eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣3⃣ تدبر در سوره نكات و پرسشهای تفسيری سوره كهف از اشتباه فرد صاحب باغ در سوره كهف چه بود؟ توبيخى كه در آيه به وى شده ، اين است كه وى دچار مبادى شرك شده بود، يعنى در نتيجه نسيان پروردگار معتقد به استقلال خود و استقلال اسباب ظاهرى شده بود كه همين خود مستلزم عزل خداى تعالى از ربوبيت و زمام ملك و تدبير را به دست غير او دانستن است ، و اين خود ريشه و اصلى است كه هر فساد ديگرى از آن سر مى زند، حال چه اينكه چنين شخصى به زبان موحد باشد و يا منكر آن ، ومعتقد به الوهيت آلهه هم باشد. زمخشرى در ذيل جمله ((قال ما اظن ان تبيد هذه ابدا)) گفته - وچه خوب هم گفته : بيشتر اغنياء و توانگران از مسلمين را مى بينى كه اگر به زبان اقرار به شرك نمى كنند بارى زبان حالشان گوياى اين حقيقت است كه در دل ايمانى به خداى يگانه ندارند. معنای اينكه ولايت تنها از آن خداست چيست؟ حق مطلب - و خدا داناتر است - اين است كه : كه معنايى عمومى است ، و در تمامى مشتقات اين كلمه جريان دارد كه بيانش در تفسير آيه ((انما وليكم اللّه و رسوله (( گذشت . ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۴۴۱ و بنابراين ، معناى آيه اين مى شود كه : در هنگام احاطه هلاكت و از كار افتادن اسباب نجات از سببيت و تأثير و روشن گشتن عجز و زبونى انسانى كه خود را مستقل و مستغنى از خدا مى پنداشت كاملا روشن مى شود كه ولايت همه امور انسانها و هر موجود ديگرى و ملك تدبير آن تنها از آن خدا است ، چون او يگانه معبود حق است ، و معبود حق است كه تمامى تدابير و تأثيراتش همه بر اساس حق و واقع است ، و ساير اسباب ظاهرى كه بشر گمراه آنها را شركاى خدا در مسأله تدبير و تأثير مى پندارند، در ناحيه ذات خودشان باطلند و مالك هيچ اثرى از آثار خود نيستند. تنها آن اثرى را دارا هستند واز خود بروز مى دهند كه خداى سبحان اذن داده باشد، و تمليكشان كرده باشد. و از استقلال جز اسمى كه بشر از آن برايش توهم كرده ندارد، پس هر سببى از ناحيه خودش باطل و به وسيله خدا حق است ، و خدا در ناحيه ذاتش حق و مستقل و غنى بالذات است . https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه نباشيم؟ 🛑قسمت پنجم: ✳ برخي از مخاطبان و هموطنان متدين، در حوادث هفته هاي اخير نسبت به عملكرد منازعات اخير (حاكمان و معترضان خياباني) انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه انها چيست؟ چه کار میتوان کرد؟ ✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات "و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد" اولين وظيفه‌ي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد بين طرفين درگيري است. روز های قبل (قسمت سوم و چهارم) نکاتی در لزوم گفتگو با طرفین نزاع و محتوای این گفتگوها ارایه شد اما تا زمان تحقق این صلح و اشتی و ارامش، علاوه بر تلاش برای گفتگو با طرفین، تمام افراد قرارگیرنده در یا نیروهای (که بطور کامل با هیچ طرف نزاع همراهی یا همفکری ندارند و بخش بسیار زیادی از جامعه را هم تشکیل میدهند) مناسب است این اقدامات را انجام دهند: 🔷 منفعل نباشیم. فضای واقعی و مجازی جامعه را بطور کامل به طرفین نزاع واگذار نکنیم. چرا که با شدت گرفتن نزاع های طرفینی و تداوم فضای دوقطبی ،خسارات بیشتر مالی و جانی به جامعه وارد میشود. 🔶 بطور شفاهی یا مکتوب انتقادات خود نسبت به عملکردهای طرفین را بیان کنیم تا هیچکدام از طرفین، سکوت این بخش از جامعه را بحساب رضایت از خود نگذارد .و همچنین مجبور به اصلاح عملکردهای نامطلوب خود شوند. 💠از فوروارد و انتشار اخبار وتصاویری که از صحت آن مطمئن نیستیم و میتواند به تنش و هیجان طرفین کمک کند، و نیز فوروارد مطالب توهین امیز و حاوی الفاظ رکیک پرهیز کنیم. 🔶در فوروارد و انتشار مطالب و مقالات و توصیه های هر فردی که به صلح و آرامش سریعتر و اقدامات مسالمت امیز و پرهیز طرفین از رفتارهای خشونت امیز و تحریک کننده کمک میکند، اقدام کنیم. 🔷 با فشار افکار عمومی و رسانه ای از طرفین بخواهیم که با صراحت و با جلب اعتماد عمومی، متعهد به عدم انجام هرگونه اقدام خشونت امیز و ضرب و جرح یکدیگر و سایر مردم بیگناه شوند و در صورت بروز اینگونه وقایع، ضمن محکوم کردن صریح و بی قید و شرط آن، برای شناسایی عاملین انها تلاش کنند و تا مشخص نشدن عامل ان گردن یکدیگر نیندازند. ✳در این راستا، برای جدا شدن صف معترضان مسالمت امیز از خرابکاران و افراد مسلح ، حاکمیت باید ↩️ اولا امکان برگزاری تجمعات ارام به همراه تامین امنیت انرا در همه شهرها فراهم نماید و با هیچ معترضی برخورد نشود. ↩️ثانیا وظیفه با اشوبگران یا تخریبگران و عوامل مسلح احتمالی هم فقط بر عهده نیروهای رسمی که لباس مشخص بر تن دارند باشد تا شناسایی عوامل مخرب راحت تر شود و طرفین همدیگر را بدون دلیل متهم به قتل و تخریب نکنند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞 يَا ابْنَ الصِّراطِ الْمُسْتَقِيمِ، يَا ابْنَ النَّبَاَ الْعَظِيمِ، يَا ابْنَ مَنْ هُوَ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَى اللّٰهِ عَلِيٌّ حَكِيمٌ، يَا ابْنَ الْآياتِ وَالْبَيِّناتِ، يَا  ابْنَ الْبَراهِينِ الْواضِحاتِ الْباهِراتِ،  يَا ابْنَ الْحُجَجِ الْبالِغاتِ، يَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغاتِ، يَا ابْنَ طٰهٰ وَالْمُحْكَماتِ ای فرزند راه مستقیم، ای فرزند خبر بزرگ، ای فرزند کسی که در امّ الکتاب، نزد خدا، والا و حکیم است، ای فرزند آیات و نشانه‌ها، ای فرزند دلیل‌های آشکار، ای فرزند برهان‌های نمایان، ای فرزند حجّت‌های رسا، ای فرزند نعمت‌های کامل، ای فرزند طه و آیات محکم 💫فرازی از دعای ندبه @qurabpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5872944727296314745.mp3
11.6M
♦️موضوع: امام مجتبی و 🔹جلسه اول: برکناری ازقدرت یاکناره گیری ازقدرت؟ امام حسن نمونه ای کم نظیر و متفاوت از سایر صلح نامه هاست. زیرا ایشان اصلا از حکومت کناره گیری می کند و انرا تسلیم معاویه میکند. اما خلیفه سوم در برابر خواست مردم برای کناره گیری کرد که نهایتا به قتل رسید استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹🔹سخنان قابل تأمل مرحوم آیت الله صانعی : آیا حفظ این نظام از است؟ @quranpuyan
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ و هر که به خدا ايمان بیاورد ، خدا قلبش را هدايت می‌كند ، و خدا به همه چيز دانا است. 🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 84 تا 111 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ تنها سرمایه نجات بخش 💠يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ (۸۸) إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (۸۹/شعراء) 🌱روزی که هیچ(گونه) مالی و هیچ فرزندی به انسان سودی نمی‌رساند؛ (۸۸) البته کسی که دلی (پاک و) سالم برای خدا آورد (، از آن سود خواهد برد).» (۸۹) شعراء [۸۸-۸۹] 🔷روز رستاخيز روزی است كه هيچ مال و فرزندی سودی نمی‌دهد" (يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ‌). ‏در حقيقت اين دو سرمايه مهم زندگی دنيا، اموال و نيروهای انسانی در آنجا كمترين نتيجه‌ای برای صاحبانش نخواهد داشت، و به طريق اولی ساير سرمايه‌های اين جهان كه در رتبه‌های بعد از اين دو قرار دارند سودی نخواهد بخشيد. 🔷‏بديهی است منظور در اينجا از مال و فرزندان، مال و فرزندانی نيست كه در طريق جلب رضای خدا به كار گرفته شده باشند، بلكه تكيه روی جنبه‌های مادی مساله است، منظور اين است كه سرمايه‌های مادی در آن روز مشكلی را حل نمی‌كند، اما در صورتی كه در طريق اطاعت فرمان پروردگار قرار گيرند سرمايه مادی نخواهند بود، رنگ الهی و صبغه اللَّه به خود می‌گيرند و" الباقيات‌ الصالحات" محسوب می‌شوند. ‏ 🔷سپس به عنوان استثناء بر اين سخن می‌افزايد:" مگر كسی كه به حضور خدا بيايد در حالی كه قلب سليم (سالم از هر گونه شرك و كفر و آلودگی به گناه) داشته باشد" (إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ‌). 👈‏و به اين ترتيب تنها سرمايه نجاتبخش در قيامت، قلب سليم است، چه تعبير جامع و جالبی؟ تعبيری كه هم ايمان خالص و نيت پاك در آن وجود دارد، و هم هر گونه عمل صالح، چرا كه چنين قلب پاكی، ثمره‌ای جز عمل پاك نخواهد داشت، و به تعبير ديگر همانگونه كه قلب و روح انسان در اعمال انسان مؤثر است اعمال او نيز بازتاب وسيعی در قلب و جان دارد و آن را به رنگ خود- خواه رحمانی يا شيطانی- درمی‌آورند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ (۱۰۰) وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ (۱۰۱) فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (۱۰۲) إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (۱۰۳) وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (۱۰۴/شعراء) 🌱‏در نتيجه (امروز) برای ما نه شفيعانی وجود دارد و نه حتّی يك دوست صميمی. پس اگر برای ما بازگشتی (به دنيا) بود، از مؤمنان می‌شديم. ‏حقّاً كه در اين (سرگذشت) درس عبرت و نشانه‌ای است، ولی بيشترشان ايمان‌آورنده نبودند. البتّه، پروردگار تو همان توانای مهربان است. ‏🔹در قيامت شفاعت قطعی است، امّا گروهی از جمله مشركان از آن بهره‌مند نمی‌شوند. إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعالَمِينَ‌ ... فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ‌ ‏🔹دوستی با گنهكاران در دنيا، در قيامت حاصلی ندارد. «وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ» ‏🔹انسان حتّی در قيامت به دوست خوب نيازمند است. «وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ» ‏🔹شرط دريافت شفاعت، ايمان است. «فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ‌- فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹روز قيامت، روز حسرت است. «فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً» ‏🔹اگر مردم نخواهند و لجاجت كنند، نشانه‌ی بزرگ الهی نيز برای هدايت آنان كارساز نيست. «لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ» ‏🔹مهربانی در عين قدرت، يك صفت الهی است. «الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» ‏🔹ای پيامبر! نگران انحراف اكثريّت مباش، زيرا تو تحت حمايت مخصوص ما هستی. «وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» ‏🔹مهلتی كه خداوند به منحرفان می‌دهد به خاطر عجز و ناتوانی نيست، بلكه به خاطر رحمت و لطف است تا شايد برگردند. «الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۵۳-۴۷ سوره کهف وَيَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا {47} و [ياد كن] روزى را كه كوهها را به حركت درمى‏آوريم و زمين را آشكار [و صاف] مى‏بينى و آنان را گرد مى‏آوريم و هيچ يك را فرو گذار نمى‏كنيم {47} وَعُرِضُوا عَلَى رَبِّكَ صَفًّا لَّقَدْ جِئْتُمُونَا كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّن نَّجْعَلَ لَكُم مَّوْعِدًا {48} و ايشان به صف بر پروردگارت عرضه مى‏شوند [و به آنها مى‏فرمايد] به راستى همان گونه كه نخستين بار شما را آفريديم [باز] به سوى ما آمديد بلكه پنداشتيد هرگز براى شما موعدى مقرر قرار نخواهيم داد {48} وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا {49} و كارنامه [عمل شما در ميان] نهاده مى‏شود آنگاه بزهكاران را از آنچه در آن است بيمناك مى‏بينى و مى‏گويند اى واى بر ما اين چه نامه‏اى است كه هيچ [كار] كوچك و بزرگى را فرو نگذاشته جز اينكه همه را به حساب آورده است و آنچه را انجام داده‏اند حاضر يابند و پروردگار تو به هيچ كس ستم روا نمى‏دارد {49} وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا {50} و [ياد كن] هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم آدم را سجده كنيد پس [همه] جز ابليس سجده كردند كه از [گروه] جن بود و از فرمان پروردگارش سرپيچيد آيا [با اين حال] او و نسلش را به جاى من دوستان خود مى‏گيريد و حال آنكه آنها دشمن شمايند و چه بد جانشينانى براى ستمگرانند {50} مَا أَشْهَدتُّهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ وَمَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدًا {51} [من] آنان (اولیایی که بجای خدا میگیرید)را نه در آفرينش آسمانها و زمين گواه گرفتم (حضور نداشتند) و نه در آفرينش خودشان و من آن نيستم كه گمراهگران را همكار خود بگيرم {51} وَيَوْمَ يَقُولُ نَادُوا شُرَكَائِيَ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُمْ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُم مَّوْبِقًا {52} و [ياد كن] روزى را كه [خدا] مى‏گويد آنهايى را كه شريكان من پنداشتيد ندا دهيد پس آنها را بخوانند و[لى] اجابتشان نكنند و ما ميان آنان ورطه‏اى(هلاک کننده) قرار دهيم {52} وَرَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُم مُّوَاقِعُوهَا وَلَمْ يَجِدُوا عَنْهَا مَصْرِفًا {53} و گناهكاران آتش [دوزخ] را مى‏بينند و درمى‏يابند كه در آن خواهند افتاد و از آن راه گريزى نيابند {53} ♻️ عصاره فراز آیات ۵۳-۴۷ : مجرمین و آنها که شیاطین را بجای خدا اولیای خود گرفتند در قیامت که همه اعمال خود را مشاهده کنند، فراری از جزای اتشین خود نداشته معبودان مزعوم انها نیز کمکی نمیتوانند کنند. ▪️نکته در سوره اسراء مطرح شد كه معبودان پنداری مشركان،خود خوف از عذاب خدا دارند و درپي تقرب به خداوند هستند. اين امر كه اين معبودان در قيامت عليه عابدانِ خود گواهي ميدهند،در سوره هاي مختلف قران ازجمله آیه ۱۸ سوره فرقان و ۵۲ کهف مطرح شده است. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه نباشيم؟ 🛑قسمت ششم: 💢اگر طرفين، صلح نكردند چه؟ ✳ برخي از مخاطبان و هموطنان متدين، در حوادث هفته هاي اخير نسبت به عملكرد منازعات اخير (حاكمان و معترضان خياباني) انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه انها چيست؟ چه کار میتوان کرد؟ ✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات "و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد" اولين وظيفه‌ي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد بين طرفين درگيري است. ⁉ اما اگر مذاكرات كافي با طرفين نزاع انجام شد ولي حاضر به توافق نشدند و يا اگر توافق كردند ولي به ان پايبند نبودند و دوباره نزاع شد، چه بايد كرد؟ 🔷 ادامه ايه چنين ميگويد:فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‌ فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِي‌ءَ إِلى‌ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز بجنگيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالت‌پيشگان را دوست دارد. ♻ " اگر حرف شما را گوش ندادند، نگوييد باز به ما چه!؟ ﴿فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَي الْأُخْري‌ فَقاتِلُوا الَّتي‌ تَبْغي‌ حَتَّي تَفي‌ءَ﴾؛ دست ظالم را بگيريد نگذاريد ظلم کند، به ما چه يعني چه؟ هم به ما چه و هم به شما چه! هم شما موظف هستيد و هم ما موظف هستيم، اين را بايد از دست گرفت." تفسير ايت اله جوادي املي ♻ "مقصود از اینکه یکی از این دو بر دیگری ستم بورزد این است که چیزی را طلب کند که حقش نیست؛ ‌و بر همین اساسِ بخواهد خواسته‌اش را ظالمانه ازطریق جنگیدن و زور گفتن به دست آورد؛ در چنین شرایطی خداوند به عموم مسلمانان (نه فقط کسانی که مورد ستم واقع شده‌اند، بلکه سایر مسلمانانی که خارج از این دو گروه هستند) دستور می‌دهد که با آن گروه متجاوز بجنگید تا جایی که آنان به امر خداوند و طاعت او برگردند؛ یعنی این جنگ با گروه ظالم را تا جایی ادامه دهند که آنان دست از جنگ با آن گروه دیگر از مومنان دست بردارند و به حق خویش قانع باشند و خساراتی که زده‌اند جبران کنند" 🖊استادسوزنچي 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛