#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_572
❇️به سخنی گوش دهيم كه ما را به #رشد رساند
💠قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً (۱) يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنا أَحَداً (۲/جن)
🌱بگو: بر من وحی شده است كه گروهی از جن (به قرائت من) گوش دادند، پس گفتند: همانا ما قرآنی شگفت شنيديم. كه به سوی رشد هدايت میكند، پس به آن ايمان آورديم و هرگز احدی را شريك پروردگارمان قرار نمیدهيم.
🔹پيامبر شخصاً جن را نديد بلكه از طريق وحی به استماع آنان آگاه شد. «أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ»
🔹گرچه جن از خاك نيست ولی سخنان انسان را میشنود. «اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ»
🔹گوش دادن به تلاوت قرآن، در وجود انسان تاثيرگذار است. اسْتَمَعَ ... فَقالُوا ...
قُرْآناً عَجَباً
🔹قرآن از نظر الفاظ و محتوی با تمام كتب تفاوت دارد. «قُرْآناً عَجَباً»
🔹به سخنی گوش دهيم كه ما را به رشد رساند. سَمِعْنا قُرْآناً ... يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ
🔹قدرت شنيدن «سَمِعْنا»، گفتن «فَقالُوا» و تجزيه و تحليل «يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ» در جنّ وجود دارد.
🔹هدايت قرآن دائمی است. «يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ»
🔹رشد واقعی انسان، رشد معنوی است. «يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ»
🔹وسيله رشد داشتن كافی نيست، رشد كردن مهم است. «قُرْآناً عَجَباً يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ»
🔹نشانه رشد، ايمان و اخلاص است. «يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِكَ»
🔹اگر آمادگی باشد، با شنيدن چند آيه قرآن، انسان هم حقيقت را میفهمد، هم ديگران رادعوت میكند و هم موضعگيری قاطع دربرابر انحرافات میكند.
سَمِعْنا ... يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنا أَحَداً
🔹ايمانی كامل است كه هرگز با شرك همراه نشود. «فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنا أَحَداً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_572
❇️#ايمان، تضمين كننده پاداش بی كم و كاست است
💠وَ أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدى آمَنَّا بِهِ فَمَنْ يُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا يَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً
🌱و اینکه ما زمانی که (ندای) هدایت را شنیدیم، (بلافاصله) به آن ایمان آوردیم؛ زیرا هر کس به مالک و صاحباختیارش ایمان آورد، از اینکه از پاداشش کم گذاشته شود و (بهناحق) عذابی بر او تحمیل شود، ترسی نخواهد داشت؛
جن - ۱۳
🔹مؤمنان جن در ادامه كلام خود میافزايند:" ما هنگامی كه هدايت قرآن را شنيديم به آن ايمان آورديم" (وَ أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدی آمَنَّا بِهِ).
و اگر شما را به هدايت قرآن فرا میخوانيم، قبلا خودمان به اين برنامه عمل كردهايم، بنا بر اين ديگران را به چيزی دعوت نمیكنيم كه خود آن را ترك گفته باشيم.
🔹سپس نتيجه ايمان را در يك جمله كوتاه بيان كرده میگويند: هر كس به پروردگارش ايمان بياورد، نه از نقصانی میترسد و نه از ظلم" (فَمَنْ يُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا يَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً).
🔹" بخس" (بر وزن شخص) به معنی" نقصان از طريق ظلم و ستم" است، و" رهق" (بر وزن شفق) چنان كه قبلا هم اشاره كردهايم به معنی" پوشانيدن چيزی به زور" است.
بعضی فرق ميان اين دو تعبير را چنين گفتهاند كه:" بخس" اشاره به اين است كه چيزی از" حسنات" آنها كاسته نمیشود و" رهق" اشاره به آن است كه چيزی بر" سيئات" آنها افزوده نخواهد شد.
بعضی نيز" بخس" را ناظر به كمبود" حسنات"، و رهق را به" تكاليف شاق" دانستهاند.
🔹به هر حال منظور اين است: مؤمنان هر كار كوچك و بزرگی را انجام دهند، اجر و پاداش آن را بیكم و كاست دريافت مینمايند.
🔹درست است كه عدالت پروردگار منحصر به مؤمنان نيست، ولی چون غير مؤمنان عمل صالحی ندارند سخنی از اجر آنان به ميان نيامده.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣5⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان
قصص : ۷۹
فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَالَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ
ـ [آنگاه قارون] با زيور های خويش [برای خودنمایی] بر همشهريانش درآمد. [با چنين نمایشی از تجملات] کسانی که دنيا را طلب ميکردند گفتند: ای کاش ما هم مانند آنچه به قارون داده شده ميداشتيم، که واقعاً او برخوردار از بهره عظيمی است. ۵۸
۵۸- قرآن دوبار از «حظ عظيم» سخن گفته است؛ يکی همين آيه که از چشم و دل مردم دنيابين حظ عظيم را نشان ميدهد، يکی هم آيه ۳۵ سوره فصلت (۴۱:۳۵) که از نظر خدا حظ عظيم را در تسلط بر نفس و بدی ديگران را با خوبی پاسخ دادن ارائه داده است. جالب اينکه در هر دو آيه، جملة: «وَلا یُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ» تکرار شده است. صبر اولی در برابر جاذبههای فريبنده دنيا و صبر دومی در برابر خشم و انتقامگيری است.
قصص : ۸۰
وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِّـمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِـحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ
و [اما] کسانی که [موهبت] دانش داده شده بودند گفتند: وای بر شما، بهره خدائی ۵۹
برای کسی که ايمان آورده و کار شايسته کند بهتر است و جز صابران [در برابر جاذبههای فريبنده دنيا] به آن نميرسند.
۵۹- معنای «ثواب» در قرآن، هر گونه نتيجه مثبت يا منفی است که از تلاش خود برای دنيا يا آخرت به دست ميآوريم، که البته با آنچه اکثر مردم ميپندارند تفاوت دارد. ر ک به: آلعمران ۱۴۵ (۳:۱۴۵) و ۱۴۸ (۳:۱۴۸) .
قصص : ۸۱
فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِينَ
پس [در عواقب غرق شدن در تجملات]، قارون و خانهاش را [با زلزله يا فرو نشست خاک] به زمين فرو برديم، ۶۰
و [در اين حادثه] هيچ گروهی را نداشت که در برابر [نظامات] خدا يارياش کنند و خود نيز نتوانست مقاومت نمايد.
__
۶۰- معلوم نيست چه حادثهای موجب فرو رفتن قصر افسانهای قارون در زمين شده است! وقتی حمل کليدها يا صندوقهای جواهرات او بر گروهی مرد نيرومند سنگين ميآمده است، چه بسا زمين نيز سنگينی کاخ او را تحمل نکرده و طبقات زيرين آن نشست کرده و موجب سقوط و فروکش کردن ساختمان شده باشد [والله اعلم].
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩گزيده اي از #تاريخچه_عزاداری_حسيني در ایران
🛑قسمت چهارم:
🌱شکلگیری طایفه « #مداحان» در زمان صفويه؛
سروده شدن ترکیببند #محتشم
🔰در زمان برآمدن #صفویان مذهب رسمی اکثر مناطق ایران مذهب اهل سنت بود، البته به استثنای مازندران (طبرستان) که از دیرباز به تشیع متصف بود.
اما سرانجام شاه اسماعیل صفوی در سال 907 هجری سلسلۀ صفویه را بنیان گذارد و #تشیع را مذهب رسمی کشور اعلام کرد.
👈در همان زمان طایفهای حکومتی به نام «تبرائیان» شکل گرفتند که کارشان این بود که در گوشه و کنار و محلات میگشتند و با صدای بلند بر خلفای سهگانه و سنیان و دشمنان ائمه لعن و طعن میفرستادند. در مقابل، عابران و مستمعان هم وظیفه داشتند سخن آن طایفه را با «بیش باد و کم باد» همراهی و تأیید کنند و اگر کسی در این کار تجاهل میورزید و کوتاهی میکرد، بعید نبود که فیالفور به تیغ تبرائیان گرفتار آید و جانش را بستانند.
🔰همچنین به موازات تبرائیان کسانی هم بودند که در مدح امام علی اشعاری را میخواندند و سپس خلفای ثلاثه را سب میکردند؛ اینان « #مداح» نام گرفتند و گویا از همین دوران به بعد است که طایفهای به نام «مداحان» در ایران ظهور کردند.
👈در دورۀ شاه تهماسب اول #روضهخوانها و #نوحهخوانهای بسیاری ظهور کردند. شعرا نیز در این دوره به سرودن مراثی و مناقب پیامبر و خاندان او پرداختند که از آن میان #محتشم_کاشانی با ترکیببند معروف خود گوی سبقت را از دیگران ربود؛ ترکیببندی که به سفارش شاه تهماسب اول سروده شد.
↩️طبق روایت عالمآرای عباسی آنگاه که محتشم قصیدۀ غرایی را که در وصف شاه تهماسب سروده بود به محضر شاه عرضه کرد، برخلاف انتظار، با خشم وی مواجه شد، چراکه شاه تمایل نداشت شاعران او را مدح کنند، بلکه آنان را تحریض میکرد تا طبع خود را در مدح و ثنای اهل بیت به کار گیرند.
↩️البته درباره سبب سرایش ترکیببند #محتشم دو قول دیگر هم مشهور است. قول اول را ذبیحالصفا در تاریخ ادبیات ایران ذکر میکند، مبنی بر اینکه محتشم در اصل قصیدهای در مدح پریخان خانم – دختر شاه تهماسب – سروده بود، نه در مدح خود شاه که با آن رفتار وی مواجه شد.
↩️قول دوم را که مشهورتر از اولی است مدرس تبریزی در ریحانة الادب آورده است: محتشم پس از فوت برادرش عبدالغنی مراثی بسیاری در رثای او سروده بود. تا آنکه شبی در عالم خواب امیرالمؤمنین را دید که به او فرمودند: «چرا در #مصیبت برادرت مرثیه گفتهای، اما برای فرزندم حسین مرثیه نمیگویی؟». محتشم پاسخ داده بود که آغاز سخن را نمییابم و حضرت فرموده بودند که بگو: «باز این چه شورش است که در خلق عالم است».
📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا
مسلماً برای پارسایان کامیابی بزرگی است
🌸 سوره النباء ، آیه ۳۱
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_جن آیات 14 تا 28
📄#صفحه_573
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan