♦️🔻نکاتی از صحبتهای امروز ایت الله #جوادی_املی در دیدار با وزیر اموزش و پرورش و فرمانده نیروی انتظامی :
ایشان درباره حوادث اخیر که در #مدارس اتفاق افتاده، اظهار داشتند: این کار با مدیریت حل می شود، اینکه منشاء این حوادث هنوز مشخص نشده، #رعب_آور است، این حوادث هم موجب اضطراب و نگرانی #اولیاء_و_خانواده_ها شده و هم موجب نگرانی آموزش و پرورش و معلمان می شود که بچه های زیر مجموعه آنها که بچه های خودشان محسوب می شوند، آسیب می بینند، ما دعا می کنیم که این #فرزندان_معصوم_و_بی_گناه آسیبی نبینند ولی لازم است مسئولین نیز با مدیریت این کار را هر چه زودتر سامان ببخشند و مردم را از نگرانی در بیآورند.
🔹ما قبل از اینکه با حرف، چیزی یاد مردم بدهیم باید با عمل یاد مردم بدهیم، اگر مردم #عمل_صالح ببینند، هم می بینند و هم عمل می کنند، ولی اگر تنها درس صالح بگوییم، ممکن است یاد بگیرند اما کاری از پیش نمی رود.
🔹 در میدان جنگ، حرف اول را قدرت نظامی می زند اما در دبیرستان و آموزش و پرورش و حوزه و دانشگاه تربیت های علمی حرف اول را می زند، تجربه هم نشان داده که با #سلاح نمی شود مردم را اصلاح کرد، بلکه با #صلاح می شود.
🔻بدانید که امنیت با #علم و #فهم و #تدبیر و #ادب به دست می آید و امور نظامی دارای سهم کمتری است.
🔹 قرآن کریم می فرماید که شما فرزندان ابراهیم خلیل هستند و باید راه پدر را بروید، ابراهیم خلیل بعد از بنای مسجد و کعبه آن را کافی ندانست و گفت این مسجد یک #شهر_آباد هم می خواهد و سپس گفت شهر آباد، باید #امنیت آن حفظ شود ﴿وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا﴾، لذا اگر ما نیز قرآنی می اندیشیم باید امنیت را برای همگان حفظ کنیم.
👈بر همین اساس لازم است تا با تلاش و کوشش خود، نگرانی خانواده های دانش آموزان را در پی حوادث اخیر رفع کنید و برای بچه های #مدرسه و اولیای آنها امنیت بیاورید.
🔹 بردن نام امام و رهبری و بسم الله گفتن و اینها کافی نیست این امور بیش از آن که اسلامی باشد، #اسلام_مالی است، .
🔹 باید #جهانی فکر کرد و جهانی حرف زد، فکر جهانی این است که با دیگران #تعامل و ارتباط برقرار شود، هر چند باید مواظب کید دشمنان هم بود و پس از ارتباط، انگشتان خود را بشمریم! اما این تعامل و این ارتباط باید وجود داشته باشد.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
إِلَهِی قَدْ سَتَرْتَ عَلَیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَی سَتْرِهَا عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْأُخْرَی
در دنیا گناهانی را بر من پوشاندهای که در آخرت، نیازمندترم که پرده پوشش خود را بر آنها افکنی.
فرازی از مناجات شعبانیه
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️اصلاح #قانون_اساسی ،
ضرورت یا امتناع ؟
(تبیین فقهی - حقوقی)
بازنگری و #رفراندوم در قانون اساسی به سه دلیل ضروریست
1_جمعیت زیر 60 سال کشور که درصد بالایی هستند، باین قانون رای نداده اند
2_مشکلات و نارسایی هایی که در اجرای این قانون در این 4 دهه مشاهده شده و چاره ای جز بازنگری ندارد. الان شورای نگهبان با تفاسیر خود، بزرگترین مانع اجرای اصول و روح قانون اساسی است.
مثلا قانون ممنوعیت شکنجه مصوب مجلس را بخاطر نطرات فقهی خودشان علیرغم تصریح قانون اساسی، تایید نکردند.
3_شرایط خاص زمان تهیه و تصویب قانون اساسی که با الان متفاوت است
متاسفانه در بازنگری قانون اساسی هم محدودیتهای زیادی در اعمال خواست مردم در صورت نیاز به بازنگری، وضع شده است
🔹سخنرانی استاد سروش محلاتی در چهارمین کنگره مجمع ایثارگران
۱۳۴۰/۱۱/۲۷
@quranpuyan
1فهرست و جزو اول.pdf
1.54M
✅✅ مقدمه، فهرست و فصل اول کتاب #باورهاورفتارهای_قرآنی :280 درس از 30جزء قرآن :
✅شما ميتوانيد ،در ماه مبارک #رمضان، ضمن تلاوت آيات هر جزء، برگزيده اي از ايات و مفاهيم آن را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نماييد.
✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين #بايدها و #نبايدهاي اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" #باورهاو_رفتارهايقرآني را به شما پيشنهاد ميكنيم.
🔶همچنين ميتوانيد با #نذركتاب به عنوان #باقيات_صالحات به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ..موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب #شريك باشيد.
💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسلام، خاص بودن #روحانی دین را قبول ندارد.
هرکس که مطالعات دینی دارد،میتواند اظهار نظر کند.
#عالم_مستبد و #حاکم_مستبد، همواره پشتیبان هم هستند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
إِلَهِي إِنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِكَ غَيْرُ مَجْهُولٍ وَ مَنْ لاذَ بِكَ غَيْرُ مَخْذُولٍ
خدایا! آنكه به تو معروف گردد، ناشناخته نيست.
"فرازی از مناجات شعبانیه"
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ص آیات 27 تا 42
📄#صفحه_455
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ص آیات 27 تا 42
📄#صفحه_455
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_455
❇️#آیه28ص
💠ام نجعل الذین امنوا و عملوا الصالحات کالمفسدین فی الارض ام نجعل المتقین کالفجار28/ص
🌱و یا پنداشتند که ما کسانی را که ایمان آورده و عمل صالح کردندمانند کسانی که در زمین فساد انگیزی کردند قرار داده ایم و یا با اهل تقوی و اهل فسق وفجور به یکسان معامله می کنیم ؟
🔷این آیه متضمن حجت دوم بر امر معاد است ، به این بیان که : بی تردید انسان هم مانندسایر موجودات کمالی دارد که عبارتست از اینکه در دو جانب علم و عمل از مرحله قوه و استعداد به مرحله فعلیت برسد، و به عقاید حقه معتقد گشته و اعمال صالحه بجا بیاورد.
🔷لذا فقط افراد مؤمن و صالح و با تقوی هستند که در انسانیت خود به کمال رسیده اند، امامفسدان در زمین و آنهایی که عقاید و اعمال فاسد دارند و اهل فسق و فجور هستند درانسانیت خود ناقصند و مقتضای کمال ، حیات سعید و عیش طیب و درمقابل ، مقتضای نقص ، حیات شقاوت بار و عیشی نکبت آور است و چون در دنیا هر دو گروه کامل وناقص به یک اندازه از نعمات مادی بهره می برند و تمایزی ندارند حتما باید حیات آخرتی باشد که در آن با هر کس به مقتضای استحقاقش رفتار شود و اگر معاد و حیات اخروی نباشد این امر با عدالت الهی و عنایتی که به رساندن هر حقی به صاحبش دارد،منافات خواهد داشت .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_455
❇️اهمیت #قرآن و #تدبر در آن
💠كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ (۲۹/ص)
🌱(اين) كتاب مباركی است كه به سوی تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گيرند.
🔹قرآن، مبارك است. (تلاوت، تدّبر، تاريخ، استدلال، داستان، الگوهای، معارف، اخبار غيبی، تشبيهات، اوامر و نواهی آن، همه و همه پر از راز و رمز است). كِتابٌ ... مُبارَكٌ
🔹گرچه قرآن، مبارك است، امّا برای تدبّر است، نه فقط تبرّك جستن به ظاهر آن. (برای حفظ منزل، مسافر و عروس از خطرات) كِتابٌ ... مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا
🔹تدّبر در قرآن مقدّمهی تذكّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطايف علمی قرآن را درك كند ولی مايهی غرورش شود. «لِيَدَّبَّرُوا- لِيَتَذَكَّرَ»
🔹تدّبر بايد در همهی آيات قرآن باشد نه تنها در آيات الاحكام. «لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ»
🔹شرط تدبّر و بهرهگيری و پندپذيری، عقل و خرد است. لِيَدَّبَّرُوا ... وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ
🔹كسانی كه از قرآن متذكّر نمیشوند، بیخردند. «لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ»
🔹قرآن، مطابق عقل و خرد است، لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احكام و رموزش پیمیبرند. «لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» (در قرآن، امری مخالف عقل يافت نمیشود)
🔹معارف قرآن پايان ناپذير است. اين كه به همه دستور تدبّر میدهد نشان آن است كه هر كس تدبّر كند به نكتهی تازهای میرسد و اگر علما و دانشمندان گذشته همهی اسرار قرآن را فهميده باشند، تدّبر ما لغو است. «لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣3⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
یوسف : ۴۳
وَقَالَ الْمَلِكُ إِنِّي أَرَى سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ يَاأَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي رُؤْيَايَ إِن كُنتُمْ لِلرُّؤْيَا تَعْبُرُونَ
و [روزي] پادشاه گفت: من [در رؤيا] هفت گاو فربه ميبينم که هفت گاو لاغر آنها را ميخورند و هفت خوشه [گندم] سبز و هفت خوشه خشک. ۵۱
اي بزرگان [درباري و دولتي]، اگر تعبير خواب ميدانيد، ۵۲
مرا درباره خوابم نظر دهيد.
__
۵۱- عدد هفت [سَبْعَ] جمعاً ۲۴ بار در قرآن تکرار شده که يک سوم آن در سوره يوسف است. اين عدد در قرآن به صورت نمادين معناي کثرت دارد؛ مثل: هفت آسمان [که ۹ بار تکرار شده]، هفت خوشه گندم که در هر خوشه صد دانه است براي نمايش کثرت آثار انفاق [بقره ۲۶۱ (۲:۲۶۱) ]، هفت شب طولاني عذاب [حاقه ۷ (۶۹:۷) ]، هفت آيه سوره حمد- سبعاً من المثاني براي بيان کثرت معاني اين سوره [حجر ۸۷ (۱۵:۸۷) ]، هفت روز روزهداري به خاطر فديه حج [بقره ۱۹۶ (۲:۱۹۶) ]، تعداد اصحاب کهف [کهف ۲۲ (۱۸:۲۲) ] و بالاخره تعداد درهاي جهنم [حجر ۴۴ (۱۵:۴۴) ]. در سوره يوسف نيز علاوه بر هفت گاو فربه و هفت گاو لاغر و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک، از هفت سال فراواني و هفت سال خشکسالي ياد شده است.
۵۲- تعبير با کلمات: عبرت، عبور و عبارت هم ريشه است. ريشة اين کلمه [عبر] گذشتن از حالتي به حالتي ديگر است، مثل عبور از جوي آب يا پل و امثال آن. عبرت گرفتن نيز معرفت پيدا کردن از تجربهاي محسوس، براي پرهيز از تکرار آن است و عبارت سخني است که فاصله ای را از زبان گوینده تا گوش شنونده طی میکند. اما تعبير خواب، عبور از ظاهر و رسيدن به باطن و معناي آن ميباشد.
ما سخن از «تعبير» خواب ميگوئيم و قرآن، از «تأويل» آن، و ميان اين دو تفاوتي آشکار است، تعبير خواب فقط يکبار از زبان پادشاه مصر در قرآن آمده است [يوسف ۴۳ (۱۲:۴۳) ]، اما تأويل خواب [رؤيا، احلام، احاديث] 9 بار تکرار شده است [يوسف ۶، ۲۱، ۳۶، ۳۷، ۴۴، ۴۵، ۱۰۰، و کهف ۷۸ (۱۸:۷۸) ، ۸۲ (۱۸:۸۲) ].
«تَأْوِيلِ» از ريشه «اَوْل»، برگشت دادن و رجوع به حقيقت مطلبي است که هنوز وقوع خارجي پيدا نکرده. خوابي که يوسف در کودکي از سجده خورشيد و ماه و يازده ستاره ديد، تحقق عيني و حقيقت آن، در دوران صدارتش در مصر براي ديگران روشن شد [يوسف ۶ و ۲۱ و ۱۰۰ و ۱۰۱].
مصاديق ديگر تأويل عبارتند از: دليل باطني و حقيقت پنهاني کارهایی که خضر انجام داد و براي موسي پوشيده بود [کهف ۷۸ (۱۸:۷۸) و ۸۲ (۱۸:۸۲) ]، سرانجام و نتيجه کار [نساء ۵۹ (۴:۵۹) و اسراء ۳۵ (۱۷:۳۵) - ... ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً]، حقيقت متشابهات قرآن [آلعمران ۷ (۳:۷) ]، تحقق وعده قيامت و حقيقت وحي [اعراف ۵۳ (۷:۵۳) ، يونس ۳۹ (۱۰:۳۹) ]. پادشاه مصر تعبير، به معناي عبور از رؤيا، به معناي آن را ميخواست و تأويل، عميقتر از آن، رسيدن به پيام اصلي و حقيقت مطلب است.
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت شصت و ششم :
💢 تبعيت از #هواي_نفس #چشم_دل_راكور ميكند.
♦️ وَ الْهَوَى شَرِيكُ الْعَمَى.
. هواى نفس، شريك كور دلى است.
ترجمه انصاریان
در اين توصيه به نکته مهم ديگرى اشاره کرده و مى فرمايد: «هواپرستى شريک و همتاى نابينايى است»; (وَالْهَوَى شَرِيکُ الْعَمَى).
زيرا همان گونه که نابينايان اجسامى را که در اطراف آنهاست نمى بينند، هرچند نزديک و مجاور باشد، هواپرستان نيز از ديدن حقايق آشکار محرومند، چرا که حجاب #هواپرستى سخت ترين و تيره ترين حجاب است و در آفات شناخت، آفتى بدتر از آن يافت نمى شود.
👈قرآن مجيد مى گويد: «(أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَأَضَلَّهُ اللهُ عَلى عِلْم وَخَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْديهِ مِنْ بَعْدِ اللهِ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ);
آيا ديدى کسى را که معبود خود را هواى نفس خويش قرار داده و خداوند او را با آگاهى (بر اينکه شايسته هدايت نيست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مهر زده و بر چشمش پرده اى قرار داده است؟! با اين حال غير از خدا چه کسى مى تواند او را هدايت کند؟ آيا متذکر نمى شويد؟».
🌴امام(عليه السلام) در نامه اى نيز به يکى از اصحابش به اين حقيقت تصريح کرده مى فرمايد:
«فَارْفُضِ الدُّنْيَا فَإِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا يُعْمِي وَيُصِمُّ وَيُبْکِمُ وَيُذِلُّ الرِّقَاب; محبّت دنيا (و هواى نفس) را رها کن که چشم را کور و گوش را کر و زبان را لال و گردن ها را به زير مى آورد».
✒️شرح آیت الله مکارم شیرازی
@quranpuyan