#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_40
❇️ نفی #معیارهای غلط در #حاکمیت و #فرماندهی
💠وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
"بقره:247"
🌱 پيامبرشان [در اجابت درخواستشان] به آنها گفت: خدا طالوت را به زمامداري شما برگزيده است. گفتند: چگونه ممكن است او را بر ما [مقام] فرماندهي باشد، حال آن كه ما از او به اين مقام سزاوارتريم و به او كه [مانند ما] گشايش مالی داده نشده؟گفت: همانا خدا او را بر شما برگزيده و در دانش و [نيروي] جسم بر او فزوني بخشيده و خدا مُلك خويش را به هر كه خواهد [=شايسته بداند] ميبخشد و خدا گشايشگر داناست.
🔷طالوت ظاهراً از سرداران بنياسرائيل بود. گفته ميشود طالوت مُعرب شدة همان «شائول» است كه در تورات از او ياد شده. طالوت از ريشة طول [بلندي در اندازه يا مال و قدرت]، آنچنان كه از وصف او در همين آيه «بَسْطَهً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْم» برميآيد، بلندي و برتري او را در دانش [تخصّص] و جسم [قدرت]، كه دو شرط اصلي فرماندهي نظامي است، نشان ميدهد.
🔷 وقتي معيار ارزشي براي مردماني مال و مكنت باشد، طبيعي است كه خود را برتر از ديگران بدانند. از آنجايي كه براي بنياسرائيل شرط شهرياري شهرت خانوادگي و حسب و نسب و سيادت و ثروت بود، و بر وراثت داوري در خاندان يهودا و پيامبري در خاندان لاوي اصرار داشتند، طالوت را كه از خاندان بنيامين و نادار بود نميتوانستند به فرماندهي بپذيرند.
🔷 «وَاسِع» [وسعتبخش و گشايندة تنگناها] از نامهاي نيكوي خداست كه 7 بار به صورت «واسع عليم»، يكبار «واسع المغفره»، و نيز يكبار «واسعا حكيما» در قرآن آمده است.
👈به اين ترتيب گشايشگري او از علم و حكمت و مغفرت او ناشي ميشود. مواردي كه از واسع بودن خدا در قرآن ذكر شده عبارتند از:
وسعت آسمانها [ذاريات 47 ]،
وسعت زمين [نساء 97 ، عنكبوت 56 ]،
رحمت خدا [انعام 147، اعراف 156 ، مؤمن 42 (23:42) ]،
علم او بر اشياء [انعام 80، اعراف 89 ، طه 98، مؤمن 7 ]،
ملك او [بقره 115و 247 ]، رزق او [بقره 261 ، آلعمران 73 ، مائده 54 ، نور 32 ] و...
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣4⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان
نمل : ۴۱
قَالَ نَكِّرُوا لَهَا عَرْشَهَا نَنظُرْ أَتَهْتَدِي أَمْ تَكُونُ مِنَ الَّذِينَ لَا يَهْتَدُونَ
ـ [آنگاه سليمان] گفت: تخت او را [با انجام تغييراتی] غير قابل تشخيص برای او سازيد تا ببينيم [به اين تغييرات] پی ميبرد يا از کسانی است که پی نميبرند؟ ۵۴
۵۴- اصل هجدهم: «ضرورت شناخت نقاط ضعف و قوّت مخالفين». معنای اصلی هدايت، رساندن به مقصود، يعنی رهبری [نه فقط راهنمائی] است. رسيدن به مقصد نيز علاوه بر رهبري، به رهروي، يعنی گام گذاشتن در راه درست و «پيروی» از راهنما، نقشه يا عقل فطری و وجدان نيازمند است. سليمان با اين آزمايش ميخواست ميزان هوش و ذکاوت ملکة سبا را بسنجد که تا چه حد ميتواند از تغييرات ظاهری عرش خود به حقيقت امر پی ببرد، و اگر در اين آزمون توفيق يافت ميتوان اميدوار بود که به خدای يکتا نيز پی ببرد.
نمل : ۴۲
فَلَمَّا جَاءَتْ قِيلَ أَهَكَذَا عَرْشُكِ قَالَتْ كَأَنَّهُ هُوَ وَأُوتِينَا الْعِلْمَ مِن قَبْلِهَا وَكُنَّا مُسْلِمِينَ
به اين ترتيب، وقتی [ملکة سبا به مقرّ حکومت سليمان] در آمد، [اولين سؤالی که از او] پرسيده شد [اين بود که] آيا تخت تو اين گونه است؟ گفت: مثل آنکه خودش است؛ ما پيش از اين [به فضيلت علمی سليمان] آگاهی داده شده بوديم و تسليم [پيام توحيدی او] بوديم. ۵۵
۵۵- اصل نوزدهم «اختلاط حق و باطل در جبهه دشمن». پاسخ ملکة سبا به سؤال مأمور سبا نشان داد تا چه حد هشيار و حقطلب بوده است، اشاره او به اينکه به ما [نيز] قبلا دانش داده شده و همواره تسليم بودهايم، نشان ميدهد اهل فضيلت و علم بوده و از نتايج و دستاوردهای علمی تبعيت ميکرده است. ظاهرا منظور او از تسليم، نه تسليم به ربّالعالمين، بلکه تسليم به هر دستاورد علمی و برخورد منطقی با مسائل و عدم لجبازی با حقايقی که بر او عرضه ميشده، بوده است. مخالفين يکدست نيستند و نميتوان آنان را با يک چوب راند. سفيد و سياه ديدن خودی و بيگانه ره به جائی نميبرد، همواره در ميان مخالفين ممکن است انسانهای حق گرائی باشند که با سياست درست جذب ميشوند. ر ک به: سوره فتح آيه ۲۵ (۴۸:۲۵) .
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📗 #تقدم_قران بر #حديث و انتقاد از كساني كه هرچيزي را به اسم #روايت مي پذيرند.
#علامه_طباطبایی هرچند که با حدیث مخالف نیست و هیچگاه حجیت قول و فعل معصوم را زیر سوال نبرده، اما دیدگاه و رویکرد خاصی به حدیث دارد.
رویکرد این متفکر برجسته و دیدگاه خاص او درباره حدیث را در دو جا میتوان پیگیری کرد: نخست در روش تفسیریاش است و دیگری در تعلیقاتش بر اصول کافی و بحارالانوار.
👌هر دوی این تعلیقات با #مخالفت بسیاری از طیف حوزوی مواجه شد.
💢یکی از اصول روششناختی تفسیری در المیزان، #تقدم صریح قرآن بر #احادیث است و در روش علامه نیز قرآن به عنوان ملاک و محک نقد و سنجش احادیث و داور آنها مطرح شده و نه بر عکس. قرآن وحی آسمانی و سند مورد اطمینان است. حتی در احادیث معتبر و متواتری از ائمه معصومین نیز نقل شده که ملاک ارزیابی احادیث، متن قرآن کریم است.
👈به همین دلیل در جای جای المیزان، روایات با ظاهر و سیاق آیات و نیز با اصول کلی استخراج شده از قرآن مقایسه و سنجیده شدهاند و با کوچکترین تضاد و مخالفت، از مقام #اعتبار و حجیت، #ساقط شدهاند هر چند که در میان آنها، احادیثی باشند که از حیث سند قوی و قابل قبولند.
⭕⭕ ايشان در تفسير سوره سوره يوسف با انتقاد از مفسريني كه هر روايتي را نقل مي كنند، نوشته است:
«چرا عده اى #سبك_مغز اين حرفها را از خود درست مى كنند، و دست به دست مى گردانند؟ جهت عمده آنها دو چيز است:
افراط در پذيرش و تسليم در برابر هر چه حديث نام دارد، يكى از دو علت وقوع دراين افترائات مى باشد
يكى از افراطشان در پذيرفتن و تسليم در برابر هر حرفى كه اسم حديث و #روايت داشته باشد، ولو هر چه باشد.
اينها آنچنان نسبت به حديث ركون و خضوع دارند كه 👈👈حتى اگر بر#خلاف_صريح_عقل و صريح قرآن هم باشد قبولش نموده احترامش مى گذارند، و يهوديان هم وقتى اينها را ديدند، #مشتى_كفريات مخالف عقل و دين را به صورت #روايات در دست و دهان آنان انداخته و به كلى حق و حقيقت را از يادشان بردند اذهانشان را از معارف حقيقى منصرف نمودند.»
💢تعلیقات بر #بحارالانوار و اصول کافی
علامه طباطبایی بر ۸۸ موضع از بحار الانوار تعلیقه نوشت و اصولاً قرار بود در آن دوران چاپ جدید بحارالانوار با تعلیقات علامه طباطبایی منتشر شود، اما پس از انتشار این مختصر، مرحوم آیتاللهالعظمی بروجردی ادامه چاپ و انتشار تعلیقات علامه را به صلاح ندانست و این به دلیل فشارهایی بود که از جانب #اخباریون بر آیت الله بروجردی وارد میشد.
👈مرحوم آیتالله حسینی طهرانی از شاگردان ایشان درباره این تعلیقات مینویسد:
«علامه تا جلد ششم بر بحارالانوار تعلیقه نگاشتند، اما در یکی دو تعلیقه صریحاً نظر علامه #مجلسی را رد کردند. این امر برای طبقهای که تا این اندازه حاضر نبودند نظرات مجلسی مورد ایراد واقع شود، خوشایند نشد و متصدی و مباشر طبع، بنا به الزامات خارجیه، از ایشان تقاضا کرد که در بعضی مواضع، قدری کوتاهتر بنویسند و از بعضی ایرادات صرف نظر کنند. علامه حاضر نشدند و فرمودند:
🔻🔻👈«در مکتب شیعه، ارزش جعفر بن محمد صادق (ع) از #علامه_مجلسی بیشتر است و زمانی که امر دایر شود به جهت بیانات و شروح علامه مجلسی و ایراد عقلی و علمی بر حضرات معصومین (ع)، ما حاضر نیستیم آن حضرات را به مجلسی بفروشیم و من از آنچه به نظر خود در موضع مقرر لازم میدانم بنویسم، یک کلمه کم نخواهم کرد.»
(رجوع کنید به کتاب «مهر تابان» ص ۳۵ از انتشارات علامه طباطبایی)
آن دو موردی که علامه طباطبایی صریحاً نظر علامه مجلسی را رد میکند در موضوع #تحریف_قرآن است.
در آن دو مورد علامه مجلسی تمایل به مساله تحریف قرآن نشان میدهد که علامه طباطبایی مخالف شدید نظریه تحریف قرآن است.
همین دو مورد نشان میدهد که باید با تعمق و نگاه انتقادی به احادیث روی آورد و هر حدیثی را بدون تحقیق نپذیرفت.
http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_shnyy-b-dydghhy-fqhy--tfsyry--sysy-w-jtmy-w-Hkwmty-lmh-TbTbyy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
امام سجاد (علیهالسّلام) در حق حضرت زینب (علیها السلام) فرمودند:
«اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة»
«اى عمّه! شما الحمد للّه بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى كه بشرى تو را تفهیم ننموده است».
(بحار الانوار ج ۴۵ ص ۱۹۹)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار مبارک💖
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 249 تا 252
📄#صفحه_41
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_41
❇️هنگام مواجهه با #سختي ها: هم #دعا ،هم #حركت
💠 وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ «250» بقره
🌱 و هنگامى كه(سپاه طالوت) در برابر جالوت و سپاهيان او قرار گرفتند، گفتند: پروردگارا صبر و شكيبايى بر ما فرو ريز و قدمهاى ما را ثابت و استوار بدار و مارا بر گروه كافران پيروز فرما.
🔹كلمه" بروز" به معنای آشكار شدن است، و به همين جهت بيرون شدن هماورد از لشگر دشمن و مبارزه طلب كردن او را" براز" میگويند، و كلمه" افراغ" كه فعل امر" افرغ"، مشتق از آن است به معنای ريختهگری است، يعنی فلز آب شدهای را در قالب بريزند، و منظور از آن در اينجا اين است كه خدای تعالی صبر را در دل آنان و به قدر ظرفيت دلهايشان بريزد.
👈پس در حقيقت اين تعبير، استعاره از كنايه لطيفی است، و همچنين تثبيت اقدام كنايه است از اينكه ايشان را در جهاد ثابت قدم كند تا فرار نكنند.
1⃣ هميشه و به خصوص در جبههها، #دعا همراه با #حركت لازم است، نه دعا به جاى حركت. «بَرَزُوا لِجالُوتَ ... رَبَّنا أَفْرِغْ ...»
2⃣ در شدايد، انسان به صبرِ بسيار محتاج است. «افرغ» به معناى نزول فراوان است. كلمه «صبراً» نيز در قالب نكره آمده است كه نشانهى صبر بزرگ است.
3⃣ وظيفهى انسان، حركت و تلاش است، امّا پيروزى به دست خداست. «رَبَّنا ... وَ انْصُرْنا»
📚تفسير المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan