eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
643 ویدیو
597 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 37 تا 41 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🌱(بخشی از) دو دست مرد سارق یا زن سارق را قطع کنید؛ تا کیفری در برابر عملشان (و) مجازاتی از سوی خدا باشد. خداوند، شکست‌ناپذیر و حکیم است. مائده - ۳۸ 🔷✨در اينجا مرد دزد بر زن دزد مقدم داشته شده در حالی كه در آيه حد زنا كار، زن زانيه بر مرد زانی مقدم ذكر شده است، اين تفاوت شايد به خاطر آن باشد كه در مورد دزدی عامل اصلی بيشتر مردانند و در مورد ارتكاب زنا عامل و محرك مهمتر زنان بی‌بند و بار!. ‏سپس می‌گويد:" اين كيفری است در برابر اعمالی كه انجام داده‌اند و و مجازاتی است از طرف خداوند".‏(جَزاءً بِما كَسَبا نَكالًا مِنَ اللَّـهِ‌). 👈 ‏در حقيقت در اين جمله اشاره به آن است كه 🔹اولا- اين كيفر نتيجه كار خودشان است و چيزی است كه برای خود خريده‌اند و 🔹ثانيا- هدف از آن پيشگيری و بازگشت به حق و عدالت است (زيرا" نكال" به معنی مجازاتی است كه به منظور پيشگيری و ترك گناه انجام می‌شود- اين كلمه در اصل به معنی لجام و افسار است و سپس به هر كاری كه جلوگيری از انحراف كند گفته شده است) و در پايان آيه برای رفع اين توهم كه مجازات مزبور عادلانه‌ نيست می‌فرمايد: خداوند هم" توانا و قدرتمند" است. 👌بنا بر اين دليلی ندارد كه از كسی انتقام بگيرد و هم" حكيم" است بنا بر اين دليلی ندارد كه كسی را بی‌حساب مجازات كند (وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‌). در آيه بعد راه بازگشت را به روی آنها گشوده و می‌فرمايد:" كسی كه بعد از اين ستم توبه كند و در مقام اصلاح و جبران برآيد خداوند او را خواهد بخشيد زيرا خداوند آمرزنده مهربان است" 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️‏🔹 يا ، هردو نمونه‌ای از قدرت اوست 💠‏أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ (۴۰/مائده) 🌱‏آيا ندانستی كه حكومت و فرمانروايی آسمان‌ها و زمين تنها از آن خداست، هركه را (طبق حكمت و عدالت خود) بخواهد عذاب می‌كند و هركه را بخواهد می‌آمرزد و خداوند بر هر چيزی تواناست. (محارب و مفسد و سارق را عذاب می‌دهد، و تائب پشيمان را می‌پذيرد و می‌بخشايد). 💬‏پيام‌ه🔻 ‏🔹 كسی كه بر هستی حاكم است، حقّ دارد قوانين هستی را وضع كند. السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ ... لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ‌ ... ‏🔹 مجرمان بدانند كه راه فراری ندارند و بايد به سوی خدا بازگردند. «أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ‏🔹 خداوند نيازی به توبه‌ی بندگان ندارد، چون همه‌ی هستی از آن اوست. «لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ‏🔹 انسان بايد در حالتی ميان بيم و اميد باشد. «يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ» ‏🔹 عفو يا عذاب، هردو نمونه‌ای از قدرت اوست. يُعَذِّبُ‌ ... يَغْفِرُ ... عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۹-۱ سوره حجر از تفسیر نور ۱- با اینکه قرآن مقام بسیار والایی دارد، «تِلْکَ» ولی در عین حال دسترسی به آن آسان است،زیرا هم نوشته شده، «الْکِتابِ» و هم قابل خواندن است.«قرآن» ۲- مطالب قرآن روشن است و مرز حقّ و باطل را بیان می کند. «مُبِینٍ» ۳- سرفرازی آینده برای اسلام است و حسرت برای کفّار خواهد بود. «یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا» (کسانی که امروز اسلام را مسخره می کنند،در آینده پشیمان خواهند شد و چه بسا کفّاری که آرزوی اسلام دارند،ولی گرفتار طاغوت ها یا محیط فساد خود هستند) ۴- انسان،گاهی چنان در کفر غوطه ور می شود که برهان و هشدار انبیا نیز او را بیدار نمی کند «ذَرْهُمْ» ۵- مهلت الهی را نشانه لطف و رحمت او ندانیم. ذَرْهُمْ ... فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ (گاهی پزشک به اطرافیان بیمار می گوید:مریض را رها کنید و هر چه می خواهد بخورد به او بدهید،زیرا کار از کار گذشته است) ۶- اگر بخواهیم می توانیم کفّار را فوراً نابود کنیم،امّا برنامه و سنّت ما فرصت دادن و تأخیر است. «لَها کِتابٌ مَعْلُومٌ» ۷- به مهلت دادن های الهی مغرور نشویم. «لَها کِتابٌ مَعْلُومٌ» ۸- نه تنها افراد بلکه امّت ها و تاریخ آنان زمان بندی واَجَل دارند.«اجلا» ۹- کفّار،نشانه ی صداقت پیامبر را نزول فرشته می دانستند،ولی این بهانه ای بیش نبود،زیرا در جای دیگر قرآن می خوانیم:اگر بر فرض ما فرشتگان را بر آنان نازل کنیم و مردگان زنده شوند و با آنان سخن بگویند و در برابر چشمشان همه چیز را حاضر کنیم،باز هم ایمان نمی آورند. «ما کانُوا لِیُؤْمِنُوا» ۱۰- نزول فرشتگان بر اساس هوس این و آن نیست،بلکه بر اساس حقّ است. «ما نُنَزِّلُ الْمَلائِکَهَ إِلاّ بِالْحَقِّ» ۱۱- قرآن نه از بشر است و نه از فرشته. «إِنّا نَحْنُ» ۱۲- قرآن برای همیشه محفوظ است. «لَحافِظُونَ» (اسم فاعل رمز دوام است)3-یکی از پیشگویی های قرآن واز امتیازات اسلام،مصونیت قرآن از تحریف است. «إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ» ۱۳- قرآن،ذکر است؛یاد خدا،یاد نعمت ها،یاد تاریخ گذشتگان و یاد قیامت.«الذِّکْرَ» «نُزِّلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ» را باید با آیه «نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ» پاسخ داد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻ تفاوت نگاههاي دو عالم ديني: يا ⭕بخش هايي از ديدار تاریخی امام خمینی(ره) و آیت الله حکیم(ره) در نجف-۲۷ مهر ماه سال ۱۳۴۴ امام خميني : در تهران به عنوان 25 سال سلطنت پهلوی جشن گرفتند و به زور چهارصد هزار ‏‎ ‎‎‏دلار از این مردم برای مصارف گرفتند، 800 دختر و 800 پسر را به عنوان ‏‎ ‎‏دعا در محلی به جان هم انداختند. به عنوان دعا چه کرده اند! از گفتنش خجلم.‏ ‏‏آیت الله حکیم: چه‏‎ ‎‏می شود کرد، چه دارد؟‏ ‏‏امام: قطعاً اثر دارد، ما با همین قیام تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم، ‏‎ ‎‏چطور اثر ندارد؟ اگر علما اتحاد داشته باشند قطعاً موثر است. ‏ ‏‏آقای حکیم: اگر احتمال عقلایی نیز داشته باشد و از طریق عقلایی اقدام شود ‏‎ ‎‏خوبست.‏ ‏‏امام: قطعاً دارد، چنانچه اثر هم دیدیم و منظور ما از اقدام، اقدام عاقلانه است ‏‎ ‎‏و اقدام غیرعاقلانه اصلاً مورد بحث نیست. مقصود، اقدام و است.‏ اقاي حکیم: اگر قیام کنیم و خونی از بینی کسی بریزد، سروصدایی بشود مردم به ‏‎ ‎‏ما ناسزا می گویند و سروصدا راه می اندازند.‏ ‏‏امام: ما که قیام کردیم از احدی بجز مزید احترام و سلام و دستبوسی ندیدیم و هر ‏‎ ‎‏که کوتاهی کرد حرف سرد شنید و مورد بی ارادتی مردم واقع شد. در تبعید ترکیه به ‏‎ ‎‏یکی از دهات ترکیه که اسمش یادم نیست رفتم. اهالی آن ده گفتند وقتی آتاتورک ‏‎ ‎‏مشغول عملیات ضد دینی خود شد علمای ترکیه جمع شدند و به اتفاق مشغول فعالیت ‏‎ ‎‏علیه تصمیمات آتاتورک شدند. آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علمای ترکیه را ‏‎ ‎‏به قتل رسانید. من شرمنده شدم، پیش خود فکر کردم که آن ها سنی می باشند. وقتی ‏‎ ‎‏خطر را به دین اسلام نزدیک می بینند، چهل نفر کشته می دهند ولی در این ‏‎ ‎‏خطر عظیمی که بر دیانتمان وارد آمده خون از دماغمان نیامد (نه از دماغ من و نه شما ‏‎ ‎‏و نه دیگری). واقعاً جای است. ‏ ‏ ‎‏آقای حکیم: چه باید کرد بایستی احتمال اثر بدهیم، کشته دادن چه اثر دارد؟‏ ❌❌امام : عملیات ضد دینی دو جور است: یکی مثل رضاخان بی‌دینی می‌کرد و می‌گفت: من می‌‌کنم و نسبت به شرع نمی‌داد، البته موضوع اقدام علیه او از باب نهی از منکر بود 👈👈ولی الان هر عملی ضد قرآن و مذهب می‌کند و می‌گوید: از است. نظر چنین است، من از قرآن کریم می‌گویم، این که بر اساس لطمه وارد می‌کند قابل تحمل نیست، باید جان‌بازی کرد، بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد عده‌ای از علمای شیعه قیام کردند و دسته‌هایی از آن‌ها کشته شدند. اقاي حکیم: تاریخ چه فایده‌ای دارد؟ باید اثر داشته باشد. امام : چطور فایده ندارد؟ مگر قیام حسین بن علی (ع) به تاریخ خدمت مؤثری نکرد؟ و چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت می‌گیریم؟ اقاي حکیم: شما جواب خدا را در این چه می دهید؟ امام : امام حسین (علیه السلام) که قیام کرد و خود و عده ای شهید شدند برای چه بود؟ برای حفظ اسلام بود. پس باید این را هم به او بنماییم. ♦️در این بین آیت الله حکیم(ره) عصبانی شده و با عصبانیت فرمود: ای آقا! شما خود را با امام حسین قیاس می کنید؟ امام حسین(علیه السلام) امام مفترض الطاعه و عالم و مأمور از جانب خداوند بود. شما چرا امام حسن (علیه السلام) را نمی گویید. هر کاری که می خواهید بکنید و هر خونی که می خواهید ریخته شود امام حسین(علیه السلام) را در میان می آورید. ریختن یک قطره در نزد خداوند مسئولیت عظیم دارد. 📚منبع:کتاب کوثر ج 2 – ص 125 و پرتال امام خميني ره کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛