eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
655 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 15 تا 23 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِنَّما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً وَ تَخْلُقُونَ إِفْكاً إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ وَ اشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (۱۷/عنکبوت) 🌱‏همانا شما به جای خدا بت‌هايی را می‌پرستيد و دروغی را می‌سازيد، همانا كسانی كه به جای خدا پرستش می‌كنيد، مالك رزق شما نيستند، پس روزی را نزد خدا جستجو كنيد و او را بپرستيد و برای او شكر نماييد كه به سوی او بازگردانده می‌شويد. ‏🔹كسانی كه راه كج می‌روند، كار خود را توجيه می‌كنند. «تَخْلُقُونَ إِفْكاً» ‏🔹از انگيزه‌های پرستش غير خدا، رسيدن به نان و نواست. «لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً» ‏🔹غير خدا، توان روزی دادن ندارند، نه آنكه می‌توانند ولی نمی‌دهند. «لا يَمْلِكُونَ» نفرمود: «لا يرزقونكم» ‏🔹در ارشاد و تبليغ، پس از آنكه باطل بودن فكری را ثابت كرديد، راه حقّ را نشان دهيد. «لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ» ‏🔹تا مردم از غير خدا مأيوس نشوند، به سراغ خدا نمی‌روند. لا يَمْلِكُونَ‌ ... فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ‌ ‏🔹خدا رازق است، ولی انسان نيز بايد تلاش كند. «فَابْتَغُوا» ‏🔹ابتدا بايد نيازهای مادّی و رفاهی را حل كرد، سپس مردم را ارشاد نمود. ‏«فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ» ‏🔹سرچشمه‌ی رزق، نزد خداست. «عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ» ‏🔹عبادت كسی شايسته است كه قدرت دست اوست. «عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ» ‏🔹ضامن اجرای اوامر الهی، قيامت است. «إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مايوسان از خدا 💠يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَرْحَمُ مَنْ يَشاءُ وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ 🌱هر که را بخواهد، عذاب می‌کند و به هر کس که بخواهد، رحم می‌کند. (آری،) تنها به‌سوی او بازگردانده خواهید شد. عنكبوت - ۲۱ 🔷سپس به ذكر يكی از مسائل مربوط به معاد می‌پردازد، و آن مساله رحمت و عذاب است می‌گويد:" او در قيامت هر كس را بخواهد و مستحق بداند مجازات می‌كند، و هر كس را بخواهد و لايق ببيند مورد رحمت قرار می‌دهد، و به سوی او بازگشت می‌كنيد" (يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَرْحَمُ مَنْ يَشاءُ وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ‌). با اينكه رحمت الهی بر غضبش پيشی گرفته اما در اينجا نخست سخن از عذاب می‌گويد بعد رحمت، چرا كه در مقام تهديد است، و مناسب مقام تهديد، همين است. 🔷‏در اينجا اين سؤال پيش می‌آيد كه چگونه اول سخن از عذاب و رحمت می‌گويد و بعد سخن از بازگشت مردم به سوی او، در حالی كه قضيه بر عكس است، نخست مردم در پيشگاه او حاضر می‌شوند و بعد مشمول رحمت يا عذاب می‌گردند، و شايد همين امر سبب شود كه بعضی اين عذاب و رحمت را عذاب و رحمت دنيا بدانند. ✅‏در پاسخ می‌گوئيم: عذاب و رحمت به قرينه آيات قبل و بعد ظاهرا همان عذاب و رحمت قيامت است، و جمله" إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ‌" می‌تواند اشاره به دليل آن باشد، يعنی چون بازگشت همه شما به سوی او است و حساب و كتابتان نزد او، پس عذاب و رحمت نيز در اختيار او و با اراده او است. 👈‏اين معنی نيز بعيد نيست كه عذاب و رحمت در اين آيه مفهوم وسيعی داشته باشد كه عذاب و رحمت دنيا و آخرت را شامل شود. 🔷‏اين نكته نيز روشن است كه مراد از جمله" مَنْ يَشاءُ" (هر كه را بخواهد) همان مشيت توأم با حكمت است يعنی هر كه را شايسته و مستحق بداند كه مشيت خدا بی حساب نيست و هماهنگ با شايستگيها و استحقاقها است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 🌱انااعطیناک الکوثر، فصل لربک و انحر. ان شانئک هوالابتر. به تو” ” عطا کردیم ای محمدۖ. پس برای پروردگارت نماز بگزار و شتر قربانی کن. همانا، دشمن کینه توز تو همو” ابتر” است! او با ده پسر، ابتر است، عقیم و بی دم و دنباله است، به تو کوثر را دادیم، فاطمه را. این چنین است که “انقلاب” در عمق وجدان زمان پدید می آید! اکنون، یک “دختر”، ملاک ارزشهای پدر می‌شود، وارث همه مفاخر خانواده می‌گردد و ادامه سلسله تیره و تباری بزرگ، سلسله‌ای که از آدم آغاز می شود و بر همه راهبران آزادی و بیداری تاریخ انسان گذر می کند و به ابراهیم بزرگ میرسد و موسی و عیسی را به خود می‌پیوندد و به محمد می‌رسد و آخرین حلقه این “زنجیر عدل الهی”، زنجیر راستین حقیقت، “فاطمه ” است. 🌱آخرین دختر خانواده‌ای که در انتظار پسر بود. و محمد می‌داند که دست تقدیر با او چه می‌کند. و فاطمه نیز می‌داند که کیست! آری در این مکتب، این چنین انقلاب می‌کنند. در این مذهب، این چنین زن را آزاد می‌کنند. و مگر نه این مذهب، مذهب ابراهیم است و اینان وارثان اویند؟ و اکنون باز خدای ابراهیم را انتخاب کرده است. با فاطمه، “دختر”، به عنوان وارث مفاخر خاندان خویش، و صاحب ارزشهای نیاکان و ادامه شجره تبار و اعتبار پدر، جانشین “پسر” می‌شود. در جامعه‌ای که ننگ دختر بودن را تنها زنده به گور کردنش پاک می کرد و بهترین دامادی که هر پدری آرزو می‌کرد نامش “قبر” بود. و محمد می‌دانست که دست تقدیر با او چه کرده است. و فاطمه نیز میدانست که کیست. این است که تاریخ از رفتار محمد با دختر کوچکش فاطمه در شگفت است و از نوع سخن گفتنش با او و ستایش‌های غیر عادی‌اش از او. در برخی متون تاریخی تصریح دارد که:”پیغمبر چهره و دو دست فاطمه را بوسه می‌داد”. اینگونه رفتار بشر از تحبیب و نوازش دختری از جانب پدر مهربانش معنی دارد.”پدری دست دختر را می‌بوسد”، “آنهم دخترکوچکش را”. چنین رفتاری در چنان محیطی یک ضربه انقلابی بر خانواده‌ها و روابط غیر انسانی محیط بوده است. “ 🌴پیغمبر اسلام دست را می‌بوسد”. چنین رفتاری چشم را به عظمت شگفت فاطمه می‌گشاید و بالاخره چنین رفتاری از جانب پیغمبر به همه انسانها و انسانهای همیشه می‌آموزد که از عادات و اوهام تاریخی و سنتی نجات یابند، این است که پیغمبر، نه تنها به نشانه محبت پدری، بلکه همچون یک “وظیفه”، یک “مأموریت خطیر” از فاطمه تجلیل می‌کند و این چنین نیز با او سخن می‌گوید بهترین زنان جهان چهار تن‌اند:مریم، آسیه، خدیجه و- فاطمه(ع). الله از خشنودیت خشنود می‌شود و از خشمت به خشم می آید. خشنودی فاطمه خشنودی من است، خشم او خشم من، هرکه دخترم فاطمه را دوست بدارد مرا دوست دارد و هرکه فاطمه را خشنود سازد مرا خشنود ساخته است و هرکه فاطمه را خشمگین کند مرا خشمگین کرده است .فاطمه پاره‌ای از تن من است، هرکه او را بیازارد مرا آزرده است و هرکه مرا بیازارد خدا را آزرده است … این همه تکرارها چرا؟ ❓چرا پیغمبر اصرار دارد که این همه از دختر کوچکش ستایش کند؟ چرا اصرار دارد که در برابر مردم او را بستاید و همه را از محبت استثنائی‌اش به وی آگاه سازد؟ و بالاخره چرا اینهمه بر “” و “” فاطمه تکیه می‌کند و این کلمه “آزردن” را چرا درباره او اینهمه تکرار می‌کند؟ 👈پاسخ به این “چرا”ها، گرچه بسیار حساس و خطیر است، روشن است، تاریخ همه را پاسخ گفته است و آینده، عمر کوتاه چند ماهه فاطمه پس از مرگ پدر، راز این دلهره پدر را آشکار ساخته است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روز شهادت حضرت ♦️موضوع : در اصحاب قدرت استاد سروش محلاتی @quranpuyan
💠🥀 ومعاشرت در یک حدیث 🖋ابن مسعود می گوید: پس از رحلت رسول الله(ص) شخصی نزد حضرت فاطمه (ع) آمد و گفت: ای دختر رسول خدا، آیا چیزی از پیامبر نزد شماست که به من تحفه دهید؟ زهرای مرضیه(ع) با نگاه بر طومار حریری که احادیث نبوی را در آن نگاشته بود این چنین روایت کرد : 🌴پیامبر اکرم (ص) فرمود: 1⃣- کسی که همسایه اش از شر او در امان نیست از مؤمنین نخواهد بود. 2⃣- و هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد همسایه خویش را آزار نمی دهد. 3⃣_ هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید که یا سخن خوب بگوید وگرنه ساکت باشد. 4⃣- خداوند انسان خیرمندِ نیکوکار و بردبار عفیف را دوست دارد و بدگوی بخیل بسیار درخواست کننده مصرّ را دشمن می دارد. 5⃣- حیاء از ایمان و ایمان جایش در بهشت است و فحش از زشتگویی است و زشتگویی جایش در آتش است. 📚( طبرى آملى(صغير)، محمد بن جرير، دلائل الإمامة - قم، چاپ: اول.ص1) 🌸🖋درس‌های رواداری وحدت‌بخش که از این روایت فاطمی می‌آموزیم: ↩️یک: رعایت حقوق همسایگان: رسول خدا اولین شرط را برای عضویت در جامعه ایمانی تقید به آداب معاشرت و همزیستی دانسته و نخستین ادب را رعایت حقوق همسایه و آرامش همجواران معرفی فرموده است. البته درقرآن مجید نیز رعایت حقوق همسایه در کنار پرستش خدا شمرده شده: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ ... (نساء: 3۶) خداو ند را بپرستيد، و چيزى را شريك و همتای او قرار ندهيد و به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خویشاوند و همسايه دور نيكى كنيد ...». ↩️دو : پرهیز از پرگوئی و بیجاگوئی و بسنده کردن به گفتار نیک ↩️سه: کردارنیکو داشتن ↩️چهار: بردبار بودن ↩️پنج : پرهیز از بدگوئی ، تلخ گوئی و نسبت‌های بد به دیگران دادن ↩️شش: پرهیز از بخل ورزیدن ↩️هفت: پرهیز از اصرار کردن درخواست از دیگران ↩️هشت: شرم و آزرم 🖋محمدجعفر سعیدیان فر. @quranpuyan
. لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ اگر اين قرآن را بر كوهى فرومى‌فرستاديم، يقيناً آن [كوه‌] را از بيم خدا فروتن [و] از هم‌پاشيده مى‌ديدى. و اين مَثَلها را براى مردم مى‌زنيم، باشد كه آنان بينديشند. کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 24 تا 30 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انواع 💠 فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ وَقَالَ إِنِّي مُهَاجِرٌ إِلَى رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ 26/عنکبوت 🌱 و لوط به او ایمان آورد، و (ابراهیم) گفت: «من بسوی پروردگارم هجرت می‌کنم که او صاحب قدرت و حکیم است!» 🔹۱- هجرت برای فراگیری دانش:(آیه ۱۲۲سوره توبه) 🔹۲- هجرت از دست ظلم ظالمان:(آیه ۴۱سوره نحل) 🔹۳- هجرت به سوی خدا:(آیه ۲۶ عنکبوت) 🔹۴- هجرت برای حفظ دین: پیامبر اکرم می فرمایند :  کسی که برای حفظ دین و آئین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر هجرت کند، استحقاق بهشت می یابد . 🔹۵- هجرت از گناه (هجرت درونی):اصولا روح هجرت مقدس همان فرار از «ظلمت » به «نور» و از کفر به ایمان، از گناه و نافرمانی به اطاعت خدا است. 💞حضرت علی (ع) میفرمایند : 💠 کسی می گوید مهاجرت کردم در حالی که مهاجرت واقعی نکرده است، مهاجران [واقعی] آنها هستند که از گناهان هجرت کنند و مرتکب آن نشوند . 🔹با یاد الطاف الهى، روحیه‌ى هجرت را در خود تقویت كنیم. به عبارت دیگر ، اتّصال به خداى عزیز، غربت‌ها را جبران مى‌كند. 📚برگرفته از ڪانال نڪات تفسیرے ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بلای ! 💠أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَ تَأْتُونَ فِي نادِيكُمُ الْمُنْكَرَ فَما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا ائْتِنا بِعَذابِ اللَّـهِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ (۲۹/عنکبوت) 🌱‏شما به سراغ مردها می‌رويد و راه (طبيعی زناشويی) را قطع می‌كنيد و در مجالس خود (آشكارا و بی‌پرده) اعمال ناپسند انجام می‌دهيد؟ پس قومش پاسخی ندادند جز اين كه گفتند: اگر تو (در ادّعای پيامبری) از راستگويانی، عذاب خدا را برای ما بياور. ‏ 🔷‏" همجنس‌گرايی" چه در ميان مردان باشد (لواط) و چه در ميان زنان (مساحقه) از بدترين انحرافات اخلاقی است كه سرچشمه مفاسد زيادی در جامعه خواهد بود. ‏اصولا طبيعت زن و مرد آن چنان آفريده شده است كه آرامش و اشباع سالم خود را در علاقه به جنس مخالف (از طريق ازدواج سالم) می‌بينند، و هر گونه تمايلات جنسی در غير اين صورت، انحراف از طبع سالم انسانی و يك نوع بيماری روانی است كه اگر به آن ادامه داده شود روز به روز تشديد می‌گردد و نتيجه‌اش بی‌ميلی به" جنس مخالف" و اشباع ناسالم از طريق" جنس موافق" است. 🔷‏اين گونه روابط نامشروع در ارگانيسم بدن انسان و حتی در سلسله اعصاب و روح اثرات ويرانگری دارد: مرد را از يك مرد كامل بودن، و زن را از يك زن كامل بودن ساقط می‌كند، بطوری كه چنين زنان و مردان همجنس‌باز، گرفتار ضعف جنسی شديد می‌شوند و قادر نيستند پدر و مادر خوبی برای فرزندان آينده خود باشند و گاه قدرت بر توليد فرزند را به كلی از دست می‌دهند. 🔷‏افراد" همجنس‌گرا" تدريجا به انزوا و بيگانگی از اجتماع و سپس بيگانگی از خويشتن رو می‌آورند، و گرفتار تضاد پيچيده روانی می‌شوند، و اگر به اصلاح خويش نپردازند ممكن است به بيماريهای جسمی و روانی مختلفی گرفتار شوند. 👈‏به همين دليل و به دلائل اخلاقی و اجتماعی ديگر، اسلام شديدا همجنس گرايی را در هر شكل و صورت تحريم كرده، و برای آن مجازاتی شديد كه گاه به سرحد اعدام می‌رسد قرار داده است. 🔷‏موضوع مهم اين است كه بی بند و باری و تنوع‌طلبی بيمارگونه دنيای متمدن مادی، بسياری از پسران و دختران را به سوی اين انحراف بزرگ می‌كشاند، نخست پسران را تشويق به لباسهای جلف و زنانه و خودآرايی مخصوص و دختران را به لباسهای پسرانه دعوت می‌كند، و از اينجا انحراف و همجنس گرايی شروع می‌شود تا جايی كه به وقيحترين اعمال در اين زمينه، شكل قانونی می‌دهند و از هر گونه پيگرد و مجازات بركنار می‌دانند كه قلم از شرح و وصف آن شرم دارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا