#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_519
❇️از #رگ_گردن به ما نزدیکتر!!
💠وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
🌱بهراستی که انسان را آفریدیم و از آنچه نَفْسَش، آهسته و پنهانی به او میگوید، آگاهیم، و ما از رگ گردنش به او نزدیکتریم؛
ق - ۱۶
🔹او خالق است، و خلقتش دائم و مستمر، و ما در جميع حالات وابسته به وجود او هستيم، با اين حال چگونه ممكن است او از ظاهر و باطن ما بيخبر باشد؟! و در ذيل آيه برای روشنتر ساختن مطلب میافزايد:" و ما به او از رگ قلبش نيز نزديكتريم" (وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ).
👌چه تعبير جالب و تكان دهندهای، حيات جسمانی ما وابسته به رگی است كه خون را به طور مرتب از يك سو وارد قلب و از يك سو خارج كرده به تمام اعضا میرساند كه اگر يك لحظه در عمل آن وقفه رخ دهد فورا مرگ به سراغ انسان میآيد. خداوند از رگ قلب ما نيز به ما نزديكتر است.
🔹اين همان است كه در جای ديگر میگويد: وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ:" بدانيد خداوند بين انسان و قلب او حائل میشود، و همه شما نزد او در قيامت جمع خواهيد شد" (انفال ۲۴).
🔹البته همه اينها تشبيه است و قرب خداوند از اينهم برتر و بالاتر است، هر چند مثالی از اينها رساتر در محسوسات پيدا نمیشود.
🔹با اين احاطه علمی خداوند، و بودن ما در قبضه قدرت او، تكليف ما روشن است، نه افعال و گفتار ما از او پنهان است، و نه انديشهها و نيات، و حتی وسوسههايی كه از قلب ما میگذرد.
👈توجه به اين واقعيت انسان را بيدار میكند، و به مسئوليت سنگين و پرونده دقيق او در دادگاه عدل الهی آشنا میسازد، و از انسان بيخبر و بی تفاوت، موجودی هوشيار و سر به راه و متعهد و با تقوا به وجود میآورد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_519
❇️امان از #دوست و #همنشین_بد!!
💠قالَ قَرِينُهُ رَبَّنا ما أَطْغَيْتُهُ وَ لكِنْ كانَ فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ (۲۷) قالَ لا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ وَ قَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُمْ بِالْوَعِيدِ (۲۸) ما يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَ ما أَنَا بِظَلاَّمٍ لِلْعَبِيدِ (۲۹)
🌱(شیطانی که در دنیا) همراهش (بود،) میگوید: «پروردگارا، من او را به طغیانگری وانداشتم؛ بلکه او خودش در گمراهی دور و درازی قرار داشت.» (۲۷) (خدا) میفرماید: «در پیشگاه من، با یکدیگر بگو و مگو نکنید؛ حال آنکه من پیش از این شما را تهدید کرده بودم؛ (۲۸) فرمانِ (عذاب کافران،) نزد من تغییر نخواهد کرد و من به هیچ وجه به بندگان خود ظلم نمیکنم.» (۲۹)
ق [۲۷-۲۹]
👈يكی از عوامل دوزخی شدن انسان، دوست و همنشين بد است، چنانكه قرآن در اين آيات، از شيطان به عنوان همنشينی كه انسان را به دوزخ میافكند نام برده است. يكی از نالههای دوزخيان در قيامت، اظهار ندامت از گرفتن دوستان بد در دنياست، چنانكه قرآن سخن آنان را چنين بيان میفرمايد: «يا وَيْلَتی لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلًا» ای كاش! فلانی را به دوستی نمیگرفتم.
🔹دوست و رفيق بد، انسان را به كجا میكشاند؛ انسانی كه میتوانست با ابرار همنشين باشد، همراه و همنشين شيطان گرديده است. «قَرِينُهُ»
🔹ابليس، به ربوبيّت خدا معترف است. «قالَ قَرِينُهُ رَبَّنا»
🔹به هوش باشيم كه ابليس در قيامت از خود سلب مسئوليّت میكند و از منحرفان تبرّی میجويد. «ما أَطْغَيْتُهُ»
🔹ابليس كار خود را تنها در محدوده دعوت و وسوسه میداند، نه اجبار مردم.
«ما أَطْغَيْتُهُ»
🔹كار انسان به جايی میرسد كه شيطان او را گمراه میشمرد. قالَ قَرِينُهُ ... فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ
🔹دوزخيان در قيامت با ابليس جدال و تخاصم دارند. «لا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ»
🔹به جای جدال و مخاصمه با شيطان در قيامت كه سودی ندارد، در دنيا به ستيز با او برخيزيم. «لا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ»
🔹قهر خدا، بعد از اتمام حجت است. أَلْقِيا فِي جَهَنَّمَ ... قَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُمْ بِالْوَعِيدِ
🔹گفتگوها و جرّ و بحثها در قيامت، حكم الهی را تغيير نمیدهد و سبب بازنگری و تجديد نظر در حكم نمیشود. «ما يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ»
🔹تغيير حكم و تخفيف كيفر ظالم، سبب ظلم به مظلومان است. «ما يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَ ما أَنَا بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣ تدبر در سوره #قصص
❓آيا آيات ۵ و ۶ سوره قصص يك اصل كلي است يا مخصوص مستضعفان بنی اسراييل؟
پاسخ ۲ :
كلمه" نريد" حكايت حال گذشته است، يعنی با اينكه مضارع است و معنای" میخواهيم" را میدهد، و ليكن چون در حكايت حال گذشته استعمال شده معنای" خواستيم" را افاده میكند.
و جمله" وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً" عطف تفسير است برای" نمن" و همچنين جملات ديگری كه بعد از آن پی در پی آمده، همه منت مذكور را تفسير میكنند.
معنايش اين است كه: جوی كه ما موسی (ع) را در آن پروريديم جو علو فرعون در زمين و تفرقه افكنی وی در ميان مردم و استضعاف بنی اسرائيل بود، استضعافی كه به كلی نابودشان میكرد، در حالی كه ما خواستيم بر همان ضعيف شدگان از هر جهت، نعمتی ارزانی بداريم كه از سنگينی آن گرانبار شوند، به اين كه خواستيم آنان را پيشوا كنيم، تا ديگران به ايشان اقتدا كنند و در نتيجه پيشرو ديگران باشند، در حالی كه سالها تابع ديگران بودند، و نيز خواستيم آنان را وارث ديگران در زمين كنيم، بعد از آنكه زمين در دست ديگران بود، و خواستيم تا در زمين مكنتشان دهيم، به اينكه قسمتی از زمين را ملك آنان كنيم، تا در آن استقرار يابند، و مالك آن باشند، بعد از آنكه در زمين هيچ جايی نداشتند، جز همان جايی كه فرعون میخواست آنان را در آنجا مستقر كند و خواستيم تا به فرعون پادشاه مصر و هامان وزيرش و لشكريان آن دو از همين مستضعفين، آن سرنوشت را نشان دهيم كه از آن بيمناك بودند، و آن اين بود كه روزی بنی اسرائيل بر ايشان چيره شوند، و ملك و سلطنت و مال و ثروت و رسم و سنت آنان را از دستشان بگيرند، هم چنان كه خودشان در باره موسی و برادرش (ع) روزی كه به سوی ايشان گسيل شدند، گفتند كه:" يُرِيدانِ أَنْ يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِما وَ يَذْهَبا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلی".
اين آيه شريفه نقشهای را كه فرعون برای بنی اسرائيل در سر میپروراند تصوير نموده است، و آن نقشه اين بود كه از بنی اسرائيل حتی يك نفر نفسكش در روی زمين باقی نگذارد، و اين نقشه را تا آنجا به كار برده بود كه قدرتش به تمامی شؤون هستی آنان احاطه يافته و ترسش همه جوانب وجود آنان را پر كرده بود و آن قدر آن بيچارگان را خوار ساخته بود كه حكم نابودی آنان را میداد، البته اين ظاهر امر بود، و اما در باطن امر اراده الهی به اين تعلق گرفته بود كه آنان را از زير يوغ وی نجات دهد، و ثقل نعمتی را كه آل فرعون و آن ياغيان گردنكش را گمراه ساخته بود، از آنان گرفته و به بنی اسرائيل منتقل كند، آری اراده الهی چنين بود كه تمامی آن اسباب و نقشههايی را كه عليه بنی اسرائيل جريان میيافت، همه را به نفع آنان گرداند و آنچه به نفع آل فرعون جريان میيافت به ضرر آنان تمامش كند، آری خدا حكم میكند و كسی هم نيست كه حكمش را به تاخير اندازد.
تفسير الميزان
پاسخ ۳ :
اكنون در آيات (۵) و (۶) نقش پايدار و پنهانى سلطه ربانى نه تنها نسبت به مستضعفان اسرائيلى، بلكه نسبت به كل مستضعفان با ايمان و شايسته طول تاريخ نويدى اميد بخش براى آنان است، و اين «نريد» در اختصاص مستضعفان اسرائيلى نيست، چنان كه فرعون و هامان و لشكريان شان نيز در انحصار اين نابكاران نيستند، بلكه اين و آن خود بيان گر بسيار مهم سلطه مستضعفان در مثلث زمان هستند، چنان كه قبلا نيز در جريان نوح و ابراهيم گذشت. زيرا «نريد» در بعد ربانيت جمعى جمع مكلفان را در بر دارد، گرچه اين اراده داراى مراحل و درجاتى بر حسب مناسبت هاست.
تفسير فرقان
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
بخشی از نظرات قرآن اموزان دوره هاي مترجمي.pdf
348.3K
🔹تعلموا القرآن فانه احسن الحديث، و تفقهوا فيه فانه ربيع القلوب، و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور
✅ #قرآن را بياموزيد كه بهترين گفته هاست و در آن #تفقه كنيد كه آن بهار (و نشاط بخش) قلب هاست، از روشنايى آن شفا بجوييد كه شفابخش بيمارى سينه هاست. حضرت علي ع نهج البلاغه
🌹🌹🌹 اظهار رضايت 40 نفر از اساتيد و دانشپژوهان دوره هاي #مترجميزبانقرآن كه در دوره #روش_ساده_فهم_قران حضور يافتند
✅✅جهت اطلاعات بيشتر در خصوص جزئیات دوره و #ثبتنام دوره جديد به لينك https://b2n.ir/a02388
يا كانال زير در ايتا و تلگرام
@tadabbor_quranpuyan
مراجعه نماييد.
🔹لينك ثبت نام
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
#دهه_اول_ذيحجه و نماز #وواعدناموسي
"شايد [از نظر فضيلت] هيچ ده شب متوالى مثل اين ده شب وجود ندارد البته تك شب افضل وجود دارد، مثل شب قدر، ولى مقصود ما ده شب متوالى است..
🌹 #موسى در اول ذىالقعده به ميقات الهى رفت و به اصطلاح يك نوع خلوت سى شبى با خداى خودش داشت، در اين سى شب موسى كمال مجاهدت را مىكرد براى آنكه آن شايستگى نهايى براى نزول الواح را پيدا كند، ولى نتوانست و بعد ده شب ديگر اضافه شد.
💠 آن سى شب از اول تا آخر ماه ذىالقعده بود، و ده شب ديگر كه اضافه شد، از اول تا دهم ماه #ذىالحجه بود. در دهم ماه ذىالحجه بود كه « #فتح» براى قلب موسى رخ داد و آنچه كه بايد، بر او فتح شد.
🌺 اين تازه بعد از دوره پيغمبرى موسى است. هر ولىّ كاملى بلكه هر مؤمنى و هر انسانى در هر سال #يك_دورهاى دارد.
🔷 و لهذا در اخبار و روايات ما نمازى وارد شده در كتابهاى دعا مثل مفاتيح هم هست. كه در دهه اول ذىالحجه بين نماز مغرب و عشاء خوانده مىشود و در آن بعد از «حمد» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ» اين آيه خوانده مىشود:
وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ. اعراف 142
و با موسى سى شبه وعده كرديم و آن را به ده شب ديگر كامل كرديم، و وعده پروردگارش چهل شب تمام شد موسى به برادر خويش هارون گفت :
ميان قوم من #جانشين من باش و به #اصلاح كارشان پرداز و طريقه #مفسدين را پيروى مكن
🌹در كتابهاى دعا هم براى اين شبها آداب خاصى هست و اهل معنا معتقدند كه در اين شبها آثار خاصى هست كه در شبهاى ديگر نيست."
📚 استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن،
http://quranpuyan.com/yaf_postst28_chr-dr-nmz-dhh-wl-dhyHjh--yh-w-wdnmwsy-r-mykhwnym.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِیَ
الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِنْ ضُرٍّ
وَ آتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً
مِنْ عِنْدِنَا وَ ذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ
و ﺍﻳﻮﺏ ﺭﺍ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ دعا کرد
ای پروردگار ، ﻣﺮﺍ بیماری ﻭ رنج سخت
ﺭﺳﻴﺪﻩ ﻭ ﺗﻮ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﺎﻧﻰ.
ﭘﺲ دعای او را مستجاب ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ درد
و رنجش را برطرف ساختیم ، و به لطف
ﻭ رحمت خود اهل و فرزندانش را با عده
دیگر به مثل آنها باز به او عطا کردیم تا اهل
عبادت متذکر لطف و احسان ما شوند.
🌹سوره انبیاء : ۸۳ ، ۸۴
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-
حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگ های زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
۴۰.#سوره_مبارڪہ_غافر
۴۱.#سوره_مبارڪہ_فصلت
۴۲.#سوره_مبارڪہ_شوری
۴۳.#سوره_مبارڪہ_زخرف
۴۴.#سوره_مبارڪہ_دخان
۴۵.#سوره_مبارڪہ_جاثیه
۴۶.#سوره_مبارڪہ_احقاف
۴۷.#سوره_مبارڪہ_محمد
۴۸.#سوره_مبارڪہ_فتح
۴۹.#سوره_مبارڪہ_حجرات
۵۰.#سوره_مبارڪہ_ق
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_ذاریات
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ق_ذاریات
📄#صفحه_520
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_520
❇️#صيحه_آسمانی در آستانه قيامت، امری قطعی و بجاست
💠وَ اسْتَمِعْ يَوْمَ يُنادِ الْمُنادِ مِنْ مَكانٍ قَرِيبٍ (۴۱) يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ذلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ (۴۲/ق)
🌱و گوش به (زنگ) روزی باش كه منادی از مكان نزديك ندا میدهد.
روزی كه آن صيحه حقيقی را (از صور اسرافيل) بشنوند، آن روز، روز خروج (مردم از قبرها) است.
🔹در آيه ۱۱، اصل خروج مردگان از قبرها و در آيه ۴۲ زمان خارج شدن بيان شده است.
تعبير به «مَكانٍ قَرِيبٍ»، اشاره به آن است كه اين صدا آن چنان در فضا پخش میشود كه گويی بيخ گوش همه است و همه آن را به طور يكسان و از نزديك میشنوند. آن روز بدون نياز به وسيله خاصّ، همهی اهل محشر صدای منادی را در نزديك خود میشنوند.
🔹مراد از «صيحه» در اين آيات، صيحه نخستين نيست كه پايان اين جهان را اعلام میدارد، بلكه مراد صيحه دوم كه همان صيحه قيام و حشر مردم است، میباشد.
🔹ياد قيامت و كيفر كفّار ياوهسرا، به انسان صبر و استقامت میدهد. فَاصْبِرْ عَلی ما يَقُولُونَ ... وَ اسْتَمِعْ يَوْمَ يُنادِ ...
🔹صيحه آسمانی (صور اسرافيل) در آستانه قيامت، امری قطعی و بجاست (نه تشريفاتی). «الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ»
🔹معاد، جسمانی است و انسانها از همين خاك سر برخواهند آورد. «يَوْمُ الْخُرُوجِ» چنانكه در آيات بعد نيز میخوانيم: «تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_520
❇️#سوگندهايی بيداركننده و آگاهی بخش.
💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَ الذَّارِياتِ ذَرْواً (۱) فَالْحامِلاتِ وِقْراً (۲) فَالْجارِياتِ يُسْراً (۳) فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً (۴) إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ (۵) وَ إِنَّ الدِّينَ لَواقِعٌ (۶/ذاریات)
🌱سوگند به بادهایی که بهشدت میوزند؛ (۱) آنگاه، بارِ (ابرهای) سنگینی را حمل میکنند؛ (۲) سپس (آن بادها) بهآسانی و نرمی به حرکت در میآیند؛ (۳) و پس از آن، چیزی (مانند برف و باران) را (در زمین) تقسیم میکنند. (۴) (سوگند به اینها) که بیشک آنچه که بدان وعده داده میشوید، راست است. (۵) و مسلماً جزا و پاداشِ (اَعمال) واقع خواهد شد. (۶)
ذاریات [۱-۶]
🔹بعد از سوره" و الصافات" اين دومين سورهای است كه با سوگندهای مكرر آغاز میشود، سوگندهايی پر معنی و تفكر آفرين، سوگندهايی بيدار- كننده و آگاهی بخش.
🔹بسياری ديگر از سورههای قرآن كه به خواست خدا در بحثهای آينده با آن رو به رو میشويم چنين است، و جالب اينكه اين سوگندها غالبا مقدمهای است برای بيان مساله معاد، جز در موارد معدودی كه با مساله توحيد و غير آن مربوط میشود، و نيز جالب اينكه محتوای اين سوگندها ربط خاصی با محتوای رستاخيز دارد، و با ظرافت و زيبايی مخصوصی اين بحث مهم را از جوانب گوناگون تعقيب میكند.
🔹حقيقت اين است كه سوگندهای قرآن كه تعداد آن زياد است يكی از چهرههای اعجاز اين كتاب آسمانی و از زيباترين و درخشندهترين فرازهای آن است كه شرح هر كدام در جای خود خواهد آمد.
🔹در آغاز اين سوره خداوند به پنج موضوع مختلف سوگند ياد كرده است كه چهار مورد آن پشت سر هم و يك قسمت به صورت جداگانه آمده است.
🔹نخست میفرمايد:" سوگند به بادهايی كه ابرها را در آسمان به حركت در میآورند و گرد و غبارها و بذر گياهان و نطفههای گلها را در روی زمين به هر سو میپراكند" (وَ الذَّارِياتِ ذَرْواً). سپس میافزايد:" سوگند به ابرهايی كه بار سنگينی از باران با خود حمل میكنند" (فَالْحامِلاتِ وِقْراً)
🔹سخن از بادها، سپس ابرها، و بعد از آن نهرها، و سرانجام روئيدن گياهان است كه تناسب نزديكی با مساله معاد كه بعد از آن آمده دارد، زيرا میدانيم كه يكی از دلائل امكان معاد مساله زنده كردن زمينهای مرده به وسيله نزول باران است كه بارها در قرآن به عبارات مختلف ذكر شده است.
🔹اين احتمال نيز داده شده كه اين چهار وصف همگی اوصاف بادها باشد، بادهايی كه ابرها را توليد میكند، و بادهايی كه آنها را بر دوش خود حمل مینمايد، و بادهايی كه آنها را به هر سو میراند، و بادهايی كه دانههای باران را به هر طرف میپاشد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣1⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۱۱-۷ سوره قصص از تفسیر نور
۱- در اضطراب ها و بن بست ها،خداوند بهترین هادی و حامی مؤمنان است. «أَوْحَیْنا»
۲- زن نیز می تواند مورد الهام الهی قرار گیرد. «أَوْحَیْنا إِلی أُمِّ مُوسی»
۳- نزول امدادهای غیبی با بهره گیری از امکانات مادّی منافاتی ندارد.شیردادن و در صندوق گذاردن،منافاتی با توکّل ندارد. «أَرْضِعِیهِ»
۴- در هیچ شرایطی نباید شیر مادر را از فرزند دریغ داشت. «أَرْضِعِیهِ»
۵- در دستورهای الهی اسراری نهفته است که شاید در نظر ابتدایی،معقول نیاید.
«فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ»
۶- در راه اجرای فرامین الهی،نه از چیزی بترسیم و نه نسبت به مسئله ای نگران باشیم. «لا تَخافِی وَ لا تَحْزَنِی» (مادر موسی دو نگرانی داشت:یکی ترس از کشته شدن فرزند و دیگری غم فراق او،که خداوند هر دو را همان گونه که در آیات بعد خواهیم خواند به نحو احسن جبران فرمود.)
۷- آنچه در راه خداوند داده شود،به بهترین وجه باز می گردد. «أَلْقاهُ - رَادُّوهُ ، جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ» (مادر موسی به فرمان خداوند فرزندش را رها کرد،خداوند هم او را برگرداند و هم به مقام نبوّت رساند.)
۸- فرعون واسطه نجات موسی از دریا شد،وسرانجام به دست او در همان دریا غرق گردید. «فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَ حَزَناً» (آری،خدا می تواند نوزاد بی دست وپا را در دریا حفظ کند،ولی انسان صاحب دست وپا را غرق سازد)
۹- خواست انسان در مقابل اراده ی الهی بی اثر است. «لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَ حَزَناً»
فرعون گمان کرد که هدیه ای برای او رسیده است؛امّا خداوند اراده فرموده بود که دشمنش را در دامان او بپروراند.
۱۰- فرعون و وزیر و لشکریانش طرح دادند و عمل کردند،ولی تدبیر خداوند همه ی آنها را خنثی کرد. «کانُوا خاطِئِینَ»
۱۱- زنان،در امور اجتماعی دارای نقشی مؤثّرند. «قالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ»
(زن فرعون،رأی فرعون را تغییر داد و شوکت،سلطنت وثروت فرعون هیچ یک مانع او نشد)
۱۲- با طرح پیشنهادات صحیح و سریع،از القای طرح های انحرافی جلوگیری کنیم.قبل از آنکه فرعون تصمیم خود را ابراز کند،همسرش راه درست برخورد با مسئله را القا نمود. «قالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِی وَ لَکَ لا تَقْتُلُوهُ»
۱۳- در بیان پیشنهادات از کلمات عاطفی ودلنشین استفاده کنیم. «قُرَّتُ عَیْنٍ لِی وَ لَکَ»
۱۴- دل های همه به دست خداست.او می تواند سخت ترین دل ها همچون دل فرعون را نیز نرم سازد. «قُرَّتُ عَیْنٍ لِی وَ لَکَ»
۱۵-در برخورد با منکرات،ابتدا از راه عاطفه وارد شویم و سپس به امر و نهی بپردازیم. «قُرَّتُ عَیْنٍ لِی وَ لَکَ لا تَقْتُلُوهُ»
۱۶- از نهی از منکر زبانی،غفلت نورزیم که بسیار کارساز است. «لا تَقْتُلُوهُ» (زن فرعون با گفتن «لا تَقْتُلُوهُ» از کشته شدن موسی جلوگیری کرد،چنانکه یکی از برادران یوسف با گفتن «لا تَقْتُلُوا یُوسُفَ» از کشته شدن یوسف جلوگیری کرد.)
۱۷- طاغوت ها از ابتدایی ترین عواطف انسانی نیز بی بهره اند و نیاز به تذکّر دارند.
«لا تَقْتُلُوهُ»
۱۸- فوائد امر ونهی را بگوییم تا مردم آسان تر بپذیرند. «لا تَقْتُلُوهُ عَسی أَنْ یَنْفَعَنا»
۱۹- گاه ایجاد علاقه و محبّت میان افراد بر اساس یک خط غیبی است که خود طرفین نیز از آن غافلند. «وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ»
۲۰- افشای اسرار از نشانه های سستی و ضعف ایمان است. «لَتُبْدِی بِهِ لَوْ لا أَنْ رَبَطْنا عَلی قَلْبِها»
۲۱- آرامش دل ها به دست خداست. «رَبَطْنا عَلی قَلْبِها»
۲۲- از نشانه های ایمان،آرامش خاطر ودل آرام است. رَبَطْنا ... لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
۲۳- آنچه در نظر الهی مهمّ است،ایمان است و زن و مرد تفاوتی ندارند. «لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ» در صورتی که باید می فرمود: «مِنَ الْمُؤْمِناتِ»
۲۴- توکّل به خدا به معنای بی تفاوتی در مسائل نیست.با این که مادر موسی زن باایمانی بود،ولی باز هم دخترش را برای تعقیب ماجرا فرستاد. «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ ، قالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ»
۲۵- برای حفظ اسرار،عادّی سازی در رفتار یک امر لازم است. «عَنْ جُنُبٍ» (خواهرموسی از دور صندوق برادر را زیر نظر داشت،تا این مراقبت بسیار عادّی باشد وسبب حساسیّت وتحریک دشمن نشود.)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
✅💐اظهار رضایت یکی از #قاریان و #اساتید صوت و لحن و تجوید کشور که در دوره چهارم روش ساده #فهم بهتر قرآن شرکت کردند:
واقعا،کاربسیار شیرینی هست،واینکه ایات را با توجه به معنا وقتی در کنار همدیگه قرار میدهیم ،واقعا #فهم ایات برامون خیلی عالی میشود.
این حقیر به عنوان ،خادم قران ،خیلی خوشحال هستم که میتوانم ،
#تلاوتهای_معنامحور با توجه به معنای ایات داشته باشم .بطوریکه در هنگام تلاوت ایات ،حواسمان نه تنها در پی لحن بلکه توجه بیشتر به معنا گرایش پیدا میکند که میتوان باتوجه به معنا مقام تلاوت را تغییر داد که در شأن ایات باشد .
این روش، روش بسیار خوب و سریعی برای جمع بندی ورسیدن به تفسیر خوب است ."
✅جزئیات بیشتر دوره ها در
@tadabbor_quranpuyan
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
#مطهرات و #نجاسات
💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني
🛑قسمت دوم:
اگر شيء مرطوب و تر ، به چيزي كه نجس شده و #خشك است، برخورد كند، #نجس نميشود
↩️مسأله 41- آيا آب متنجس و يا هر چيز متنجس ديگر- و نه عين نجس- متنجس كننده چيز ديگرى هم هست، و يا تنها خودش محكوم به ناپاكى است؟ ❓
✅ما هرگز دليلى از كتاب و سنت بر اين نداريم كه متنجس- و نه خود نجس- در اثر ملاقاتى اثر بخش چيز ديگرى را هم ناپاك كند،
و اين مسأله عام البلوى كه شبانه روز مورد نياز همه مكلفان است، خصوصاً در سرزمينى كم آب همچون حجاز، به خودى خود دليل بر تأثير ناپذيرى چيزهايى است كه با آنها ملاقات مىكند
👈آرى! #متنجس_ترى اگر چيز پاكى را، تَر كند اينجا انتقال متنجس بوده و محكوم به همان حكم است، ولى #متنجس_خشك اگر با چيزى پاك و تَر برخورد كند آن را متنجس نمىكند.
بنابراين «متنجس»- و نه عين نجس- به هر شكلى با چيز ديگرى- جز در حالت رطوبت- ملاقات كند- گرچه يكى از اوصاف متنجس را به خود گيرد- هرگز آن را
محكوم به حكم خود نخواهد كرد، چه در برخورد اول و چه در برخوردهاى تَسلسُلِى ديگر، و روى اين اصل تنها نجس و آنچه به وسيله برخورد با نجس تأثر يافته حكم نجس و متنجّس را دارد و بس مگر با انتقال خود متنجس به جايى پاك چنانكه گذشت.
↩️مسأله ى 45- براى تطهير مَخْرَجِ غايِط و مدفوع كافى است يا آن را بشويى و يا با چيزى كه آن را برطرف مى سازد پاك كنى، ولى براى تطهير محلّ #ادرار در هر صورت تنها آب است كه برحسب حديث معتبر «مِثْلَىْ ما عَلَى الْحَشَفَةِ مِن الْبلَلِ» مىباشد،
👈👈يعنى #دوبرابر_ادرارى كه بر سر عورت مانده، كه اگر يك قطره است دو قطره آب براى تطهيرش كافى است و بالاخره مقصود غلبه آب است بر ادرار كه دستكم با دو برابر بودن آب حاصل مىشود.
🔻🔺و مى بينيم كه اينجا «مثلى ما على الَحَشَفْه» بهزير دقتها و سليقه ها و مصلحت انديشى هاى به اصطلاح علمايى و حوزوى احياناً معنى #دو_بار شستن را به خود گرفته، و حال آنكه دو برابر رطوبتى كه بر سر عورت مانده در هيچ لغتى به معنى دو مرتبه شستن نيست، بلكه در اينجا كمّيت مراد است و نه تعداد و كيفيت، كه تنها دو برابر رطوبت باقى مانده بول اگر آب بر رويش بريزى پاك است.
📚رساله توضيح المسائل نوين، ص: 47
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━