♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر در سوره #مطففين:
🔸نکات فراز چهارم آیات ۳۶-۲۹
بخش اول
۱)این فراز کمی متفاوت از فرازهای قبل سوره است هم بلحاظ مفهومی و هم بلحاظ صفات افراد مورد خطاب الذین اجرموا و کفار و الذین امنوا و حال انکه در فراز های قبل صحبت از فجار و مکذبین و ابرار و مقربون بود.👌
👈آیه ۳۵ علی الارائک ینظرون دقیقا مشابه ایه ۲۳ است که مرجع ضمیر ان ابرار بود.
مقایسه آیه ۳۴ و ۲۹ هم نشانگر اشتراک داشتن مصداق مجرمین و کفار است.
بنابراین ابرار بهشتی ،همان الذین امنوا در دنیا هستند که مورد تمسخرکافران و مجرمان – که در اخرت در اتش جحیم هستند-قرار میگرفتند اما در اخرت،این تمسخر و ترحم برعکس میشود.
۲)بررسی ارتباط بین #مجرمین و #مکذبین
👈بررسی سوره های سالهای اول نزول نشان میدهد که در همه سوره هایی که از مجرمین و الذین اجرموا سخن رفته(مدثر،مرسلات،معارج، مطففین،قلم،صافات ،قمر،ذاریات ورحمان) تکذیب و تصدیق معاد و یوم الدین نیز بعنوان یکی از صفات انها مطرح شده است. اما برعکس آن اینگونه نیست. یعنی سوره هایی هستند که اشاره به تکذیب دارند اما عنوان مجرم استفاده نشده است لذا میتوان نتیجه گرفت یکی از شاخصه های رفتاری مجرمین ،تکذیب است.
👈با توجه به دو بند فوق و نیز اصل ارتباط مطالب سوره با هم،مراد از الذین امنوا ،ایمان اورندگان و تصدیق کنندگان یوم الدین و ایات خدا و مراد از کفار و مجرمان هم منکران و مکذبان این امر هستند.
۳)باطل پنداری اهل حق و رویارویی با انها :
👈در این فراز به رفتار زشت دیگری از #مکذبان و #فجارکه نتیجه همان سیاهی قلب و تکذیب معاد است اشاره میکند و ان تمسخر اهل ایمان بدلیل حق پنداری خود و باطل انگاری مومنین(طرف مقابل) است که ضمن انذار از جزای اخروی،به معکوس شدن این صحنه در اخرت اشاره میکند.و البته دلداری به مومنین نیز هست در واقع این نوع برخورد،شدت غوطه ورشدن فرد در گناه و تکذیب را نشان میدهد. چه بسا افرادی که معاد یا عقیده دیگری را قبول ندارند اما کاری هم به معتقدان به ان عقیده نداشته و در جامعه بدون تقابل با هم زندگی میکنند. اما در اینجا به کفاری اشاره شده که علاوه بر تکذیب ایات الهی و معاد، به جبهه گیری علیه پیامبر و یارانش که معتقد و مبلغ این عقیده هستند،اقدام کرده اند که شرح اقدامات مختلف انها در سوره های بعدی خواهد آمد.
👈البته عامل دیگر تمسخر هم تمایل به ادامه رفتارهای خود و حذف رفتارهای مغایر بوسیله تمسخر است. درواقع فرد با استهزای افراد باورمند به یک عقیده یا عامل به یک رفتار،ضمن مبرا کردن خود،میخواهد طرف مقابل را هم به انفعال وا دارد.
👌آیات این فراز و خطابهای آن کلی بوده به تمسخر اهل ایمان و ابرار توسط مجرمین و اهل کفر پرداخته است. ولی یکی از مصادیق ان با توجه به فرازهای ابتدای سوره، همان مطففین و کم گذاران در هر صنف هستند که افراد منصف و مراعات کننده حقوق مردم را مورد تمسخر قرار می دهند.
🖌سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8652
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #هفدهم
#تمرین 11
#انفاق
🔸خداوند متعال در قرآن کریم سوره مبارک بقره ایه 267 می فرماید :
◀يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِيهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ
◀اﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ، ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻫﺎﻯ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﻢ، #ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﭘﻰ ﻧﺎﭘﺎﻙِ ﺁﻥ ﻧﺮﻭﻳﺪ ﻛﻪ [ﺍﺯ ﺁﻥ ] ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ [ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ] ﺟﺰ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻰ [ﻭ ﺑﻰ ﻣﻴﻠﻰ ] ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ، ﻧﻤﻰ ﮔﺮﻓﺘﻴﺪ، ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺑﻰ ﻧﻴﺎﺯ ﺳﺘﻮﺩﻩ [ﺻﻔﺎﺕ ] ﺍﺳﺖ.
نکات قابل توجه :
🔹هدف از #انفاق رهایی از بخل است نه رهایی از کالاهای بی ارزش و پست.
🔸در #انفاق کرامت محرومان حفظ شود.
🔹اثر #انفاق به خود ما باز می گردد .خداوند از انفاق ما بی نیاز است.
🔸وقتی کالای نامرغوب را #انفاق می کنیم محرومان نه بدلیل رضایت بلکه بدلیل ناچاری ان را دریافت می کنند.
🔔سعی کنیم در هفته احسان و نیکو کاری از بهترین انچه داریم ؛#انفاق کنیم .
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
#تحقیق_موضوعی در قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#منظور از #آیات_محکم و #متشابه در #قرآن چیست؟ - #محكمات و #متشابهات در قران- تعريف محكم و متشابه از ديد #مفسران
✨✨قسمت دوم
👈روش معصومين در برخورد با محكم ومتشابه چه بوده است؟
پاسخ از علامه طباطبايي
"پيغمبر اكرم (ص) در وصف قرآن مجيد ميفرمايد:
«و ان القرآن لم ينزل ليكذب بعضه بعضا و لكن نزل يصدق بعضه بعضا فما عرفتم فاعملوا به و ما تشابه عليكم فآمنوا به»
(ترجمه: بدرستي قرآن نازل نشده براي اينكه برخي از آن برخي ديگر را تكذيب كند ولي نازل شده كه برخي از آن برخي ديگر را تصديق نمايد پس آنچه را كه فهميديد بآن عمل كنيد و آنچه بشما متشابه شد بآن- تنها- ايمان بياوريد).
امام ششم (ع) ميفرمايد: «المحكم ما يعمل به و المتشابه ما اشتبه علي جاهله»
(ترجمه: محكم قرآن آن است كه بآن بتوان عمل كرد و متشابه آنست كه بكسيكه نداند مشتبه شود)
و از روايت استفاده ميشود كه محكم و متشابه نسبي ميباشند و ممكن است آيهاي نسبت بكسي محكم و نسبت بكس ديگر متشابه باشد.👉👉
و از امام هشتم منقول است كه فرمود: «من رد متشابه القرآن الي محكمه هدي الي صراط مستقيم- ثم قال- ان في اخبار نا متشابها كمتشابه القرآن فردوا متشابهها الي محكمها و لا تتبعوا متشابهها فتضلوا»
(ترجمه: كسيكه متشابه قرآن را بمحكم آن رد كرد براه راست هدايت يافت. 👌👌
پس از آن فرمود: بدرستي در اخبار ما متشابه هست مانند متشابه قرآن پس متشابه آنها را بسوي محكم آنها برگردانيد و از خود متشابه پيروي مكنيد كه گمراه ميشويد).👉👉
👈👈چنانكه مشاهده ميشود روايات و خاصه خبر اخير صريح است در اينكه متشابه آيه ايست كه استقلال در افاده مدلول خود نداشته باشد و بواسطه رد بسوي محكمات روشن خواهد شد، نه اينكه هيچگونه راهي براي فهم مدلول آن در دسترس نباشد."
از كتاب قران در اسلام
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp8709
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_اجتماعی فرد مسلمان
#حریمشخصی
💢💢در سوره نور که بخش زیادی از آن به احکام روابط اجتماعی و حفظ #حریم شخصی افراد اختصاص دارد،خداوند از آنسانها میخواهد که بدون اجازه و معرفی خود ،وارد خانه های دیگران نشوند.هم چنین هنگام ورود نیز سلام نمایند.
💫✨يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿۲۷﴾
🔺فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ايد به خانه هايى كه خانه هاى شما نيست داخل مشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن سلام گوييد اين براى شما بهتر است باشد كه پند گيريد
💫✨فإِن لَّمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى يُؤْذَنَ لَكُمْ وَإِن قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ ﴿۲۸﴾
🔺فولادوند: و اگر كسى را در آن نيافتيد پس داخل آن مشويد تا به شما اجازه داده شود و اگر به شما گفته شد برگرديد برگرديد كه آن براى شما سزاوارتر است و خدا به آنچه انجام مى دهيد داناست
💫✨فإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون ﴿۶۱﴾
🔺هنگامي كه داخل خانه اي شديد بر خويشتن سلام كنيد، سلام و تحيتي از سوي خداوند، سلام و تحيتي پر بركت و پاكيزه، اينگونه خداوند آيات را براي شما تبيين ميكند شايد انديشه كنيد.
✳️این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن #حریم خصوصی افراد (چون #ایمیل،#گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های #پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند.👌👌
http://yon.ir/aRYSO
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر در سوره #مطففين:
🔸نکات فراز چهارم آیات ۳۶-۲۹
بخش دوم
👈۴) آیه اخر سوره "هل ثوب الکفار ماکانویفعلون "نیز همانند ایه "الایظن اولئک انهم مبعوثون"در فراز اول اشاره باین نکته دارد که این کفار اگر باور به جزای اخروی داشتند و میدانستند که در اخرت خود انها مورد تمسخر مومنین قرار میگیرند و این مومنینی که آنها را گمراه میخواندند اهل نجات و ساکن در نعیم هستند،دست به این کار نمیزدند.
👈۵)تاثیر متقابل فرد و اطرافیان (اهل) بر همدیگر:
در سوره های نازله تا اینجا،چندین بار به سرمستی جهنمیان در میان اهلشان در دنیا اشاره شد:
👈ابتدا در سوره قیامت آیات ۳۲ و ۳۳ : ولکن کذب و تولی ثم ذهب الی اهله یتمطی یعنی این روگردانی و تکذیب پیام حق را دستمایه افتخار و تکبر در میان دوستان و هم کیشان خود قرار میدادند.
👈در سوره مدثر نیز یکی از رفتارهای مجرمین اهل سقر،یاوه سرایی در معیت سایر یاوه سرایان بود.
در سوره انشقاق آیات ۱۲ و ۱۳ در مورد اهل اتش میگوید انه کان فی اهله مسرورا انه ظن ان لن یحور
در همین سوره انشقاق این مشخصه را برای اصحاب یمین منتهی در بهشت ذکر میکند: و ینقلب الی اهله مسرورا
در سوره مطففین نیز در توصیف کافران میفرماید پس از مسخره کردن مومنان در میان اهل خود باین خاطر شادمانی و تکبر داشتند.
👌میتوان بدرستی و مطابق انتظار نتیجه گرفت یکی از عوامل انحراف و عدم تسلیم به حقیقت و باقی ماندن در رفتارهای غلط فعلی،حرف و واکنش اطرافیان است. انسان ها نوعا به تایید اعمالشان توسط اطرافیان خود و شادی و رضایت ناشی از ان توجه و نیاز دارند.لذا بخشی از افعالشان بخاطر خوشایند انها انجام میشود اما در اخرت،افسوس انرا میخورند.
👈۶)در سوره قبلی ،معارج، آیات ۳۹-۳۶ اشاره شد که کافرین که در توهمات خود انتظار ورود به بهشت را داشتند،با شنیدن ایات الهی و اینکه بهشت و جهنم تابع اراده و ملاکهای خداست نه ملاکها و عقاید انان ،خیره و متعجب از همه طرف به سمت پیامبر هجوم اورده نمیتوانستند حرفهای او را بپذیرند.خداوند در انجا به انها پاسخ دادکه شما که اصل عذاب اخروی را قبول ندارید و رفتارهایتان بر افراد جهنمی منطبق است نه بهشتیان،چگونه خود را مستحق بهشت میدانید؟مگر ملاکهای بهشت و جهنم را شما تعیین میکنید؟ایا میخواهید بر اراده و مشیت خدا غلبه کنید؟ خداوندی که شما را افریده و رب این جهان است،قادر است که شما را ببرد و افرادی بهتر از شما پدیدآورد که شایسته بهشت باشند.و شما در هیچ کدام از این امور،نمیتوانید بر خدا سبقت گیرید و مانع تحقق اراده او شوید.
👈لذا رفتار بعدی آنها بعد از تحیر و ناباوری،استهزا و تمسخر مومنان و گمراه خواندن انها بود که در سوره مطففین اشاره شده است.این امر بتدریج موجب رویارویی دو طرف و ازارو اذیتهای بعدی اهل ایمان توسط کفار شد.
🖌سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8652
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #هفدهم
تمرین شماره 11
#انفاق
◀ خدا وند سه بار در قران براي جبران مال #انفاق شده وعده داده است :
✨1_ایه( 39) سوره سبا
💫قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ
وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
🔶بگو: «پروردگارم روزى را براى هر كس بخواهد وسعت مى بخشد، و براى هر كس بخواهد تنگ (و محدود) مىسازد؛
و هر چيزى را (در راه او) #انفاق كنيد، عوض آن را مى دهد (و جاى آن را پر مىكند)؛ و او بهترين روزى دهندگان است!» (39)
🔷#انفاق از معدود دستوراتی است که بسیار در قران تکرار شده است.
در اینجا هم می گوید خدا روزی را برای هربنده اش که بخواهد وسعت میدهد یا تنگ میگیرد.
وهرچیزی به هرمقداری #انفاق کنید خدا جایگزین انرا به شما می دهد (ویا عوضش را می هد ان هم کریمانه )که بهترین روزی دهنده خداست.
پس در #انفاق ،تردید نکنید که معامله ای سوددار
است.🌹🌹🌹
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال
⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌
🌺🌺با تبریک حلول ماه رجب و سالگرد میلاد امام محمد باقر ع
✅در این شب جمعه اول ماه رجب،
با مشارکت در چاپ سوم کتاب مبانی و روش فهم ساده قران،
از طرف خود یا به نیابت از #اموات خود،
از برکات دنیوی و اخروی #انفاق قرانی بهره مند شوید.
روشهای مشارکت:
1-مشارکت در اهدای کتاب از یک جلد تا 30 جلد (بازاء هر جلد 15000 تومان) ازلینک زیر
https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/82062
2- مشارکت و اهدای بیش از 50 جلد کتاب:بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت، نام متوفا (در صورت درخواست اهدا کننده) در 50 جلد از کتابها درج شده،
5 جلد از این کتب نیز به فرد خیر اهدا میشود.
این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند.
https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
با تشكر
اجرکم عندالله
#تحقیق_موضوعی در قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#منظور از #آیات_محکم و #متشابه در #قرآن چیست؟ - #محكمات و #متشابهات در قران- تعريف محكم و متشابه از ديد #مفسران
✨✨قسمت سوم
اقاي دكتر جعفر نكونام در مقاله"تفسير معناشناسانه آيات محكم ومتشابه" در شماره 16 مجله پژوهش ديني به بررسي پيشينه نظرات مختلف در تفسير آيه 7 سوره آل عمران پرداخته و نظر خود را نيز اعلام كرده است كه بخشهايي از مقاله در اينجا ارسال ميشود
". 1-طرح مسأل
برخي از مهمترين سؤالاتي كه درباره اين آيه از ديرباز درباره اين آيه مطرح بوده، اين است كه مقصود از آيات متشابه چيست؟ تأويل چنين آياتي چگونه است؟ و چه كساني تأويل آيات متشابه را ميدانند؟
به نظر ميرسد، محوريترين مبحث اين آيه «واو» در عبارت « وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ » است. بسياري اين واو را مستأنفه و برخي آن را عاطفه دانستهاند. بنابراين كه آن مستأنفه باشد، تأويل آيات متشابه چيزي نيست كه قابل درك بشر باشد و آن را كسي جز خدا نميداند؛ اما بنابراين كه آن عاطفه باشد، تأويل متشابهات قابل درك بشر است و آن را گروهي به نام «راسخان در علم» ميدانند.
روشي كه ما در تفسير اين آيه به كار گرفتهايم، معناشناسي توصيفي است و مراد از آن شناسايي معناي واژگان و تركيبات آيه به كمك خود قرآن است. چيزي كه از آن به «تفسير قرآن به قرآن» تعبير ميكنند
2. پيشينة ديدگاهها درباره آيه محكم و متشابه
به نظر ميرسد، در خصوص اين آيه سه ديدگاه وجود دارد:
ديدگاه اول اين است كه «واو» در عبارت « وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ » مستأنفه است و به موجب آن تأويل مشتابهات قرآن را جز خدا نميداند و راسخان در علم در عين حالي كه به آن علم ندارند، به آن ايمان ميآورند.
ديدگاه دوم اين است كه «واو» در اين عبارت عاطفه است و بر اساس آن تأويل متشابهات قرآن را هم خدا و هم راسخان در علم ميداند.
ديدگاه سوم به نوعي جمع ميان دو ديدگاه قبل است. براساس اين ديدگاه «واو» در عبارت مذكور مستأنفه است و معناي اين آيه اين است كه كسي جز خدا به تأويل متشابهات قرآن علم ندارد؛ اما از طريق ادله ديگري ثابت ميشود كه ديگران نيز به آن علم دارند.
3-ديدگاه ما
مفاد آيه آل عمران اين است كه در قرآن دو دسته از آيات وجود دارد: آيات محكم و آيات متشابه. محكمات آياتي است كه الفاظ در آنها به همان معناي معهود مخاطبان استعمال شده و در آنها از حقايق معهود دنيوي سخن رفته است و تأويل و تحقق خارجي آنها در همين دنيا وجود دارد؛ از اين رو كافران مفاد اين آيات را انكار نميكردند و دنبال تأويل و تحقق خارجي چنين آياتي نبودند؛ چون تأويل و تحقق خارجي آنها را به وضوح مييافتند.
اما متشابهات آياتي است كه الفاظ درآنها به معنايي غير معهود مخاطبان به كار رفته و در آنها از حقايق نامعهود از قبيل خوردنيها و نوشيدنيها و زنان بهشتي سخن گفته شده است و تأويل و تحقق خارجي آنها در اين دنيا وجود ندارد؛ از اين جهت كافران مفاد اين آيات را انكار ميكردند و تأويل و تحقق خارجي آنها را ميخواستند؛ اما مؤمنان در عين حالي كه به تأويل اين آيات علم نداشتند، به آن ايمان داشتند و اعتراف ميكردند كه پروردگارا تو مردم را در روزي كه شكي در تحقق آن نيست، گرد ميآوري و خلف وعده نميكني.
مهمترين ادلهاي كه بر اختصاص علم تأويل متشابهات به خدا دلالت دارد، به اين قرار است:
اولاً، در عبارت « ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ» طلب تأويل مذموم دانسته شده و از صفات كساني معرفي گرديده است كه در دلشان زيغ و ميل به ضلالت است؛ لذا معنا ندارد كه آن در ادامه از صفات راسخان در علم خوانده شود كه مورد مدح قرار گرفتهاند.
ثانياً، در آيه آل عمران دو گروه معرفي شده است كه يكي از آنها كساني اند كه در دلشان زيغ و ميل به ضلالت است و طي عبارت « فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ» از آنها سخن گفته شده است. ترديدي نميتوان داشت كه گروه دوم راسخان در علماند كه طي عبارت « وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ» از آنها سخن رفته است.
ثالثاً، گروه راسخان در علم مؤمنان به تأويل متشابهات خوانده شدهاند و بيترديد ايمان به اموري تعلق ميگيرد كه علم به آنها امكان ندارد.
رابعاً، چنان كه از مقايسه سياق آيه آل عمران و آيات متحدالموضوع دانسته ميشود، مراد از تأويل متشابهات حقايق قيامت است كه هنوز تحقق پيدا نكردند تا بشر بتواند به آنها علم پيدا كند."
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp8709
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
💠 #احادیث 💠
❇️امشب را غنیمت بشمارید
رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام يَقُولُ يُعْجِبُنِي أَنْ يُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفْسَهُ فِي السَّنَةِ أَرْبَعَ لَيَالٍ- لَيْلَةَ الْفِطْرِ وَ لَيْلَةَ الْأَضْحَى وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ وَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ
امام على عليه السلام فرمودند: در شگفتم از كسى كه اين چهار شب از سال را به بيهودگى بگذراند:
1⃣شب عيد فطر
2⃣شب عيد قربان
3⃣شب نيمه شعبان
4⃣اولين شب از ماه رجب.
📚مصباح المتهجد؛ ج ۲، ص: ۸۵۲
_______________
https://eitaa.com/quranpuyan
✴️ روز اوّل #رجب روز شريفى است و در آن چند عمل است:
🔹اوّل: روزه گرفتن
🔹دوّم: غسل
🔹سوم: زیارت امام حسین(علیه السلام)
امام صادق (عليه السلام) فرمود: هر كه زيارت كند حسين بن علىّ (عليه السلام) را در روز اوّل رجب، بيامرزد خداوند عالَم او را .
🔹چهارم:نماز سلمان(رضی الله عنه) بدين طريق كه ده ركعت نماز گذارد و بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت يكمرتبه حمد و سه مرتبه سوره توحيد و سه مرتبه «قُلْ يا اَيُّهَا الْكافِرُونَ» بخواند و بعد از هر سلام دستها را بلند كند و بگويد:
«لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيى وَيُميتُ، وَهُوَ حَىٌّ لا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ،»
پس بگويد: «اَللّهُمَّ لا مانِعَ لِما اَعْطَيْتَ، وَلا مُعْطِىَ لِما مَنَعْتَ، وَلا يَنْفَعُ ذَاالْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ،»
پس دستها را بر صورت خود كشد و در روز نيمه ماه نيز اين نماز را به همين كيفيّت بخواند لكن عوض اين دعا بعد از «عَلى كُلِّشَىْءٍ قَديرٌ بگويد:
« اِلهاً واحِداً اَحَداً فَرْداً صَمَداً، لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً» و در روز آخر ماه نيز چنين كند لكن بعد از عَلى كُلِّشَىْءٍقَديرٌ بگويد:
« وَصَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرينَ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ.» پس دستها را بر روى خود
بكشد و حاجت خود را بطلبد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
✅ در فضيلت و اعمال ماه مبارك #رجب
حاج شیخ عباس قمی(ره) در مفاتیح الجنان می فرماید: اين ماه و ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت تمامند و روايت بسيار در فضيلت آنها وارد شده بلكه از
حضرت رسول (صلى الله عليه وآله) روايت شده كه:
👈ماه #رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضيلت به آن نمي رسد و قتال با كافران در اين ماه حرام است .
رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امّت من است.كسى كه يك روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنّم بر روى او بسته گردد.
ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش كنيد كه خدا آمرزنده و مهربان است .
رجب را اَصَبّ مىگويند، زيرا كه رحمت خدا در اين ماه بر اُمّت من بسيار سرازیر مىشود،
پس بسيار بگوئيد: «اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ»،
امام صادق (عليه السلام) می فرمایند: هر كس يك روز از آخر اين ماه روزه بدارد، خدا او را ايمن گرداند از شدّت سَكَراتِ مرگ و از هَوْل بعد از مرگ و از عذاب قبر هر كس دو روز از آخر اين ماه روز دارد بر صراط به آسانى بگذرد هر كس سه روز از آخر اين ماه را روزه دارد ايمن گردد از ترس بزرگ روز قيامت و از شدّتها و هَوْلهاى آنروز و بَرات بيزارى از آتش جهنّم به او عطا كنند.
روایت شده که اگر شخص قادر بر آن نباشد، هر روز صد مرتبه اين تسبيحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دريابد:
« سُبْحانَ الْإِلهِ الْجَليلِ، سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِى التَّسْبيحُ اِلاَّ لَهُ، سُبْحانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ، سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ اَهْلٌ.»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال
⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌
🌺🌺با تبریک حلول ماه رجب و سالگرد میلاد امام محمد باقر ع
✅در #جمعه اول ماه رجب،
با مشارکت در چاپ سوم کتاب مبانی و روش فهم ساده قران،
از طرف خود یا به نیابت از #اموات خود،
از برکات دنیوی و اخروی #انفاق قرانی بهره مند شوید.
روشهای مشارکت:
1-مشارکت در اهدای کتاب از یک جلد تا 30 جلد (بازاء هر جلد 15000 تومان) ازلینک زیر
https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/82062
2- مشارکت و اهدای بیش از 50 جلد کتاب:بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت، نام متوفا (در صورت درخواست اهدا کننده) در 50 جلد از کتابها درج شده،
5 جلد از این کتب نیز به فرد خیر اهدا میشود.
این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند.
https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
با تشكر
اجرکم عندالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پيام سوره ماعون: روح دين، #نماز و روح نماز، #انفاق است. نماز بي توجه به مسكين و يتيم، نماز نيست. استاد. صبوحي
@quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #هفدهم
#تمرین 11
#انفاق
2-در سوره بقره نیز خداوند در بیان پاداش #انفاق از کلمه توفی استفاده کرده یعنی #انفاق کننده ،آنچه را که در راه خدا داده ،بطور کامل دریافت خواهد نمود.
◀️ لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ ﴿۲۷۲﴾سوره بقره
🔶هدايت آنان بر عهده تو نيست، بلكه خدا هر كه را بخواهد هدايت مى كند، و هر مالى كه #انفاق كنيد، به سود خود شماست، و(لى) جز براى طلب خشنودى خدا #انفاق مكنيد، و هر مالى را كه #انفاق كنيد (پاداش آن) به طور كامل به شما داده خواهد شد و ستمى بر شما نخواهد رفت 🌹🌹
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن (کریم)درپیام رسان ایتا
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🌹سلام بر مخاطبان گرامی
🔸🔸آشنایی اجمالی با اهداف و تاریخچه فعالیتهای قرآن پویان
🙏بلطف خدا فعالیتهای قرآنی در فضای دیجیتال را در سال 1391 با تا سیس #تالارگفتگوهایقرآنپویان
با هدف ایجاد بستری برای هم اندیشی و گفتگوی متقابل پیرامون فهم بهتر آیات و سوره های قرآن
و نیز تبیین و عملیاتی کردن مفاهیم اجتماعی قران
شروع کردیم
✅ادرس سایت
http://www.quranpuyan.com
✅با ورود برنامه تلگرام به ایران،ابتدا #گروه قران پویان
✅و سپس #کانال قران پویان را با شناسه
@quranpuyan
تاسیس کردیم.
🔽شعار کانال قران پویان:
👈تدبر در قرآن،تعقل در شريعت
👈با عمومي سازي فهم و عمل به قرآن
✅از سال 96 #دورههایاموزشی "روش ساده فهم قران" آغار شد که اطلاعاتش در کانال زیر موجود است:
@tadabbor_quranpuyan
✅بر اساس محتوای دوره اموزشی ؛امسال #کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران" منتشر گردید که مطالب مرتبط و فهرست کتاب را در لینک زیر میتوانید مشاهده نمایید
@fahmequran
✅هم چنین با توجه به درخواستهای مخاطبان در نمایشگاه رسانه های دیجیتال سال96،#اپلیکیشنتنزیل که اولین برنامه اندرویدی برپایه روش فهم ساده قران و بر اساس لیست تحقیقی ترتیب نزول سوره ها ست،تهیه شد و تاکنون چند بار بروزرسانی و تکمیل شده است.
توضیحات بیشتر تنزیل در کانال زیر
@tanzilapp
و لینک دانلود آن:
https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
✅با بروز مشکل برای تلگرام،کانال قران پویان در پیام رسان #ایتا هم ایجاد شد
https://eitaa.com/quranpuyan
✅هم چنین به تازگی به منظور عملیاتی کردن مفاهیم قران،گروه #عمل به قران هم در ایتا تشکیل شده است.
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
✅با توجه به غربت مباحث و رسانه های مرتبط با تدبر و مفاهیم قران،به منظور اطلاع رسانی از رویدادهای اموزش مفاهیم و تفسیر و تدبر قران
گروه #رواق در تلگرام با لینک زیر ایجاد گردید.
https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
امیدواریم با تاییدات خداوند،در تحقق اهداف قرانی مدنظر موثر و موفق باشیم
نکته: تمرکز فعالیتهای قران پویان در فضای دیجتال است و فاقد دفتر یا مرکز فیزیکی می باشد.
🌹🌹از حضور و همفکری کلیه علاقه مندان در کانال ها و گروه های فوق استقبال می کنیم.
صفحه قرآن پويان در #اینستاگرام
https://www.instagram.com/quranpuyan/
مشاهده فیلم و کلیپ قرآنی در #آپارات
http://www.aparat.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه زيباست كه
چون صبح،
پيام ظفر آريم
گل سرخ
گل نور
ز باغ سحر آريم
چه زيباست، چو خورشيد
درافشان و درخشان
زآفاق پر از نور، جهان را خبر آريم
سلام روزتون بخیروپرازشادی
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
کسی که بر اساس اعتقادات ایدئولوژیک زندگی کند، سرسخت می شود و عاقبت می شکند. اما کسی که بر اساس "آگاهیِ زنده" زندگی کند، نرم می شود و شکستنی در کارش نیست. یکی چون "سنگ" است و دیگری چون "آب". و نرمی بر سختی پیروز است. "دین" یک آگاهیِ پویا و زنده است. دین، عقیده نیست، "ایمان" است. عقیده، ذهنی است. ایمان، قلبی است. برای همین است که در قرآن حرف از عقیده نمی بینی، حتی یک آیه هم نمی گوید "اِعتَقِدُوا". آنجا سخن از "ایمان" است. و ایمان، آن به آن، بر آن افزوده می شود. زیرا پویاست و این منظر قرآن است."فَزادَهُم اِیماناً" - "فَزادَتهُم اِیماناً" - "لِیَزدادُوا اِیماناً مَعَ اِیمانِهِم" - ...
و به یاد داشته باش که پیامبر(ص) می فرمایند؛ هر که از نرمی و مدارا بی بهره باشد، از "خیر" بهره ای ندارد. "مَن یُحرَمُ الرِّفقَ یُحرَمُ الخَیرَ".
برگرفته از سایت مسعود ریاعی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر در سوره #مطففين:
💢⚜💢 بررسی کلمات کلیدی و خاص سوره:
💠ترکیب معتداثیم تنها در سوره مطففین و قلم ذکر شده است.جالب انکه ایه إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ نیز تنها در این دو سوره بکاررفته است.
💠ترکیب یوم الدین نیز تنها در سوره های نیمه اول مکی تکرار شده که در سوره مطففین نیز بکاررفته است.
💠ویل یومئذ للمکذبین ،11بار در سوره مرسلات و یکبار در سوره مطففین بکاررفته است.
💠کلمه فجار فقط در سه سوره بکاررفته است: انفطار،مطففین و صاد
💠مقربون و مقربین به عنوان دسته ای از دسته های سه گانه ادمیان در اخرت،تنها در سوره های مطففین و واقعه ذکر شده است.
💠کلمه ابرار فقط 6 بار در قرآن تکرار شده که 2 بار آن در سوره مطففین است.
دو گانه تقابلی ابرار و فجار نیز فقط در سوره مطففین و انفطار مشاهده میشود.
همچنین جمله ان الابرار لفی نعیم نیز فقط در همین دو سوره انفطار و مطففین مشاهده میشود.
💢جالب انکه در سوره انفطار هم تکذبون بالدین و یوم الدین وجود دارد. و مفاهیم و عبارات مشترک در این دوسوره زیاد است و لذا میتوان سوره های انفطار و مطففین را زوج سوره نامید که نزول انها نیز تقریبا نزدیک به هم است.
💢لذا هم بلحاظ مفهومی و هم بلحاظ کلمات و عبارات کلیدی این سوره با سوره های دوران نیمه نخست مکی مطابقت دارد و دلیلی بر مدنی بودن سوره از درون سوره مشاهده نمیشود.در این زمینه برخی مفسرین با استناد به یک نقل تاریخی که شان نزول این سوره را کم فروشی مردم مدینه دانسته،این سوره را مدنی بشمار آورده اند. وحال انکه اولا کم فروشی یکی از موضوعات سوره است نه تمام ان ثانیا کم فروشی در همه دوران ها و در همه شهرها و کشورها وجود داشته و دارد. خود قران نیز از زبان شعیب تاکید بسیاری بررعایت کیل و پیمانه دارد هم چنین در برخی سوره هایی که مکی بودنشان مورد توافق است،نیز توصیه های مبنی بر مراعات میزان و پیمانه وجود دارد.
🖌 سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8652
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #هجدهم
#تمرین 11
#انفاق
3- در سوره انفال نیز بیان شده و #انفاق در راه خدا و جهاد را باعث برگشت کامل ان به خود انسان میداند.
◀️ وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ
وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ ﴿۶۰﴾انفال
🔶 در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائي داريد از نيرو آماده سازيد (و همچنين) اسبهاي ورزيده (براي ميدان نبرد) تا به وسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد و (همچنين) گروه ديگري غير از اينها را كه شما نميشناسيد و خدا ميشناسد
و هر چه در راه خدا #انفاق كنيد. به شما باز گردانده ميشود و به شما ستم نخواهد شد.🌹🌹
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن (کریم)درپیام رسان ایتا
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan