏(آنان) كسانی هستند كه صبر نمودند و بر پروردگارشان توكّل می‌نمايند. ‏🔹كسانی‌كه برای نشر دين يا حفظ دين و يا حفظ جانِ خود، از وطن ومال بگذرند و هجرت كنند به نتيجه می‌رسند. وَ الَّذِينَ هاجَرُوا ... لَنُبَوِّئَنَّهُمْ‌ 🔹اگر قدرت مقابله با ظالم را نداری، حقّ نداری سلطه‌ی او را بپذيری، بلكه بايد هجرت كنی. «هاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا» ‏🔹هجرت، صبر و توكّل، رمز پيروزی در برابر دشمن است. هاجَرُوا ... صَبَرُوا ... يَتَوَكَّلُونَ‌ ‏🔹در برابر ستمگران، به ايمان، توكّل و مقاومت خود وابسته باشيد، نه‌ قدرت‌های بيگانه و خارجی. «صَبَرُوا وَ عَلی‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» ‏🔹گشايش و آسايش، بدون تحمّل سختی هجرت، حاصل نمی‌شود. هاجَرُوا ... لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً«۳۰» پیامبر(در روز قیامت از روی شکایت)می گوید:پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند. ❓مراد از مهجور كردن قرآن چيست ؟ و خطاب پيامبر به چه افرادی است؟ پاسخ ۱ : ايـن سـخن و اين شكايت پيامبر (ص) امروز نيز همچنان ادامه دارد، كـه از گـروه عـظيمى از مسلمانان به پيشگاه خدا شكايت مى برد كه اين قرآن را به دست فـرامـوشـى سـپـردنـد، قـرآنـى كـه رمـز حـيـات اسـت و وسـيـله نـجـات ،قـرآنـى كـه عـامـل پـيروزى و حركت و ترقى است قرآنى كه مملو از برنامه هاى زندگى مى باشد.. آرى امروز هم پيامبر (ص) فرياد مى زند: خدايا! قوم من قرآن را مهجور داشتند! مـهـجـور از نـظـر مغز و محتوا، متروك از نظر انديشه و تفكر و متروك از نظر برنامه هاى سازنده اش ! بنابراین باید تلاشى همه جانبه داشته باشیم تا قرآن را از مهجوریّت در آوریم و آن را در همه‏ ى ابعاد زندگى، محور علمى و عملى خود قرار دهیم تا رضایت پیامبر عزیز اسلام را جلب كنیم. نخواندن قرآن، ترجیح غیر قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبّر نكردن در آن، تعلیم ندادنش به دیگران و عمل نكردن به آن، از مصادیق مهجور كردن قرآن است. حتّى كسى كه قرآن را فرا گیرد ولى آن را كنار گذارد و به آن نگاه نكند و تعهّدى نداشته باشد، او نیز قرآن را مهجور كرده است. تفسير نمونه https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در . 🛑قسمت اول: 🎙سخنان تکان دهنده آیت الله آملی: 🔻در حوزه ها نه قران ملاک است نه عقل نه روایات و نه حتی اجماع بلکه مشهور علما حاکم است که هر سه معیار اصلی یعنی و عقل و روایات را از حجیت می اندازد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🤲 أَنْتَ إِلٰهِى أَوْسَعُ فَضْلاً، وَأَعْظَم حِلْماً مِنْ أَنْ تُقايِسَنِى بِفِعلی وَ خطیئَتی 💞تو ای معبودم! احسانت گسترده تر و بردباری ات بزرگتر از آنست که مرا به کردار ناپسند و خطاکاری ام بسنجی…🌱 📖دعای ابو حمزه ثمالی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 43 تا 54 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انواع در برابر انواع ! 💠أَ فَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا السَّيِّئاتِ أَنْ يَخْسِفَ اللَّهُ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ 🌱آیا کسانی که با توطئه‌گری به کارهای زشت پرداختند، (از این بلا) در امان‌اند که خدا آنان را در زمین فرو برد؛ یا این‌که عذاب (الهی) از جایی که فکر(ش را هم) نمی‌کنند، سراغشان بیاید؛ نحل - ۴۵ 🔹قرآن در بسیارى از بحثها، مطالب استدلالى را با مسائل عاطفى چنان به هم مى‏آمیزد که برترین اثر را در نفوس شنوندگان داشته باشد، آیات گذشته یک بحث منطقى در زمینه نبوت و معاد با مشرکان داشت، ولى در اینجا به تهدید جباران و مستکبران و گنهکاران لجوج مى‏پردازد و آنها را به انواع عذابهاى الهى بیم مى‏دهد. 🔹نخست مى‏گوید: «آیا توطئه‏گران (ى که براى خاموش کردن نور حق به انواع نقشه‏هاى شوم متوسل شدند) از این ایمن گشتند که ممکن است خداوند آنها را در زمین فرو برد»؟ (أَ فَأَمِنَ الَّذِینَ مَکَرُوا السَّیِّئاتِ أَنْ یَخْسِفَ اللَّهُ بِهِمُ الْأَرْضَ). 👈آیا بعید است که زمین لرزه وحشتناکى رخ دهد، پوسته زمین بشکافد و دهان باز کند و آنها و همه زندگانیشان را در خود فرو برد، همان گونه که در تاریخ اقوام، کرارا اتفاق افتاده است؟ 🔹سپس اضافه مى‏کند: «و یا این که (هنگامى که آنها در حال غفلتند) عذاب (الهى) از آنجا که انتظارش را ندارند به سراغشان آید» (أَوْ یَأْتِیَهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَیْثُ لا یَشْعُرُونَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ (۵۳) ثُمَّ إِذا كَشَفَ الضُّرَّ عَنْكُمْ إِذا فَرِيقٌ مِنْكُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ (۵۴/نحل) 🌱‏وآنچه از نعمت داريد، پس از خداوند است. (به علاوه) هرگاه نگرانی و بلا به شما رسد، تنها به سوی او ناله می‌كنيد. ‏اما همين كه نگرانی ومِحنت را از شما برطرف كرد، ناگهان گروهی از شما نسبت به پروردگارشان شرك می‌ورزند. (وعوامل وافراد ديگری را در دفع بلا مؤثّر می‌دانند) ‏🔹نعمت‌های الهی را، نتيجه‌ی تلاش وتحصيل ومديريّت خود، يا شانس و تصادف نپنداريد. «ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ» ‏🔹همه‌ی نعمت‌ها، حتّی آنچه كه در نظر شما ناچيز است، به اراده‌ی الهی به شما داده شده است. «مِنْ نِعْمَةٍ» 🔹هم نعمت‌ها از اوست، هم در خطرها، تنها پناهگاه اوست. «فَمِنَ اللَّهِ‌، فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ» 🔹بلا و سختی، خداپرستی فطری را زنده می‌كند. «إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ» 🔹انسان ضعيف است وبا كوچكترين تماس سختی ومصيبت، درمانده می‌شود. ‏إِذا مَسَّكُمُ‌ ... ‏🔹نعمت‌ها از اوست، امّا سختی‌ها و ضررها از ماست. «نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ‌، مَسَّكُمُ الضُّرُّ» 🔹ايمان واستغاثه به خداوند، نبايد موسمی ومقطعی باشد. إِذا كَشَفَ الضُّرَّ ... فَرِيقٌ مِنْكُمْ‌ ... يُشْرِكُونَ‌ ‏🔹رفاه وآسايش، زمينه‌ی غفلت از ياد خدا وشرك‌گرايی است. كَشَفَ الضُّرَّ ... يُشْرِكُونَ‌ 🔹توجّه به خدا، چون فطری است عمومی است. «فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ»، امّا شرك تنها در مورد بعضی است. فَرِيقٌ‌ ... يُشْرِكُونَ‌ ‏🔹«كشف ضرّ» و برطرف شدن مشكلات را از هر قدرتی جز خدا بدانيم شرك است. كَشَفَ الضُّرَّ ... بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان ♻️فرقان : ۳۱ وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا مِّنَ الْمُجْرِمِينَ وَكَفَى بِرَبِّكَ هَادِيًا وَنَصِيرًا و بدينگونه ما برای هر پيامبری، دشمنی از مجرمين قرار داديم ۳۴ و پروردگار تو به عنوان هادی و ياور [بندگان به سوی سعادت] کافی است. ۳۵ ۳۴- ميدان عمل دادن به شيطان برای فريب بندگان، گرايش اكثريت مردم به وعده‌های دنيايي ابليس و بي‌اعتنائی به کتاب هدايت و رها کردنش، شکست ظاهری برنامه رسالت و مشیّت خدا در هدايت آدميان را به ذهن سُست باوران مي‌آورد، اما اين آيه بيانگر باطن و حکمتی است که خدا از «اختيار» و آزادی بخشيدن به بندگان مورد نظر داشته است. پس وجود دشمنان و مجرمانِ اخلال کننده در رسالت پيامبران، خود جزئی از مشیّت خدا برای تعالی بخشيدن به روح آدمی در بستر ابتلاء و انتخاب ميان حق و باطل مي‌باشد. ۳۵- وقتی پروردگار عزيز و حکيم، خود به مجرمان آزادی عمل بخشيده، چه جای تعصّب ورزیدن و پيش افتادن از خدا و رسول [حجرات ۱ (۴۹:۱) ] و به اصطلاح، کاسه داغ تر از آش يا کاتولیک ‌تر از پاپ شدن است؟ آيات ۱۱۲ (۶:۱۱۲) و ۱۱۳ سوره انعام [و نيز آيات ۱۰۶ (۲۵:۱۰۶) و ۱۰۷ اين سوره] با صراحت بيشتری بر آزادی مخالفين [در بُعد عقيده و تبليغ، مادام که به تجاوز و جنگ کشيده نشده باشد] تأکيد دارد. نقش خداوند در اين ميان، هدايت بندگان و ياری مؤمنين است. همين کافی است و نيازی به دخالت بندگان در اين برنامه تربيتی نيست «وَكَفَى بِرَبِّكَ هَادِیًا وَنَصِيرًا». ♻️فرقان : ۳۲ وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَـوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا منکران گفتند: چرا اين قرآن يکباره بر او نازل نشده است؟ [آری] اين چنين است [به اين دليل با تأمل بر تو نازل مي‌شود] تا دلت را بدان استوار سازيم ۳۶ و [به اين خاطر] آن را به تدريج و تأنی بر تو خوانديم. ۳۷ ۳۶- پيامبر به عنوان گيرندة وحي، همچون مردمی که اين پيام‌ها بايد به آنها رسانده مي‌شد، به دليل بشر بودن و ساختار قوای دروني‌اش، که بي‌ترديد برای هر تحول و تغييری نيازمند طی مراحل آمادگي، تمرين و تکرار و تربيت بوده است. شايد به همين دليل باشد که آيات نازل شده در ساليان نخست مکه از دو کلمه‌ای به تدريج به سه و چهار کلمه‌ای و بيش از آن تبديل شده و آيات مدنی بعضاً به چندين سطر هم رسيده است. اين ساختار ظاهری و لفظ آيات است، از نظر معنا و محتوا نيز تحوّل تدريجی حاکم بوده است. ۳۷- «ترتيل» از ريشة «رَتَلَ»، دلالت بر نزول مرحله به مرحله و با تأمل وحی مي‌کند. هم نزول قرآن تدریجی بوده و هم تلاوت آن توصيه شده است با تأنی و آهستگی در ادای کلمات و تأمل در معانی آن باشد [مزمل ۴ (۷۳:۴) ]. ♻️فرقان : ۳۴ الَّذِينَ يُحْشَرُونَ عَلَى وُجُوهِهِمْ إِلَى جَهَنَّمَ أُولَئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ سَبِيلًا آنهائی که به خاطر رویکردشان [به باطل] ۳۹ به سوی جهنم محشور مي‌شوند، چنين کسانی بدترين جايگاه را دارند و از راه [حق] گم گشته تراند. __ ۳۹- در فرهنگ قرآن، وجوه نماد توجه و روی آوردن به چيزی يا کسي، و ادبار، پشت کردن و بي‌رغبتی به آن است. و گرنه چهرة آدمی گناه بيشتری از ساير اعضاء بدن ندارد که در آتش گردانده شود. در همه زبان‌ها تشبيه امور معنوی و مجازی به امور مادی حقيقتی امری عادی است. https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛