eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 17 تا 26 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِنَّ هذا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ نَعْجَةً وَ لِيَ نَعْجَةٌ واحِدَةٌ فَقالَ أَكْفِلْنِيها وَ عَزَّنِي فِي الْخِطابِ (۲۳/ص) 🌱‏اين برادر من است كه برای او نود و نه ميش و برای من تنها يك ميش است، امّا (با آن همه سرمايه به من) می‌گويد: آن يك ميش را هم به من واگذار و در گفتگو بر من غلبه نموده است. ‏🔹نزاع، به معنای نفی برادری نيست. «خَصْمانِ بَغی‌»، «إِنَّ هذا أَخِي» ‏🔹انسان، حريص و زياده‌طلب است و هرگز از مال دنيا سير نمی‌شود. «أَكْفِلْنِيها» (بر خلاف نظريه برخی فلاسفه كه آزادی در رسيدن به شهوات و غرايز را وسيله آرامش می‌دانند و می‌گويند: انسان همين كه سير شد آرام می‌شود). ‏🔹كسانی كه قصد تصاحب حقّ ديگران را دارند، مقدّمات حقوقی و استدلالی كار خود را هم برای دادگاه آماده می‌كنند. «عَزَّنِي فِي الْخِطابِ» ‏🔹چه بسا مظلومی كه نتواند حقّ خود را درست بيان كند و در سخن، از ظالم كم بياورد. پس قاضی بايد بدنبال كشف حقيقت باشد و فريب خوش‌زبانی متهم را نخورد. «عَزَّنِي فِي الْخِطابِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در جامعه باید چگونه باشد؟! 💠يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‌ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّـهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّـهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ (۲۶/ص) 🌱‏ای داود! همانا ما تو را در زمين جانشين قرار داديم، پس ميان مردم به حقّ داوری كن و از هواها و هوس‌ها پيروی نكن كه تو را از راه خدا منحرف می‌كند. البتّه كسانی كه از راه خدا منحرف می‌شوند برايشان عذاب سختی است به خاطر آن كه روز قيامت را فراموش كردند. 🔹اين جمله نشان می‌دهد كه حكومت در زمين بايد از حكومت الهی نشات گيرد و هر حكومتی از غير اين طريق باشد حكومتی است ظالمانه و غاصبانه. 🔹‏در جمله دوم دستور می‌دهد: اكنون كه اين موهبت بزرگ به تو داده شده وظيفه تو اين است كه در ميان مردم به حق حكم كنی، در حقيقت نتيجه خلافت الهی حكومت حق است، و از اين جمله می‌توان استفاده كرد كه حكومت حق نيز تنها از خلافت الهی ناشی می‌شود و محصول مستقيم آن است. 🔹‏در جمله سوم به مهمترين خطری كه يك حاكم عادل را تهديد می‌كند اشاره كرده، می‌گويد:" هرگز از هوای نفس پيروی مكن". ‏آری هوای نفس پرده ضخيمی بر چشمان حقيقت‌بين انسان می‌افكند، و ميان او و عدالت جدايی می‌اندازد. 🔹‏لذا در جمله چهارم می‌گويد:" اگر از هوای نفس پيروی كنی تو را از راه خدا كه همان راه حق است بازمی‌دارد". بنا بر اين هر جا گمراهی است پای هوای نفس در ميان است، و هر جا هوای نفس است نتيجه آن گمراهی است. ‏حاكمی كه پيرو هوای نفس باشد منافع و حقوق مردم را فدای مطامع خويش می‌كند، و به همين دليل حكومتش ناپايدار و مواجه با شكست خواهد بود. حكومت بايد چهارچوبه‌ای از حق داشته باشد اما در پياده كردن اين چهارچوب از نيروی جامعه كمك گيرد. و معنی جمهوری اسلامی كه ما خواهان آن هستيم و از دو كلمه" جمهوری" و" اسلامی" تركيب يافته نيز همين است و به تعبير ديگر اصول از مكتب گرفته می‌شود و اجرا با مشاركت مردم (دقت كنيد). 🔹‏بالآخره در پنجمين جمله به اين حقيقت اشاره می‌كند كه گمراهی از طريق حق از فراموشی" يوم الحساب" سرچشمه می‌گيرد و نتيجه‌اش عذاب شديد الهی است. اصولا فراموشی روز قيامت هميشه سرچشمه گمراهيها است، و هر گمراهی آميخته با اين فراموشكاری است و اين اصل تاثير تربيتی توجه به معاد را در زندگی انسانها روشن می‌سازد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۳۶ وَدَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيَانِ قَالَ أَحَدُهُمَا إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْرًا وَقَالَ الْآخَرُ إِنِّي أَرَانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزًا تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنَا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ  و با او دو جوان [ديگر از ملازمان درباري] زنداني شدند، يکي از آنها [به يوسف] گفت: من [در عالم خواب] خود را چنين مي‌بينم که [براي تهيه] شراب [انگور، براي عزيز مصر] مي‌فشارم و ديگري گفت من [در رويا] خود را مي‌بينم ۴۴ که بر سر خود [سبد] ناني، که پرندگان از آن مي‌خورند، حمل مي‌کنم [لطفاً] ما را از سرانجام اين [رؤياها] آگاه کن که تو را از نيکوکاران مي‌بينيم. ۴۵  ۴۴- فعل «أَرَانِي» به جاي رأيت، دلالت بر مضارع و مکرر بودن اين رؤيا مي‌کند، گوئي اين تصوير يکسره بر پرده ذهن‌شان نشسته بود و غايب نمي‌شد. به خصوص سه بار تکرار و تأکيد بر ضمير متکلم وحده [إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ- إِنِّي أَرَانِي أَحْمِلُ] نشان مي‌دهد سرنوشت قريب الوقوع در صفحه ذهن‌شان ظاهر شده بود! ۴۵- در اين سوره پنج بار بر محسن بودن يوسف از ديدگاه دوست و دشمن، خدا و خلق او تأکيد شده است [آيات: ۲۲، ۳۶، ۵۶، ۷۸ و ۹۰] اين حقيقت نشان مي‌دهد نيکوکاري به همگان چنان سرنوشتي را براي يوسف رقم زد، نه آنکه در قسمت و تقديرش بود. یوسف : ۳۷ قَالَ لَا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَا ذَلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي إِنِّي تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ  ـ [يوسف] گفت: پيش از آنکه روزي [=غذای امروز] شما برايتان بيايد، تحقّق يافتن رؤياتان، پيش از آوردن غذا، را به شما خبر خواهم داد ۴۶ [=حکم‌تان پيش از آوردن غذا اجرا خواهد شد]. اين از اموري است که پروردگارم به من آموخته است، زيرا من آئين مردماني را که به خدا ايمان نمي‌آورند و منکر آخرت هستند رها ساخته‌ام.  ۴۶- ترجمة متعارف آيه اين است که پيش از آوردن غذاي امروز تأويل رؤياي شما را خواهم گفت: يعني عجله‌اي براي رسيدن به غذا نکنيد، اما تکرار «قَبْلَ أَن يَأْتِيكُمَا» در نيمه دوم آيه، در حالي که «إِلاَّ نَبَّأْتُكُمَا» در نيمه اول رساننده اين مقصود بود، بايد حاوي نکته‌اي باشد. و گرنه مطرح کردن طعام چه ضرورتي داشته است، جز آنکه رزق ديگري در زندان نخواهيد داشت و تکليف‌تان هم امروز پيش از آوردن غذا معلوم مي‌شود [والله اعلم]. اين برداشت را نويسنده مديون دوست محقق قرآني آقاي مهندس مصطفي ملايري مي‌باشد. یوسف : ۴۰ مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ  آنچه به غير خدا مي‌خوانيد، جز نام‌هائي [بي مسمّي] نيستند که شما و پدران‌تان آنها را ناميده‌ايد ۴۹ [=صفاتي براي آنها به خيال خود قائل شده‌ايد]، خدا هيچ دليل و برهاني براي آنها قرار نداده است، حکم، تنها از آن خداست، فرمان داده که جز او را بندگي نکنيد، اين است دين برپا دارنده ۵۰ ا ما بيشتر مردم نمي‌دانند.  __ ۴۹- منظور از اسم گذاشتن روي خدايان فرضي، لفظ و عنوان نيست، بلکه نقش و صفتي قائل شدن براي آنهاست، مثل خداي جنگ [زئوس] الهه عشق و انواع معبودان باطل که آدمياني چنين فرض کرده و متولياني با اين مدّعيات بر مردم سلطه يافته‌اند. سوره‌هاي اعراف ۷۱ (۷:۷۱) ، نجم ۲۳ (۵۳:۲۳) و ۲۷ (۵۳:۲۷) اشاره به همين اسامي بي‌مسمّي دارد که آدميان قرار داده‌اند. ۵۰- «دِينُ الْقَيِّمُ»، آئيني است که بندگان را از پستي و پلشتي شرک و جهالت برپا مي‌دارد و به قيام و شکوفائي مي‌رساند. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️🔻نکاتی از صحبتهای امروز ایت الله در دیدار با وزیر اموزش و پرورش و فرمانده نیروی انتظامی : ایشان درباره حوادث اخیر که در اتفاق افتاده، اظهار داشتند: این کار با مدیریت حل می شود، اینکه منشاء این حوادث هنوز مشخص نشده، است، این حوادث هم موجب اضطراب و نگرانی شده و هم موجب نگرانی آموزش و پرورش و معلمان می شود که بچه های زیر مجموعه آنها که بچه های خودشان محسوب می شوند، آسیب می بینند، ما دعا می کنیم که این آسیبی نبینند ولی لازم است مسئولین نیز با مدیریت این کار را هر چه زودتر سامان ببخشند و مردم را از نگرانی در بیآورند. 🔹ما قبل از اینکه با حرف، چیزی یاد مردم بدهیم باید با عمل یاد مردم بدهیم، اگر مردم ببینند، هم می بینند و هم عمل می کنند، ولی اگر تنها درس صالح بگوییم، ممکن است یاد بگیرند اما کاری از پیش نمی رود. 🔹 در میدان جنگ، حرف اول را قدرت نظامی می زند اما در دبیرستان و آموزش و پرورش و حوزه و دانشگاه تربیت های علمی حرف اول را می زند، تجربه هم نشان داده که با نمی شود مردم را اصلاح کرد، بلکه با می شود. 🔻بدانید که امنیت با و و و به دست می آید و امور نظامی دارای سهم کمتری است. 🔹 قرآن کریم می فرماید که شما فرزندان ابراهیم خلیل هستند و باید راه پدر را بروید، ابراهیم خلیل بعد از بنای مسجد و کعبه آن را کافی ندانست و گفت این مسجد یک هم می خواهد و سپس گفت شهر آباد، باید آن حفظ شود ﴿وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا﴾، لذا اگر ما نیز قرآنی می اندیشیم باید امنیت را برای همگان حفظ کنیم. 👈بر همین اساس لازم است تا با تلاش و کوشش خود، نگرانی خانواده های دانش آموزان را در پی حوادث اخیر رفع کنید و برای بچه های و اولیای آنها امنیت بیاورید. 🔹 بردن نام امام و رهبری و بسم الله گفتن و اینها کافی نیست این امور بیش از آن که اسلامی باشد، است، . 🔹 باید فکر کرد و جهانی حرف زد، فکر جهانی این است که با دیگران و ارتباط برقرار شود، هر چند باید مواظب کید دشمنان هم بود و پس از ارتباط، انگشتان خود را بشمریم! اما این تعامل و این ارتباط باید وجود داشته باشد. @quranpuyan
إِلَهِی قَدْ سَتَرْتَ عَلَیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَی سَتْرِهَا عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْأُخْرَی در دنیا گناهانی را بر من پوشانده‏ای که در آخرت، نیازمندترم که پرده پوشش خود را بر آنها افکنی.  فرازی از مناجات شعبانیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️اصلاح ، ضرورت یا امتناع ؟ (تبیین فقهی - حقوقی) بازنگری و در قانون اساسی به سه دلیل ضروریست 1‌_جمعیت زیر 60 سال کشور که درصد بالایی هستند، باین قانون رای نداده اند 2_مشکلات و نارسایی هایی که در اجرای این قانون در این 4 دهه مشاهده شده و چاره ای جز بازنگری ندارد. الان شورای نگهبان با تفاسیر خود، بزرگترین مانع اجرای اصول و روح قانون اساسی است. مثلا قانون ممنوعیت شکنجه مصوب مجلس را بخاطر نطرات فقهی خودشان علیرغم تصریح قانون اساسی، تایید نکردند. 3_شرایط خاص زمان تهیه و تصویب قانون اساسی که با الان متفاوت است متاسفانه در بازنگری قانون اساسی هم محدودیتهای زیادی در اعمال خواست مردم در صورت نیاز به بازنگری، وضع شده است 🔹سخنرانی استاد سروش محلاتی در چهارمین کنگره مجمع ایثارگران ۱۳۴۰/۱۱/۲۷ @quranpuyan
1فهرست و جزو اول.pdf
1.54M
✅✅ مقدمه، فهرست و فصل اول کتاب :280 درس از 30جزء قرآن : ✅شما ميتوانيد ،در ماه مبارک ، ضمن تلاوت آيات هر جزء، برگزيده اي از ايات و مفاهيم آن را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نماييد. ✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين و اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. 🔶همچنين ميتوانيد با به عنوان به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ..موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب باشيد. 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسلام، خاص بودن دین را قبول ندارد. هرکس که مطالعات دینی دارد،میتواند اظهار نظر کند. و ، همواره پشتیبان هم هستند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
إِلَهِي إِنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِكَ غَيْرُ مَجْهُولٍ وَ مَنْ لاذَ بِكَ غَيْرُ مَخْذُولٍ خدایا! آنكه به تو معروف گردد، ناشناخته نيست. "فرازی از مناجات شعبانیه" @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا