#زندگي_قرآني
شماره 162:
🌹زیست #مشرکانه و #موحدانه
🥀امام #هادی (ع) در سخنی نوع زندگی #موحدانه و #مشرکانه را نمایان می سازد :
🔻" هر کس از #حسابرسی_خداوند و مؤاخذه دردناک او خود را در #امان ببیند دچار گردن کشی و #تکبر می گردد تا حکم خداوند و دستور نافذش او را فرا گیرد.
🔻🔻و هرکس خدا را با #برهان یافته و او را دریافته باشد , مشکلات و مصیبت های دنیا هر گز او را از راه به در نمی کند , حتی اگر با مقراض ریز ریز گردد."
📚(تحف العقول, کوتاه سخنان امام هادی,,ع,, )
↩️مطابق این سخن دو گونه زندگی داریم.
در یک گونه از آن #خدا_غایب است و درنتیجه زندگی, متکبرانه و همراه با سرکشی است. در این زندگی نه حقوق خدا رعایت می شود و نه حقوق انسانها, چرا که فرد از حساب سخت خدا غافل است.
↩️اما در زندگی نوع دوم , از آنجا که #خدا_حضور ثابت و جدی دارد , فرد حاضر نیست که از مسیر حق منحرف شود و هیچ هزینه ای ,هر قدر سنگین باشد, نمی تواند او را از حق پرستی باز دارد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟢به كارگيري #روش_درست و #بيان_نيكو در دفاع از #حق و دين
🌴امام #هادي (ع) ميفرمايد:
«ان الظالم الحالم یكاد ان يعفي علي ظلمه بحلمه، و ان المحق السفيه يكاد ان يطفي نور حقه بسفهه؛
همانا ستمكار بردبار چه بسا كه به وسيله حلم و بردبارياش از ستمش گذشت شود،
و كسي كه بر حق است اما #نابخرد است چه بسا كه به واسطه نابخردي و #سفاهت خود نور حق خويش را خاموش كند»
(تحف العقول، كوتاه سخنان امام هادي(ع)).
♦بيان #حق و تبليغ دين و معنويت روشها و #راهكارهاي_خاص خود را دارد،خداوند تعالي در آيهاي شكوهمند به زيبايي هر چه تمامتر بر اين نكته تاكيد ميورزد:
«با حكمت و #اندرز_نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان با شيوهاي كه نيكوتر است مجادله نماي» (نحل/125).
🔸خداوند تعالي در جاي ديگر به انبياي خود موسي و هارون ميگويد:
« به سوي فرعون برويد كه او به سركشي برخاسته، و با او به #نرمي سخن بگوييد، شايد كه پند پذيرد يا بترسد» (طله/42-44).
🌱و باز علت همه موفقيت پيامبرش را #نرمخويي و #خوشرويي و انتخاب روشي مناسب ميشمارد و ميفرمايد:
«پس به بركت رحمت الهي با آنان نرمخو و مهربان شدي، و اگر تند خو و سختدل بودي قطعا از پيرامون تو پراكنده ميشدند» (آل عمران/159).
♦♦ اين پيام واضح و روشن قرآن مجيد است كه هر كس ميخواهد از حق و دين و معنويت دفاع كند موظف است كه از روشي درست استفاده كند والا در واقع به جاي دفاع از آن با آن مبارزه كرده و به آن لطمه زده است.
🌱🌱اين پيام روشن را امام #هادي (ع) در حديث فوق به شكلي ديگر بيان كرده است.
آن حضرت ميفرمايد كه ممكن است كه ظالم غاصبي، روشي درست در پيش بگيرد و با بردباري و حلم برخورد كند و از خشونت و تندي پرهيز كند وهمين باعث شود كه ظلم و ستم او ناديده گرفته شود.
اما در سوي ديگر ممكن است كسي موضع حقي داشته باشد و از #حق دفاع كند، اما روش و شيوهاي نامناسب در پيش بگيرد و سفيهانه و نابخردانه برخورد كند و همين روش نادرست او به موضع حق او نيز لطمه بزند و باعث شود كه ديگران به حقانيت موضعش توجه نكنند يا آن را باطل بينگارند.
▪▪اما بايد با كمال تأسف بيان كنيم كه اگر مطلوب متون ديني ما چنين چيزي است،
👈جامعه ما نياز به #تحولي عظيم و عميق دارد. حتي #ادبيات_عالمان بزرگ ما نياز به اصلاحات جدي دارد. هرگز اين زيبنده نيست كه يك عالم طراز اول شيعه درباره سران اديان یا مذاهب ديگر الفاظ زشت و درشت به كار برد.
♦️♦️به كار بردن الفاظ نادرست در ميان #ائمه_جمعه و #خطبا و واعظان به امري متعارف تبديل شده است.
عالمان دين بايد در مقابل كساني كه مدعي ارائه و تبليغ مذهب و دفاع از آن هتسند ولي #روشي_نفرتانگيز در پيش گرفتهاند موضع بگيرند.
🔻به هر حال #حركات و #سخنان_نادرست و #برخوردهاي_ناشايست هر چند در #دفاع_از_دين و حقيقت و معنويت صورت گيرد، قطعا #زيانبار است و به اين امر لطمه ميزند.
👈بيان #دين و #معنويت و تبليغ آن و #دفاع از آن حتما بايد با #روشي_درست و #پسنديده صورت گيرد و روشهاي نادرست و نابخردانه غير از زيان و ضرر چيز ديگري در پي ندارد.
بهترين تبليغ از دين اين است كه ما با اعمال و #اخلاق_نيكوي خود جهانيان و نيز جوانان خود را جذب كنيم، چرا كه به ما گفته شده است:
🌹«كونوا دعاة الناس بغير السنتكم» مردم را با غير زبانهايتان دعوت كنيد.
🖊دكتر سليماني
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا
🔸كسى كه عزت مى خواهد، پس [بايد آن را از خدا بخواهد، زيرا] همۀ عزت ويژۀ خداست
📗سوره فاطر، آیه ۱۰
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شعراء آیات 1 تا 19
📄#صفحه_367
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
367-shoara-ar-dabagh.mp3
609.8K
هدایت شده از قران پویان
4_6023883067922320387.m4a
5.07M
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_367
❇️#ايمان بايد #اختياری و #انتخابی باشد نه اجباری
💠إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ (۴/شعراء)
🌱اگر بخواهيم معجزهای از آسمان بر آنان فروآوريم، تا در برابر آن، گردنهايشان خاضع گردد (وبا اكراه واجبار مؤمن شوند، امّا سنّت الهی چنين نيست).
🔹در ادامه گفتار خطاب به پیامبر می فرماید، اینکه تو از بابت ایمان نیاوردن آنهااندوهناک باشی صحیح نیست ، چون ما اگر می خواستیم قادر بودیم تا معجزه و نشانه ای از آسمان نازل کنیم که ایشان را خاضع و مجبور به قبول دعوت تو نماید، خضوعی که گردنهایشان در برابر آن آیت به زیر افتاده و ناگزیر از ایمان شوند، و رؤسا وسردمداران یا جماعات ، آنها همگی در برابر حق تسلیم شوند اما هیچ فضیلتی درایمان اضطراری و اجباری وجود ندارد و به همین دلیل هم ما چنین آیتی را نازل نمی کنیم .
🔹سنّت و قانون خداوند، اختيار و مهلت دادن به مردم است. «إِنْ نَشَأْ»
🔹توجّه به قدرت الهی، بهترين وسيله آرامش روح است. لَعَلَّكَ باخِعٌ ... إِنْ نَشَأْ
🔹ايمان بايد اختياری و انتخابی باشد نه اجباری. «فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ»
📚تفاسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_367
❇️#آیات18و19شعراء
💠قالَ أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً وَ لَبِثْتَ فِينا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ (۱۸) وَ فَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ (۱۹/شعراء)
🌱(فرعون) گفت: آيا ما تورا در كودكی نپرورديم و ساليانی از عمرت را در نزد ما نماندی؟ و با اين حال انجامدادی آن كاری را كه انجام دادی (و يكی از افراد ما را با مشت كشتی)، در حالی كه تو از ناسپاسانی.
👈فرعون با دو جمله، نبوّت موسی را زير سؤال برد:
🔸الف: تو نزد ما قاتل هستی و قاتل كه پيامبر نمیشود.
🔸ب: ما تو را بزرگ كرديم، چگونه الطاف ما را كفران و ناسپاسی میكنی، ناسپاس كه پيامبر نمیشود. آيات بعد پاسخ موسی را بيان كرده است.
🔹منّت گذاشتن و به رخ كشيدن، از ويژگیهای مستكبران است. «أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا»
🔹ارادهی الهی، موسی را در دامن فرعون پرورش میدهد. «أَ لَمْ نُرَبِّكَ»
🔹اگر كسی را بزرگ كرديم، يا حرفهای به او آموختيم، يا در امر ازدواج و مسكن و امثال آن به او كمكی كرديم، نبايد با اين دليل و بهانه، سخن حقّ او را نپذيريم. «أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً»
🔹اوليای خدا نمك گير نمیشوند و محيط و جامعه در آنها اثر نمیگذارد. «لَبِثْتَ فِينا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ» (موسی نگفت ما كه مدّتها سر سفرهی فرعون بودهايم يا حال كه همه تسليم او هستند و جامعه بر محور او میچرخد، كمی كوتاه بيائيم و سكوت اختيار كنيم.)
🔹حقّ نان و نمك آن نيست كه صاحب حقّ را به حال خود رها كنيم و اشتباهات او را هم بپذيريم. (حضرت موسی نان و نمك فرعون را خورده بود، ولی او را به حال خود رها نكرد.) نُرَبِّكَ فِينا ... لَبِثْتَ فِينا
🔹به توقّعات نابجای مستكبران اعتنا نكنيم. ناسپاسی در برابر مستكبر، بد نيست. «وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan