༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
04.mp3
48.85M
❇️#تفقه_در_دین و فهم آن وظیفه #عمومی است.
🛑قسمت دوم
🌴حضرت علی :مانند ستمگران جاهلی نباشید که در خدا تعقل نمیکردند و در دین تفقه، نمیکردند
🍁شهید مطهری:دین به کارزشت و ناپسند امر نمیکند. همه انسانها هم زشت و زیبا را میفهمند.
پس هیچ کارناپسندی را نباید حتی اگرقول #مشهور فقها باشد، انجام داد
در جنگ صفین توسط انها که به حقانیت علی ع در جنگ، شک داشتند، گفتند در جنگ، نگاه میکنیم ببینیم حق با کدام یک از شماست، انگاه وارد عمل میشویم. حضرت تایید کردند و گفتند تفقه در دین همین است.
🎙استاد دکتر رحیم سلیمانی، عضو هیات علمی دانشگاه مفید
@quranpuyan
🔴 بسته شدن #درب_مساجد را در علل زیر بجوئید!
#خروجی_دین» عامل اصلی « #خروج از دین» است
◀️نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت : "امروزه از بین حدود ۷۵ هزار مسجد در کشور، درب تعداد ۵۰ هزار مسجد بسته است که این فاجعهای است که باید بر آن خون گریست!"
✅️ اعتراف نگران کننده ای است !
« #خروجی_دین» عامل اصلی «خروج از دین» است. مردم وقتی به خروجی دین نگاه میکنند نسبت به ورود به دین و یا خروج از دین تصمیم میگیرند.
🔻 روا نیست که تمام توجه به دشمنیِ دشمن باشد و از جریانات داخلی غفلت شود .
اگر خروجی تریبون ها و شخصیت های دینی یکی از موارد سه گانه ذیل باشد ، دین داری تضعیف میشود و به قول این آقا "،درب مساجد بسته میشود" ؛
⬅️ علت اول: #تحقیر_انسانها به نام دین!
مثلا مرحوم آیت الله مصباح بعنوان یکی از نظریه پردازان قدرت در جامعه می نویسد: «دوست داشتن وطن؛ امر کوچکی است که در برخی از حیوانات هم دیده می شود». خوب این تعبیرات چه بر سر رابطه مردم با دین می آورد؟
یا یکی از اعضای مجلس خبرگان می گوید: «بی حجاب در بند شهوات دیگران است».
یا خود همین نماینده رئیس جمهور در سخنرانی در قم گفته: «تامین مالی زنان، عامل طغیان در خانواده است». خوب اینها چه اثری بر دینداری بخش بزرگی از جامعه می گذارد؟
⬅️ علت دوم: #تحریف مفاهیم دینی و عرضه آن به عنوان آموزه های دینی!
مرحوم علامه طباطبایی در المیزان می نویسد: « #تصرف در تعالیم دینی موجب #نابودی انسانیت و #دین می شود»؛ یعنی اگر ما آموزه های دینی را تحریف کنیم دین، انسانیت و اخلاق را نابود می کند.
مثلا واژه دینی "کفر" ، "ارتداد" و یا "محارب" را که تحقق آن در یک فرد دارای شرائط بسیار دشوار و نادری است، تحریف می کنند و به مسلمان تهمتِ کافر ، مرتد و محارب می زنند! یا آموزه دینی «امربه معروف ونهی از منکر» را آنگونه تحریف می کنند که موجب دین گریزی بخش بزرگی از جامعه می شود! یا آموزه ای مانند عدالت در اسلام را آنگونه تحریف می کنند که برای توجیه فساد در قدرت حاکم می گوید: در حکومت علی هم فساد وجود داشته است. یعنی به جای حل مشکل، موجب بدبینی به امام علی(ع) می شود.
⬅️علت سوم: محرومیت مردم از زندگی شایسته و ایجاد #فقر بنام دین !
تاثیر "فقر" در تخریب ایمان مردم، غیرقابل انکاست.
پیامبر رحمت (ص) در اواخر عمر، در سخنان مهمی خطاب به حاکمان بعد از خود فرمودند: «مردم را در تنگنا و فشار اقتصادی و فقر نیندازید که اگر مردم فقیر شوند کافر می شوند».
اضافه به این سه علت ، دخالت عوامل دیگری هم هست؛
استاد حضرت آیت الله جوادی آملی اخیراً فرمودند : دختر جوان وقتی #اختلاس دید دیگر به قانون عمل نمیکند!
اگر بنا به علاج باشد ، اصلاح همین موارد مذکور کافی است ."
✍️هادی سروش
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلِله الْاَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا
و نیکوترین نام ها ویژه خداست
پس او را با آن نام ها بخوانید
🌸 سوره اعراف ، آیه ۱۸۰
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-
حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگ های زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
۴۰.#سوره_مبارڪہ_غافر
۴۱.#سوره_مبارڪہ_فصلت
۴۲.#سوره_مبارڪہ_شوری
۴۳.#سوره_مبارڪہ_زخرف
۴۴.#سوره_مبارڪہ_دخان
۴۵.#سوره_مبارڪہ_جاثیه
۴۶.#سوره_مبارڪہ_احقاف
۴۷.#سوره_مبارڪہ_محمد
۴۸.سوره_مبارڪہ_فتح
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_حجرات
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فتح_حجرات
📄#صفحه_515
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_515
❇️در برابر #دشمنان سختگير و در برابر #دوستان مهربان!
💠مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّـهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی عَلی سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً (۲۹/فتح)
🌱محمّد، رسول خداست و كسانی كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند. آنان را پيوسته در ركوع و سجود میبينی، كه فضل و رضوان را از خدا میجويند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمايان است. اين است وصف ايشان در تورات و وصف آنان در انجيل، مانند زراعتی است كه جوانه را از زمين خارج كرده، پس آن را نيرو داده تا سخت شود و بر ساقهی خود بايستد، آن گونه كه كشاورزان را به شگفتی و شادی وامیدارد. تا خداوند به واسطه مؤمنان كفّار را به خشم آورد، ولی خداوند به كسانی از كفّار كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام دهند، وعده آمرزش و پاداشی بزرگ داده است.
🔹 وعدههای الهی شفاف است. (آن پيامبری كه مكتبش بر تمام اديان غالب میشود، محمّد رسول اللّه است.) أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی ... مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ ...
🔹 جهانی شدن مكتب اسلام، به رهبری الهی و يارانی صادق نيازمند است.
لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ ... مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ
🔹 يكی از ابزار و شيوههای تربيت، معرّفی الگوهاست. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ»
🔹 ايمان به رسول خدا، «آمنوا به» گام اول است، مهمترين گام، همراهی با رسول است. «وَ الَّذِينَ مَعَهُ»
🔹 مسلمانان بايد در برابر دشمن؛ خشونت، قاطعيّت، صلابت و شدّت داشته و در برابر ديگر مؤمنان؛ رأفت، مودّت، رحمت و عطوفت، مهر و احساسات داشته باشند. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»
🔹 بیتفاوتی ممنوع، مسلمان بايد مظهر حبّ و بغض باشد. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»
🔹 ملاك مهر و قهر، ايمان و كفر است، نه قوم و قبيله و مال و ثروت. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»
🔹 عبادت، برای ياران پيامبر يك سيره دائمی است، نه يك عمل موسمی. «تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً»
🔹 در جامعه اسلامی، بايد نماز ظهور و بروز داشته باشد، نه مخفی و پنهان.
«تَراهُمْ»
🔹 ركوع و سجود در نماز، دارای محوريّت است. «رُكَّعاً سُجَّداً»
🔹 عبادتی مورد ستايش است كه همراه با كثرت و مداومت باشد. «رُكَّعاً سُجَّداً»
🔹 بخشهايی از تورات و انجيل فعلی، دست نخورده و تحريف نشده است، لذا قرآن در مواردی به آنها استناد میكند. ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ ... الْإِنْجِيلِ
🔹 در كتب آسمانی قبل نيز پيشگويیهايی بوده است. در تورات و انجيل، سيمای ياران پيامبر اسلام مطرح شده است. ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ ... الْإِنْجِيلِ
🔹 مثالهای كتب آسمانی، طبيعی، همهجايی، همه فهم، در دسترس و قابل تجربه است. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ ...
🔹 رشدی پايدار است كه طبيعی، مستقل و تدريجی باشد. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ ...
🔹 جامعه اسلامی بايد خودكفا، مستحكم و مستقل باشد تا روی پای خود بايستد. «فَاسْتَوی عَلی سُوقِهِ»
🔹 دين از سياست جدا نيست. در كنار ركوع و سجود، موضعگيریهای قاطع و دشمن شكن لازم است. رُكَّعاً سُجَّداً ... لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ
🔹 رشد كمی و كيفی مسلمانان، كفّار را عصبانی میكند. أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ ...
لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ
🔹ركوع و سجود و همگامی با رسول خدا كافی نيست، بايد تمام آن امور برخاسته از ايمان و عمل صالح باشد تا اجر عظيم دريافت شود. «الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً»
🔹 پاداش مؤمنان راستين در وهم نگنجد. «أَجْراً عَظِيماً»
🔹 دفع ضرر، مقدّم بر كسب منفعت است. (اول «مَغْفِرَةً» بعد «اجر عظيم»)
«والحمدللّه ربّ العالمين»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_515
❇️#ادب در #گفتار
💠إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ
🌱بیشتر کسانی که تو را از پشت (دیوارِ) اتاقها صدا میزنند، عقل خود را به کار نمیگیرند.
حجرات - ۴
🔹این آیه برای تاكيد بيشتر، اشاره به نادانی و بیخردی كسانی میكند كه اين دستور الهی را پشت سر میافكنند، و چنين میفرمايد:" كسانی كه تو را از پشت حجرهها بلند صدا میزنند اكثرشان عقل و خرد ندارند"! (إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ).
🔹اين چه عقلی است كه انسان در برابر بزرگترين سفير الهی رعايت ادب نكند، و با صدای بلند و نامؤدبانه، همچون اعراب" بنی تميم" پشت خانه پيامبر ص بيايد، و فرياد زند: يا محمد! يا محمد! اخرج الينا و آن كانون مهر و عطوفت پروردگار را بدينوسيله ايذاء و آزار نمايد.
🔹اصولا هر قدر سطح عقل و خرد انسان بالاتر میرود بر ادب او افزوده میشود، زيرا" ارزشها" و" ضد ارزشها" را بهتر درك میكند، و به همين دليل بی ادبی هميشه نشانه بیخردی است، يا به تعبير ديگر بی ادبی كار حيوان و ادب كار انسان است؟
👈تعبير به" أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ" (غالب آنها نمیفهمند) يا به خاطر اين است كه اكثر در لغت عرب گاه به معنی" همه" میآيد، كه برای رعايت احتياط و ادب اين تعبير را به كار میبرند كه حتی اگر يك نفر مستثنی بوده باشد حق او ضايع نشود، گويی خداوند با اين تعبير میفرمايد: من كه پروردگار شما هستم و به همه چيز احاطه علمی دارم به هنگام سخن گفتن رعايت آداب میكنم، پس شما چرا رعايت نمیكنيد؟
و يا اينكه به راستی در ميان آنها افراد عاقلی بودهاند كه روی عدم توجه و يا عادت هميشگی صدا را بلند میكردند، قرآن از اين طريق به آنها هشدار میدهد كه عقل و فكر خود را به كار گيرند، و ادب را فراموش نكنند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات مهم تفسیری سوره #قصص از تفسیر مرحوم گنجه ای
آیه «فلسفه تاریخ»ی
آیه ۵ و ثلث اول آیه ۶ ، از لحاظ بیان یکی از قوانین تاریخ بشر بسیار قابل توجه است.
به این معنی که کسانی هستند که استعدادها و حقوقی دارند و کسان دیگری جلوی بالفعل شدن استعدادهای آنان را میگیرند و حقوقشان را از آنها باز می دارند. و خداوند چنین اراده نموده که آن گروهی را که مظلوم واقع شده اند مورد حمایت قرار داده و آنها را بالا آورده و نعمتهائی را به راحتی به آنان عطا فرماید.
این مطلب اگر مورد دقت قرار گیرد یک «قانون فلسفه تاریخ»ی است و می تواند در بسیاری از موارد در مناقشات بشری مورد دقت واقع شده و صحت آن دریافته شود.
صحت این مطلب را می توان در سقوط رم ، در فروپاشی شوروی ، در استیلای عجم بر اعراب از قرن سوم هجری به بعد ، در نهضت های استقلال طلبی قرن بیستم ، و خلاصه در موارد بسیار زیادی به رأی العین دید .
و خلاصه اینکه این «قانون» یکی از قوانین تخلف ناپذیری است که برحسب آن می توان آینده را پیشگوئی نمود.
مثلاً می توان در مناقشات بین ملتها بررسی کرد و تعیین نمود که کدام طرف «ضعیف شمرده شده و حقوقش قطع گردیده» است و پیش بینی نمود که بطور حتم ، همان طرف ، در آینده پیروز خواهد گردید .
مثلاً در همین زمان ، «مسئله فلسطین» یکی از آن موارد است و ما در ابتدای سوره اسراء در این خصوص شرحی عرض کرده ایم .
در «آن روزها» هم میتوان اوضاع و احوال پیامبر (ص) و پیروانش را در چارچوب همین قانون به وضوح دید و درک کرد و چون موضوع تقریبا برای همگان آشنا است شرح بیشتری لازم نمیباشد .
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مطهرات و #نجاسات
💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني
🛑قسمت اول:
#آب، به هر اندازه اي پاك و پاك كننده است. مگر اينكه بواسطه غلبه نجاست، بو، رنگ يا طعم ان تغيير كند.
اب #كر و #قليل نداريم.
✅ #آب بهترين پاك كننده پليدىهاى ظاهرى است، و چه زيبا سخنى از امام معصوم عليه السلام است كه «ألْماءُ يُطَهِّرُ وَ لا يُطَهَّرُ» آب پاك مىكند و پاك كننده اى ندارد. و هنگامى هم كه متنجس شد از آب بودن بيرون است، مثلًا زمانى كه #رنگ يا #بو يا #طعم نجاست را به خود گرفته و مغلوب نجاست گردد، چنان كه در خبر نيز آمده 👈«مادامى كه آب بر نجاست غالب باشد- به طورى كه آنرا در خود محو و ناچيز كند- هرگز متنجس نمىشود، و تنها هنگامى كه نجاست بر آب غلبه كرد اينجا است كه متنجس مىشود. كه ديگر آب نخواهد بود چون از اطلاق خود خارج شده است.»
↩️مسأله ى 37- آنچه آب است هر جا و #هر_اندازه و به هرگونه كه باشد برحسب نص دو آيه ى قرآنى هم پاك و هم پاك كننده است كه «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً» (سوره فرقان، آيه 48) «لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ» (سوره انفال، آيه 11) «از آسمان آبِ طهور كه ناپاكها و ناپاكيزگىها را با آن پاك كند فرستاديم» و چون تقريباً تمامى آبهاى زمين از همان آبِ طهور آسمانى است كه «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّا عَلى ذَهابٍ بِهِ لَقادِرُونَ» (سورهى مؤمنون، آيه 18) «و از آسمان آبى فرو فرستاديم و در زمين ساكنش كرديم و اگر بخواهيم آنرا باز پس مىبريم»
👈 كه نه «كُرّ» بودن در پاكى و پاك كردن و متنجس نشدن شرط است، و نه هر شرط ديگر، و تنها آب بودن در پاكى و پاك كنندگى و انفعال ناپذيرى كافى است و ديگر هيچ، زيرا «آب» برحسب اصل آفرينش «طهور»: #پاك و #پاك_كننده است.
↩️مسأله 38- اين سه حالت پاكى و پاك كنندگى و تأثيرناپذيرى كه از حالات ذاتى آب است هرگز زوالپذير نيست مگر آنكه يا از آب بودن بيرون رود مثل گِلْ آب يا گُلاب، و يا آنكه رنگ يا بو و يا طعم نجاست را به خود گيرد كه ديگر آبش ننامند،
👈چنانكه در حديث مشهور بين شيعه و سنى از پيامبر بزرگوار آمده است كه
«خلق اللَّه الماءَ طَهُوراً لا يُنَجِّسُهُ شَىٌ إلّاما غَيَّرَ لَوْنَهُ أوْ طَعْمَهُ أوْ رِيحَهُ» كه نجس شدن آب در انحصار اينگونه تغيير- رنگ، مزه و بو- است و ديگر هيچ .
مگر نجاستى كه رنگ يا مزه يا بويش را عوض كند، كه به هرحال آب مطلق نخواهد بود، بلكه آبى خواهد بود با قيد خبيث و پليد كه قابلّيت براى تطهير نداشته و آشاميدنش نيز حرام است،
و چنان كه مى بينيم در اين تغييرناپذيرى نه #مساحت شرط است و نه #وزن و نه هيچ شرطى ديگر، و تنها آب بودن است و ديگر هيچ،
🔺تأثيرپذيرى و انفعال آب كمتر از #كر نه تنها دليلى از كتاب و سنت ندارد بلكه برخلاف اين دو سند اسلامى نيز هست، اضافه بر اينكه از نظر صحّى و بهداشتى هم پذيرفته نيست و مساحت و حجم كُر هم در روايات مربوطهاش تضادى حيرتانگيز دارد كه از نظر مساحت ميان 3* 3 وجب و 5/ 3* 5/ 3* 5/ 3 #وجب و از نظر وزن هم اختلاف دارند،
🔻🔻وانگهى برمبناى انفعال آب قليل با برخورد با نجاست، كلًا تطهير نجاست با #آب_قليل محال است زيرا در اين برخورد كه نخست اين آب متنجس مىشود چگونه اين نجاست را پاك مىكند، و اگر هم نخست آن را پاك مىكند پس چگونه در همان حال- يا بدتر پس از آن- متنجس مىشود؟!!! و در دفعات بعدي چگونه پاك ميكند؟
✅اختلاف اندازى «كرّ» هم از نظر وزن و هم از نظر مساحت در روايات، خود نيز گواه براين است كه
👈👈«كرّ» اندازه معينّى ندارد، و تنها به معنى آب زياد است در مقايسه با نجاستى كه با آن تماس گرفته و مخلوط با آن شده است، به عنوان مثال يك سطل آب در مقابل دو يا سه قطره خون يا بول كرّ است، و يك كيلو خون در يك حوض #آب، كه رنگ و طعم و بويش را عوض نكند آن حوض آب كرّ است و هكذا.
📚منبع : رساله نوين
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
❤بسم الله الرحمن الرحیم❤
یَا أَقْرَبَ مِنْ کُلِّ قَرِیبٍ
ای نزدیکتر از هر نزدیک
🌹دعای جوشن کبیر
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حجرات آیات 5 تا 11
📄#صفحه_516
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan