eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 16 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️موقعیت دقیق 💠وَ تَرَی الشَّمْسَ إِذا طَلَعَتْ تَزاوَرُ عَنْ كَهْفِهِمْ ذاتَ الْيَمِينِ وَ إِذا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذاتَ الشِّمالِ وَ هُمْ فِي فَجْوَةٍ مِنْهُ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّـهِ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُرْشِداً (۱۷/کهف) 🌱‏و (اگر آنجا بودی) خورشيد را می‌ديدی كه هنگام طلوع، به سمت راست آنان متمايل می‌شود وچون غروب كند، ايشان را وامی‌گذارد وبه چپ متمايل می‌گردد و آنان در محلّی وسيع از آن غار قرار داشتند. اين از آيات و نشانه‌های خداست. ‏هر كس را خدا هدايت كند، او هدايت يافته‌ی واقعی است و هر كه را به بيراهه واگذارد وگمراه كند، هرگز برای او ياوری راهنما نخواهی يافت. 👈در این آیه و آیه بعد قرآن به ریزه کاریهاى مربوط به زندگى عجیب اصحاب کهف در آن غار پرداخته و به شش خصوصیت اشاره کرده است: 🔹دهانه غار رو به شمال گشوده مى‏شد و چون قطعا در نیمکره شمالى زمین بوده است نور آفتاب به درون آن مستقیما نمى‏تابید چنانکه قرآن مى‏گوید: «و (اگر در آنجا بودى) خورشید را مى‏دیدى که به هنگام طلوع به سمت راست غارشان متمایل مى‏گردد و به هنگام غروب به سمت چپ (وَ تَرَى الشَّمْسَ إِذا طَلَعَتْ تَتَزاوَرُ عَنْ کَهْفِهِمْ ذاتَ الْیَمِینِ وَ إِذا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذاتَ الشِّمالِ). و به این ترتیب نور مستقیم آفتاب که تداوم آن ممکن است موجب پوسیدگى و فرسودگى شود به بدن آنها نمى‏تابید، ولى نور غیر مستقیم به قدر کافى وجود داشت. 🔹«و آنها در محل وسیعى از (آن غار) قرار داشتند» (وَ هُمْ فِی فَجْوَةٍ مِنْهُ). اشاره به این که دهانه غار که معمولا تنگ است جایگاه آنها نبود، بلکه قسمتهاى وسط غار را انتخاب کرده بودند که هم از چشم بینندگان دور بود، و هم از تابش مستقیم آفتاب. در اینجا قرآن رشته سخن را قطع مى‏کند، و به یک نتیجه گیرى معنوى مى‏پردازد، چرا که ذکر همه این داستانها براى همین منظور است. 👌مى‏گوید: «این از آیات خداست، هر کس را خدا هدایت کند، هدایت یافته واقعى اوست، و هر کس را گمراه نماید هرگز ولى و راهنمایى براى او نخواهى یافت» (ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ یُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِیًّا مُرْشِداً). آرى! آنها که در راه خدا گام بگذارند و براى او به جهاد برخیزند در هر قدمى آنان را مشمول لطف خود مى‏سازد، نه فقط در اساس کار، که در جزئیات هم لطفش شامل حال آنهاست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ كَذلِكَ بَعَثْناهُمْ لِيَتَساءَلُوا بَيْنَهُمْ قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هذِهِ إِلَی الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّها أَزْكی‌ طَعاماً فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْيَتَلَطَّفْ وَ لا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَداً (۱۹/کهف) 🌱‏وما آنگونه (كه خوابشان كرديم)، آنان را (از خوابی كه شبيه مرگ بود) برانگيختيم تا ميان خود از يكديگر پرسش كنند. يكی از آنان گفت: چه مدّت (در اين غار) مانده‌ايد؟ گفتند: يك روز يا بخشی از روز. (سرانجام) گفتند: ‏پروردگارتان داناتر است كه چه مقدار مانده‌ايد. پس يكی از خودتان را با اين پولتان به شهر بفرستيد تا ببيند كدام يك غذای پاكيزه‌تری دارد، پس غذايی از آن برايتان بياورد و بايد (در اين كار) زيركی و دقّت به خرج دهد، و مبادا كسی را از شما آگاه كند! 👌‏عبارت‌ «وَ لْيَتَلَطَّفْ» وسط قرآن كريم قرار دارد كه به معنای مدارا و هوشياری همراه با مهربانی است و اين خود لطفی است كه كلمه‌ی وسط قرآن را لطف و تلطّف و مهربانی‌تشكيل داده است. 🔹‏در مبارزات بر عليه جوامع فاسد، وحدت بين نيروها عامل مهمی است. در اين آيه چهار مرتبه كلمه «كُم» مطرح شده است: ‏الف: در تهيه غذا همه يكی هستيم. «أَحَدَكُمْ» ‏ب: پول برای همه است. «بِوَرِقِكُمْ» ‏ج: غذايی كه تهيه می‌شود برای همه است. «فَلْيَأْتِكُمْ» ‏د: حفاظت از جان همه لازم است. «لا يُشْعِرَنَّ بِكُم» 🔹برای خداوند، هيچ كاری مشكل نيست، نه خواب كردن ۳۰۹ ساله، نه بيدار ساختن آنچنانی. «كَذلِكَ بَعَثْناهُمْ» 🔹از حشر وبرانگيخته شدن در قيامت تعجّب نكنيد، هر بيدار شدن از خواب، نوعی بعث و نشور است. «بعثنا» 🔹بيدار شدن از خواب نيز به اراده‌ی الهی است. «بعثنا» 🔹بيدار كردن اصحاب كهف دو ثمر داشت، يكی برای خودشان كه طرح سؤال بود، «لِيَتَساءَلُوا» يكی برای ديگران كه نمونه‌ای از رستاخيز وبعث قيامت بود. ‏«كَذلِكَ بَعَثْناهُمْ» 🔹در آنچه نمی‌دانيم، اظهار نظر نكنيم. «رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ» 🔹حتّی يك گروه كوچك نيز بايد مسئول ورهبر داشته باشد. (در ميان اصحاب كهف يك نفر بود كه امر و نهی وپرسش می‌كرد.) قالَ قائِلٌ‌ ... فَابْعَثُوا 🔹اقدام برای معاش زندگی، منافات با توكّل ندارد. اصحاب كهف هم پول و نقدينه داشتند، هم برای تهيه غذا حركت كردند. «فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هذِهِ» 🔹وكالت و پذيرش وكالت از گروه جايز است. «فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ» 🔹پول و نقدينگی، سابقه‌ای تاريخی و كهن دارد. «بِوَرِقِكُمْ» ‏🔹هر پولی نمی‌تواند بهای جنس قرار گيرد. «بِوَرِقِكُمْ هذِهِ» ۱۱- وارستگان مؤمن هر غذايی را نمی‌خورند، نوع غذا و مقدار برايشان مطرح نيست، پاك و حلال بودن مهم است‌ «أَزْكی‌ طَعاماً بِرِزْقٍ مِنْهُ» 🔹مؤمن بايد رازدار وهوشيار باشد وبا مدارا وتقيّه واصول ايمنی، دشمن را از وجود خود آگاه نكند. «وَ لْيَتَلَطَّفْ» كسی كه مسئوليّت می‌پذيرد بايد مراقبت‌های لازم را داشته باشد. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۷-۵۱ سوره فرقان از تفسیر نور ۱- رسالت امری توقیفی است،نه قراردادی و انتخابی. وَ لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا .. ۲- مبارزه ی منفی،یکی از شیوه های مبارزه است.(با ترک اطاعت از کفّار،با آنان جهاد کن) فَلا تُطِعِ ... وَ جاهِدْهُمْ ۳- قرآن بهترین ابزار جهاد علمی و فرهنگی و نیرومندترین وسیله ی بحث و محاجّه با دشمنان اسلام است. «جاهِدْهُمْ بِهِ» ۴- دشمنان شما برای تهاجم فرهنگی و فکری تلاش ها دارند،شما هم بیکار نباشید. «جاهِدْهُمْ» طرفینی است. ۵- جهاد علمی و منطقی علیه کفر و شرک،بزرگ ترین جهاد است. «جِهاداً کَبِیراً» ۶- خدایی که اجازه نمی دهد آب گوارا و آب شوری که در کنار یکدیگرند با هم مخلوط شوند،چگونه اجازه می دهد حقّ و باطل و کفر وایمان،آمیخته شوند؟ فَلا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبِیراً ... مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ ... ۷- هم انسان از آب است، «خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً» هم حیوان، «وَ اللّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّهٍ مِنْ ماءٍ» و هم سایر موجودات زنده. «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ ۸- همه ی انسان ها از یک مادّه آفریده شده اند، «خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً» پس امتیازات و برتری های نژادی پوچ است. ۹- زندگی انسان بر اساس پیوندهای سببی و نسبی شکل می گیرد. «نَسَباً وَ صِهْراً» ۱۰- عملی ارزشمند است که بدنبال آن جلب منفعت یا دفع ضرری باشد،پرستش غیر خدا ارزشی ندارد. «وَ یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا یَنْفَعُهُمْ وَ لا یَضُرُّهُمْ» ۱۱- نفع و ضرر تنها به دست خداست،نه دیگران. «لا یَنْفَعُهُمْ وَ لا یَضُرُّهُمْ» ۱۲- انبیا ضامن وظیفه ی خود هستند،نه نتیجه. «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» ۱۳- در ارشاد و تبلیغ،هشدار و مژده در کنار هم کارساز است. «مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» ۱۴- انبیا حقّ اجبار مردم و سیطره بر آنها را ندارند. «إِلاّ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» ۱۵- انسان،به هشدار بیشتر نیاز دارد تا بشارت.(کلمه ی«نذیر»صیغه ی مبالغه و نشانه ی تأکید است) «نَذِیراً» ۱۶- رهبری موفّق است که بی توقّعی خود را به مردم اعلام کند. «قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ» ۱۷- انسان،زمانی به اخلاص می رسد که هیچ گونه پاداش مادّی و عنوانی و زبانی نخواهد. «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ» ۱۸- انسان در انتخاب راه و عقیده آزاد است. «مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ» ۱۹- مزد انبیا این است که مردم خدا را بندگی کنند. «إِلی رَبِّهِ سَبِیلاً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💠منظور از چيست؟ 🛑قسمت ششم: 🌐💢آشنايي با تعدادي از 4⃣ سنت خدا در مورد انداختن . 🔸لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَفِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لاَیُجَاوِرُونَکَ فِیهَآ إِلاَّ قَلِیلاً • مَّلْعُونِینَ أَیْنََما ثُقِفُواْ أُخِذُواْ وَقُتِّلُواْ تَقْتِیلاً • سُنَّةَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلاً.سوره احزاب ايه 33 🔹اگر منافقان و کسانی که در دل‌هایشان مرضی هست و شایعه افکنان در مدینه، از کارشان باز نایستند، تو را سخت بر آنان مسلّط می‌کنیم تا جز مدّتی اندک در همسایگی تو نپایند. از رحمت خدا دور گردیده و هر کجا یافته شوند گرفته و سخت کشته خواهند شد. درباره کسانی که در پیشتر بوده‌اند همین سنت خدا جاری بوده است؛ و در سنّت خدا هرگز تغییر نخواهی یافت. 🌱👈این آیات به هشدار می‌دهد که اگر از شایعه پراکنی و ایجاد فساد و اختلاف در مدینه باز نایستند، خداوند همان سنتی را که در مورد گذشتگان جاری بوده در مورد آنها نیز جاری خواهد ساخت. 💢🖋تفسیرعلامه طباطبایی از این آیات: خدای سبحان می‌فرماید:این عذاب و نکالی که به و آن دو طایفه دیگر وعده دادیم و گفتیم که تبعیدشان می‌کنیم و خونشان را هدر می‌سازیم، سنتی است از خدا که در امت‌های پیشین نیز جاری ساخته، هر وقت قومی به راه فسادانگیزی و ایجاد فتنه افتادند، و خواستند به منظور استفاده‌های نامشروع، در بین مردم اضطراب افکنند، تا در طغیان و سرکشی بی مانع باشند، ما آنان را به همین طریق گرفتیم، و تو هرگز دگرگونی درسنت‌خدانخواهی‌یافت، پس در شما امت همان جاری‌می‌شود که ‌درامت‌های ‌قبل ‌از شما جاری‌شد. 📚تفسیرالمیزان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛