eitaa logo
قران پویان
483 دنبال‌کننده
6هزار عکس
703 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره 169 سوره صفحه_65 🔻نكاتی از 🟧قسمت چهارم : و عامل جلب مختلف 💠بَلى‌ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِينَ‌ «125» ال عمران البتّه اگر صبر ومقاومت كنيد وپرهيزگارى نماييد (گرچه) دشمنان با خشم و خروش بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته مخصوص مدد مى‌رساند. ↩️در آيه‌ى قبل، سخن از نزول سه امدادرسان بود و در اين آيه، سخن از پنج هزار فرشته‌ى مخصوص، در صورتِ صبر و تقواى رزمندگان است. ذكر تعداد فرشتگان، نشان مى‌دهد كه قدرت آنان محدود است. همان گونه كه از كلمه‌ى «مُنزَلين» فهميده مى‌شود كه فرشتگان تحت امر خدا هستند و از پيش خود كارى انجام نمى‌دهند. و از كلمه «مُسَوّمِين» استفاده مى‌شود كه فرشتگان امدادى، نيروهاى ويژه‌اى هستند. چنانكه امام زين‌العابدين عليه السلام در سلام خود به فرشتگان، براى هر دسته از فرشتگان، مأموريّت خاصّى را بيان مى‌كند. ↩️در آية قبل از «الْمَلآئِكَهِ مُنزَلِين» نام برد و در اين آيه از «الْمَلآئِكَهِ مُسَوِّمِينَ». در آية 9 انفال (8:9) نيز از «الْمَلَائِكَهِ مُرْدِفِينَ» ياد شده است. هر كدام از اين اوصاف نمايانگر حالتي از چنان امدادي است؛ مُنزَلِين گويا دلالت بر نزول در زمينة روحي و آمادگي و استعداد مجاهدان مي‌كند. مُسَوِّمِينَ را نشان‌گذار ناميده‌اند! تعبير مُرْدِفِينَ احتمالاً دلالت بر رديف و پي در پي بودن آن امداد و سلسله مراتب آن متناسب با آمادگي گيرنده امداد مي‌كند. ↩️ ، عامل نزول فرشتگان وامدادهاى غيبى است. «إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا ... يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ» 💫 ، اختصاص به زمان پيامبر ندارد. «إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا ... يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ» ⬅️ هرچه هجوم دشمن بر شديد باشد، خداوند نيز برامدادهاى خود مى‌افزايد. «يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ ... بِخَمْسَةِ آلافٍ» 📚تفسير نور و بازرگان ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴 امروز دنیا، عدم توجه به و حقوق اپوزیسیون است. 🟡ا گر از من بپرسند در تاریخ چهارده قرن ادبیات اسلامی، چه کتابی معرف اسلامی است می‌گویم ؛ 👈وقتی نهج‌البلاغه را باز می‌کنیم در عین حال که او فرمانروا است و حکومت دارد (نامه مالک اشتر نمونه این عدل است) اما بین زهد و حاکمیت را جمع کرده است. او زهدش را درون حکومت و فرمانروایی اش نشان می‌دهد و این رویکردی است که خلاف مکتب‌های اخلاق سیاست است. از چنین شخصیتی که دارای صفات متضاد است چنین کتابی بیرون آمده است. همه چیز در این کتاب هست. حال چه کسی می ‌تواند این اثر را شرح کند؟ چه کسی سزاوار است این کتاب با این همه مطالب مختلف را شرح کند؟ ما فرزند حوزه هستیم و افراد را می‌شناسیم. تعدادی از افراد متخصص در یک رشته هستند و تقوای آنان این اقتضا را دارد که مخالف علوم دیگر نباشند و حداقل به رشته‌هایی که نمی‌دانند حمله نکنند، البته همه اینگونه نیستند و عده‌ای چنان متخصص در یک رشته می‌شوند که به رشته‌های دیگر حمله و رشته‌های دیگر را سرکوب می‌کنند. 🔖اگر از من بپرسند در تاریخ چهارده قرن ادبیات اسلامی، چه کتابی معرف حقوق عمومی اسلامی است می‌گویم نهج‌البلاغه؛ آنجا که به عنوان یک حاکم می‌گوید از من انتقاد کنید و حق انتقاد دارید. در کدام کتاب بهتر از نهج‌البلاغه حقوق اپوزیسیون محترم شمرده شده است؟ درد بی درمان امروز دنیا عدم توجه به حقوق اقلیت و حقوق اپوزیسیون است؛ دم از دموکراسی و احترام به حقوق اکثریت می‌زنند در حالی که دموکراسی احترام به حق اقلیت است چون اکثریت که قدرت را دارد و این در نهج‌البلاغه شکوفا شده است که حقوقی از این دست چگونه باید رعایت شود و اگر یک فقیه ذیل این حرف‌ها حرف بزند فقیهانه و خواندنی می‌شود. 🔖فقیهانه سخن گفتن را ذیل می‌بینیم. حقوق خوارج و کسانی که مسلحانه قیام کرده‌اند و برخورد مولا(ع) با خوارج یکی از زیباترین مواردی که در نهج‌البلاغه آمده است. حقوق بشر که حضرت به والی‌اش می‌فرماید، یازده قرن قبل از اعلامیه در نهج البلاغه آمده است. در قرن حاضر پس از جنگ جهانی بود که اعلامیه حقوق بشر را نوشتند و مهم‌ترین اصل آن را نیز برابری انسان‌ها قرار دادند؛ بنابراین چنین عباراتی را حتما باید یک حکیم شرح کند. کجا هستند کسانی که ضدفلسفه هستند و بتوانند این عبارت نهج‌البلاغه را معنا کنند؟ 🎙آیت الله سيد مصطفي محقق داماد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ‌ ای صاحب جلالت و بزرگواری ✨یا ذَاالنَّعْماَّءِ وَالْجُودِ‌ ای صاحب نعمت و جود ✨یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ ای صاحب بخشش و عطا حَرِّمْ شَیْبَتی عَلَی النّارِ‌ حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ بخشی از دعای ماه رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 160 تا 183 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5774083754192541498
1.77M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️عواقب شوم 💠أَ تَأْتُونَ الذُّكْرانَ مِنَ الْعالَمِينَ (۱۶۵) وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُونَ (۱۶۶/شعراء) 🌱آیا از میان مردم، سراغ مردان می‌روید؟؛ (۱۶۵) و همسرانتان را که پروردگارتان برایتان آفریده است، رها می‌کنید؟ آری؛ شما افرادی تجاوزکارید.» (۱۶۶) شعراء [۱۶۵-۱۶۶] 🔹فلسفه تحريم مردان بر مردان و زنان بر زنان اين است كه اين امر بر خلاف طبيعتی است كه خداوند برای زن و مرد قرار داده (و مخالفت با اين ساختمان فطری و طبيعی، سبب انحراف روح و جسم انسان خواهد شد) و به خاطر اين است كه اگر مردان و زنان همجنس‌گرا شوند، نسل بشر قطع می‌گردد، و تدبير زندگی اجتماعی به فساد می‌گرايد، و دنيا به ويرانی می‌كشد. 🔹‏اين مساله تا به آنجا از ديدگاه اسلام زشت و ننگين است كه در ابواب حدود اسلامی حد آن بدون شك اعدام شمرده شده است، و حتی برای كسانی كه مراحل پائين‌تر همجنس‌گرايی را انجام می‌دهند مجازاتهای شديدی ذكر شده، از جمله در حديثی از پيامبر اسلام ص می‌خوانيم: ‏من قبل غلاما من شهوة ألجمه اللَّه يوم القيامة بلجام من نار: ‏" كسی كه پسری را از روی شهوت ببوسد خداوند در روز قيامت لجامی از آتش بر دهان او می‌زند"! ‏مجازات كسی كه مرتكب چنين عملی شود از سی تا ۹۹ تازيانه ذكر شده است. 🔹‏به هر حال شك نيست كه انحراف جنسی از خطرناكترين انحرافاتی است كه ممكن است در جوامع انسانی پيدا شود، چرا كه سايه شوم خود را بر همه مسائل اخلاقی می‌افكند و انسان را به انحراف عاطفی می‌كشاند (در اين زمينه بحث مشروحی در جلد ۹ صفحه ۱۹۴ به بعد ذيل آيه ۸۱ سوره هود آورده‌ايم). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، حرام و مراعات واجب است 💠‏أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ (۱۸۱) وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ (۱۸۲) وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ (۱۸۳/شعراء) 🌱‏حقّ پيمانه را ادا كنيد و از كم فروشان نباشيد. و با ترازوی درست بسنجيد. ‏و اجناس مردم را كم ندهيد و در زمين به فساد و تبهكاری نكوشيد. 🔹‏كم‌فروشی، يكی از منكرات بزرگ اقتصادی است كه همه آفات لقمه حرام را به دنبال دارد. كم‌فروشی، تنها در داد و ستد نيست، بلكه ممكن است افرادی در تدريس، طبابت، نظارت، مهندسی و شئون ديگر زندگی نيز كم‌فروشی كنند و چنان كه بايد حقّ ديگران را ادا نكنند. ‏🔹پيمانه و ترازو، سابقه و تاريخی بس طولانی دارد. «أَوْفُوا الْكَيْلَ» ‏🔹كم فروشی، حرام و مراعات حقّ الناس واجب است. أَوْفُوا الْكَيْلَ‌ ... 🔹انبيا، بر سلامت نظام اقتصادی جامعه نظارت داشتند. «أَوْفُوا الْكَيْلَ» ‏🔹اديان آسمانی بر عدالت اجتماعی و اقتصادی تأكيد دارند. «أَوْفُوا- وَ زِنُوا» ‏🔹ميزان سنجش در هر امری بايد عادلانه و درست باشد. «بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ» ‏🔹مراعات حقوق همه‌ی انسان‌ها لازم است، نه تنها مؤمنين. «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ» ‏🔹كم‌فروشی، در هر چيزی ممنوع است و مخصوص پيمانه و ترازو نيست. ‏«لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ» ‏🔹كم‌فروشی، نوعی فساد است و كسانی كه به جامعه ضربه‌ی اقتصادی می‌زنند مفسد فی الارض هستند. زيرا نابسامانی‌های اقتصادی، سرچشمه‌ی از هم پاشيدگی نظام اجتماعی است. «لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ» ‏🔹شناخت انحرافات موجود در جامعه، گام اوّل در اصلاح جامعه است. 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan