♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣5⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کهف : ۶۵
فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا
پس [بعد از بازگشت به مکان قبلی] بندهای از بندگانمان را یافتند ۸۵
که رحمتی [ویژه] از جانب خویش بر او بخشیده بودیم و علمی [مخصوص] از نزد خود به او آموخته بودیم. ۸۶
۸۵- گفته شده است این بنده، همان حضرت خِضر بوده است، اما معرفی مجمل و مبهم او، به عنوان یکی از بندگانمان، بدون آنکه اسمی از او برده شود، نشان ميدهد منظور همین گستردگی علم و دانش و حضور بندگانی است که پیامبر عظیمالشأنی همچون موسی مشتاق و بیتاب شاگردی امثال آنها بوده است. قرآن به همین وصف بسنده کرده است که او بندهای بود که ما رحمت و علم ویژهای از جانب خود به او عطا کرده بودیم.
۸۶- «لَدُنَّ» ظرف زمان و مکان است که مشابه کلمه «عند» [نزد] ميباشد، ولی مفهوم نزدیکی و ویژه بودن در آن غلبه دارد. مثل: لدنک رحمه، لدنک ولیاً، لدنک نصیراً، لدنا اجراً، لدنا علماً، حناناً من لدنا، رزقاً من عندنا و...
کهف : ۷۷
فََانطَلَقَا حَتَّى إِذَا أَتَيَا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَن يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَن يَنقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْرًا
پس [آن مکان را] ترک کردند تا اینکه به مردم شهری رسیدند، [و چون گرسنه بودند] از اهل آن شهر طعامی طلب کردند، اما آنها از مهمان کردنشان خودداری کردند! پس [در حالی که خسته و گرسنه دیار آنها را ترک ميکردند] در آنجا دیواری را دیدند که [از شدّت فرسودگی و انحراف] ميخواست فرو ریزد، پس [بدون هیچ مزد و منّتی] آن دیوار کج را راست کرد. [موسی با ناراحتی از عملگی بی مزد و پاداش برای چنان مردمی بيخير] گفت: اگر ميخواستی، لااقل برای این کار مزدی ميگرفتی [تا چیزی بخریم و شکم خود را سیر کنیم]. ۹۲
۹۲- این سومین سؤال، و این بار محترمانه موسی بود که دلالت ميکرد با معیارهای بشری مناسبتی ندارد، کسی کار بی مزد و پاداش انجام دهد و در شریعت چنین خدمتی مگر به عنوان کمک به محرومان توصیه نشده است.
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠🔻نگاهی دوباره به ایه #محاربه
✳️مائده:33
🔶إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
جزاي كساني كه با خدا و رسولش به جنگ برميخيزند 105 و در زمين [=شهر و ديار خود] به تباهي ميكوشند، 106 جز اين نيست كه كشته شوند، 107 يا به دار آويخته شوند، يا دست و پاي آنان برخلاف هم بريده شود، 108 يا از سرزمين خود اخراج گردند. 109 چنين است كه براي آنها در دنيا خواري است و در آخرت عذابي عظيم دارند.
__
↩️105- محاربه از حَرب [جنگ و ستيز]، در باب تفاعل و به هيئت مضارع «يُحَارِبُونَ»، دلالت بر تجاوز مستمر ميكند. #محاربه با خدا و رسول او، جنگيدن به قصد براندازي دين خدايي و نفي آزادي عقيده و آرمان مؤمنين است، وگرنه مشركين منكر «الله» نبودند. علاوه بر آن، جمع آمدن «الَّذِينَ يُحَارِبُونَ»، دلالت بر تشكل و تباني گروهي [نه فردي] ميكند. مسلماً هيچ ملتي در برابر چنين متجاوزاني به آيين خود و سلب اختيارشان ساكت نمينشينند.
↩️106- يفسدون نيز جمع مضارع است و نشان از تبهكاري مستمر در جامعه و سلب امنيت و آسايش از مردم ميكند.
↩️107- هيئت فعلي «يُقَتَّلُواْ» دلالت بر برخورد سخت با متجاوزان مسلح و مجهز [كه بسياري از مفسرين آنان را راهزنان مسلح شمردهاند] ميكند.
↩️108- در دوراني كه شهرباني و زنداني وجود نداشته تا تبهكاران و متجاوزان به امنيّت جامعه را از تكرار تجاوز بازدارد، عمليترين راه حل، چنين حكمي بوده است تا نتوانند دزدي كنند و بگريزند [دست و پا]. اما امروز به تناسب مقتضيات زمانه ميتوان دست قدرت آنان را از تباهي كوتاه كرد و پايبند زندان يا تحت نظارت دائميشان قرار داد.
↩️109- چهارمين و سادهترين شيوة برخورد با اين متجاوزان، تبعيدشان به شهر و دياري ديگر است. تنوع چنين كيفرهايي، با آن كه حكم خدا واحد است، باز گذاشتن دست قاضيان براي اجراي حكم، بر حسب مقتضيات زمان و مكان و شرايط فردي و اجتماعي ارتكاب جرايم است. اگر غرض مجازات شخص مجرم بود، مسئله ساده مينمود، مهم ريشهكني جرم و اتخاذ شيوة مناسب براي پيشگيري از آن است. سوء استفاده از اين حكم در سركوب مخالفين سياسي و معدوم كردن آنان به جرم مقابله با نظام، هيچ ربطي به اسلام ندارد.
💫تفسیر اقای عبدالعلی بازرگان.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق #روحاني
🛑قسمت چهارم
✅ #مدت_حکومت_حاکم
↩️فصل هشتم در بیان مدت حکومت حاکم اسلامى است. مدت حکومت #مادام_العمر به گونه اى که در بعضى از ممالک جهان متداول است، نیست، که حاکم هر نوع خلاف مصالح عامه هم عمل
کند عوض نگردد و تبدیل رئیس در این گونه رژیم ها با مرگ یا با کودتا است. این قسم حکومت ها بدترین شکل حکومت ها است، زیرا #حکام_مادام_العمر براى حفظ مقام مجبور نیستندبه مردم خدمت کنند، بلکه مجبورند دستگاه حکومت را به نفع خود تقویت کنند و کسانى را که احساس خطر از ناحیه آنها براى مقام خود مى کنند از بین ببرند.
🔹به گفته مونتسکیو همه پادشاهان میل دارند #مستبد و مطلق العنان باشند و به آنها گفته نشود بهترین وسیله براى رسیدن به این مقصود جلب محبت و علاقه ملت است، ولکن بدبختانه آنهاهمیشه این نصایح را مسخره تلقى مى کنند، زیرا نفع شخصى ایشان این است که ملّت ضعیف و بیچاره باشد تا هیچوقت نتوانند در مقابل آنها مقاومتى ابراز دارند.
👈و نیز حکومت اسلامى محدود به زمان معینى نیست; بلکه حاکم مادامى که عمل به وظائف قانونى خود مى کند و کوشا در برقرار نمودن نظام عادله هست و مصلحت مردم و امت اسلام را در نظر دارد و با خارجى ها زد و بند غیرمشروع نمى کند
و کفّار را به هر عنوانى ولو به عنوان مستشار مسلّط بر ملت نمى کند، در مقام حکومت باقى است،
ولى یک #خلاف_عمدى موجب سلب عدالت او مى گردد و حاکم خود به خود از مقام حکومت عزل مى شود و حاکم دیگرى که واجد شرایط باشد بدون سر و صدا و دست و بندى، جانشین او مى شود.
📚از كتاب نظام حكومت در اسلام
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫اَللّهُمَّ وَ امْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلاً
💫پروردگارا ! بوسیله او زمین را از عدل و داد پر کن
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔷نشستهای علمی شرح نهج البلاغه
( اولین پنج شنبه در هر ماه )
✅با موضوع :
مساله #قدرت در نهج البلاغه❗️
🔸: ناسازگاری ایمان و #اکراه
پرسشی که درباره مساله قدرت مطرح میشود، این است که نسبت بین دین و قدرت چیست؟ به تعبیر دیگر دین
در چه قلمروی میتواند از قدرت استفاده کند و قدرت را به خدمت خود بگیرد و به عنوان ابزار برای رسیدن به اهداف
خود از آن استفاده کرد؟
🔹پنج شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱. کانون توحید
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
💐💐لیست #پربازدیدترین موضوعات سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای #قرآن_پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇
🌸❓ایا زنان کفار که به #اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد.
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx
🌸❓منظور از #ذكرالله در قرآن چيست؟ايا ذكر خدا ،همان توجه قلبي است يا ذكر لفظي؟
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2796_mnZwr-z-dhkrllh-dr-qrn-chyst-y-dhkr-khd--hmn-twjh-qlby-st-y-dhkr-lfZy.aspx
🌸❓مراد از #عمل_صالح چیست؟
https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4944_posts.aspx
🌸 #رجعت چیست؟آیا رجعت در قرآن اشاره شده است؟
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm16882findunread_rjt-chyst-y-rjt-dr-qrn-shrh-shdh-st.aspx#post16882
🌸تدبر و فهم سوره #فلق: پناه بردن به رب خالق از همه شرور انساني و طبيعي
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5549_tdbr-w-fhm-swrh-flq--pnh-brdn-bh-rb-khlq-z-hmh-shrwr-nsny-w-Tbyy.aspx
🌸❓آيا قران و معصومين، حكومت را به #اجبار_حجاب براي خانم ها ملزم كرده است؟
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19377findlastpost_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx#post19391
✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید.
@quranpuyan