#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_59
❇️#خودبرتر_پنداري در #دين و #هدايت ممنوع
💠وَ لا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدى هُدَى اللَّهِ أَنْ يُؤْتى أَحَدٌ مِثْلَ ما أُوتِيتُمْ أَوْ يُحاجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ 73 ال عمران
🌱(بزرگان يهود، براى جلوگيرى از گرايش يهود به اسلام، به آنان مىگفتند:) جز به كسى كه آيين شما را پيروى كند، ايمان نياوريد. (زيرا دينِ حقّ منحصر به ماست.اى پيامبر! به آنان) بگو: راه سعادت راهى است كه خدا بنمايد (ومانعى ندارد) كه به امّتى ديگر نيز همانند آنچه (از كتاب وشريعت) به شما داده شده، داده شود، تا در نزد پروردگار با شما احتجاج كنند.
1⃣هدايت الهى، يك جريان مستمر در طول تاريخ بوده است و اختصاص به قوم خاصّى ندارد. «إِنَّ الْهُدى هُدَى اللَّهِ»
2⃣تعصّب و خودبرتربينى، يكى از آفتهاى ديندارى است. «إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ»
3⃣الطاف پروردگار، در انحصار گروه خاصّى نيست. نبوّت و هدايت، فضل الهى است كه به هركس بخواهد مىدهد. «إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ»
🔹ديندار راستين، به حقيقت توجّه دارد، نه به هويّت قومي و نژادي! اختصاص دادن خدا به خود و امتيازجويي و برتري طلبي، نشانة خودمحوري و دوري از خداست
🔹«أَنْ يُؤْتَى أَحَدٌ مِثْلَ مَا أُوتِيتُمْ»، تنگنظري و بُخل عالم نمايان حرفهاي را نسبت به هدايت و سعادت ديگران نشان ميدهد. مؤمن واقعي از اين كه بندگان خدا به هر طريقي به راه آفريدگارشان سوق پيدا كنند شاد ميشوند. اين چه بُخلي است كه همه را تنها بر آيين خود خوشبخت ميخواند؟
📚تفسير نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_59
❇️#انصاف در برخورد با #مخالفان *،* توجيه نكردن تضييع #ظلم ها به نام خدا
💠وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُـولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ال عمران:75
🌱و از اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسيارى امين گردانى، به تو باز مىگرداند و بعضى از آنان (به قدرى نادرستند كه) اگر او را بر دينارى امين گردانى، آن را به تو برنمىگرداند، مگر آنكه (براى مطالبه آن) دائماً بالاى سر او بايستى، اين (خيانت در امانت،) به جهت آن است كه گفتند: دربارهى امّيّين (غير اهل كتاب) هرچه كنيم بر ما گناهى نيست، در حالى كه آنها آگاهانه بر خدا دروغ مىبندند
🔹در مورد مخالفانِ نيز، انصاف را مراعات كنيد و همه را خائن ندانيد. «مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ ... يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ»
🔹امانتدارى، ملاكى براى ارزشيابى افراد است. «يُؤَدِّهِ ... لا يُؤَدِّهِ»
در روايات آمده است: «امانت را به صاحبش برگردانيد، حتّى اگر او فاسق باشد».
🔹استثمار، استحمار و نژادپرستى، ممنوع است. «لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ»
🔹يهوديان و مسيحيان، خود را انديشمند و مسلمانان را بىسواد و امّى مىپنداشتند. «لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ»
🔹بالاتر از گناه، #توجيهگناه است. اهل كتاب اموال مردم را به ناحق مىخوردند و مىگفتند: خداوند به اين كار راضى است. 😳😞 «يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ»
🔹عدالت و انصاف ايجاب ميكند كه در مورد دگرانديشان به چشم حقبين بنگريم و امور را سپيد و سياه نگيريم. اين واقعبيني و نشانة وسعت نظر است كه مخالفان را با يك چوب نرانيم. البته در برابر سوء استفاده ستمگران آنها بايد همواره ايستاد و با قدرت استيفاي حقوق كرد.
🔹نكتة بسيار پندآميز و ظريفي است؛ حق و عدالت مستقل از مقام و مرتبت، يا موقعيت و ميزان سواد و ثروت است. در دنياي مدرن نيز آشكارا ميبينيم حقوقي را كه حتي براي حيات وحش و محيط زيست رعايت ميكنند از غيرخوديها و مردم كشورهايي كه بر آنها تسلط دارند دريغ ميدارند.
📚تفسير نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣6⃣ تدبر در سوره #نمل
❓چند سئوال از آيات انتهای سوره نمل
۱- آيه مشهور امن يجيب المضطر اذا دعاه ...آيا بر هر مضطری اطلاق دارد؟ و تعريف مضطر چيست؟
با توجه به اينكه نعمات و آيات الهي ذكر شده در آيات قبل،محسوس و قابل مشاهده و غير قابل انكار توسط مخاطبان يعني مشركان مي باشند،آيا اجابت مضطر هم اينگونه است؟
۲- آيا اين جمله با جمله بعدی و يجعلكم خلفائ الارض،ارتباط مفهومي دارد؟ يا دو نشانه جدا هستند؟
پاسخ ۲ :
آيه ۶۲ ـ اين جا اجابت مضطران و بيچارگان از سوى خداى منان به ميان آمده، البته در صورتى كه او را بخوانند و هم از او بخواهند، و اين جريان در طول تاريخ تكليف در هر زمين و زمانى كما بيش بوده و هست جز آن كه زُدودن تمامى بديها و اضطراب ها و اضطرارها، چه از نظر درونى يا برونى فردى و يا اجتماعى و از هر نظر ديگر زندگى آرام انسانى تنها در زمان دولت جهان شمول حضرت مهدى (عج) خواهد بود، كه در آن هنگام و هنگامه بزرگ خلافت و دولت جهانى ويژه شايستگان است، چنان كه اين جا از آنان به "خلفاء الارض" تعبير شده، در آيه نور نظير همين تعبير تكرار گشته، و اصولا مؤمنانى كه زير سلطه ديگران زندگى مى كنند هرگز در امان نيستند، و حتى آنان كه خود داراى سلطه اى محدودند و احياناً حكومت اسلامى تشكيل مى دهند، در برابر ساير مستكبران نيز كلا در امان نمى باشند، زيرا اين خود سلطه ها و حكومت هاست كه نقش هاى زشت يا زيبا دارند، ولى آن هنگام و هنگامه بزرگ كه مؤمنان كلا "خلفاء الارض" شدند، كه هم فرمانده كل حضرت مهدى (عج) و مانند او از ساير معصومان خواهند بود و هم فرمانداران و كارگزارن دولت جهانى اسلامى از مؤمنان به حق مى باشند. در اين صورت مكلفان همگى در أمن مطلق و زندگى بسيار شايسته اى خواهند بود.
و چنان كه اشاره شد اضطرارها داراى ابعادى چند است كه كم و يا زياد در طول زمان هاى تكليف در اثر دعاهاى شايسته از شايستگان زدوده مى گردد، ولى اين جا "يجعلكم خلفاء الارض" كه كل مؤمنان شايسته را فرمانداران كل زمين تكليف خوانده است، اضطرارهاى جمعى افزون بر اضطرارهاى فردى در پرتو حكومت جهان شمول مهدوى زدوده خواهد گرديد، و نابكاران يا نابود مى گردند يا همچون گروهى از يهوديان و نصرانيان تحت سلطه جهانى مهدوى خواهند بود، كه بالاخره قدرت تنها قدرت ايمان اسلامى است و بس.
تفسير فرقان
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
🔴قسمت هفتم:
آيا حجاب ، امر #اجتماعي است يا #شخصي؟
↩️پاسخ 1: ماهیت اجتماعی حجاب:
اجتماعی بودن و نبودن یک موضوع امری عرفی است که شارع آن را موضوع حکم خود قرار میدهد و تعریف شرعی ندارد. حجاب شرعی و به طور کلی موضوع پوشش، یک امر عمومی و اجتماعی است.
🔻مدعای ما در آن بحث این است که اولا پوشش تا جایی که در محدوده زندگی فردی است، مسئله ای فردی و شخصی و تابع احکام خود است،
👈 اما با حضور انسان در #جامعه، پوشش بیرونی که در معرض نگاه دیگران قرار میگیرد، افزون بر آن جنبه فردی، بعد اجتماعی نیز پیدا میکند و طبعا نمیتواند بیرون از هنجارهای پذیرفتهشده جامعه به ویژه الزامات شرعی باشد.
↩️- دیگر اینکه دولت از نگاه فقهی حق دخالت و اقدامات قانونی و اجرایی را در موضع #حجاب دارد و حجاب از این نظر و به عنوان مثال، مانند #روزه است که هرچند یک امر عبادی و مشروط به قصد قربت است، ولی چنانکه در روایات معتبر آمده و فقهاء هم براساس آن فتوا داده اند، حاکم اسلامی حق یا وظیفه جلوگیری از روزهخواری علنی غیر معذوران را دارد و میتواند یا به گفته برخی فقیهان باید متخلفان را مجازات کند. این در حالی است که نمود پوشش افراد در جامعه بیش از روزه است.
👈👈 این نگاه ما در راستا و از جمله مستند به این دیدگاه کلی مشهور فقهاء است که هر گناهی، حتی اگر در شمار گناهان دارای حد شرعی یا تعزیرات منصوص نباشد، قابلیت جرمانگاری و مجازات از سوی دولت اسلامی را دارد.
💠 البته وقتی سخن از حق و اختیار دولت در قانونی ساختن حجاب و جرمانگاری درباره تخلف از آن میرود، یک بحث کاملا کلی و فارغ از برخی عملکردهای موجود است که نگارنده نیز از گذشته بر برخی رفتارها و حتی برخی احکام قضایی در این باره نقد داشته و آن را مطرح کرده است. چنان که وقتی سخن از دولت میرود، مقصود #دولت_مشروع است که پایبند به الزامات یک دولت صالح و مردمی و به دور از خودکامگی و منفعتطلبیهای شخصی و جریانی است و درباره دیدگاههای کارشناسان و مراکز علمی و خواست و #داوریهای_عمومی اهتمام کافی دارد.
🖌ايت الله سيد ضياء مرتضوي
↩️پاسخ2:
حجاب مسئله #شخصی است
من بین وظیفه مردم و حکومت فرق قائلم. وظیفه مردم این است که اگر اشکالی را در جایی دیدند، با برخورد مناسب تذکر بدهند، آن هم در صورتی که مؤثر است، ولی حکومت نباید در مسائل شخصی مردم دخالت کند و این حق را ندارد. البته سخن بنده نافی این موضوع نیست که دولت حق ندارد گروههای امر به معروف و نهی از منکر را برای نظارت بر امور جامعه و ایجاد امنیت فراهم کند. از آنجایی که حجاب مسئله شخصی است، حکومت حق دخالت در آن را ندارد. البته بیحجابی حرام است، ولی آیا دولت وظیفه دارد که با هر حرامی برخورد کند؟ مثلاً کسانی نماز نمیخوانند آیا دولت با افراد بینماز برخورد میکند؟ آیا در قانون به عنوان وظیفه برای او تعیین شده است؟
✳ آیا بدحجابی مسئله امروز است یا در صدر اسلام هم بود؟ مسلماً در صدر اسلام هم #بدحجابی وجود داشت،
👈👈ولی ما حتی یک گزارش تاریخی نداریم که پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) کسی را به خاطر بیحجابی و بدحجابی شلاق زده باشند.
🔸قرآن کریم، هم به مردان مؤمن و هم به زنان مؤمن توصیه کرده که چشمان خود را در برخورد با نامحرم فروبیندازید(غض بصر) و جلبابها را روی سر و سینه خود بیندازید، ولی با کسی که مراعات نمیکرد برخورد نمیکردند و حتی کنیزانی از روم و ایران زیباتر از زنان عرب بودند، ولی طبق قانون آن دوره باید بیحجاب میبودند.
🔸قرآن کریم فرموده که زنان #جلبابها را روی سر و سینه خود قرار دهند تا مورد آزار و اذیت دیگران واقع نشوند. این نشان میدهد که مشکل بدحجابی در آن زمان هم بود وگرنه این آیات نازل نمیشد، ولی گزارشی نداریم که
🌱معصومین(ع) با فرد #بیحجاب برخورد تندی کرده باشند، در صورتی که درباره شرب خمر، زنا و... داریم. آنان حجاب را مسئلهای شخصی میدانستند.
🖌ايت الله سیدابوالفضل موسویان،
💫مشروح ديدگاهاي مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَلَا
يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ
بگو پروردگار شما داراى رحمتى گسترده
است و [ با اين حال ] عذاب او از گروه
مجرمان بازگردانده نخواهد شد.
💚 سوره انعام ، آیه ۱۴۷
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 78 تا 83
📄#صفحه_60
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_60
❇️#نبي_پرستي و #عالم_پرستي ممنوع
💠ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ «79» ال عمران
🌱هيچ (پيامبر و) بشرى كه خداوند به او كتاب و حكم و نبوّت داده است، حقّ ندارد به مردم بگويد: به جاى خدا، بندگان من باشيد. بنابراين (شما دانشمندان اهلكتاب به طريق اولى چنين حقّى نداريد، بلكه بايد) به خاطر سابقهى آموزش كتاب و تدريسى كه داريد، ربّانى باشيد.
❇️#بشر_پرستى ممنوع!
🔹آیات فوق، با صراحت تمام هر گونه پرستش غیر خدا و مخصوصاً #بشرپرستى را محکوم مى سازد، و روح آزادگى و استقلال شخصیت را در انسان پرورش مى دهد، همان روحى که بدون آن، شایسته نام انسان نخواهد بود.
🔹در طول تاریخ، افراد زیادى را مى شناسیم پیش از آن که به قدرت برسند چهره اى معصومانه داشتند، و مردم را به حق، عدالت و حریت، آزادگى و ایمان دعوت مى کردند.
🔹اما هنگامى که پایه هاى قدرت آنها در اجتماع محکم شد کم کم مسیر خود را تغییر داده و گرایش به فرد پرستى و دعوت به سوى خویش کردند.
در حقیقت، یکى از طرق شناسائى داعیان حق و داعیان باطل همین است:
🔹داعیان حق که در رأس آنها پیامبران و امامان قرار داشتند در آن روز که بزرگ ترین قدرت ها را در اختیار مى گرفتند همانند نخستین روزهاى دعوت خود، مردم را دعوت به سوى اهداف مقدس دینى و انسانى از جمله توحید، یگانه پرستى و آزادگى مى نمودند،
🔹ولى داعیان باطل به هنگام قدرت و پیروزى نخستین مطلبى که در مغز آنها جوانه مى زند، دعوت به سوى خویش و تشویق مردم به یک نوع عبودیت بوده است، تملق ها و چاپلوسى هاى افراد بى مایه اى که معمولاً اطراف آنها را مى گرفتند، با غرور و کم ظرفیتى آنها توأم شده، چنین پدیده اى را به بار مى آورد.
🔹حدیث جالبى که از على(علیه السلام) نقل شده، روشنگر چهره واقعى و روحانى آن حضرت، و شاهدى براى این بحث است:
👈روزى که امام(علیه السلام) به سرزمین اَنْبار (یکى از شهرهاى مرزى عراق) رسید جمعى از دهقانان (کدخدایان) در برابر آن حضرت طبق سنتى که به آن خو گرفته بودند از مرکب هایشان پیاده شدند و به سرعت به سوى او شتافتند (و شاید سجده کردند) امام(علیه السلام) نه تنها به این کار رضایت نداد، بلکه شدیداً برآشفت و بر آنها فریاد زده:
این چه کارى بود که شما انجام دادید؟
عرض کردند: این آدابى است که ما امیران خود را با آن بزرگ مى داریم.
امام فرمود: به خدا سوگند! زمامداران شما از این کار بهره اى نمى گیرند و شما خود را در دنیا به رنج، و در آخرت به بدبختى گرفتار مى سازید!
چه زیانبار است رنجى که به دنبال آن کیفر خدا باشد!! و چه سودمند است آرامش و آزادگى که در پى آن ایمنى از آتش دوزخ قرار گیرد !!
🔹اگر انبيا نبايد پرستش بشوند، حساب ديگران روشن است. اگر مواهب معنوى عامل عبوديّت نشود، حساب زرق و برق مادّى روشن است.
📚تفسير نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_60
❇️نكاتي خطاب به #علما و #مبلغين دينی
💠مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُـولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِّي مِن دُونِ اللَّهِ وَلَكِن كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ ال عمران/79
🌱[اما] براي هيچ بشري [از جمله موسي و عيسي] چنين [حق و انتظاري] نبوده كه خدا كتاب و حكم و نبوّت به او دهد، سپس [مثل شما برتري طلبان، به جاي دعوت به سوي خدا] به مردم بگويد: به جاي خدا، بندگان [=مريدان سرسپرده] من باشيد! بلكه [پيامبران ميگفتند] از طريق كتاب [آسماني] كه تعليم ميدهيد و تدريس ميكنيد ربانيّون [=مربيان خدايي] شويد.
👌سه عنوان: كتاب و حكم و نبوّت، در سه آية قرآن عيناً تكرار شده
🔷عنوان «كتاب»، نقش قانون و شريعت را نشان ميدهد، «حكم» يا «حكمت»، دلالت بر اخلاقيات در مناسبات رفتاري و داوري عادلانه ميكند، و بالاخره «نبوّت»، نقش آگاهي رساني به مردم را دارد.
🔷«دِراسَتِ» از ريشة «دَرَسَ»، به آموزش مستمر گفته ميشود كه در تلاوت كتابهاي ديني يا متون علميِ پُرمراجعه معمول است. مفهوم كهنه شدن نيز كه در اثر استمرار استفاده از يك كتاب پيش ميآيد، در اين كلمه موجود است و از اين منظر، به لباس كهنه نيز «مندرس» ميگويند. در تدريس كتاب مفهوم از سطحينگري و ظاهربيني عبور كردن و به تار و پود و عمق و اساس دين رسيدن وجود دارد. اين واژه 6 بار در قرآن و همواره به همراه كتاب تكرار شده است
🔷«رِبِّي» كسي است كه نه فقط خداي خالق، بلكه خداوند ربّ [صاحب اختيار و ارباب] خود را شناخته باشد. «رِبيُّون» تربيت شدگان و رب شناسان طراز اول پيامبران [همچون اصحاب بدر و مهاجران و انصار] بودند كه در راه خداي ربّالعالمين با اربابان باطل بي هيچ ضعف و سُستي و خودكمبيني پيكار ميكردند [آلعمران 146 (3:146) ]. اما اصطلاح «رَبّانيُّون» از رَبّان [مربّي]، وصفي است كه در قرآن براي مربيان توراتشناس قوم يهود، كه به ارباب واقعي خود وقوف پيدا كرده بودند، به كار رفته است. امروز نيز يهوديان علماي ديني خود را رَبّايْ [Rabbai] مينامند.
🔷«ربانيون و احبار» [مربيان و علماي ديني] دو عنواني است كه قرآن براي روحانيون منتقل كنندة تعاليم توراتي پيامبران بنياسرائيل به تودههاي مردم و حفاظت از ارزشهاي كتاب آسماني قرار داده است. اين دو گروة برگزيده واسطهاي براي تربيت و تعليم ديني براي بنياسرائيل و مراقبت از انحراف جامعه در تنگنظري و تجاوز و رشوهخواري بودند [مائده 63 ].
👌 از 4 موردي كه اين كلمه در قرآن به كار رفته است، ميتوان دريافت كه در اين آيه از هشدار پيامبران بنياسرائيل به مربيان و معلمان ديني، يعني قشر آگاه از تعاليم تورات سخن ميگويد، كه با تكبّر سروري و سيادت و ثروتاندوزي ميكردند، نه تودههاي عادي مردم. از همانهاست كه ميخواهد مرّبي ديني مردم [ربّاني] باشند، نه ارباب و آقا بالا سرِ ملت.
👈 با وجود اين تصريحات، نه تنها بسياري از علماي اهل كتاب خود را ارباب مردم تصوّر ميكردند، بلكه تودههاي بيخبر از كتاب ديني نيز آنها را ارباباني به جاي خدا قرار ميدادند و سرسپرده و مريد و مقلّد آنها بودند: توبه 31 - اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا إِلَهًا وَاحِدًا لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ.
📚تفسیر بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣6⃣ تدبر در سوره #نمل
❓چند سئوال از آيات انتهای سوره نمل
۱- آيه مشهور امن يجيب المضطر اذا دعاه ...آيا بر هر مضطری اطلاق دارد؟ و تعريف مضطر چيست؟
با توجه به اينكه نعمات و آيات الهي ذكر شده در آيات قبل،محسوس و قابل مشاهده و غير قابل انكار توسط مخاطبان يعني مشركان مي باشند،آيا اجابت مضطر هم اينگونه است؟
۲- آيا اين جمله با جمله بعدی و يجعلكم خلفائ الارض،ارتباط مفهومي دارد؟ يا دو نشانه جدا هستند؟
پاسخ ۳ :
آیه ۶۲ : کسی را که همه راه ها به روی او بسته شده، «بی چاره» می خوانیم که معادل کلمه «مضطرّ» است که در متن آیه آمده. در این آیه تلویحاً وعده داده شده که خداوند فریاد بیچاره را می شنود و اضطرارش را رفع می کند. هر کسی مواردی از این نوع را که برایش اتفاق افتاده، بیاد می آورد. هر کس بیاد می آورد که هنگام بیچارگی، فقط خداوند را یاد می کند و حل مشکلش را فقط از او می خواهد و اغلب «جواب» هم می گیرند.
اما نکته ای در اینجا هست که نمیتوان ناگفته اش گذاشت، این آیه که مستند اینهمه «ختم های امّن یجیب» است مطلق نیست، و همیشه به اجابت نمیرسد، و به قرینه «یجعلکم خلفاءالارض» که درست پس از آن آمده، اطلاقش در باره مبارزات اجتماعی حق طلبانه است، و فقط در آن زمینه است که – به شهادت تاریخ بشر – همیشه درست در می آید، ولو اینکه ظاهرا چنین به نظر آید که درست در نیامده است، مثلا مورد امام حسین علیه السلام ظاهرا به نظر میآید که آنحضرت مغلوب شده، اما واقعا آنحضرت پیروز شده است، زیرا اولا در مدتی کوتاه گفتمان غالب تغییر کرد، ثانیا دودمان بنی امیه بربادرفت، ثالثا پس از گذشت ازمنه و دهور و اعصار و قرون روز بروز بر احترام آنحضرت و نفرت از مخالفانش افزوده میشود.
خطاي الميزان واضح است. زیرا مواردی که نتیجه گیری المیزان درست در نیامده بسیار زیاد است ، بطوریکه هر کسی مواردی از آن را سراغ دارد، از جمله در همین ایام (که اینک اواخر آذر ماه ۹۳ است) در خبر ها دیدیم که چند کشتی در دریا غرق شدند و همگی سر نشینان مردند. حتما در بین آنهمه آدم در آن کشتی های مغروق لا اقل یکنفر وجود داشت که مطابق فرضیات المیزان خداوند را خوانده، اما دیدیم که اجابت نشد و سوء برطرف نگردید، دلیلش هم این است که المیزان در تفسیر موضوع خطا نموده و موضوع مطلق نیست، بلکه مقید است به زمینه مطلب که مبارزات اجتماعی حق طلبانه است. زیرا درست بعد از آن فرموده و یجعلکم خلفاء الارض که جمله اخیر به مبارزات اجتماعی حق طلبانه میخورَد.
تفسير مرحوم جمال گنجه ای
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
🔴قسمت هشتم:
⁉آيا حكومت، حق دخالت در موضوع حجاب را دارد؟
✳ #فلسفه_حجاب
یکی از فلسفههای مهم حجاب، ایجاد روابط سالم اجتماعی میان زنان و مردان است؛ بنابراین این مسئله دو رویه دارد که یک طرف آن مردان هستند و روابط کاری، خانوادگی و اجتماعی و ... باید بر مبنای صحیح باشد. همه احکام شرعی در ↩️مرحله اول وقتی متوجه جامعه ایمانی می شود مطلوب شارع این است که مردم با پذیرش و ایمان قلبی و اراده و اختیار خودشان این کار را بکند، و آن را در مرعی و منظر مراعات کنند، ولی بحث بر سر این است که اگر مواردی به هر دلیل مثلاً فرهنگسازی نشده و یا فرهنگسازی شده، ولی عدهای قصد رعایت آن را ندارند آیا #شارع و دولت اسلامی ضمانت اجرایی علاوه بر ایمان درونی و الزام قانونی میتواند داشته باشد یا خیر؟
اگر مشکل پایبندی به احکام با ایمان حل شود، طبیعتاً کسی سراغ الزام قانونی نمیرود، ولی اگر کسی از جرگه ایمانی بیرون رفت آیا نباید به هیچ وجه الزام قانونی باشد؟ البته باز تأکید میکنم مراد بنده الزام قانونی در مسئله حجاب در هر شرایطی نیست.
🔴دخالت در مسئله حجاب #حق_دولت اسلامی است
در اینکه همه مسلمانان و دولت اسلامی برای زمنیهسازی، تبلیغ و ترویج احکام اسلامی از جمله حجاب وظیفه دارد مورد وفاق و اتفاق است.
❓ آیا دولت اسلامی افزون بر فرهنگسازی و تبلیغ و ترویج آیا میتواند در موضوعی مانند حجاب جرمانگاری کرده و افراد را ملزم به پوشش اسلامی کند یا نمیتواند؟
یک فرض آن است که دولت اسلامی چنین حقی دارد و فرض دیگر آن است که دولت حق اجبار، الزام و دخالت مستقیم ندارد، ولی مسئولیت دارد که حداکثر تلاش خود را در تبلیغ و ترویج آن انجام دهد.
🌱دولت اسلامی حق دخالت و #اجبار قانونی را در امر حجاب دارد، در عین اینکه مسئولیت فرهنگسازی هم دارد؛ یعنی مسئله فرهنگسازی را مستقل بگیریم و حق دخالت هم مستقل از مسئولیت فرهنگسازی قابل بررسی است؛
مدعای بنده این است که اصل جواز دخالت دولت اسلامی ثابت است، گرچه امری تعبدی نیست، بنابراین با توجه به دلیل و هدفی که حجاب دارد باید موضوع بررسی شود؛
👈👈یعنی کارشناسان دینی و حقوقی و قانونی باید بررسی کنند آیا دخالت دولت اسلامی در مسئله حجاب باعث بهتر شدن آن است یا بدترشدن و با توجه به این وضعیت، دخالت دولت هم تعریف میشود.
🔻 امروز باید ببینیم که اگر دولت دخالت مستقیم کند به نفع حجاب است یا اینکه اساساً دولت نباید دخالت کند و صرفاً باید تبلیغ و توصیه و ترویج و فرهنگسازی کند،
🔻از نظر بنده حق داشتن به معنای دخالت مستقیم نیست و اگر #دولت دید #دخالت مستقیم همراه با #فرهنگسازی و یا فرهنگسازی ابتدایی و بعد دخالت، به نفع پوشش اسلامی است، باید این حق محفوظ باشد و نباید دست دولت را ببندیم.
بنابراین مقصود از دخالت دولت این است که اولاً مشخص باشد که این حق را دارد در شرایط مناسب دخالت کند و دوم اینکه داشتن این حق لزوماً به معنای کیفر، شلاق زدن، تعزیر، جریمه و ... نیست.
👈 اینکه گفته میشود دولت حق دارد به معنای #زندانی کردن، #جریمه و ... نیست، ولی ممکن است برخی محرومیتهای اجتماعی را دولت برای کنترل موضوع، وضع کند و دولت باید اصل این حق را داشته باشد.
🔻 البته این سخنان به معنای تأیید برخی رفتارهای نادرست در سالهای گذشته درباره پدیده #بدحجابی نیست و بنده هم انتقاداتی نسبت به نحوه برخورد با مسئله حجاب داشتهام.
💫ادامه دارد
🖌ايت الله سيد ضياء مرتضوي
مشروح ديدگاهاي مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
.
#دعاهای_روزانه
🌱چگونه
فراموشت کنم
که همیشه
به یادم بوده ای🤍
📖مناجات خمس عشر
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 84 تا 91
📄#صفحه_61
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا