eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
639 ویدیو
596 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 137 تا 159 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️رابطه و 💠وَ لا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ (۱۵۱) الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ (۱۵۲/شعراء) 🌱و از فرمان کسانی که از حد می‌گذرند، اطاعت نکنید؛ (۱۵۱) هم‌آنان که در زمین فساد می‌کنند و اصلاح نمی‌کنند.» (۱۵۲) شعراء [۱۵۱-۱۵۲] 🔷‏می‌دانيم اسراف همان تجاوز از حد قانون آفرينش و قانون تشريع است، اين نيز روشن است كه در يك نظام صحيح هر گونه تجاوز از حد موجب فساد و از هم گسيختگی می‌شود، و به تعبير ديگر سرچشمه فساد، اسراف است و نتيجه اسراف فساد. ‏البته بايد توجه داشت كه اسراف معنی گسترده‌ای دارد. 🔹گاه در مسائل ساده‌ای مانند خوردن و آشاميدن است (چنان كه در آيه ۳۱ سوره اعراف آمده). 🔹‏و گاه در انتقام‌گيری و قصاص بيش از حد (چنان كه در آيه ۳۳ سوره اسراء آمده است). 🔹‏و گاه در انفاق و بذل و بخشش بيش از اندازه (چنان كه در آيه ۶۷ سوره فرقان آمده). 🔹‏و گاه در داوری كردن و قضاوت نمودنی كه منجر به كذب و دروغ می‌شود، (چنان كه در آيه ۲۸ سوره غافر،" مسرف و كذاب" در رديف هم قرار گرفته). 🔹‏و گاه در اعتقادات است كه منتهی به شك و ترديد می‌شود (همانگونه كه در آيه ۳۴ سوره غافر" مسرف و مرتاب" با هم آمده است). 🔹‏و گاه به معنی برتری جويی و استكبار و استثمار آمده (چنان كه درباره فرعون در آيه ۳۱ سوره دخان می‌خوانيم: إِنَّهُ كانَ عالِياً مِنَ الْمُسْرِفِينَ‌:" او برتری‌جوی و مسرف بود"). و 🔹بالآخره گاه به معنی هر گونه گناه می‌آيد (چنان كه در آيه ۵۳ زمر می‌خوانيم: قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّـهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً:" بگو ای بندگان من كه بر خود اسراف كرديد از رحمت خدا مايوس نشويد كه خداوند همه گناهان را می‌بخشد" ). ‏با توجه به آنچه گفتيم رابطه اسراف و فساد به خوبی آشكار می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 🌱‏فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (۱۵۸) وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (۱۵۹/شعراء) 🌱‏پس آنان را عذاب فرا گرفت. همانا در اين (ماجرا) قطعاً نشانه و درس عبرتی است، و (لی) اكثر آنان ايمان آورنده نيستند. و البتّه پروردگار تو بی شك همان توانای مهربان است. ‏🔹توهين به مقدّسات الهی به حدّی مهم است كه گروهی به خاطر كشتن يك حيوان، نابود می‌شوند. فَعَقَرُوها ... فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ‌ ‏🔹هم الطاف او نشانه‌های عبرت هستند و هم قهر وعذابش. «لَآيَةً» ‏🔹انسان می‌تواند حتّی با ديدن بزرگ‌ترين نشانه‌های الهی، در برابر حقّ عناد ورزد و ايمان نياورد. «لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ» ‏🔹فرستادن انبيا ومعجزه وقهر بر كفّار لجوج، از شئون ربوبيّت اوست. «رَبَّكَ» ‏🔹ايمان و كفر مردم، در خداوند اثری ندارد. «إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ» ‏🔹قهر خداوند به خاطر عمل خودماست وگرنه او مهربان است. «لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نكات و پرسش های تفسيری سوره كهف ❓منظور از كتاب در آيه ۴۹ سوره كهف و وضع الكتاب چيست؟ ▪️پاسخ ۲: اينجا «الكتاب» همان كتاب اعمال مكلفان است كه از درون ذات و برونشان هويدا مى گردد، درونى اش "وكل انسان الزمناه طائره فى عنقه" (۱۷:۱۳) است ـ چنانكه گذشت ـ و برونى اش زمين و فضاى آن كه "بانّ ربّك اوحى لها" (۶ : ۹۹):پروردگار عالم به زمين اينگونه در بنياد وجوديش رمز نهاده كه دستگاه گيرنده و فرستنده صداها و سيماهاى مكلفان باشد، و اضافه براين دو كتاب صامت، دو كتاب ناطق هم كه گواهى فرشتگان و پيامبران و تمامى معصومان است ضميمه مى گردد و اين چهار كتاب همسان و همپا، يكجا در محشر آشكار مى گردند كه در نتيجه "و وجدوا ماعملوا حاضراً" تمام آنچه در عالم تكليف از زشت و زيبا ـ در درون عقيدتى و برون لفظى و عملى ـ انجام داده اند در محضر حساب حاضر مى بينند. اين "لايغادر صغيرة و لاكبيرة الا احصاها" تمامى بدى ها را به روز رستاخيز و حساب حاضر دانسته و آيا اين منافاتى با بخشش گناهان صغيره ندارد؟ هرگز! زيرا بخشش گناهان صغيره در انحصار مؤمنانى است كه كباير را ترك گفته اند، و اينجا جريان مجرمان در پيش است و نه مؤمنان، و نيز منافاتى با انحصار جزاى مجرمان به كبائر برحسب آياتى چند ندارد، زيرا آيه مورد بحث تنها مرحله نخستين جلوه گرى گناهان كبيره و صغيره را دارد، ولى در مرحله جزا صغيره ها طبق رحمت الهيه بخشوده اند. تفسير فرقان https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا