eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 105 تا 118 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️كوتاهی اين 💠قالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ (۱۱۲) قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ فَسْئَلِ الْعادِّينَ (۱۱۳) قالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلاَّ قَلِيلاً لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۱۴/مومنون)  🌱خداوند) می‌گويد چند سال در روی زمين توقف كرده‌ايد. ‏در پاسخ می‌گويند: تنها به اندازه يك روز يا قسمتی از يك روز! از آنها كه می‌توانند بشمارند سؤال فرما. ‏می‌گويد (آری) شما مقدار كمی توقف كرديد اگر می‌دانستيد! 🔹شما چند سال روی زمين توقف و زندگی كرديد"؟ (قالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ‌). ‏كلمه" ارض" در اين آيه و همچنين قرائنی كه در آيات بعد خواهد آمد نشان می‌دهد كه منظور سؤال از مقدار عمر آنها در دنيا با مقايسه به ايام آخرت است. 🔹‏و اينكه جمعی از مفسران گفته‌اند منظور سؤال از مقدار توقف آنها در جهان برزخ می‌باشد بعيد به نظر می‌رسد، هر چند شواهد مختصری در 🔹بعضی ديگر از آيات برای آن ديده می‌شود ‏اما آنها در اين مقايسه زندگی دنيا را بقدری كوتاه می‌بينند كه" در پاسخ می‌گويند ما تنها به اندازه يك روز، يا حتی كمتر از آن، به اندازه بعضی از يك روز، در دنيا توقف داشتيم" (قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ‌). 🔹‏در حقيقت عمرهای طولانی در دنيا گويی لحظه‌های زودگذری هستند در برابر زندگی آخرت، كه هم نعمتهايش جاويدان است و هم مجازاتهايش نامحدود. 🔹‏سپس برای تاكيد سخن خود، يا برای اينكه پاسخ دقيقتری گفته باشند، عرض می‌كنند: خداوندا!" از آنها كه می‌توانند درست بشمارند و اعداد را در مقايسه با يكديگر به خوبی تشخيص دهند سؤال كن" (فَسْئَلِ الْعادِّينَ‌). 🔹‏ممكن است منظور از" عادين" (شمرندگان) همان فرشتگانی باشد كه حساب و كتاب عمر آدميان و اعمال آنها را دقيقا نگاه داشته‌اند، زيرا آنها بهتر و دقيقتر از هر كس اين حساب را می‌دانند. 👌اينجا است كه خداوند به عنوان سرزنش و توبيخ به آنها" می‌فرمايد: آری شما مقدار كمی در دنيا توقف كرديد اگر می‌دانستيد" (قالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ (۱۱۵/مومنون) 🌱‏پس آيا گمان می‌كنيد كه ما شما را بيهوده آفريده‌ايم، و شما به سوی ما بازگردانده نمی‌شويد؟ 🔹‏قرآن برای آفرينش انسان اهدافی را بيان كرده است از جمله: ‏🔸 عبادت. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» من جن و انس را نيافريدم جز برای اين‌كه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند). ‏🔸 آزمايش. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»(خداوند) مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد، كه كدام يك از شما بهتر عمل می‌كنيد. ‏🔸 برای دريافت رحمت الهی. «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ مگر كسی كه پروردگارت به او رحم كند و (خداوند) برای همين (رحمت) مردم را آفريد. ‏🔹 آفرينش انسان، هدفدار است. «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً» ‏🔹 همه‌ی محاسبات انسان، واقع بينانه نيست. «أَ فَحَسِبْتُمْ» ‏🔹 در كار خداوند عبث و بيهودگی راه ندارد. أَ فَحَسِبْتُمْ‌ ... عَبَثاً ‏🔹 زندگی دنيا بدون آخرت، بيهوده ولغو است. «عَبَثاً» ‏🔹 انسان مسئول و متعهّد است. (بايد خود را برای پاسخ گويی در قيامت آماده كنيم). أَ فَحَسِبْتُمْ‌ ... لا تُرْجَعُونَ‌ ‏🔹 هدف آفرينش انسان، در اين جهان خلاصه نمی‌شود. أَ فَحَسِبْتُمْ‌ ... لا تُرْجَعُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۹-۱۷ سوره کهف از تفسیر نور ۱- همیشه حفاظت الهی به صورت معجزه نیست،گاهی هم عوامل طبیعی ابزار و زمینه ی حفاظت است،آنگونه که در حفاظت اصحاب کهف بود. تَرَی اَلشَّمْسَ ...(نتابیدن مستقیم خورشید و وجود نسیم و وسعت مکان غار،از عوامل طبیعی برای سلامت اصحاب کهف بود.) ۲- توفیق ایمان،رها کردن قوم مشرک و پناهندگی به غاری با آن خصوصیات، جز با اراده و هدایت الهی نمی شود. ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللّهِ ۳- یکی از نعمت های خدا،غلتیدن انسان در خواب است. «نُقَلِّبُهُمْ» ۴- خداوند سبب ساز و سبب سوز است وتغییر عوامل وآثار،از آیات الهی است. «تَحْسَبُهُمْ أَیْقاظاً وَ هُمْ رُقُودٌ» (خداوند خواب اصحاب کهف را از نظر کمّی از چند ساعت به ۳۰۹ سال و از نظر کیفی نیز به خوابی که چشم ها باز و در حدقه می چرخد،تغییر داد.) ۵- گاهی حیوانات نیز مأمور اهداف الهی اند.از نقش حیوانات در زندگی بشر غافل نباشیم. «وَ کَلْبُهُمْ باسِطٌ» ۶- برای خداوند،هیچ کاری مشکل نیست،نه خواب کردن ۳۰۹ ساله،نه بیدار ساختن آنچنانی. «کَذلِکَ بَعَثْناهُمْ» ۷- از حشر وبرانگیخته شدن در قیامت تعجّب نکنید،هر بیدار شدن از خواب، نوعی بعث و نشور است.«بعثنا» ۸- وارستگان مؤمن هر غذایی را نمی خورند،نوع غذا و مقدار برایشان مطرح نیست،پاک و حلال بودن مهم است «أَزْکی طَعاماً بِرِزْقٍ مِنْهُ» ۹- مؤمن باید رازدار وهوشیار باشد وبا مدارا وتقیّه واصول ایمنی،دشمن را از وجود خود آگاه نکند. «وَ لْیَتَلَطَّفْ» کسی که مسئولیّت می پذیرد باید مراقبت های لازم را داشته باشد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت چهلم : 💢چهار گروه 🔶فَإِنَّمَا أَهْلُهَا كِلَابٌ عَاوِيَةٌ وَ سِبَاعٌ ضَارِيَةٌ، يَهِرُّ بَعْضُهَا عَلَى بَعْضٍ وَ يَأْكُلُ عَزِيزُهَا ذَلِيلَهَا وَ يَقْهَرُ كَبِيرُهَا صَغِيرَهَا، نَعَمٌ مُعَقَّلَةٌ وَ أُخْرَى مُهْمَلَةٌ، قَدْ أَضَلَّتْ عُقُولَهَا وَ رَكِبَتْ مَجْهُولَهَا، سُرُوحُ عَاهَةٍ بِوَادٍ وَعْثٍ، لَيْسَ لَهَا رَاعٍ يُقِيمُهَا وَ لَا مُسِيمٌ يُسِيمُهَا، سَلَكَتْ بِهِمُ الدُّنْيَا طَرِيقَ الْعَمَى وَ أَخَذَتْ بِأَبْصَارِهِمْ عَنْ مَنَارِ الْهُدَى، فَتَاهُوا فِي حَيْرَتِهَا وَ غَرِقُوا فِي نِعْمَتِهَا وَ اتَّخَذُوهَا رَبّاً فَلَعِبَتْ بِهِمْ وَ لَعِبُوا بِهَا وَ نَسُوا مَا وَرَاءَهَا. رُوَيْداً، سگانى فرياد زننده، و درندگانى شكار كننده هستند، يكديگر را مى گزند، زورمندش ضعيفش را مى خورد، و بزرگش به كوچكش به قهر و غلبه حمله مى كند. گروهى از دنياداران چهار پايانى مهار شده، و دسته اى حيوان رها شده اند، عقول خود را از دست داده، و به راه نامعلوم قدم نهاده اند، حيوانى چند كه در چراگاه آفت كه قدم در آنجا قرارى ندارد سر داده شده اند، نه چوپانى كه از آنان نگهدارى نمايد، و نه چراننده اى كه آنها را بچراند، دنيا آنان را به راه كورى و ضلالت برده، و ديدگانشان را از ديدن علائم هدايت فرو بسته، در وادى حيرت دنيا سرگردان، و در نعمت هايش غرق، و آن را به عنوان ربّ انتخاب كرده اند، از اين رو دنيا با آنان و آنان با دنيا به بازى پرداخته اند، و آنچه را به دنبال آن است فراموش كرده اند. 🖋ترجمه انصاریان امام(ع) در يک تقسيم بندى حساب شده، اهل دنيا را به چهار گروه تقسيم مى کند و مى فرمايد: 1⃣ دنياپرستان همچون سگ هايى هستند که پيوسته پارس مى کنند (و براى تصاحب جيفه اى بر سر يکديگر فرياد مى کشند) نمونه روشن آن همان ثروتمندان از خدا بى خبرى هستند که پيوسته سعى دارند ثروت بيشترى را تصاحب کنند و ديگران را از آن دور سازند; گاه بر سر آنها فرياد مى کشند گاه به دادگاه ها متوسل مى شوند و از طريق وکلاى مزدور و پرونده سازى به تملک اموال ديگران مى پردازند. 2⃣گروهى از مردم دنيا که نمونه آن در عصر ما دولت هاى نيرومند و زورگو هستند (يا ثروتمندانى که از آنها پشتيبانى مى کنند) پيوسته در رقابتى ناسالم تلاش و کوشش مى کنند که منابع ثروت را از چنگال يکديگر بربايند و براى رسيدن به مقصود خود گاه جنگ هاى خونينى به راه بيندازند که هزاران انسان بى گناه در آن به خاک و خون کشيده مى شوند و شهرها و آبادى ها را ويران مى سازند. 3⃣گروه سوم گروه بى دست و پايى هستند که براى تحصيل متاع دنيا به هر ذلتى تن در مى دهند و اسير و برده جهان خواران مى شوند 4⃣گروه چهارم همچون سرکشى هستند که در بيابان به هر سو مى روند و به تعبير امام(ع) در ادامه اين سخن: «عقل خود را گم کرده (و راه هاى صحيح را از دست داده اند)و در طرق مجهول و نامعلوم گام گذارده اند آنها همچون حيواناتى هستند که در وادى پر از آفتى رها شده و در سرزمين ناهموارى به راه افتاده اند»; 👈سپس مى افزايد: «نه چوپانى دارند که آنها را به راه صحيح هدايت کند و نه کسى که آنها را به چراگاه مناسبى برساند (در حالى که) دنيا آنان را در طريق نابينايى به راه انداخته و چشم هايشان را از ديدن نشانه هاى هدايت برگرفته در نتيجه در وادى حيرت سرگردان شده و در نعمت ها و زرق و برق هاى دنيا غرق شده اند، و ماوراى آن را به فراموشى سپرده اند» 🌴امام(عليه السلام)، هشدار مى دهد که خود را از اين چهار گروه دور داريد. به هر حال تقسيمى که امام(عليه السلام) براى اصناف دنياپرستان و گروه هاى مختلف آن بيان فرموده، تقسيم بسيار جالبى است که انسان را براى تشخيص آنها و دورى از آنها بيدار و آگاه مى سازد: 1. گروه غوغاگران و صاحبان رسانه هاى گمراه کننده. 2. گروه درندگانى که براى به دست آوردن منابع دنيا با هم در نبردند. 3. گروه بردگانى که براى رسيدن به مال و مقام، به هر ذلتى تن در مى دهند. 4. گروه هوسران و عيّاش که عقل را رها کرده و در بيابان زندگى سرگردانند; خداى آنها زر و سيم و هدفشان عيش و نوش است. 🖋شرح ایت الله مکارم شیرازی @quranpuyan
أَعُوذُ بِالله ِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّی به خداوند پناه می برم از شرّ نفسم چه نفس همانا به زشتی بسيار فرمان می دهد جز آنكه پروردگارم رحم كند. بخشی از دعای روز سه ‌شنبه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 10 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و در اجرای ممنوع! 💠الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّـهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (۲/نور) 📚‏هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد. و اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، در اجرای حكم خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزی نشويد و هنگام كيفر آن دو، گروهی از مؤمنان حاضر و ناظر باشند. 🔹‏بدون شك مسائل انسانی و عاطفی ايجاب می‌كند كه حد اكثر كوشش‌ به عمل آيد كه هيچ فرد بيگناهی گرفتار كيفر نگردد، و نيز تا آنجا كه احكام الهی اجازه عفو و گذشت را می‌دهد عفو و گذشت شود، ولی بعد از ثبوت جرم و مسلم شدن حد بايد قاطعيت به خرج داد و از احساسات كاذب و عواطف دروغين كه برای نظام جامعه زيانبخش است بپرهيزند. 🔹‏مخصوصا در آيه مورد بحث تعبير به" فِي دِينِ اللَّـهِ‌" شده، يعنی هنگامی كه حكم، حكم خدا است كسی نمی‌تواند بر خداوند رحمان و رحيم پيشی گيرد. 🔹‏در اينجا از غلبه احساسات محبت آميز نهی شده، زيرا اكثريت مردم دارای چنين حالتی هستند و احتمال غلبه احساسات محبت آميز بر آنها بيشتر است، ولی نمی‌توان انكار كرد كه اقليتی وجود دارند كه طرفدار خشونت بيشتری می‌باشند، اين گروه نيز- همانگونه كه سابقا اشاره كرديم- از مسير حكم الهی منحرفند و بايد احساسات خود را كنترل كنند، و بر خداوند پيشی نگيرند كه آن نيز مجازات شديد دارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شرط مهم قبولی 💠إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۵/نور) 🌱‏مگر كسانی كه پس از آن (تهمت زدن) توبه كنند و در مقام اصلاح (و جبران) برآيند، كه قطعاً خداوند آمرزنده و مهربان است. 🔹بارها گفته‌ايم توبه تنها استغفار يا ندامت از گذشته، و حتی تصميم نسبت به ترك در آينده نيست، بلكه علاوه بر همه اينها شخص گنهكار بايد در مقام جبران بر آيد. 🔹‏اگر واقعا حيثيت زن يا مرد پاكدامن را لكه‌دار ساخته برای قبولی توبه خود بايد سخنان خويش را در برابر تمام كسانی كه اين تهمت را از او شنيده‌اند تكذيب كنند و به اصطلاح اعاده حيثيت نمايند. 🔹‏جمله" وَ أَصْلَحُوا" بعد از ذكر جمله" تابوا" اشاره به همين حقيقت است، كه بايد اين گونه اشخاص از گناه خود توبه كنند و در مقام اصلاح فسادی كه مرتكب شده‌اند بر آيند. 🔹‏اين صحيح نيست كه يك نفر در ملاء عام (يا از طريق مطبوعات و وسائل ارتباط جمعی) ديگری را به دروغ متهم كند و بعد در خانه خلوت استغفار نموده از پيشگاه خدا تقاضای عفو نمايد، هرگز خداوند چنين توبه‌ای را قبول نخواهد كرد. ‏لذا در چند حديث از پيشوايان اسلام نقل شده در جواب اين سؤال كه" آيا آنها كه تهمت ناموسی می‌زنند بعد از اجرای حد شرعی و بعد از توبه، شهادتشان قبول می‌شود يا نه؟ فرمودند:" آری" و هنگامی كه سؤال كردند توبه او چگونه است فرمودند: نزد امام (يا قاضی) می‌آيد و می‌گويد:" من به فلان كس تهمت زدم و از آنچه گفته‌ام توبه می‌كنم". 🔹در دين الهی، حتّی گنهكاران به بن بست نمی‌رسند. «إِلَّا الَّذِينَ تابُوا» ‏🔹توبه، بايد با اصلاح و جبران اشتباه و عمل نيك همراه باشد. تابُوا ... وَ أَصْلَحُوا 📚تفاسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا