🛑کسی که نداند یا نتواند بار مملکت را بردارد، « #وزیر» نیست، خودش « #وزر» است!
🛑🛑 اینکه هم #فضای_مجازی بسته شود و هم #فیلتر_شکن فروخته شود، این با اخلاق سازگار نیست.
🛑🛑🛑کاری انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید
✅ در همان اوائل که #فضای_مجازی مطرح شد، ما گفتیم که این فضا، #فضای_حقیقی است و نه فضای مجازی!
در فضایی که #اندیشه ردّ و بدل میشود، در فضایی که شما می توانید خواسته های خود را مطرح کنید و خواسته های دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است.
🔹 دین به ما می گوید هر کاری که انجام می دهید، این گونه حساب کنید که این کار #در_معرض_دید میلیارد ها انسان است، کاری انجام دهید و به گونه ای انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید!
🔺🔺 اگر کار و عملی، #زیرمیزی و #رومیزی است که اگر مردم بفهمند، خجل می شوید، نباید آن کار را انجام دهید!
🔹 اگر بیراهه نرویم و راه کسی را نبندیم، این #بهترین_درس_اخلاق است،
#اخلاق گفتنی نیست،
اخلاق به سخنرانی و موعظه نیست،
اخلاق، خلقت اوصاف است،
انسان باید #ساختار_درونی خود را به گونه ای درست کند که نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد.
🔹 «وزر» یعنی سنگینی و « #وزیر» یعنی کسی که بار سنگین مملکت را بر می دارد؛
👈 باید کاری انجام داد که باری از دوش خود و دیگران برداشته شود و نگذاشت که #مردم زیر بار مشکلات، خم شوند،
لذا انبیای الهی از خداوند، «وزیر» طلب می کردند، حضرت موسی می فرماید خدایا ﴿وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي * هَارُونَ أَخِي * اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي﴾،
یعنی وزیری برای من انتخاب کن که پشتیبان من باشد که هم بار من را سبک کند و هم بار مملکت را!
👈👈کسی که نداند یا نتواند بار مملکت را بردارد، «وزیر» نیست خودش « #وزر» است!
کار و فعالیت شما هم باید وزیرگونه باشد و باری از روی دوش مردم بردارد،
♦♦ اینکه هم #فضای_مجازی بسته شود و هم #فیلتر_شکن فروخته شود، این با اخلاق سازگار نیست.
🔹 ایرانی ها بزرگ اند و بزرگ زاده،
ایران هم تاریخ دارد و هم جغرافیا،
در هر کجای ایران قدم بگذارید، آثار باستانی فراوانی وجود دارد؛
اسلام هم که آمد، بزرگ بودیم، بزرگوارتر شدیم، لذا همه تلاش باید این باشد که #سطح_زندگی_مردم، در شأن آنها باشد.
🔹 حدیث شریفی که می فرماید: «الإسلامُ یَعْلوا و لایُعْلی عَلَیه»هر چند جمله خبری هست اما به داعی انشاء القاء شده است، نمی خواهد خبر بدهد که اسلام بالا می برد، بلکه می خواهد بگوید به گونه ای مسلمان باش که مردم از اسلام شما بهره ببرند و بالا روند؛
📹 ايت الله جوادي آملي در دیدار دبیر شورایعالی فضای مجازی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ
وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ
و هر که به خدا ايمان بیاورد ،
خدا قلبش را هدايت میكند ،
و خدا به همه چيز دانا است.
🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_نساء آیات 12 تا 14
📄#صفحه_79
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_79
❇️#سهم_الارث خواهر و بردار
💠وَإِن كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِن كَانُوا أَكْثَرَ مِن ذَلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِي الثُّلُثِ «نساء12»
🌱و اگر مردي وارث كلالهاي [=خواهران و برادراني بدون پدر و مادر و فرزند] باشد، يا زني كه برادري يا خواهري داشته باشد [و وارث آنان گردد]، سهم هر يك از آنها [=مرد و زن ارث برنده] يك ششم است. پس اگر [ارث بران] بيش از آن باشند، همگي در يك سوم شريك هستند،
🔹پدر و مادر و اولاد از نظر ارث، تنه اصلي شجرة خانوادهاند و خواهر و برادر شاخة فرعي آن. «كَلاَلَهً»، وارثان پيراموني طبقة اصلي هستند كه علاوه بر برادران و خواهران، در سلسله مراتب بعدي شامل عمو، عمه، دايي و خاله و سپس فرزندان آنان ميشود. كلاله در اصل به معناي احاطه است و همچون نسبت شاخه به تنه، دلالت بر حاشيه و پيرامون بودن ميكند.
👈نكتة مهم در اين بخش از آيه، #تساوي_سهمالارث مرد و زن از برادر يا خواهر متوفي خود است. اين نكته نشان ميدهد اگر در مواردي سهم مرد دو برابر تعيين شده، به دليل نقشي است كه در تنة اصلي شجره خانواده (نسبت به والدين يا فرزندان خود) دارد، اما حقوق شاخههاي فرعي بر يكديگر مساوي است.
🔹در اين بخش حکم ارث خواهران و برادران را بیان میکند و میگوید: «اگر مردی از دنیا برود و برادران و خواهران از او ارث ببرند، یا زنی از دنیا برود و برادر و یا خواهری داشته باشد هر یک از آنها یک ششم مال را به ارث میبرند». این در صورتی است که از شخص متوفی یک برادر و یک خواهر (مادری) باقی بماند «اما اگر بیش از یکی باشند مجموعا یک سوم میبرند» یعنی باید ثلث مال را در میان خودشان تقسیم کنند.
📚تفاسير نمونه و بازرگان
🔹لفظ «كَلالَةً» دوبار در قرآن آمده است؛ يكى در اين آيه و ديگرى در آخرين آيهى همين سوره.در ایه 176 سهم بیشتری برای خواهر و برادر قایل شده است.
🔹برخی مفسران،ایه اخر را که سهم بیشتری معین کرده، مخصوص برادران و خواهران والدینی (دارای پدر ومادر مشترک) و برادر وخواهر پدری دانسته اند و ایه 12 را مخصوص خواهر و برادر مادری.البته مرحوم ایت الله صادقي تهرانی ،خواهر و برادر پدری را مانند خواهر و برادر مادری میداند و مصداق ایه 12و مصداق ایه 176 را تنها خواهر و برادر والدینی میداند.
🔹البته از ظاهر ایه ،این تفکیک ها قابل استنباط نیست.تنها تفاوت ظاهری آیه 176 تاکید بر فرزند نداشتن متوفی است (لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ) که در ایه 12 این تاکید وجود ندارد. با توجه به بیان تعاریف متفاوت از کلاله ،به نظر میرسد آیه 12 شرایط #ارث رسیدن به خواهر و برادر در صورت وجود فرزندان متوفی و فقدان والدینش را بیان میکند که همان سهم یک سوم والدین به خواهران و برداران میرسد.اما در آیه آخر میزان ارث را در شرایط عدم وجود فرزند و والدین متوفی بیان می کند که در این صورت #سهم بیشتری (ودر صورت عدم وجود همسر،همه ماترک)به خواهر و برادر می رسد.
📚سيدكاظم فرهنگ
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_79
❇️#سعادت و #رستگاری، در گرو حركت در #مسير_الهی است
💠تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
🌱اين است حدود [=مرزهاي احكام] خدا، و هر كه از خدا و رسولش اطاعت كند، او را به بهشتي درآورد كه نهرها از زير آن جاري است [كه] جاودانه در آن خواهد بود و اين است آن رستگاري عظيم.
🌱در قران 40 بار در وصف بهشت، جملة: «تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» تکرار شده که نمادي است از جريان داشتن دائمي حيات و سبز و خرمي بهشت. بديهي است چنين وصفي براي ساکنين صحاري سوزان عربستان و مردمان حاشيه کوير بسيار مطبوعتر و دلانگيزتر از احساس مردمان ساکن در جنگلها و سواحل درياها ميباشد.
👈بنابراين به جاي توجه به باغهايي که از زير آن نهرهاي آب جاري است، بايد به ظرف زماني و مکاني و فرهنگ معاصران اين آيات توجه كرد و پيام امروزي آن را، که دلالت بر سبز و خرمي زندگي بهشتيان و جريان داشتن دائمي عامل چنان خرمي ميکند، دريافت. نهرهاي جاري، محصول همان حَسَنات جاري و خير و خدمات مستمر مؤمنين در زندگي دنيا است. طبق آية 35 سورة رعد (13:35) ، چنين وصفي از بهشت، براي فهم دنيايي ما به «تمثيل» آمده است. ظهور و بروز اعمال بهشتيان در قيامت چنان سرچشمههاي سعادتبخشي را پديد ميآورد.
🔹از جمله در آيات ابتدايي سورة انسان از جامهايي كه ابرار مينوشند و چشمههايي كه مقرّبان با اعمالشان در دنيا شكافته و در آخرت از آن سيراب ميشوند ياد كرده است.
🔹فوز و فلاح را رستگاري گفتهاند، ولي تفاوتي اساسي در ميان اين دو واژه وجود دارد؛ فلاح از ريشة «فَلَحَ»، شکفتن و شکوفا شدن استعدادهاي نفس آدمي است. اما فوز، سالم رسيدن به مقصود و نجات يافتن از خطرات مسير ميباشد. اعراب به بيابان و صحاري کوير «مفازه» ميگفتند و عبورِ به سلامت از چنين صحاري سوزاني را «فوز» ميشمردند.
📚تفسیر بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
نظرات 140 تن از قران اموزان تا دوره 16.pdf
1.96M
💐 اظهار رضايت و لذت از فراگيري #روش_سادهفهم_قران توسط 140 نفر از قران آموزان
🔺🔺اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد
اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين،
و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده
يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است،
👇👇👇👇👇👇👇
♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت #زمستان امسال را براي تجربه #لذتي معنوي فهم آيات و سورهها مغتنم بدانيد
و در طي 8 هفته #روشسادهفهمقرآن را بطور #مجازی همراه با تمرين عملي فرابگيريد.
👈 جهت اطلاعات بیشتر و ثبت نام،به لينكهای زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
@tadabbor_quranpuyan
✅ در تلگرام و ایتا👆
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣7⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹سئوالاتی از آيات آخر سوره نمل
۱- در آيه ۸۲ كه خروج دابه من الارض اشاره شده، به چه زماني اشاره دارد؟انتهای زندگی دنيوی در زمين است يا در عرصه محشر؟
مصداق وقع القول عليهم چيست؟ مرگ است يا عذاب دنيوي يا عذاب اخروي؟
۲- آيه ۸۳ كه به حشر فوجي از مكذبين اشاره كرده، به چه زماني مربوط است؟ قبل از قيامت و حشر همگاني اموات يا بعد از ان؟
۳- وقع القول آيه ۸۵ آيا متفاوت از آيه ۸۲ است؟
۴- آيه ۸۷ به نفخ صور اول اشاره دارد يا نفخه دوم؟
۵- در آيه ۸۸ تري الجبال تحسبها جامده ايا به ديدن وضع فعلي كوهها اشاره دارد يا وضع كوهها در قيامت را بيان ميكند؟
پاسخ ۱
بخش اول
۱- و اما اينكه اين قول چيست كه بر آنان واقع مى شود، آنچه از كلام خداى تعالى صلاحيت دارد كه اين قول را تفسير كند آيه ((سنريهم اياتنا فى الافاق و فى انفسهم حتى يتبين لهم انه الحق )) مى باشد، براى اينكه مى دانيم مراد از اين آيات كه خدا به زودى به آنان نشان مى دهد غير آيات آسمانى و زمينى است ، كه خود آنان همواره آنها را مى بينند، و دائما در پيش رو و بيخ گوششان قرار دارد، بلكه مراد، بعضى از آياتى است كه جنبه خارق عادت داشته باشد و مردم از ديدن آن ناگزير به ايمان شوند و در حالى فرا رسد كه به هيچ يك از آيات آسمانى و زمينى معمولى ايمان نداشته باشند، ولى از ديدن آن آيت كه گفتيم ايمان بياورند.
مراد از اخراج از زمين ، يا احياء و بعث بعد از مرگ است و يا امرى است نزديك بدان ، (حال ببينيم كدام يك مى تواند باشد) و اما اينكه آن جنبنده ، جنبنده اى باشد كه با مردم صحبت كند، از آنجا كه كلمه ((دابه - جنبنده )) به هر صاحب حياتى اطلاق مى شود كه در زمين راه مى رود، مى تواند انسان باشد و مى تواند حيوانى غير انسان باشد، اگر انسان باشد كه تكلم و سخن گفتنش امرى عادى است ، نه خارق العاده و اگر حيوانى بى زبان باشد آن وقت حرف زدنش مانند بيرون شدنش از زمين امرى است خارق العاده .
ليكن - متأسفانه - در آيات كريمه قرآن چيزى كه بتواند اين آيت را تفسير كند و معلوم سازد كه اين جنبده اى كه خدا به زودى از زمين بيرون مى آورد چيست ؟ و چه خصوصياتى دارد؟ وجود ندارد، بلكه سياق آيه بهترين دليل است بر اينكه مقصود مبهم گويى است و جمله مزبور از كلمات مرموز قرآن است .
و حاصل معنا اين است كه : وقتى برگشت امر مردم به اين شود - كه به زودى هم مى شود - كه از آيات حسى و مشهود ما يقين برايشان حاصل نشود و به عبارت ديگر استعدادشان براى ايمان آوردن به ما به كلى باطل گشته ، تعقل و عبرت گيرى از دستشان خارج شود، در اين هنگام وقت آن مى رسد كه آن آيت خارق العاده كه وعده داده بوديم نشانشان دهيم ، و حق را برايشان آنچنان بيان مى كنيم كه ديگر جز اعتراف به حق چاره اى برايشان نماند، پس در آن هنگام آن آيت را كه دابه و جنبنده اى است از زمين بيرون مى آوريم ، تا با ايشان صحبت كند.
اين آن معنايى است كه با كمك سياق و به هدايت تدبر در آيه به دست مى آيد.
در اين كه اين دابه چگونه خلقتى دارد، روايات بسيارى است ، كه حرفهاى عجيب و غريب در آنها آمده و در عين حال با هم متعارض هم هستند،
تفسیر المیزان
ادامه دارد...
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐با تبريك سالروز ميلاد حضرت #فاطمه و روز #زن
♦️ مظلوميت مضاعف حضرت فاطمه س: گوهر وجود زهرا س را برخي مبلغان و مداحان، در فدك و پهلوي شكسته پنهان كردند.
♦حضرت زهرا (س) نخستین زنی است که #آزادانه #انتقاد کرد و نهراسید
✅ در سال روز ولادت دخت پیامبر ص حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها نمی خواهم از تاریخ ولادت آن بزرگ بانوی اسلام مطلبی بر قلم آورم . زیرا تاریخ دقیق ولادت غالب بزرگان تاریخ به طور دقیق روشن نیست . همانطور که نمی توان روز ولادت پیامبر بزرگ اسلام را بدون هیچ اختلافی روشن ساخت،دوازدهم ربیع الاول ؟ در هر صورت هیچکدام به طور دقیق آشکار نیست و قلم فرسایی بر سر این مطلب چندان گرهی از کار فرو بسته امروز ما نمی گشاید .
♦️مهم این است که ما مسلمانان در این روزگار افسردگی وچند پارگی مسلمین، چه در سی برای رهایی از فلاکتی که بر دنیای اسلام میرود ، می توانیم بیاموزیم.
✅ #الگو بودن بانوی نمونه عالم یعنی سرمشقی برای زندگی همه بشریت .
واین که تفاوت نگاه به #زن در جاهلیت و پیش از اسلام و پس از اسلام در چه چیزی نهفته است ؟
🥲درد ناکانه باید گفت برخی به اصطلاح مبلغان و مداحان ، این کهکشان بی کران هستی را با عینک های تار و شکسته خود چنان در چشم تماشاگران تاریخ، تار و تیره گون به نمایش گذاشته اند که جز #مظلومیتی_مضاعف نمی توان نام دیگری بر آن نهاد .
فریادهای اعتراضی فاطمه را تنها در باغ محدود #فدک مصور ساخته و تنها به درد #پهلو و استخوان شکسته خلاصه کردهاند و گسترده طاق و رواق گفته های او را ، که برای همه بشریت بود ، به معدود مخاطبین در مسجد النبی کوتاه کرده اند
و این مصیبتی است بزرگتر که به دست و دهان به اصطلاح بعضی پیروانش بر او رفته و می رود
.
🌹🌺در ایام #ولادت و یا وفات آن حضرت به جای باز خوانی تاریخ و #خطبه آتشین او ، و احساس خطری که این بانوی مظلوم تاریخ نسبت به آینده اسلام و قران داشت ، چرا باید چهره حقیقی فاطمه را در لایه هایی از اخبار بی پایه گم نماییم .واز #تعالیم_انسان_ساز ش بی بهره بمانیم .
همانطور که نسبت به آموزه های امامان چنین کردیم
🔴تربیتی که پیامبر بر دخترش اعمال کر د ، نشان دهنده هویت واقعی زن در عصر تحقیر هویت زن بود. تربیت فاطمه به گونه ای رقم خورد که هیچ زنی در آن روزگار واجد چنین هویتی نگشته بود .
♻او نخستین زنی است که آزادانه در مسجد در برابر چشم همه تاریخ می ایستد و باب #انتقاد ازوضع موجود رامی گشاید
👈و این درسی است به همه زنان تاریخ که باید آزادانه سخن گفت ، #انتقاد کرد و از هیچ رعب و حشتی نهراسید .
او نشان داد که در برابر #حاکمان ، هم نباید #مرعوب بود و هم نباید #مجذوب گشت .
✅سلیمان کتانی نویسنده معروف مسیحی در کتاب« فاطمه زهی در نیام » که شخصیت فاطمه را از اعماق ورق پاره های تاریخ در آورده ، می گوید : در قضیه ای ، از پیامبر سوال شد ،
حضرت فرمود : نخست باید بدانم #رای_فاطمه چیست بدین گونه فاطمه در نتیجه تربیتی صحیح دارای رای و نظر یه شخصی گردید ... و علی در وجود #فاطمه تکمیل وجود خود را یافت .
🖌حجت الاسلام فاضل ميبدي.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
باز از چمن داور، یک غنچه نمایان شد
از یمن قدوم او عالم همه بستان شد
برخیز نما شادی،ایام سرور آمد
چون باز دری بر خلق از روضه ی رضوان شد
🌹میلاد دخت نبی اکرم(ص) صدیقه طاهره(س) مبارک باد
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_نساء آیات 15 تا 19
📄#صفحه_80
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_80
❇️#توبه_پذيري خداوند
💠إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا نساء:17
🌱توبهاي كه [پذيرش آن] بر خداست، تنها براي كساني است كه به ناداني [=غليان غرايز] مرتكب كاري زشت ميشوند سپس به زودي توبه ميكنند. پس چنين كسانند كه خدا [به رحمتش] بر آنها باز ميگردد [=توبهشان مؤثر واقع ميشود] و خدا بس داناي حكيم است.
🔷توبه از ريشة تاب، دلالت بر بازگشت ميكند؛ بازگشت بندة خطاكار به خدا، و بازگشت خدا به بنده. كسي اگر از منبع نور و حرارتي دور شده باشد، با نزديك شدن مجدد، در معرض آن قرار ميگيرد. در اين مثال ظاهراً ابتكار عمل با شخصي است كه به سوي آن منبع باز ميگردد، اما در واقع جاذبة نور و گرما و نياز ذاتي آدمي به روشني و راحتي است كه او را به سوي آن مركز سوق ميدهد. اين ارتباطي دو سويه از جنس جذب و انجذاب و عاشق و معشوقي است.
🔷خداوند با لطف و رحمت و صفات نيكويش بندگان را به سوي خود ميكِشد.
اين كه گفته شده توبهپذيري بر خدا لازم است (إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى الله)، نشانگر آن است كه چنين فعلي ذات خدا و مشيّت اوست. مثل آنكه بگوييم مادر و محبت، يا معشوق و محاسن (روي و خوي زيبا) لازم و ملزوم يكديگرند.
🔷«توّاب» صفت مشبّهه از نامهاي نيكوي خدا و نشانگر رحمت و لطف ويژة او به بازگشتكنندگان است. خداوند «غَافِرِ الذَّنْبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ» است (غافر 3 (40:3) ) و در سورهاي به اين نام، توبه را اولين پلة نردباني 10 مرحلهاي (توبه، عبادت، حمد، سياحت، ركوع، سجود، امر بمعروف و نهي از منكر، حفظ حدودا لله و ايمان) شمرده است (توبه 112 (9:112) ). توبه نه توصيهاي منحصر به گناهكاران، بلكه دعوتي دسته جمعي به همة مؤمنين است (نور 31 (24:31) )، آنهم توبهاي نصوح (خالص و خيرانديشانه- تحريم 8 (66:8) ).
🔷به زودي (مِن قَرِيب) توبه كردن براي آن است تا تبهكاري در نفس انسان فرصت ريشه كردن و سخت شدن پيدا نكند. دو صفت عليم و حكيم نشان ميدهد مقتضاي علم و حكمت خدا (همچون مقتضاي مِهر مادري) رحمتگستري و برتر آوردن بازگشت كنندگان است.
📚تفسير بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_80
❇️#نفی_ميراث_بودن_زن
💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا نساء 19
🌱اي كساني كه ايمان آوردهايد، براي شما روا نيست كه زنان را [پس از مرگ شوهرشان] به اكراه [آنان] به ارث بريد
🔷يكي از رسوم ظالمانه دوران جاهليت، نگاه ارباب رعيتي به زن و سلب اختيار او براي ازدواج مجدد، پس از مرگ شوهر، همچنين سلب مالكيت او بر ارث و اموال خود بود كه با روابط قبيلهاي در مالكيت بر افراد خود تناسب داشت. در اين صورت يكي از برادران يا نزديكان شوهر فوت كرده او را تصاحب ميكردند و يا در ازاي دريافت مبلغي شوهر ميدادند. در غير اينصورت آنقدر نگه ميداشتند تا بميرد و اموالش را صاحب شوند. آيه 232 سورة بقره نيز بر همين ظلم ناهنجار اشاره ميكند.
🔷بر خلاف سنّت جاهليّت، كه گاهى زن نيز به ارث برده مىشد، ممكن است آيه اشاره به اين باشد كه تنها اموال قابل ارث است و همسرِ متوفّى، ارثِ كسى نيست. او خودش مىتواند بعد از فوت شوهرش، همسر ديگرى انتخاب كند.
👌اسلام، مدافع حقوق زن است.
📚تفاسير بازرگان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan