eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️گاهی يك مطلب ساده، افرادی را و گروهی را می‌كند 💠وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلاَّ مَلائِكَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلاَّ فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ يَزْدادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيماناً وَ لا يَرْتابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْكافِرُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ وَ ما هِيَ إِلاَّ ذِكْری‌ لِلْبَشَرِ (۳۱/مدثر) 🌱‏و نگهبانان آتش را جز از فرشتگان قرار نداديم و تعداد آنها را جز وسيله آزمايش برای كسانی كه كفر ورزيدند قرار نداديم، تا اهل كتاب يقين كنند (كه قرآن كتاب آسمانی است. زيرا همين عدد در تورات و انجيل نيز آمده است) و كسانی كه ايمان آورده‌اند بر ايمان خود بيفزايند و اهل كتاب و مؤمنان، گرفتار شك و ترديد نشوند و (به علاوه، عدد ۱۹ سبب شد) تا كفّار و بيماردلان بگويند خدا از اين مثال چه اراده‌ای كرده است؟ اين گونه خداوند هركس را بخواهد گمراه می‌كند و هركه را بخواهد هدايت می‌نمايد و شمار لشگريان پروردگارت را كسی جز او نمی‌داند و اين جز تذكّری برای بشر نيست. 🔹مأموران دوزخ، فرشتگان هستند. «ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِكَةً» 🔹كسی می‌تواند مجری قوانين و دستورات الهی باشد كه خودش آلوده نباشد و به آنچه ديگران از آن نهی شده‌اند، مبتلا نباشد. «وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِكَةً» 🔹ذكر تعداد نگهبانان دوزخ، برای آزمايش كفّار است. «إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا» 🔹در ميان اهل كتاب نيز افراد با انصافی وجود دارند كه با ديدن حقانيّت اسلام، ايمان می‌آورند. لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ‌ ... 🔹قرآن از سخن بيماردلان بهانه گير در آينده خبر می‌دهد. وَ لِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ‌ ... 🔹گمراه كردن خداوند ابتدايی نيست، بلكه كيفر كافران است. (مانند دزدی كه وارد خانه شده و شما درب را به روی او می‌بنديد. در اينجا زندانی كردن سارق، جنبه كيفری دارد.) «يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ» 🔹كفّار و منافقان در دشمنی با اسلام و مسلمانان هماهنگ هستند. «وَ لِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْكافِرُونَ» 🔹گاهی يك مطلب ساده، افرادی را هدايت و گروهی را گمراه می‌كند. «ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلًا كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۸۴ مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ  هر کس نيکی آورد [=کار خيری کند]، پاداشی بهتر از آن خواهد داشت و هر کس بدی آورد، ۶۲ آنان که مرتکب زشتي‌ها شده‌اند، جز به آنچه [در دنيا] مي‌کردند کيفر نمي‌بينند [و فقط پاداش خوبی بيش از نفس عمل است].  ۶۲- در اين آيه به جای «من عَمِلَ» يا «من کَسَبَ» و مشابه آن، «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ... وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ» گفته شده است که مفهوم پديد آوردن و عرضه کردن عمل دارد و بر ايجاد و آفرينش عمل تکيه مي‌کند. قصص : ۸۵ إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ مَن جَاءَ بِالْهُدَى وَمَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ  بي‌گمان آن که [ابلاغ] قرآن را بر تو فريضه نهاد، حتما تو را به بازگشتگاهی [=مکه] ۶۳ برمي‌گرداند [پس تسليم حکم او باش و آرام و متوکل در برابر انکار مخالفين] بگو: پروردگارم به کسی که هدايت را مطرح کرده و آنکه در گمراهی آشکاری است داناتر است.  ۶۳- جملة: «لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ» [تو را به بازگشتگاهی برمي‌گرداند] از جهاتي، به خصوص نکره آمدن کلمه معادٍ، دارای ابهام است، اما اگر اين آيه را به شيوة تفسير قرآن با قرآن، با آيه ۷ همين سوره در کنار هم قرار دهيم، به نظر مي‌رسد رفع ابهام گردد؛ در آيه ۷ خداوند مادر موسی را که از رها کردن طفل نوزادش به امواج رودخانة نيل سخت دل نگران و مضطرب بود، وعده مي‌دهد: «مترس و غصه مخور، ما او را به تو برمي‌گردانيم... إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ]، در آيه ۸۵ نيز با ذکر همين فعل [لَرَادُّكَ] رسول، خود را که فرمان يافته از موطن خود، مکه و کانون توحيد [کعبه] هجرت نمايد و خود را به امواج خطرات بسپارد، وعده مي‌دهد، همان کسی که ابلاغ وحی را بر تو واجب کرده، مسلماً تو را به آغوش مام ميهنت، مکه باز مي‌گرداند. نکره آمدن کلمه معادٍ چه بسا دلالت بر پيروزمندانه برگشتن و عظمت و ابهت اين بازگشت نمايد. در ضمن به مصداق سوگند آغازين سوره بلد [لا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ] پيوند مبارک پيامبر با مکه و حل شدن او در تاريخ اين شهر قابل فهم مي‌باشد. https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت هشتم: ⭕️خون مار و ماهي و .. پاك است. خون جراحت و زخم كه شستن ان سخت است براي نماز اشكالي ندارد مسأله‏ى 54- خون حيوانات حرام گوشتى كه خون جهنده ندارند، مانند ، مارمولك، پاك است زيرا از عنوان « » بيرون است، و اگر حلال گوشت هم‏ باشند مانند اضافه بر پاكى حلال هم هست ولى خون حيوانات حرام گوشت هم‏چون خود آن‏ها حرام است. مسأله‏ى 55- از جمله احكام خون‏هاى نجس اين است كه- مانند تمامى نجاسات- اگر در بدن و يا لباسى كه به ‏اندازه پوشش عورتين است باشد، بايستى براى نماز و احرام تطهير و يا كنار گذارده شود، 👈ولى خون اگر به ‏اندازه ‏ى يك درهم (كه در زمان ما تقريباً به ‏اندازه ‏ى يك سكه دو ريالى است)، باشد كلًا براى نماز اشكالى ندارد، 👈ساير هرگز استثنايى در اين مورد ندارند، چنان‏كه ظاهراً در خون نجس ‏العين و حيوانات حرام گوشت و خون حيض و نفاس و استحاضه نيز چنان استثنايى مسلم نيست، و قاعده ‏ى حرمت همراه داشتن نجاست در نماز و احرام شامل تمامى اين‏ها مى ‏باشد، و تنها خون انسان و حيوانات حلال گوشت به ‏اندازه ‏ى يك درهم و خون زخم و جراحت بدن كلًا مستثنى است، گرچه قدر مسلم استثناى خون زخم و جراحت مادامى است كه بهبودى نيافته، و شستن آن‏ها موجب مشقت و حرج باشد، كه در غير اين موارد هم‏چنان ممنوع ‏اند. ↩️مسأله‏ى 56- ‏هايى كه در نماز ممنوع است تنها خون‏هايى است كه بر بدن باشد، و يا بر لباسى كه براى پوشيدن عورت كافى است، بنابراين مانند جوراب و دستمال كوچك و عرقچين و هر پارچه و مانندش كه براى پوشش عورتين كافى نيست اشكالى ندارد. 📚رساله توضيح المسائل نوين، کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃 🍃 ❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا اندوهگین‌ نباش‌ که‌ خدا با ماست 🌷سوره توبه ،  آیه ۴۰ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سوگند به روز و ! 💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ (۱) وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ (۲) 🌱سوگند به‌روز قیامت؛ (۱) و سوگند به وجدان (انسان) که (در برابر خطا و گناه) بسیار سرزنش می‌کند. (۲) قیامه [۱-۲] 🔹نفس لوّامة،كه در اين سوره (قيامت) آمده است و شايد مراد از آن، همان وجدان اخلاقی باشد. آری، انسان دارای حالتی است كه در برابر انجام بدی‌ها يا كم شدن خوبی‌ها، هم در دنيا خود را ملامت می‌كند و هم در آخرت. اين ملامت‌ها، همان ندامت و پشيمانی است كه می‌تواند مقدّمه توبه باشد و يا بستری برای يأس و خودباختگی فراهم آورد. 🔹در نزد خداوند، وقوع قيامت قطعی است و لذا به آن سوگند می‌خورد. «لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ» ‏ 🔹يكی از ويژگی‌های انسان، داشتن وجدان اخلاقی و شناخت فطری خوبی‌ها و بدی‌ها و سرزنش و ملامت خود يا ديگران به هنگام انجام بدی‌ها است.‏«بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ» 🔹در ميان سه نفس امّاره، مطمئنّة و لوّامة، آن كه به سرزنش‌ها و حسرت‌های روز قيامت شباهت دارد، نفس لوّامة است. لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ ... بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️جمع و حفظ بر عهد ماست 💠لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ (۱۶) إِنَّ عَلَيْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ (۱۷) فَإِذا قَرَأْناهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ (۱۸) ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا بَيانَهُ (۱۹/قیامت) 🌱‏(ای پيامبر! به هنگام نزول وحی،) زبان خود را به حركت در نياور تا نسبت به تلاوت آن شتاب كنی. همانا گردآوردن و خواندن آن (بر تو) بر عهده ماست. پس چون آن را خوانديم، قرائت آن را دنبال كن. آنگاه بيان (حقايق و اسرار و توضيح) آن بر عهده ماست. 🔹سپس می‌افزايد" بر ما است كه آن را جمع كنيم و بر تو بخوانيم" (إِنَ‌ عَلَيْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ‌)۱. ‏خلاصه از ناحيه جمع‌آوری قرآن نگران نباش، ما آيات آن را جمع می‌كنيم باز هم به وسيله پيك وحی بر تو می‌خوانيم. ‏" و هنگامی كه ما بر تو خوانديم از آن پيروی كن و بخوان" (فَإِذا قَرَأْناهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ‌). ‏" سپس بر ما است كه آن را تبيين كنيم" (ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا بَيانَهُ‌). 🔹‏بنا بر اين جمع قرآن، و هم تلاوت آن بر تو، و هم تبيين و تفصيل معانی آن هر سه بر عهده ما است، به هيچوجه نگران مباش، آن كس كه اين وحی را نازل كرده، در تمام مراحل حافظ آن است، تنها وظيفه تو از يك سو پيروی از تلاوت پيك وحی، و از سوی ديگر ابلاغ اين رسالت به عامه مردم است. 🔹‏بعضی نيز گفته‌اند منظور از جمع كردن جمع در لسان وحی نيست، بلكه جمع در سينه پيغمبر ص و تلاوت آن در لسان آن حضرت ص است، يعنی عجله مكن ما تمام اين آيات را در سينه تو جمع می‌كنيم، و سپس قرائت آن را بر زبانت جاری می‌سازيم. 🔹‏به هر حال اين تعبيرات همگی این را تاييد می‌كند كه پيامبر ص به هنگام نزول وحی به وسيله جبرئيل، پيوسته عجله داشت كه آيات را به سرعت تكرار كند، مبادا از حافظه او برود، و اينجا بود كه از سوی خداوند به او اعلام شد كه خونسردی خود را حفظ كند، و نيز اطمينان داده شد كه نه تنها جمع آيات و تلاوت آن، بلكه تبيين آن نيز از سوی خداوند تضمين شده است. 🔹‏اين آيات در ضمن بيانگر اصالت قرآن، و حفظ آن از هر گونه تحريف و دگرگونی است، چرا كه خداوند وعده جمع و تلاوت و تبيين آن را داده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۸۷ وَلَا يَصُدُّنَّكَ عَنْ آيَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنزِلَتْ إِلَيْكَ وَادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ  و مبادا [دشواری يا تهديدی] تو را از [ابلاغ آشکار] آيات خدا پس از آنکه بر تو نازل شد باز دارد؛ [مردم را] به سوی پروردگارت دعوت کن و هرگز از مشرکين مباش [=تحت تأثير ديگران و انگيزه‌های غير توحيدی قرار مگير]. قصص : ۸۸ وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ  و با خدا معبود ديگری را نخوان که معبودی جز او نيست، همه چيز زوال‌پذير است جز سوی او ۶۵ [=آنچه خدائی و در مسير او باشد]، حکم [=فرمانروائی] از آنِ اوست و [همگی] به پيشگاه او بازگردانده مي‌شويد.  __ ۶۵- مفسرين «وجه ربّ» را اغلب «ذات» پروردگار شمرده‌اند! در حالی که معنای وجه با ذات تفاوتی بسيار دارد. وجه هر چيزی روی آن است، وجه اشياء قسمتی از آن است كه مشاهده مي‌كنيم. ما که ذات خدا را مطلقاً نمي‌شناسيم، اما در جستجوی صفات و اسماء نيکوی او [ابتغاء وجه الله] به انجام خدمات پايدار [باقيات الصالحات] نائل مي‌شويم. آيا معنای «و یبقی وجه ربک» غير از اسماء نيکوی اوست؟ «وجه الله» که در قرآن ۵ بار تکرار شده [بقره ۱۱۸ (۲:۱۱۸) ، ۲۷۲ (۲:۲۷۲) ، روم ۳۸ (۳۰:۳۸) ، ۳۹، انسان ۹ (۷۶:۹) ] همان هدف و نيت خدائی است که در نماز، انفاق، زکات و اطعام گرسنگان به آن توجه داريم. اما سه بار هم در قرآن «وجه ربّ» [علاوه بر وجه الله] آمده است [رعد ۲۲ (۱۳:۲۲) ، رحمن ۲۷ (۵۵:۲۷) ، و ليل ۲۰ (۹۲:۲۰) ] که در هر سه مورد رب مضاف [ربهم، ربک] يعنی تربيت پذيری و تجلی صفات ربّ در وجود آدمی مورد نظر است. به اين معنا که همه کسانی که روی زمين‌اند مي‌ميرند اما «باقيات الصالحات» و اعمالی که به هدف خدائی انجام شده و در وجود انسان نقش بسته شده باقی مي‌ماند. همه مدارس دنيائی نيز تعطيل مي‌شوند، ولی آنچه در وجود محصلين از «وجه مدرسه» نقش بسته باشد، باقی مي‌ماند. https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 💠مروري بر دلايل و برخي فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت نهم: پاك بودن ↩️مسأله ‏ى 57- آن‏چه به ‏طور مسلم از دليل مى‏ فهميم اين است كه انسان چه مرد و چه زن نجس است، دليلش هم صحيحه‏ ى محمد بن مسلم از حضرت صادق عليه السلام كه‏ ؛ 🔸«ذَكَرَ الْمَنِىَّ وَ شَدَّدَهُ وَ جَعَلَهُ اشَدَّ مِنَ الْبُولِ ثمَّ قالَ إنْ رَأيْتَ الْمَنِىَّ قَبْلَ أوْ بَعْدَ ما تَدْخُلُ فى صَلاتِكَ فَعَلَيْكَ إعادَةُ الصّلاةِ وَ إنْ أنْتَ نَظَرْتَ فى ثَوْبِكَ فَلَمْ تُصِبْهُ ثُمَّ صَلَّيْتَ فيهِ ثُمَّ رَأيْتَهُ بَعْدُ فَلا إعادَةَ عَلَيْكَ وَ كَذا الْبُولُ» «(آن حضرت) يادى از منى كرد ولى درباره ‏ى آن سخت‏گيرى نمود كه از بول هم سخت ‏تر است سپس فرمود: اگر پيش يا پس از شروع به ‏نماز آن را ديدى بر تو است كه نمازت را از سرگيرى، و اگر در لباست نگريستى و در آن اثرى از منى نديدى و سپس با همان لباس نماز خواندى و پس از نماز منى در آن ديدى نمازت را از سر نگير، و بول نيز همين‏گونه است». 👈و اين حديث و مانندش تنها منى انسان را شامل است كه از منى غير انسان انصرافى بديهى دارد، به ‏ويژه منى حيوانات حلال گوشت، كه اصولًا انسان با منى هيچ حيوانى سر و كارى ندارد تا از لفظ منى نجاست منى حيوان هم به ‏دست آيد، و اين‏جا هم- زير پوشش قاعده ‏ى - منى حيوانات پاك، پاك است، چه حلال گوشت و چه حرام گوشت‏ ، ↩️مسأله ‏ى 58- منى انسان كه با شهوت از بدن خارج شده باشد برحسب احاديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه عليها السلام نجس و ‏آور است. 🔰🔰و امّا چيزهايى ديگر مانند ، آب انگور ثلثان نشده كه احياناً آقايان در رساله‏ هاى علميه آن‏ها را نجس دانسته ‏اند نه تنها دليلى روشن بر نجاستشان در دست نيست بلكه برعكس، كتاب و سنت دليل بر طهارت آن‏ها است. 📚رساله توضيح المسائل نوين، ص: 62 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
یا مُنتَهی الرًَجایا ای اوج امیدواری ها 🌹جوشن کبیر (۷) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا