#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_36
❇️#عده برای چيست، و چه حكمتی در تشريع آن هست؟
💠وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ وَ لا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذلِكَ إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
🌱و زنان مطلقه (باید پس از طلاق)، خود را (به مدت) سه دورهی پاکی (بعد از عادت ماهانه) نگه دارند و (سپس اگر خواستند، ازدواج کنند)، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند، مجاز نیستند آنچه را خداوند در رحمهایشان (از خون حیض یا فرزند) آفریده است، پنهان کنند، و اگر شوهرانشان سر آشتی دارند، در آن (مدت، از دیگر خواستگاران) برای بازگرداندن آنان (نزد خود)، سزاوارترند، و همانطور که وظایفی بر عهدهی زنان است، حقوقی شایسته و پسندیده (بر عهدهی مردان) دارند، و مردان (از برخی جهات) بر زنان برتری دارند (، و برای همین، مسئولیت ادارهی خانواده، با آنان است)، و خداوند، شکست ناپذیر و حکیم است.
بقره - ۲۲۸
🔹میفهماند برای اين است كه آب و نطفه مردان به يكديگر مخلوط نشود، و نسبها فاسد نگردد، (و اگر زن مطلقه حامله است معلوم باشد كه از شوهر اولش حمل برداشته نه دوم، و اگر عده واجب نمیشد معلوم نمیشد چنين فرزندی، فرزند كدام يك از دو شوهر است)
🔹 البته اين حكمت لازم نيست كه در تمامی موارد موجود باشد، چون قوانين و احكام هميشه دائر مدار مصالح و حكمتهای غالبی است، نه حكمتهای عمومی (در نتيجه اگر زن عقيم هم مطلقه شد، بايد عده را نگه بدارد).
🔹پس اينكه فرمود:" يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ" به منزله اين است كه فرموده باشد زنان مطلقه به خاطر احتراز از اختلاط نطفهها و فساد نسل، عده نگه میدارند، و با هيچ مردی تمكين نمیكنند و اين جمله هر چند جملهای خبری است ليكن منظور از آن انشاء است، و خلاصه به جای اينكه بفرمايد:" بايد عده نگه دارند" به منظور تاكيد فرموده:" عده نگه ميدارند".
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_36
❇️در تصميم گيریها بايد محور اصلی، اقامهی #حدود_الهی و انجام #وظايف باشد
💠الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ وَ لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلاَّ أَنْ يَخافا أَلاَّ يُقِيما حُدُودَ اللَّـهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ يُقِيما حُدُودَ اللَّـهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (۲۲۹/بقره)
🌱طلاق (رجعی كه امكان رجوع وبازگشت دارد، حداكثر) دو مرتبه است.
پس (در هر مرتبه) يا بايد به طور شايسته همسر خود را نگهدارد و (آشتی نمايد،) يا با نيكی او را رها كند (و از او جدا شود.) و برای شما مردان روا نيست كه چيزی از آنچه به همسرانتان دادهايد، پس بگيريد مگر اينكه دو همسر بترسند كه حدود الهی را بر پا ندارند. پس اگر بترسيد كه آنان حدود الهی را رعايت نكنند، مانعی ندارد كه زن فديه و عوض دهد. (و طلاق خُلع بگيرد.) اينها حدود و مرزهای الهی است، پس از آن تجاوز نكنيد. و هر كس از حدود الهی تجاوز كند پس آنان ستمگرانند.
🔹در جاهليّت، طلاق دادن و رجوع كردن به زن، امری عادّی و بدون محدوديّت بود. امّا اسلام، حداكثر سه بار طلاق و دو بار رجوع را جايز دانست تا حرمتِ زن و خانواده حفظ شود.۱
در اسلام، طلاق امری منفور و بدترين حلال نام گذاری شده است، ولی گاهی عدم توافق تا جايی است كه امكان ادامه زندگی برای دو طرف نيست.
در اين آيه علاوه بر طلاق رجعی كه از سوی مرد است، طرح طلاق خُلع كه پيشنهاد طلاق از سوی زن است نيز ارائه شده است. به اين معنا كه زن، مهريه خود يا چيز ديگری را فدای آزاد سازی خود قرار دهد و طلاق بگيرد.
🔹در قطع رابطه با ديگران، نبايد آخرين تصميم را يك مرتبه گرفت، بلكه بايد ميدان را برای فكر و بازگشت باز گذاشت. «الطَّلاقُ مَرَّتانِ»
🔹آزار و ضرر رسانی به همسر، ممنوع است. مرد نبايد به قصد كام گرفتن يا ضربه روحی زدن به زن، به او رجوع نموده و سپس او را رها كند. «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ»
🔹در همسر داری بايد از سليقههای شخصی و ناشناخته دوری كرد و به زندگی عادّی و عرفی تن در داد. «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ»
🔹تلخی جدايی را با شيرينی هديه و احسان جبران كنيد. «أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ»
🔹طلاق، نبايد عامل كينه، خشونت و انتقام باشد، بلكه در صورت ضرورتِ طلاق، نيكی و احسان شرط اساسی است. «أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ»
🔹اصل در زندگی، نگهداری همسر است، نه رها كردن او. كلمه «امساك» همه جا قبل از كلمه «تسريح» آمده است. «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ»
🔹حقوق و احكام در اسلام، از اخلاق و عاطفه جدا نيست. كلمات «احسان» و «معروف» نشانهی همين موضوع است. «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ»
🔹مراعات حقوق، لازم است. مرد، حقّ ندارد از مهريه زن كه حقّ قطعی اوست چيزی را پس بگيرد. «لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً»
🔹خواستههای مرد و زن بايد در چارچوب حدود الهی باشد. «إِلَّا أَنْ يَخافا أَلَّا يُقِيما حُدُودَ اللَّـهِ»
🔹تنها نظر زن و شوهر در مورد طلاق كافی نيست، بلكه بايد ديگران نيز به ادامه زندگی آنان اميدی نداشته باشند. «يَخافا ... فَإِنْ خِفْتُمْ» گاهی زن و شوهر میگويند: با هم توافق اخلاقی نداريم، امّا اين حرف برخاسته از هيجان آنهاست. لذا قرآن در كنار خوف زن وشوهر «يَخافا» پای مردم را به ميان كشيده كه آنان نيز اين ناسازگاری را درك كنند. «خِفْتُمْ»
🔹در تصميم گيریها بايد محور اصلی، اقامهی حدود الهی و انجام وظايف باشد. اگر حدود الهی مراعات میشود ازدواج باقی بماند وگرنه طلاق مطرح شود. «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيما حُدُودَ اللَّـهِ»
🔹طرحِ «طلاق خُلع» برای آن است كه زن بتواند خود را از بنبست خارج سازد. «افْتَدَتْ بِهِ»
🔹اسلام با ادامه زندگی به صورت تحميلی و با اجبار و اكراه، موافق نيست. در صورتی كه زن به اندازهای در فشار است كه حاضر است مهريهی خود را ببخشيد تا رها شود، اسلام راه را برای وی باز گذاشته است. البتّه مرد ملزم به پذيرش طلاق خلع نيست. «فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ»
🔹شكستن قانون الهی، ظلم است. «وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣3⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۴۴-۴۲ سوره نمل از تفسیر نور
۱- محیط،جامعه وعقائد خرافی،مانع از ایمان واقعی است. «وَ صَدَّها ما کانَتْ»
۲- سوء سابقه،دلیل داشتن آینده ی بد نیست. «إِنَّها کانَتْ مِنْ قَوْمٍ کافِرِینَ»
۳- مقام رسالت،با جلال و شکوه و حکومت منافاتی ندارد. «قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ»
۴- در ارشاد وتبلیغ،هر کس را باید به شیوه ای هدایت کرد. «قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ» با مرفّهان،جوری برخورد نکنیم که خیال کنند ایمان به معنای فقر است.
۵- امکانات مادّی باید در خدمت تبلیغ دین قرار گیرد. «قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ»
با اهداف سلیمان گونه می توان از صنعت و امکانات مادّی،برای ارشاد و هدایت دیگران کمک گرفت.
۶- از مهمانان کافر با حُسن خلق پذیرایی کنید. «قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ»
۷- شأن افراد را در پذیرایی ها حفظ کنید. «قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ»
۸- گاهی انسان می بیند،امّا اشتباه تشخیص می دهد.(خطای چشم) «حَسِبَتْهُ لُجَّهً»
۹- کاخ نشینان کافر را در برابر صنعت و ابتکار و هنر و زیبایی های نظام خود،به کرنش وادارید. «صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَوارِیرَ»
۱۰- پذیرفتن حقّ،نشانه ی حریّت است نه ضعف. «رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی»
۱۱- وابستگی و دلبستگی به غیر خدا و پرستش غیر او-هر کس و هر چه باشد - ظلم است. «ظَلَمْتُ نَفْسِی»
۱۲- توبه ی واقعی آن است که گذشته ها را با اقرار جبران کنیم و راه آینده را با چراغ هدایت الهی طی کنیم. «ظَلَمْتُ نَفْسِی وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ»
۱۳- داشتن نام و نان و عنوان و اطرافیان،شمارا در اقرار به حقّ و تغییر عقیده اسیر نکند. «ظَلَمْتُ نَفْسِی وَ أَسْلَمْتُ»
۱۴- تکامل،مراحلی دارد:
مرحله ی نخست:خروج از ظلمت،
و مرحله ی بعد:ورود در نور است. «ظَلَمْتُ نَفْسِی وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ»
۱۵- روح ایمان،همان تسلیم است.هم سلیمان در دعوتنامه ی خود به آن اشاره دارد: «وَ أْتُونِی مُسْلِمِینَ» و هم ملکه ی سبا در پایان کار می گوید:«أسلمت»
۱۶- ایمان،تسلیم شدن در برابر خالق هستی است،نه در برابر خلق،گرچه سلیمان باشد. «أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ»
۱۷- زن در انتخاب عقیده و اظهار آن مستقل است. «أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ»
۱۸- ایمان به تنهایی کافی نیست،با اولیا و انبیا همراه بودن انسان را بیمه می کند.
«أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ»
۱۹- در برابر پیوندهای سیاسی،اقتصادی،نظامی و خانوادگی،پیوندهای الهی و مقدّس نیز یافت می شود. «مَعَ سُلَیْمانَ»
۲۰- زر و زیور افراد وارسته را سیراب نمی کند،گمشده ی آنان دستیابی به سرچشمه ی هستی است. أَسْلَمْتُ ... لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ
۲۱- هدف حکومت انبیا،دعوت به سوی خداوند است،نه کشورگشایی.ملکه ی سبا نیز این حقیقت را فهمید،لذا در پایان سخنش گفت: «أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ #حقوق_شهروندی در منظر فقهي آیتالله سیستانی
🛑قسمت سوم:
#حق_مشارکت در تعیین #سرنوشت
↩️ج-حق تعیین #نوع_نظامسیاسی
❓یکی از پرسشهای چالشی مورد توجه خبرنگاران نوع و شکل نظام سیاسی آینده عراق بوده و همواره آیتالله سیستانی را مورد پرسش قرار میدادند که نظام سیاسی مطلوب ایشان برای آینده عراق چیست؟.
👈پاسخ ایشان همواره این بوده که باید همه مردم بدون دخالت بیگانگان و بدون توجه به #وابستگیهای_مذهبی و قومی و در فرایند انتخابات آزاد و شفاف نظام سیاسی آینده را انتخاب کنند.
و تأکید میکند احترام به اراده عراقیها در زمینه تعیین نظام سیاسی و اداری کشورشان از طریق همه پرسی قانون اساسی و انتخابات دورهای مجلس نمایندگان، اصلی است که از زمان تغییر رژیم سابق به آن پایبند بوده است
🔸آیتالله سیستانی به پرسش خبرنگار روزنامه اقتصادی ژاپن و روزنامه نیویورک تایمز در این باره که آیا میپسندید که حکومت عراق همانند حکومت ایران، اسلامی شود و آیا ایده #ولایتفقیه در عراق قابل اجرا است؟ پاسخ منفی میدهد و آن را قابل قبول نمیداند
🔻 ایشان همچنین به این پرسش که اکثریت مردم عراق شیعه هستند، از اینرو آنان چه نقشی در آینده عراق ایفا خواهند کرد و خواهان چه حکومتی میباشند؟❓
👈 پاسخ میدهد که خواست #شیعیان با خواست دیگر مردم عراق تفاوتی ندارد، و همه مردم عراق خواهان برخورداری از حقوق خود به دور از تبعیضهای قومی هستند و همه عراقیها طی فرایند #انتخابات_فراگیر نوع نظام سیاسی را انتخاب خواهند کرد
آیتالله سیستانی همچنین در پاسخ به این دو پرسش که آیا مایل به وجود حکومت اسلامی در عراق هستید و دوست دارید چه کسی بر کرسی ریاست تکیه زند؟
👈پاسخ میدهد مایل و دوستدار هر آنچه هستم که #اکثریت_مردم عراق انتخاب کنند و باید فضا را برای انتخاب آنان باز گذاشت
🔻ایشان همچنین به این پرسش که آیا نظام فدرالیسم برای عراق مناسب میباشد؟ و این اظهار نظر که کردهای عراق خواستار نظام فدرالی هستند، پاسخ میدهد؛ نمایندگان مردم عراق در مجلس در این باره تصمیم میگیرند و میافزاید انتظار این است نمایندگان مردم کردستان به همراه دیگر نمایندگان مردم عراق به نظامی توافق کنند که افزون بر حفظ یکپارچگی کشور حقوق همه اقوام و قومیتها حفظ شود
و به طور صریح اعلام میکند، به نظام سیاسیای که مبتنی بر #شورا، #کثرتگرایی و احترام به حقوق همه شهروندان باشد، باور دارد.
↩️دـ ـ #حق_اقلیت در نظام تصمیمگیری
آیتالله سیستانی بر این باور است که رأی اکثریت، تعیین کننده تصمیم نهایی میباشد، اما از سوی دیگر اعتبار و وزن رأی اکثریت نباید به #دیکتاتوری_اکثریت، علیه اقلیت منتهی شود.
🔻👈ایشان تصریح میکند که نخست باید همگان به اعتقادات همدیگر احترام بگذارند
اقلیت باید به نظر اکثریت احترام بگذارد
و اکثریت نیز از حقوق اقلیت حمایت کند
ایشان بر این باور است که احترام اقلیت به نظر اکثریت و از سوی دیگر #تحت_فشار_قرارندادن_اقلیت و عدم کنترل آنان از سوی اکثریت مبنایی است که باید در کنش سیاسی مورد توجه قرار گیرد.
💫ادامه دارد
🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
.
#دعاهای_روزانه
🍂اِلهى قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ
🍁كَما يَليقُ بِجَلالِكَ،وَ عَجَزَتِ الْعُقُولُ عَنْ
🍂اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ،وَ انْحَسَرَتِ
🍁الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى سُبُحاتِ وَجْهِكَ،
🤲خدایا! زبانها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است و عقلها عاجز است از ادراک کنه جمالت. و دیدهها تار و بى فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت.
💫مناجات العارفین
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
🆔 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 231 تا 233
📄#صفحه_37
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_37
❇️#زن و #مرد در نظام آفرينش جزء يك پيكرند وظلم به عضوی، ظلم به تمام اعضا است
💠 وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النَّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلاَ تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لَّتَعْتَدُواْ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ
وَلاَ تَتَّخِذُوَاْ آيَاتِ اللّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُمْ مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُم بِهِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿231/بقره﴾
🌱 و چون زنان را طلاق داديد و به سر آمد مدت خويش رسيدند به شايستگى نگاهشان داريد، و يا به شايستگى رها كنيد، و زنها را براى ضرر زدن نگاهشان نداريد كه ستم كنيد، هر كس چنين كند به خويش ستم كرده است ، آيت هاى خدا را به مسخره نگيريد نعمت خدا را بر خويشتن با اين كتاب و حكمت كه بر شما نازل كرده و به وسيله آن پندتان مى دهد و از خدا بترسيد و بدانيد كه خدا به هر چيز دانا است .
🔷خداى سبحان احكامى را كه تشريع كرده به منظور مصالح بشر تشريع نموده است ، نه اينكه اگر به كارهائى امر و از كارهائى نهى كرده ، خواهان نفس آن كارها و متنفر از نفس اين كارها بوده است ، و در مورد بحث بانفس امساك و تسريح و اخذ و اعطا كار دارد، نه ، بلكه بناى شارع همه بر اين بوده است كه مصالح عمومى بشر را تاءمين نموده ، و مفاسدى را كه در اجتماع بشر پيدا مى شود اصلاح كند، و به اين وسيله سعادت حيات بشر را تمام كند و لذا به همين منظور آن دستورات عملى را با دستوراتى اخلاقى مخلوط كرده ، تا نفوس را تربيت و ارواح را تطهير نموده ، معارف عاليه ، يعنى توحيد و ولايت و ساير اعتقادات پاك را صفايى ديگر دهد، پس كسى كه در دين خود به ظواهر احكام اكتفا نموده و به غير آن پشت پا ميزند، در حقيقت آيات خدا را مسخره كرده است .
🔹اين آيه اشاره است به حكمت نهی از امساك به قصد ضرر، و حاصلش اين است كه ازدواج برای تتميم سعادت زندگی است، و اين سعادت تمام نمیشود مگر با سكونت و آرامش هر يك از زن و شوهر به يكديگر و كمك كردن در رفع حوائج غريزی يكديگر، و" امساك" عبارت است از اينكه شوهر بعد از جدا شدن از همسرش دو باره به او برگردد، و بعد از كدورت و نقار، به صلح و صفا برگردد، اين كجا؟ و برگشتن به قصد اضرار كجا؟.
🔹پس كسی كه به قصد اضرار بر میگردد، در حقيقت به خودش ستم كرده، كه او را به انحراف از طريقهای كه فطرت انسانيت به سويش هدايت میكند، واداشته است.
🔹علاوه بر اينكه چنين كسی آيات خدا را به مسخره گرفته، و به آن استهزاء میكند، برای اينكه خدای سبحان احكامی را كه تشريع كرده به منظور مصالح بشر تشريع نموده است، نه اينكه اگر به كارهايی امر و از كارهايی نهی كرده، خواهان نفس آن كارها و متنفر از نفس اين كارها بوده است، و در مورد بحث با نفس امساك و تسريح و اخذ و اعطا كار دارد، نه، بلكه بنای شارع همه بر اين بوده است كه مصالح عمومی بشر را تامين نموده، و مفاسدی را كه در اجتماع بشر پيدا میشود اصلاح كند، و به اين وسيله سعادت حيات بشر را تمام كند.
🔹و لذا به همين منظور آن دستورات عملی را با دستوراتی اخلاقی مخلوط كرده، تا نفوس را تربيت و ارواح را تطهير نموده، معارف عاليه، يعنی توحيد و ولايت و ساير اعتقادات پاك را صفايی ديگر دهد، پس كسی كه در دين خود به ظواهر احكام اكتفاء نموده و به غير آن پشت پا ميزند، در حقيقت آيات خدا را مسخره كرده است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_37
❇️#حقوق_فرزند_و_مادر در زمان #طلاق
💠 وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ۖ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ ۚ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِكَ ۗ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا ۗ وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُوا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّا آتَيْتُم بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ "233/بقره"
🌱 مادرانى كه مىخواهند دوران #شير_دهى را كامل سازند، دو سال تمام فرزندانشان را شير دهند. و خوراك وپوشاك اين مادران، به وجهى نيكو بر عهده (پدر و) صاحب فرزند است. هيچ كس جز به قدر توانش مكلف نمىشود. هيچ مادرى به خاطر فرزندش ونيز هيچ پدرى به خاطر فرزندش نبايد دچار ضرر شود. و (اگر پدر نباشد، هزينه خوراك و پوشاك مادر) بر عهده وارث اوست. و اگر پدر و مادر با توافق و مشورت يكديگر بخواهند كودك را (زودتر از دو سال) از شير بازگيرند، گناهى بر آنها نيست. واگر (به جهت عدم توانايى يا عدم موافقت مادر) خواستيد دايهاى براى فرزندانتان بگيريد، گناهى بر شما نيست، به شرط اينكه آنچه را به وجهى پسنديده قرار گذاشتهايد بپردازيد. و از خدا پروا داشته و بدانيد خدا به آنچه انجام مىدهيد بيناست.
🔷قرار گرفتن اين آيه در متن آيات مربوط به طلاق، ارتباط مستقيم آن را با #حقوق_زنان_باردار، يا وضع حمل كرده پس از طلاق نشان ميدهد، هرچند مطلب جامعيت دارد و شرايط عادي را نيز شامل ميشود. معمولا در شرايط عادي كمتر مادري براي شير دادن نوزاد ادّعاي دستمزد از شوهر يا دايه گرفتن ميكند، ولي اختلافاتي كه منجر به #طلاق ميشود، معمولا بر تعهّدات طرفين نسبت به يكديگر، به خصوص نوزاد، تأثير منفي ميگذارد. از اين روي براي حمايت از مادر باردار در دوران حاملگي، زايمان و شيردهي تا دو سال، همچنين حُسن مراقبت از نوزاد توصيههاي جدّي در اين آيه و آيات مشابه شده است.
🔷 المولود له بجاى- الأب يا الوالد- اشعار بحكمت اين حكم دارد: آنكه فرزند براى او و بهره اش عائد او و نگهبان و وارث نامش ميباشد بايد لوازم زندگى متعارف و اوليه مادران شير ده را تأمين كند.
چه زنان مطلقه اى باشند كه اين آيات درباره آنها است يا مادران شوهر دارى كه درآمد و تعهدى دارند و در مدت شير از عهده و انجام آن بر نمىآيند.
🔷 لاتضار.. نه بايد بمادرى بسبب و از ناحيه مولودش ضرر رسد: به اينكه باندك نفقهاى بسازد و #شير دهد و يا طفل از او جدا گردد. و نه پدرى وادار شود كه بيش از توانايى تعهد انفاق نمايد و يا طفل باو واگذار شود. بهر صورت بايد حسن تفاهمى در ميان باشد كه مادر با دلگرمى فرزندش را حضانت نمايد و شير دهد و پدر در حد توانايى و متعارف از او نگهدارى كند.
و اگر چنين نباشد هم به پدر و مادر ضرر ميرسد و هم بطفل شيرخوار كه بايد در آغوش گرم مادر و با شير نيالوده باندوه رشد يابد.
🔹مادرِ طلاق داده شده، در شير دادن نوزادش بر سايرين اولويّت دارد.
🔹مقدار خرجى بايد بر اساس عرفِ شناخته شده و به قدر توانايى باشد.
🔹بايد زندگى مادر در دوران شيردهى تأمين شود، هرچند پدر فرزند از دنيا رفته باشد. «وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ»
🔹از شير گرفتن كودك، نياز به مشورت وتوافق والدين دارد. «فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ»
📚برگرفته از تفاسير بازرگان ، پرتوی از قرآن و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🟡 "گفتارهایی در اسلام و حقوق بشر"
جلسه دوازدهم :
"حقوق و حرمت مسلمانان غیرشیعه در فقه سنتی، در سنجه قرآن و برهان"
دکتر عبدالرّحیم سلیمانی
جلسه حضوری همراه با بحث آزاد،
چهارشنبه 17 آبانماه 1402 ، ساعت 17:30 تا 19:30
بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، شماره 126 ، طبقه 4
انجمن اسلامی مهندسین – تأسیس 1336
ارتباط آنلاین :
On Line : https://www.skyroom.online/ch/iaie/general-speech
آگهی و فایل صوتی جلسات، در کانال تلگرام انجمن، در دسترس است.
@IAIEngineers
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣3⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹فراز آیات ۵۳-۴۵ سوره نمل
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذَا هُمْ فَرِيقَانِ يَخْتَصِمُونَ {45}
و به راستى به سوى ثمود برادرشان صالح را فرستاديم كه خدا را بپرستيد پس آنان دو دسته متخاصم شدند {45}
قَالَ يَا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْلَا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ {46}
[صالح] گفت اى قوم من چرا پيش از [جستن] نيكى شتابزده خواهان بدى (وقوع عذاب موعود) هستيد چرا از خدا آمرزش نمىخواهيد باشد كه مورد رحمت قرار گيريد {46}
قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ قَالَ طَائِرُكُمْ عِندَ اللَّهِ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ {47}
گفتند ما به تو و به هر كس كه همراه توست شگون بد زديم گفت سرنوشت خوب و بدتان پيش خداست بلكه شما مردمى هستيد كه مورد آزمايش قرار گرفتهايد {47}
وَكَانَ فِي الْمَدِينَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ {48}
و در آن شهر نه دسته بودند كه در آن سرزمين فساد مىكردند و از در اصلاح درنمىآمدند {48}
قَالُوا تَقَاسَمُوا بِاللَّهِ لَنُبَيِّتَنَّهُ وَأَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِيِّهِ مَا شَهِدْنَا مَهْلِكَ أَهْلِهِ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ {49}
[با هم] گفتند با يكديگر سوگند بخوريد كه حتما به [صالح] و كسانش شبيخون مىزنيم سپس به ولى او خواهيم گفت ما در محل قتل كسانش حاضر نبوديم و ما قطعا راست مىگوييم {49}
وَمَكَرُوا مَكْرًا وَمَكَرْنَا مَكْرًا وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ {50}
و دست به نيرنگ زدند و [ما نيز] دست به نيرنگ زديم و خبر نداشتند {50}
فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ مَكْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَاهُمْ وَقَوْمَهُمْ أَجْمَعِينَ {51}
پس بنگر كه فرجام نيرنگشان چگونه بود ما آنان و قومشان را همگى هلاك كرديم {51}
فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خَاوِيَةً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ {52}
و اين [هم] خانههاى خالى آنهاست به [سزاى] ستمى كه كردهاند قطعا در اين [كيفر] براى مردمى كه مىدانند عبرتى خواهد بود {52}
وَأَنجَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ {53}
و كسانى را كه ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند رهانيديم {53}
♻️عصاره فراز آیات ۵۳-۴۵ : قوم ثمود هم در برابر دعوت صالح به عبادت الله،دو دسته شدند. مخالفان برای قتل او هم قسم شدند اما خداوند با نزول عذاب ویران کننده، و نجات اهل ایمان، مکر انها را خنثی کرد
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
💐💐با سلام به قرآندوستان گرامی
همزمان با هفته #كتاب و سالروز رحلت علامه طباطبايي
علاقمندان به #مفاهیم و #تدبر در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا #اهدا به دیگران، بمدت يك هفته تا تاريخ اول اذر با #تخفيف ، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند.
1- بسته آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ (مخصوص دوره هاي اموزشي تدبر قران) و #لوحفشرده دوره نخست آموزش روش تدبر قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با #تخفيف 10 درصدي https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
2-كتاب " #باورهاورفتارهای_قرآنی: 280 درس از 30 #جزءقرآن" :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به همراه توضيح مختصر و تصاوير، با 15 درصد #تخفيف
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
3- #بسته_ويژه شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با #15درصد #تخفيف
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412
🔶🌷🌷🌷🌷
@quranpuyan
🌱🌱 با گراميداشت ياد #علامه_طباطبایی مفسر بزرگ معاصر :
⭕️#مفاسد_تباهکننده_حکومت_استبدادی
بیش از هزینههای مبارزه برای رهایی از آن است.
🔻نباید تردید داشت که:
#اسلام پیکری است که روح آن زنده کردن #حق و #نابودکردن_باطل است
و هرگز چنین آئینی اجازه نمیدهد که ستمگران بر مردم #ولایت و سلطه پیدا کرده و بر مردم ظلم کنند.
و در حالی که راهی برای تغییر و #اصلاح امور وجود دارد، 🔻🔻اسلام اجازه #سکوت در برابر اهل طغیان و تجاوز و #ستم_پذیری از آنان را نمیدهد.
👈و نباید از عوارض مقاومت در برابر #حاکمان_مستبد نگران بود
زیرا امروزه در علوم اجتماعی به اثبات رسیده است که: آثار ویرانگر #دیکتاتوری حاکمان و زورگویی آنان، بسیار خطرناک تر از آثار مخرب بی نظمی ها و درگیریهایی است که در مسیر وادار کردن آنها به عدالت و احیای حقوق مردم اتفاق میافتد.
📚(تفسیر المیزان. ج ۱۵. ص۱۵۸)
🛑🛑 حفظ ظاهر حكومت ديني مستبد تحت عنوان مصحلت حفظ وحدت، نابودي حقيقت دين است.
🛑🛑ضروری است ساحت شرع را از تایید #دیکتاتوری به نام دين، منزه نمود.
👈امروزه در علوم اجتماعی تبیین شده است:
🌱🔻هیچ ملت رشید و خردمندی حاضر به قبول و تایید #حکومت_استبدادی -- که قوانین جامعه را زیر پا میگذارد-- نیست و
👈ضروری است که ساحت شرع مقدس را از چنین پیرایه ای منزه دانسته و تایید دیکتاتوری را به او نسبت ندهیم.
👈و این نظر که چنین حکومتی را برای #مصلحت حفظ وحدت درجامعه و جلوگیری از اختلاف و تشتت داخلی باید حفظ کرد و این مصلحت مهم تر از احکام و حقوق دیگری است که تضییع میشود و میتوان از آنها چشم پوشی کرد،
در واقع به معنای آن است که برای حفظ ظاهر و پوسته دین و برای نگهداشتن نام #حکومت_دینی،
مجاز باشیم حقیقت دین را نابود کنیم!
📚(تفسیر المیزان. ج۱۵. ص۳۹۲)
http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_shnyy-b-dydghhy-fqhy--tfsyry--sysy-w-jtmy-w-Hkwmty-lmh-TbTbyy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
.
#آیههاینور
مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ مُقِيتًا
كسی كه تشويق به كار نيكی كند نصيبی از آن برای او خواهد بود، و كسی كه تشويق به كار بدی كند سهمی از آن خواهد داشت، و خداوند حساب هر چيز را دارد و آنرا حفظ میكند.
سوره نساء ، آیه ۸۵
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan