eitaa logo
قران پویان
473 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در برابر سختگير و در برابر مهربان! 💠مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّـهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی‌ عَلی‌ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً (۲۹/فتح) 🌱‏محمّد، رسول خداست و كسانی كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند. آنان را پيوسته در ركوع و سجود می‌بينی، كه فضل و رضوان را از خدا می‌جويند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمايان است. اين‌ است وصف ايشان در تورات و وصف آنان در انجيل، مانند زراعتی است كه جوانه را از زمين خارج كرده، پس آن را نيرو داده تا سخت شود و بر ساقه‌ی خود بايستد، آن گونه كه كشاورزان را به شگفتی و شادی وامی‌دارد. تا خداوند به واسطه مؤمنان كفّار را به خشم آورد، ولی خداوند به كسانی از كفّار كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام دهند، وعده آمرزش و پاداشی بزرگ داده است. 🔹 وعده‌های الهی شفاف است. (آن پيامبری كه مكتبش بر تمام اديان غالب می‌شود، محمّد رسول اللّه است.) أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‌ ... مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ‌ ... 🔹 جهانی شدن مكتب اسلام، به رهبری الهی و يارانی صادق نيازمند است. ‏لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ‌ ... مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ‌ ‏ 🔹 يكی از ابزار و شيوه‌های تربيت، معرّفی الگوهاست. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ» ‏ 🔹 ايمان به رسول خدا، «آمنوا به» گام اول است، مهم‌ترين گام، همراهی با رسول است. «وَ الَّذِينَ مَعَهُ» 🔹 مسلمانان بايد در برابر دشمن؛ خشونت، قاطعيّت، صلابت و شدّت داشته و در برابر ديگر مؤمنان؛ رأفت، مودّت، رحمت و عطوفت، مهر و احساسات داشته باشند. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» ‏ 🔹 بی‌تفاوتی ممنوع، مسلمان بايد مظهر حبّ و بغض باشد. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» ‏ 🔹 ملاك مهر و قهر، ايمان و كفر است، نه قوم و قبيله و مال و ثروت. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» 🔹 عبادت، برای ياران پيامبر يك سيره دائمی است، نه يك عمل موسمی. «تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً» ‏ 🔹 در جامعه اسلامی، بايد نماز ظهور و بروز داشته باشد، نه مخفی و پنهان. ‏«تَراهُمْ» ‏ 🔹 ركوع و سجود در نماز، دارای محوريّت است. «رُكَّعاً سُجَّداً» ‏ 🔹 عبادتی مورد ستايش است كه همراه با كثرت و مداومت باشد. «رُكَّعاً سُجَّداً» ‏ 🔹 بخش‌هايی از تورات و انجيل فعلی، دست نخورده و تحريف نشده است، لذا قرآن در مواردی به آنها استناد می‌كند. ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ ... الْإِنْجِيلِ‌ ‏ 🔹 در كتب آسمانی قبل نيز پيش‌گويی‌هايی بوده است. در تورات و انجيل، سيمای ياران پيامبر اسلام مطرح شده است. ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ ... الْإِنْجِيلِ‌ ‏ 🔹 مثال‌های كتب آسمانی، طبيعی، همه‌جايی، همه فهم، در دسترس و قابل تجربه است. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ‌ ... ‏ 🔹 رشدی پايدار است كه طبيعی، مستقل و تدريجی باشد. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ‌ ... ‏ 🔹 جامعه اسلامی بايد خودكفا، مستحكم و مستقل باشد تا روی پای خود بايستد. «فَاسْتَوی‌ عَلی‌ سُوقِهِ» ‏ 🔹 دين از سياست جدا نيست. در كنار ركوع و سجود، موضع‌گيری‌های قاطع و دشمن شكن لازم است. رُكَّعاً سُجَّداً ... لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ‏ 🔹 رشد كمی و كيفی مسلمانان، كفّار را عصبانی می‌كند. أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ‌ ... ‏لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ‏ 🔹ركوع و سجود و همگامی با رسول خدا كافی نيست، بايد تمام آن امور برخاسته از ايمان و عمل صالح باشد تا اجر عظيم دريافت شود. «الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً» ‏ 🔹 پاداش مؤمنان راستين در وهم نگنجد. «أَجْراً عَظِيماً» ‏ 🔹 دفع ضرر، مقدّم بر كسب منفعت است. (اول‌ «مَغْفِرَةً» بعد «اجر عظيم») ‏«والحمدللّه ربّ العالمين» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در 💠إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ 🌱بیشتر کسانی ‌که تو را از پشت (دیوارِ) اتاق‌ها صدا می‌زنند، عقل خود را به کار نمی‌گیرند. حجرات - ۴ 🔹این آیه برای تاكيد بيشتر، اشاره به نادانی و بی‌خردی كسانی می‌كند كه اين دستور الهی را پشت سر می‌افكنند، و چنين می‌فرمايد:" كسانی كه تو را از پشت حجره‌ها بلند صدا می‌زنند اكثرشان عقل و خرد ندارند"! (إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ‌). 🔹‏اين چه عقلی است كه انسان در برابر بزرگترين سفير الهی رعايت ادب نكند، و با صدای بلند و نامؤدبانه، همچون اعراب" بنی تميم" پشت خانه پيامبر ص بيايد، و فرياد زند: يا محمد! يا محمد! اخرج الينا و آن كانون مهر و عطوفت پروردگار را بدينوسيله ايذاء و آزار نمايد. 🔹‏اصولا هر قدر سطح عقل و خرد انسان بالاتر می‌رود بر ادب او افزوده می‌شود، زيرا" ارزشها" و" ضد ارزشها" را بهتر درك می‌كند، و به همين دليل بی ادبی هميشه نشانه بی‌خردی است، يا به تعبير ديگر بی ادبی كار حيوان و ادب‌ كار انسان است؟ 👈‏تعبير به" أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ‌" (غالب آنها نمی‌فهمند) يا به خاطر اين است كه اكثر در لغت عرب گاه به معنی" همه" می‌آيد، كه برای رعايت احتياط و ادب اين تعبير را به كار می‌برند كه حتی اگر يك نفر مستثنی بوده باشد حق او ضايع نشود، گويی خداوند با اين تعبير می‌فرمايد: من كه پروردگار شما هستم و به همه چيز احاطه علمی دارم به هنگام سخن گفتن رعايت آداب می‌كنم، پس شما چرا رعايت نمی‌كنيد؟ ‏و يا اينكه به راستی در ميان آنها افراد عاقلی بوده‌اند كه روی عدم توجه و يا عادت هميشگی صدا را بلند می‌كردند، قرآن از اين طريق به آنها هشدار می‌دهد كه عقل و فكر خود را به كار گيرند، و ادب را فراموش نكنند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره از تفسیر مرحوم گنجه ای آیه «فلسفه تاریخ»ی آیه ۵ و ثلث اول آیه ۶ ، از لحاظ بیان یکی از قوانین تاریخ بشر بسیار قابل توجه است. به این معنی که کسانی هستند که استعدادها و حقوقی دارند و کسان دیگری جلوی بالفعل شدن استعدادهای آنان را می‌گیرند و حقوقشان را از آنها باز می دارند. و خداوند چنین اراده نموده که آن گروهی را که مظلوم واقع شده اند مورد حمایت قرار داده و آنها را بالا آورده و نعمتهائی را به راحتی به آنان عطا فرماید. این مطلب اگر مورد دقت قرار گیرد یک «قانون فلسفه تاریخ»ی است و می تواند در بسیاری از موارد در مناقشات بشری مورد دقت واقع شده و صحت آن دریافته شود. صحت این مطلب را می توان در سقوط رم ، در فروپاشی شوروی ، در استیلای عجم بر اعراب از قرن سوم هجری به بعد ، در نهضت های استقلال طلبی قرن بیستم ، و خلاصه در موارد بسیار زیادی به رأی العین دید . و خلاصه اینکه این «قانون» یکی از قوانین تخلف ناپذیری است که برحسب آن می توان آینده را پیشگوئی نمود. مثلاً می توان در مناقشات بین ملتها بررسی کرد و تعیین نمود که کدام طرف «ضعیف شمرده شده و حقوقش قطع گردیده» است و پیش بینی نمود که بطور حتم ، همان طرف ، در آینده پیروز خواهد گردید . مثلاً در همین زمان ، «مسئله فلسطین» یکی از آن موارد است و ما در ابتدای سوره اسراء در این خصوص شرحی عرض کرده‌ ایم . در «آن روزها» هم میتوان اوضاع و احوال پیامبر (ص) و پیروانش را در چارچوب همین قانون به وضوح دید و درک کرد و چون موضوع تقریبا برای همگان آشنا است شرح بیشتری لازم نمیباشد . https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت اول: ، به هر اندازه اي پاك و پاك كننده است. مگر اينكه بواسطه غلبه نجاست، بو، رنگ يا طعم ان تغيير كند. اب و نداريم. ✅ بهترين پاك‏ كننده پليدى‏هاى ظاهرى است، و چه زيبا سخنى از امام معصوم عليه السلام است كه‏ «ألْماءُ يُطَهِّرُ وَ لا يُطَهَّرُ» آب پاك مى‏كند و پاك‏ كننده ‏اى ندارد. و هنگامى هم كه متنجس شد از آب بودن بيرون است، مثلًا زمانى كه يا يا نجاست را به‏ خود گرفته و مغلوب نجاست گردد، چنان كه در خبر نيز آمده 👈«مادامى كه آب بر نجاست غالب باشد- به ‏طورى كه آن‏را در خود محو و ناچيز كند- هرگز متنجس نمى‏شود، و تنها هنگامى كه نجاست بر آب غلبه كرد اين‏جا است كه متنجس مى‏شود. كه ديگر آب نخواهد بود چون از اطلاق خود خارج شده است.» ↩️مسأله‏ ى 37- آن‏چه آب است هر جا و و به‏ هرگونه كه باشد برحسب نص دو آيه‏ ى قرآنى هم پاك و هم پاك كننده است كه‏ «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً» (سوره فرقان، آيه‏ 48) «لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ» (سوره‏ انفال، آيه‏ 11) «از آسمان آبِ طهور كه ناپاك‏ها و ناپاكيزگى‏ها را با آن پاك كند فرستاديم» و چون تقريباً تمامى آب‏هاى زمين از همان آبِ طهور آسمانى است كه‏ «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّا عَلى‏ ذَهابٍ بِهِ لَقادِرُونَ» (سورهى مؤمنون، آيه‏ 18) «و از آسمان آبى فرو فرستاديم و در زمين ساكنش كرديم و اگر بخواهيم آن‏را باز پس مى‏بريم» 👈 كه نه «كُرّ» بودن در پاكى و پاك كردن و متنجس نشدن شرط است، و نه هر شرط ديگر، و تنها آب بودن در پاكى و پاك‏ كنندگى و انفعال‏ ناپذيرى كافى است و ديگر هيچ، زيرا «آب» برحسب اصل آفرينش «طهور»: و است. ↩️مسأله‏ 38- اين سه حالت پاكى و پاك‏ كنندگى و تأثيرناپذيرى كه از حالات ذاتى آب است هرگز زوال‏پذير نيست مگر آن‏كه يا از آب بودن بيرون رود مثل گِلْ آب يا گُلاب، و يا آن‏كه رنگ يا بو و يا طعم نجاست را به‏ خود گيرد كه ديگر آبش ننامند، 👈چنان‏كه در حديث مشهور بين شيعه و سنى از پيامبر بزرگوار آمده است كه‏ «خلق‏ اللَّه الماءَ طَهُوراً لا يُنَجِّسُهُ شَىٌ إلّاما غَيَّرَ لَوْنَهُ أوْ طَعْمَهُ أوْ رِيحَهُ» كه نجس شدن آب در انحصار اين‏گونه تغيير- رنگ، مزه و بو- است و ديگر هيچ‏ . مگر نجاستى كه رنگ يا مزه يا بويش را عوض كند، كه به ‏هرحال آب مطلق نخواهد بود، بلكه آبى خواهد بود با قيد خبيث و پليد كه قابلّيت براى تطهير نداشته و آشاميدنش نيز حرام است، و چنان كه مى‏ بينيم در اين تغييرناپذيرى نه شرط است و نه و نه هيچ شرطى ديگر، و تنها آب بودن است و ديگر هيچ، 🔺تأثيرپذيرى و انفعال آب كم‏تر از نه تنها دليلى از كتاب و سنت ندارد بلكه برخلاف اين دو سند اسلامى نيز هست، اضافه بر اين‏كه از نظر صحّى و بهداشتى هم پذيرفته نيست و مساحت و حجم كُر هم در روايات مربوطه‏اش تضادى حيرت‏انگيز دارد كه از نظر مساحت ميان 3* 3 وجب و 5/ 3* 5/ 3* 5/ 3 و از نظر وزن هم اختلاف دارند، 🔻🔻وانگهى برمبناى انفعال آب قليل با برخورد با نجاست، كلًا تطهير نجاست با محال است زيرا در اين برخورد كه نخست اين آب متنجس مى‏شود چگونه اين نجاست را پاك مى‏كند، و اگر هم نخست آن را پاك مى‏كند پس چگونه در همان حال- يا بدتر پس از آن- متنجس مى‏شود؟!!! و در دفعات بعدي چگونه پاك ميكند؟ ✅اختلاف انداز‏ى «كرّ» هم از نظر وزن و هم از نظر مساحت در روايات، خود نيز گواه براين است كه 👈👈«كرّ» اندازه معينّى ندارد، و تنها به ‏معنى آب زياد است در مقايسه با نجاستى كه با آن تماس گرفته و مخلوط با آن شده است، به ‏عنوان مثال يك سطل آب در مقابل دو يا سه قطره خون يا بول كرّ است، و يك كيلو خون در يك حوض ، كه رنگ و طعم و بويش را عوض نكند آن حوض آب كرّ است و هكذا. 📚منبع : رساله نوين کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━