eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء ۱۹ ❇️هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي‌ لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ «این از لطف و عنایت پروردگار من است تا مرا بیازماید که آیا شکر می‌کنم یا ناسپاسی. هر کس شکر کند، فقط به سود خودش شکر کرده است، و هر کس ناسپاسی کند، (صرفاً به خودش ضرر زده است؛ زیرا) پروردگار من، بی‌نیاز و بسیار نعمت‌بخش است.» نمل - ۴۰ 🔷‏دنيا پرستان مغرور، هنگامی كه به قدرت می‌رسند، همه چيز را جز خود فراموش می‌كنند، و تمام امكاناتی را كه بدست آورده‌اند، قارون‌وار میگویند: إِنَّما أُوتِيتُهُ عَلی‌ عِلْمٍ عِنْدِي‌:" آنچه را دارم بر اثر علم و دانش من است"  در حالی كه بندگان خدا می‌گويند: هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي‌:". 🔷‏ سليمان اين سخن را به هنگام مشاهده تخت ملكه سبأ در برابرش بيان كرد، وافزود اين برای اين است كه خدا مرا بيازمايد، آيا شكر گذارم يا نه؟. ‏گرچه بعضی از متظاهران اين جمله را بر سر در كاخهای خود نصب میکنند بی انکه در عملشان كمتر انعكاسی داشته باشد ولی مهم آنست كه،در پيشانی تمام زندگی انسان و در قلب او باشد 🆔@quranpuyan
♦️♦️ به و نهی از منکر در اخرین ع ♦️بخش دوم: 🖋شخصیت‌های سیاسی، وصیت‌های سیاسی دارند. قسمتی از آخر زندگی را برایتان میخوانم. حالا هم از زبان من نشنوید. است. چشمان خود را ببندید. بروید به کوفه. زمان را طی کنید، در نوردید. این شخصیت بزرگ، این مرد عالم، این وجدان عالم، این مرد بی‌نظیر عالم، این ، این محبت بزرگ خدا بر مردم، در بستر افتاده. اثر زهر شمشیر تا نوک انگشتانش رسيده. زبان به سختی می‌گردد و دارد وصیت می‌کند. 🌱امر به معروف و نهی از منکر! این جامعۀ است. این جامعه‌ای است که رشد افراد ناباب و ناصالح در این جامعه از بین خواهد رفت. على هم همین را می‌گوید. بعد می‌فرماید که اگر ترک کردید، «فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ».پست‌ترین، رذل‌ترین مردم بر شما مسلط می‌شوند. این مسئولیت اجتماعی را وقتی کنار گذاردید، «شرار» بر شما مسلط می‌شوند. علی (ع) می‌گوید: «شرار». قرآن می‌گوید: «أَلَدُّ الْخِصَامِ». یعنی . 👈«فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ». آن وقت هی بنشینید توی مساجد، «أَمَّن يُجِيبُ» بگیرید. من یادم هست همان‌هایی که پله شدند برای اینکه رضاخانی را بر مردم مسلط کردند، وقتی مسلط شد آن وقت در گل و گوشه‌ها و مساجد می‌نشستند ختم «أَمَّن يُجِيبُ» می‌گرفتند که خدایا شر این را از سر ما کم بکن ولی هیچ هم مستجاب نشد. بعد بنشینید. بعد از آن‌که اشرار و اوباش بر توده‌های مردم مظلوم مسلط شدند، هی کنید. «فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ». این همه دعا کردیم مستجاب نشد. آن وقتی که قیام کردید، سینه سپر کردید، مشت گره کردید، در مقابل ، جرثومۀ منکر یعنی دربار، یعنی . دیدی چطور زائلش کردید؟ ولی با دعا می‌توانستید زائل کنید؟اگر و را ترک کردید اشرار بر شما مسلط خواهند شد. هرچه دعا کنید مستجاب نمی‌شود. این وصیت‌های علی است. درست توجه می‌فرمایید؟ این محیطی است که قرآن می‌گوید . «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً». با این برنامه‌ها، با این روابط روحی و عملی، آن وقت محیطی می‌شود آزاد. مردمی . اول باید خودمان انقلابی باشیم تا انقلاب ما پیش برود. «أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ». 👈👈 دید ما، حرکت ما، زبان ما، منطق ما، شناخت ما از دین، از مسئولیت‌ها،باید همه عوض بشود تا همه چیز ما عوض بشود. 🎙بخشهایی از سخنرانی آیت‌الله طالقانی در شب بیست و سوم رمضان 1358 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲سَتَّارُ الْعُيُوبِ غَفَّارُ الذُّنُوبِ عَلامُ الْغُيُوبِ تَسْتُرُ الذَّنْبَ بِكَرَمِكَ وَ تُؤَخِّرُ الْعُقُوبَةَ بِحِلْمِك َ فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى حِلْمِكَ بَعْدَ عِلْمِكَ وَ عَلَى عَفْوِكَ بَعْدَ قُدْرَتِكَ وَ يَحْمِلُنِي وَ يُجَرِّئُنِي عَلَى مَعْصِيَتِكَ حِلْمُكَ عَنِّي وَ يَدْعُونِي إِلَى قِلَّةِ الْحَيَاءِ سَتْرُكَ عَلَيَّ وَ يُسْرِعُنِي إِلَى التَّوَثُّبِ عَلَى مَحَارِمِكَ مَعْرِفَتِي بِسَعَةِ رَحْمَتِكَ وَ عَظِيمِ عَفْوِكَ يَا حَلِيمُ يَا كَرِيمُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا غَافِرَ الذَّنْبِ يَا قَابِلَ التَّوْبِ، يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا قَدِيمَ الْإِحْسَانِ أَيْنَ سَتْرُكَ الْجَمِيلُ أَيْنَ عَفْوُكَ الْجَلِيلُ أَيْنَ فَرَجُكَ الْقَرِيب ُ أَيْنَ غِيَاثُكَ السَّرِيعُ أَيْنَ رَحْمَتُكَ الْوَاسِعَةُ أَيْنَ عَطَايَاكَ الْفَاضِلَةُ أَيْنَ مَوَاهِبُكَ الْهَنِيئَةُ أَيْنَ صَنَائِعُكَ السَّنِيَّةُ أَيْنَ فَضْلُكَ الْعَظِيمُ أَيْنَ مَنُّكَ الْجَسِيمُ أَيْنَ إِحْسَانُكَ الْقَدِيمُ أَيْنَ كَرَمُكَ يَا كَرِيمُ بِهِ [وَ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ] فَاسْتَنْقِذْنِي وَ بِرَحْمَتِكَ فَخَلِّصْنِي يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ، 💫پوشنده عيبها،آمرزنده‏ گناهان، داناى نهانها، گناه را با كرمت مى‏پوشانى، و كيفر با بردباری ات به تاخير می افكنى 💫،سپاس‏ تو را سزاست. بر بردباری ات پس از انكه دانستى، و بر گذشتت پس از آنكه توانستى،بردباری ات مرا به جانب گناه می کشد و بر نافرمانی ات جرأت می دهد ،پرده‏پوشی ات بر من. مرا به كم ‏حيايى می خواند ،💫و شناختم از رحمت گسترده و بزرگى عفوت،به من در تاختن بر محرّماتت سرعت می دهد! اى شكيبا، اى گرامى، اى زنده، اى به خود پاينده، اى آمرزگار،اى توبه پذير، 💫اى بزرگ نعمت، اى ديرينه احسان،پرده‏پوشى زيبايت‏ كجاست،گذشت بزرگت كجاست، گشايش نزديكت كجاست، فريادرسى زودت كجاست، رحمت گسترده ات‏ كجاست، عطاهاى برترت كجاست، موهبتهاى گوارايت كجاست، جايزه هاى شايانت كجاست، 💫 فضل بزرگت كجاست، عطاى عظيمت كجاست، احسان ديرينه ات كجاست، كرمت كجاست، اى كريم،به حق‏ كرمت‏ و«به محمّد و خاندان محمّد» مرا رهايى بخش ،و به رحمتت مرا خلاص كن ،اى نيكوكار،اى زيباكار، ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ 🔹واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ 🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ 🔹یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین. 🔸خدایا بگشا برایم در این ماه درهاى بهشت را 🔸و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را 🔸و توفیق ده مرا در این ماه تلاوت کردن قرآن را 🔸اى نازل کننده آرامش در دلهاى مؤمنان. 🆔 @quranpuyan
و از هر جزء قران كريم روز بيستم: قسمت‌اول جزء بیستم شامل آیات ۵۶ تا انتهای سوره ، سوره و ۴۵ آیه ابتدای سوره است. ✅ که فقط خدا را بخواند 🌼أمَّن یجُیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ (۶۲- نمل) [آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درمانده‏ اى او را بخواند اجابت مى‏ كند و آسیب و گرفتاریش را دفع مى‏ نماید؟ "مراد از اجابت مضطر این است که خدا دعای دعاکنندگان را اجابت میکند و قید «اضطرار» براى این است كه در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و مضطر نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی كه در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است. قید دیگرى که براى دعا آورده این است كه فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا) را بخواند»، و این براى آن است كه بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مى‏ كند كه دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مى‏ گیرد كه امید دعا کننده از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد." از تفسیر المیزان ✅ نکات قابل توجه در داستان و : -ملکه سبا پس از دریافت نامه سلیمان مبنی بر تسلیم شدن و تحت حاکمیت سلیمان قرار گرفتن کشور سبا، با سران کشور و مشورت میکند و راسا تصمیم نمی گیرد. چرا که امری مهم در خصوص استقلال کشور و نیز وارد کردن مردم کشورش به جنگ است. -سران کشور بجای مشورت دادن منطقی و دلسوزانه، احتمالا از روی چاپلوسی با طرح شوکت و هیمنه و برتری نظامی خود، ملکه را به سمت تشویق می کنند. اما ملکه با درایت و دوراندیشی و دلسوزی برای کشور و مردمش، با یاداوری تبعات عمومی جنگها، از تصمیم احساسی و ورود یکباره به جنگ اجتناب کرده بلکه سعی میکند از طرق مسالمت امیز و دیپلماسی، ضمن تعویق انداختن واکنش عملی متقابل، اطلاعات بیشتری از شخصیت و رفتارهای سلیمان و نیز قدرت حکومتش بدست اورد. لذا هدیه ای برای سلیمان میفرستد. -عدم حجیت : در ایه 22 هدهد که یکی از کارگزاران مهم و مورد توجه سلیمان است، خبری یقینی (که خودش دیده ) را برای سلیمان می اورد. اما سیلمان پذیرش آنرا منوط به تحقیق می کند. که کاملا عقلایی و منطقی است.و این برخلاف قاعده مشهور اصولی حجیت خبر واحد (خبر غیر متواتر) است. در سوره حجرات امده است اگر فاسقی برای شما خبری اورد حتما انرا بررسی کنید که بواسطه آن خبر، از روی جهالت و فقدان علم به بقیه ضرر نزنید. برخي فقها با مفهوم گیری معکوس از جمله بر این اصل باور پیدا کرده اند که پس اگر شخص غیر فاسق یا عادلی خبر اورد، لازم به تحقیق نیست و باید پذیرفت. ایه 27 سوره نمل و واکنش حضرت سلیمان دلیل قرانی محکمی در رد این اصل است. حضرت سلیمان فرمود: سننظر اصدقت ام کنت من الکاذبین. با توجه به اینکه ایشان افراد فاسق را جزو کارگزاران حکومتش قرار نمیدهد، و از نظر ایشان هدهد عادل و ثقه بوده است با این حال می پذیرند که یک شخص ثقه هم لزومی ندارد همه اخبار و روایاتش صادق و صحیح باشد. ممکن است عمدا یا سهوا دچار خطا در فهم یا انتقال موضوع شده باشد لذا هر خبری که می اورد (مخصوصا اخبار مهم) باید در بوته بررسی و تحقیق گذاشته شود. ✒سيدكاظم فرهنگ -"درسي که از اين قصه، در مقابل هم نهادن يک ارتش منظم و نيرومند با تعدادی مورچه ضعيف مي‌توان آموخت، «ضرورت مراقبت از جان و مال و حقوق » از ناحيه حاكميت و نیروهای مسلح است که ممکن است تکيه بر قدرت، آنان را مغرور و غافل سازد. -«برترين قدرت: اسلحه و ارتش عالمان». سليمان به جای و تهاجم نظامي، از علم و دانش خود و دولت‌مردانش استفاده کرده، در نمايش باشکوهی از برتری علمی و تکنولوژیک، ملکه سبا را مسحور و شيفته و تسليم قلبی به ربّ‌العامين کرد. اين است آن لشگری [از دانشمندان] که گفته بود، شما توان مقابله با آن را نداريد. - «قدرت برای ، نه سلطه و سرکوب». اين بار دومی است که سليمان خود را در معرض امتحان الهی مي‌بيند؛ بار نخست وقتی پيام موران را شنيد و از اينکه با چنين دانشی مي‌تواند از پايمال کردن ضعفا پروا کند چنين احساسی کرد، و بار دوم هنگامی که ديد چه امکانات گسترده و چه کارگزاران دانشمند و مورد اعتمادی دارد، به جای غرور و تکبر متوجه عنايت حق شد. بي‌ترديد سليمان الگوی شکر نعمت در قدرت و تسليم حق بود." از تفسير عبدالعلي بازرگان ❇️آثار مختلف در ایه «45» عنکبوت 🌱كه همانا نماز (انسان را) از فحشا و منكر باز مى‌دارد و البتّه ياد خدا بزرگ‌تر است و خداوند آنچه را انجام مى‌دهيد مى‌داند. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيستم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze20 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و ازهر جزء قران كريم روز بيستم: قسمت‌_دوم ✅ و دو شرط بکارگیری نیروی انسانی حضرت موسی پس از اینکه به شهر مدین رسید و دختران شعیب (که البته آن زمان، آنها را نمی شناخت) را در کار آب کشیدن از چاه و آب دادن به گوسفندان یاری کرد، حضرت شعیب در صدد جبران خدمت او بر می آید. یکی از دخترانش پیشنهاد می کند که او را بکار گیریم. قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ ﴿۲۶﴾ يكى از آن دو [دختر] گفت اى پدر او را استخدام كن چرا كه بهترين كسى است كه استخدام مى ‏كنى هم [و هم] است آیه در واقع دو شرط تخصص و تعهد را خیلی جامع بیان میکند. قوی و توانا در انجام کار یعنی هم توانایی جسمی و هم امادگی و مهارت فکری و علمی. امین هم که یعنی قابل اعتماد و درست کار باشد. ✅ برای امن بودن در صحنه محشر،کارهای خوبمان را ضایع نکنیم مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَهُم مِّن فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ هر كس نيكى به ميان آورد پاداشى بهتر از آن خواهد داشت و آنان از هراس آن روز ايمنند {89}نمل "در هیچ جای قران نداریم که فرموده باشد: «من فعل الحسنه» بلکه فرمود :«من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را با خود «به سرای باقی» ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد.این طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد گناه کند، غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد." آیت الله جوادی آملی 🔷كار نيك، مطلوب و پسنديده است، از هر كس و به هر مقدار كه باشد. ‏🔹مهم‌تر از انجام كار نيك، به سلامت رساندن آن به صحنه‌ی قيامت است. «جاءَ بِالْحَسَنَةِ» (چه بسيارند كسانی كه كارهای خوبی انجام می‌دهند، ولی به واسطه گناه، منّت گذاشتن، عُجب و يا تحقير ديگران، آن را از بين می‌برند و نمی‌توانند كار خوب خود را به قيامت برسانند.) ‏🔹كار نيك ديگران را فراموش نكنيم، حتّی اگر يك عمل ساده باشد، «الحسنة» ولی بدكاران را وقتی جزا دهيم كه بركار بد خود اصرار داشته باشند. «ما كانُوا يَعْمَلُونَ» 🔹خداوند پاداش نيكی‌ها را با فضل خود می‌دهد، ولی در كيفر بدكاران با عدل خويش رفتار می‌كند تفسیر نور ✅ مجرم نبودن و ، نشانه اي از حركت بر صراط مستقيم است. : قَالَ رَبِ‌ّ بِمَآ أَنْعَمْتَ عَلَىَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ 17 قصص (سپس موسى) گفت: پروردگارا! به خاطر (قدرت و) نعمتى كه بر من ارزانى داشتى، پس هرگز پشتیبان تبهکاران نخواهم بود. "ما در شبانه‌روز در نماز عرض می‌کنیم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» می‌گوییم «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ». «مُنعم‌ علیه» چه کسانی هستند؟ انبیا. راه اینها چیست؟ راه اینها را قرآن کریم مشخص کرد؛ موسای کلیم گفت خدایا به شکرانه نعمتِ توحید و دینی که به من دادی، من پشتوانه و پشتیبان ظالم نخواهم بود؛ 👈این راه ماست. خدایا من نه خودم اهل جُرمم، نه برای مجرمین توصیه می‌کنم که فلان مجرم، فلان گنهکار، فلان تبهکار کاری کرده بخواهم او را از کیفر برهانم. اگر چنین باشد دیگر مجرم در کشور حاشیه امنی نخواهد داشت؛ اگر او کسی نداشته باشد، یک قاضی نداشته باشد که قانون‌تراش و قانون‌درست‌کن باشد، که او را نجات دهد، او دیگر حاشیه امنی ندارد. کسانی راهیِ صراط مستقیم هستند که نه اهل جُرم باشند و نه از مجرم حمایت کنند ."آیت الله جوادی آملی " از از بزرگترين گناهان است‌ 🔷‏در فقه اسلامی باب مفصلی پيرامون" اعانت بر اثم" و" معاونت ظلمه" با احاديث فراوانی داريم كه نشان می‌دهد يكی از زشتترين گناهان ياری ستمكاران و ظالمان و مجرمان است و سبب می‌شود كه انسان در سرنوشت شوم آنها شريك باشد. 🔷‏اصولا ظالمان و ستمگران و افرادی همچون فرعون در هر جامعه‌ای افراد خاصی هستند، و اگر توده جمعيت با آنها همكاری نكنند فرعونها فرعون نمی‌شوند 📚تفسیر نمونه جهت مطالعه سایر نکات جزء بيستم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze20 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan