eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
اِلهي وَ قَد اَفْنَيْتُ عُمْري في شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ اَبْلَيتُ شَبابي في سُكْرَةِ التَّباعُدِ مِنك اِلهي فَلَم اَستَيِقَظْ اَيّامَ اغْتِراري بِكَ وَ رُكُوني اِلي سَبيلِ سَخَطِك. اِلهي وَ اَنَا عَبدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ قائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ اِلَيكَ. معبود من! پس بيدار نشدم روزگاري را كه مغرور كرمت بودم و به راه سخط و غضب مي رفتم معبود من! من بنده تو و فرزند بنده توام كه در پيشگاهت ايستاده ام و كرم و رحمت خودت را وسيله رهيابي به بارگاه تو قرار داده ام. مناجات شعبانیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 74 تا 81 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6010057512361923204.mp3
7.92M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ديد يعنی درك در هستی و باطل بودن 💠و کذلک نری ابرهیم ملکوت السموات و الارض و لیکون من الموقنین 75/انعام 🌱و اینچنین به ابراهیم ملکوت آسمانها و زمین را نشان می دهیم و برای اینکه از اهل یقین باشد. 🔹یعنی مابه همین نحوی که نمونه اش را در محاجه ابراهیم با آرز دیدید ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم ارائه دادیم و ملکوت از ریشه (ملک )به معنای قدرت بر تصرف است ،منتها تأکید بیشتری بر تسلطدارد،پس خداوند حاکم و مسلط و متصرف در همه ملک هستی است که تمامی اموری زایل هستند، در حالیکه خدای سبحان سرمدی و باقی است و ملکوت وجود اشیاء است از جهت انتسابشان به خدای سبحان و قیامی که به او دارن. 🔹پس منظور از نشان دادن ملکوت آسمانها و زمین آن است که خداوند خود را ازطریق مشاهده اشیاء و استنادی که به وی دارند به ابراهیم نشان می دهد، زیراوقتی که این استناد قابل شرکت نباشد ،هرکس به موجودات عالم نظر کند بی درنگ حکم می نماید به اینکه هیچ یک از موجودات مربی دیگران و مدبر نظام جاری در آنها نیست و ربوبیت نحوه ای از ملک و تدبیر است که تفویض وتملیک نمی پذیرد و به دیگری منتقل نمی شود و اینها همه توجیهاتی است که نفس ابراهیم (ع ) از مشاهده اشیاء و دانستن نسبتی که با خالق خود دارند به آنهامتوجه می شود و به این وسیله از اهل یقین می گردد و یقین علمی است که آمیخته با هیچ شک و تردیدی نیست و علم یقینی ، انکشاف و پرده برداری ازماوراء حس و از حقائق هستی است و این علم بر هر کس که خدا بخواهد به مقداری که او بخواهد ظاهر می گردد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شيوه‌ی تعليم يا انتقاد از ، بايد گام به گام باشد 💠‏فَلَمَّا رَأَی الشَّمْسَ بازِغَةً قالَ هذا رَبِّي هذا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قالَ يا قَوْمِ إِنِّي بَرِي‌ءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ (۷۸/انعام) 🌱‏پس چون خورشيد را برآمده ديد گفت: اينست پروردگار من، اين بزرگتر (از ماه و ستاره) است. امّا چون غروب كرد، گفت: ای قوم من! همانا من از آنچه برای خداوند شريك قرار می‌دهيد بيزارم. 🔹‏در مكاشفة ابراهيم 4 بار نام «ربّ»، به عنوان كليد فهم ملكوت آسمان‌ها و زمين، تكرار شده است. در بازپرسيِ محاكمه مانند نمرود از ابراهيم نيز مسئلة اصلي، «ربوبيّت»، به معناي سروري و سيادت و رياست بود كه نمرود بر آن كرسي تكيه داشت (بقره 258 (2:258) ). پذيرش نام «الله» كم و بيش مورد توافق مردمان بوده است، آنها به هر حال به خدايي به تناسب درك و فهم خود باور داشتند، اختلاف همواره بر سر «ربوبيّت» بوده است كه به فرماندهي و قدرت ارتباط پيدا مي‌كند. 🔹بري بودن از کاري يا کسي، بيش از آنکه مفهوم بیزاری و تنفر داشته باشد، مفهوم برکناري، اعلام عدم موافقت و مبرا بودن از عواقب و آثار آن است. همچنانکه گفته مي‌شود فلان شخص از اتهامات وارده «تبرئه» شد يا «برائت» يافت، اين کلمه به معناي بهبودي از بيماري (بري شدن از مرض) و شفا يافتن نيز در قرآن آمده است. 🔹‏در اين آيه نيز ابراهيم عليه السلام در مقام بحث و گفتگو است، نه در مقام بيان عقيده‌ی شخصی، و همچنان كه گذشت كلمه‌ی‌ «يا قَوْمِ» و نيز «مِمَّا تُشْرِكُونَ» (شرك می‌ورزيد، نه می‌ورزم) دليل آن است كه خود آن حضرت، ماه و خورشيد و ستاره را نمی‌پرستيده است. 🔹‏پيام‌های ۱ و ۲ و ۳ آيه‌ی ۷۶، در اينجا نيز مورد استفاده است. كوچكی و بزرگی اجسام مهم نيست، همه‌ی آنها چون متغيّر و ناپايدارند، پس نمی‌توانند خدا باشند. «هذا أَكْبَرُ» ‏🔹شيوه‌ی تعليم حقّ يا انتقاد از باطل، بايد گام به گام باشد. ابتدا نفی ستاره‌و ماه و در نهايت خورشيد. فَلَمَّا رَأَی الشَّمْسَ‌ ... قالَ‌ ‏🔹برائت از شرك، «فرياد ابراهيمی» است. «إِنِّي بَرِي‌ءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ» ‏🔹برائت از «شرك» است، نه از «افراد». «مِمَّا تُشْرِكُونَ»، نه‌ «مِنْكُمْ». ‏🔹برائت جستن، بايد پس از بيان برهان و استدلال باشد. (اوّل افول و غروب را مطرح كرد، بعد برائت از شرك را). فَلَمَّا أَفَلَتْ قالَ‌ ... 📚‏تفسیر نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره حجر ❓آیا تعابیر مختلف در ماده اولیه خلقت انسان،تناقضی با هم ندارند؟ ایا فقط خلقت ادم اول،از خاک بوده یا همه انسانها؟ مقصود از اينكه فرمود: ((و لقد خلقنا الانسان من صلصال)) ابتداى خلقت انسان است ، به دليل اينكه در جاى ديگر درباره خلقت آدمى از گل مى فرمايد: ((و بدء خلق الانسان من طين ثم جعل نسله من سلالة من ماء مهين )) بنابراين ، آيه شريفه خلقت نوع انسان را بيان مى كند، زيرا خلق كردن اولين موجودى كه بقيه افرادش از آن منشعب مى شوند در حقيقت خلق كردن همه آنها است . در مجمع البيان مى گويد: اصل آدم از خاك بوده چون قرآن مى فرمايد: ((خلقه من تراب : آدم را از خاك خلق كرد چيزى كه هست خاك مذكور را گل كرد، همچنان كه فرموده : ((و خلقته من طين : تو آدم را از گل آفريدى ))، آنگاه آن گل را گذاشت تا متعفن شد، همچنان كه فرموده ((من حماء مسنون : آدمى را از گل گنديده خلق كردم )) آنگاه آن گل را گذاشت تا خشك شد: ((من صلصال : از گل خشكيده )) بنا بر اين تناقضى در اين تعبيرهاى مختلف قرآن نيست ، زيرا حالات مختلف مبدأ خلقت آدمى را بيان مى كند. در مفردات گفته كلمه ((بشرة )) به معناى ظاهر پوست و كلمه ((ادمه )) به معناى باطن آنست عموم ادباء چنين گفته اند - تا آنجا كه مى گويد - اگر از انسان هم به بشر تعبير كرده اند به اعتبار هويدا بودن پوست بدن او است چون ساير حيوانات پوست بدنهايشان با پشم ، مو و يا كرك پوشيده شده است ، و در اين كلمه مذكر و مؤنث و همچنين جمع و مفرد يكسان است ، و تنها تثنيه دارد، به يك فرد و جماعتى گفته مى شود بشر، ولى تنها بر دو فرد آن مى گوييم ((بشرين ))، همچنان كه قرآن مجيد فرموده : ((انؤمن لبشرين )). در قرآن كريم هر وقت جثه و ظاهر بدن انسان مورد بحث باشد از او به بشر تعبير مى شود، مانند ((و هو الذى خلق من الماء بشرا : او است كه از آب ، بشرى خلق كرد)). تفسیر المیزان https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و بر حاكمان: يا ممنوع؟ 🔴قسمت هفتم : در قانون ،يا رهبری بر قانون؟ ✳تدوين قوانين براي نظم بخشي به جريان امور و تعيين اختيارات و وظايف و معياري براي ارزيابي و نظارت هاي بعدي است. بخشهایی از اظهارات مرحوم شهید بهشتی در مجلس قانون اساسی در برابر نمایندگانی که در مباحث مختلف خواستار افزایش اختیارات و دخالت او در تمام امور کشور میشدند که در تمام موارد هم نظرات اقای بهشتی تایید و در قانون اساسی تصویب شد: 1⃣_آقایان در این قانون اساسی تا حالا رابطه سازمان مملکت را با رهبری طوری تنظیم کرده‌اید که رهبری اقداماتش را از مجاری پیش‌بینی شده دنبال می‌کند و به ثمر می‌رساند. اگر واقعاً بخواهیم به ثمر برسد این طرحی که در قانون اساسی برای اداره مملکت داریم، صحیح این است که در هیچ جای دیگر مستقیم وارد نشود» 2⃣- « رهبر/شورای رهبری را آن‌قدر وسیع نکنید که مجبور باشد برای خودش و و داشته باشد.🤔 ما اگر بخواهیم در قانون اساسی، رهبر/شورای رهبری را در همه امور دخالت بدهیم، باید در حقیقت یک در کشور به وجود بیاوریم. اجازه بفرمایید نقش رهبری همان نقش عام که اتفاقاً مورد نظر خودمان هم هست، باشد» 3⃣-یک وقت می‌گفتیم که یک نفر تصمیم نگیرد مبادا عیب پیدا کند، آن‌قدر وابستگی به این ارکان و آن سازمان و آن تشکیلات پیدا می‌کرد که اصلاً وقتش می‌گذشت. حالا که داریم بازمی‌گردیم دوباره ناشی از را داریم نادیده می‌گیریم 4⃣- گاهی اینطور فکر می‌کنیم که در این کشور همه هستند، مگر و شورای رهبری که از قصور منزه است. یک وقت هم فکر می‌کنیم که اصلاً رهبری یک مجموعه است که او در راسش قرار گرفته است» 5⃣- بهشتی در برابر تاکید یکی از نمایندگان که اعضای شورای عالی دفاع همه به نصب رهبر باشند، به طعنه پاسخ می‌دهد که «چطور است اصلا نمایندگان مجلس شورای ملی را هم رهبر انتخاب کند؟😀 6-ما این‌قدر مبارزه کردیم تا از شرّ خلاص شویم. نمی‌خواهیم یک داشته باشیم. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری و اعمال ‌نظر در اداره امور مملکت میان «پنج ‌نهاد» اصلی تقسیم شده است.... هر نهاد حدود و و را اساسی معین کرده است و شما امت قهرمان یک وظیفه دارید و آن اینکه با وجدان بیدار و آگاهتان مراقبت کنید هر یک از این نهادها در دایره وظایف و اختیاراتشان عمل کنند: هر کس حدود و اختیاراتش معلوم است، مسئولیت‌هایش هم معلوم است.... (سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید سیدمحمد حسینی بهشتی، 2/647). ✅و اما بخشی از نظرات و اقدامات بعدی: ♦"اختیارات مقام معظم رهبری بعد از اصلاحاتی که در سال ۶۸ در قانون اساسی به وجود آمد است یعنی ولی فقیه بر تمام آنچه که در کشور می گذرد اختیار تام دارد و اینطور نیست که به آنچه در قانون اساسی آمده است مقید باشد. به عنوان مثال مجلس حق ندارد در جایی دستوری بدهد که حتما از طرف مقام معظم رهبری انجام شود یعنی شورای نگهبان می‌گوید حق اینکه بخواهید مقام رهبری را مقید کنید، ندارید.😳مرحوم ایت اله مومن از فقهای چندین دهه شورای نگهبان ♦همه کارهای کشور زیرنظر رهبری است و ما (خبرگان) نباید از آنها غافل باشیم. رهبری کشور هستند، لذا ما باید لااقل نهادهایی را که زیرنظر رهبری هستند، و هر عیبی دارند، با رهبری مطرح و پیگیری کنیم که آن عیب برطرف شود . 🎙مصاحبه مرحوم هاشمی رفسنجانی سال 94 ♦در قانون اساسى اصلى تصویب شده كه در آن اختیارات و وظایف ولى فقیه مشخص شده است، ولى در این اصل مواردى ذكر شده كه معمولاً مورد احتیاج است، نه اینكه اختیارات او به موارد مذكور باشد، چرا كه در اصل دیگرى از قانون اساسى -مطلقه براى ولىّ فقیه اعلام شده است. این دو اصل با هم تعارضى ندارند 📌مشروعیت قانون اساسی به ولی فقیه است و اگر قانون اساسی امضای ولی فقیه را نداشت "کاغذ‌پاره‌ای" بیش نیست . اگر صددرصد مردم به قانون اساسی رأی دهند، اعتبار آن براساس امضاء ولایت فقیه و نائب امام زمان می‌باشد . 🖌مرحوم ايت الله مصباح يزدي پايان @quranpuyan
. 🌸🍃 🍃 ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ مَا يَفْعَلُ اللهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ وَكَانَ اللهُ شَاكِرًا عَلِيمًا خداوند را با عذاب شما چه كار (چه نيازى به آن و چه سودى براى او دارد ) اگر شما سپاس گزاريد و ايمان آوريد و خدا همواره حق شناس داناست. 🌿 سوره نساء ، آیه ۱۴۷ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 82 تا 90 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
184688387_358291075.mp3
6.64M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ، در سايه‌ی و پرهيز از است 💠الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ   82/انعام  🌱كساني كه ايمان آوردند و ايمان خود را به ظلمي [=از انواع شرك در خداپرستي] نيالودند، امنيّت [واقعي] ويژة آنهاست و همان‌ها ره يافتگان‌اند.  🔹ظلم مقابل عدالت است و دلالت بر عدم تعادل و ناهماهنگي دارد، کسي که خالق را رها کرده و مشرکانه به مخلوق او پناه مي‌برد، گويي تعادلي در دل و ديده‌اش وجود ندارد. آية 13 سورة لقمان (30:13) نيز بر اين امر تأكيد دارد. در ضمن به كار بردن لفظ «لباس» براي ايمان «وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ»، نشانگر پوشش و زنگاري است از چرك و آلودگي شرك بر اندام ايمان، كه اخلاص و نورانيّت آن را زايل مي‌كند. در عزاي امام حسين(ع)، سوگواران مي‌گويند: «ما شهادت مي‌دهيم كه نجاست‌هاي جاهليت تو را نيالود و پرده‌هاي شب قيرگون آن را نپوشاند (اَشهَدُ أنّكَ لَم تَنَجَّسُّكَ الجاهِليهُ بِاَنجاسِها وَلَم تُلبِسُكَ مِن مُدلَهِمّاتِ ثِيابِها). 🔹آفت ايمان، ظلم و شرك و به سراغ رهبران غير الهی رفتن است. «آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ» ‏ 🔹ايمان به تنهايی كافی نيست، تداوم لازم است. «لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ» 🔹امنيّت و هدايت واقعی، در سايه‌ی ايمان و پرهيز از شرك است. آمَنُوا ... لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ‌ ‏ 🔹تا ايمان خالص نباشد، دلهره است. وَ لَمْ يَلْبِسُوا ... بِظُلْمٍ‌ ... لَهُمُ الْأَمْنُ‌ ‏ 🔹علم و حكمت دو شرط لازم برای تدبير و مديريّت است. «إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ» (با توجّه به اين‌كه كلمه‌ی «ربّ» در لغت به معنای مدير و مربّی آمده است) ‏ 🔹موحّدی كه با برهان و دليل در برابر انحراف‌های جامعه بايستد، دارای درجاتی است. «دَرَجاتٍ» ‏ 🔹درجات الهی، حكيمانه به افراد داده می‌شود. نَرْفَعُ دَرَجاتٍ‌ ... حَكِيمٌ‌ 📚تفسیر بازرگان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ واقعی، هدايت خداوند است. هدايت‌های ديگر، سراب است 💠‏ذلِكَ هُدَی اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (۸۸/انعام) 🌱‏آن هدايت خداست، هر كس از بندگانش را كه بخواهد به آن هدايت می‌كند و اگر شرك ورزند، قطعاً آنچه انجام داده‌اند از دستشان خواهد رفت. 🔹در اين جمله اين معنا را بيان می‌كند كه آن چه را كه خداوند سابقا در باره هدايت انبيا (ع) بيان می‌داشت معرف هدايت خاص او بود، همان هدايتی كه غير انبياء (ع) هر كس ديگری را هم بخواهد با آن هدايت می‌كند، پس هدايت وقتی هدايت به معنای واقعی است كه از ناحيه خدای سبحان باشد، و وقتی از خدای سبحان است كه آدمی را به صراط مستقيم كشانيده با انبيا (ع) همراه كند. و علامت اين نيز اين است كه برگشت همه دستورات آن به توحيد و اقامه دعوت حق و عبوديت و تقوا باشد. 🔹‏پس هر دعوت و هدايتی كه بين انبيا فرق گذاشته و مردم را نسبت به بعضی از آنان كافر و نسبت به بعضی ديگر مؤمن كند، و يا بين احكام خدا تفرقه انداخته مردم را به عمل به بعضی از آنها و ترك بعضی ديگر دعوت می‌كند، و يا از عهده تامين سعادت زندگی انسانی بر نمی‌آيد و يا انسان را به سوی شقاوت و بدبختی سوق می‌دهد، هدايت خدايی و مورد امضا و رضای پروردگار نيست و از راه فطرت منحرف است. ‏🔹هدايت واقعی، هدايت خداوند است. هدايت‌های ديگر، سراب است. «ذلِكَ هُدَی اللَّهِ» ‏🔹هدايت، كار خداست. حتّی پيامبران، از خود راه هدايتی ندارند. «يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشاءُ» ‏🔹شرك، عامل محو و باطل شدن كارهاست. «لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ» 🔹در سنّت الهی، تبعيض نيست. حتّی اگر پيامبران شرك ورزند، تنبيه می‌شوند، چون اصالت با حقّ است، نه اشخاص. (با توجّه به اين‌كه آيات قبل مربوط به انبياست). «وَ لَوْ أَشْرَكُوا» 🔹انبيا، معصومند و غبار شرك هرگز بر دامانشان نمی‌نشيند. در آيه، فرضِ شرك به عنوان فرض محال آمده است. «لَوْ» ‏🔹در جهان‌بينی الهی، ارزش كارها در اخلاص آنهاست. اگر اخلاص نباشد، چيزی باقی نمی‌ماند. «وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ» 📚تفسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
═❁🌸❈﷽❈🌸❁═┄ 🌹🌹 ماه مبارڪ 💠🌙 شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ 🌱 [ايام روزه] ماه است كه قرآن در آن نازل شده است كه راهنماى مردم است و آيات روشنگرى شامل رهنمودها و جداكننده حق از باطل در بردارد، بقره/185 🌹🌹برنامه ارسال روزانه پستهاي ماه مبارک در گروههاي تقرب را باطلاع مخاطبان عزيز ميرساند: 1⃣دعاے هر روز از ماه مبارك رمضان 2⃣ برگزیده نکات مفهومي و پیامهایی از جزء مربوط به آن روز 3⃣ارسال فایل صوتي تلاوت تحدير و ترجمه آيات جزء به همراه فايل صوتي كوتاه نكات مهمي از همان جزء دوستان گروه بنا بر علاقه و فرصت خود میتوانند از حداقل یک صفحه تا یک جزء را با ترجمه مطالعه نمایند. 🤲از خداوند منان توفیق عبادات خالصانه و بهره‌گیری از این ماه پربرکت را برای همه‌ عزیزان آرزومندیم. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ايتا 🆔Tergram:t.me/taqarrob99 تلگرام واتساپ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 ✨✨ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g ✨✨ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄🆔 🆔ble.ir/join/Y2RmMzkwNm بله
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۰-۲۶ سوره حجر از تفسیر نور ۱- آفرینش فرشتگان،قبل از انسان بوده است.(زیرا خداوند قبل از آفرینش انسان مسئله را با فرشتگان در میان گذاشت) «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَهِ» ۲- آفرینش انسان،کامل و متعادل است. «سَوَّیْتُهُ» ۳- سجده فرشتگان،بخاطر دمیده شدن روح خدا بود. «نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا» تن آدمی شریف است به جان آدمیّت نه همین لباس زیباست نشان آدمیّت ۴- انسان،موجودی است دو بُعدی و در هر دو بُعد کامل است.در بُعد مادّی، «سَوَّیْتُهُ» در بُعد معنوی، «نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی» ۵- انسان،مظهر تجلّی بعضی صفات خداوند است. «مِنْ رُوحِی» ۶- معنویّت،نیاز به تن و مَرکَب مادّی دارد. سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ ... ۷- کسانی که حاضر نیستند در صفوف سجده کنان باشند،روح ابلیسی دارند. إِلاّ إِبْلِیسَ أَبی ... ۸- گرچه سجود و رکوع یک ارزش است،ولی اگر همراه با رکوع و سجود دیگر نمازگزاران باشد ارزش کامل تری دارد. «مَعَ السّاجِدِینَ» ۹- اگر روحیّه تکبّر در شخصی پیدا شد،محیط وعواملِ دیگر،در هدایت او کارساز نیست.(ابلیس در لابلای فرشتگان و در محیط ملکوتی بود لیکن بخاطر لجاجت و تکبر آنگونه شد) «أَلاّ تَکُونَ مَعَ السّاجِدِینَ» ۱۰- برتری نژادی،یک فکر ابلیسی است. خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ ... ۱۱- بدتر از سجده نکردن،غرور وتکبّر در برابر فرمان خداست. «لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ» ۱۲- بدتر از گناه کردن،توجیه گناه است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ» (شیطان،گناه خود را توجیه کرد) ۱۳- غرور و تکبر که آمد،نور و روح الهی را در انسان نمی بیند.شیطان جسم خاکی بشر را دید و حاضر به سجده نشد،در حالی که دستور خداوند به سجده،به خاطر روح الهی او بود. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ» ۱۴- دستور و فرمان های الهی سبب اجبار نیست. «لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ» ۱۵- تکبر،بزرگی نمی آورد،بلکه سبب تحقیر می شود. «فَاخْرُجْ» سبب نابودی و محو عبادات قبل می شود. «فَإِنَّکَ رَجِیمٌ» ۱۶-اجتهاد و اظهار نظر در برابر فرمان و دستور روشن الهی،جایز نیست.در مقابل فرمان: «فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ» جایی برای گفتار «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ» نیست. ۱۷-یک لحظه نافرمانی و تکبّر،سبب خروج ابدی شد. «إِلی یَوْمِ الدِّینِ» ۱۸- سنّت خداوند بر مهلت دادن به گنهکاران است. «فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ» ۱۹-دعا و درخواست گنهکاران نیز اگر مصلحت باشد،مستجاب می شود.شیطان گفت: «فَأَنْظِرْنِی» پاسخ آمد: «فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ» ۲۰- ابلیس و ابلیس صفتان عیب خود را به خدا نسبت می دهند. «أَغْوَیْتَنِی» ۲۱-ابزار انحراف شیطان،زیبا جلوه دادن زشتی هاست. «لَأُزَیِّنَنَّ» ۲۲-پاکان و مخلصان از دام شیطان درامانند. «الْمُخْلَصِینَ» (البتّه اخلاص داشتن کافی نیست،عنایت خداوند لازم است.زیرا«مخلص»به معنای برگزیده الهی است) https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
﷽🍃 شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ [ايام روزه] ماه است كه قرآن در آن نازل شده است كه راهنماى مردم است و آيات روشنگرى شامل رهنمودها و جداكننده حق از باطل در بردارد، بقره/185 ✳✳ با تبريك فرارسيدن ماه مبارك رمضان، قرآن برنامه زماني ارسال روزانه پستهاي ماه مبارک در كانال قرآن پويان را باطلاع مخاطبان عزيز ميرساند: بعد از اذان صبح : 1- ماه مبارك رمضان 2-فایل تحدیر و آیات جزء مربوط به روز 3- مفهومي و از مربوط به آن روز 👈👈 با توجه به استقبال خوب مخاطبان عزیز در سالهای قبل از نکات و پیامهای هر جزء، امسال نیز این برنامه ادامه خواهد یافت. 🌹🌹 همچنین هر روز یک فایل کوتاه از یک یا دو پیام همان جزء هم ارسال خواهد شد. 4- ساعت ۱۱: پست از یکی از آیات جزء 5- ساعت18: و در کلام خدا و بزرگان 6-ساعت22: 💐 لطفا برای اطلاع سایر علاقه مندان، نمایید. @quranpuyan