eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قران پویان
🌷🌷شما هم ميتوانيد در و ب و موبايل ايران راي خود را به 👈👈از طريق لينك زير ثبت كنيد پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل شما ثبت خواهد شد. https://profile.iwmf.ir/app/24930
هدایت شده از قران پویان
آغاز عرضه چاپ جديد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از #امروز 22 دي. جهت سفارش اينترنتي كتاب از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 و جهت دانلود نسخه #ديجيتال كتاب بصورت فايل pdf از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964 اطلاعات بيشتر و #فهرست مطالب كتاب را در كانال مخصوص كتاب مشاهده نماييد. https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره كلمه ((معارج )) جمع ((معرج ))است كه مفسرين آن را به آلت صعود يعنى نردبان معنا و به مقامات ملكوت كه فرشتگان هنگام مراجعه به خداى سبحان به آن عروج مى كنند تفسير كرده اند. جمله بعد هم كه مى فرمايد: ((تعرج الملئكه و الروح اليه فى يوم ...)) معارج را به همين معنا تفسير كرده ، پس خداى سبحان معارجى از ملكوت و مقاماتى از پايين به بالا دارد كه هر مقام بالاتر، از مقام پايين تر خود شريف تر است ، و ملائكه و روح هر يك بر حسب قربى كه به خدا دارند در آن مقامات بالا مى روند، و اين مقامات حقايقى ملكوتى هستند، نه چون مقامات دنيا وهمى و اعتبارى . بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از معارج ، درجاتى است كه اعتقادات حقه و اعمال صالحه به حسب اختلاف ارزشهايش بدان مقامات بالا مى روند، همچنان كه خداى تعالى فرموده : ((اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه ))، و نيز فرموده : ((و لكن يناله التقوى منكم )). بعضى ديگر گفته اند: مراد از معارج ، مقامات قربى است كه مؤمنين ، با ايمان و عمل صالح خود به آن مقامات ارتقا مى يابند، همچنان كه خداى تعالى فرموده : ((هم درجات عند اللّه و اللّه بصير بما يعملون ))، و نيز فرموده : لهم درجات عند ربهم و مغفره و رزق كريم ))، و نيز فرموده : ((رفيع الدرجات ذو العرش )). و ليكن حق مطلب آن است كه برگشت دو وجه اخير به همان وجه اول است ، و درجات ياد شده همانطور كه گفتيم واقعيتهاى خارجى هستند، نه چون مقامات دنيايى كه صرف وهم و اعتبار است . فَاصبرْ صبراً جَمِيلاً از آنجا كه درخواست عذاب واقع از ناحيه سائل مورد نظر از روى استكبار و زورآزمايى بوده و تحمل شنيدن اين قسم سخنان بر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) گران بود، در اين جمله آن جناب را امر به صبر كرد، و صبر را به صفت جميل توصيف فرمود، و صبر جميل صبرى است خالص كه در آن شائبه اى از بى تابى و شكايت نباشد، و در آيه بعدى اين دستور را تعليل كرده به اينكه آن روزى كه عذاب مورد سؤال در آن قرار دارد نزديك است . تفسیر المیزان http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته روز یکشنبه : موضوع زبان تمرین شماره 6 پرهیز از طعنه زدن که نوعی زبان است. امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند: 🌹 منافق برای خود سهل انگار، و بر مردم طعنه زننده است🍁🍁 🌱🌱🌱🌱🌱 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
Azam: پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ اگر ،متوجه با مرد ديگر شد،چه بايد بكند؟ - در فراش:ایا شوهر میتواند مرد با همسرش را بکشد؟ ✴️پاسخ پنجم 1 - امام خمینی در تحریر الوسیله در بحث دفاع مساله 27 و 28 نظر به جواز قتل در اين مورد داده است. ولي بلافاصله در مساله بعدی چنین نوشته اند: «فی الموارد التی جاز الضرب والجرح والقتل انما یجوز بینه وبین الله، ولیس علیه شئ واقعا، لکن فی الظاهر یحکم القاضی علی میزان القضاء، فلو قتل رجلا وادعی أنه رآه مع امرأته ولم یکن له شهود علی طبق ما قرره الشارع یحکم علیه بالقصاص، وکذا فی الاشباه والنظائر».  «در مواردی که از دیدگاه فقهی ضرب و جرح و قتل تجویز شده است مربوط به حکم بین فرد و خدا می باشد، گناهی بر او نیست. اما از نظر ظاهری (از نظر قانونی) قاضی بر اساس موازین قضایی حکم می کند؛ در نتیجه اگر زوج، مردی را بکشد و ادعا کند که او را با همسر خود یافته است و نتواند بر اساس آنچه شارع مقرر نموده است، شاهد اقامه نماید، حکم به قصاص آن مرد خواهد شد، همچنین در موارد مشابه همین حکم اجرا می شود» 2-مشهور فقها معتقدند: «(ولو وجد مع زوجته رجلا یزنی بها فله قتلهما) فیما بینه وبین الله تعالی (ولا أثم علیه) بذلک وإن کان استیفاء الحد فی غیره منوطا بالحاکم. هذا هو المشهور بین الأصحاب لا نعلم فیه مخالفا. وهو مروی أیضا... وهذا الحکم بحسب الواقع کما ذکر (ولکن) فی الظاهر (یجب) علیه (القود) مع إقراره بقتله، أو قیام البینة به (إلا مع) اقامته (البینة) علی دعواه (أو التصدیق) من ولی المقتول، لأصالة عدم استحقاقه القتل، وعدم الفعل المدعی». (شهید ثانی،الروضه البهیه، ج9، صص122-120)،  «هرگاه شوهری همسر خود را با مرد اجنبی در حال زنا دید و آن دو را به قتل برساند، اگر چه از نظر اخروی گناهی مرتکب نشده است؛ اما از نظر حقوقی زوج باید این مسأله را اثبات نماید. حال برای اثبات ادعای خود باید یا بینه اقامه کند یا اولیای دم، ادعای وی را تصدیق نمایند؛ زیرا اصل اقتضا می کند که مجنی علیه مستحق قتل نبوده و عمل زنا که مورد ادعای قاتل می باشد، واقع نشده است» 3-در روایات نیز اصل بر قصاص و اقامه شهود است یکی از مستندات روایی دیدگاه مشهور، بلکه تنها روایت صحیح و قابل استناد در این زمینه، روایت «داود بن فرقد» است. عن أبی عبد الله، عن أبیه (علیهما السلام) قال: «قال سعد بن عبادة: أرأیت یا رسول الله إن رأیت مع أهلی رجلا أفأقتله؟ - قال: یا سعد فأین الشهود الاربعة از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند: «سعد بن عباده از پیامبر پرسید: ای رسول خدا اگر شخصی را با همسرم دیدم آیا می توانم او را بکشم؟ پیامبر در پاسخ فرمودند: ای سعد در این صورت برای اقامه چهار شاهد چه خواهی کرد؟» ✨✨پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارائه میشود✨✨ http://yon.ir/Qp1618 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
🌷🌷شما هم ميتوانيد در و ب و موبايل ايران راي خود را به 👈👈از طريق لينك زير ثبت كنيد پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل شما ثبت خواهد شد. https://profile.iwmf.ir/app/24930
زندگی دوختن شادیهاست و به تن کردن پیراهن گلدار امید سلام روزتان بخیر روزگارتان خوش و خرم https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون : آیه ۱۰۶ آل عمران یوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُم بَعْدَ إِیمَانِكُمْ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ(۱۰۶) وَ أَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِى رَحْمَةِ  اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ(۱۰۷- آل عمران) روز چهره هایى نورانى و چهره هایى تاریك خواهد بود. به آنان كه چهره هایشان تاریك است گفته مى شود: چرا بعد از اینکه ایمان آوردید كافر شدید؟!  پس اكنون به خاطر آن که ورزیدید طعم عذاب را بچشید و به آنان هم كه چهره هایشان نورانى است در الهى مقیم می شوند و براى همیشه در آن مى مانند. 👌این یک اصل قرآنی است که حالت و نوع زندگى انسان و نیز پاداش و كیفرهاى او در جهان دیگر در حقیقت تجسمى از اعمال و روحیات و افكار او در این جهان است. به عبارت دیگر: هر كارى كه در این جهان از انسان سر می زند آثار وسیع و گسترده اى در روح انسان باقى گذاشته و کم کم چهره جان او را صورتگری می کند. درک این تغییرات در دنیا برای اکثر مردم امری ناممكن است؛ ولى در قیامت که روز ظهور حق و حقیقت و آشکار شدن باطن افراد است. آن واقعیت نهفته در جان که در حقیقت چهره واقعی جان انسانهاست رونمایی شده و پدیدار می گردد. 👈روسفیدى و روسیاهى در قیامت هم که این آیات به آن اشاره می کنند در حقیقت تجسّم همان حالات و روحیّات انسان در دنیاست. كسانى كه در دنیا ولایت خدا را پذیرفته و تابع دستورات او بوده اند؛ خداوند آنها را از ظلمات به نور مى برد و در آن روز با چهره اى نورانى حاضر مى شوند؛ ولى آنان كه به ولایت طاغوت گردن نهاده اند، طاغوتها آنان را از نور به ظلماتِ هوس و تفرقه و شرك و جهل سوق مى دهند و در قیامت با چهره ایی سیاه و تاریك محشور مى شوند. http://yon.ir/Qpt199 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ✨ و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم(60)سوره غافر ✨✨🍃 And your Lord says, "Call upon Me; I will respond to you." 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره معارج جمع مَعْرَج است كه به معناى زمان و مكان و خود عروج و بالا رفتن ـ يا بالا بودن ـ مى باشد، اين سوره به نام معارج است زيرا «الله» خود ذى المعارج است و اين معارج الهى هم داراى دو بعد است: ❇ نخست عروج ذاتى حضرتش در بعد ذات و صفات ذاتش كه همگان در وحدت حقيقى اش ازلى و بى آغازند و هرگز تكامل و يا تنازل و حركتى در آن ها نيست، ❇و در ثانى معارج حضرتش در جهان آفرينش است كه حقايقى را با سرعت ويژه ربانى اش در سراسر جهان عروج مى دهد، و طبعاً سير و حركت دادنش در اين عروج ها ويژه و مطلق است، تنها سيرهاى عادى زمانى و مكانى آفريدگان در محور توانشان و نيز سيرها و عروج هاى محسوس و دانسته آنان از آفاِ جهان نيست، بلكه اعم از اين سيرها و سيرهاى خارِق العاده است كه احياناً در يك آنِ زمانىِ ما به اندازه ميليونها و ميلياردها سير مى دهد. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ سَأَلَ سَآلـِلُم بِعَذَاب وَاقِع _…_۱_ لِّلْكَـفِرِينَ لَيْسَ لَهُو دَافِعٌ _…_۲_ به نام خداى رحمت گر بر آفريدگان، رحمت گر بر ويژگان پرسنده اى به (علت) عذاب واقع شونده اى (از آنكه اگر واقعيت دارد پس چرا اكنون از آن اثرى نيست) پرسيد. _…_۱_ (عذابى) كه اختصاص به كافران دارد (و) آن را بازدارنده اى نيست. _…_۲_ آيات( ۱ و ۲ ) سؤال اين سائل از عذاب تحقق يابنده به روز جزاء هرگز ربطى به جريان غدير خم ندارد كه كسى آن را انكار كرده و از رسول همى خواسته كه اگر اين جريان حق است آناً مرا عذابى در برگيرد، چنانكه در آيه (۸:۳۲) كه مدنى است اين جريان تحقق يافته ولى سوره معارج مكى است و هرگز ربطى به جريان غدير خم كه در پايان عهد مدنى است ندارد. تفسیر فرقان http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
در #جشنواره وب و موبايل ايران،راي خود را به #اپليكيشن_تنزيل،از لينك زير ثبت كنيد. پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل #راي شما ثبت خواهد شد. https://profile.iwmf.ir/app/24930