eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ تابش نور محمدی در فاران (حری) 🔸ج) «خاتم پیمبران» و قرآن و 1⃣ در انجیل یوحنا حضرت محمد را بیان کننده عموم راههای هدایت معرفی کرده می فرماید : (۱۲) و دیگر چیزهای بسیار دارم که به شما بگویم، لیکن حالا نمی توانید متحمل شد (۱۳) اما چون (محمد یا احمد )بیاید، شما را به تمام راستی ارشاد خواهد نمود بنابراین هرکس پس از پیمبر اسلام دعوی رسالت کند، بشریت را به کجی و انحراف خوانده، زیرا طبق آیه فوق عموم راههای هدایت توسط آن حضرت بیان شده است. 2⃣ و در تصریح به ابدیت فارقلیط کرده، موافق اصل سریانی می فرماید : (۱۶) و آنا بت طالبن من ببی و خين پارقليطا بت يبل لوڅون دیش عموخون هل آبد.) (16) و من از پدر خواهم خواست و او فارقلیط دیگری (پیمبر پسندیده دیگر) به شما مردم جهان خواهد داد که تا به ابد با شما خواهد ماند. یعنی برخلاف سایر پیمبران که برای مدت معینی آیینشان در جهان حکومت می کند، آن پیمبر که پس از خواهد آمد، تا ابد و برای همیشه بر بشریت حکومت خواهد کرد. 3⃣ و در آیه ۳ از کتاب حبقوق نبی نیز به ابدیت آن حضرت تصریح کرده، فرموده ( سیلاة شاميم هودو ونهلاتو مالئاه ها آرص) برای همیشه جلال و مدحش آسمانها و زمین را مملو کند. یعنی برخلاف سایر پیمبران که مدت نبوت و دعوتشان محدود به زمانی معین است، آن پیمبری که از کوه حری مبعوث به رسالت گردید، نبوتش جهانی و جاودانی است. 4⃣ و در در مورد خاتمیت آن حضرت فرماید: (6) و به تحقیق پیمبران همه آمدند، مگر «رسول الله سید »، آن که زود است بعد از من بیاید، زیرا که خدا این می خواهد تا که من مهیا سازم راه او را. 🔹حضرت نیز در آیه فوق پیمبر پس از خود را که به نام رسول الله ذکر کرده، آخرین پیمبران معرفی فرموده، و در حقیقت ایمان به رسالت آن حضرت را با وی ملازمت داده است. و روی این اصل آن که پس از پیمبر اسلام دعوی نبوت کند، از زمره پیمبران بیرون و از شیاطین و منحرفین جهان خواهد بود. 5⃣ و در انجیل برنابا (فصل ۹۷) که تمامی آیات آن بشارت به حضرت خاتم النبيين است، درباره خاتمیت آن حضرت می فرماید: (۷) کاهن در جواب مسیح گفت: آیا پیمبران دیگر بعد از آمدن پیمبر خدا خواهند آمد؟ (۸) پس در جواب فرمود: بعد از او پیمبران راستگو که از جانب خدا فرستاده شده باشند، نخواهند آمد (۹) ولیکن جمع بسیاری از پیمبران دروغگو خواهند آمد و همین است که مرا محزون میدارد. 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://yon.ir/Qp8719 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ‌چه‌می‌گوید‌؟ فرد مسلمان در قرآن کریم در برابر پدر و مادر در آیاتی از قران حقوق والدین بر فرزندان بیان شده و وظایفی برای فرزندان نسبت به پدر ومادر تشریح شده است. در آیه ۱۵۱ سوره انعام نیز چنین آمده است: بگو بياييد تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده براى شما بخوانم چيزى را با او شريك قرار مدهيد و به پدر و مادر احسان كنيد  و فرزندان خود را از بيم تنگدستى مكشيد ما شما و آنان را روزى مى رسانيم و به كارهاى زشت چه علنى آن و چه پوشيده[اش] نزديك مشويد و نفسى را كه خدا حرام گردانيده جز بحق مكشيد اينهاست كه [خدا] شما را به [انجام دادن] آن سفارش كرده است باشد كه بينديشد (۱۵۱) قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا  وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ وَلاَ تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿۱۵۱﴾ 👈در تفسیر المیزان این چنین آمده است: "عقوق والدين، بعد از شرك به خدا، در شمار بزرگترين گناهان است 👌به هر حال، خداى تعالى در قرآن كريمش در چند جا احسان به پدر و مادر را تالى توحيد و ترك شرك دانسته و هر جا به آن امر كرده قبلا به توحيد و ترك شرك امر كرده است، مانند آيه (و قضى ربك الا تعبدوا الا اياه و بالوالدين احسانا) و آيه (و اذ قال لقمان لابنه و هو يعظه يا بنى لا تشرك بالله ان الشرك لظلم عظيم و وصينا الانسان بوالديه ) و آياتى ديگر. 👌و اين خود بهترين دليل است بر اينكه عقوق والدين بعد از شرك به خداى بزرگ در شمار بزرگترين گناهان، و يا خود، بزرگترين آنها است، اعتبار عقلى هم مؤ يد اين معنا است، برای مطالعه ادامه این مطلب و همچنین نظرات و آیات دیگر راجع به این موضوع به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 http://yon.ir/Qpm981 https://eitaa.com/quranpuyan
از هم عیب جویی نکنید و یکدیگر را با لقب ناپسند صدا نزنید😔 کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : ترجمه و فهم برخي لغات سوره مرسلات،منظور از هاي ابتداي سوره مرسلات چيست؟والمرسلات عرفا  🔸ﻣﺮﺳﻠﺎﺕ: ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﻫﺎ. ﺭﺳﻞ (ﺑﻜﺴﺮ ﺍﻭﻝ) ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻦ ﺑﺎ ﺗﺄﻧّﻰ ﺍﺳﺖ، ﺭﺳﻮﻝ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ، ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻣﺮﺳﻠﺎﺕ ﺑﺎﺩﻫﺎﺳﺖ «ﺭﺳﻞ» ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ‌ﻫﺎ ﺍﺳﺖ. 🔸ﻋﺮﻓﺎ: ﻋﺮﻑ (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻗﻔﻞ): ﭘﻰ ﺩﺭ ﭘﻰ. ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﻃﺎﺭ ﺍﻟﻘﻄﺎ ﻋﺮﻓﺎ» ﻳﻌﻨﻰ ﺑﻌﻀﻰ ﺩﺭ ﭘﻰ ﺑﻌﻀﻰ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﻛﺮﺩ «ﺟﺎﺀ ﺍﻟﻘﻮﻡ ﻋﺮﻓﺎ» ﻳﻌﻨﻰ ﭘﻰ ﺩﺭ ﭘﻰ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻭﺻﻒ ﺍﺳﺖ.  🔸ﻣﻠﻘﻴﺎﺕ: ﻟﻘﺎﺀ: ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﺷﻰ ﺀ ﻭ ﻣﺼﺎﺩﻑ ﺷﺪﻥ. : ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ. ﺭﺍﻏﺐ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻟﻘﺎﺀ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻠﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻰ، ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﻋﺮﻑ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﺍﺳﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﻠﻘﻴﺎﺕ: ﺍﻟﻘﺎﺀ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻟﻘﺎﺀ ﻣﻌﻨﻮﻯ ﺍﺳﺖ.  🔸ﻋﺬﺭﺍ: ﻋﺬﺭ (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻗﻔﻞ): ﺍﻋﺘﺬﺍﺭ ﻛﺮﺩﻥ. ﻭ ﻗﺒﻮﻝ ﻛﺮﺩﻥ ﻋﺬﺭ.  🔸ﻧﺬﺭﺍ: ﻧﺬﺭ (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻗﻔﻞ): ﻛﺮﺩﻥ.  🔸ﻃﻤﺴﺖ: ﻃﻤﺲ ﻭ ﻃﻤﻮﺱ: ﻛﻬﻨﻪ ﺷﺪﻥ ﻭ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﺤﻮ ﻭ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻥ. ﻟﺎﺯﻡ ﻭ ﻣﺘﻌﺪﻯ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺭﺍﻏﺐ ﺍﺯﺍﻟﻪ ﺍﺛﺮ ﺷﻰ ﺀ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ  ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﻬﺎ، ﺑﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﺍﺑﺮﻫﺎﺳﺖ، ﺑﺎﺩﻫﺎ ﺍﺯ ﺳﻄﺢ ﺍﻗﻴﺎﻧﻮﺳﻬﺎ ﻭ ﺩﺭﻳﺎﻫﺎ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﻰ ﺩﺭ ﭘﻰ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺧﺸﻜﻴﻬﺎ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﻫﻮﺍﻯ ﺧﺸﻜﻴﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﺷﻌﻪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﻮﺍﻯ ﺩﺭﻳﺎﻫﺎ ﮔﺮﻡ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻴﺮﻭﺩ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻫﻮﺍﻯ ﺳﺮﺩ ﺩﺭﻳﺎﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺧﺸﻜﻴﻬﺎ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻟْﻤُﺮْﺳَﻠﺎﺕِ ﻋُﺮْﻓﺎً ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻟﻒ ﻭ ﻟﺎﻡ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻋﻬﺪ ﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺎﺩﻫﺎﺳﺖ (ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﻳﻌﻠﻢ) ﻟﻔﻆ «ﻋﺮﻓﺎ» ﺣﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻣﺮﺳﻠﺎﺕ. ﺍﺯ ﺁﻥ ﻃﺮﻑ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺩﻫﺎ ﮔﺎﻫﻰ ﺷﺪﺕ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻃﻮﻓﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻰ ﺁﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻓَﺎﻟْﻌﺎﺻِﻔﺎﺕِ ﺑﺎﺷﺪ، ﻓﺎﺀ ﺁﻥ ﺣﺎﻛﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﺩﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﻓﺎﻧﻬﺎ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ «۲». ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ «ﻧﺎﺷﺮﺍﺕ» ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺍﺑﺮﻫﺎ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺍﺑﺮ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻫﻮﺍﻯ ﺭﻃﻮﺑﺘﺪﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺑﺎﺩﻫﺎ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻮﺍ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻠﻰ ﺭﻭﺍﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ، ﺑﺎﺩﻫﺎ ﻧﺎﺷﺮﺍﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺟﺪﺍﻳﻰ ﻣﻰ ﺍﻓﻜﻨﺪﻧﺪ، ﻟﺬﺍ ﻓَﺎﻟْﻔﺎﺭِﻗﺎﺕِ ﺑﺎ ﻓﺎﺀ ﺗﻔﺮﻳﻊ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ ﻓﺎﺭﻗﺎﺕ ﻣﺘﻔﺮﻉ ﺑﺮ ﻧﺎﺷﺮﺍﺕ ﺍﺳﺖ. ﻇﺎﻫﺮﺍ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻧﺎﺷﺮﺍﺕ، ﺍﺑﺮﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻟﺬﺍ ﻧﺎﺷﺮﺍﺕ ﺑﺎ ﻭﺍﻭ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ. ﻓَﺎﻟْﻤُﻠْﻘِﻴﺎﺕِ ﺫِﻛْﺮﺍً ﻣﺘﻔﺮّﻉ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﻗﺴﻤﻬﺎﻯ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻳﻌﻨﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺬﻛﺮ ﻭ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ، ﺍﻳﻦ ﺍﻟﻘﺎﺀ ﺗﺬﻛﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻋﺬﺭ ﻭ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﺣﺠﺖ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﮕﻮﻳﻨﺪ ﻣﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﻧﺸﻨﻴﺪﻳﻢ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺘﺮﺳﻨﺪ ﻭ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻋُﺬْﺭﺍً ﺃَﻭْ ﻧُﺬْﺭﺍً ﻣﻔﻌﻮﻝ ﻟﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﺯ ﻓَﺎﻟْﻤُﻠْﻘِﻴﺎﺕِ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﺁﻥ «ﺍﻋﺬﺍﺭﺍ ﻭ ﺍﻧﺬﺍﺭﺍ» ﺑﺎﺷﺪ. 👈ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ: ﺍﻭﺻﺎﻑ ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﮔﺮﭼﻪ ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎﻯ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺩﻭﻡ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻄﺒﻴﻖ ﺑﻪ ﺑﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﻃﻮﻓﺎﻧﻬﺎﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻓَﺎﻟْﻤُﻠْﻘِﻴﺎﺕِ ﺫِﻛْﺮﺍً ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺻﺮﻳﺢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﻣﻠﺎﺋﻜﺔ ﺁﻭﺭﻧﺪﻩ ﻭﺣﻰ ﻣﻰ باشد ﻭَ ﺍﻟْﻤُﺮْﺳَﻠﺎﺕِ ﻳﻌﻨﻰ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﭘﻰ ﺩﺭ ﭘﻰ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻓَﺎﻟْﻌﺎﺻِﻔﺎﺕِ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﻫﺒﻮﻁ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﺩﻫﺎﻯ ﺷﺪﻳﺪ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭَ ﺍﻟﻨﺎﺷِﺮﺍﺕِ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺻﺤﻒ ﻭﺣﻰ ﺭﺍ ﻧﺸﺮ ﻭ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺧﺬ ﻛﻨﺪ. ﻓَﺎﻟْﻔﺎﺭِﻗﺎﺕِ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﺸﺮ ﻛﺘﺐ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺟﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻓَﺎﻟْﻤُﻠْﻘِﻴﺎﺕِ ﺫِﻛْﺮﺍً ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻳﺎ ﻣﻄﻠﻖ ﻭﺣﻰ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻧﺒﻴﺎﺀ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﺣﺠﺖ ﻳﺎ ﺍﻧﺬﺍﺭ. ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻛﻪ ﺇِﻧﻤﺎ ﺗُﻮﻋَﺪُﻭﻥَ ﻟَﻮﺍﻗِﻊٌ.  👈👈ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﺟﻬﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺍﺳﺖ  ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺍﻭﻟﻮﺍ ﺍﻟﻌﻘﻠﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻯ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﺍﻭﻟﻮﺍ ﺍﻟﻌﻘﻞ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﺑَﻞْ ﻋِﺒﺎﺩٌ ﻣُﻜْﺮَﻣُﻮﻥَ ﻟﺎ ﻳَﺴْﺒِﻘُﻮﻧَﻪُ ﺑِﺎﻟْﻘَﻮْﻝِ ﻭَ ﻫُﻢْ ﺑِﺄَﻣْﺮِﻩِ ﻳَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ ﺍﻧﺒﻴﺎﺀ/ ۲۷، ﻭَ ﺍﻟْﻤَﻠﺎﺋِﻜَﺔُ ﻳُﺴَﺒﺤُﻮﻥَ ﺑِﺤَﻤْﺪِ ﺭَﺑﻬِﻢْ ﻭَ ﻳَﺴْﺘَﻐْﻔِﺮُﻭﻥَ ﻟِﻤَﻦْ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﺷﻮﺭﻯ/ ۵ ﻭ ﺩﻩ‌ﻫﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮ، ﻟﺬﺍ ﺑﻌﻴﺪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﻬﻤﻪ ﻣﺮﺳﻠﺎﺕ، ﻋﺎﺻﻔﺎﺕ ﻭ... ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻟﻒ ﻭ ﺗﺎﺀ ﺟﻤﻊ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺍﻃﻠﺎﻕ ﺷﻮﻧﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺟﻤﻌﻬﺎ ﻳﺎ ﻭﺻﻒ ﻣﺆﻧﺚ ﺣﻘﻴﻘﻰ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻣﺜﻞ ﻣﻀﺮﻭﺑﺎﺕ، ﻣﻘﺘﻮﻟﺎﺕ، ﻣﻈﻠﻮﻣﺎﺕ، ﺣﻮﺭ ﻣﻘﺼﻮﺭﺍﺕ، ﻭ ﻳﺎ ﻭﺻﻒ ﻣﺬﻛﺮ ﻟﺎ ﻳﻌﻘﻞ ﺁﻳﻨﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﻓﻮﻋﺎﺕ، ﻣﺠﺮﻭﺭﺍﺕ، ﺍﻳﺎﻡ ﺧﺎﻟﻴﺎﺕ، ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻗﻮﻯ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻧﻤﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﺄﻭﻳﻞ ﺑﻪ ﺟﻤﺎﻋﺎﺕ. ﻭﺻﻒ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻋﻠﻢ. ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﺩﺭ ﺗﻄﺒﻴﻖ ﺍﻳﻦ ﺍﻭﺻﺎﻑ ﺑﻪ ﺑﺎﺩﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻗﻠﺐ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﻰ ﺗﻄﺒﻴﻖ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﺿﻌﻴﻔﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﻣﺎ ﺑﻴﻦ ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﻬﺎ ﻭ ﻭﻗﻮﻉ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻫﺎﻳﻰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺭﻭﺷﻦ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻈﺎﻣﺎﺕ ﻛﻠﻰ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ تفسیر احسن الحدیث http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
✳️ تابش نور محمدی در فاران (حری) 🔹بشارت هجدهم 🔸 از آیه ۱۰ در پاسخ کاهن که از نام آن حضرت سؤال کرده فرماید: نام عجیب است، زیرا که خدا وقتی روان او را آفرید و در نور آسمانی او را گذاشت او را نامید (۱۹) خدا فرمود: صبر کن ای محمد! زیرا که برای تو می خواهم خلق کنم و جهان و بسیاری از خلایق را که میبخشم آنها را به تو حتی این که هر که تو را مبارک میشمارد مبارک میشود و هر که تو را لعنت کند ملعون میشود. 🔹و در آیه ۱۸ فرماید: همانا نام مبارک او محمد است. آن وقت جمیع مردم صداهای خود را بلند نموده گفتند: ای خدا بفرست برای ما پیمبر خود را. ای ! بیا زود برای خلاص جهان. 🔹و در فراز ششم از حرف میم (وحی گذشته كودك) نیز به کلیت آن حضرت اشاره کرده فرموده است: او است جمله و كل. (آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری.) و چنان که از این جمله مستفاد می گردد، پیمبر اسلام به شخصه، عموم پیمبران بوده و مظهریت تامه همگی برگزیدگان خدای را دارا است. 🔸 مجید نیز در مورد خاتمیت آن حضرت، گاه از منطق افضلیت وارد شده می فرماید : فكيف إذا جئنا من كل أمه بشهيد وجئنا بك على هؤلاء شهيدا . (نساء، 441 ) پس چگونه است حالشان آن هنگامه ای که از هر امتی گواهی آوریم، و تو را بر همه آن امت ها و گواهانشان گواه آوریم؟ 🔹 انبیاء به تصدیق خاتم انبیاء شناخته میشود و هنگامی آن بزرگوار را مصدق انبياء خوانده، تصریح می کند که پروردگار از ازل با عموم پیمبران پیمان گرفته که به آن حضرت ایمان آورده و یاری اش کنند، چنان که می فرماید : وإذ أخذ الله ميثاق النبيین (۱) لما اتيتکم من کتاب وحکمة (۲) ثم جاءکم رسول (۳) مصدق لما معکم (۴) لتومننّ به (۵) ولتنصرنّه (۶) قال ءأقررم وأخذتم على ذلكم إصرى قالوا أقررنا قال(۸) فاشهدوا وأنا معكم من الشاهدين ( آل ، ۸۱ ) و چون خدا از تمامی پیامبران برجسته (صاحب كتاب) پیمان گرفت، که هرگاه به شما کتاب و دادم، سپس شما را فرستاده ای آمد در حالی که آنچه را با شماست تصدیق کننده است، بی گمان به او ایمان بیاورید، و به راستی و درستی یاری اش کنید. (آن گاه) فرمود: «آیا اقرار کردید و بر این پیمان بار گرانم را بر عهده گرفتید؟» گفتند: «آری، اقرار (پایدار) کردیم.» فرمود: «پس گواه باشید و من با شما از گواهانم.» 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://yon.ir/Qp8719 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
سلام بر همه خوبان .. خوشبخت کسی است که شکوه رفتارش، آفریننده لبخند زندگی در چهره دیگری باشد ... 🍃ܓ🌸صبحتان به خیر قلبتان مملو از عشق زندگیتان سرشار از نیکی https://eitaa.com/quranpu
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن ✅ و جهاد و در قرآن در قران كريم بهتر است يا پذيرش ؟ به نام خدا هر ساله در ايام محرم و نيز در سالهاي اخير كه موضوع توافقات هسته اي در جريان بود،موضوع جنگ وصلح در اسلام و ارجحيت آنها بر يكديگر و نيز تفاوت صلح امام حسن با جنگ امام حسين ع مورد توجه قرار ميگيرد. در اين صفحه به جمع آوري و ارزيابي آيات صلح در قران كريم خواهيم پرداخت. 1-آیات انتهایی سوره انفال راجع به گروههای مخالف مسلمان که پیمانهای خود رانقض کرده بودند،به پیامبر ومسلمانان دستور میدهد که اگر در جنگ بر انها دست یافتید،با شدت برخورد کنید چرا که آنها خائن هستند(ایات ۵۶و۵۷) سپس در آیه ۶۰ بر حداکثر آمادگی مسلمانان برای ترساندن دشمنان تاکید میکند باعبارت معروف زیر: وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ  مکارم: در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائي داريد از نيرو آماده سازيد (و همچنين) اسبهاي ورزيده (براي ميدان نبرد) تا به وسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد و (همچنين) گروه ديگري غير از اينها را كه شما نمي‏شناسيد و خدا مي‏شناسد  پس از این آیات که سیاق قتال وجنگ دارند ،بلافاصله در آیه ۶۱ خداوند راه صلح را باز می کند وبه پیامبر خطاب میکندکه: وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿۶۱﴾  فولادوند: و اگر به صلح گراييدند تو [نيز] بدان گراى و بر خدا توكل نما كه او شنواى داناست بنا براین در مقابل دشمنان و خائنین تا زمانیکه انها تمایل به صلح و اجتناب از جنگ دارند ،ما باید ضمن حفظ حداکثر امادگی وتوان همه جانبه ،از در صلح وارد شویم و آغاز گر جنگ یا تحریک کننده به جنگ نباشیم. http://yon.ir/Qp8595 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : معانی قسمهای ابتدای سوره 💢یک قسم است كه نخستين آيه براى همان است، سپس «فالعاصفات» و «الناشرات» و «فالفارقات» و «فالملقيات» عطف هايى گوناگون براين «المرسلات» هستند. 💢دو قَسَم است بدين معنى كه دومينش «و الناشرات» است و سه يا چهار با اضافه «فالعاصفات» و «فالفارقات» و در آخر كار پنجمين قَسَم "فالملقيات ذكراً" است، و در هر صورت اين قسم يا قسمها خود سوگندهائى به ادله اى براى تثبيت واقعيت قيامت است. 💢«المرسلات» مؤنث، وصفى است براى موصوف مؤنثى محذوف، كه بر مبناى اطلاقش مناسب ترينش موصوف قوّات و نيروهاى ربانى است، و اين نخستين قَسَم به همان نيروهاى فرستاده شده ربانى است، بحالت «عُرفاً» عُرف هم بمعناى معرفت و شايستگى و پياپى است، چنانكه اين هر سه معنى در لغت آمده، مثلا در آيه (۷:۱۹۹) بمعناى احسان و نيكى است، و بالاخره اين مرسلات ربانى براى معرفت و معروف و پياپى يكديگر در طول زمان به سود مكلفان ريزانند. 💢مرسلات اعم از مرسلات درونى و ، و مرسلات برونى مماس حواس پنجگانه، و نيز مرسلات منفصل پيامبران آلهى، و كل آيات و نشانه هاى ربانى است، كه انسان در اين مثلث شايسته پيوسته مورد ارسالهاى هدايتى معنوى و مادى ربانى قرارگرفته، و در حقيقت در طول زندگى تكليف در ژرفاى ارساليات و ادله هدايتى ربانى غرِ است. «فالعاصفات» عطف به مرسلات است، كه يا كلّ مرسلات و يا برخى از آنها و زشهايى براى خيزشهايى از مكلفان دارند، سپس "والناشرات نشراً" كه نيروهائى نشرو پخش كننده رحمتهايى براى مكلفان دارند. اعم از پخش زندگى وپخش مرگ، نشر هم داراى معانى زيرين است: بازكردن، پخش نمودن، باد رحمت، جداسازى، تراشيدن، پناه دادن، وزيدن، رسائى، زنده كردن، رويانيدن، و روياندن برگهاى درختان، و اينجاـ چون قرينه ويژه اى در كار نيست ـ تمام اين معانى كه رحمتهاى گوناگون پروردگارند مراد مى باشند. سپس "فالفارقات فرقاً" اين فارقات نيروهاى جداسازى ـ طبعاً ـ بر مبناى رحمت وكرامت ربانى است.  💢💢در آخر كار "فالملقيات ذكراً" كه در جمع مرسلات، ناشرات و فارقات آنان يا دواره هاى ربانى را بر مكلفان مى افكنند. "عذراً اونذراً" اين ذكر اعم است از يادآورى نخستين كه بيانگر احكامى ربانى است، بگونه عرف، عصف، نشرو فرِ: جداسازى، كه در اين مربع ـ با معانى گوناگونش ـ حضرت اَقدس الهى همواره يادواره هايى كافى و وافى براى كل مكلفان مى افكند.  🌀مرحله دوم ذكر بعد از است، يعنى كسانى كه تذكر يافته اند ولى تخلف مى كنند مشمول امر به معروف و نهى از منكراند، از اين آيه بخوبى مى فهميم كه يادواره در هر دو جهتش هرگز مشروط به شرط هيچگونه تأثيرى نيست، چنانكه آياتى از قبيل آيه (۲:۶) براى اين كافران هشدار دادن يا عدم هشدار را برابر دانسته، ولى براى مقام رسالت اين برابرى نيست، كه در هر صورت انذار و هشدارش تداوم دارد. عُذْرًا أَوْ نُذْرًا _…_۶ معذوران يا هشدار دهندگان (كه در صورت عدم تأثير مقدرند كه تكليف خود را انجام داده اند)، _…_۶ آيه 6 ـ اينجا در دومين بعد ـ كه «ذكر»: امر به معروف و نهى از منكر است ـ خالى از چهار جهت نيست: يقيين، گمان، احتمال تأثير و يقيين به عدم تأثير، حال آنكه واقعيت وسيعتر از اين يقيين است كه نادانسته احياناً تأثير بخش است، و اينها مشمول «نذراً» هستند، و ديگر «عذراً» كه هيچگونه تأثيرى ندارد، خود عذرى در برابر حضرت اقدس الهى است، گرچه همپاى اين عذر تكرار حجت ربانى است نسبت به كسانى كه هرگز تأثيرپذير نيستند، روى اين مبنا و دو آيه (۷:۱۶۶) و (۳۱:۱۷) و آياتى مشابه در باب امر و نهى، هرگز احتمال تأثيرى شرط نيست، بلكه در زمينه يقيين به عدم تأثير و زيانى كمتر هم اين امر و نهى واجب است.  آرى، اگر اين امر ونهى مشتمل بر ضررى بيشتر باشد طبعاً وجوبش ساقط و بلكه حرام است، و در ضرر برابر مباح و در ضرر كمتر همچنان بر وجوب خود باقى است، چنانكه در آيه (۳۱:۱۷) "يا بنى اقم الصلاة و أمر بالمعروف وَ اْنهَ عن المنكر وَ اصْبِر على ما أصابَكَ إنَّ ذلِك مِنْ عَزْمِ الاءَمُورِ" كه صبر بر زيانهايى فروتر در زمينه امر و نهى واجب است، واگر اين دو مشروط به بى زيانى مطلق بودند، دو اسطوانه نگهبانى از دين نيز نوعاً واژگون بود. 📚تفسیر فرقان http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام به مخاطبان گرامي كانال قران پويان لطفا با فوروارد پستهاي مطلوب تون از كانال در گروههاي مرتبط و نيز اشخاص علاقه مند كه در پيام رسان ايتا حضور دارند در گسترش مفاهيم قراني سهيم شويد با تشكر
صفحه #قران‌پويان در #اينستاگرام را به ادرس زير دنبال(follow) نماييد. www.instagram.quranpuyan
«پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»:✨✨ اِنَّ اللهَ حَرَّمَ الغيبةَ كَما حَرَّمَ المالَ و الدَّمَ. خداوند غيبت كردن (مسلمان) را مانند حرمت مال و جان (او) حرام فرموده است (ميزان الحكمة، ج ٧، ص ٣٣٣)✨✨ ـ «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»:✨✨ السّامعُ لِلغيبَةِ كَالمُغتابِ. كسي كه را گوش مي‌دهد (در گناه) همانند است. (ميزان‌الحكمة، ج ٧، ص ٣٥٢)✨✨ کانال قران پویان
✳️ تابش نور محمدی در فاران (حری) 🔹آیه ۸۱ آل عمران 🔸جملات هشتگانه آیه فوق به بیان ذیل، و افضلیت پیمبر بزرگوار اسلامی را ثابت و مقام سلطنت و رسالت بر انبیاء را ویژه آن حضرت می سازد . 🔸جمله ۱ به طور ابهام حکایت از زمانی می کند که پروردگار عموم پیمبران را گرد آورده و از تمامی آنان پیمان نصرت و ایمان به حضرت ختمی مرتبت را گرفته است، و كلمة التي که به اصطلاح جمع محلی به الف و لام است، بر حسب قواعد شامل عموم افراد بوده و روی این اصل احدی از پیمبران الهی از این پیمان بیرون نیستند. 🔹جمله ۲ و ۳ بیان وقت نصرت و ایمان به آن حضرت است که: (۲) چون به شما کتاب و عطا فرمودم (۳) و پس از همگی شما پیمبری به سوی شما فرستاده شد که (۴) گفته ها و آنچه با شما بوده است تصدیق نمود (۵) به او ایمان آورید (۶) و یاری اش کنید جمله ۳ دو امتیاز و مقام اختصاصی برای پیمبر بزرگوار اسلام تا ثابت می کند : ⬅️ اول آن حضرت است که مدلول كلمه می باشد زیرا این کلمه که به معنی تراخی و تأخیر است ظهور نور قدوسی محمدی را پس از عموم پیمبران دانسته و حتی فاصله ممتدی را هم که بین آن حضرت و پیمبران بوده بیان کرده است. ⬅️دوم این که عموم رسل الهی فرستاده به سوی امتهایی هستند که عهده دار هدایتشان بوده اند، و جمله (جاء کم) که خطاب به عموم پیمبران است اضافه بر مقام رسالت به معنی فوق، بر عظمت آن حضرت افزوده است که آن بزرگ مرد اسمانی فرستاده به سوی پیمبران نیز هست . 🔸و جمله ۴ نیز امتیاز دیگری است برای آن حضرت که تصدیق کننده رجال است، و هر که از تصدیق او خارج شود از رجال وحی بیرون است. 🔹جمله ۵ پیمبران را ملزم به ایمان به آن حضرت نموده و تصدیق و اعتراف به او را از شرایط رسالت و لوازم ایشان قرار داده است. 🔸 جمله ۶ نصرت آن حضرت را بر ایشان واجب نموده که هر یک به نوبه خود پیروان خویش را به این نور اعظم آگاه ساخته، به آمدنش بشارت دهند. 🔹در جمله ۷ از پیمبران بر این پیمان اقرار و اعتراف گرفته و این بار گران را به عهده آنان ثابت نموده. 🔸و در جمله ۸ به آنان امر فرموده که به موقع خود بر این پیمان گواه باشند و ذات اقدس حق نیز خود را در زمره گواهان به شمار آورده است. 🔹بنابر آنچه گذشت، از آیه فوق مستفاد می گردد که: پروردگار درباره و نصرت حضرت ختمی مرتبت در أزل از عموم پیمبران پیمان گرفته، و أحدى جز وی که مصدق الأنبياء و الرسل است باقی نمانده، و آن حضرت نبی الانبیاء و رسول الرسل است که انبیاء نسبت به وی امت و پیروند و عموم رجال وحی بر پیمان امان و نصرت وی پایدار، و پروردگار با آنان بر این پیمان گواه است. آیا پس از این پیمبر، پیمبر دگری ممکن است؟ و آیا با این تصريحات جرأت پس از پیمبر اسلام برای احدی باقی می ماند؟ 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://yon.ir/Qp8719 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
💫اِلهى فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً، وَ بِالْخَيْرِ عَوَّاداً ✨خدایا تو بر ما به فضل خويش بخشنده باش، و به نيكويى بازگردنده! https://eitaa.com/quranpuyan
📖 قرآن چه می گوید و اجتماعی در قرآن کریم ✅بدی ها ي ديگران را فاش نكنيد مگر براي احقاق حق خود از ظالم 🔸بدي ها را جار نزنيد .رفتارهاي سوء را آشكار نكنيد  آیه ۱۴۸ سوره نساء بیانگر یک دستورالعمل اخلاقی است که بجای امرونهی مستقیم ،خداوند اشکار کردن بدیها را نفی نموده است. لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ  ترجمه فولادوند:خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد . همانطور که ملاحظه میشود تاکید بر آشکار کردن(جهر) گفتار سوء واشاعه آن در جامعه است تا اصل خود بدی. يعني افشاي بدي هاي ديگران مجاز نيست مگر وقتي كه شما براي گرفتن حق خود و دادخواهي از كسيكه به شما ظلم كرده ،مجبور به بيان بدي هاي وي شويد.البته برخي مفسر ين معتقدند در اين موارد هم شما مجاز نيستيد كه مطلب را در كل جامعه پخش كنيد بلكه به كساني يا نهادهايي كه ميتوانند حق شما را استيفا كنند، بگوييد. ان شاءالله خدا همه افراد جامعه بخصوص صاحبان تریبونها ورسانه ها را در ترک این عمل ،موفق بدارد. http://yon.ir/Qp8174 https://eitaa.com/quranpuyan
🌺🌺🌺💐💐💐💐💐💐با تبریک سالروز میلاد پیامبر اسلام ص 👈فایل پی دی اف تدبر در سوره هاي مرحله اول نزول قران اماده و قابل دانلود میباشد. این فایل شامل مجموع فرازبندی سوره ها،عصاره فرازها،درس سورهها و نکات و یادداشتهای آقاي سيدكاظم فرهنگ در سوره های مرحله اول نزول است که قبلا در کانال قران پویان بصورت پستهای روزانه ارسال شده بود. ✅✅ سوره هاي مرحله اول نزول عبارتند از:سوره هاي توحيد شمس اعلي ضحي عصر عاديات تكاثر زلزال قارعه لازم بذکر است تدبر در سوره ها بر مبنای روش ساده فهم قران و باور به انسجام دروني سوره ها در قالب گروه مجازي" تدبر در سوره ها به ترتيب نزول" متشكل از قران اموزان روش فهم ساده قران ، انجام شده است. اين گروه از زمستان سال 1396 تشكيل شده و تا كنون فعال بوده ،هر هفته يا دو هفته،به تدبر در يكي از سوره ها مي پردازد. جهت پس از ورود به سايت،از لينك زير مي توانيد مشاهده و دريافت نماييد. http://quranpuyan.com/yaf_postst3996_dnlwd-fyl-pydyf-tdbr-dr-swrh-hy-mrHlh-wl-nzwl-shml-drs-swrh-h-nkt-mhm-w-klmt-klydy.aspx https://eitaa.com/quranp
4_5778578115345253691.pdf
555.1K
تدبر در سوره های مرحله اول نزول فرازبندي،عصاره فرازها و و نكات سوره هاي توحيد شمس اعلي ضحي عصر عاديات تكاثر زلزال قارعه https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : معانی قسمهای ابتدای سوره به نام خدا در مفهوم و مصداق آیات(۶-۱) سوره مرسلات،اختلاف نظر بین مفسرین زیاد است.سعی ما براین است که مطابق روال مرسوم مان،این قسمها را با توجه به خود قرآن(آیات و سور دیگر) بررسی و کشف معنا کنیم. لذا به سراغ تک تک کلمات میرویم: ۱)مرسلات خداوند در قرآن، بروز و حدوث و نزول پدیده ها و افراد گوناگونی را با فعل ارسلنا توصیف کرده و به نوعی مصداق مرسل شمرده است  ازجمله ناقه صالح(انا مرسلوا الناقه)،پیامبران (وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلاَّ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ) أَنَّ صَالِحًا مُّرْسَلٌ مِّن رَّبِّهِ فرشتگان (قَالَ فَمَا خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ ) حَتَّىَ إِذَا جَاء أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا  شیاطین (أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا ) بادو طوفان چه بعنوان عذاب چه بعنوان رحمت  إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ ، وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ، وَفِي عَادٍ إِذْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الرِّيحَ الْعَقِيمَ  سیل و باران سنگ و صیحه آسمانی  فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ، إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً وَاحِدَةً، إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ حَاصِبًا إِلَّا آلَ لُوطٍ با توجه به تنوع مرسل ها،باید با دقت در آیات بعد،مراد و مصداق را فهمید ۲)عرفا:در قران کلمه عرف به معنای نیکویی و پسندیده بکاررفته است(وامر بالعرف) در لغت نامه ها،معنی پی در پی نیز ذکر شده است. ۳)عاصف:غیر از این سوره،در سه جای دیگر بکار رفته که همواره با ریح و به معنای باد شدید و طوفانی بکاررفته است. کلمه عصف نیز دوبار در قران به معنای کاه (فجعلهم کعصف ماکول) و غشائ میوه (والحب ذوالعصف و الریحان)بکاررفته است. در لغت نامه ها نیز ریشه عصف را دال بر خفت و سرعت بیان نموده اند.و طوفان هم از ان جهت که اشیا را مانند کاه سبک کرده و با سرعت جابجا میکند ،عاصف گفته اند. لذا بهترین مصداق عاصفات کدر خود قران هم سابقه دارد،بادها و طوفانها هستند. ۴) ناشر: نشَرَ يَنشُر ، نَشْرًا ونُشُورًا ، فهو ناشِر ، والمفعول مَنْشور نشر در قران در معانی گستراندن(ینشر رحمته)،بازکردن کتاب (واذاالصحف نشرت)و زنده کردن زمین (فانشرنا به بلده میته) و افراد مرده (أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِّنَ الْأَرْضِ هُمْ يُنشِرُونَ ،حیوه و لا نشورا) بکاررفته است. در سوره فاطر آیه ۹ خداوند بادها را زمینه نزول باران و احیای زمین میت معرفی کرده و بلافاصله اشاره کرده که نشور و زنده شدن در قیامت هم چنین است. وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا كَذَلِكَ النُّشُورُ {۹} و خدا همان كسى است كه بادها را روانه مىكند پس [بادها] ابرى را برمىانگيزند و [ما] آن را به سوى سرزمينى مرده رانديم و آن زمين را بدان [وسيله] پس از مرگش زندگى بخشيديم رستاخيز [نيز] چنين است  بنابراین در اینجا هم با توجه به اینکه کل سوره به حوادث قیامت و یوم الفصل اشاره دارد و جواب قسم نیز به تحقق وعده قیامت اختصاص دارد،مناسب ترین معنای ترکیبی برای عاصفات و ناشرات استفاده از ایه ۹ سوره فاطر است لذا قسمهای ابتدای این سوره هم مشابه سوره نازعات،به کیفیت کار عاملان ایجاد صحنه قیامت اشاره دارد.براین اساس معنای سه ایه ابتدایی چنین خواهد بود: فرستادگان مختلف خدا در زمان برپایی قیامت کار خود را پی در پی انجام میدهند.پس طوفانهایی سریع و سپس باران هایی فرستاده میشود که مردگان را زنده میکند. ۵)فارق: فرق نیز در معنای جداکردن در قران زیاد بکاررفته است:  وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ ، فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ  هم چنین در روزقیامت ،مردم متفرق خواهند بود. وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يَوْمَئِذٍ يَتَفَرَّقُونَ {۱۴} با توجه به سوره قارعه (یوم یکون الناس کالفراش المبثوث) هم معنای پراکنده و جدا ازهم را میتوان برداشت کرد و هم به معنای جداشدن نیکان از بدان. لذا معنای ایه چنین خواهد شد که از میان ان مرسلین ، فرشتگانی ،مردم را پس از زنده شدن،جدا میکنند که با توجه به تاکید سوره بر یوم الفصل و تبعات آن،همین معنای جداسازی مجرمان از متقین یا اهل نار و جنت مناسب تر است. ادامه در پست بعدی👇
۶)ملقیات: القا در قرآن در معانی افکندن ،القا کردن (خیر یا شر)،طرح کردن و بیان کردن بکاررفته است: قَالَ لَهُم مُّوسَى أَلْقُوا مَا أَنتُم مُّلْقُونَ، إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا ،یلقی الیک الکتاب،مایلقی الشیطان، أَؤُلْقِيَ الذِّكْرُ عَلَيْهِ مِن بَيْنِنَا ،وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ، جالب اینکه القا هم با ذکر بکار رفته و هم با معاذیر(عذر) که در این ایات هم وجود دارند. ۷)ذکر: در قران مصادیق و معانی متعددی دارد .ازجمله به معنای یاد کردن،یاداوری و به یاد اوردن نیز استعمال شده است: واذکر فی الکتاب ابراهیم،اولایذکرالانسان اناخلقناه من قبل و لم یک شیئا در سوره فجر و نازعات یکی از مشخصات روز قیامت، متذکر شدن انسانها بیان شده است: وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّكْرَى ،یوم یتذکرالانسان ماسعی پس یکی دیگر از وظایف فرشتگان مرسل،القا کردن و به یاداوردن رفتارها و گفتارهای هر انسان در دنیاست. ۸) عذر: در قرآن هم به معنای حجت و عذر موجه و هم به معنای بهانه و عذر ناموجه بکاررفته است: قَالَ إِن سَأَلْتُكَ عَن شَيْءٍ بَعْدَهَا فَلَا تُصَاحِبْنِي قَدْ بَلَغْتَ مِن لَّدُنِّي عُذْرًا {۷۶} [موسى] گفت اگر از اين پس چيزى از تو پرسيدم ديگر با من همراهى مكن [و] از جانب من قطعا معذور خواهى بود {۷۶} يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ قُل لاَّ تَعْتَذِرُواْ لَن نُّؤْمِنَ لَكُمْ، ولوالقی معاذیره  ۹)نُذر در جای دیگری از قرآن بکار نرفته است و لغت نامه ها معنای را برای ان بیان کرده اند. لذا معنای آیات ۶ و۷ اینگونه خواهد بود: پس گذشته آنها را به یادشان میاورند (رفتارها و گفتارهاشان) در برابر حجتها یا انذارهایی که به ایشان در دنیا عرضه شده بود ولی آنها تکذیب کرده بودند و وای بر این مکذبین که در ادامه سوره خواهد آمد. سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
براي رويت تصاويرمرتبط با ايات قراني و مناسبتها،صفحه در را دنبال(follow) نماييد. www.instagram.com/quranpuyan
: هرهفته تمرين به يك دستور قرآني🍃🍃 :هفته : ادامه موضوع ترك كردن و چيست؟🤔 :رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: آن است كه از برادرت چيزى بگويى، كه خوش ندارد. افشای عیوب مردم، به هر نحو باشد حرام است. (با شعر، طنز، تصریح، تلویح، حکایت، شکایت و... ) «لاٰ یُحِبُّ اللّٰهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ» (تفسير نور) :پیشنهاد می شود دوستان عزیز یک چک لیست تهیه و مواردی را که در ترك كردن و غيبت شنيدن موفق يا ناموفق بوده اند یاد داشت نموده و پس از یک هفته احساس خود و تاثیرات این رفتار را مشاهده نمایند . ‌ ‌ تهيه شده توسط گروه در پيام رسان ايتا در صورت تمايل ميتوانيد با لينك زير به گروه ملحق شويد🍃🍃🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d