eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ و بزرگترين سد راه كفار! 💠‏إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلی‌ رَسُولِهِ وَ عَلَی الْمُؤْمِنِينَ وَ أَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوی‌ وَ كانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيماً (۲۶/فتح) ‏ 🌱به خاطر بياوريد هنگامی را كه كافران در دلهای خود خشم و نخوت جاهليت داشتند، و (در مقابل) خداوند آرامش و سكينه را بر رسول خود و مؤمنان نازل فرمود، و آنها را به تقوی ملزم ساخت كه از هر كس شايسته‌تر و اهل و محل آن بودند، و خداوند به هر چيز عالم است. ‏ 🔹‌‏نخست به يكی از مهمترين عوامل بازدارنده كفار از ايمان به خدا و پيامبر ص و تسليم در مقابل حق و عدالت اشاره كرده، می‌گويد:" بخاطر بياوريد هنگامی كه كافران در دلهای خود نخوت و خشم جاهليت را قرار دادند (إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ). و بخاطر آن مانع ورود پيامبر ص و مؤمنان به خانه خدا و انجام مراسم عمره و قربانی شدند، و گفتند اگر اينها كه در ميدان جنگ پدران و برادران ما را كشته‌اند وارد سرزمين و خانه‌های ما شوند و سالم باز گردند، عرب در باره ما چه خواهد گفت؟ و چه اعتبار و حيثيتی برای ما باقی می‌ماند؟ 🔹‏اين كبر و غرور و تعصب و خشم جاهلی، حتی مانع از آن شد كه هنگام تنظيم صلح نامه" حديبيه" نام خدا را به صورت‌" بسم اللَّه الرحمن الرحيم" بنويسند، بياورند، با اينكه آداب و سنن آنها می‌گفت كه زيارت خانه خدا برای همه مجاز، و سرزمين مكه حرم امن است، حتی اگر كسی قاتل پدر خويش را در آن سرزمين يا در مراسم حج و عمره می‌ديد مزاحم او نمی‌شد. 🔹‏آنها با اين عمل هم احترام خانه خدا و حرم امن او را شكستند، و هم سنتهای خود را زير پا گذاشتند، و هم پرده ضخيمی ميان خود و حقيقت كشيدند و چنين است اثرات مرگبار" حميتهای جاهليت"!" 🔹حميت" در اصل از ماده" حمی" (بر وزن حمد) به معنی حرارتی است كه از آتش يا خورشيد يا بدن انسان و مانند آن به وجود می‌آيد، و به همين دليل به حالت" تب"" حمی" (بر وزن كبری) گفته می‌شود، و به حالت خشم و همچنين نخوت و" تعصب خشم‌آلود" نيز" حميت" می‌گويند. 🔹‏اين حالتی است كه بر اثر جهل و كوتاهی فكر و انحطاط فرهنگی مخصوصا در ميان" اقوام جاهلی" فراوان است، و سرچشمه بسياری از جنگها و خونريزيهای آنها می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️وعده بر همه 💠‏هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‌ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفی‌ بِاللَّهِ شَهِيداً (۲۸/فتح) 🌱‏او كسی است كه پيامبرش را همراه با هدايت و دين حق فرستاد، تا آن را بر همه اديان پيروز كند و كافی است كه خداوند گواه اين موضوع باشد. ‏👈اين پيروزی، هم می‌تواند از جهت علمی، منطقی وغلبه در استدلال باشد، كه همشيه چنين بوده، و هم اشاره به آينده تاريخ باشد كه اسلام جهان را فراخواهد گرفت و وارثان زمين، بندگان صالح خواهند بود، چنانكه قدرت اسلام در نيم قرن اول هجری، بخش بزرگی از زمين را فراگرفت. ‏آينده تاريخ از نظر ما بسيار روشن و قطعی است و با ظهور حضرت مهدی عليه السلام آخرين امام معصوم از اهل بيت پيامبر، دنيا پر از عدل و داد خواهد شد. 🔹غلبه حق بر باطل، آرمانی است كه تنها خداوند می‌تواند آن را محقّق سازد. ‏«هُوَ الَّذِي» 🔹رمز پيروزی اسلام، هدايت الهی و حقانيّت راه است. «أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‌ وَ دِينِ الْحَقِّ» ‏🔹در شرايط سخت، نويد و اميد دادن لازم است. (زمانی كه كفّار مكّه به مسلمانان اجازه ورود به مسجد الحرام را نمی‌دهند، خداوند نويد پيروزی بر تمام جهان را می‌دهد كه شما نه تنها بر مشركان مكّه بلكه بر تمام اديان جهان، غالب خواهيد شد.) «لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ» ‏🔹تمام اديان گذشته، برای برهه‌ای از زمان بوده است. «لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ» ‏🔹قرآن از آينده تاريخ و جهانی شدن اسلام خبر می‌دهد. «لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ» ‏🔹پذيرش مردم مهم نيست، گواه بودن خداوند كافی است. «كَفی‌ بِاللَّهِ شَهِيداً» 🔹اگر به الوهيّت او ايمان داريد، به وعده‌های او نيز اعتماد كنيد. «كَفی‌ بِاللَّهِ شَهِيداً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۴ إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ   فرعون در سرزمين [مصر] چیرگی یافت و [برای جلوگيری از اتحاد و تشکل مردم] شهروندانش را پراکنده ساخت ۴ [با اين شيوه که] گروهی از آنها [بني‌اسرائيل] را به ضعف و زبونی مي‌کشاند [تا اين حدّ که] پسران‌شان را سر مي‌بريد ۵ و زنان‌شان را [برای کلفتی يا کامجويی] زنده نگه مي‌داشت، او به راستی از تبه‌کاران بود.  ۴- «شِيعْ» جمع «شيعه» به معنای فرقه‌های مختلف است. در اين کلمه معنای مشايعت و پيروی از کسی نهفته است. در قرآن آمده است: از مشركين نباشيد، همان کسانی که دين‌شان را پراکنده ساختند و فرقه فرقه شدند و هر حزبی به آنچه خود به دست آورده متکبرانه دلخوش است. فرعون ملت خويش را از وحدت پيرامون حق بازداشت و از نظر فکری و ایمانی گرفتار تشتت آراء و افکارشان کرد. ۵- البته اگر قرار بود فرعون همه اولاد ذکور را سر ببرد، نیروی کاری برای او باقی نمي‌ماند. بر حسب آيه ۲۵ سوره غافر (۴۰:۲۵) او از اين حربه در مورد جوانانی که ايمان مي‌آوردند استفاده مي‌کرد. قصص : ۵ وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ  و ما [نيز] مي‌خواستيم ۶ بر کسانی که در زمين [=شهر و ديار خود] به ضعف و زبونی کشيده شده‌اند، نعمت رهائی و آزادی بخشيم ۷ و آنها را در مقام پيشوائی [=حاكميت بر سرنوشت خويش] و ميراث بری [=مالکيت بر سرزمين خود] قرار دهيم.  ۶- افعال مضارع: نريد، نمن، نجعل، و نُري، تماماً مضارع است که دلالت بر استمرار و هميشگی بودن چنين اراده‌ای در همه جوامع بشری مي‌کند. ۷- معنای اصلی منت از ريشه «مَنّ»، نعمت گرانی است که باعث رفع گرفتاری و پريشانی شخص مي‌گردد، و چه گرفتاری و رنجی بدتر از اسارت در چنگال رژيمی ستمگر که مخالفين خود را سرکوب مي‌کند. از آيات ۴ سوره محمد (۴۷:۴) و ۳۹ سوره ص (۳۸:۳۹) ، که کلمه «مَنّ» را در برابر اسير کردن و به بند کشيدن آورده است، مي‌توان مفهوم آزادسازی و رهائی از اسارت و مشکلات را در اين کلمه به خوبی دريافت. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️امویان در برابر اعتراض مردم می گفتند،وضع موجود، حکام جور، را دامن زدند تا بر مردم را توجیه کنند 👈 بیان دیگری که مرحوم حاج آقا رضا همدانی (رضوان الله تعالی علیه) دارند که آن هم خیلی شیرین است و است؛ فرمودند به اینکه را خیلی ترویج کردند، برای اینکه با حکومت اینها می ‌ساخت، 🍂 به مردم می‌ گفتند که آنچه می‌ بینید کار خداست، کار خداست چرا به ما اعتراض می ‌کنید؟ جبر برای یک وسیله خوبی است. ایشان در همان کتاب شریف طهارتشان دارند: اموی و مروانی جبر را دامن زدند تا سیئات خودشان را توجیه کنند، بر مردم را توجیه کنند و بگویند این کار، کار خداست. 🔹 اصل این فکر در زمان وجود مبارک حضرت امیر رواج داشت. سؤال کردند که آیا این به قضای الهی است یا نه؟ ما مختاریم یا نه؟ «أَ كَانَ مَسِیرُنَا إِلَی الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ [قَدَرِهِ‏] قَدَرٍ»؟ 🌴حضرت فرمود: «وَیحَكَ لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً»؛ تو خیال کردی که اگر ما می ‌گوییم قضا و قدر یعنی دست ما بسته است؟ نخیر! ما «بین الجبر و التفویض» مختاریم، اختیار ما با ، اختیار ما با تنظیم شده است. 💠خدای سبحان دو تا اراده دارد، یک اراده در تدبیر کل نظام که این اراده تکوینی است و یک اراده تشریعی دارد که از بشر می‌ خواهد که فلان کار خیر را انجام بدهد و از فلان کار شرّ بپرهیزد. آن کاری که از اراده و اختیار بشر فاصله است، آن می ‌شود اراده تشریعی. خدا می‌ خواهد عدل، عقل، نماز و روزه محقق بشود اما به دست ما؛ این می ‌شود اراده تشریعی. کل جریان را که کارهای آسمان و زمین و تکوین است خودش اراده می ‌کند که می‌ شود اراده تکوینی. فرمود او اراده می ‌کند ولی از راه اراده ما اراده می‌ کند، نه اینکه ما هیچ سهمی نداشته باشیم در این کارها و کارها را مستقیماً او انجام بدهد. 🎙ایت اله جوادی املی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ 🌹سَلامُ اللّٰهِ الْكامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعامُّ، وَصَلَواتُهُ الدَّائِمَةُ وَبَرَكاتُهُ الْقائِمَةُ التَّامَّةُ عَلىٰ حُجَّةِ اللّٰهِ وَوَ لِيِّهِ فِى أَرْضِهِ وَبِلادِهِ، وَخَلِيفَتِهِ عَلىٰ خَلْقِهِ وَعِبادِهِ، وَسُلالَةِ النُّبُوَّةِ وَبَقِيَّةِ الْعِتْرَةِ وَالصَّفْوَةِ، صاحِبِ الزَّمانِ، وَمُظْهِرِ الْإِيمانِ، وَمُلَقِّنِ أَحْكامِ الْقُرْآنِ، وَمُطَهِّرِ الْأَرْضِ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ، الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ.وَابْنِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ، سلام کامل، تمام، همه‌جانبه و فراگیر خدا و درود همیشگی و برکات پاینده و برازنده حق بر حجت خدا و جانشین او در زمین و تمامی سرزمین‌ها و جانشین او بر همه خلق و بندگان، آن‌که از نسل نبوّت و باقیمانده عترت و از برگزیدگان است، صاحب زمان و آشکار کننده ایمان و تدریس‌کننده احکام قرآن و پاک کننده زمین و گستراننده عدالت در طول و عرض جهان. حجّت پایدار، مهدی، آن امام مورد انتظار، پسندیده  و فرزند امامان پاک. فرازی از دعای «الکامل التام»، استغاثه به امام زمان (ع) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
04.mp3
48.85M
❇️ و فهم آن وظیفه است. 🛑قسمت دوم 🌴حضرت علی :مانند ستمگران جاهلی نباشید که در خدا تعقل نمیکردند و در دین تفقه، نمیکردند 🍁‌شهید مطهری:دین به کارز‌شت و ناپسند امر نمیکند. همه انسانها هم زشت و زیبا را میفهمند. پس هیچ کارناپسندی را نباید حتی اگرقول فقها باشد، انجام داد در جنگ صفین توسط انها که به حقانیت علی ع در جنگ، شک داشتند، گفتند در جنگ، نگاه میکنیم ببینیم حق با کدام یک از شماست، انگاه وارد عمل میشویم. حضرت تایید کردند و گفتند تفقه در دین همین است. 🎙استاد دکتر رحیم سلیمانی، عضو هیات علمی دانشگاه مفید @quranpuyan
🔴 بسته شدن را در علل زیر بجوئید! » عامل اصلی « از دین» است ◀️نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت : "امروزه از بین حدود ۷۵ هزار مسجد در کشور، درب تعداد ۵۰ هزار مسجد بسته است که این فاجعه‌ای است که باید بر آن خون گریست!" ✅️ اعتراف نگران کننده ای است ! « » عامل اصلی «خروج از دین» است. مردم وقتی به خروجی دین نگاه میکنند نسبت به ورود به دین و یا خروج از دین تصمیم میگیرند. 🔻 روا نیست که تمام توجه به دشمنیِ دشمن باشد و از جریانات داخلی غفلت شود . اگر خروجی تریبون ها و شخصیت های دینی یکی از موارد سه گانه ذیل باشد ، دین داری تضعیف میشود و به قول این آقا "،درب مساجد بسته میشود" ؛ ⬅️ علت اول: به نام دین! مثلا مرحوم آیت الله مصباح بعنوان یکی از نظریه پردازان قدرت در جامعه می نویسد: «دوست داشتن وطن؛ امر کوچکی است که در برخی از حیوانات هم دیده می شود». خوب این تعبیرات چه بر سر رابطه مردم با دین می آورد؟ یا یکی از اعضای مجلس خبرگان می گوید: «بی حجاب در بند شهوات دیگران است». یا خود همین نماینده رئیس جمهور در سخنرانی در قم گفته: «تامین مالی زنان، عامل طغیان در خانواده است». خوب اینها چه اثری بر دینداری بخش بزرگی از جامعه می گذارد؟ ⬅️ علت دوم: مفاهیم دینی و عرضه آن به عنوان آموزه های دینی! مرحوم علامه طباطبایی در المیزان می نویسد: « در تعالیم دینی موجب انسانیت و می شود»؛ یعنی اگر ما آموزه های دینی را تحریف کنیم دین، انسانیت و اخلاق را نابود می کند. مثلا واژه دینی "کفر" ، "ارتداد" و یا "محارب" را که تحقق آن در یک فرد دارای شرائط بسیار دشوار و نادری است، تحریف می کنند و به مسلمان تهمتِ کافر ، مرتد و محارب می زنند! یا آموزه دینی «امربه معروف ونهی از منکر» را آنگونه تحریف می کنند که موجب دین گریزی بخش بزرگی از جامعه می شود! یا آموزه ای مانند عدالت در اسلام را آنگونه تحریف می کنند که برای توجیه فساد در قدرت حاکم می گوید: در حکومت علی هم فساد وجود داشته است. یعنی به جای حل مشکل، موجب بدبینی به امام علی(ع) می شود. ⬅️علت سوم: محرومیت مردم از زندگی شایسته و ایجاد بنام دین ! تاثیر "فقر" در تخریب ایمان مردم، غیرقابل انکاست. پیامبر رحمت (ص) در اواخر عمر، در سخنان مهمی خطاب به حاکمان بعد از خود فرمودند: «مردم را در تنگنا و فشار اقتصادی و فقر نیندازید که اگر مردم فقیر شوند کافر می شوند». اضافه به این سه علت ، دخالت عوامل دیگری هم هست؛ استاد حضرت آیت الله جوادی آملی اخیراً فرمودند : دختر جوان وقتی دید دیگر به قانون عمل نمیکند! اگر بنا به علاج باشد ، اصلاح همین موارد مذکور کافی است ." ✍️هادی سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
بسم الله الرحمن الرحیم وَلِله الْاَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا و نیکوترین نام ها ویژه خداست پس او را با آن نام ها بخوانید 🌸 سوره اعراف ، آیه ۱۸۰ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء- حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از های زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ۴۲. ۴۳. ۴۴. ۴۵. ۴۶. ۴۷. ۴۸.سوره‌_مبارڪہ_فتح ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در برابر سختگير و در برابر مهربان! 💠مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّـهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی‌ عَلی‌ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً (۲۹/فتح) 🌱‏محمّد، رسول خداست و كسانی كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند. آنان را پيوسته در ركوع و سجود می‌بينی، كه فضل و رضوان را از خدا می‌جويند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمايان است. اين‌ است وصف ايشان در تورات و وصف آنان در انجيل، مانند زراعتی است كه جوانه را از زمين خارج كرده، پس آن را نيرو داده تا سخت شود و بر ساقه‌ی خود بايستد، آن گونه كه كشاورزان را به شگفتی و شادی وامی‌دارد. تا خداوند به واسطه مؤمنان كفّار را به خشم آورد، ولی خداوند به كسانی از كفّار كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام دهند، وعده آمرزش و پاداشی بزرگ داده است. 🔹 وعده‌های الهی شفاف است. (آن پيامبری كه مكتبش بر تمام اديان غالب می‌شود، محمّد رسول اللّه است.) أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‌ ... مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ‌ ... 🔹 جهانی شدن مكتب اسلام، به رهبری الهی و يارانی صادق نيازمند است. ‏لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ‌ ... مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ‌ ‏ 🔹 يكی از ابزار و شيوه‌های تربيت، معرّفی الگوهاست. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ» ‏ 🔹 ايمان به رسول خدا، «آمنوا به» گام اول است، مهم‌ترين گام، همراهی با رسول است. «وَ الَّذِينَ مَعَهُ» 🔹 مسلمانان بايد در برابر دشمن؛ خشونت، قاطعيّت، صلابت و شدّت داشته و در برابر ديگر مؤمنان؛ رأفت، مودّت، رحمت و عطوفت، مهر و احساسات داشته باشند. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» ‏ 🔹 بی‌تفاوتی ممنوع، مسلمان بايد مظهر حبّ و بغض باشد. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» ‏ 🔹 ملاك مهر و قهر، ايمان و كفر است، نه قوم و قبيله و مال و ثروت. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» 🔹 عبادت، برای ياران پيامبر يك سيره دائمی است، نه يك عمل موسمی. «تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً» ‏ 🔹 در جامعه اسلامی، بايد نماز ظهور و بروز داشته باشد، نه مخفی و پنهان. ‏«تَراهُمْ» ‏ 🔹 ركوع و سجود در نماز، دارای محوريّت است. «رُكَّعاً سُجَّداً» ‏ 🔹 عبادتی مورد ستايش است كه همراه با كثرت و مداومت باشد. «رُكَّعاً سُجَّداً» ‏ 🔹 بخش‌هايی از تورات و انجيل فعلی، دست نخورده و تحريف نشده است، لذا قرآن در مواردی به آنها استناد می‌كند. ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ ... الْإِنْجِيلِ‌ ‏ 🔹 در كتب آسمانی قبل نيز پيش‌گويی‌هايی بوده است. در تورات و انجيل، سيمای ياران پيامبر اسلام مطرح شده است. ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ ... الْإِنْجِيلِ‌ ‏ 🔹 مثال‌های كتب آسمانی، طبيعی، همه‌جايی، همه فهم، در دسترس و قابل تجربه است. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ‌ ... ‏ 🔹 رشدی پايدار است كه طبيعی، مستقل و تدريجی باشد. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ‌ ... ‏ 🔹 جامعه اسلامی بايد خودكفا، مستحكم و مستقل باشد تا روی پای خود بايستد. «فَاسْتَوی‌ عَلی‌ سُوقِهِ» ‏ 🔹 دين از سياست جدا نيست. در كنار ركوع و سجود، موضع‌گيری‌های قاطع و دشمن شكن لازم است. رُكَّعاً سُجَّداً ... لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ‏ 🔹 رشد كمی و كيفی مسلمانان، كفّار را عصبانی می‌كند. أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ‌ ... ‏لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ‏ 🔹ركوع و سجود و همگامی با رسول خدا كافی نيست، بايد تمام آن امور برخاسته از ايمان و عمل صالح باشد تا اجر عظيم دريافت شود. «الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً» ‏ 🔹 پاداش مؤمنان راستين در وهم نگنجد. «أَجْراً عَظِيماً» ‏ 🔹 دفع ضرر، مقدّم بر كسب منفعت است. (اول‌ «مَغْفِرَةً» بعد «اجر عظيم») ‏«والحمدللّه ربّ العالمين» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در 💠إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ 🌱بیشتر کسانی ‌که تو را از پشت (دیوارِ) اتاق‌ها صدا می‌زنند، عقل خود را به کار نمی‌گیرند. حجرات - ۴ 🔹این آیه برای تاكيد بيشتر، اشاره به نادانی و بی‌خردی كسانی می‌كند كه اين دستور الهی را پشت سر می‌افكنند، و چنين می‌فرمايد:" كسانی كه تو را از پشت حجره‌ها بلند صدا می‌زنند اكثرشان عقل و خرد ندارند"! (إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ‌). 🔹‏اين چه عقلی است كه انسان در برابر بزرگترين سفير الهی رعايت ادب نكند، و با صدای بلند و نامؤدبانه، همچون اعراب" بنی تميم" پشت خانه پيامبر ص بيايد، و فرياد زند: يا محمد! يا محمد! اخرج الينا و آن كانون مهر و عطوفت پروردگار را بدينوسيله ايذاء و آزار نمايد. 🔹‏اصولا هر قدر سطح عقل و خرد انسان بالاتر می‌رود بر ادب او افزوده می‌شود، زيرا" ارزشها" و" ضد ارزشها" را بهتر درك می‌كند، و به همين دليل بی ادبی هميشه نشانه بی‌خردی است، يا به تعبير ديگر بی ادبی كار حيوان و ادب‌ كار انسان است؟ 👈‏تعبير به" أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ‌" (غالب آنها نمی‌فهمند) يا به خاطر اين است كه اكثر در لغت عرب گاه به معنی" همه" می‌آيد، كه برای رعايت احتياط و ادب اين تعبير را به كار می‌برند كه حتی اگر يك نفر مستثنی بوده باشد حق او ضايع نشود، گويی خداوند با اين تعبير می‌فرمايد: من كه پروردگار شما هستم و به همه چيز احاطه علمی دارم به هنگام سخن گفتن رعايت آداب می‌كنم، پس شما چرا رعايت نمی‌كنيد؟ ‏و يا اينكه به راستی در ميان آنها افراد عاقلی بوده‌اند كه روی عدم توجه و يا عادت هميشگی صدا را بلند می‌كردند، قرآن از اين طريق به آنها هشدار می‌دهد كه عقل و فكر خود را به كار گيرند، و ادب را فراموش نكنند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره از تفسیر مرحوم گنجه ای آیه «فلسفه تاریخ»ی آیه ۵ و ثلث اول آیه ۶ ، از لحاظ بیان یکی از قوانین تاریخ بشر بسیار قابل توجه است. به این معنی که کسانی هستند که استعدادها و حقوقی دارند و کسان دیگری جلوی بالفعل شدن استعدادهای آنان را می‌گیرند و حقوقشان را از آنها باز می دارند. و خداوند چنین اراده نموده که آن گروهی را که مظلوم واقع شده اند مورد حمایت قرار داده و آنها را بالا آورده و نعمتهائی را به راحتی به آنان عطا فرماید. این مطلب اگر مورد دقت قرار گیرد یک «قانون فلسفه تاریخ»ی است و می تواند در بسیاری از موارد در مناقشات بشری مورد دقت واقع شده و صحت آن دریافته شود. صحت این مطلب را می توان در سقوط رم ، در فروپاشی شوروی ، در استیلای عجم بر اعراب از قرن سوم هجری به بعد ، در نهضت های استقلال طلبی قرن بیستم ، و خلاصه در موارد بسیار زیادی به رأی العین دید . و خلاصه اینکه این «قانون» یکی از قوانین تخلف ناپذیری است که برحسب آن می توان آینده را پیشگوئی نمود. مثلاً می توان در مناقشات بین ملتها بررسی کرد و تعیین نمود که کدام طرف «ضعیف شمرده شده و حقوقش قطع گردیده» است و پیش بینی نمود که بطور حتم ، همان طرف ، در آینده پیروز خواهد گردید . مثلاً در همین زمان ، «مسئله فلسطین» یکی از آن موارد است و ما در ابتدای سوره اسراء در این خصوص شرحی عرض کرده‌ ایم . در «آن روزها» هم میتوان اوضاع و احوال پیامبر (ص) و پیروانش را در چارچوب همین قانون به وضوح دید و درک کرد و چون موضوع تقریبا برای همگان آشنا است شرح بیشتری لازم نمیباشد . https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛