eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
608 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
اِلهى‏ قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ كَما يَليقُ بِجَلالِكَ، وَ عَجَزَتِ‏ الْعُقُولُ عَنْ اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ، وَ انْحَسَرَتِ الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى‏ سُبُحاتِ وَجْهِكَ، خدایا! زبان‌ها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است و عقل‌ها عاجز است از ادراک کنه جمالت و دیده‏‌ها تار و بى‏ فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت 💫مناجات العارفین @quranpuyan
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 20 تا 23 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5814206020116811979.mp3
3.38M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ با چه كساني حرام است؟ () :، ممنوع 💠وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ مَقْتاً وَ ساءَ سَبِيلًا «22»نسا 🌱و با زنانى كه پدرانتان به ازدواج خود در آورده‌اند، ازدواج نكنيد، مگر آنچه درگذشته (پيش از نزول اين حكم) انجام شده است. همانا اين گونه ازدواج، بسيار زشت و مايه‌ى دشمنى و راه بدى است. 🔹از رسوم جاهلى آن بود كه اگر شخصى از دنيا مى‌رفت، فرزندان او با نامادرى خود (همسر پدر) ازدواج مى‌كردند. يكى از انصار به نام ابوقيس از دنيا رفت. فرزندش به نامادرى خود پيشنهاد ازدواج كرد. آن زن گفت: بايد از پيامبر كسب تكليف كنم. در پاسخ او اين آيه نازل شد وازدواج با «زن پدر» را ممنوع كرد. 1⃣اسلام دين فطرت است. انسان طبعاً از با مادر و نامادرى تنفّر دارد، لذا در اسلام حرام شده است. «لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ» 2⃣«زن پدر» ها به منزله‌ى مادر است. پس به جاى كينه و ناسازگارى، بايد نسبت به فرزندان «مادرى» كنند. «لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ» 3⃣اسلام از گذشته‌ها چشم مى‌پوشد. ازدواج‌هاى پيش از اين حكم، با نامادرى،مورد عفو است. «إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ» چنانكه مى‌خوانيم: «الاسلام يجُبّ ما قبله» اسلام، گذشته را مى‌پوشاند. 📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ «23» نسا 🌱بر شما حرام شده است (ازدواج با) مادرانتان و دخترانتان، و خواهرانتان و عمّه‌هايتان و خاله‌هايتان و دختران برادر و دختران خواهر 🔹در اين آيه گروه‌هايى از زنان كه به انسان محرمند و ازدواج با آنان حرام است، ذكر شده است. محرميّت و حرمت ازدواج از سه راه حاصل مى‌شود: 👈ولادت (ارتباط نسبى) 2. ازدواج (ارتباط سببى) 3. شيرخوارى (ارتباط رضاعى) 🔹نخست‌ اشاره‌ ‌به‌ محارم‌ نسبی‌ ‌که‌ هفت‌ دسته‌ هستند کرده‌ و می‌فرماید: «مادران‌ ‌شما‌ و دخترانتان‌ و خواهرانتان‌ و عمه‌ها و خاله‌هایتان‌ و دختران‌ برادر و دختران‌ خواهرانتان‌ ‌بر‌ ‌شما‌ حرام‌ شده‌اند» (حُرِّمَت‌ عَلَیکم‌ أُمَّهاتُکم‌ وَ بَناتُکم‌ وَ أَخَواتُکم‌ وَ عَمّاتُکم‌ وَ خالاتُکم‌ وَ بَنات‌ُ الأَخ‌ِ وَ بَنات‌ُ الأُخت‌ِ). باید توجه‌ داشت‌ ‌که‌ منظور ‌از‌ مادر فقط ‌آن‌ زنی‌ ‌که‌ انسان‌ بلاواسطه‌ ‌از‌ ‌او‌ متولد ‌شده‌ نیست‌، بلکه‌ جدّه‌ و مادر جدّه‌ و مادر پدر و مانند ‌آن‌ ‌را‌ شامل‌ می‌شود همان‌ طور ‌که‌ منظور ‌از‌ دختر، تنها دختر بلاواسطه‌ نیست‌ بلکه‌، دختر و دختر پسر و دختر دختر و فرزندان‌ ‌آنها‌ ‌را‌ نیز ‌در‌ ‌بر‌ می‌گیرد و همچنین‌ ‌در‌ مورد پنج‌ دسته دیگر. 🔹حكمت اين محرمات را از دو منظر مي‌توان دريافت؛ پيش‌گيري از اختلالات ژنتيكي و پيش‌گيري از تعارض پيوندهاي عاطفي رَحِمي با غرايز جنسي. ازدواج با غير خويشاوندان خوني، موجب رشد و تنوع جسمي و رواني مي‌گردد، با محارم، علاوه بر عوارض جسمي، عواطف پاك و لطيف رَحِمي را با غريزة جنسي كه از نوع ديگري است، در معرض آسيب و اختلاف قرار مي‌دهد و شجرة مهر و محبت مادري را مي‌خشكاند. اين سوره با پرواي از خدا و پرواي از شكستن حرمت پيوند رَحِمي (ارحام) كه دو عامل به هم پيوستن انسانهاست آغاز گرديد و اين آيات در ذيل آن توصيه‌ها مي‌باشد. 🔹فعل مجهول «حُرِّمَتْ»، دلالت بر حريمي مي‌كند كه از گذشته تاريخ در همة ملل و اديان، بنا به فطرت انسان جاري بوده و اسلام نيز آن را (به عنوان احكام امضايي) مورد تأييد قرار داده است. مبناي اين احكام اگر عادت يا قراردادي اجتماعي يا فرماني از ناحية قدرت‌هاي حاكم بود، اين چنين عموميت و دوام نمي‌يافت. 📚تفسير نمونه و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹سئوالاتی از آيات آخر سوره نمل پاسخ ۱ بخش آخر ۴- مقصود از نفخ در صور در آيه : ((و يوم ينفخ فى الصور ففزع من فى السموات و منفى الارض ...)) كدام نفخه است ؟ بعضى گفته اند: مراد از اين نفخ صور، نفخه دومى است كه با آن ، روح به كالبدها دميده مى شود، و همه براى فصل قضاء مبعوث مى گردند، مؤيد اين ، جمله ذيل آيه است كه مى فرمايد: ((و كل اتوه داخرين )) يعنى همگى با ذلت و خوارى بدانجا مى آيند، چون مراد از ((اتوه - مى آيند آن را)) حضورشان نزد خداى سبحان است و نيز مؤيد ديگر آن استثناى ((من شاء اللّه - هر كس را كه خدا بخواهد))، از حكم فزع است ، كه بعد از آن جمله ((و هم من فزع يومئذ امنون ))، را در باره نيكوكاران آورده و همين خود دلالت مى كند بر اينكه فزع مذكور همان فزع در نفخه دوم است . بعضى ديگر گفته اند: مراد از آن ، نفخه اول است كه با آن همه زندگان مى ميرند، به دليل اينكه در جاى ديگر فرمود، ((و نفخ فى الصور فصعق من فى السموات و من فى الا رض الا من شاء اللّه ثم نفخ فيه اخرى فاذا هم قيام ينظرون )) چون ((صعقه ))، در اين آيه همان فزع در آن آيه است ، كه در هر دو آيه ، نتيجه نفخه اولى گرفته شده و بنا بر اين ، مراد از جمله ((كل اتوه داخرين )) رجوعشان به سوى خدا به سبب مردن مى باشد. و بعيد نيست كه مراد نفخ در صور، در اين صورت مطلق نفخ باشد، چه آن نفخى كه با آن مى ميرند و يا آن نفخى كه با آن زنده مى شوند، براى اينكه ، نفخه هر چه باشد از مختصات قيامت است و اينكه بعضى در فزع و بعضى در ايمنى هستند و نيز كوهها به راه مى افتند، همه از خواص ‍ نفخه اول باشد و اينكه مردم با خوارى نزد خدا مى شوند، از خواص ‍ نفخه دوم باشد، كه بنا بر اين احتمال ، اشكالى كه چه بسا ممكن است بر هر دو وجه سابق بشود دفع مى گردد. ۵- چهار قول در معنای تری الجبال تحسبها جامده اينكه مى فرمايد: ((و ترى الجبال - و مى بينى كوهها را)) خطاب در آن به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) است و مراد از آن مجسم كردن واقعه است ، همچنان كه در آيه ((و ترى الناس سكارى )) حال مردم را در آن روز مجسم مى كند، نه اينكه تو الا ن ايشان رامى بينى ، بلكه اگر مى ديدى حال ايشان را آنچه از وضعشان كه ديدنى است اينطور به نظرت مى رسيد كه مستند. ((تحسبها جامدة )) - يعنى كوهها را مى بينى و آنها را جامد گمان مى كنى ، اين جمله بعد از جمله قبلى ، جمله اى است معترضه و معناى آن دو اين است كه : ((تو در آن روز كوهها را - كه امروز جامد گمان مى كنى -، مى بينى چون ابر به حركت درمى آيند))، ممكن هم هست آن را جمله اى حاليه گرفت ، كه در اين صورت معنايش اين مى شود: ((تو در آن روز كوهها را - در حالى كه جامد گمانش مى كنى - مى بينى چون ابر به حركت درمى آيند)) و جمله ((و هى تمر مرالسحاب )) حال است از كلمه ((جبال )) و عامل آن فعل ((ترى )) است و معنايش اين است كه : تو كوهها را وقتى در صور دميده مى شود، در حالى مى بينى كه سير مى كنند مانند سير ابرها در آسمان . در آيه ((و ترى الجبال تحسبها جامدة و هى تمر مر السحاب )) دو قول ديگر هست . يكى اينكه : آن را حمل كرده اند بر حركت جوهرى و اينكه تمامى موجودات با جوهره ذاتشان به سوى غايت وجود خود در حركتند و اين همان معناى حشر و رجوع به خداى سبحان است . و اين معنا، از نظر اشاره اى كه در جمله ((تحسبها جامدة - تو آنها را جامد مى پندارى )) هست - به اينكه همين امروز كه قيامتى به پا نشده ، متحركند - مناسب ترين معناست ، براى اينكه نمى شود روز قيامت را ظرف گرفت هم براى جامد ديدن كوهها و هم براى حركت آنها چون ابر. دوم اينكه : آن را حمل كرده اند بر حركت انتقالى زمين . و اين معنا از نظر آيه - فى نفسها - معناى خوبى است ، الا اينكه دوتا اشكال متوجه آن مى شود، اول اينكه : بنا بر اين معنا، آيه شريفه از ما قبل و ما بعد خود بريده و غير مربوط مى شود، چون هم ما قبل آن و هم ما بعدش راجع به قيامت بود، دوم اينكه با اين بريدگى اتصال جمله ((انه خبير بما تفعلون )) به ما قبلش نيز به هم مى خورد. ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹♦️♦️تاکید بر از جمله حضرت س ،باعث کمرنگ شدن جنبه بودن انهاست 🌹دخت گرامي پيامبر خدا(ص)، حضرت زهراي مرضيه(س) يكي از اسوه‌ها و الگوهاي والا و بزرگ است. او شخصيتي است كه انسان‌ها بايد زندگي او را مطالعه كنند و چگونه زيستن را از او بياموزند. انسان‌ها بايد با مطالعه والگو قرار دادن زندگي شخصيتي مانند زهراء(س) راه رسيدن به قله انسانيت را بياموزند و آنگونه كه او قله را فتح كرده ديگران هم چنين كنند. انسان‌هايي كه مانند او و با الگو قرار دادن او اعمال شايسته انجام مي‌دهند و اعمال ناشايست را ترك مي‌كنند قطعا طبق وعده الهي به نجات و رستگاري دست مي‌يابند و هيچ نيازي به منجي و نجاتبخش ديگري ندارند. مرضيه(س) شخصيتي است كه در تمام زندگي خود و جامعه را بر مصلحت شخصي خود مقدم كرده است و حاضر شده است كه خود را فداي حق و كند. آن حضرت بهترين روش را براي بيان حقيقت در پيش گرفته و هرگز حاضر نشده است براي گرفتن حق شخصي خود و ديني را زير پا بگذارد. آن حضرت همه سخن و حق‌خواهي خود را با روشي مسالمت‌آميز و همراه با نرمي و ملايمت و مدارا انجام مي‌دهد، چرا كه مي‌داند دين با ميانه‌اي ندارد و اگر جايي در دين خشونت هست از باب اضطرار و ناچاري است. آن حضرت حاضر مي‌شود كه حقوق شخصي‌اش تضييع گردد ولي لطمه‌اي به دين نوپا و اجتماع نوپا وارد نشود و ... 👈به هر حال دخت گرامي پيامبر يك الگو و است و چه در زندگي شخصي و خانوادگي و چه در اجتماع و در ميان مردم دينداري واقعي را به بهترين شكل ممكن به اجرا درآورده است. ♦️این است كه به اين اسوه‌ها بعد داده شود و بدين وسيله جنبه اسوه بودن آنان كمرنگ شود. قرآن مجيد با صراحت تمام و با تاكيد شديد بيان مي‌كند كه انسان تنها و تنها با سعي و تلاش و كوشش خود نجات مي‌يابد.( نجم/39) و در آيات متعددي آورده است كه به سود و زيان انسان تنها آن چيزي است كه خود او كسب كرده است و همه اشخاص ديگر تنها نقش راهنمايي و اسوه و الگو بودن را ايفا مي‌كنند. ♦️ دادن بعد نجاتبخشي به انسان‌ها در واقع نابود كردن بعد راهنمايي و اسوه بودن آنهاست. اسوه بودن تنها در صورتي كارايي دارد كه انسان‌ با عمل و تلاش خود و با انجام اعمال صالح و ترك اعمال ناشايست به نجات و سعادت برسد. ♦️🎙 وظيفه ديني و مذهبي اين است كه چهره نوراني (س) و شيوه دينداري او را به مردم معرفي كنند و مردم را تشویق كنند كه از شخصيت برجسته‌اي مانند او الگو بپذيرند. تكيه بر امور ديگر و براي مثال پايين آوردن مقام انبياي بزرگ الهي و شخصيت‌ها ديگر و مطرح كردن ملاك‌ها و معيارهايي كه خود پيامبر و زهرا با آنها مبارزه كرده‌اند، به سود دين و مذهب و مكتب و انسانيت نيست. ♦️اينكه به جاي الگو و اسوه بودن زهراء (س) بر نجاتبخش بودن او تاكيد شود و براي مثال عالمي بگويد: 💢 «روزي كه همه پيامبران بي‌چاره‌اند راه نجات است» و .... سخناني بي‌معنا و تعاليم_قرآن و پيامبر است. حضرت زهرا و همه شخصيت‌هاي بزرگ ديگر الگو و اسوه‌اند و انسان را به سوي كمال هدايت و راهنمايي مي‌كنند و هر يك به گونه‌اي به انسان درس چگونه زيستن می‌دهند. 🖌دكتر عبدالرحیم سلیمانی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
أَیْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْیَاءِ الْکِتَابِ وَ حُدُودِهِ کجاست آن آرزو شده برای زنده کردن قرآن و حدود آن ؟ 📖دعای ندبه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فاطمه و وارونگی نهضت.mp3
15.67M
فاطمه، در اعتراض به ✅برخي گمان ميكنند كه حضرت زهرا فقط نسبت به ظلم به خودش و علي ع هشدار داده اما ايشان نسبت به اينده امت پيامبر هم هشدار دادند. و اساس ان هم همين ايه بود  كه:وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ.. أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ" هرچند ايه در جنگ احد نازل شد اما پيامبر در اخرين لحظات عمرشان هم،انرا خواندند. امت، ارتداد و كفر نيست. بلكه انحراف در قالب و اسم اسلام است. اين همان است. که در خطبه 156 نهج البلاغه امده است: پيامبر فرمود: «يا على، به زودى امتم پس از من دچار مى شوند. به زودى مسلمانان او را شمارند.. و را به عنوان ، و را به نام تجارت حلال دانند.» 👈بنابراين و عقبگرد امت پيامبر،  تغيير  در ماهيت دين به اسم دين است. افراد را جايز و حتي واجب شمردن، را مجاز كردن و اعمال خشونت به اسم نهي از منكر هم از اين باب است. شهيد مطهري هم از در جدول ارزشها انتقاد كرده است كه مثلا يك ارزش اولويت پايين مثل به اولويت اول جامعه تبديل ميشود. استاد سروش محلاتي @quranpuyan
💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی در تالار گفتگوهای از ابتدا تاکنون به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸مطالب زیبا با آیات - آيات زیبا و جملات آموزنده قرآن كريم . https://www.quranpuyan.com/yaf_postst2641_mTlb-zyb-b-yt.aspx 🌸ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند - تفسير خلاصه و مشروح آیات سوره احزاب . http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm3639_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-jlbb-rwpwsh--rbh-bdn-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx 🌸آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد . https://www.quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx 🌸اوقات نماز های یومیه در قران - نماز و احكام آن در قرآن - https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm17016findunread_wqt-nmz-hy-ywmyh-dr-qrn.aspx#post17016 ══💠 ⃟⃟ ⃟❀❀ ⃟⃟ ❀ ⃟⃟ ❀ ⃟⃟ ⃟💠══ 💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته، در تالار گفتگوهای به شرح زیر می باشد. 🌸 تفاوت میان خشیت و خوف چیست؟ https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5626_tfwt-myn-khshyt-w-khwf-chyst.aspx 🌸منظور از اينكه همه موجودات خدا را تسبيح ميكنند، چيست؟ ايا تسبيح موجودات، گفتاري است يا عملي؟ https://quranpuyan.com/yaf_postst5624findunread_mnZwr-z-ynkh-hmh-mwjwdt-khd-r-tsbyH-myknnd--chyst--y-tsbyH-mwjwdt--gftry-st-y-mly.aspx 🌸قرآن كريم سراسر كتاب توحيد است هيچ بحثي نيست كه سخن از خدا نباشد https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5625_qrn-krym-srsr-ktb-twHyd-st--hych-bHthy-nyst-kh-skhn-z-khd-nbshd.aspx 🌸تقيه به چه معناست؟ آيا تقيه در قران ذكر شده است؟ مفهوم درست ان چيست؟ https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19933findlastpost_tqyh-bh-chh-mnst--y-tqyh-dr-qrn-dhkr-shdh-st--mfhwm-drst-n-chyst.aspx#post19948 ✅✅ شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ  اگر خدا شما را يارى كند هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر دست از يارى شما بردارد چه كسى بعد از او شما را يارى خواهد كرد و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند. 🌺 سوره آل عمران آیه ۱۶۰ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 24 تا 26 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
194322178_-674442388.mp3
2.46M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️استثناي چيست؟ايا اسيران جنگي است؟ 💠وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ كِتابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ  أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ 24 نساء 🌱و (ازدواج با) زنان شوهردار (نيز بر شما حرام شده است،) مگر آنان كه ( در جنگ با كفّار) مالك شده‌ايد. (اين احكام،) نوشته و قانون خدا بر شماست. و جز اينها (كه گفته شد،) براى شما حلال است كه (زنان ديگر را)  با اموال خود به قصد پاكدامنى و نكاح، نه به قصد زنا، طلب كني 🔹تفسیر المیزان در این ایه،ما ملکت ایمانکم را به کل کنیزان تفسیر کرده است. راههای بهره مندی از زنان در جاهلیت شامل : ۱ - نکاح ،۲ - خزیدن کنیز،۳ -زنا،بی عفتی بود در این آیه راه حلال را منحصر به دو راه ۱ - نکاح ،۲ -خرید کنیز نموده و علت تأکید بر اموال آنست که دو راه نامبرده جز با مال عملی نیست. جمله : (الا ما ملكت ايمانكم ) در اين مقام خواهد بود كه حكم منعى كه در محصنات بود از كنيزان محصنه بردارد، يعنى بفرمايد زنانى كه ازدواج كرده اند، و يا بگو شوهر دارند، ازدواج با آنها حرام است به استثناى كنيزان كه در عين اينكه شوهر دارند ازدواج با آنها حلال است به اين معنا كه صاحب كنيز كه او را شوهر داده مى تواند بين كنيز و شوهرش حائل شود، و در مدت استبرا نگذارد با شوهرش تماس بگيرد، و آنگاه خودش با او همخوابگى نموده، دوباره به شوهرش تحويل دهد، كه سنت هم بر اين معنا وارد شده است. 🔹تفسير ديگرى كه كرده اند و ذيلا از نظر خواننده مى گذرد درست نيست، و آن اين است كه گفته اند مراد از جمله : (ما ملكت ايمانكم ) زنان جوانى است كه شوهر كافر دارند، ولى در جنگ اسير مسلمانان شده اند، (و آيه شريفه مى خواهد بفرمايد بطور كلى زن شوهردار حرام است، الا چنين زنى كه با اينكه شوهر دارد، از آنجا كه جزء غنائم جنگى مسلمين شده براى مسلمان تمتع از او حلال است )، و اين تفسير را با روايت زير تاءييد كرده اند كه ابى سعيد خدرى گفته : اين آيه درباره اسير شدن اوطاس نازل شد، كه مسلمانان زنان مشركين را اسير گرفتند و با اينكه در دارالحرب شوهرانى مشرك داشتند با اين همه به حكم اين آيه حلال شدند و منادى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) ندا درداد كه هر كس كنيزى از اين زنان نصيبش شده، اگر كنيزش حامله است با او همخوابگى نكند، تا وضع حمل كند و آنها هم كه كنيزشان حامله نيست صبر كنند تا مدت استبرا تمام شود. 🔹وجه نادرستى اين تفسير اين است كه عبارت (ما ملكت ايمانكم ) مطلق است، هم شامل اسراى جنگى شوهردار مى شود، و هم شامل غير آنان، و روايت نامبرده به خاطر اينكه سندش ضعيف است، و قدرت آن را ندارد كه اطلاق قرآن را مقيد كند" 🔹مؤلف قدس سره : در اين تفسير مكرر خاطرنشان كرديم كه امثال اين حوادث كه در روايات به عنوان شان نزول نقل شده، و مخصوصا حوادثى كه مربوط به بعضى از جملات يك آيه و به اجزاى آن مى باشد، صرف تطبيق هايى است كه راويان كرده، حوادث را با آيات تطبيق نموده اند نه اينكه سبب حقيقى نزول آيه اى باشد. 🔹رواياتى در ذيل آيه (والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم) و در كافى و تفسير عياشى از محمد بن مسلم روايت شده كه گفت : من از امام باقر (عليه السلام ) از معناى كلام خداى عزوجل پرسيدم، كه فرمود: (والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم )، فرمود: به اينكه انسان به برده خود كه كنيزش همسر او است بگويد: از همسر خودت كناره گيرى كن، و ديگر با او نزديكى نكن، آنگاه خود او كنيزش را از دسترس غلام دور نگه بدارد، تا حيض ‍ شود بعد از آن كه پاك شد خودش با او نزديكى كند، سپس اگر خواست دوباره او را در اختيار غلام بگذارد، بعد از آنكه حيض شد او را به غلام برمى گرداند، بدون اينكه حاجت به عقد نكاح داشته باشد. 🔹و در تفسير عياشى از ابن مسكان از ابى بصير از يكى از دو امام باقر و صادق (عليهما السلام ) روايت كرده كه در معناى آيه : (و المحصنات من النساء الا ما ملكت ) فرموده : منظور از محصنات زنان شوهردار است، كه ازدواج با آنان حرام است، به جز زنى كه كنيز تو باشد، و تو او را به غلام خودت شوهر دادى هر وقت بخواهى مى توانى او را از شوهرش جدا كنى، و خودت از او بهره بگيرى، ابى بصير مى گويد: عرضه داشتم : حال اگر كنيزش را به غير غلامش شوهر داده چطور؟ فرمود: او نمى تواند بين اين زن و شوهر جدائى بيندازد، مگر آنكه كنيز خود را بفروشد، آنگاه ديگر ناموس كنيز ملك مشترى مى شود، و مشترى اگر خواست زناشوئى كنيزش با غلام غير را باقى مى گذارد، و اگر خواست مى تواند بين آن دو جدائى اندازد. 📚تفسیر المیزان. https://www.quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx      ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan