💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_عنکبوت آیات 15 تا 23
📄#صفحه_398
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_398
❇️#آیه17عنکبوت
💠إِنَّما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً وَ تَخْلُقُونَ إِفْكاً إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ وَ اشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (۱۷/عنکبوت)
🌱همانا شما به جای خدا بتهايی را میپرستيد و دروغی را میسازيد، همانا كسانی كه به جای خدا پرستش میكنيد، مالك رزق شما نيستند، پس روزی را نزد خدا جستجو كنيد و او را بپرستيد و برای او شكر نماييد كه به سوی او بازگردانده میشويد.
🔹كسانی كه راه كج میروند، كار خود را توجيه میكنند. «تَخْلُقُونَ إِفْكاً»
🔹از انگيزههای پرستش غير خدا، رسيدن به نان و نواست. «لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً»
🔹غير خدا، توان روزی دادن ندارند، نه آنكه میتوانند ولی نمیدهند. «لا يَمْلِكُونَ» نفرمود: «لا يرزقونكم»
🔹در ارشاد و تبليغ، پس از آنكه باطل بودن فكری را ثابت كرديد، راه حقّ را نشان دهيد. «لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ»
🔹تا مردم از غير خدا مأيوس نشوند، به سراغ خدا نمیروند. لا يَمْلِكُونَ ... فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ
🔹خدا رازق است، ولی انسان نيز بايد تلاش كند. «فَابْتَغُوا»
🔹ابتدا بايد نيازهای مادّی و رفاهی را حل كرد، سپس مردم را ارشاد نمود.
«فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ»
🔹سرچشمهی رزق، نزد خداست. «عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ»
🔹عبادت كسی شايسته است كه قدرت دست اوست. «عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ»
🔹ضامن اجرای اوامر الهی، قيامت است. «إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_398
❇️مايوسان از #رحمت خدا
💠يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَرْحَمُ مَنْ يَشاءُ وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ
🌱هر که را بخواهد، عذاب میکند و به هر کس که بخواهد، رحم میکند. (آری،) تنها بهسوی او بازگردانده خواهید شد.
عنكبوت - ۲۱
🔷سپس به ذكر يكی از مسائل مربوط به معاد میپردازد، و آن مساله رحمت و عذاب است میگويد:" او در قيامت هر كس را بخواهد و مستحق بداند مجازات میكند، و هر كس را بخواهد و لايق ببيند مورد رحمت قرار میدهد، و به سوی او بازگشت میكنيد" (يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَرْحَمُ مَنْ يَشاءُ وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ). با اينكه رحمت الهی بر غضبش پيشی گرفته اما در اينجا نخست سخن از عذاب میگويد بعد رحمت، چرا كه در مقام تهديد است، و مناسب مقام تهديد، همين است.
🔷در اينجا اين سؤال پيش میآيد كه چگونه اول سخن از عذاب و رحمت میگويد و بعد سخن از بازگشت مردم به سوی او، در حالی كه قضيه بر عكس است، نخست مردم در پيشگاه او حاضر میشوند و بعد مشمول رحمت يا عذاب میگردند، و شايد همين امر سبب شود كه بعضی اين عذاب و رحمت را عذاب و رحمت دنيا بدانند.
✅در پاسخ میگوئيم: عذاب و رحمت به قرينه آيات قبل و بعد ظاهرا همان عذاب و رحمت قيامت است، و جمله" إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ" میتواند اشاره به دليل آن باشد، يعنی چون بازگشت همه شما به سوی او است و حساب و كتابتان نزد او، پس عذاب و رحمت نيز در اختيار او و با اراده او است.
👈اين معنی نيز بعيد نيست كه عذاب و رحمت در اين آيه مفهوم وسيعی داشته باشد كه عذاب و رحمت دنيا و آخرت را شامل شود.
🔷اين نكته نيز روشن است كه مراد از جمله" مَنْ يَشاءُ" (هر كه را بخواهد) همان مشيت توأم با حكمت است يعنی هر كه را شايسته و مستحق بداند كه مشيت خدا بی حساب نيست و هماهنگ با شايستگيها و استحقاقها است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#فاطمه_فاطمه_است: #دكتر_على_شريعتى
🌱انااعطیناک الکوثر، فصل لربک و انحر. ان شانئک هوالابتر.
به تو” #کوثر” عطا کردیم ای محمدۖ. پس برای پروردگارت نماز بگزار و شتر قربانی کن. همانا، دشمن کینه توز تو همو” ابتر” است!
او با ده پسر، ابتر است، عقیم و بی دم و دنباله است، به تو کوثر را دادیم، فاطمه را. این چنین است که “انقلاب” در عمق وجدان زمان پدید می آید!
اکنون، یک “دختر”، ملاک ارزشهای پدر میشود، وارث همه مفاخر خانواده میگردد و ادامه سلسله تیره و تباری بزرگ، سلسلهای که از آدم آغاز می شود و بر همه راهبران آزادی و بیداری تاریخ انسان گذر می کند و به ابراهیم بزرگ میرسد و موسی و عیسی را به خود میپیوندد و به محمد میرسد و آخرین حلقه این “زنجیر عدل الهی”، زنجیر راستین حقیقت، “فاطمه ” است.
🌱آخرین دختر خانوادهای که در انتظار پسر بود. و محمد میداند که دست تقدیر با او چه میکند. و فاطمه نیز میداند که کیست! آری در این مکتب، این چنین انقلاب میکنند. در این مذهب، این چنین زن را آزاد میکنند. و مگر نه این مذهب، مذهب ابراهیم است و اینان وارثان اویند؟
و اکنون باز خدای ابراهیم #فاطمه را انتخاب کرده است. با فاطمه، “دختر”، به عنوان وارث مفاخر خاندان خویش، و صاحب ارزشهای نیاکان و ادامه شجره تبار و اعتبار پدر، جانشین “پسر” میشود.
در جامعهای که ننگ دختر بودن را تنها زنده به گور کردنش پاک می کرد و بهترین دامادی که هر پدری آرزو میکرد نامش “قبر” بود. و محمد میدانست که دست تقدیر با او چه کرده است. و فاطمه نیز میدانست که کیست.
این است که تاریخ از رفتار محمد با دختر کوچکش فاطمه در شگفت است و از نوع سخن گفتنش با او و ستایشهای غیر عادیاش از او.
در برخی متون تاریخی تصریح دارد که:”پیغمبر چهره و دو دست فاطمه را بوسه میداد”. اینگونه رفتار بشر از تحبیب و نوازش دختری از جانب پدر مهربانش معنی دارد.”پدری دست دختر را میبوسد”، “آنهم دخترکوچکش را”. چنین رفتاری در چنان محیطی یک ضربه انقلابی بر خانوادهها و روابط غیر انسانی محیط بوده است. “
🌴پیغمبر اسلام دست #فاطمه را میبوسد”. چنین رفتاری چشم را به عظمت شگفت فاطمه میگشاید و بالاخره چنین رفتاری از جانب پیغمبر به همه انسانها و انسانهای همیشه میآموزد که از عادات و اوهام تاریخی و سنتی نجات یابند،
این است که پیغمبر، نه تنها به نشانه محبت پدری، بلکه همچون یک “وظیفه”، یک “مأموریت خطیر” از فاطمه تجلیل میکند و این چنین نیز با او سخن میگوید بهترین زنان جهان چهار تناند:مریم، آسیه، خدیجه و- فاطمه(ع). الله از خشنودیت خشنود میشود و از خشمت به خشم می آید. خشنودی فاطمه خشنودی من است، خشم او خشم من، هرکه دخترم فاطمه را دوست بدارد مرا دوست دارد و هرکه فاطمه را خشنود سازد مرا خشنود ساخته است و هرکه فاطمه را خشمگین کند مرا خشمگین کرده است .فاطمه پارهای از تن من است، هرکه او را بیازارد مرا آزرده است و هرکه مرا بیازارد خدا را آزرده است …
این همه تکرارها چرا؟
❓چرا پیغمبر اصرار دارد که این همه از دختر کوچکش ستایش کند؟ چرا اصرار دارد که در برابر مردم او را بستاید و همه را از محبت استثنائیاش به وی آگاه سازد؟ و بالاخره چرا اینهمه بر “#خشم” و “#خشنودی” فاطمه تکیه میکند و این کلمه “آزردن” را چرا درباره او اینهمه تکرار میکند؟
👈پاسخ به این “چرا”ها، گرچه بسیار حساس و خطیر است، روشن است، تاریخ همه را پاسخ گفته است و آینده، عمر کوتاه چند ماهه فاطمه پس از مرگ پدر، راز این دلهره پدر را آشکار ساخته است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━