eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
(ع) به مثابه راه 🚩🚩 🛑قسمت چهارم: الگو گیری از توبه حر و پاسخ امام ع 🌱↩️انسان در شرایط حُر باشد و از آن توفیق بهره مند شود، خیلی است. او یک سرباز ساده نیست، یک افسر و فرمانده است، به این نتیجه می رسد که باید به سوی امام حسین(ع) بیاید، حالا همه ما در ذهن خودمان آمدن حر را تصور کنیم، هیچ شائبه و نکته تاریکی در فکر، قلب و جان حُر باقی نمانده است، به جز یک نکته که می گوید: ای کاش من پیش از این که راه را بر حسین می بستم به این فکر می افتادم. 👈این که مانع شد حسین(ع) به راه سومی که خودش انتخاب کرده بود برود، در نظرش به صورت یک نقطه شک باقی مانده است. با خودش می گوید: ↩️این مشکل را هم پیش امام و پیشوایم می برم. ببینم امامم درباره این شک چه می گوید؟! به سوی خیمه های حسین(ع) می تازد، اطرافیان خیال می کنند او افسر مهاجم است، اما او علامت می دهد که من به سوی شما آمده ام و قصد جنگ ندارم، می آید در برابر امام حسین(ع) می ایستد، چون یک شیعه مخلص، به عنوان یک موالی مخلص، کسی که ولایت تشیع در او زنده و تابناک است. از امام و پیشوایش سؤال می کند: ای حسین بن علی! من آمده ام اما سؤالی دارم: آیا این آمدن من، این توبه من از راه باطل به حق، قبول است؟ آیا دیر نشده است؟ آن امام و پیشوای بزرگ را نوازش می کند، به او اطمینان می دهد که دیر نشده! باز هم به وقت آمدی، باز هم به موقع توبه کرده ای. 👈👈 حتی در آخرین لحظات زندگی از نظر اسلام قبول است. اما توبه صحیح فقط این گونه است. توبه حر توبه ای است که در آخرین لحظات زندگی او روی داده است، اما توبه ای صحیح است چون واقعاً عوض شده است. واقعاً راهش را عوض کرده است. می آید سراغ (ع)، امام به او اطمینان می دهد که ای حر! توبه تو قبول است. ↩️🚩حالا ما در برابر تربت پاک حربن یزید ریاحی با تمام خلوص و صفا می ایستیم و می گوییم: «السّلام علی الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» و با کمال صمیمیت به این یاران پاک باز می گوییم: «یا لیتنا کنّا معکم فَنَفُوزَ فوزاً عظیما» 🌱پایان شهيد دکتر بهشتي. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ روی به سوی خدایی آوردم که آفریننده آسمانها و زمین است 🔸️سوره انعام ، آيه ٧٩ کانال قرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 11 تا 39 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اگر خداوند را برای سعادت و كمال آفريده چگونه در طبيعت او و قرار داده است؟ 💠إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً (۱۹) إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً (۲۰) وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً (۲۱) 🌱انسان، بسیار حریص و کم‌طاقت آفریده شده است: (۱۹) هنگامی که شری به او برسد، بسیار بی‌تابی می‌کند؛ (۲۰) و هنگامی که خوشی و خیری به او برسد، به‌شدت (از دیگران) دریغ می‌کند؛ (۲۱) معارج [۱۹-۲۱] 🔹پاسخ اين سؤالات با توجه به يك نكته روشن می‌شود، و آن اين است كه خداوند نيروها و غرائز و صفاتی در انسان آفريده است كه اينها بالقوه وسيله تكامل و ترقی و سعادت او محسوب می‌شوند، بنا بر اين صفات و غرائز مزبور ذاتا بد نيست، بلكه وسيله كمال است، اما هنگامی كه همين صفات در مسير انحرافی قرار گيرد، و از آن سوء استفاده شود، مايه نكبت و بدبختی و شر و فساد خواهد بود. 🔹‏فی المثل همين حرص نيرويی است كه به انسان اجازه نمی‌دهد به زودی از تلاش و كوشش بازايستد، و با رسيدن به نعمتی سير شود، اين يك عطش سوزان است كه بر وجود انسان مسلط است، اگر اين صفت در مسير تحصيل علم و دانش به كار افتد، و انسان حريص در علم و يا به تعبير ديگر تشنه و عاشق بی‌قرار علم باشد، مسلما مايه كمال او است، اما اگر آن در مسير ماديات به كار افتد مايه شر و بدبختی و بخل می‌گردد. 🔹‏به تعبير ديگر: اين صفت شاخه‌ای از حب ذات است، و می‌دانيم حب ذات چيزی است كه انسان را به سوی كمال می‌فرستد، اما اگر در مسير انحرافی واقع شود به سوی انحصارطلبی، و بخل و حسد و مانند آن پيش می‌رود. ‏در مورد مواهب ديگر نيز مطلب همين گونه است، خداوند قدرت عظيمی در دل اتم آفريده كه مسلما مفيد و سودمند است، ولی هر گاه از اين قدرت درونی اتم سوء استفاده شود و از آن بمبهای ويرانگر بسازند، نه نيروگاههای برق و وسائل صنعتی ديگر، اين مايه شر و فساد خواهد بود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ (۳۲) وَ الَّذِينَ هُمْ بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ (۳۳) وَ الَّذِينَ هُمْ عَلی‌ صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ (۳۴) أُولئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُكْرَمُونَ (۳۵/معارج) 🌱‏و آنان كه رعايت كننده امانت‌ها و قراردادهای خويشند. و آنان كه به (ادای) شهادت‌های خود قيام می‌كنند. و آنان كه بر نمازشان مراقبت دارند. اينان در بهشت‌ها گرامی داشته می‌شوند 🔹نشانه ايمان، تنها نماز و انفاق نيست، رعايت عهد و پيمان‌های اجتماعی نيز شرط ايمان است. «وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ» ‏ 🔹سكوت آگاهان، جرم و گواهی به حق، نشانه ايمان است. «بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ» 🔹آغاز و پايان تمام كمالات، توجّه به نماز است. در آغاز فرمود: «الَّذِينَ هُمْ عَلی‌ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ» و در پايان نيز می‌فرمايد: «وَ الَّذِينَ هُمْ عَلی‌ صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ» ‏ 🔹بهشتيان از نظر مادّی، «فِي جَنَّاتٍ» و معنوی‌ «مُكْرَمُونَ» تأمين هستند. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۸۴-۷۶ سوره قصص ∆ دار الاخره : سوره های یوسف،قصص ۲،انعام اعراف عنکبوت نحل بقره احزاب ∆دار الاخره خیر للذین اتقوا(یتقون) : یوسف انعام اعراف ∆عاقبه للمتقین : قصص هود اعراف ∆اولین اشاره به قارون،در سوره های غافر و عنکبوت اسم قارون فرعون و هامان کنار هم ذکر شده است. ∆در این سوره دو مثال از هلاکت دو مستکبر و مفسد که یکی قدرت سیاسی و دیگری قدرت اقتصادی است،ارایه شده است تا نویدی برای مسلمانان و مخاطبان قران باشد. ∆صفات و رفتارهای منفی قارون که در این فراز بیان شده است: بغی و تجاوز و تعدی به دیگران، سرمستی و غرور و تفاخر ناشی از اتکا به اموالش ،فساد درسرزمین،عدم احسان( وانفاق) به دیگران در سوره غافر بیان شده که قارون به همراه فرعون و هامان، موسی را ساحر کذاب خواند. و دستور به قتل فرزندان مومنان به موسی را دادند. در سوره عنکبوت هم بیان شده که این سه نفر در سرزمین استکبار و سرکشی داشتند. ∆صفات و رفتارهای منفی فرعون که در این سوره بیان شده است: ∆سرکشی و برتری جویی در زمین، تفرقه انداختن بین مردم، به ضعف کشاندن گروهی از مردم (بنی اسراییل) و به قتل رساندن مردانشان، مفسد، خود را اله و خداوند مردم و سرزمین مصر میخواند، استکبار در زمین. ∆عبارت الله (ربی/ربک) یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر ،۹ بار در قران بکار رفته است. قبلا در سوره اسراء بود.مفهوم ان نیز در سوره های متعدد ذکر شده از جمله در سوره فجر در ابتدای نزول که گشادگی یا تنگی روزی هر دو امتحان خداست و نشانه ای بر فضیلت یا حقارت افراد نیست. ∆در ایه ۷۶ بیان شده که ان الله لایحب الفرحین. معنای فرح چیست؟ ایا خداوند افراد شاد را دوست ندارد؟ در کتاب قاموس قران فرح،شادی توام با تکبر معنا شده است.در قران کریم نیز فرح هم در شادی مذموم بکار رفته و هم در شادی ممدوح. لذا مقصود واقعی انرا باید درسیاق آیات جستجو کرد. در اینجا با توجه به بیان حالات دیگری از قارون که زیاده خواه بود، اموالش را ناشی از علم و هنر خود میدانست و اینکه در حالت تفاخر با زینتهایش بر مردم عبور میکرد،نشان میدهد مقصود از فرح در این آیات شادی مذموم یعنی شادی همراه با تکبر و تفاخر و سرمستی است که خداوند انرا دوست ندارد. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
گزيده اي از در ایران 🛑قسمت اول: ↩️🚩نخستین باری که روز عاشورا اعلام شد در طبرستان و به دست علویان اسلام آوردند. آنان در آغاز بیشتر زیدی بودند و بعد از مدتی در صدد حمایت از معتزله و شیعه و احیای شعائر مذهبی شیعه برآمدند. ↩️از بین امرای آل‌بویه احمد معزالدوله (324-356 ق) بیش از دیگران به این کار اهتمام می‌ورزید. بی‌شک مهم‌ترین اقدام در راستای ترویج آیین‌های شیعی رسمی و علنی کردن اقامۀ عزا بر امام حسین بود. ↩️ وی در عاشورای سال 352 هجری، دستور بسته شدن بازارها و تعطیلی خرید و فروش را صادر کرد و فرمان داد تا مردم شیون‌کنان به خیابان‌ها بریزند و در قالب راه‌اندازی دسته‌های سوگواری به اقامۀ عزا و نوحه‌خوانی بپردازند. در این روز زنان با موهای پریشان و صورت‌های سیاه و لباس‌های پاره در کوچه‌ها و خیابان به راه افتادند، در حالی که سیلی به صورتشان می‌زدند و از غم و اندوه بر حسین شهید ولوله و هلهله می‌کردند. ▪️اقامۀ عزای محرم به مدت را نیز از ابتکارات معزالدوله دانسته‌اند. معزالدوله خود همراه با وزرا و اعیان دولتش هر پنجشنبه به زیارت مزار امام جواد و امام کاظم می‌رفت و شب جمعه را در آنجا به صبح می‌رسانید. 🚩سنت عزاداری عاشورا تا پایان حاکمیت آل‌بویه در ایران رواج داشت. اما پس از آن و با حاکم شدن ، این آیین مجدداً ممنوع اعلام شد و عموماً به خفا رفت. 📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یَا مَنْ لَهُ الْعِزَّةُ وَ الْجَمَالُ یَا مَنْ لَهُ الْقُدْرَةُ وَ الْکَمَالُ یَا مَنْ لَهُ الْمُلْکُ وَ الْجَلالُ یَا مَنْ هُوَ الْکَبِیرُ الْمُتَعَالِ یَا مُنْشِئَ السَّحَابِ الثِّقَالِ یَا مَنْ هُوَ شَدِیدُ الْمِحَالِ یَا مَنْ هُوَ سَرِیعُ الْحِسَابِ یَا مَنْ هُوَ شَدِیدُ الْعِقَابِ یَا مَنْ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ یَا مَنْ عِنْدَهُ أَمُّ الْکِتَابِ ای آن‏که شکوه و زیبایی تنها از آن اوست‏‌ ای آن‏که توانایی و برازندگی تنها از آن اوست،‌ ای آن‏که فرمانروایی و شوکت تنها از آن اوست،‌ ای آنکه اوست بزرگ و برتر، ای‏ پدیدآورنده ابر‌های پر باران ،‌ ای آن‏ که نیرومند، و پرتوان است،‌ ای آن‏که حسابرسی چالاک است،‌ ای آن‏که‏ کیفرش سخت و شدید است، ای آن‏که پاداش نیک تنها نزد اوست،‌ ای آن‏که دفتر هستی پیش روی اوست. 🌹 فراز از دعای جوشن کبیر (۷) کانال قرآن پویان  @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan