#دعاهای_روزانه
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ
{مومنون/۱۱۸}
پروردگارا، ببخشاى و رحمت كن [كه] تو بهترين بخشايندگانى.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 105 تا 120
📄#صفحـہ_164
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_164
❇️سفيد گشتن دست #موسی، معجزهی ديگر آن حضرت و امری غير منتظره و قابل رؤيت برای همگان بود نه فقط مخالفان
💠وَ نَزَعَ يَدَهُ فَإِذا هِيَ بَيْضاءُ لِلنَّاظِرِينَ (۱۰۸)
🌱و (موسی) دست خود را (از گريبانش) بيرون آورد، پس ناگهان آن (دست) برای بينندگان سفيد و درخشان مینمود.
🔹این آیه اشاره به دومین اعجاز موسى که جنبه امید و بشارت دارد کرده، مى فرماید: موسى دست خود را از گریبان خارج کرد،ناگهان سفید و درخشنده در برابر بینندگان بود ( وَ نَزَعَ یَدَهُ فَإِذٰا هِیَ بَیْضٰاءُ لِلنّٰاظِرِینَ ) نزع در اصل به معنى برگرفتن چیزى از مکانى است که در آن قرار گرفته،مثلا برگرفتن عبا از دوش و لباس از تن در لغت عرب،از آن تعبیر به نزع مى شود.
🔹و همچنین جدا شدن روح از تن را نیز نزع مى گویند و به همین مناسبت گاهى به معنى خارج کردن نیز آمده است،که در آیه مورد بحث به همین معنى است گرچه در آیه سخنى از محل خارج ساختن دست،به میان نیامده است، ولى از آیه 32 سوره قصص( اُسْلُکْ یَدَکَ فِی جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضٰاءَ )استفاده مى شود که موسى دست را در گریبان مى کرد و سپس خارج مى ساخت،سفیدى و درخشندگى خاصى داشت،سپس به حالت نخستین بازمى گشت در پاره اى از روایات و تفاسیر مى خوانیم که دست موسى علاوه بر سفیدى در این حالت به شدت مى درخشید،ولى آیات قرآن از این موضوع ساکت است، اگر چه منافات با آن ندارد .
🔹و همانطور که گفتیم این موضوع و معجزه سابق درباره عصا،مسلما جنبه طبیعى و عادى ندارد بلکه در ردیف خارق عادات پیامبران است که بدون دخالت یک نیروى ما وراء طبیعى امکان پذیر نیست.
🔹و نیز همانطور که اشاره شد،موسى با نشان دادن این معجزه مى خواهد این حقیقت را روشن سازد که تنها برنامه من جنبه ارعاب و تهدید ندارد،بلکه ارعاب و تهدید براى مخالفان است و تشویق و اصلاح و سازندگى و نورانیت براى مؤمنان.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_164
❇️#کافر همه را به کیش خود پندارد!
💠يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ فَما ذا تَأْمُرُونَ (۱۱۰/اعراف)
🌱(آنان گفتند: موسی) میخواهد شما را از سرزمينتان آواره وبيرون كند (و سرزمين شما را اشغال نمايد)، پس (در اين مورد) چه دستور میدهيد؟
🔹فرعونيان برای انحراف افكار عمومی، به حضرت موسی تهمت زدند، هم از نظر اعتقادی او را ساحر دانستند و هم از نظر اجتماعی و سياسی او را فتنهجو معرّفی كردند.
🔹يكی از حربههای مخالفان، تهمتِ قدرتطلبی به مردان حقّ است. «يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ»
🔹گاهی دشمنان از احساسات و عواطف مردم مانند وطندوستی، بر ضد مردان خدا سوءاستفاده میكنند. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ»
🔹كافر همه را به كيش خود پندارد. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» چون فرعون دلبسته به مادّيات وزمين بود، فكر میكرد موسی نيز دلبستهی مال و سرزمين است.
🔹طاغوتها در عين استبداد، گاهی ناچار میشوند در گرفتاریهای سياسی به مشورت با اطرافيان بپردازند. «فَما ذا تَأْمُرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
🌺🌺همزمان با ايام برگزاري نمايشگاه #كتاب
✅ ميتوانيد با سفارش كتاب " #باورها_و_رفتارهاي_قراني: 280 نكته از 30 جزء قرآن" ، برگزيده اي از نكات و مفاهيم سورههاي قران را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد.
✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از #نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید،
👌 نکات کاربردیتر آیات هر جزء با رویکرد "عمومیسازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
♻ در انتخاب آیات و تنظیم درسها، دغدغه اصلی آن بود که مهمترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامنگیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد.
💢علاقمندان ميتوانند این کتاب 312 صفحه اي را 60 درصد ارزانتر از قيمت روز، به قيمت 70هزارتومان بصورت اينترنتي سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند.
♻♻ لينك معرفي كتاب در #شبكهقرانسيما
https://www.aparat.com/v/huYxR
🔰 اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام https://t.me/raftarequrani
https://eitaa.com/raftarequrani
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣5⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹نکات سوره حجر
❓در آیات انتهای سوره حجر منظور از مقتسمین کیانند؟ و چگونه قرآن را بخش بخش کردند؟ عذابشان چه بود؟
وَقُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ ﴿۸۹﴾و بگو من همان هشداردهنده آشكارم (۸۹)
كَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى الْمُقْتَسِمِينَ ﴿۹۰﴾همان گونه كه [عذاب را] بر تقسيم كنندگان نازل كرديم (۹۰)
الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ ﴿۹۱﴾همانان كه قرآن را جزء جزء كردند (۹۱)
پاسخ ۳ :
از میان اقوال و احتمالات مطرح،با توجه به سیاق آیات سوره حجر گزینه های ۴-۱ که به تلاش برخی از مشرکان برای مبارزه با قرآن دلالت دارد،قابل پذیرش می باشد. در آیه ۹ بر حفظ قرآن نازل شده بر پیامبر و در دسترس مردم توسط خداوند تاکید شد(که تنها تاکید اینگونه در کل قرآن است). در آیات ۹۰ و ۹۱ به مقتسمینی که قرآن را جزء جزء کردند اشاره شده است. این امر می تواند قرینه ای باشد بر اینکه هدف مقتسمین محو و نابودی قرآن بوده است.
گزینه ۵ با توجه به اینکه در آن هنگام تعداد مسلمانان حتی ظاهری، آنقدر نبوده که بخشی از آنها بخواهند بخشی را عمل کنند و بخشی را عمل نکنند. هم چنین هنوز بیش از نیمی از محتوای قرآن و ازجمله احکام عبادی هم نازل شده که این کار مفهوم داشته باشد. ضمن اینکه گزارش تاریخی هم در این زمینه که مرتبط با سوره حجر باشد در دست نیست.
سالها بعد در مدینه تنها در سوره نسا خداوند از منافقینی که میخواهند بین خدا و رسولش جدایی اندازند و می گویند نومن ببعض و نکفر ببعض ،نام برده است.
گزینه ۵ هم قابل قبول نیست زیرا در هیچ کجای قرآن، کتب آسمانی قبلی را با قرآن نام نبرده است.
احتمال ۷ هم قابل قبول نیست زیرا در سوره حجر که مکی است هنوز اهل کتاب به اسلام دعوت نشده اند تا چالشی با پیامبر و قرآن داشته باشند که بخواهند بخشی از قرآن را قبول و بخشی را رد کنند.
گزینه ۸ هم بلحاظ نحوی پذیرفته نیست. "الذین جعلوا..." صفت است برای اسم معرفه قبل از خودش، یعنی المقتسمین. اگر بین این دو جزء رابطهای نبود، ان مشبهه بالفعل سر الذین می آمد تا نشان دهد، جمله استینافی است.
لذا منظور قریشی هستند که برای مقابله با قران ،انرا قسمت قسمت کردند( یا برای آوردن مثل آن یا اتهام زدن های مختلف به آن که در خود قرآن و سوره های قبلی هم به این امر اشاره شده است . یا اینکه در ایام حج در مبادی شهر تقسیم شده و هر کدام بخشی از قران را برای مسافرین قرایت و انرا نقد و هجو میکردند)
اما اگر مقتسمین،از قریش بودند، چه عذابی بر آنها نازل شده است؟
هر چند در برخی تفاسیر روایاتی دال بر هلاکت فردی و ناخوشایند این افراد ذکر شده،اما خیلی قابل اعتماد تاریخی نیست. در خود آیات هم صحبتی از نزول عذاب نیست.
بلکه از جمله قل انی انا النذیر المبین مفسران برداشت انذار از عذاب نموده و جمله کما انزلنا علی المقتسمین را به معنای عذاب نازل شده بر مقتمسین فرض کرده اند. حال انکه حتی اگر آیه اول انذار از عذاب باشد،آیه دوم نیز باید به همین مفهوم باشد یعنی مردم را از عذاب انذار بده همانگونه که مقتسمین را هم انذار داده بودیم.
اما با توجه به آیات ۸۵ و ۹۲ و ۹۳ که صحبت از قطعی بودن قیامت و بازخواست از اعمال است، انذار پیامبر هم باید حاوی همین موضوع باشد.این مفهوم با کنار گذاشتن آیات فرعی که حاوی نکاتی به شخص پیامبر است و پشت سر هم گذاشتن آیاتی که وظیفه ایشان در قبال سایرین را بیان میکند، قابل استنباط است.
و در نهایت یعنی مردم و بندگانم را انذار کن از مواخذه اعمالشان در قیامت همانطور که قبلا مقتسمین را هم انذار کردیم.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐🍁لزوم برخورد #كريمانه_حاكميت با #مردم، حذف #فساد و #فقر
🛑خداوند در قرآن کریم می فرماید ما انسان را کریم خلق کردیم؛ ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِی آدَمَ﴾ یعنی ساختار خلقت بشر کریمانه است، لذا مسئولین باید تمام همتشان این باشد که #با_مردم_کریمانه_رفتار_شود.
🔹 ما ملت ایران، ملتی بزرگ و بزرگ زاده ایم، ما در کشوری بزرگ که هم تاریخ و هم جغرافیا دارد زندگی می کنیم، ما عالمان و دانشمندان بزرگی همچون ابن سینا و فارابی و امثال آن داریم، لذا شایسته است با مدیریت خوب، با ادب و احترام و بر اساس کرامت با مردم برخورد شود.
🔸 کشور ما دارای سرمایه های عظیم خدادادی است و باید از این سرمایه ها استفاده کرد اینکه امیرالمومنین می فرماید «مَن وَجَدَ ماءً و تُرابا ثُمّ افتَقَرَ فَأبعَدَهُ اللّه» یعنی کشوری که آب دارد، خاک دارد، و نتواند خود را اداره کند😔، نیازمند به دیگران باشد، خدا او را از رحمت دور کند!
🔹مسئولین باید این کلمات را مد نظر قرار دهند و بر #تولید و #اشتغال همت گمارند تا #فقر را از کشور ریشه کن کنند.
🔸 ما در زمان دفاع مقدس جوانانی داشتیم که در شبهای سرد زمستان در بالای کوهها ایستادند و یخ زدند و #شهید شدند تا از این مرز و بوم دفاع کنند، الان نیز چنین #جوانانی و #مردمانی داریم، اینها #نعمت_های_ما هستند،
باید قدر این سرمایه ها را بدانیم و
اجازه ندهیم #فساد در کشور اتفاق بیافتد.
🎙ايت اله جوادي املي در ديدار با رييس دولت مورخ 403/2/21
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحيم
نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَريبٌ
یارى از جانب خداوند و پیروزى نزدیک است
🌷 سوره صف ، آیه ۱۳
🆔 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 121 تا 130
📄#صفحـہ_165
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_165
❇️#استعماری فکر و اندیشه
💠قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ فِي الْمَدِينَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ
🌱فرعون گفت: «پیش از اینکه به شما اجازه دهم، به او ایمان آوردید؟ قطعاً این دسیسهای ست که شما (با تبانی پیشین) در مورد شهر به کار بستهاید تا ساکنانش را از آن بیرون کنید. بهزودی (سرنوشت خود را) خواهید دانست.
أعراف - ۱۲۳
🔹هنگامى که ضربه تازهاى با پیروزى موسى (ع) بر ساحران و ایمان آوردن آنها به موسى (ع) بر ارکان قدرت فرعون فرود آمد، فرعون بسیار متوحش و دستپاچه شد، لذا بلافاصله دست به دو ابتکار زد:
نخست اتهامى که شاید عوام پسند هم بود به ساحران بست، سپس با شدیدترین تهدید آنها را مورد حمله قرار داد، ولى بر خلاف انتظار فرعون ساحران آنچنان مقاومتى در برابر این دو صحنه از خود نشان دادند که ضربه سومى بر پایههاى قدرت لرزان او فرود آمد.
چنانکه قرآن مىگوید: «فرعون به ساحران گفت: آیا پیش از این که به شما اجازه دهم به او (موسى) ایمان آوردید»؟! (قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ).
👈و این بالاترین نوع استعمار است که ملتى آنچنان برده و اسیر گردند که حتى حق فکر کردن و اندیشیدن و ایمان قلبى به کسى یا مکتبى را نداشته باشند.
این همان برنامهاى است که در «استعمار نو» نیز دنبال مىشود.
سپس فرعون اضافه کرد: «این توطئه و نقشهاى است که شما در این شهر (و دیار) کشیدهاید تا به وسیله آن اهل آن را بیرون کنید» (إِنَّ هذا لَمَکْرٌ مَکَرْتُمُوهُ فِی الْمَدِینَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها).
این تهمت به قدرى بىاساس و رسوا بود که جز عوام النّاس و افراد کاملا بىاطلاع نمىتوانستند آن را بپذیرند.
سپس فرعون بطور سر بسته اما شدید و محکم آنها را تهدید کرد و گفت: «اما به زودى خواهید فهمید»! (فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ).
🔹در استعمار فرهنگی حكومتها، آزادی انديشه و حقّ انتخاب عقيده از مردم سلب میشود. «قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ»
🔹يكی از شيوههای طاغوتها، تهمتزدن به مردان حقّ است. «إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ» حتّی به كارگزاران خود اعتماد ندارند و هر حركت معنوی را سياسی میبينند، چنانكه در جای ديگر، فرعون ساحران را شاگرد موسی میشمرد.
«إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ» [طه، ۷۱.]
🔹طاغوتها از حس وطندوستی و عواطف مردم، در مسير اهداف خود سوءاستفاده میكنند. «لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها»
🔹تهديد به قتل و شكنجه، از ابزار سلطهی طاغوتهاست. «فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ»
📚تفسیر نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_165
❇️مشكلات طبيعی و اجتماعی را بايد از راه طبيعی و با تدبير حل كرد، نه با #اعجاز
💠قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا قالَ عَسی رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (۱۲۹/اعراف)
🌱(قوم موسی) گفتند: هم پيش از آنكه نزد ما بيايی آزار میشديم و هم پس از آنكه آمدی! (پس چه بايد كرد؟) موسی گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين سرزمين، جانشين آنان سازد تا ببيند شما چگونه عمل میكنيد.
🔹بنیاسرائيل توقّع داشتند پس از قيام موسی عليه السلام كارها يك شبه درست شود و كشور مصر، با همهی امكانات در اختيار آنان قرار گيرد و فرعونيان نابود شوند. از اين رو مدّعی بودند كه قيام حضرت موسی برايشان رفاه نياورده است، امّا در پاسخ آنان میفرمايد: پيروزی، نياز به شرايطی همچون صبر، تلاش وتوكّل دارد كه با فراهم شدن آنها، ياری الهی فرامیرسد.
🔹 رفاه و امنيّت، اوّلين خواستههای مردم از حكومتهاست. قالُوا أُوذِينا ...
🔹 مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطی از انبيا توقّع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد میكنند. قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ ...
🔹 گاهی رهبران آسمانی، مورد انتقاد پيروان كمظرفيّت و كمتحمّل خود نيز قرار میگرفتند. «قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا»
🔹 اغلب مردم، سعادت و خوشی را در راحتی و آسايش میپندارند و نبود آن را ناكامی میدانند، غافل از آنكه اديان آسمانی برای تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگی آمدهاند، نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوی مردم. مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما ...
🔹 مشكلات طبيعی و اجتماعی را بايد از راه طبيعی و با تدبير حل كرد، نه با اعجاز. (با توجه به آيه قبل «اصْبِرُوا»، و جمله: «بَعْدِ ما جِئْتَنا»
🔹 رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد. «عَسی رَبُّكُمْ»
🔹 ايمان به نظارت خداوند، مايهی دقّت و پرهيزكاری است. «يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ»
🔹 حكومت بر مردم، وسيلهی آزمايش است، نه لذّتجويی. «فَيَنْظُرَ كَيْفَ»
🔹مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش میشوند. «كَيْفَ تَعْمَلُونَ» و نفرمود: «كيف أعمل»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan