eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
610 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت- روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 1 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اهميت فوق العاده در اسلام 💠الَّذِينَ لا يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كافِرُونَ 🌱هم‌آنان که (از مال خود) انفاق نمی‌کنند (چه واجب باشد و چه مستحب)، و آنان‌اند که آخرت را انکار می‌کنند. فصلت - ۷ 🔹‏آيه فوق با تعبير تكان دهنده‌اش تاكيد مجددی است بر اهميت اين فريضه اسلامی، خواه به معنی زكات واجب گرفته شود يا به مفهوم وسيع و گسترده‌تر، و بايد چنين باشد زيرا: 👈‏" زكات" يكی از عوامل مهم عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر و محروميت، و پر كردن فاصله‌های طبقاتی، و تقويت بنيه مالی حكومت اسلامی، و پاك‌سازی روح و جان از حب دنيا و مال پرستی، و خلاصه وسيله بسيار مؤثری برای قرب الهی است. ‏در بسياری از روايات اسلامی تعبيراتی آمده است كه نشان می‌دهد" ترك زكات" در سر حد كفر است و شبيه تعبيری است كه در آيه فوق آمده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
دائمی برای 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ 🌱کسانی ‌که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند، پاداشی بی‌پایان خواهند داشت. فصلت - ۸ 🔹در كنار تهديدِ كافران، ستايش از خوبان لازم است. وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ‌ ... إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ... ‏ 🔹ايمان و عمل نيكو از هم جدا نيست. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» ‏ 🔹ايمان قبل از عمل است. ( «آمَنُوا» قبل از «عَمِلُوا» آمده است). ‏ 🔹كسانی كه در دنيا عملِ بی‌منّت انجام می‌دهند، در بهشت پاداش بی‌منّت دريافت می‌نمايند. «لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ» 🔹خدای بزرگ برای آن همه نعمت‌های ابدی در بهشت منت نمی‌گذارد. (چه زشت است كه ما به خاطر يك احسان كوچك و موقت منت بگذاريم). «أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۵۶ و اين چنين براي يوسف در سرزمين مصر مقام و موقعيت [=امکانات رشد استعدادها و خدمت به بندگان] فراهم ساختيم، [به گونه‌اي که آزادانه] هر کجا بخواهد مسکن گزيند؛ ۶۷ ما هر که را بخواهيم [=شايسته بدانيم] به رحمت خويش مي‌رسانيم و پاداش نيکوکاران را ناديده نمي‌گيريم.  ۶۷- ذکر آزادي او در انتخاب جا و مکان براي اسکان و مقام گزيدن، بي ارتباط با تنگناي چاه، حسادت برادران يا زندان زليخا نيست؛ بدخواهان يوسف دنيا را بر او تنگ کردند، ولي پروردگارش همه مصر را ميدان عمل و اقتدار او قرار داد. یوسف : ۶۷ وَقَالَ يَابَنِيَّ لَا تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنكُم مِّنَ اللَّهِ مِن شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ  و [هنگام اعزام آنها] گفت: اي پسران من! از يک دروازه [به شهر] داخل مشويد، بلکه از دروازه‌هاي مختلف وارد شويد ۷۱ [تا تعداد شما موجب نگراني مرزبانان نشود] و من [با اين توصيه‌ها] شما را بي‌نياز به [ياري خواستن از] خدا نمي‌کنم، ۷۲ حُکم تنها به دست خداست، بر او توکل کرده‌ام و اهل توکل تنها بر او بايد تکيه کنند.  ۷۱- کلمة «باب» [به صورت مفرد و جمع] ۲۷ بار در قرآن تکرار شده که حدود يک سوم آن [از جمله ۵ موردي که در سوره يوسف آمده] جنبه حقيقي، يعني همان در ورودي خانه يا دروازه شهر را دارد و بقيه موارد جنبه مجازي، يعني راه ورود به حريم و محيطي ديگر [مثل جهنم، بهشت، آسمان] دارد. راه حل يک مسئله و ورود به آن براي گشودن گِره نيز معنايي است که از اين آيه مي‌توان استنباط کرد! به عبارتي ديگر، توصيه يعقوب به پسران خود مي‌تواند مفهوم جانبي مأيوس نشدن از تلاش براي رسيدن به مقصود و استفاده از هوش و استعداد خود در به کار بستن شيوه‌هاي مختلف باشد [والله اعلم]. آية ۱۸۹ سوره بقره (۲:۱۸۹) [...وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا...] به رغم ظاهر ساده‌اش، دلالت بر همين ورود به مسئله از مسير درست مي‌کند. ۷۲- اين سخن حاوي حکمتي توحيدي است که هرگز نبايد بر تدابير خود در زندگي تکيه مطلق کرد و توکل بر خدا را فراموش نمود. اين حکمت از امام علي(ع) است که خدا را در فسخ شدن تصميم‌ها[ي به ظاهر قطعي] و بازگشودن گره‌ها[ي به ظاهر ناگشودني] شناختم [نهج البلاغه حکمت ۲۵۰ و در بعضي نسخ ۲۳۶]. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: ⭕❓آیا آیات قرآن بر لزوم دلالت دارد؟ قسمت پانزدهم: ملاک، به است چه ببینید چه نبینید چون یک امر واقعی است. "از نظر فرهنگ اسلام واهل بیت (علیهم السلام) اول ماه عبارت است از تحقق و تشکل ماه به شکل . خوب ما عرض کردیم که اگر هلال ماه ثابت شود 👈برای کل جهان ( و نه فقط همان محدوده) اول ماه می باشد و این هلال ماهی یک مرتبه محقق می شود وتعدد پذیر نیست وهمچنین گفتیم که رؤیت موضوعیت ندارد بلکه یک امر می باشد ، ✳در تتمه بحث رؤیت هلال ماه باید عرض کنیم که ماه در حرکت خودش باید به شکلی در بیاید که قابل رؤیت باشد یعنی باید به شکل هلال در بیاید، چون همانطور که عرض کردیم ماه وقتی می خواهد از خارج شود وحرکت کند اول نور خیلی ضعیف وکمی دیده می شود که چشمگیر نیست وقابل رؤیت هم نیست، اسلام این را مبدأ قرار نداده بلکه باید ماه یک مقدار بیشتری حرکت بکند تا اینکه آن نور کم و ضعیف به شکل هلال دیده بشود ، که در این موقع اول ماه محقق شده است. بنابراین در اینجا یک بحثی بوجود می آید وآن اینکه آیا وقتی که ماه متشکل به شکل هلال شد میزان ومبدأ است ویا اینکه همان موقع که در حال خارج شدن از محاق می باشد ونور خیلی کم وضعیفی دارد میزان ومبدأ می باشد؟ در اینجا باید عرض کنیم که آن موقعی که ماه متشکل به شکل هلال شد و چشمگیر و قابل رؤیت شد میزان ومبدأ می باشد. ⁉ بحث دیگری در اینجا وجود دارد وآن اینکه وقتی که ماه به شکل هلال در آمد وقابل رؤیت شد آیا رؤیت ماه با میزان است یا اینکه با چشم مسلح یعنی با دوربین و تلسکوپ وامثال اینها هم رؤیت محقق می شود؟ ◀رؤیت طریقیت دارد وحکم متعلق به می باشد یعنی حکم دائر مدار هلال واقعی ماه می باشد 👈پس چه شما ببینید وچه نبینید اول ماه محقق شده واحکام مترتب بر اول ماه هم محقق شده ، حالا اگر شما بخواهید ببینید باید پیدا کنید اعم از اینکه دیدن شما با چشم عادی باشد یا با عینک ویا با دوربین ویا با تلسکوپ باشد ، در هر صورت فرقی نمی کند چون واقع محفوظ تشکل ماه به شکل هلال می باشد که محقق شده وشما باید با رؤیتتان علم به آن واقع پیداکنید ودیگر فرقی نمی کند که از چه راهی علم برای شما حاصل می شود. بنابراین وقتی که حکم متعلق به واقع باشد دیگر فرقی نمی کند که طریق علم به آن واقع چگونه خواهد بود. در مانحن فیه هم به همین صورت می باشد یعنی اگر ماه به متشکل به شکل هلال بشود اول ماه ثابت است حالا به هر طریقی برای ما علم به ثبوت هلال پیدا شود اشکالی ندارد چرا که معیار ثبوت هلال است وحکم هم مترتب برآن می باشد. از امام (علیه السلام) سؤال شده که در شب عید فطر یک نفر به تنهایی هلال ماه را دیده آیا باید روزه بگیرد یا نه؟ امام (علیه السلام) فرموده اند که اگر واقعاً به هلال علم پیداکرده ولو اینکه یک نفر باشد باید روزه اش را بخورد چون برای آن شخص فردا عید خواهد بود ولی اگر شک به رؤیت هلال دارد باید مثل بقیه روزه بگیرد. 👈👈پس مناط است وعلم هم طریق است چه از راه رؤیت باشد وچه از غیر راه رؤیت وچه رؤیت با چشم عادی باشد و چه با دوربین وتلسکوپ وامثال اینها. از جلسات درس خارج فقه ايت االه نوري همداني 💫براي مطالعه نظرات مختلف به لينك زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/d32002 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا ، وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي ، عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي ، لَا أَحُولُ عَنْهَا وَ لَا أَزُولُ أَبَداً 🌸خدایا در صبح این روز و تا زندگی کنم از روزهایم، برای آن حضرت بر عهده‌ام، عهد و پیمان و بیعت تجدید می‌کنم که از آن‌، رو نگردانم و هیچ‌گاه دست برندارم 💫کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 1 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حکمت و اراده خداوند در آفرینش آسمانها و زمین 💠فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَ أَوْحی‌ فِي كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ وَ حِفْظاً ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (۱۲/فصلت) 🌱‏پس آن را (كه به صورت دود بود،) در دو روز در قالب هفت آسمان درآورد و در هر آسمانی امرش را وحی كرد؛ ما آسمان دنيا را به ستارگان زينت داديم و آن را وسيله‌ی حفظ (آسمان‌ها) قرار داديم؛ اين است تقدير خدای توانا و دانا. 🔹خداوند آسمان را هفت طبقه قرار داده است. «فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ» ‏ 🔹در نزد قدرت خداوند، آفرينش زمين با آفرينش آسمان‌های هفت‌گانه تفاوتی نمی‌كند. هر دو را در دو مرحله آفريده است. فَقَضاهُنَ‌ ... فِي يَوْمَيْنِ‌ ‏ 🔹با اين كه در هر آسمانی امر و ويژگی خاصّی وجود دارد، امّا همه به يك سرچشمه وصل است. أَوْحی‌ ... ‏ 🔹برنامه‌های هر آسمانی از آسمان ديگر جدا است. ( «أَمْرَها» يعنی اموری كه مربوط به همان آسمان است) 🔹هر چه ستاره ديده‌ايم و آن چه كه بعداً كشف می‌شود، زينت‌های آسمانِ پايينی است و ما از آسمان‌های ديگر خبری نداريم. «زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ» ‏ 🔹ستارگان، عامل حفاظت آسمان‌ها هستند. «حِفْظاً» ‏ 🔹مقدّرات الهی در دسترس هيچ كس قرار نمی‌گيرد. «تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ» ‏ 🔹هستی، تبلور علم و قدرت الهی است. «ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ» ‏ 🔹مقدّرات الهی حكيمانه و عادلانه است. «ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انواع 💠وَ أَمَّا ثَمُودُ فَهَدَيْناهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمى‏ عَلَى الْهُدى‏ فَأَخَذَتْهُمْ صاعِقَةُ الْعَذابِ الْهُونِ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ 🌱اما (قوم) ثمود: راه (حق) را به آنان نشان دادیم؛ (ولی) نتیجه این شد که کوردلی را بر هدایت ترجیح دادند. پس به سزای کارهایی که می‌کردند، صاعقه‌(ای خارق‌العاده و مخصوصِ) آن عذاب ذلت‌بار، آنان را فراگرفت. فصلت - ۱۷ 👈‏می‌دانيم هدايت بر دو گونه است:" هدايت تشريعی" كه همان" ارائه طريق" و نشان دادن راه با تمام نشانه‌هاست، و" هدايت تكوينی" كه" ايصال به مطلوب" و رسانيدن به مقصود است. 🔹‏در آيات مورد بحث هر دو يك جا جمع شده است نخست می‌گويد:" ما قوم ثمود را هدايت كرديم" اين هدايت همان هدايت تشريعی و ارائه طريق است، سپس می‌افزايد:" آنها نابينايی را بر هدايت ترجيح دادند" اين همان هدايت تكوينی و ايصال به مقصود است. 🔹‏به اين ترتيب هدايت به معنی اول كه وظيفه مسلم انبيای الهی است حاصل شد، اما هدايت به معنی دوم كه به اراده و اختيار هر انسانی بستگی دارد از سوی اين قوم مغرور و خود خواه حاصل منتفی شد، چرا كه آنها گمراهی را بر هدايت ترجيح دادند" فَاسْتَحَبُّوا الْعَمی‌ عَلَی الْهُدی‌". 🔹‏اين خود دليل روشن و بارزی است بر مساله" آزادی اراده انسان" و عدم اجبار او در اعمالش، و عجب اينكه با اين صراحت و روشنی آيات باز بعضی از مفسران همچون" فخر رازی" به خاطر پيشداوريهايی كه در مورد ترجيح مكتب جبر داشته‌اند در اينجا اصرار و پافشاری بر انكار دلالت آيه كرده‌اند و سخنانی گفته‌اند كه از شان يك محقق دور است‌. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5944966947983593167.mp3
17.82M
♦️موضوع :   مطهری ، اندیشه ای که حذف شد❗️ بخشی از نظرات شهید مطهری در جلسات شورای انقلاب از بهمن 57 تا فروردین 58: 💢 اگر یک فرد مجرم مجازات نشود، بهتر است که غیرمجرم مجازات شود. در مورد یازده نفر اخیر گفته می‌شود که بعضی مستحق نبودند. ادعاهای کلی با خدا درست نیست. بعضی افراد علی‌الظاهر به ناحق کشته شده‌اند، بعضی به حق، ولی طرز ناحق کشته شدند.    این‌ها که] کارهایی که به اسم می‌کنند، فی‌الارض این‌ها هستند   با این طرز محاکمه، از امام حسین درست کرده‌اند. به جنتی (که  دادستان بود) بگویید تحت فشار اسلحه انهایی که بالا هستند(نیروهای انقلابی و امنیتی) حکم صادر نکند 💢میگویند چون اقا تایید کرده، پس قانون اساسی، نمی خواهد؟ میگویند چرا انتخابات مجلس خبرگان برای قانون اساسی برگزار کنیم، خودمان متخصصین مختلف را انتخاب می کنیم!! نمیخواهند در جریان امور قرار بگیرند 💢صحبت امام  راجع به بودن کارمندان، یک ارشاد و توصیه دینی است نه یک الزام حکومتی. حذف شد و افرادی جایگزینش شدند که سنخیتی با اندیشه های او ندارند😞 استادسروش محلاتی @quranpuyan