eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💠منظور از چيست؟ 🛑قسمت دهم: 🌱آشنايي با تعدادي از 🔻سنت های الهی در یک تقسیم بندی به دو دسته تقسیم می شوند:👇 1⃣ : سنت هایی هستند که متوقف بر چیزی نیستند و در واقع قوانین اساسی آفرینش و تدبیر انسان هستند لذا ثابت و عمومی هستند و به عبارت دیگر این سنت ها استثناپذیر نیستند و شامل همه انسان ها و دائمی و همیشگی هستند و هیچ سنت دیگری نمی تواند بر آن ها حاکم شود. 2⃣ : سنت هایی هستند که تحقق آن ها متوقف بر مقدماتی است که فراهم ساختن آن مقدمات در اختیار انسان است این سنت ها قابل تغییر و تبدیل هستند و ممکن است بعضی از آن ها بر بعضی دیگر، در شرایط خاص، مقدم باشند. ⏪👈در روزهاي قبل، تعدادي از سنتهاي مطلق و مقيد نام برده شد. 🔻اینک به سنت های الهی بر حق مؤمنان و کافران می پردازیم که سنت های مقید هستند؛ های مربوط به 1⃣ـ خدا کسانی که دارای زمینه هدایت باشند هدایت می کند یعنی کسی که در خود زمینه هدایت را به وجود بیاورد هدایت می شود: 🔸«فَهَدی اللّه الَّذین آمنوا لِما اخْتَلَفوا فیهِ مِنَ الحَقِّ بِإذنِهِ»؛ بقره/ 213. «و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»؛ عنکبوت/69. 2⃣ـ خداوند سرپرست مؤمنان و خداترسان است: «اللّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمنُوا...»؛ بقره/ 257. 3⃣ شیطان بر آن ها که به فرمان خداوند باشند سلطه ای ندارد: 🔸«إنَّ عِبادِی لَیس لَکَ عَلَیهِم سِلطانٌ إلاّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الغاوِینَ»؛ حجر/ 42. 4⃣ـ خداوند بندگان با خلوص خود را از فحشاء بدور می دارد: 🔸«قالَ رَبِّ بما أغویتَنی لَاُزیّننَّ لَهم فی الأرضِ وَ لَاُغَوِینَّهم اَجمَعین اِلاّ عِبادَکَ مِنهم المُخلَصین»؛ حجر 39/40. 5⃣ـ زیادت نعمت: (زیادت نعمت های معنوی و اخروی، تزیین ایمان، زیادت نعمت های مادی و پیروزی بر دشمنان 💻نقل از سايت حوزه http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خدايا به من بينايى و بصيرتى در امور آخرت عطا فرما تا با اشتیاق فراوان و از بیم تو به جای گناهان در پى كارهاى نيك باشم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 54 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تمثيل، در بيان _عالي براي مردم 💠وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِي هذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَ كانَ الْإِنْسانُ أَكْثَرَ شَيْ‌ءٍ جَدَلًا «54»کهف 🌱والبتّه ما در اين قرآن از هر مثلى براى مردم متنوّع بيان كرديم، و (لى) انسان بيش از هر چيز جدال كننده است. 💬پیامهای آیات فوق ⇧⇩: 🔹تكرار و تنوّع وتمثيل، شيوه‌ى ضرورى و مفيد براى ارشاد و هدايت و تربيت مردم است. 🔹هدف قرآن، هدايت همه‌ى مردم است و مثال‌هاى قرآن براى فهم عموم مردم است. 🔹خداوند حجّت را به وسيله‌ى قرآن بر مردم تمام كرده است. 🔹در قرآن براى هر يك از اصول ارشاد و هدايت، مثالى است. 🔹اگر روحيّه‌ى پذيرش در انسان نباشد، مثال‌هاى بيشتر او را به جدال بيشتر مى‌كشاند. 🔹انسان موجودى تنوّع‌طلب و مجادله‌گر است. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در عجله نمی‌شود 💠وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآياتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْها وَ نَسِيَ ما قَدَّمَتْ يَداهُ إِنَّا جَعَلْنا عَلى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدى‏ فَلَنْ يَهْتَدُوا إِذاً أَبَداً 🌱چه کسی ستم‌کارتر است از آن که به آیات و نشانه‌های پروردگارش تذکّر داده شود، آنگاه به آن‌ها پشت کند و آنچه را که (برای آخرت خود) پیش فرستاده است، فراموش کند؟ ما (به سبب کفر و لجاجتشان،) بر دل‌های آنان پرده‌هایی افکنده‌ایم تا مبادا (حقایق) آن را بفهمند، و در گوش‌هایشان سنگینی (قرار داده‌ایم)، و اگر آنان را به (راه) هدایت فرا خوانی، هرگز با این حال هدایت نخواهند شد. كهف - ۵۷ 🔹از آنجا که در آیات پیشین سخن از گروهی از کافران تاریک دل و متعصّب در میان بود، در اینجا همان بحث را تعقیب می‌کند. نخست می‌گوید، «چه کسی ستمکارتر است از آنها که به هنگام تذکّر آیاتپروردگارشان از آن روی می‌گردانند و کارهای گذشته خود را به دست فراموشی می‌سپارند» (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُکِّرَ بِآیاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْها وَ نَسِیَ ما قَدَّمَتْ یَداهُ). 🔹تعبیر به «تذکر» (یاد آوری) گویا اشاره به این است که تعلیمات انبیاء از قبیل یاد آوری حقایقی است که بطور فطری در اعماق روح انسان وجود دارد و کار پیامبران پرده برداشتن از روی آن است. 👈جالب این که در این آیه از سه طریق به این کور دلان درس بیداری می‌دهد: 🔹نخست این که: این حقایق با فطرت و وجدان و جان شما کاملا آشناست، 🔹دیگر این که از سوی پروردگار خودتان آمده و 🔹سوم این که: فراموش نکنید شما خطاهایی انجام داده‌اید که برنامه انبیاء برای شستشوی آنهاست. ولی این عده با همه اینها هرگز ایمان نمی‌آورند، «چرا که ما بر دلهایشان پرده افکنده‌ایم تا نفهمند! و در گوشهایشان سنگینی قرار داده‌ایم» تا صدای حق را نشنوند (إِنَّا جَعَلْنا عَلی قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَ فِی آذانِهِمْ وَقْراً). «و لذا اگر آنها را به سوی هدایت بخوانی هرگز هدایت را پذیرا نخواهند شد» (وَ إِنْ تَدْعُهُمْ إِلَی الْهُدی فَلَنْ یَهْتَدُوا إِذاً أَبَداً). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۷۷-۶۰ سوره فرقان بخش اول ۱- در آیه ۶۰ بیان شد که کافران با تمسخر،از سجده و عبادت خدای رحمان اعراض کردند. از آیه ۶۳ خداوند توصیف باورها و کردارهای بندگان خوب خود را با لفظ عبادالرحمان اغاز کرد و سرنوشت مطلوب بهشتی انها را در برابر سرنوشت درداور عذاب جهنمی یاداورشد. ۲- قبلا در سوره هاي معارج و اسراء، چك ليستي از رفتارها و باورهاي مطلوب بيان شده بود در سوره فرقان،اين چك ليست را تحت مشخصات عبادالرحمان تعريف ميكند و شامل موارد زير است: -عدم تكبر -مواجهه مناسب با جاهلان -پيوسته به ياد خدايند -خايف از عذاب جهنم و دعا براي مبتلا نشدن به آن -اعتدال در انفاق -نفي نظري و عملي شرك -عدم قتل نفس -اجتناب از زنا -عدم شهادت ناحق -اعراض از لغو -متذكر شدن از ايات الهي -دعا براي برخورداري از همسر و فرزندان باتقوا در سوره معارج چک لیستی از اعمال مطلوب در قالب صفات مصلین بیان شده بود که عبارت بودند از: استمرار نماز،ادای حق مالی سایل و محروم،باور به یوم الدین،پاکدامنی،امانت داری،وفای به عهد و استوار در گواهی ها در سوره اسراء بر موارد زیر تاکید شده است: احسان به والدین،ادای حقوق خویشاوندان و مساکین و درراه ماندگان،اجتناب از بخل و تبذیر در انفاق،نکشتن فرزندان از ترس فقر،دوری از زنا،حرمت قتل نفس و عدم زیاده روی در خونخواهی اولیای دم،حفظ حقوق یتیمان،وفای به عهد، مراعات کیل و وزن و عدم کم فروشی،دنباله روی بر اساس علم و اگاهی،و عدم تکبر و نخوت ۳- زادهم نفورا : آیه ۶۰ افزایش نفرت مخالفان پیامبر از آیات و پیامهای قران، در سوره اسراء هم بیان شده بود. وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَـذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُواْ وَمَا يَزِيدُهُمْ إِلاَّ نُفُورًا {41}وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا {46} ادامه دارد.... آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 💠منظور از چيست؟ 🛑قسمت يازدهم: 🌱آشنايي با تعدادي از 🔻سنت هاي 👈سنت های مربوط به گمراهان و کفار این سنن الهی، سنت هایی هستند که پروردگار بلند مرتبه آن ها را در مورد کافران روا می دارد و به شرح زیر هستند: 1⃣ سنت : 🔸«رُسُلاً مُبَشِّریَن وَ مُنذِرینَ لِئَلاّ یَکُونَ لِلنّاسِ عَلَی اللّه حُجَّة بعدَ الرُّسلِ وَ کان اللّهُ عَزیزاً حَکیماً»؛ نساء / 165. 2⃣ـ سنت : 🔻همان گونه که اهل حق در جهت نعمت های معنوی و اخروی امداد می شوند، اهل باطل نیز در جهت ضلالت و گمراهی مدد می یابند: 🔸«فَلَمّا زاعُّوا أزاغَ اللّهُ قُلُوبَهُم وَ اللّهُ لا یهدِی القَوم الفاسِقینَ»؛ صف/ 5. 3⃣ سنت : 🔻پس از آن که حجت بر همه مردم تمام شد و اهل باطل به اختیار و گزینش خود راه نادرستی و ناراستی در پیش گرفتند شیطان دست به کار وسوسه می شود و کارهای آنان را در چشمشان آراسته و خوب و زیبا جلوه می دهد: 🔸«وَ زَیَّنَ لَهم الشَّیطانُ ما کانُوا یَعمَلُون»؛ انعام/ 43. همچنین: حجر / 39، انعام / 108، بقره/ 212 و یونس / 12. 4⃣سنت : 🔻این سنت بدین معناست که خدای متعال، برای رعایت یک سلسله از مصالحی که ما به همه آن ها وقوف نداریم، در عقوبت اهل باطل تعجیل نمی کند، بلکه به آنان فرصت و مهلت می دهد، شاید همه یا بعضی از آنان پشیمان و نادم شوند و باز گردند و توبه کنند و یا از نسلشان انسان هایی حق طلب و مؤمن و صالح پدید آیند: 🔸«وَ لَو یُؤاخِذُ اللّه النّاسَ بِمَا کَسبُوا ما تَرَکَ عَلَی ظَهرِها مِن دابَّةٍ و لکِن یُؤَخِّرُهُم إلی أجَلٍ مُسَمًّی فَإذا جاءَ أجَلُهُم فَإنَّ اللّهَ کانَ بِعِبادِهِ بَصیراً»؛ فاطر/ 45، شوری/ 30 و روم/ 41. 5⃣ سنت : 🔻اگر اهل باطل چنان در کفر و انکار و فسق و فجور فرو روند که حکمت بالغه الهی بیش از این مقتضی امهال آنان و تأخیر عقوبت و عذابشان نباشد نوبت به سنت «استیصال» (ریشه کنی و براندازی) می رسد که یکی از سنن قطعی و لایتخلف الهی و قرینه سنت پیروزی نهایی در مورد اهل حق است. در بسیاری از آیات قرآنی از آدمیان خواسته می شود که در زمین بگردند؛ «سیروا فی الارض» و نیک بنگرند تا ببینند که فرجام کارهای اهل باطل چه سان بوده است، از جمله در سوره های:👇 آل عمران/ 137، انعام/ 11، اعراف/ 84 و86 و103، یونس/ 39 و73، یوسف/ 109 و آیات دیگر. البته این در صورتی است که مانعی وجود نداشته باشد مانند این آیه شریفه که می فرماید: 🔸 «و ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم» 🔻⚡️همچنین در بسیاری از آیات شریفه دیگر، سخن از ریشه کنی و براندازی و نابودی اقوام و جوامع گناهکار و ستمگر گذشته می رود، از جمله: «ألَم یَرَوْا کَم أهلَکنا مِن قَبلِهِم مِن قَرنٍ مَکَنّا هُم فِی الأرض ما لَم نُمَکِّن لَکُم وَ أرسَلنا السَّماءَ عَلَیهِم مِدراراً و... أنشأنا مِن بَعدِهِم قَرناً آخرینَ»؛ انعام/6. و اعراف / 4 ، انفال/ 54 ، یونس/ 13 و آیات دیگر. ♦️👈و نیز در بسیاری از آیات، داستان دچار شدن هر یک از اقوام و جوامع سابق به عذاب ، جداگانه ذکر می شود. 🌋🏜داستان قوم نوح، قوم هود، قوم صالح، قوم لوط، قوم شعیب، فرعونیان اصحاب سبت، اصحاب رس، قوم تبع، اصحاب فیل و... و غالباً سبب آنان نیز، که اموری از قبیل کفر، شرک، ظلم،... است، ذکر شده است. 💻نقل از سايت حوزه http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🍃 🍃 ❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ و هوَ مَعَکُمْ أَيْنَ ما کُنْتُمْ و او با شماست هرجا که باشید 🌷 سوره حدید ، آیه ۴ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 62 تا 74 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قالَ ذلِكَ ما كُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلی‌ آثارِهِما قَصَصاً (۶۴) فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً (۶۵/کهف) 🌱‏(موسی) گفت: اين همان (محلّ قراری) بود كه در پی آن بوديم. پس از همان راه برگشتند، در حالی كه ردّ پای خود را (به دقّت) دنبال می‌كردند. ‏پس (در آنجا) بنده‌ای از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود، رحمتی (عظيم) به او عطا كرده بوديم و از نزد خود علمی (فراوان) به او آموخته بوديم. 🔹برخی علوم، با تمرين و تجربه و آموزش به دست نمی‌آيد و علم لدنّی لازم دارد، مانند علم انبيا. «مِنْ لَدُنَّا عِلْماً» 🔹سرانجام رنج و جويندگی، يافتن و رسيدن است. «فَوَجَدا عَبْداً» 🔹در جامعه، خضرهای راهنما يافت می‌شوند، مهم گشتن و پيدا نمودن و شاگردی آنان است. «عَبْداً مِنْ عِبادِنا» 🔹كسی كه می‌خواهد مردم را به عبوديّت خدا فرابخواند، بايد هم خودش و هم استادش عبد باشند. «مِنْ عِبادِنا» ‏ 🔹دريافت رحمت و علم الهی، در سايه‌ی عبوديّت است. عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً ... وَ عَلَّمْناهُ‌ 🔹بالاتر از هر دانايی، داناتری است، پس به علم خود مغرور نشويم. عَبْداً ... عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan