eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در . 🛑قسمت اول: 🎙سخنان تکان دهنده آیت الله آملی: 🔻در حوزه ها نه قران ملاک است نه عقل نه روایات و نه حتی اجماع بلکه مشهور علما حاکم است که هر سه معیار اصلی یعنی و عقل و روایات را از حجیت می اندازد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🤲 أَنْتَ إِلٰهِى أَوْسَعُ فَضْلاً، وَأَعْظَم حِلْماً مِنْ أَنْ تُقايِسَنِى بِفِعلی وَ خطیئَتی 💞تو ای معبودم! احسانت گسترده تر و بردباری ات بزرگتر از آنست که مرا به کردار ناپسند و خطاکاری ام بسنجی…🌱 📖دعای ابو حمزه ثمالی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 43 تا 54 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انواع در برابر انواع ! 💠أَ فَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا السَّيِّئاتِ أَنْ يَخْسِفَ اللَّهُ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ 🌱آیا کسانی که با توطئه‌گری به کارهای زشت پرداختند، (از این بلا) در امان‌اند که خدا آنان را در زمین فرو برد؛ یا این‌که عذاب (الهی) از جایی که فکر(ش را هم) نمی‌کنند، سراغشان بیاید؛ نحل - ۴۵ 🔹قرآن در بسیارى از بحثها، مطالب استدلالى را با مسائل عاطفى چنان به هم مى‏آمیزد که برترین اثر را در نفوس شنوندگان داشته باشد، آیات گذشته یک بحث منطقى در زمینه نبوت و معاد با مشرکان داشت، ولى در اینجا به تهدید جباران و مستکبران و گنهکاران لجوج مى‏پردازد و آنها را به انواع عذابهاى الهى بیم مى‏دهد. 🔹نخست مى‏گوید: «آیا توطئه‏گران (ى که براى خاموش کردن نور حق به انواع نقشه‏هاى شوم متوسل شدند) از این ایمن گشتند که ممکن است خداوند آنها را در زمین فرو برد»؟ (أَ فَأَمِنَ الَّذِینَ مَکَرُوا السَّیِّئاتِ أَنْ یَخْسِفَ اللَّهُ بِهِمُ الْأَرْضَ). 👈آیا بعید است که زمین لرزه وحشتناکى رخ دهد، پوسته زمین بشکافد و دهان باز کند و آنها و همه زندگانیشان را در خود فرو برد، همان گونه که در تاریخ اقوام، کرارا اتفاق افتاده است؟ 🔹سپس اضافه مى‏کند: «و یا این که (هنگامى که آنها در حال غفلتند) عذاب (الهى) از آنجا که انتظارش را ندارند به سراغشان آید» (أَوْ یَأْتِیَهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَیْثُ لا یَشْعُرُونَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ (۵۳) ثُمَّ إِذا كَشَفَ الضُّرَّ عَنْكُمْ إِذا فَرِيقٌ مِنْكُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ (۵۴/نحل) 🌱‏وآنچه از نعمت داريد، پس از خداوند است. (به علاوه) هرگاه نگرانی و بلا به شما رسد، تنها به سوی او ناله می‌كنيد. ‏اما همين كه نگرانی ومِحنت را از شما برطرف كرد، ناگهان گروهی از شما نسبت به پروردگارشان شرك می‌ورزند. (وعوامل وافراد ديگری را در دفع بلا مؤثّر می‌دانند) ‏🔹نعمت‌های الهی را، نتيجه‌ی تلاش وتحصيل ومديريّت خود، يا شانس و تصادف نپنداريد. «ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ» ‏🔹همه‌ی نعمت‌ها، حتّی آنچه كه در نظر شما ناچيز است، به اراده‌ی الهی به شما داده شده است. «مِنْ نِعْمَةٍ» 🔹هم نعمت‌ها از اوست، هم در خطرها، تنها پناهگاه اوست. «فَمِنَ اللَّهِ‌، فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ» 🔹بلا و سختی، خداپرستی فطری را زنده می‌كند. «إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ» 🔹انسان ضعيف است وبا كوچكترين تماس سختی ومصيبت، درمانده می‌شود. ‏إِذا مَسَّكُمُ‌ ... ‏🔹نعمت‌ها از اوست، امّا سختی‌ها و ضررها از ماست. «نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ‌، مَسَّكُمُ الضُّرُّ» 🔹ايمان واستغاثه به خداوند، نبايد موسمی ومقطعی باشد. إِذا كَشَفَ الضُّرَّ ... فَرِيقٌ مِنْكُمْ‌ ... يُشْرِكُونَ‌ ‏🔹رفاه وآسايش، زمينه‌ی غفلت از ياد خدا وشرك‌گرايی است. كَشَفَ الضُّرَّ ... يُشْرِكُونَ‌ 🔹توجّه به خدا، چون فطری است عمومی است. «فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ»، امّا شرك تنها در مورد بعضی است. فَرِيقٌ‌ ... يُشْرِكُونَ‌ ‏🔹«كشف ضرّ» و برطرف شدن مشكلات را از هر قدرتی جز خدا بدانيم شرك است. كَشَفَ الضُّرَّ ... بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان ♻️فرقان : ۳۱ وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا مِّنَ الْمُجْرِمِينَ وَكَفَى بِرَبِّكَ هَادِيًا وَنَصِيرًا و بدينگونه ما برای هر پيامبری، دشمنی از مجرمين قرار داديم ۳۴ و پروردگار تو به عنوان هادی و ياور [بندگان به سوی سعادت] کافی است. ۳۵ ۳۴- ميدان عمل دادن به شيطان برای فريب بندگان، گرايش اكثريت مردم به وعده‌های دنيايي ابليس و بي‌اعتنائی به کتاب هدايت و رها کردنش، شکست ظاهری برنامه رسالت و مشیّت خدا در هدايت آدميان را به ذهن سُست باوران مي‌آورد، اما اين آيه بيانگر باطن و حکمتی است که خدا از «اختيار» و آزادی بخشيدن به بندگان مورد نظر داشته است. پس وجود دشمنان و مجرمانِ اخلال کننده در رسالت پيامبران، خود جزئی از مشیّت خدا برای تعالی بخشيدن به روح آدمی در بستر ابتلاء و انتخاب ميان حق و باطل مي‌باشد. ۳۵- وقتی پروردگار عزيز و حکيم، خود به مجرمان آزادی عمل بخشيده، چه جای تعصّب ورزیدن و پيش افتادن از خدا و رسول [حجرات ۱ (۴۹:۱) ] و به اصطلاح، کاسه داغ تر از آش يا کاتولیک ‌تر از پاپ شدن است؟ آيات ۱۱۲ (۶:۱۱۲) و ۱۱۳ سوره انعام [و نيز آيات ۱۰۶ (۲۵:۱۰۶) و ۱۰۷ اين سوره] با صراحت بيشتری بر آزادی مخالفين [در بُعد عقيده و تبليغ، مادام که به تجاوز و جنگ کشيده نشده باشد] تأکيد دارد. نقش خداوند در اين ميان، هدايت بندگان و ياری مؤمنين است. همين کافی است و نيازی به دخالت بندگان در اين برنامه تربيتی نيست «وَكَفَى بِرَبِّكَ هَادِیًا وَنَصِيرًا». ♻️فرقان : ۳۲ وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَـوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا منکران گفتند: چرا اين قرآن يکباره بر او نازل نشده است؟ [آری] اين چنين است [به اين دليل با تأمل بر تو نازل مي‌شود] تا دلت را بدان استوار سازيم ۳۶ و [به اين خاطر] آن را به تدريج و تأنی بر تو خوانديم. ۳۷ ۳۶- پيامبر به عنوان گيرندة وحي، همچون مردمی که اين پيام‌ها بايد به آنها رسانده مي‌شد، به دليل بشر بودن و ساختار قوای دروني‌اش، که بي‌ترديد برای هر تحول و تغييری نيازمند طی مراحل آمادگي، تمرين و تکرار و تربيت بوده است. شايد به همين دليل باشد که آيات نازل شده در ساليان نخست مکه از دو کلمه‌ای به تدريج به سه و چهار کلمه‌ای و بيش از آن تبديل شده و آيات مدنی بعضاً به چندين سطر هم رسيده است. اين ساختار ظاهری و لفظ آيات است، از نظر معنا و محتوا نيز تحوّل تدريجی حاکم بوده است. ۳۷- «ترتيل» از ريشة «رَتَلَ»، دلالت بر نزول مرحله به مرحله و با تأمل وحی مي‌کند. هم نزول قرآن تدریجی بوده و هم تلاوت آن توصيه شده است با تأنی و آهستگی در ادای کلمات و تأمل در معانی آن باشد [مزمل ۴ (۷۳:۴) ]. ♻️فرقان : ۳۴ الَّذِينَ يُحْشَرُونَ عَلَى وُجُوهِهِمْ إِلَى جَهَنَّمَ أُولَئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ سَبِيلًا آنهائی که به خاطر رویکردشان [به باطل] ۳۹ به سوی جهنم محشور مي‌شوند، چنين کسانی بدترين جايگاه را دارند و از راه [حق] گم گشته تراند. __ ۳۹- در فرهنگ قرآن، وجوه نماد توجه و روی آوردن به چيزی يا کسي، و ادبار، پشت کردن و بي‌رغبتی به آن است. و گرنه چهرة آدمی گناه بيشتری از ساير اعضاء بدن ندارد که در آتش گردانده شود. در همه زبان‌ها تشبيه امور معنوی و مجازی به امور مادی حقيقتی امری عادی است. https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در 🛑قسمت دوم: 🔻🖋فتوا دادن کسی که حداقل یک دوره‌ی کامل احکام قرآن را اصالةً و در حاشیه‌اش سنت قطعیه را درست بررسی نکرده و پیروی از او نیز حرام است؛ زیرا برخلاف گمان بسیاری از فقیهان بیش از هزار آیه‌ی قرآن، پیرامون احکام فقهی در قرآن کریم موجود است، و حتی تنها پانصد آیه را که به‌گمانشان تنها آیات احکامند نیز به‌گونه‌ای شایسته مورد استدلال آقایان قرار نگرفته است، 🔻و به‌گمان «ظنّی‌الدّلالة» بودنشان اگر برخلاف روایات یا اجماعات یا شهرت‌ها یا فتواهایی باشند مورد تحمیل و تأویل قرار داده و برخلاف نص و یا ظاهر مستقر کریم مظلوم نظر داده و می‌دهند. ♦️👈هم‌چنین حرام است دادن کسی که قرآن کریم را به‌عنوان دلیل قطعی قبول نکرده و دلالت لغات و جملات آن را در حدّ ظن و گمان می‌پندارد، بنابراین بر تمامی بالغان و مکلفان واجب است که برای به‌دست آوردن فتاوای قرآنی، به‌گونه‌ای شایسته پی‌جویی کنند، زیرا با کمال تأسف و شرمساری، نظرات بسیاری از فقیهان سنّی و شیعه پایه‌ی قرآنی ندارد و برخلاف نص و یا ظاهرِ مستقرِّ* قرآن کریم است، ♦️که این هم در نتیجه‌ی بی‌توجهی فقیهان سنّی نسبت به‌قرآن در برابر کتب ششگانه‌شان: «صحاح سّته» و گمانی پنداشتنِ دلائل قطعی قرآن توسط فقیهان شیعی می‌باشد، و این خود اساس تهاجم فرهنگی در همه ابعاد اسلامی است که از جمله آن‌ها استعمار عقیدتی و احکامیِ استعمار گران خارجی و داخلی در میان مسلمین است که در مقابله‌ی با آن‌ها، اسلامِ قرآنی و ناب محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، تمامی سرچشمه‌های گمراهی را زیر پا نهاده و تفکرات دقیق و اعمال صحیح فردی و اجتماعی و شورایی را – برمبنای قرآن کریم و سنت – اصلی جاودانه، برای مکلفان قرار داده است. 📚رساله نوین، مرحوم ایت الله دکتر صادقی تهرانی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قَالَ قَدْ اُجِيبَتْ دَعْوَتُكُمَا خدا فرمود : دعای شما مستجاب شد 🌺 سوره یونس ، آیه ۸۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 55 تا 64 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نقش در احیای ارزش 💠لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَ لِلَّـهِ الْمَثَلُ الْأَعْلی‌ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (۶۰/نحل) 🌱‏برای كسانی‌كه به آخرت ايمان ندارند صفات زشت است، ولی برای خداوند صفاتِ برتر است و اوست خداوند عزيز و حكيم. 🔷تحقیر و درهم شکستن شخصیت زن، تنها در میان عرب جاهلی نبود، بلکه در میان اقوام دیگر و حتی شاید متمدنترین ملل آن زمان نیز، زن شخصیتی ناچیز داشت، و غالبا با او به صورت یک کالا و نه یک انسان رفتار می‌شد، البته عرب جاهلی این تحقیر را در اشکال زننده‌تر و وحشتناکتری انجام می‌داد. 🔷ولی اسلام ظهور کرد و با این خرافه در ابعاد مختلفش سرسختانه جنگید و خود پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آن قدر به دخترش بانوی اسلام فاطمه زهرا علیها السّلام احترام می‌گذاشت که مردم تعجب می‌کردند، با تمام مقامی که داشت، دست دخترش را می‌بوسید، و به هنگام مراجعت از سفر نخستین کسی را که دیدار می‌کرد، دخترش فاطمه بود. 👈در حدیثی از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله می‌خوانیم که فرمود: «چه فرزند خوبی است دختر! هم پرمحبت است، هم کمک کار، هم مونس است و هم پاک و پاک کننده». 👌در حقیقت این احترام به شخصیت زن سبب آزادی او در جامعه و پایان دادن به دوران بردگی زنان است. ولی با نهایت تأسف هنوز در جوامع اسلامی، آثاری از همان افکار جاهلی وجود دارد، و هنوز کم نیستند خانواده‌هایی که از تولد پسر خوشحال و از نوزاد دختر ناراحت می‌شوند. حتی در جوامع غربی که تصور می‌کنند برای زن شخصیت والایی قائلند عملا می‌بینیم او را آنچنان تحقیر کرده‌اند که به صورت یک عروسک بی‌ارزش یا وسیله‌ای برای خاموش کردن آتش شهوت و یا ابزاری برای تبلیغ کالاهایشان در آورده‌اند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan