eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠‏وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِهِ وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلی‌ وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعِيراً (۹۷/إسراء) 🌱‏و هر كه را خدا هدايت كند، پس همو هدايت يافته است و هر كه را گمراه سازد، هرگز ياورانی جز خدا برای آنان نخواهی يافت و ما در روز قيامت، آنان را واژگون (به صورت خزنده) كور و كر و لال محشور می‌كنيم و جايگاهشان دوزخ است، كه هرگاه خاموش شود، آتش آنان را بيافزاييم. ❓‏سؤال: اگر گمراهان در قيامت، كر و كور و لالند، پس چگونه در آيات ديگر، از ديدن آتش؛ «رَأَی الْمُجْرِمُونَ النَّارَ»۱، يا شنيدن صدای دوزخ؛ «سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفِيراً»۲، يا فرياد و شيون آنان؛ «دَعَوْا هُنالِكَ ثُبُوراً»۳ سخن به ميان آمده است؟ ✅ ‏پاسخ: مراحل و مواقف قيامت متفاوت و متعدّد است. در هر موقفی ممكن است حالتی باشد كه در مرحله‌ی بعد از آن نباشد. ‏🔹هدايت تنها به علم، عقل و استدلال نيست، توفيق الهی نيز می‌خواهد. «مَنْ يَهْدِ اللَّهُ» ‏🔹گمراهان را نجات‌بخشی جز خدا نيست. مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ ... ‏🔹كسی كه از گوش، چشم و زبان خود در مسير حقّ‌يافتن، حقّ‌گفتن و حقّ‌ديدن‌ بهره نگيرد، در قيامت نيز كور، كر، لال و واژگون محشور می‌شود. اين در واقع نوعی تجسّم عمل انسان است! نَحْشُرُهُمْ‌ ... عَلی‌ وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا 🔹آتش دوزخ، برای مجرمان پيوسته شعله‌ورتر می‌شود. «كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعِيراً» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️با این همه باز نیاوردند! 💠وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسی‌ تِسْعَ آياتٍ بَيِّناتٍ فَسْئَلْ بَنِي إِسْرائِيلَ إِذْ جاءَهُمْ فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسی‌ مَسْحُوراً (۱۰۱/إسراء) 🌱‏همانا به موسی نُه معجزه‌ی روشن داديم. پس، از بنی‌اسرائيل آنگاه كه (موسی) به سراغشان آمد سؤال كن. پس فرعون (با ديدن آن همه معجزه) به او گفت: ای‌موسی! من تو را قطعاً افسون شده می‌پندارم. 🔷در چند آیه پیش از این خواندیم که مشرکان چه تقاضاهای عجیب و غریبی از پیامبر داشتند. در اینجا در حقیقت نمونه‌ای از این صحنه را در امتهای پیشین بیان می‌کند کهچگونه انواع خارق عادات و معجزات را دیدند و باز هم بهانه گرفتند و راه انکار را همچنان ادامه دادند. نخست می‌گوید: «ما به موسی نه آیه و نشانه روشن دادیم» (وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسی تِسْعَ آیاتٍ بَیِّناتٍ). 👈این آیات عبارتند از: عصا، ید بیضا، طوفان، ملخ، یک نوع آفت نباتی به نام قمّل، فزونی قورباغه، خون، خشکسالی، کمبود میوه‌ها. سپس برای تأکید بیشتر اضافه می‌کند: اگر مخالفانت حتی این موضوع را انکار کنند برای اتمام حجت به آنها «از بنی اسرائیل سؤال کن که در آن زمان که (این آیات) به سراغشان آمد چگونه بودند» (فَسْئَلْ بَنِی إِسْرائِیلَ إِذْ جاءَهُمْ). 🔷ولی با این حال نه تنها تسلیم نشدند بلکه موسی را متهم به ساحر بودن و یا دیوانه بودن کردند «پس فرعون به او گفت: من گمان می‌کنم ای موسی تو ساحر یا دیوانه‌ای» (فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّی لَأَظُنُّکَ یا مُوسی مَسْحُوراً). 👌این روش همیشگی مستکبران است که مردان الهی را به خاطر نوآوریها، و حرکت بر ضد مسیر جامعه‌های فاسد، و همچنین نشان دادن خارق عادات متهم به سحر و یا جنون می‌کردند، تا در افکار مردم ساده‌دل نفوذ کنند و آنها را از گرد پیامبران پراکنده سازند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣ تدبر در سوره ❓در آیه ۵۰ سوره فرقان، منظور از تصریف چیست؟ وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا {۵۰} و قطعا آن [پند] را ميان آنان گوناگون ساختيم تا توجه پيدا كنند و[لى ] بيشتر مردم جز ناسپاسى نخواستند {۵۰} پاسخ ۲ : و ما آن [قرآنِ زنده کنندة مرده دلان، همچون آبِ زنده کنندة زمين‌های مرده] را ميان آنها به شيوه‌های گوناگون [مطابق درک و فهم و ذوقيات مردم] بيان کرديم ۵۵ تا پند پذيرند [=از خواب غفلت بيدار شوند] ولی بيشتر مردم جز ناسپاسي، [از هر سخن حقی] سر باز زدند. 55- در شرح اين آيه ميان مفسرين اختلاف است، بيشتر آنها ضمير «ه» [در: صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ] را به گردش باد و باران در ميان مردم و مناطق مختلف زمين، که بر حسب اقليم متفاوت مي‌باشد، برگردانده‌اند و ناسپاسی مردم را نسبت به بارانِ رحمت الهي، که زنده کننده طبيعت مي‌باشد، گرفته‌اند. هر چند چنين برداشتی منطقی جلوه مي‌کند و با سياق آيات قبلی نيز هماهنگ است و فعل «تصريف» هم دو بار در قرآن به گردش بادها نسبت داده شده است [بقره 164 (2:164) و جاثيه 5 (45:5) ]؛ با اينحال اين قلم نظر اقليتی را که ضمير «ه» را به قرآن نسبت داده‌اند، به دلايل زير ترجيح مي‌دهد: سه آيه ۵۰ تا ۵۲ را بايد «جمله معترضه‌ای» در وسط آيات تکوينی [۴۵ تا ۵۴] شمرد که حواس‌ها را از طبيعت به شريعت و شباهت ميان آندو معطوف مي‌دارد. فعل «تصريف» اگر در قرآن دو بار به جريان گردش باد نسبت داده شده، در عوض ۴ بار نيز به تنوع موضوعات و مطالب قرآن که متناسب با تنوع ذوقيات و عقول آدميان مي‌باشد [اسراء ۴۱ (17:41) و 89 (17:89) ، کهف ۵۴ (18:54) ، طه 113 (20:113) ] و پنج بار هم به «تصريف الايات» [احقاف 27 (46:27) ، انعام 46 (6:46) و 65 (6:65) و 105 (105 : 6) ، اعراف ۵۸ (7:58) ] نسبت داده شده است که جامعيت به مراتب بيشتری دارد. با اينحال به نظر مي‌رسد اين آيه پذيرای هر دو تفسير باشد و به گونه‌ای از مشابهت فعل و انفعالاتی که در طبيعت مي‌گذرد، نشانه‌ای برای طبيعی بودن شريعت ارائه مي‌دهد و نزول قرآن از سرچشمه رحمت، برای زنده کردن بندگان را، همچون نزول باران رحمت، برای زنده کردن زمين مرده مي‌شمارد. تفسیر اقای عبدالعلی بازرگان https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
.. 💠منظور از چيست؟ تغيير ناپذيري سنتها ،يعني چه؟ 🛑قسمت سوم: 🌐🔸سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا فتح«23» (اين پيروزى شما و ترس و شكست كفّار،) سنّت خداوند است كه از پيش جارى بوده است و هرگز براى سنّت‌هاى خداوند، تغيير و تبديلى نخواهى يافت. 📖"قرآن، در آیات متعددى، روى مسأله تغییرناپذیر بودن سنتهاى الهى، تکیه کرده است 🔻👈از مجموع این آیات، به خوبى استفاده مى شود که: منظور از «سنت» در این گونه موارد، قوانین ثابت و اساسى «تکوینى» یا «تشریعى» الهى است که هرگز دگرگونى در آن روى نمى دهد، و به تعبیر دیگر، خداوند در عالم تکوین و تشریع، اصول و قوانینى دارد که همانند قوانین اساسى مرسوم، در میان مردم جهان، دست خوش دگرگونى و تغییر نمى شود، این قوانین هم بر اقوام گذشته حاکم بوده است، و هم بر اقوام امروز و آینده، حکومت خواهد کرد 🔻نوسان و دگرگونى درباره کسى تصور مى شود که آگاهى محدودى دارد و با گذشت زمان، به مسائلى واقف مى شود که، او را از سنت دیرینه اش باز مى دارد، یا کسى که آگاه است، اما روى میزان حکمت و عدالت رفتار نمى کند، و تمایلات خاصى بر فکر او حاکم است. ولى پروردگارى که از همه این امور، منزه و پاک مى باشد، سنتش درباره آیندگان، همانست که درباره پیشینیان بوده است، سنتهایش ثابت و تغییرناپذیر است." 📚تفسير نمونه 1⃣ حوادث تاريخى، جرقه و تصادف نيست، بلكه يك جريان و قانون جارى و از پيش برنامه‌ريزى شده است. «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ» 2⃣ و قوانين الهى، فراتر از زمان و مكان و عقل محدود بشرى است و بر اساس آزمون و خطا نيست، لذا جامع و بدون تغيير است. «لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا» 3⃣- قوانين الهى، در طول زمان كهنه و ناكارآمد نمى‌شود. «لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا» 📚تفسير نور http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💫 .🌸💞 سَلامٌ عَلَىٰ آلِ يس، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا داعِيَ اللّٰهِ وَرَبَّانِيَّ آياتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ اللّٰهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللّٰهِ وَناصِرَ حَقِّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَدَلِيلَ إِرادَتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا تالِيَ كِتابِ اللّٰهِ وَتَرْجُمانَهُ، 🌸سلام بر خاندان یس، سلام بر تو ای دعوت‌کننده به سوی خدا و آگاه به آیاتش، سلام بر تو ای باب خدا و حاکم سیاستمدار دینش، سلام بر تو ای خلیفه خدا و یاور حقّش، سلام بر تو ای حجّت خدا و راهنما به سوی اراده‌اش، سلام بر تو ای تلاوت‌کننده کتاب خدا و تفسیرکننده‌اش، 💫فرازی از زیارت آل یس قرآن پویان ┏━━━🍃═🌸━━━┓      @quranpuyan ┗━━━🌸═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6014620494207126648.mp3
12.57M
⭕️موضوع سخنرانی : امام حسین (ع) و رمز قران ✅مهم ترین پیام قران، توحید عملی و نفی دیگران است ⁉️ایا بندگی، فقط برده داری در شکل قدیم است ؟! حضرت علی، در توضیح ایات به بندگی دراوردن بنی اسراییل توسط ، میفرمایند انها مجبور به اطاعت از فرعون بودند و ازادی و اراده انها توسط حاکمیت سلب شده بود. امام حسین هم همین پیام اصلی قران را احیا کرد استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنام خدا 💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای قرآن پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸 تجسم اعمال :چهره باطن اعمال ما چيست؟ http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5483&= 🌸 زن و مرد در رسيدن به خردمندي و كمال و معنويت تفاوتي ندارند* http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5476&= 🌸 تدبر و نكات تفسيري سوره سجده http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5495&= 🌸 در دعا خسيس و فردگرا نباشيم. http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5477&= ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
. ✅ یکی از محسنات صدقه ی آشکار تشویق دیگران به این امر میباشد. إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ ۖ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَ‌اءَ فَهُوَ خَيْرٌ‌ لَّكُمْ ۚ وَيُكَفِّرُ‌ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ ۗ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ‌ ﴿٢٧١﴾ صادقی تهرانی: اگر صدقه‌ها را آشکار کنید، این (برای تشویق دیگران هم) کارِ خوبی است، و اگر آن را پنهان دارید و به مستمندان بدهید، این برای شخص شما بهتر (که از ریا دورتر) است، و بخشی از گناهانتان را می‌زداید. و خدا به آنچه می‌کنید آگاه است. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠‏قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنی‌ وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلاً (۱۱۰) 🌱‏بگو: نام اللّه را بخوانيد يا نام رحمان را، هر كدام را بخوانيد، پس بهترين نامها از آن اوست. ونمازت را خيلی بلند يا خيلی آهسته نخوان وميان اين دو، راهِ (معتدلی) را انتخاب كن. ‏۱- پيامبر بايد شبهات را برطرف كند. «قُلِ» ‏۲- نام‌های خدا، همه به يك حقيقت برمی‌گردد و عين ذات اوست. «أَيًّا ما تَدْعُوا» ‏۳- اسمای حُسنی‌ وبرترين صفات، مخصوص خداوند است. «فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنی‌» ‏۴- چون از سويی خدا و كمالاتش بی‌نهايت است، و از سوی ديگر عقل و كلمات انسان محدود، بهترين راه آن است كه خدا را به نام‌هايی بخوانيم كه از خود او و قرآن گرفته‌ايم، وگرنه انسان ممكن است به انحراف افتد واسم‌های نامناسب برای خدا بتراشد. «الْأَسْماءُ الْحُسْنی‌» ‏۵- در دعا خواندن، انسان آزاد است كه خدا را به هر يك از نام‌هايش كه می‌خواهد، بخواند. أَيًّا ما تَدْعُوا ... ‏۶- در همه‌ی نام‌های خدا، بهترين معانی و مقدّس‌ترين مفاهيم به كار رفته است. ‏«فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنی‌» ‏۷- اسلام، دينی ميانه و معتدل است، حتّی قرائت نمازش بايد با صدايی ميانه باشد. «وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا» ‏۸- اسلام، غير از نيّت و عمل، به شيوه و كيفيّت عمل هم نظر دارد. نماز بايد روی آداب خاصّ خوانده شود. «لا تَجْهَرْ لا تُخافِتْ‌ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠‏ماكِثِينَ فِيهِ أَبَداً (۳) وَ يُنْذِرَ الَّذِينَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً (۴) ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَ لا لِآبائِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْواهِهِمْ إِنْ يَقُولُونَ إِلاَّ كَذِباً (۵ کهف) 🌱‏برای هميشه در آن (اجر الهی و بهشت) ماندگارند. ‏و تا (كتاب الهی و پيامبر) به آنان كه گويند: خداوند برای خود فرزندی گرفته است، هشدار دهد. ‏آنان و پدرانشان هيچ علمی به اين سخن (يا به خداوند) ندارند. اين كلمه‌ای كه از دهانشان بيرون می‌آيد، تهمت بزرگی است و جز دروغ نمی‌گويند. ‏۱- عمل دائم، پاداش دائم دارد. در آيه‌ی قبل‌ «يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ» نشانه دوام عمل بود و در اين آيه‌ «ماكِثِينَ» يعنی پاداش دائم می‌باشد. ‏۲- انسان علاقه به زندگی هميشگی وماندگار دارد، و خداوند آن را در قيامت قرار داده است. «ماكِثِينَ فِيهِ أَبَداً» ‏۳- از ويژگی نعمت‌های الهی در آخرت، جاودانگی آنهاست و در قيامت، مرگ و فنا نيست. «ماكِثِينَ فِيهِ أَبَداً» ‏۴- اصلاح عقيده‌ی مردم، از وظايف انبياست. «يُنْذِرَ الَّذِينَ قالُوا» ‏۵- جهل و ناآگاهی، بستر انحراف است. قالُوا ... ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ‌ ‏۶- عقايد بايد بر اساس علم باشد و از عقيده بدون علم انتقاد شده است. «ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ» ‏۷- كسی كه ايمان نداشته باشد، به خالق خود نيز تهمت می‌زند. كَبُرَتْ كَلِمَةً ... ‏۸- فرزند داشتن خداوند، تهمتی بی‌اساس است. «ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ» ‏۹- نسبت دادن فرزند به خدا، هم شرك است، هم تشبيه نابجا و هم نيازمند دانستن خدا به جانشين و همكار. كَبُرَتْ‌ ... 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan