eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 78 تا 85 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️به هنگام ، بيهوده است‌ 💠فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا سُنَّتَ اللَّـهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ فِي عِبادِهِ وَ خَسِرَ هُنالِكَ الْكافِرُونَ (۸۵/غافر) 🌱‏امّا پس از آن كه قهر ما را ديدند، ديگر ايمانشان برايشان سودی نداشت. اين سنّت الهی است كه در ميان بندگانش جاری است. و در اين جا كافران زيانكارند. 🔹اضطرارها فطرت را شكوفا می‌كند و كفّار را به سراغ ايمان می‌آورد ولی ايمانِ اضطراری ارزشی ندارد. «فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ» ‏ 🔹ايمان بايد اختياری باشد نه از روی اضطرار و ناچاری. «فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ» ‏ 🔹نقل سرنوشت كفّار، برای آيندگان عبرت است. قالُوا آمَنَّا ... فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ‌ ‏ 🔹كيفرها و پاداش‌های الهی، قانونمند است. رَأَوْا بَأْسَنا ... سُنَّتَ اللَّـهِ‌ ... ‏ 🔹كارساز نبودن ايمان اضطراری، از سنّت‌های الهی است. سُنَّتَ اللَّـهِ الَّتِي‌ ... (سنّت خداوند در همه افراد وجوامع يكسان است. «وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّـهِ تَبْدِيلًا»۲) ‏🔹لحظه‌ی مرگ، خسارت انسان جلوه می‌كند. «خَسِرَ هُنالِكَ» ‏ 🔹ايمان اضطراری كه فرصت عمل برای انسان باقی نمی‌گذارد خسارت است. ‏قالُوا آمَنَّا ... خَسِرَ هُنالِكَ الْكافِرُونَ‌ 🔹در هفت آيه‌ی قبل خوانديم: «خَسِرَ هُنالِكَ الْمُبْطِلُونَ» و در اين جا می‌خوانيم: ‏«خَسِرَ هُنالِكَ الْكافِرُونَ» معلوم می‌شود كه كافران اهل باطل هستند و اهل باطل، كافران. ‏«والحمدللّه ربّ العالمين» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️منافع گوناگون 💠اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَنْعامَ لِتَرْكَبُوا مِنْها وَ مِنْها تَأْكُلُونَ 🌱«الله»، کسی ست که چهارپایان را برای شما پدید آورد تا بر بعضی از آن‌ها سوار شوید و از (گوشت) برخی (دیگر) از آن‌ها بخورید. غافر - ۷۹ 🔹بار ديگر در اين آيات به نشانه‌های قدرت خداوند و مواهب گسترده‌اش نسبت به انسانها باز می‌گردد، و گوشه ديگری از آن را شرح می‌دهد، تا هم به عظمت او آشناتر شوند، و هم حس شكرگزاری را كه وسيله‌ای برای معرفت اللَّه است در آنها برانگيزد. ‏می‌فرمايد:" خداوند همان كسی است كه چهار پايان را برای شما آفريد، تا بر آنها سوار شويد، و از آنها تغذيه كنيد" (اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَنْعامَ لِتَرْكَبُوا مِنْها وَ مِنْها تَأْكُلُونَ‌). 🔹‏بعضی از آنها تنها برای تغذيه مورد استفاده قرار می‌گيرند همچون گوسفند، و بعضی هم برای سواری و هم برای تغذيه مانند شتر كه هم كشتی بيابانهای خشك و سوزان است و هم وسيله‌ای برای تغذيه آدميان!" انعام" جمع" نعم" (بر وزن قلم) در اصل بر شتر اطلاق می‌شده، ولی بعدا توسعه يافته و به شتر و گاو و گوسفند گفته می‌شود، اين واژه از كلمه" نعمت" گرفته شده، به خاطر اينكه يكی از بزرگترين نعمتها برای انسانها چهارپايان محسوب می‌شود، حتی امروز كه آن همه وسايل نقليه سريع السير هوايی و زمينی اختراع شده است باز در بعضی از موارد منحصرا بايد از چهارپايان استفاده كرد، در بيابانهای شنزار كه عبور وسائل نقليه در آن بسيار مشكل است، و در بعضی از گذرگاههای باريك كوهستانها تنها وسيله‌ای كه با آن می‌توان عبور كرد هنوز هم چهارپايانند! 🔹اصولا آفرينش چهارپايان با آن خلقتهای متفاوت، و مخصوصا با آن روح تسليم و قابليت برای رام شدن، در حالی كه در بسياری از اوقات نيرومندتر از قويترين انسانها هستند، خود نشانه‌ای از نشانه‌های بزرگ خدا است. 🔹‏حيوانات كوچك و كم جثه‌ای را سراغ داريم كه به خاطر توحش برای انسانها سخت خطرناكند، در حالی كه گاهی افسار يك قطار بزرگ از شتران عظيم الجثه را به دست كودكی می‌سپارند" و می‌برد هر جا كه خاطر خواه اوست"! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۳-۶۳ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- پدر،دارای حقّ امر و نهی به فرزند خود می باشد. «فَأَرْسِلْ» ۲- مجرم چون در درون نگرانی دارد،در سخنانش تأکیدهای پی درپی دارد. «إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ» ( «إِنّا» و حرف«لام»و جمله اسمیه نشانه تأکید است.) ۳- اعتماد سریع به کسی که سابقه تخلّف دارد،جایز نیست. «هَلْ آمَنُکُمْ» ۴- یاد خاطرات تلخ گذشته،انسان را در برابر حوادث آینده بیمه می کند. «هَلْ آمَنُکُمْ ... عَلی أَخِیهِ مِنْ قَبْلُ» ۵- با یک شکست یا تجربه ی تلخ،خود را کنار نکشیم. هَلْ آمَنُکُمْ عَلَیْهِ ... فَاللّهُ خَیْرٌ حافِظاً یعقوب بار دیگر فرزند دوم را با توکل به خدا به برادران تحویل داد. ۶- بر عوامل ظاهری و مادی هر چند فراوان باشند تکیه نکنیم،تنها بر خدا توکّل کنیم. «فَاللّهُ خَیْرٌ حافِظاً» ۷- با توجّه به رحمت بی نظیر الهی و با توکل به خداوند،به استقبال حوادث زندگی برویم. «فَاللّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرّاحِمِینَ» ۸- هنر یوسف،نه فقط انسان بودن که انسان سازی است. «وَجَدُوا بِضاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَیْهِمْ» (به برادران حسود و جفاکار خود،مخفیانه هدیه می دهد تا زمینه را برای مراجعت آنها فراهم سازد.قرآن می فرماید: «ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» بدی را با خوبی دفع کنید.) ۹- به صرف خویشاوندی اکتفا نکنید و قراردادها را محکم کنید. لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَکُمْ حَتّی ... ۱۰- ایمان به خدا وسوگند ونذر وعهد با او،قوی ترین پشتوانه بوده و هست. «مَوْثِقاً مِنَ اللّهِ» ۱۱- فرزند خود را به راحتی همراه دیگران نفرستید. «تُؤْتُونِ مَوْثِقاً مِنَ اللّهِ» ۱۲- در قراردادها،پیش بینی حوادث غیرمترقّبه و خارج از حیطه اختیار را بکنید. «إِلاّ أَنْ یُحاطَ بِکُمْ» (تکلیف خارج از توانایی،ممنوع است.) ۱۳- محکم کاری های قانونی و حقوقی،شما را از توکل به خداوند غافل نکند. «اللّهُ عَلی ما نَقُولُ وَکِیلٌ» ۱۴- جلو حساسیّت ها،سوءظن ها و چشم زخم ها را بگیرید،ورود گروهی جوان به منطقه ی بیگانه،عامل سوءظن و سعایت است. «لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ» ۱۵- لطف و قدرت خداوند را منحصر در یک راه نپندارید،دست او باز است و می تواند از هر طریقی شما را مدد رساند. «لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ» ۱۶- مدیر خوب باید علاوه بر برنامه ریزی،حساب احتمالات را بکند،زیرا انسان در اداره ی امور خود مستقل نیست.یعنی با همه محاسبات و دقّت ها باز هم دست خدا باز است و تضمینی برای انجام صددرصد محاسبات ما نیست. «وَ ما أُغْنِی عَنْکُمْ مِنَ اللّهِ مِنْ شَیْءٍ» ۱۷- در برابر مقدّرات حتمی خداوند،چاره ای جز تسلیم نیست. «ما أُغْنِی عَنْکُمْ مِنَ اللّهِ مِنْ شَیْءٍ» ۱۸- هم احتیاط و محاسبه لازم است؛ لا تَدْخُلُوا ...و هم توکل به خداوند ضروری است. «عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ» ۱۹- یعقوب،هم خود توکل کرد و هم دیگران را با امر به توکل تشویق نمود. تَوَکَّلْتُ ... فَلْیَتَوَکَّلِ ... ۲۰- محاسبات و دقتّ و برنامه ریزی ها با وجود اراده ی الهی کارساز است،آنجا که نخواهد کارساز نیست. «ما کانَ یُغْنِی عَنْهُمْ مِنَ اللّهِ مِنْ شَیْءٍ» ۲۱- بیشتر مردم،به اسباب و علل چشم می دوزند و از حاکمیّت خداوند و لزوم توکّل بر او ناآگاهند. «أَکْثَرَ النّاسِ لا یَعْلَمُونَ» ۲۲- برادرانی که دیروز به قدرت خود می بالیدند؛ «نَحْنُ عُصْبَهٌ» اکنون باید برای تهیه آذوقه،با کمال تواضع آستانه یوسف را ببوسند. «دَخَلُوا عَلی» ۲۳- برادران با جمله ی «ما ذا تَفْقِدُونَ» توصیه کردند که قبل از اثبات موضوع دزدی کسی را نباید متهم کرد. ۲۴- ضامن گرفتن برای جلب اطمینان،سابقه تاریخی دارد. «أَنَا بِهِ زَعِیمٌ» ۲۵- دزدی وسرقت،یکی از مصادیق فساد در زمین است. «ما جِئْنا لِنُفْسِدَ فِی الْأَرْضِ وَ ما کُنّا سارِقِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: ⭕❓آیا آیات قرآن بر لزوم دلالت دارد؟ 🛑قسمت چهاردهم: قران بر تحقق تاكيد كرده كه با هم محقق ميشود تقریری بر آیه «فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ» 🔶یک آیه دیگر نیز در قرآن است که‌ آن آیه نیز چه‌بسا قابل استناد باشد و مورد بحث قرار گیرد و آن نیز در ردیف همین آیه است که فرمود «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ»، در آیه، فضیلت رمضان را مطرح می‌کند و بعد مترتب کرده است که هر کس که شهر را درک کرد، باید در این ماه روزه بگیرد. 👈به نظر بنده دلالت آیه بر قول مخالف، خیلی روشن‌تر است. قول کسانی که معتقدند به اینکه در مبدأ ماه رمضان و همین طور شوال و .. ما تابع واقعیت ماه هستیم، نه تابع اینکه با چشم عادی یا حتی با چشم مسلح دیده شود. تابع این هستیم که شهر تحقق یافته است یا خیر. چطور تحقق می‌یابد؟ ماه که شود، شهر تحقق یافته است. آیه دلالت می‌کند که هر چیزی موجب درک ماه شود، کفایت می‌کند، خواه مستقیم باشد یا غیرمستقیم. لذا این آیه، نه‌تنها مؤیدی برای کسانی که می‌گویند صرفاً چشم عادی معتبر است و چشم مسلح را معتبر نمی‌دانند نیست، بلکه مؤید برای کسانی است که چشم عادی و غیرعادی و طرق مختلف را کافی می‌دانند، کما اینکه این استدلال در کلمات کسانی که قائل به این نظر هستند دیده می‌شود. 🎙از درس خارج فقه استاد سروش محلاتي 💫براي مطالعه نظرات مختلف به لينك زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/d32002 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي أَذْهَبَ اللَّيْلَ بِقُدْرَتِهِ، وَجاءَ بِالنَّهارِ بِرَحْمَتِهِ، وَنَحْنُ فِي عافِيَةٍ. ستایش خدای را که شب را به قدرتش برد و روز را به رحمتش آورد و ما در سلامت کاملیم 💫مفاتیح الجنان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت- روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 1 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اهميت فوق العاده در اسلام 💠الَّذِينَ لا يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كافِرُونَ 🌱هم‌آنان که (از مال خود) انفاق نمی‌کنند (چه واجب باشد و چه مستحب)، و آنان‌اند که آخرت را انکار می‌کنند. فصلت - ۷ 🔹‏آيه فوق با تعبير تكان دهنده‌اش تاكيد مجددی است بر اهميت اين فريضه اسلامی، خواه به معنی زكات واجب گرفته شود يا به مفهوم وسيع و گسترده‌تر، و بايد چنين باشد زيرا: 👈‏" زكات" يكی از عوامل مهم عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر و محروميت، و پر كردن فاصله‌های طبقاتی، و تقويت بنيه مالی حكومت اسلامی، و پاك‌سازی روح و جان از حب دنيا و مال پرستی، و خلاصه وسيله بسيار مؤثری برای قرب الهی است. ‏در بسياری از روايات اسلامی تعبيراتی آمده است كه نشان می‌دهد" ترك زكات" در سر حد كفر است و شبيه تعبيری است كه در آيه فوق آمده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
دائمی برای 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ 🌱کسانی ‌که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند، پاداشی بی‌پایان خواهند داشت. فصلت - ۸ 🔹در كنار تهديدِ كافران، ستايش از خوبان لازم است. وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ‌ ... إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ... ‏ 🔹ايمان و عمل نيكو از هم جدا نيست. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» ‏ 🔹ايمان قبل از عمل است. ( «آمَنُوا» قبل از «عَمِلُوا» آمده است). ‏ 🔹كسانی كه در دنيا عملِ بی‌منّت انجام می‌دهند، در بهشت پاداش بی‌منّت دريافت می‌نمايند. «لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ» 🔹خدای بزرگ برای آن همه نعمت‌های ابدی در بهشت منت نمی‌گذارد. (چه زشت است كه ما به خاطر يك احسان كوچك و موقت منت بگذاريم). «أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۵۶ و اين چنين براي يوسف در سرزمين مصر مقام و موقعيت [=امکانات رشد استعدادها و خدمت به بندگان] فراهم ساختيم، [به گونه‌اي که آزادانه] هر کجا بخواهد مسکن گزيند؛ ۶۷ ما هر که را بخواهيم [=شايسته بدانيم] به رحمت خويش مي‌رسانيم و پاداش نيکوکاران را ناديده نمي‌گيريم.  ۶۷- ذکر آزادي او در انتخاب جا و مکان براي اسکان و مقام گزيدن، بي ارتباط با تنگناي چاه، حسادت برادران يا زندان زليخا نيست؛ بدخواهان يوسف دنيا را بر او تنگ کردند، ولي پروردگارش همه مصر را ميدان عمل و اقتدار او قرار داد. یوسف : ۶۷ وَقَالَ يَابَنِيَّ لَا تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنكُم مِّنَ اللَّهِ مِن شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ  و [هنگام اعزام آنها] گفت: اي پسران من! از يک دروازه [به شهر] داخل مشويد، بلکه از دروازه‌هاي مختلف وارد شويد ۷۱ [تا تعداد شما موجب نگراني مرزبانان نشود] و من [با اين توصيه‌ها] شما را بي‌نياز به [ياري خواستن از] خدا نمي‌کنم، ۷۲ حُکم تنها به دست خداست، بر او توکل کرده‌ام و اهل توکل تنها بر او بايد تکيه کنند.  ۷۱- کلمة «باب» [به صورت مفرد و جمع] ۲۷ بار در قرآن تکرار شده که حدود يک سوم آن [از جمله ۵ موردي که در سوره يوسف آمده] جنبه حقيقي، يعني همان در ورودي خانه يا دروازه شهر را دارد و بقيه موارد جنبه مجازي، يعني راه ورود به حريم و محيطي ديگر [مثل جهنم، بهشت، آسمان] دارد. راه حل يک مسئله و ورود به آن براي گشودن گِره نيز معنايي است که از اين آيه مي‌توان استنباط کرد! به عبارتي ديگر، توصيه يعقوب به پسران خود مي‌تواند مفهوم جانبي مأيوس نشدن از تلاش براي رسيدن به مقصود و استفاده از هوش و استعداد خود در به کار بستن شيوه‌هاي مختلف باشد [والله اعلم]. آية ۱۸۹ سوره بقره (۲:۱۸۹) [...وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا...] به رغم ظاهر ساده‌اش، دلالت بر همين ورود به مسئله از مسير درست مي‌کند. ۷۲- اين سخن حاوي حکمتي توحيدي است که هرگز نبايد بر تدابير خود در زندگي تکيه مطلق کرد و توکل بر خدا را فراموش نمود. اين حکمت از امام علي(ع) است که خدا را در فسخ شدن تصميم‌ها[ي به ظاهر قطعي] و بازگشودن گره‌ها[ي به ظاهر ناگشودني] شناختم [نهج البلاغه حکمت ۲۵۰ و در بعضي نسخ ۲۳۶]. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: ⭕❓آیا آیات قرآن بر لزوم دلالت دارد؟ قسمت پانزدهم: ملاک، به است چه ببینید چه نبینید چون یک امر واقعی است. "از نظر فرهنگ اسلام واهل بیت (علیهم السلام) اول ماه عبارت است از تحقق و تشکل ماه به شکل . خوب ما عرض کردیم که اگر هلال ماه ثابت شود 👈برای کل جهان ( و نه فقط همان محدوده) اول ماه می باشد و این هلال ماهی یک مرتبه محقق می شود وتعدد پذیر نیست وهمچنین گفتیم که رؤیت موضوعیت ندارد بلکه یک امر می باشد ، ✳در تتمه بحث رؤیت هلال ماه باید عرض کنیم که ماه در حرکت خودش باید به شکلی در بیاید که قابل رؤیت باشد یعنی باید به شکل هلال در بیاید، چون همانطور که عرض کردیم ماه وقتی می خواهد از خارج شود وحرکت کند اول نور خیلی ضعیف وکمی دیده می شود که چشمگیر نیست وقابل رؤیت هم نیست، اسلام این را مبدأ قرار نداده بلکه باید ماه یک مقدار بیشتری حرکت بکند تا اینکه آن نور کم و ضعیف به شکل هلال دیده بشود ، که در این موقع اول ماه محقق شده است. بنابراین در اینجا یک بحثی بوجود می آید وآن اینکه آیا وقتی که ماه متشکل به شکل هلال شد میزان ومبدأ است ویا اینکه همان موقع که در حال خارج شدن از محاق می باشد ونور خیلی کم وضعیفی دارد میزان ومبدأ می باشد؟ در اینجا باید عرض کنیم که آن موقعی که ماه متشکل به شکل هلال شد و چشمگیر و قابل رؤیت شد میزان ومبدأ می باشد. ⁉ بحث دیگری در اینجا وجود دارد وآن اینکه وقتی که ماه به شکل هلال در آمد وقابل رؤیت شد آیا رؤیت ماه با میزان است یا اینکه با چشم مسلح یعنی با دوربین و تلسکوپ وامثال اینها هم رؤیت محقق می شود؟ ◀رؤیت طریقیت دارد وحکم متعلق به می باشد یعنی حکم دائر مدار هلال واقعی ماه می باشد 👈پس چه شما ببینید وچه نبینید اول ماه محقق شده واحکام مترتب بر اول ماه هم محقق شده ، حالا اگر شما بخواهید ببینید باید پیدا کنید اعم از اینکه دیدن شما با چشم عادی باشد یا با عینک ویا با دوربین ویا با تلسکوپ باشد ، در هر صورت فرقی نمی کند چون واقع محفوظ تشکل ماه به شکل هلال می باشد که محقق شده وشما باید با رؤیتتان علم به آن واقع پیداکنید ودیگر فرقی نمی کند که از چه راهی علم برای شما حاصل می شود. بنابراین وقتی که حکم متعلق به واقع باشد دیگر فرقی نمی کند که طریق علم به آن واقع چگونه خواهد بود. در مانحن فیه هم به همین صورت می باشد یعنی اگر ماه به متشکل به شکل هلال بشود اول ماه ثابت است حالا به هر طریقی برای ما علم به ثبوت هلال پیدا شود اشکالی ندارد چرا که معیار ثبوت هلال است وحکم هم مترتب برآن می باشد. از امام (علیه السلام) سؤال شده که در شب عید فطر یک نفر به تنهایی هلال ماه را دیده آیا باید روزه بگیرد یا نه؟ امام (علیه السلام) فرموده اند که اگر واقعاً به هلال علم پیداکرده ولو اینکه یک نفر باشد باید روزه اش را بخورد چون برای آن شخص فردا عید خواهد بود ولی اگر شک به رؤیت هلال دارد باید مثل بقیه روزه بگیرد. 👈👈پس مناط است وعلم هم طریق است چه از راه رؤیت باشد وچه از غیر راه رؤیت وچه رؤیت با چشم عادی باشد و چه با دوربین وتلسکوپ وامثال اینها. از جلسات درس خارج فقه ايت االه نوري همداني 💫براي مطالعه نظرات مختلف به لينك زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/d32002 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan