#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_366
❇️حاضر نشدن در #مجلس_گناه و بیاعتنايی به گناهكاران، نوعی #نهی_از_منكر است
💠وَ الَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً (۷۲/فرقان)
🌱و (بندگان خدا) كسانی هستند كه در مجلس (گفتار و كردار) باطل حاضر نمیشوند و چون بر لغوی عبور كنند كريمانه بگذرند.
🔹نه تنها انجام گناه حرام است، بلكه شركت در جلسهی گناه و شاهد بودن بر گناه نيز ممنوع است. «لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ»
🔹هر نوع آگاهی و اطلاع و حضور در صحنهای، ارزش نيست. «لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ» (گاهی انزوا و گوشهگيری از اجتماع، ارزش است)
🔹حاضر نشدن در مجلس گناه و بیاعتنايی به گناهكاران، نوعی نهی از منكر است. لا يَشْهَدُونَ ... مَرُّوا كِراماً
🔹شركت در مجالس فاسد، حتّی در بندگان واقعی خدا اثر میكند. «لا يَشْهَدُونَ»
🔹هرگونه لغو در كلام، عمل وآرزو ممنوع است. «مَرُّوا بِاللَّغْوِ» (بندگان خدا، هدف معقول و مفيدی دارند و عمر خود را صرف امور بيهوده نمیكنند)
🔹در شيوهی نهی از منكر، همه جا خشونت لازم نيست. لا يَشْهَدُونَ ... مَرُّوا
🔹نگذاريم فكر بد در روح ما مستقر شود. «مَرُّوا كِراماً»
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_366
❇️#دعا راه خودسازی و خداشناسی
💠قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزاماً (۷۷/فرقان)
🌱بگو پروردگار من برای شما ارجی قائل نيست اگر دعای شما نباشد، شما (آيات خدا و پيامبران را) تكذيب كرديد و دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد.
🔷میدانيم در آيات قرآن و روايات اسلامی اهميت زيادی به مساله دعا داده شده كه نمونه آن آيه فوق بوده ولی ممكن است قبول اين امر برای بعضی در ابتدا سنگين باشد كه دعا كردن كار بسيار آسانی است و از همه كس ساخته است، و يا قدم را از اين فراتر نهند و بگويند دعا كار افراد بيچاره است! اين كه اهميتی ندارد!.
👈ولی اشتباه از اينجا ناشی میشود كه دعا را خالی و برهنه از شرائطش مینگرند در حالی كه اگر شرائط خاص دعا در نظر گرفته شود اين حقيقت به وضوح ثابت میشود كه دعا وسيله مؤثری است برای خودسازی و پيوند نزديكی است ميان انسان و خدا.
🔸نخستين شرط دعا شناخت كسی است كه انسان او را میخواند.
🔸شرط ديگر شستشوی قلب و دل، و آماده ساختن روح برای تقاضای از او است، چرا كه انسان هنگامی كه به سراغ كسی میرود بايد آمادگی لقای او را داشته باشد.
🔸شرط سوم دعا جلب رضا و خشنودی كسی است كه انسان از او تقاضايی دارد چرا كه بدون آن احتمال تاثير بسيار ناچيز است.
🔸و بالآخره چهارمين شرط استجابت دعا آن است كه انسان تمام قدرت و نيرو و توان خويش را به كار گيرد و حد اكثر تلاش و كوشش را انجام دهد، و نسبت به ما ورای آن دست به دعا بردارد و قلب را متوجه خالق كند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
امام هادی (عليهالسلام):
♦️ايّاكَ وَ الحَسَدَ فِإِنَّه يَبينُ فيكَ و لايَعمَلُ في عَدُوِّكَ.
🍂برحذر باش و از #حسادت (شديداً بپرهيز) و اين را بدان که اثر آن تنها در خودت آشکار ميشود و اثري در دشمنت نخواهد داشت.
(بحار، ج ٧٨، ص ٣٧٠)
🏴 شهادت امام علیالنقی الهادی(ع) تسلیت باد.
@quranpuyan
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣1⃣ تدبر در سوره #دخان
🔹فراز آیات ۳۳-۱۷ سوره دخان
وَلَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَجَاءهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ {17}
و به يقين پيش از آنان قوم فرعون را بيازموديم و پيامبرى بزرگوار برايشان آمد {17}
أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {18}
كه [به آنان گفت] بندگان خدا(بنی اسراییل) را به من بسپاريد زيرا كه من شما را فرستادهاى امينم {18}
وَأَنْ لَّا تَعْلُوا عَلَى اللَّهِ إِنِّي آتِيكُم بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ {19}
و بر خدا برترى مجوييد كه من براى شما حجتى آشكار آوردهام {19}
وَإِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ أَن تَرْجُمُونِ {20}
و من به پروردگار خود و پروردگار شما پناه مىبرم از اينكه مرا سنگباران كنيد {20}
وَإِنْ لَّمْ تُؤْمِنُوا لِي فَاعْتَزِلُونِ {21}
و اگر به من ايمان نمىآوريد پس از من كناره گيريد {21}
فَدَعَا رَبَّهُ أَنَّ هَؤُلَاء قَوْمٌ مُّجْرِمُونَ {22}
پس پروردگار خود را خواند كه اينها مردمى گناهكارند {22}
فَأَسْرِ بِعِبَادِي لَيْلًا إِنَّكُم مُّتَّبَعُونَ {23}
[فرمود] بندگانم را شبانه ببر زيرا شما مورد تعقيب واقع خواهيد شد {23}
وَاتْرُكْ الْبَحْرَ رَهْوًا إِنَّهُمْ جُندٌ مُّغْرَقُونَ {24}
و دريا را هنگامى كه آرام است پشتسر بگذار كه آنان سپاهى غرقشدنىاند {24}
كَمْ تَرَكُوا مِن جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ {25}
[وه] چه باغها و چشمهسارانى [كه آنها بعد از خود] بر جاى نهادند {25}
وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ {26}
و كشتزارها و جايگاههاى نيكو {26}
وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِيهَا فَاكِهِينَ {27}
و نعمتى كه از آن برخوردار بودند {27}
كَذَلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْمًا آخَرِينَ {28}
[آرى] اين چنين [بود] و آنها را به مردمى ديگر ميراث داديم {28}
فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاء وَالْأَرْضُ وَمَا كَانُوا مُنظَرِينَ {29}
و آسمان و زمين بر آنان زارى نكردند و مهلت نيافتند(که از عذاب ، خود را برهانند) {29}
وَلَقَدْ نَجَّيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنَ الْعَذَابِ الْمُهِينِ {30}
و به راستى فرزندان اسرائيل را از عذاب خفتآور رهانيديم {30}
مِن فِرْعَوْنَ إِنَّهُ كَانَ عَالِيًا مِّنَ الْمُسْرِفِينَ {31}
از [دست] فرعون كه متكبرى از افراطكاران بود {31}
وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِينَ {32}
و قطعا آنان را برگزیده بر سایرین ترجيح داديم {32}
وَآتَيْنَاهُم مِّنَ الْآيَاتِ مَا فِيهِ بَلَاء مُّبِينٌ {33}
و از نشانه ها [ى الهى] آنچه را كه در آن آزمايشى آشكار بود بديشان (بنی اسراییل) داديم {33}
♻️عصاره فراز آیات ۳۳-۱۷ : فرعونیان هم با ارسال موسی که با دلایل و نشانه ها بسویشان مبعوث شده بود، امتحان شدند اما دعوت او را نپذیرفته و تهدید به سنگباران کردند. اما خدا موسی و پیروانش را نجات داد و فرعونیان را با غرق کردن هلاک کرد.(بشارت به پیامبر و همراهان و انذار به کافران از عذاب دنیوی)
https://zaya.io/m42dk
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 162:
🌹زیست #مشرکانه و #موحدانه
🥀امام #هادی (ع) در سخنی نوع زندگی #موحدانه و #مشرکانه را نمایان می سازد :
🔻" هر کس از #حسابرسی_خداوند و مؤاخذه دردناک او خود را در #امان ببیند دچار گردن کشی و #تکبر می گردد تا حکم خداوند و دستور نافذش او را فرا گیرد.
🔻🔻و هرکس خدا را با #برهان یافته و او را دریافته باشد , مشکلات و مصیبت های دنیا هر گز او را از راه به در نمی کند , حتی اگر با مقراض ریز ریز گردد."
📚(تحف العقول, کوتاه سخنان امام هادی,,ع,, )
↩️مطابق این سخن دو گونه زندگی داریم.
در یک گونه از آن #خدا_غایب است و درنتیجه زندگی, متکبرانه و همراه با سرکشی است. در این زندگی نه حقوق خدا رعایت می شود و نه حقوق انسانها, چرا که فرد از حساب سخت خدا غافل است.
↩️اما در زندگی نوع دوم , از آنجا که #خدا_حضور ثابت و جدی دارد , فرد حاضر نیست که از مسیر حق منحرف شود و هیچ هزینه ای ,هر قدر سنگین باشد, نمی تواند او را از حق پرستی باز دارد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟢به كارگيري #روش_درست و #بيان_نيكو در دفاع از #حق و دين
🌴امام #هادي (ع) ميفرمايد:
«ان الظالم الحالم یكاد ان يعفي علي ظلمه بحلمه، و ان المحق السفيه يكاد ان يطفي نور حقه بسفهه؛
همانا ستمكار بردبار چه بسا كه به وسيله حلم و بردبارياش از ستمش گذشت شود،
و كسي كه بر حق است اما #نابخرد است چه بسا كه به واسطه نابخردي و #سفاهت خود نور حق خويش را خاموش كند»
(تحف العقول، كوتاه سخنان امام هادي(ع)).
♦بيان #حق و تبليغ دين و معنويت روشها و #راهكارهاي_خاص خود را دارد،خداوند تعالي در آيهاي شكوهمند به زيبايي هر چه تمامتر بر اين نكته تاكيد ميورزد:
«با حكمت و #اندرز_نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان با شيوهاي كه نيكوتر است مجادله نماي» (نحل/125).
🔸خداوند تعالي در جاي ديگر به انبياي خود موسي و هارون ميگويد:
« به سوي فرعون برويد كه او به سركشي برخاسته، و با او به #نرمي سخن بگوييد، شايد كه پند پذيرد يا بترسد» (طله/42-44).
🌱و باز علت همه موفقيت پيامبرش را #نرمخويي و #خوشرويي و انتخاب روشي مناسب ميشمارد و ميفرمايد:
«پس به بركت رحمت الهي با آنان نرمخو و مهربان شدي، و اگر تند خو و سختدل بودي قطعا از پيرامون تو پراكنده ميشدند» (آل عمران/159).
♦♦ اين پيام واضح و روشن قرآن مجيد است كه هر كس ميخواهد از حق و دين و معنويت دفاع كند موظف است كه از روشي درست استفاده كند والا در واقع به جاي دفاع از آن با آن مبارزه كرده و به آن لطمه زده است.
🌱🌱اين پيام روشن را امام #هادي (ع) در حديث فوق به شكلي ديگر بيان كرده است.
آن حضرت ميفرمايد كه ممكن است كه ظالم غاصبي، روشي درست در پيش بگيرد و با بردباري و حلم برخورد كند و از خشونت و تندي پرهيز كند وهمين باعث شود كه ظلم و ستم او ناديده گرفته شود.
اما در سوي ديگر ممكن است كسي موضع حقي داشته باشد و از #حق دفاع كند، اما روش و شيوهاي نامناسب در پيش بگيرد و سفيهانه و نابخردانه برخورد كند و همين روش نادرست او به موضع حق او نيز لطمه بزند و باعث شود كه ديگران به حقانيت موضعش توجه نكنند يا آن را باطل بينگارند.
▪▪اما بايد با كمال تأسف بيان كنيم كه اگر مطلوب متون ديني ما چنين چيزي است،
👈جامعه ما نياز به #تحولي عظيم و عميق دارد. حتي #ادبيات_عالمان بزرگ ما نياز به اصلاحات جدي دارد. هرگز اين زيبنده نيست كه يك عالم طراز اول شيعه درباره سران اديان یا مذاهب ديگر الفاظ زشت و درشت به كار برد.
♦️♦️به كار بردن الفاظ نادرست در ميان #ائمه_جمعه و #خطبا و واعظان به امري متعارف تبديل شده است.
عالمان دين بايد در مقابل كساني كه مدعي ارائه و تبليغ مذهب و دفاع از آن هتسند ولي #روشي_نفرتانگيز در پيش گرفتهاند موضع بگيرند.
🔻به هر حال #حركات و #سخنان_نادرست و #برخوردهاي_ناشايست هر چند در #دفاع_از_دين و حقيقت و معنويت صورت گيرد، قطعا #زيانبار است و به اين امر لطمه ميزند.
👈بيان #دين و #معنويت و تبليغ آن و #دفاع از آن حتما بايد با #روشي_درست و #پسنديده صورت گيرد و روشهاي نادرست و نابخردانه غير از زيان و ضرر چيز ديگري در پي ندارد.
بهترين تبليغ از دين اين است كه ما با اعمال و #اخلاق_نيكوي خود جهانيان و نيز جوانان خود را جذب كنيم، چرا كه به ما گفته شده است:
🌹«كونوا دعاة الناس بغير السنتكم» مردم را با غير زبانهايتان دعوت كنيد.
🖊دكتر سليماني
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا
🔸كسى كه عزت مى خواهد، پس [بايد آن را از خدا بخواهد، زيرا] همۀ عزت ويژۀ خداست
📗سوره فاطر، آیه ۱۰
@quranpuyan