💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_کهف آیات 35 تا 45
📄#صفحـہ_298
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_298
❇️#نعمتها و برخورداریها را هرگز باقی و جاودانه مپنداريم
💠وَ دَخَلَ جَنَّتَهُ وَ هُوَ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ قالَ ما أَظُنُّ أَنْ تَبِيدَ هذِهِ أَبَداً (۳۵/کهف)
🌱و او در حالی كه بر خويش ستمكار بود، به درون باغ خود آمد (و با غرور و سرمستی) گفت: گمان ندارم كه هرگز اين (باغ، يا دنيا) نابود شود!
۱- همهی دارايیهای انسان از خداست و مالك حقيقی اوست. در آيهی ۳۲ فرمود: «جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَيْنِ» و در اين آيه میفرمايد: «دَخَلَ جَنَّتَهُ»
۲- دارايی و نعمتهای سرشار، زمينهی غرور است. دَخَلَ جَنَّتَهُ ... قالَ
۳- غفلت از خدا، خودبرتربينی، تحقير ديگران و فريفته شدن به جلوههای مادّی دنيا ظلم به خويشتن است. «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ»
۴- انسانِ منحرف و غافل، از جماد ونبات بدتر است. خداوند دربارهی باغ در آيهی ۲۳ فرمود: «وَ لَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَيْئاً» يعنی چيزی كم نگذاشت، ولی دربارهی صاحب باغ فرمود: «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ».
۵- نعمتها و برخورداریها را هرگز باقی و جاودانه مپنداريم. «ما أَظُنُّ أَنْ تَبِيدَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_298
❇️هرچه #خدا بخواهد همان میشود!
💠وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ۚ إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مَالًا وَوَلَدًا ."39/کهف"
🌱وچرا آنگاهكه وارد باغت شدى، نگفتى: ماشاءاللّه (آنچه خدا بخواهد)، هيچ نيرويى جز به (قدرت) خدا نيست؟ اگر مرا از نظر مال و فرزند، كمتر از خويش مىبينى!
🔹 ماشاءلله ،بيان بازگشت همه امور به مشيت خداى عزوجل است تا دعوى مدعى استقلال و استغناء از خدا باطل گردد.
🔹جمله (لا قوة الا باللّه ) انحصار هر نيرويى در خداى تعالى را افاده مى كند، يعنى مى فهماند آنچه نيرو كه مى بينيم قائم به مخلوقات خدا است ، بعينه همان نيرو قائم به خود خداى تعالى است ، بدون اينكه از خدا منقطع شده باشد و مخلوق خود، مستقل در آن نيرو باشد.
همچنانكه در جاى ديگر فرموده : (ان القوة لله جميعا).
🔹گفتن ماشاءلله لا قوة الا بالله نشان دهنده ايمان انسان به قدرت و حاكميت خداوند است و اين كه هر چه خدا بخواهد همان مى شود و نيرويى جز از جانب خداوند نيست .
🔹اين باور، ضمن اين كه باعث توجه كافى انسان به خدا و حاكميت او مى شود، بر قدرت اراده و اعتماد به نفس انسان مى افزايد.
💠پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله فرمود:
هر نعمتى كه خداوند از مال و فرزند به بندهاش مىبخشد، اگر بگوید: «ما شاء اللّه ولاقوّة الاّ باللّه»، خداوند آفات و ناراحتىهاى او را دفع مىكند تا به آرزویش برسد.
📚برگرفته از ڪانال تفسیر روزانه یڪ آیه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣9⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۱۰۱
وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَكِن ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ فَمَا أَغْنَتْ عَنْهُمْ آلِهَتُهُمُ الَّتِي يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مِن شَيْءٍ لَّمَّا جَاءَ أَمْرُ رَبِّكَ وَمَا زَادُوهُمْ غَيْرَ تَتْبِيبٍ
ما بر آنها [در عذاب و انقراضشان] ظلم نکرديم، بلکه خود به نفس خويش ستم کردند، و آنگاه که فرمان [عذاب] پروردگارت رسيد، معبوداني که به جاي خدا [براي برآوردن حاجات خود] ميخواندند، سودي به حالشان نداشت و جز به زيانشان نيفزود. ۱۱۲
۱۱۲- «تَتْبِيبٍ» از ريشة «تَبَبَ»، خسران و زيان مستمر است. آنچنان که فرمود: ...وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلاَّ فِي تَبَابٍ [غافر ۳۷ (۴۰:۳۷) ] و يا: تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ [مسد ۱ (۱۱۱:۱) ]. تتبيب [در باب تفعيل، مثل: تشکيل و تمرين] به خود گرفتن و استمرار اين زيان را ميرساند.
هود : ۱۰۳
إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِّـمَنْ خَافَ عَذَابَ الْآخِرَةِ ذَلِكَ يَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ وَذَلِكَ يَوْمٌ مَّشْهُودٌ
به راستي در اين [عبرتهاي تاريخي] براي آنکس که از عذاب آخرت بيم کند نشانهاي است [از هدفداري جهان و عواقب اعمال]. آن [آخرت] روزي است که مردم به خاطر آن جمع ميشوند [تا سرنوشت نيک و بد خويش را برحسب اعمالشان بيابند] و آن روز [سوابق هرکس] مورد مشاهده قرار میگیرد ۱۱۳
۱۱۳- به تعبير قرآن، زندگي واقعي و هميشگي همان آخرت است [عنکبوت ۶۴ (۲۹:۶۴) ] ولي مردم به دنياي زودگذر دلبسته و به آن راضي شدهاند و از آخرت عاليتر، عظيمتر و ابدي غافل و رویگردانند [توبه ۳۸ (۹:۳۸) ، رعد ۲۶ (۱۳:۲۶) ، ابراهيم ۳ (۱۴:۳) ، اسراء ۲۱ (۱۷:۲۱) ]. از نظر قرآن، دنيا گذرگاهي موقت براي توشهگيري سفر آخرت است و آدمي براي آخرت و ابديت آفريده شده است.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
. #زندگی_قرآنی
شماره 98
سوره #ال_عمران صفحه_50
🌹منظور از آیات #محکم و #متشابه چیست؟
🔸هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ "7/آلعمران"
🌱هموست آنكه اين كتاب را [در سطح درك و فهم انسان] بر تو نازل كرد [كه] بخشي [اعظم] از آن، آياتي محكم [ثابت و پايدار و نامتغير، همچون اصول كلي اخلاقيات و تاريخ انبياء و اُمتها] است كه آنها اُمّ [=اصل و اساس و مرجع] كتابند، و [بخش] ديگر متشابهات [متغير و متناسب با درك و فهم بشري كه به زبان تشبيه و تمثيل آمده است]
💫واژه #محکم در اصل از اِحکام به معنى ممنوع ساختن، گرفته شده است و به همین دلیل، به موجودات پایدار و استوار، محکم مى گویند; زیرا عوامل انحرافى را مى زدایند.
و نیز سخنان روشن و قاطع که هر گونه احتمال خلاف را از خود دور مى سازد محکم مى گویند: ( راغب در مفردات مى گوید: حکم (و حکمه) در اصل به معنى منع است).
و دانش را از این جهت حکمت مى گویند: که انسان را از بدى ها باز مى دارد.
👈بنابراین، مراد از آیاتٌ مُحْکَماتٌ آیاتى است که مفهوم آن به قدرى روشن است که جاى گفتگو و بحث در آن نیست، آیاتى همچون: قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ: بگو او است خداى یگانه !
لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ: هیچ چیز همانند او نیست .
و صدها آیه مانند آنها درباره عقاید، احکام، مواعظ و تواریخ، همه از محکمات مى باشند.
👈این آیات (محکمات) در قرآن أُمُّ الکتاب نامیده شده، یعنى اصل، مرجع، مفسر و توضیح دهنده آیات دیگر است.
💫واژه #متشابه در اصل، به معنى چیزى است که قسمت هاى مختلف آن، شبیه یکدیگر باشد، به همین جهت به جمله ها و کلماتى که معنى آنها پیچیده است و گاهى احتمالات مختلف درباره آن داده مى شود، متشابه مى گویند.
و منظور از متشابهات قرآن همین است، یعنى آیاتى که معانى آن در بدو نظر پیچیده است، و در آغاز، احتمالات متعددى در آن مى رود، اگر چه با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها روشن است.
گرچه درباره #محکم و #متشابه ، مفسران احتمالات زیادى داده اند ولى آنچه ما در بالا گفتیم هم با معنى اصلى این دو واژه کاملاً مناسب است، و هم با شأن نزول آیه، هم با روایاتى که در تفسیر آیه وارد شده، و هم با خود آیه مورد بحث، سازگارتر مى باشد.
زیرا در ذیل آیه فوق مى خوانیم: افراد مغرض، همیشه آیات متشابه را دستاویز خود قرار مى دهند، بدیهى است آنها از آیاتى سوء استفاده مى کنند که در بدو نظر تاب تفسیرهاى متعددى دارد و این خود مى رساند که متشابه به آن معنى است که در بالا گفته شد.
براى نمونه آیات متشابه، قسمتى از آیات مربوط به صفات خدا و چگونگى معاد را مى توان ذکر کرد، مانند: یَدُ اللّهِ فَوْقَ أَیْدیهِمْ: دست خدا بالاى
دست هاى آنها است که درباره قدرت خداوند مى باشد.
وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ: خداوند شنوا و دانا است که اشاره به علم خدا است.
و مانند وَ نَضَعُ الْمَوازینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَةِ: ترازوهاى عدالت را در روز رستاخیز قرار مى دهیم که درباره وسیله سنجش اعمال سخن مى گوید.
بدیهى است: نه خداوند دست (به معنى عضو مخصوص) دارد و نه گوش (به همین معنى) و نه ترازوى سنجش اعمال، شبیه ترازوهاى ماست، بلکه اینها اشاره به مفاهیم کلى قدرت، علم و وسیله سنجش مى باشد.
👈این نکته نیز لازم به یادآورى است که محکم و متشابه ، به معنى دیگرى نیز در قرآن آمده است، در اول سوره هود مى خوانیم کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ در این آیه تمام آیات قرآن، محکم قلمداد شده است، و منظور از آن ارتباط و به هم پیوستگى آیات قرآن است. و در آیه ۲۳ سوره زمر مى خوانیم: کِتاباً مُتَشابِهاً... یعنى کتابى که تمام آیات آن، متشابه است، متشابه در اینجا یعنى همانند یکدیگر از نظر درستى و صحت و حقانیت.
👈 یک انسان واقع بین و حقیقت جو، براى فهم کلمات پروردگار، راهى جز این ندارد که همه آیات را در کنار هم بچیند و از آنها حقیقت را دریابد، و اگر در ظواهر پاره اى از آیات، در ابتداى نظر، ابهام و پیچیدگى بیابد، با توجه به آیات دیگر، آن ابهام و پیچیدگى را برطرف سازد و به کنه آن برسد.
در حقیقت، آیات محکم از یک نظر همچون شاهراه هاى بزرگ و آیات متشابه همانند جاده هاى فرعى هستند.
👈تعبیر، از #محکمات، به #ام_الکتاب نیز مؤید همین حقیقت است، زیرا واژه أُمّ در لغت، به معنى اصل و اساس هر چیزى است و اگر مادر را أُمّ مى گویند: به خاطر این است که ریشه خانواده و پناهگاه فرزندان در حوادث و مشکلات مى باشد.
👈و به این ترتیب، محکمات، اساس و ریشه و مادر آیات دیگر محسوب مى گردد.
📚تفسیر نمونه
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تعصب_ديني، ممدوح يا مذموم؟
🛑قسمت هفتم:
#تعصب عامل #ویرانی_جوامع♨️
🔻تعصب باعث ویرانی جوامع می شود. چرا که سرچشمه تعصب غریزه است و عقل در آن جایگاهی ندارد.
اگر انسان نسبت به تاریخ گذشته قبیله ای خود تعصب بورزد باعث جمود و رکود فکری می شود. چرا که او از نظر اندیشه ها و عادات و سنت ها، در حصار قبیله خود باقی می ماند و تحت تأثیر عاطفه غریزی اجازه مناقشه در اندیشه ها و رسوم گذشتگان خود را نمی دهد. همینطور انسان ممکن است نسبت به فرد خاصّی تعصب بورزد یا به حزبی تعصب بورزد و در عوامل و ویژگی های حزبی خود غرق گردد.
او با این تعصب خود همیشه در ابتدای راه باقی می ماند و نمی تواند یک قدم به جلو بردارد. زیرا تعصب باعث می شود که انسان نقش تابع و پیرو به خود بگیرد. عامل بسیاری از عقب گردها در جهان اسلام همین تعصب بوده است. چرا که بسیاری از درگیریهای موجود در جهان اسلام به خاطر تعصب است. کسانی که درگیر این تعصبات هستند، هیچگاه به عناصر اصلی حاکم بر این گروه یا آن گروه درگیر فکر نمی کند.
⛔️همین مسأله در جمود جریانهای #اعتقادی ادیان و مذاهب دیده می شود. تعصب موجود در جامعه سنّی و شیعه همین گونه است. سنّی ها عموماً هیچگاه نمی کوشند که حقایق شیعه را درک کنند و بلکه تمام سعی ایشان این است که بعضی نقاط منفی را برای شیعیان اثبات کنند که شیعیان هیچگاه بدان معتقد نیستند و می کوشند که بعضی اشتباهات و سنّت های بعضی از شیعیان عقب مانده را بزرگنمایی نمایند. عموم شیعیان نیز آمادگی ندارند که خطوط فکری و اعتقادی اهل سنّت را درک کنند. هر گروه می کوشد که فقط نقاط منفی گروه دیگر را ببینید و هیچ توجهی به نقاط مثبت آن ندارد. چنین پدیده ای ممکن است به مسائل گوناگون اجتماعی و سیاسی جامعه گسترش پیدا نماید.
👈شاید علت عقب ماندگی های بسیاری از جوامع عربی و اسلامی این باشد که به داشته های خود بسنده کرده اند و بدان #تعصب می ورزند. تعصب مانع از آن می شود که آنان به چشم اندازهای گسترده و تحولات و چالشهای پیش روی خود فکر کنند. در این روزها می بینیم که وقتی مسأله بروز فتنه بین سنّی و شیعه در دنیای اسلام مطرح گردید، بعضی ها وارد جزئیات تاریخی این قضیه شدند با اینکه زمین زیرپای خودشان متزلزل بود. ما در عین حالی که تأکید می کنیم #اختلافات_سنّی و #شیعه خالی از دلیل نیست و می تواند موضعی برای جدال علمی باشد، ولی باید پرسید آیا مشکل کنونی ما همان مشکل گذشتگان ماست؟
آیا مشکل ما همین است که پیرامون آن نزاع کنیم و یکدیگر را گمراه بپنداریم و تکفیر کنیم؟
ما می دانیم که استکبار جهانی می کوشد که همه چیز ما را در اختیار بگیرد و اوضاع فرهنگی و اقتصادی ما را تحت سیطره خویش درآورد. امّا ما مشغول به یکدیگریم. سنّی شیعه را تکفیر می کند و شیعه سنّی را. فریاد فتاوای تکفیر و گمراه پنداری از هر سوی بلند است و ما مثل شتر مرغی شده ایم که سر خود را در شن فرو برده است که صیاد را نبیند، ولی صیاد هشیار است و سلاحش را به سمت او نشانه گرفته است.
⭕️ پس #تعصب کور باعث می شود که مردم در زندانهای فردیت و تاریخ گرایی و گروه گرایی اسیر شوند. از این رو امام علی (ع) می ایستد تا مردمی را که ناخودآگاه از روی تعصب حرکت می کنند آگاهی ببخشد.
#تعصب نسبت به #مکارم_اخلاقی
🌹امام علی (ع) به بیان بعضی از مضامین #تعصب_مثبت می پردازد و می فرماید: «پس تعصب بورزید برای صفت های نیکو – که همان مکارم اخلاقی هستند.
#مکارم_اخلاقی یک عنوان اسلامی بزرگی است که رسول خدا (ص) دربارۀ آن می فرماید: «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» پس پیامبر ما حضرت محمد (ص) به عنوان خاتم پیامبران و رسالت ها آمده است که بر روند تاریخی نظام اخلاقی که از زمان حضرت ابراهیم (ع) آغاز شده بود، مهر پایان بزند. چرا که هر پیامبری طبق نیازهای جامعه خود عناوین جدیدی را مطرح می کند و حضرت محمد (ص) نیز مکارم اخلاقی را تکمیل کرد و مردم را واداشت که در پرتو نظام اخلاقی اسلام که تمام عرصه های فردی و اجتماعی و امنیتی و اقتصادی و سیاسی آنان را دربرمی گیرد زندگی کنند.
🌹امام صادق (ع) می فرماید: «مکارم ده تا هستند، پس اگر می توانی در تو باشد پس اینگونه باش. چرا که در مرد می باشد ولی در فرزندش نمی باشد.» چرا که این فرزندان ممکن است به اخلاق نیک و مثبت پدر و مادر خویش روی نیاورند «و در فرزندش است و در پدرش نیست و در بنده است و در آزاد نیست. گفته شد: این مکارم کدامند؟ فرمود: #راستی با #مردم و #راستگویی و #بازگرداندن_امانت»
🎙از سخنراني "نگاه اسلام به تعصب" مرحوم علامه محمدحسين فضل الله
ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
"اَنتُم الفُقَراءُ اِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الغَنِیٌّ"
(شما همگی محتاج خداوندید و تنها او غنی است)
فاطر/۱۵
تنها یک "غنی" در عالَم وجود دارد و آن خالق هستی است. هیچکس چیزی از خود ندارد، همه عاریتی است. همه موهبتی از سوی آن بخشنده ی با رحمت است. حال دقت کن! به عمق معنا برو! "آن که هیچ احتیاجی به کسی یا چیزی ندارد، او "غنی" است"! نکته را دریاب! آن که به این "غنی" بپیوندد، غنی می شود! مسیر این غنی شدن، خواستن نیست، بی خواهشی و بی آرزویی است! تسلیم محض است!
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_کهف آیات 46 تا 53
📄#صفحـہ_299
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_299
❇️واى بر ما این چه #کتابى است
💠وَ يَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبالَ وَ تَرَی الْأَرْضَ بارِزَةً وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً (۴۷/کهف)
🌱و (ياد كن) روزی كه كوهها را به حركت درآوريم وزمين را آشكار (صاف و هموار) میبينی در حالی كه همگان را برانگيختهايم، پس هيچ يك از آنان را فروگذار نمیكنيم.
🔹از آنجا که در آیات گذشته سخن از انسان خود خواه و مغرورى به میان آمد که به خاطر غرورش معاد و رستاخیز را انکار کرد به دنبال آن، در اینجا مشروحى از چگونگى قیامت را در سه مرحله مطرح مىکند: مرحله قبل از رستاخیز انسانها، و مرحله رستاخیز، و قسمتى از مرحله بعد.
🔹نخست مىگوید: به خاطر بیاورید «روزى را که (نظام جهان هستى به عنوان مقدمهاى براى نظام نوین در هم فرو مىریزد) کوهها را به حرکت در مىآوریم، و (همه موانع سطح زمین از میان مىرود، به گونهاى که) زمین را صاف و همه چیز را در آن نمایان مىبینى» (وَ یَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبالَ وَ تَرَى الْأَرْضَ بارِزَةً).
👈این قسمت از آیات به حوادثى که در آستانه رستاخیز رخ مىدهد اشاره مىکند، این حوادث بسیار زیاد است که مخصوصا در سورههاى کوتاه آخر قرآن فراوان به چشم مىخورد، و به عنوان «اشراط السّاعة» (نشانههاى قیامت) نامیده مىشود.
🔹بعد اضافه مىکند: «ما همه آنها را در این هنگام محشور مىکنیم به گونهاى که حتى یک نفر را ترک نخواهیم گفت» (وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً).
👌جمله فوق تأکیدى است بر این حقیقت که #معاد یک حکم عمومى و همگانى است و هیچ کس از آن مستثنى نخواهد بود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_299
❇️نبايد به سابقهی خود #مغرور شد. #ابليس با سابقهی طولانی عبادت، #فاسق شد
💠وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِي وَ هُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلاً (۵۰/کهف)
🌱و (ياد كن) هنگامی كه به فرشتگان گفتيم: برای آدم سجده كنيد. پس همه به جز ابليس سجده كردند! او از جنّ بود و از فرمان پروردگارش سر بر تافت. آيا (با اين حال) او و نسل او را به جای من سرپرستان خود میگيريد؟ در حالی كه آنان برای شما دشمنند! ستمگران بد چيزی را به جای خدا برگزيدند.
۱- سرگذشت سجده فرشتگان بر آدم و تمرّد ابليس، قابل تأمّل و مايهی عبرت است. وَ إِذْ قُلْنا ...
۲- فرشتگان پيش از انسان بودهاند. «قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ»
۳- انسان برتر از فرشته است كه مسجود او قرار گرفته است. «اسْجُدُوا لِآدَمَ»
۴- فرشتگان مطيع امر خدايند. اسْجُدُوا ... فَسَجَدُوا
۵- آنان كه سجدهای ندارند، در خط ابليساند. «فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ»
۶- نبايد به سابقهی خود مغرور شد. ابليس با سابقهی طولانی عبادت، فاسق شد.
كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ ...
۷- ابليس فرزند و ذريّه دارد. «وَ ذُرِّيَّتَهُ»
۸- فاسقان را نبايد دوست خود گرفت. فَفَسَقَ ... أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ
۹- پيروان شيطان بايد در عملكرد خود بازنگری كنند كه چه میكنند. «أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ»
۱۰- شيطان و نسل او، دشمن انسانند. «وَ هُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ»
۱۱- آنان كه به جای خدا پيرو شيطان میشوند، ستمگرند. «بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا»
۱۲- رها كردن خدا و پيروی از شيطان، انتخاب بدترين جايگزين است. «بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣9⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۱۰۴
وَمَا نُؤَخِّرُهُ إِلَّا لِأَجَلٍ مَّعْدُودٍ
و ما آن [آخرت] را جز تا زماني محدود به تأخير نمياندازيم. ۱۱۴
__
۱۱۴- منظور اين نيست که قيامت قرار بوده زودتر اتفاق بيفتد ولي به خاطر لطف به شما آن را به تأخير انداختهايم، بلکه همچون ميوه نارسي که بايد برسد تا از شاخه جدا شود، سير تکاملي زمين، منظومه شمسي، شاخهاي از کهکشان راه شيري يا کل آن بايد به مرحلهاي که از آفرينش آن مقدّر شده برسد تا تحقق يابد.
به تعبير قرآني، قيامت همچون ميوهاي بر درخت، که سنگين شده و ناگهان از بند خود ميافتد، رخ ميدهد:
اعراف ۱۸۷ (۷:۱۸۷) - يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَهِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَهً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ- از تو [اي پيامبر] درباره زمان وقوع قيامت ميپرسند، بگو: علم آن نزد پروردگارم است که آن را در وقت خودش جز او ظاهر نميسازد. [قيامت] در آسمانها و زمين سنگين شده و جز ناگهاني اتفاق نميافتد. از تو [درباره آن] ميپرسند، انگار تو از آن خبر داري! بگو: علم آن فقط نزد خداست، اما بيشتر مردم نميدانند.
اينجهانهمچوندرختاست ايکِرام
ما بر او چون ميوههاي نيـم خام
سخت گيـــرد خـــامها مــر شـاخ را
زآنکه در خامي نشايـد کاخ را
چون بپخت وگشت شيرين لب گزان
سستگيرد شاخها را بعد از آن
سختگيـري و تعصّـب خـامي است
تا جنيني،کار خونآشامي است
تعبير «اجل معدود» دلالت بر محدود بودن به «عدد»، بنابراين سررسيدن و به شمارش درآمدن ميکند. اين تعبير را قرآن دربارة روزهاي رمضان که به سرعت ميگذرد و نيز ايام حج آورده است. [أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ- بقره ۱۸۴ (۲:۱۸۴) و ۲۰۳ (۲:۲۰۳) ]. يوسف را هم به بهائي اندک، چند عدد درهم فروختند [وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَهٍ...- يوسف ۲۰ (۱۲:۲۰) ]. منحرفان اهل کتاب نيز فکر ميکردند اگر آتشي هم دامنشان را در آخرت بگيرد، چند روزي بيشتر نخواهد بود [بقره ۸۰ (۲:۸۰) ، آلعمران ۲۴ (۳:۲۴) ] حال آنکه دوزخ ابدي است. ما چون در مقياس زميني و عمر کوتاه خود زندگي ميکنيم، دور بودن قيامت را به حساب نميآوريم و منتفي محسوب ميکنيم. به گفته شاعر: «در بهاران زاد و مرگش در دي است ؛ پشه کي داند که اين مُلک از کِي است؟» به تعبير قرآن: آنها آن را دور ميبينند، حال آنکه ما آن را نزديک ميبينيم [معارج ۶ (۷۰:۶) و ۷- إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا وَنَرَاهُ قَرِيبًا].
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
. #زندگی_قرآنی
شماره 99
سوره #ال_عمران صفحه_51
🟥🔔مراقب باشيد كه، موجب #سوزاندن_خود_نشويد.
🔶إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَن تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئًا وَأُولَئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ ال عمران:10
بيگمان كساني كه كفر ورزيدند، اموال و اولادشان [=ثروت و پشتوانة قدرتشان] هرگز آنان را از خدا بينياز نميكند و همانها گيرانه آتشاند.
__
♨️- «وَقُودُ» از ريشة وقد [افروخته شدن آتش]، به #هيزم و عاملي كه #آتش را برميافروزد گفته ميشود. اين معناي حقيقي، اما معناي مجازي آن، غير از آتشي است كه ميشناسيم؛ انعكاسي است از آتشي كه ستمگران در دنيا برميافروزند و دلهايي كه ميسوزانند. اين آتش خدايي است كه از دلها زبانه ميكشد. «نَارُ اللهِ الْمُوقَدَهُ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَهِ» [همزه 6 (104:6) و 7]
💫تفسیر بازرگان
🔥«وَقود» به معناى مادّهى سوختنى است. وسيلهى #آتشزايى دوزخ دو چيز است: #سنگها و #انسانها؛ «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» «2» آرى؛ خصلتها و افكار و اعمال، هويّت انسان را دگرگون مىكند و انسان به سوخت آتش تبديل و خود عامل سوختن خود مىشود.
👈 گرچه آيه مخصوص كافران است ولى بايد پند گرفت و به #مال_و_فرزند مغرور نشد. دلبستگى به غير خدا هر چه باشد، بىثمر و محكوم است. «لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ»
📚تفسير نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛