eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
657 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️مراسم رونمایی از کتاب شهید بهشتی 🔷امکان سنجی تشکیل حکومت اسلامی قبل از نگاه شهید بهشتی استاد سروش محلاتی. @quranpuyan
🟢 امکان حکومت دینی قبل از ❗️ بخشی از سخنرانی استاد سروش محلاتی در مراسم رونمایی از کتاب «تقیه» اثر شهید بهشتی 🔹 درباره تشکیل حکومت قبل از ظهور، در میان فقهای شیعه دو نظر وجود دارد: 🔹الف) حکومت در عصر غیبت را موفق نمی‌داند. آیت الله بهجت یکی از این فقهاست که در کتاب حضرت حجت می‌فرمایند:" در نهی از منکر و امر به معروف قدرت شرط است و اگر قدرت نباشد ما معذور هستیم و تکلیفی نداریم. از علم غیبت و از مبدا وحی می‌دانیم که قبل از ظهور حضرت تمام این خروج‌ها غصه‌ها را زیادتر می‌کند. بعد از سیدالشهدا(ع) دیگر بنا نشد که اهل حق خروج کنند." اینکه از مبدا وحی دریافت کردیم این کار به نتیجه نمی‌رسد و ما توانایی چنین کاری نداریم، اشاره به برخی روایات است از جمله روایتی که در مقدمه صحیفه سجادیه از امام صادق(ع) نقل شده است ب) حکومت در دوره غیبت مانند دوره حضور است و در صورت مهیا بودن شرایط باید حکومت اسلامی تشکیل داد، حکومتی با همان اهدافی که امام زمان(عج) در حکومت خود دارد و اگر شرایط فراهم نیست، وظیفه داریم که شرایط لازم را فراهم آوریم. شهید بهشتی در این باره دیدگاه سومی دارد. در نگاه او: 1⃣ تقیه در عصر غیبت و پیش از عصر ظهور یک اصل دائمی است، هر چند، چند و چون آن در شرایط مختلف متفاوت می‌شود. فقط در شرایط ظهور تقیه پایان می‌یابد و صراحت در همه زمینه ها جایگزین می‌شود. 2⃣ حکومت در غیبت، با حکومت در عصر ظهور فرق می‌کند و ما باید در حکومت و (تقیه) را رعایت کنیم. بر این اساس مواجهه ما با قدرت‌های ستمگر بدون ملاحظه نیست. 3⃣ تقیه در دوره غیبت، نه به معنای بی اعتنایی به مسئولیت‌های اجتماعی، بلکه بمنظور کاهش خطرات دشمنان و جلوگیری از آسیب دیدن و تضییع حقوق ایشان است. بهشتی به صراحت می‌نویسد: بی پروایی در فعالیت به نفع یک نهضت، گاهی سبب می‌شود که قدرت‌های مخالف، خطری برای خود احساس کنند و برای پیشگیری، شدت عمل بیشتری بخرج دهند و تضیقات تازه ای بوجود بیاورند و از نسبی محیط بکاهند. از دست رفتن این آزادی‌ها دو ضرر اساسی دارد: یکی آنکه راه‌های عادی پیشرفت نهضت مسدود می‌شود و دوم آنکه پیوستن افراد تازه به نهضت با مشکلات جدیدی روبرو می‌شود. 4⃣عصر غیبت عصر تلاش برای رسیدن به "جامعه ایده آل" نیست چون این جامعه فقط با ظهور تحقق می‌یابد. عصر غیبت، عصر تلاش برای داشتن جامعه بهتر است. از این رو باید از عدل مطلق به "عدل نسبی" تنزل کرد. 5⃣دوران صددرصد و اجتناب کامل از هر نوع محافظه‌کاری روزی فرامی‌رسد که زمینه برای بسط کامل عدالت در سراسر زمین آماده شود و طبق عقیده شعیه این وضع مقارن ظهور ولی عصر(عج) خواهد بود و پیش از ظهور آن حضرت در هر شرایطی باشیم حتی در شرایطی که حکومت اسلامی در دست صاحبان علم و تقوا و فضیلت باشد و دایره ظلم و ستم محدود گردد باز مواردی پیش می‌آید که ناچاریم به محافظه‌کاری تن دهیم. 6⃣ ایشان اشاره می‌کنند ائمه هم این نوع محافظه‌کاری‌ها را داشتند و خود امیرالمومنین(ع) که بعد از ۲۵ سال حکومت را به دست گرفت شرایط برای اداره جامعه به نحو مطلوب فراهم نبود چون به قدری در این ۲۵ سال انحراف به وجود آمده بود که دست امیرالمومنین(ع) بسته بود و بیشتر آثار حکومت امام معصوم تجلی پیدا نکرد و بیشتر وقت امام معطوف پاک کردن انحرافات جامعه بود و همین قسمت هم ناقص ماند. بعد ایشان به یک نتیجه می‌رسد و آن اینکه ائمه ما شرایط زمان خود را برای تشکیل حکومتی که خودشان در راسش باشند، ،مناسب نمی‌دیدند لذا به جای ورود در مبارزات سیاسی حضور در عرصه فعالیت فرهنگی داشتند تا مکتب حفظ شود و حتی شیعیان خود را از ورود به عرصه رقابت سیاسی برحذر می‌داشتند. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای . به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸تدبر و فهم سوره ناس:چرا از شر وسواس خناس به رب،ملک و اله الناس پناه می بریم؟ https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5565_tdbr-w-fhm-swrh-ns.aspx 🌸❇️چه كساني مشمول انعمت عليهم هستند؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5564_---chh-ksny-mshmwl-nmt-lyhm-hstnd.aspx 🌸حتي پيامبر هم مجاز به اجبار مردم نيست . بررسي اجبار و الزام در دين و حكومت اسلامي - https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx 🌸❓حكم مشاركت دو يا چند نفر در قتل عمدي چيست؟ آيا همه قصاص و اعدام ميشوند؟ https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19450_Hkm-mshrkt-dw-y-chnd-nfr-dr-qtl-mdy-chyst--y-hmh-qSS-w-dm-myshwnd.aspx 🌸پيروي از علما و رهبران در معصيت خدا= نفى پذيرش ربوبيت غيرخدا . http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19467findlastpost_fqT-rbwbyt-khd-r-bpdhyrym.aspx#post19467 ✅✅ شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲إِلَهِي قَدْ جُرْتُ عَلَى نَفْسِي فِي النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا إِلَهِي لَمْ يَزَلْ بِرُّكَ عَلَيَّ أَيَّامَ حَيَاتِي فَلاَ تَقْطَعْ بِرَّكَ عَنِّي فِي مَمَاتِی خدايا من در توجهم به نفس خود بر خويش ستم كردم پس اى واى بر نفس من اگر تو او را نيامرزى اى خدا چنانكه لطف و احسانت در تمام مدت زندگى شامل حالم بود پس در مرگ مرا از احسانت محروم مساز. مناجات شعبانیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 22 تا 31 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تفاوت انسانها در پذیرفتن و درک مطالب 💠أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلی‌ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّـهِ أُولئِكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ (۲۲/زمر) 🌱‏آيا كسی كه خداوند سينه‌اش را برای (پذيرش) اسلام گشاده است، پس او از طرف خداوند بر (فراز مركبی از) نور است (مثل كسی است كه در تنگنای تعصّب و لجاجت و غرور است؟ نه) پس وای بر آنان كه از سنگدلی ياد خدا نمی‌كنند. آنان در گمراهی آشكارند. 🔷انسانها در پذيرش حق و درك مطالب و خودجوشی يكسان نيستند، بعضی با يك اشاره لطيف يا يك كلام كوتاه حقيقت را به خوبی درك می‌كنند، يك تذكر آنها را بيدار می‌سازد، و يك موعظه و اندرز در روح آنها طوفانی بپا می‌كند. در حالی كه بعضی ديگر شديدترين خطابه‌ها و گوياترين دلائل و نيرومندترين اندرز و مواعظ در وجودشان كمترين اثری نمی‌گذارد، و اين مساله ساده‌ای نيست. 🔷‏چه تعبير جالبی دارد قرآن در اين زمينه كه بعضی را صاحب شرح صدر و گستردگی روح و بعضی را دارای تنگی و ضيق صدر معرفی می‌كند چنان كه در آيه ۱۲۵ سوره انعام می‌گويد:" فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ":" آن كس را كه خدا می‌خواهد هدايتش كند سينه‌اش را برای اسلام گشاده می‌سازد، و آن كس را كه بخواهد گمراه نمايد سينه‌اش را چنان تنگ می‌كند كه گويی می‌خواهد به آسمان بالا رود"! 👈اين موضوعی است كه با مطالعه حالات افراد كاملا مشخص است، بعضی آن چنان روحشان باز و گشاده است كه هر قدر از حقايق در آن وارد شود به راحتی پذيرا می‌شود، اما بعضی به عكس آن چنان روح و فكرشان محدود است كه گويی هيچ جايی برای هيچ حقيقتی در آن نيست، گويی مغزشان را در يك محفظه با ديوارهای نيرومند آهنی قرار داده‌اند. 🔷‏البته هر يك از اين دو عواملی دارد: ‏مطالعات پی‌گير و مستمر و ارتباط مداوم با دانشمندان و علمای صالح، خودسازی و تهذيب نفس، پرهيز از گناه و مخصوصا غذای حرام، و ياد خدا كردن از عوامل شرح صدر است. ‏بر عكس جهل و گناه و لجاجت و جدال و مراء و همنشينی با بدان و فاجران و مجرمان و دنياپرستی و هواپرستی باعث تنگی روح و قساوت قلب می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (۲۷) قُرْآناً عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِي عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (۲۸/زمر) 🌱‏و همانا ما در اين قرآن (برای هدايت مردم) از هر مثالی آورديم، تا شايد متذكّر شوند. ‏قرآنی عربی (و فصيح)، بی‌هيچ كجی، شايد مردم پرهيزكار شوند. ‏🔹آن چه مهم است راهنمايی و تذكّر دادن به انسان‌هاست، خواه با استدلال باشد يا با مَثَل. ضَرَبْنا لِلنَّاسِ‌ ... مِنْ كُلِّ مَثَلٍ‌ ‏🔹تأثير مثال در عموم مردم، از استدلال بيش‌تر است. «لِلنَّاسِ» ‏🔹هر نوع مثالی كه در رابطه با تذكّر به انسان و غفلت زدايی از اوست، در قرآن آمده است. «كُلِّ مَثَلٍ‌- يَتَذَكَّرُونَ» ‏🔹انسان دارای فطرت پاك و باورهای درونی است، ولی از آنها غافل می‌شود و غفلت زدايی، ضروری است. «يَتَذَكَّرُونَ» ‏🔹تكرار كلمه‌ی قرآن در دو آيه پی در پی، رمز آن است كه قرآن كتابی خواندنی، پندآموز و نجات‌بخش است. هذَا الْقُرْآنِ‌ ... قُرْآناً عَرَبِيًّا ‏🔹با توجّه به آيه‌ی بيست و سوّم، كه قرآن را احسن الحديث ناميد، معلوم می‌شود يكی از نشانه‌های بهترين سخن، داشتن مثال روشنگر و به دور از انحراف است. «كُلِّ مَثَلٍ‌- قُرْآناً عَرَبِيًّا- غَيْرَ ذِي عِوَجٍ» ‏🔹هر نوشته‌ای قابل تغيير و نيازمند تكامل است و دير يا زود اشكالات آن ظاهر می‌شود (و لذا همه نويسندگان عالی مقام در مقدّمه‌ی كتابشان از نقاط ضعف عذر خواهی می‌نمايند) مگر قرآن كه كامل و بی‌اشكال است. «غَيْرَ ذِي عِوَجٍ» ‏🔹تقوا، در گرو توجّه و تذكّر دائمی است. لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ‌ ... لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ‌ ‏🔹در تلاش‌های فرهنگی و دينی احتمال اثر كافی است و لازم نيست به تأثير كار يقين صد در صد داشته باشيم. «لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۵۰ وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ فَلَمَّا جَاءَهُ الرَّسُـولُ قَالَ ارْجِعْ إِلَى رَبِّكَ فَاسْأَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ الـلَّاتِي قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ إِنَّ رَبِّي بِكَيْدِهِنَّ عَلِيمٌ  پادشاه [پس از شنيدن تأويل خواب] گفت: او را نزد من آوريد! هنگامي که فرستادة [شاه، سوي يوسف] آمد، [يوسف] گفت: نزد اربابت برگرد و از او بپرس ماجراي آن زناني که دست‌هاي خويش بريدند چه بود؟ البته ارباب من [=پروردگار عليم] از نيرنگ آنها آگاه است. ۶۱  ۶۱- چند نکته حکيمانه در اين آيه کوتاه مشهود است؛ اول آنکه يوسف نمي‌گويد از پادشاه و مقام معظم ملوکانه استدعاي تحقيق کن، بلکه مي‌گويد: از اربابت بپرس! در ضمن اضافه مي‌کند ارباب من همه چيز را مي‌داند. همين نکته کوچک تفاوت دو ارباب را نشان مي‌دهد. نکته دوم، احتراز از شرح و بحث بي‌گناهي خويش است و دعوت آنها به تحقيق و بررسي. چنين شيوه‌اي البته پذيرفتني‌تر و منصفانه‌تر است. علاوه بر آن، کسي را هم متهم نمي‌کند، بلکه مسئله بريدن دست‌ها را مطرح مي‌سازد. سومين نکته قصد يوسف کسب آبروي لکه‌دار شده خود قبل از آزادي است تا در برابر شاه، نه به عنوان متهمي که مشمول عفو شده، بلکه با اعاده حيثيت و اثبات بي‌گناهي حاضر شود. چهارم اين که در اين ماجرا، شاه و مقامات مملکتي هستند که به يوسف محتاج شده و او را طلب مي‌کنند و اين يوسف است که در اجابت دعوت آنان شرط مي‌گذارد. یوسف : ۵۲ ذَلِكَ لِيَعْلَمَ أَنِّي لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَيْبِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي كَيْدَ الْخَائِنِينَ  اين [اعتراف آشکار را در بیان تبرئه يوسف از آن جهت مطرح کردم] تا بداند که من [با تهمت] در غيابش به او خيانت نکرده‌ام و مسلماً خدا نيرنگ خيانتکاران را به مقصود نخواهد رساند. ۶۵  ۶۵- بسياري از مفسرين اين آيه، و آيه پس از آن را، که نشان از سلامتي روحي گوينده دارد، به يوسف و پيام او به عزيز مصر [همسر زليخا] نسبت داده‌اند که خواسته است ذهن او را قبل از آزادي نسبت به خود صاف کند. به خصوص آيه بعدي را که حاوي مضمون بلندي است، از زليخا بعيد مي‌دانند، اگر چنين باشد، گسستي از نظر سياق آيات پديد مي‌آيد و ترتيب منطقي آيات مختل مي‌شود، که البته بي‌سابقه هم در قرآن نيست. ولي منطقي‌تر به نظر مي‌رسد که انقلاب روحي زليخا را غير ممکن نشماريم و اين سخنان را به حساب همو بگذاريم که حُسن عاقبتي در سنين بالاتر پيدا کرد. یوسف : ۵۳ وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّـوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ  و من [با اين اعتراف] خود را بي‌گناه نمي‌شمارم، مسلماً نفس [انسان] پيوسته به بدي فرمان مي‌دهد، مگر آنکه پروردگارم رحمت آورد که پروردگارم مسلماً بخشنده مهربان است. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت شصت و هشتم: كسي كه از فراتر رود، در مي افتد. 🔶مَنْ تَعَدَّى الْحَقَّ ضَاقَ مَذْهَبُهُ، وَ مَنِ اقْتَصَرَ عَلَى قَدْرِهِ كَانَ أَبْقَى لَهُ آن كه از حق تجاوز كند راه اصلاح بر او تنگ مى شود. كسى كه به ارزش خود قناعت ورزد ارزشش براى او پاينده تر است. ✒️ترجمه انصاریان ↩️در اين توصيه به نکته با اهميتى اشاره مى فرمايد: «آن کس که از کند در قرار مى گيرد»; (مَنْ تَعَدَّى الْحَقَّ ضَاقَ مَذْهَبُهُ)، زيرا راه حق وسيع و گسترده و صاف و نورانى است; اما طريق باطل سنگلاخ و پر پيچ و خم و تنگ و باريک است. آنها که راه حق را پيش مى گيرند با سرعت به سوى مقصد مى روند، چرا که عالم هستى در مسير حق است و آنچه هماهنگ با آن باشد در همان مسير حرکت مى کند ولى طى کردن راه باطل همچون شنا بر خلاف جهت آبى است که به سرعت در حرکت است و دائماً شناگر را در تنگنا قرار مى دهد. افزون بر اين، مسير حق همچون جاده اى است که در جاى جاى آن علايم راهنمايى به چشم مى خورد و رهروان را از وضع راه آگاه مى سازد; ولى مسير باطل فاقد همه اينهاست و به همين دليل به گمراهى مى انجامد. 🔸اگر دنبال حفظ خود هستي، پايت را از درازتر نكن. اين فقره به مطلب معروف و با اهميتى اشاره کرده و مى فرمايد: «و آن کس که به ارزش و قدر خود اکتفا کند موقعيتش پايدارتر خواهد بود»; (وَمَنِ اقْتَصَرَ عَلَى قَدْرِهِ کَانَ أَبْقَى لَهُ). 👈اين جمله شبيه جمله ديگرى است که در غرر الحکم از آن حضرت نقل شده که فرمود: «رَحِمَ اللهُ امْرَءً عَرِفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ يَتَعَدَّ طَوْرَهُ; خدا رحمت کند کسى را که قدر خود را بشناسد و از حد خود تجاوز نکند». ♦️👈تجربه نشان داده کسانى که پا را از گليم خويش فراتر مى نهند مردم را بر ضد خود مى شورانند و مردم نه تنها آن جايگاه نادرست را براى آنان به رسميت نمى شناسند، بلکه جايگاه سزاوارشان را هم از آنان مى گيرند. دليل آن روشن است، زيرا مردم اين گونه مدعيان نالايق و بلندپروازان بى مقدار و گاه ابله را افرادى متقلب و دروغگو و خائن مى شناسند و به همين دليل کمترين ارزشى براى آنها قائل نيستند; ولى افراد صادق و راستگو و قانع به حق خويش را انسان هاى با ارزشى مى دانند که هميشه حقشان را ارج مى نهند. ✒️شرح آیت الله مکارم شیرازی. @quranpuyan
إِلَهِي إِنْ حَرَمْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَرْزُقُنِي وَ إِنْ خَذَلْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُنِي خدایا! اگر محرومم سازی، كيست كه روزيم دهد؟ و اگر خوارم كنی، كيست كه ياريم كند؟ فرازی از مناجات شعبانیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا