eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅قابل توجه علاقه مندان به مفاهيم قران و مربیان و شرکت کنندگان در جلسات و کلاسهای و قران در ماه مبارک 💢پیرو استقبال مخاطبان گرامی در ماه های رمضان سالهای پیش و نیز قرار گیری تالار گفتگوهای قرآن پویان در نتیجه جستجوی "نکات هر جزء قرآن" در 👈👈 کتاب « پيامهايي از 30 قران» را از طرق زير ميتوانيد تهيه كنيد: 1-خريد نسخه چاپي كتاب :تماس با جناب آقاي ملك پور مولف محترم كتاب با شماره تلفن 09144111560 2-دانلود فايل ديجيتال كتاب از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14931 🔰🔰شايان ذكر است این کتاب ،حاوی نکات و پیام های خلاصه هر جزء قران کریم است که در ماه رمضان سنوات قبل در تالار و کانال ارسال شده و هم اکنون در قالب این کتاب به ترتیب از جزء یک تا جزء سی ام قران جمعا در 235 صفحه و قطع رقعی منتشر شده است. بیان برخی نکات مهم اجتماعی،اخلاقی و اعتقادی هر جزء قران به زبانی ساده (هر جزء در کمتر از ده صفحه) باعث شده تا این کتاب دیدی کلی از پیام ها و مفاهیم موجود در این کتاب آسمانی به مخاطبان عمومی ارایه دهد. https://t.me/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #بيست‌و‌پنجم تمرین شانزده #تکبر ◀️ پیامبر صلی الله علیه واله فرمود: 🔶 «اذا رأیتم المتواضعون من امتی فتواضعو لهم و اذا رأیتم المتکبرین من امتی فتکبروا علیهم فان ذلک لهم مذلة و صغاء» 🔶هرگاه #متواضعان امت مرا دیدید در مقابلشان #تواضع کنید و زمانی که با #متکبران برخورد کردید بر آنها #تکبر کنید که این رفتار موجب ذلت و خواری #متکبران می شود . 📚الکافی: باب فخر وکبر 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌸🌸 به نام خدا 🌸🌸 ارسال پستهاي روزانه كانالِ قرآن‌پويان در ماه مبارك شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ خرمشاهی: [ايام روزه] ماه است كه قرآن در آن نازل شده است كه راهنماى مردم است و آيات روشنگرى شامل رهنمودها و جداكننده حق از باطل در بردارد، بقره/185 ✳️✳️ با تبريك فرارسيدن ماه مبارك رمضان،بهار قرآن برنامه زماني ارسال روزانه پستهاي ماه مبارک رمضان در كانال قرآن پويان را باطلاع مخاطبان عزيز ميرساند: 1️⃣ بعد از اذان صبح ماه مبارك رمضان و و از مربوط به آن روز 2️⃣ ساعت ۱۱: :ادامه تدبر در سوره‌ها به ترتيبِ نزول 3️⃣ساعت14: : تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی 4️⃣ ساعت18: و در قرآن و روايات 5️⃣ساعت22: شبانگاهي لطفا برای اطلاع علاقه مندان، نمایید. https://t.me/quranpuyan
♦️ از 🍀 و در قرآن و روايات: ✅ و چیست؟ ایات سوره بقره بشرح زیر است: 👇👇 أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۸۴﴾  فولادوند: [روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هر كس از شما بيمار يا در باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد] و بر كسانى كه [روزه] طاقت فرساست كفاره اى است كه خوراك دادن به بينوايى است و هر كس به ميل خود بيشتر نيكى كند پس آن براى او بهتر است و اگر بدانيد روزه گرفتن براى شما بهتر است مکارم: چند روز معدودي را (بايد روزه بداريد) و كساني كه از شما بيمار يا مسافر باشند روزهاي ديگري را (بجاي آن روزه بگيرند) و بر كساني كه قدرت انجام آن را ندارند (همچون بيماران مزمن و پيرمردان و پيره زنان) لازم است كفاره بدهند، مسكيني را اطعام كنند، و كسي كه كار خير را پذيرا شود براي او بهتر است،  و روزه داشتن براي شما بهتر است اگر بدانيد. شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ  يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۱۸۵﴾  فولادوند: ماه [همان ماه] است كه در آن فرو فرستاده شده است [كتابى ] كه مردم را راهبر و [متضمن] دلايل آشكار هدايت و [ميزان]  تشخيص حق از باطل است پس هر كس از شما اين ماه را درك كند بايد آن را روزه بدارد و كسى كه بيمار يا در سفر است [بايد به شماره آن] تعدادى از روزهاى ديگر  [را بدارد] خدا براى شما آسانى مىخواهد و براى شما دشوارى نمىخواهد تا شماره [مقرر] را تكميل كنيد و خدا را به پاس آنكه رهنمونيتان كرده است به بزرگى بستاييد و باشد كه شكرگزارى كنيد مکارم: (آن چند روز معدود) ماه رمضان است كه قرآن براي راهنمائي مردم و نشانه هاي هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن نازل شده،  پس آنكس كه در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنكس كه بيمار يا در سفر باشد روزهاي ديگري را بجاي آن روزه بگيرد، خداوند راحتي شما را ميخواهد نه زحمت، هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد، و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده بزرگ بشمريد و شايد شكرگذاري كنيد http://yon.ir/Qp86 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
«فَرَضَ اللهُ الصِّیَامَ ابتِلَاءً لِإِخلَاصِ الخَلقِ .» خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص آفریدگان آزموده گردد . " نهج البلاغه ، حکمت ۲۵۲ " ✨حلول ماه رمضان ، بهار قرآن ، مبارک باد✨ @quranpuyan
شب اول رمضان بر شما مبارک از جمله اداب این شب ان است که: زمانی که ماه مبارک رمضان مشاهده شد رو به قبله كند و دستها را به آسمان بلند كند و خطاب كند هلال را و بگويد: 《رَبّى وَرَبُّكَ اللّهُ رَبُّ الْعالَمينَ اَللّهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَيْنا بِالاْمْن پروردگار من و پروردگار تو خدا پروردگار جهانيان است خدايا اين ماه را بر ما نو كن با امنيت وَالاِْيمانِ وَالسَّلامَةِ وَالاِْسْلامِ وَالْمُسارَعَةِ اِلى ما تُحِبُّ وَتَرْضى و ايمان و سلامتى و اسلام و پيشى گرفتن بدانچه تو دوست دارى و خوشنود شوى اَللّهُمَّ بارِكَ لَنا فى شَهْرِنا هذا وَارْزُقْنا خَيْرَهُ وَعَوْنَهُ خدايا بركت ده به ما در اين ماه و خير و خوبى و كمك آن را روزى ما كن وَاصْرِفْ عَنّا ضُرَّهُ وَشَرَّهُ وَبَلاَّئَهُ وَ فِتْنَتَهُ و بگردان از ما زيان اين ماه و شر و بلا و فتنه اش را https://telegram.me/quranpuyan
✨💠 روز ماه رمضان💠✨ « اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین. » 🔸خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار بده 🔹واقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما 🔸ومرا از خواب غافلان "از یاد تو " هوشیار وبیدار ساز 🔹و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان 🔸و از زشتی هایم عفو فرما ای عفو کننده از گنهکاران https://eitaa.com/quranpuyan
⭕️ و از هر جزء قران کریم ✅ روز اول رمضان:جزء 🔶پنج ویژگی نجات‌بخش در 🔹فراز اول: ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ(۴-۱ بقره) تنها هستند که از قرآن بهره می برند در آیه دوم سوره بقره، خداوند متعال قرآن را مایه هدایت متقین معرفی می کند ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ با اینکه این کتاب برای هدایت تمام انسانها نازل شده است؛ اما چون تنها متقین هستند که به رهنمودهای آن گوش می دهند و از آن بهره می برند؛ پس صحیح آن است که بگوییم: قرآن تنها همین گروه را هدایت می کند و دیگران چون گوش و چشم به روی قرآن بسته اند، بهره ای از هدایتگری آن نمی برند و حتی در مواردی زیان هم می بینند. پنج ویژگی نجات بخش در آنچه باعث می شود تا متقین از قرآن بهره مند شوند پنج خصلت است که آنها با تکیه بر فطرت پاک خدادی صاحب آن شده اند آن پنج خصلت عبارتند از: به نادیدنی هایی که وحی از آن خبر می دهد ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ)، داشتن ارتباط با خدا (یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ)، بی هیچ چشمداشتی از هر آنچه که خدا روزی آنها کرده است به دیگران انفاق می کنند (ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ)، به آنچه که بر تو و پیامبران پیش از تو وحی کردیم ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ) و به جهان پس از مرگ، ایمان دارند و هرگز آن را فراموش نمی کنند (بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ) 🔹فراز دوم: وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ (۴۵- بقره) در سختی ها و مشکلات زندگی از و نماز مدد بگیرید استعانت یعنى کمک خواستن و این وقتى است كه انسان به تنهایى نتواند مشکلی را كه پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود: اِسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ؛ در سختی ها و مشکلات خود از صبر و نماز كمك بگیرید که این دو، بهترین وسیله براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثه عظیمى آن را كوچك و ناچیز ساخته و نماز هم كه توجه به خدا و پناه بردن به اوست، روح ایمان را زنده مىسازد و به آدمى مىفهماند كه به جایى تكیه زده كه ویران شدنی و از هم گسستنى نیست. در برخی روایات، روزه به عنوان مصداقی برای صبر معرفی شده است که افراد می توانند برای پیروزی بر مشکلات خود از آن کمک بگیرند. 🔹فراز سوم تقسيم بهشتيان و جهنميان با خداست نه شما بخش مهمی از ایات جزو اول،به بیان رفتار و عقاید یهودیان قدیم و نیز یهودیان مدینه اختصاص دارد بخشی نیز به منازعات بین یهود و نصارا اختصاص دارد.ازجمله ایات ۱۱۱-۱۱۳ ۱۱۱- ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺍﺧﻞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻣﺴﻴﺤﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﺑﮕﻮ: ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﺪ ﺩﻟﻴﻠﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ. ۱۱۲- ﺁﺭﻯ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﻭﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻭ ﭘﻴﺶ ﺧﺪﺍﻯ ﺍﻭﺳﺖ، ﺑﻴﻤﻰ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻧﺸﻮﻧﺪ. ۱۱۳- ﻳﻬﻮﺩﺍﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻳﻬﻮﺩ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﺳﺨﻨﻰ ﻧﻈﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ، ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ سه ﺁﻳﻪ، ﺩﻭ ﺍﺩﻋﺎﻯ ﺑﻴﺠﺎ ﺍﺯ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻳﻜﻰ ﺁﻧﻜﻪ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺑﻬﺸﺖ ﻓﻘﻂ ﻣﺎﻝ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ، ﺩﻳﮕﺮ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻴﺠﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺑﻬﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻛﻠﻰ ﺍﺳﺖ: ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺧﺎﺻﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺧﻮﺍﻩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﻠﻜﻪ ﮔﺬﺭﻧﺎﻣﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﻭ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ ﻳﻜﻰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻬﺮﻩ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻭﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺧﺮﻯ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺭﻭﻯ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺧﺘﻪ ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﭙﺬﻳﺮﺩ. آیه ۱۱۳ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﻳﻬﻮﺩ ﺑﺮ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻭ ﺑﺎﻟﻌﻜﺲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺗﻌﺼﺐ ﻭﻟﺠﺎﺟﺖ ﺑﻬﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﻠﺎﺻﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺑﺮ ﺑﺎﻃﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﺣﻖ ﺍﺳﺖ. ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻳﻬﻮﺩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ، ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﺩ ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﻮﻳﺪ. ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺩﺍﻭﺭﻯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﻋﻤﺪﺍ ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺣﻖ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻴﻔﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﻳﺪ. جهت مطالعه ادامه نکات جزء اول میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postsm6431_nkht-khlydy-z-jz-wl--qrn-khrym.aspx#post6431 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام و تبریک آغاز ماه رمضان با توجه به استقبال برخی مخاطبان جهت قراءت و تدبر قرآن به در ماه مبارك رمضان براي سهولت دوستاني كه ميخواهند قرآن را با اين ترتيب ختم كنند، ٣٠ قسمت تقريبا مساوي تعيين شده كه هر روز، قسمت مربوطه اعلام ميشود قسمت : سوره هاي: توحيد شمس اعلي عصر عاديات تكاثر زلزال قارعه ليل ضحي همزه تين ماعون طارق انفطار قيامت فجر عبس غاشيه نازعات انشقاق مدثر بلد واقعه مرسلات نبا
سلام 🌹🌹با آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ان شالله، قرآن پويان امسال هم در قران در مصلاي تهران خواهد داشت زمان از شنبه 21 ارديبهشت تا 3 خرداد ساعت17-24 دوستاني كه مي توانند در برپايي و اداره غرفه همكاري يا همفكري نمايند لطفا باين گروه ملحق شوند. https://t.me/joinchat/Ap5cqQ-1PGLsxwzjWwt_oA
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در نکات فراز سوم سوره ♻️نکات: 1)یکی ازمزایا و نعمتهایی که خدا برای بهشت بر شمرده و تکرار هم شده،نشنیدن سخنان لغو در آنجاست. در سوره غاشیه "لاتسمع فیها لاغیه " در سوره واقعه "لایسمعون فیها لغوا ولا تاثیما" در سوره نبا "لایسمعون فیها لغوا ولا کذابا" و در سوره طور "لا لغو فیها و لا تاثیم". این تکرار نشانگر ان است که نشنیدن سخنان لغو اولا نعمت بزرگی است که خداوند در سوره های مختلف،انرا همردیف سایر نعمات بهشتی عنوان میکند ثانیا این نعمت بطور کمال و تمام در دنیا یافت نمیشود و در زندگی دنیا بشر همواره رنج شنیدن سخنان کذب و لغو را تحمل میکند. 2)تاثیر متقابل فرد و اطرافیان (اهل) بر همدیگر: در سوره های نازله تا اینجا،چندین بار به اهل و نحوه تعامل افراد بهشتی و جهنمی با اهلشان در دنیا و اخرت اشاره شده است. ابتدا در سوره قیامت آیات 32 و 33: ولکن کذب و تولی ثم ذهب الی اهله یتمطی یعنی این روگردانی و تکذیب پیام حق را دستمایه افتخار و تکبر در میان دوستان و هم کیشان خود قرار میدادند. در سوره مدثر نیز یکی از رفتارهای مجرمین اهل سقر،یاوه سرایی در معیت سایر یاوه سرایان بود. در سوره انشقاق آیات 12 و 13 در مورد اهل آتش میگوید انه کان فی اهله مسرورا انه ظن ان لن یحور  در همین سوره انشقاق این مشخصه را برای اصحاب یمین ،منتهی در بهشت ذکر میکند: و ینقلب الی اهله مسرورا در سوره مطففین نیز در توصیف کافران میفرماید پس از مسخره کردن مومنان در میان اهل خود باین خاطر شادمانی و تکبر داشتند. در سوره طور هم برای اهل اتش و مکذبین، به خوض و یاوه سرایی انها شاره شد که معمولا این کار در میان جمع علاقه مند باین کار انجام میشود.در مورد متقین هم میفرماید چون در دنیا نسبت به اطرافیان خود عنایت داشته اند در بهشت هم خداوند اطرافیان با ایمان شان را به انها ملحق میکند. 3) در آیه 18 عدم دخول متقین به عذاب ،به خداوند نسبت داده شد (در حالیکه جهنم مجرمان جزای اعمال خودشان عنوان شد) در آیه 27 خود متقین هم ورود به بهشت و معذب نشدن در عذاب را منت و نعمت خداوند میدانند. تاکید بر فعل وقی این پیام را دارد که محافظت و نگهداری نفس در دنیا توسط متقین،موجب حفاظت و نگهداری انها از عذاب جهنم توسط خداوند است. 4) رهین بودن هر فرد در برابر اعمال خود،در سوره های مدثر(کل نفس بما کسبت رهینه ) و طور(کل امری بما کسب رهین) ذکر شده است. آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آيا ترتيب سوره‌ها در قران،بدستور پيامبرص بوده است؟ايا مطالعه و تفسير به اشكال دارد؟ بخشي از سخنان استاد بهجت‌پور در عصرانه قران‌پويان با موضوع فوايد فهم تنزيلي قران https://t.me/tanzilapp
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #بيست‌و‌پنجم تمرین شانزده #تکبر ◀️امام علی علیه السلام می فرمایند: 🔶 " ضَعْ فَخْرَکَ وَ احْطُطْ کِبْرَکَ وَ اذْکُرْ قَبْرَکَ" 🔶 #فخر فروشى را بگذار، #کبر خود را فرو ریز، و قبرت را یاد کن. 📗نهج البلاغه حکمت398 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌸🌸 به نام خدا 🌸🌸 ارسال پستهاي روزانه كانالِ قرآن‌پويان در ماه مبارك شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ خرمشاهی: [ايام روزه] ماه است كه قرآن در آن نازل شده است كه راهنماى مردم است و آيات روشنگرى شامل رهنمودها و جداكننده حق از باطل در بردارد، بقره/185 ✳️✳️ با تبريك فرارسيدن ماه مبارك رمضان،بهار قرآن برنامه زماني ارسال روزانه پستهاي ماه مبارک رمضان در كانال قرآن پويان را باطلاع مخاطبان عزيز ميرساند: 1️⃣ بعد از اذان صبح ماه مبارك رمضان و و از مربوط به آن روز 2️⃣ ساعت ۱۱: :ادامه تدبر در سوره‌ها به ترتيبِ نزول 3️⃣ساعت14: : تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی 4️⃣ ساعت18: و در قرآن و روايات 5️⃣ساعت22: شبانگاهي لطفا برای اطلاع علاقه مندان، نمایید. https://t.me/quranpuyan
از 🍀 و در قرآن و روايات: ✅ و چیست؟ خلاصه نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان راجع به ایه 184 بشرح زیر است: ✅1- ایاما معدودات نكره آمدن ايام و اتصاف آن به صفت (معدودات ) براى اين است كه بفهماند تكليف نامبرده ناچيز و بدون مشقت است ، تا به اين وسيله مكلف را در انجام آن دل و جراءت دهد، و از آنجا كه آيه ( شهر رمضان الّذى انزل فيه القرآن ) الخ بيان ايام است ، قهرا مراد از ايام معدودات همان ماه خواهد بود.  🍀2-روزه بر و مريض است ، نه مباح  حرف فاء در ابتداء آيه مى فهماند كه مطلب آيه نتيجه و فرع آيه قبل است ، ، و معناى مجموع آن چنين مى شود: روزه بر شما واجب شده ، و نيز عدد معينى در آن رعايت شده ، و همانطور كه از اصل روزه رفع يد نمى شود، از عدد آن نيز صرفنظر نمى شود. پس اگر در ايام رمضان عارضه اى چون مرض و سفرپيش آيد كه حكم وجوب روزه را در آن ايام معدوده يعنى ايام رمضان بردارد از اين ايام معدوده صرفنظر نمى شود، و بايد به همان عدد در ساير روزها روزه گرفت ، كلمه (مرض ) به معناى خلاف صحت و سلامتى است و كلمه (سفر) از ماده (س - ف - ر) گرفته شده ، كه به معناى كشف است و گويا اينكه فرمود: (او على سفر) و مانند كلمه (مريضا) نفرمود (مسافرا)، براى اشاره به اين معنا بوده كه آن مسافرى روزه اش شكسته مى شود كه در حال حاضر مسافر باشد، نه در گذشته ، (مثل كسى كه در سفر ده روز در محلى اقامت كرده است ، كه چنين كسى قبلا مسافر بوده ، و فعلا مقيم است ، و روزه اش صحيح است ) و نه در آينده (مثل كسى كه مى خواهد بعد از ظهر حركت كند كه چنين كسى روزه آن روزش صحيح است ).  بيشتر دانشمندان و علماى اهل سنت گفته اند: از آيه : ( فمن كان منكم مريضا او على سفر فعدة من ايام اخر) ، استفاده مى شود كه مسافر مى تواند نگيرد، نه اينكه روزه گرفتن برايش حرام است ، پس ‍ و مسافر، هم مى توانند روزه بگيرند، و هم اينكه افطار و به همان عدد از روزهاى ديگر سال روزه بگيرند. ليكن اين حرف صحيح نيست ، زيرا گفتيم ظاهر جمله : (فعدة من ايام اخر) (كسى كه مريض و مسافر باشد بايد چند روزى در ايام ديگر سال روزه بگيرد) عزيمت است ، نه رخصت ، يعنى از ظاهر آن بر مى آيد كه مريض و مسافر نبايد در رمضان روزه بگيرند، و اين معنا از ائمه اهل بيت (عليه السلام ) نيز روايت شده ، و مذهب جمعى از صحابه از قبيل عبد الرحمان بن عوف ، و عمر بن خطاب ، و عبد اللّه بن عمر، و ابى هريرة ، و عروة بن زبير، نيز همين است ، پس جمله نامبرده حجتى است عليه علماى نامبرده از اهل سنت  🍀3-فدیه دادن معناى جمله ( و على الذّين يطيقونه ) اين است كه هركس روزه برايش مشقت داشته باشد، و كلمه (فديه ) به معناى بدل و عوض است و در اينجا به معناى عوض مالى است ، كه همان طعام مسكين يعنى سير كردن يك مسكين گرسنه است از غذائى كه خود انسان مى خورد، البته نه آن غذاى ساده اى كه گاهى مى خورد، و نه آن غذاى لذيذى كه باز گاه گاه مى خورد، بلكه از غذاى متوسطى كه غالبا استفاده مى كند، و حكم اين فديه نيز مانند حكم قضاى روزه مريض و مسافر واجب است http://yon.ir/Qp86 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازهایی از 🔶اَللَّهُمَّ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِك وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّك وَ أَیقَنْتُ أَنَّك أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ فِی مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّكالِ وَ النَّقِمَةِ وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِینَ فِی مَوْضِعِ الْكبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ 🔶اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِی فِی دُعَائِك وَ مَسْأَلَتِك فَاسْمَعْ یا سَمِیعُ مِدْحَتِی وَ أَجِبْ یا رَحِیمُ دَعْوَتِی وَ أَقِلْ یا غَفُورُ عَثْرَتِی فَكمْ یا إِلَهِی مِنْ كرْبَةٍ قَدْ فَرَّجْتَهَا وَ هُمُومٍ [غُمُومٍ] قَدْ كشَفْتَهَا وَ عَثْرَةٍ قَدْ أَقَلْتَهَا وَ رَحْمَةٍ قَدْ نَشَرْتَهَا وَ حَلْقَةِ بَلاءٍ قَدْ فَككتَهَا 🔶 الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لَمْ یتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا وَ لَمْ یكنْ لَهُ شَرِیك فِی الْمُلْك وَ لَمْ یكنْ لَهُ وَلِی مِنَ الذُّلِّ وَ كبِّرْهُ تَكبِیرا. 🔸خدایا، من با سپاس تو ستایش را آغاز می‌كنم و تویی كه با كرمت به سوی درستی توجّه دهی، و یقین دارم كه در جای عفو و رحمت مهربانترین مهربانانی. و در جایگاه مجازات و انتقام، سخت‌ترین كیفركننده‌هایی، و در موضع بزرگ‌منشی و عظمت بزرگترین جبّاری، 🔸 خدایا در خواندنت، و در درخواست از حضرتت به من اذن دادی، پس‌ای شنوا بشنو ستودنم را، و‌ ای مهربان اجابت كن دعایم را، و‌ ای آمرزنده بیامرز لغزشم را، ای خدای من چه بسیار سختی‌هایی كه گره گشودی، و اندوه‌ها كه برطرف كردی، و لغزشها كه آمرزیدی، و رحمت كه گستردی، و زنجیر بلا كه باز كردی 🔸، سپاس خدای را كه همسر و فرزندی برنگرفته، و در فرمانروایی شریكی برایش نیست، و سرپرستی از روی ناتوانی نداشته است، و او را بزرگ شمار بسیار بزرگ 💢💢💢 https://eitaa.com/quranpuyan
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ 🔹وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ 🔹ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین. 🔸خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت 🔸وبرکنارم دار در آن از خشم وانتقامت 🔸وتوفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان. https://eitaa.com/quranpuyan
به نام خدا 💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دوم رمضان: جزء جزء دوم قران کریم از ایه ۱۴۲ سوره بقره تا آیه ۲۵۲ این سوره را در برمی گیرد.ابتدا ادامه رفتار و عقاید یهودیان ذکر شده،سپس به موضوع تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به کعبه و واکنش های اهل کتاب پرداخته و در ادامه بسیاری از احکام تشریع شده است. 🔶 ، ، 🔹فراز اول: فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (۱۴۸- بقره) توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس . حرکت ، همان عمل کردن به کارهای خیر است که تمام عبادت‌های مستحب و واجب را در بر می‌گیرد و متصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل می‌شود. سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود. امام باقر علیه‌السلام مرتب سفارش می‌کردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَحْدُثُ» هنگامی که تصمیم به کار خیری گرفتی فوراً آن را انجام بده و آن را به بعد موکول نکن؛ چون نمی‌دانی بعد چه می‌شود. 🔶 آنچه که ما با آن می‌شویم؟ 🔹فراز دوم: وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَ‌ْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(۱۵۵- بقره) جهان، صحنه الهی است. کسی وارد بهشت نمی‌شود مگر آنکه با موفقیت این آزمون‌ها را که پیشینیان هم به آن آزموده شدند یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و سربلند بیرون آید. در همین سوره می‌خوانیم: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتهُْمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ (۲۱۴- بقره) آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید بی آنکه حوادثی همچون حوادث سخت گذشتگان به شما برسد؟ همان‌ها که شدائد و زیان‌های فراوان به آن‌ها رسید. 🔶 که کورکورانه تکرار می‌شود 🔹فراز سوم: وَ إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ ءَابَاءَنَا أَ وَ لَوْ کاَنَ ءَابَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیًْا وَ لَا یَهْتَدُونَ(۱۷۰- بقره) این آیه، رفتار کسانی که کورکورانه از سنت گذشتگان خود پیروی می‌کنند را خطایی بس بزرگ می شمارد و برای بیدار کردن وجدان خفته آن‌ها چنین می‌گوید: اگر نیاکان آن‌ها دانشمندان صاحب نظر و افراد هدایت یافته‌ای بودند جای این بود که از آن‌ها تبعیت شود؛ اما وقتی آن‌ها مردمی نادان و بی سواد و موهوم‌پرست بودند پیروی آن‌ها چه معنایی خواهد داشت؟ آیا این کار، مصداق تقلید جاهل از جاهل نیست؟! 🔶اختلافهاى دينى و انحرافها، معلول انحراف 🔹فراز چهارم:إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ کسانى که دلایل روشن، و هدایتى را که نازل کرده ایم، پس از آن که آن را در کتاب (آسمانى آنها) براى مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مى کند; و همه لعن کنندگان نیز، آنها را لعن مى کنند إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۙ أُولَٰئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ کسانى که آیات کتاب آسمانى را که خدا نازل کرده کتمان مى کنند; و آن را به بهاى کمى مى فروشند، آنها در درونشان جز آتش چیزى نمى خورند; و خداوند، روز قیامت، با آنها سخن نمى گوید; و آنان را پاکیزه نمى سازد; و براى آنها عذاب دردناکى است. ۱۷۴ تفسیر المیزان :"این ایه به همراه ایه ۲۱۳ مى فهماند اختلاف در مطالب كتاب ، ناشى از ستمگرى علمائى بود كه حامل علم بآن كتاب بودند. پس اختلافهاى دينى و انحراف از جاده صواب ، معلول ستمكارى علماء بوده كه مطالب كتاب را براى مردم نگفتند و يا اگر گفتند، تاءويلش كردند و يا در آن دست انداخته تحريفش نمودند" 🔶تقوا مهم‌ترین اثر و شاخص قبولی روزه 🔹فراز پنجم: یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلیَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(۱۸۳- بقره) بنا بر نظر علامه طباطبایی (ره) این آیه مقدمه ایست برای اعلام حکم وجوب که در دو آیه بعد می‌آید. آنچه در این آیه آمده و از اهمیت بالایی هم برخوردار است بیان اثر روزه است. جهت مطالعه ادامه نكات جزء دوم به لينك زير مراجعه نماييد:👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst212_nkht-khlydy-z-jz-dwm-qrn-khrym.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام و تبریک آغاز ماه رمضان با توجه به استقبال برخی مخاطبان جهت قراءت و تدبر قرآن به در ماه مبارك رمضان براي سهولت دوستاني كه ميخواهند قرآن را با اين ترتيب ختم كنند، ٣٠ قسمت تقريبا مساوي تعيين شده كه هر روز، قسمت مربوطه اعلام ميشود قسمت سوره هاي: معارج تا علق در فهرست اپلیکیشن تنزیل نصب رایگان تنزیل از لینک زیر https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
هدایت شده از قران پویان
✅✅قابل توجه علاقه مندان به مفاهيم قران و مربیان و شرکت کنندگان در جلسات و کلاسهای و قران در ماه مبارک 💢پیرو استقبال مخاطبان گرامی در ماه های رمضان سالهای پیش و نیز قرار گیری تالار گفتگوهای قرآن پویان در نتیجه جستجوی "نکات هر جزء قرآن" در 👈👈 کتاب « پيامهايي از 30 قران» را از طرق زير ميتوانيد تهيه كنيد: 1-خريد نسخه چاپي كتاب :تماس با جناب آقاي ملك پور مولف محترم كتاب با شماره تلفن 09144111560 2-دانلود فايل ديجيتال كتاب از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14931 🔰🔰شايان ذكر است این کتاب ،حاوی نکات و پیام های خلاصه هر جزء قران کریم است که در ماه رمضان سنوات قبل در تالار و کانال ارسال شده و هم اکنون در قالب این کتاب به ترتیب از جزء یک تا جزء سی ام قران جمعا در 235 صفحه و قطع رقعی منتشر شده است. بیان برخی نکات مهم اجتماعی،اخلاقی و اعتقادی هر جزء قران به زبانی ساده (هر جزء در کمتر از ده صفحه) باعث شده تا این کتاب دیدی کلی از پیام ها و مفاهیم موجود در این کتاب آسمانی به مخاطبان عمومی ارایه دهد. https://t.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر فراز چهارم سوره فَذَكِّرْ فَمَا أَنتَ بِنِعْمَتِ رَبِّكَ بِكَاهِنٍ وَلَا مَجْنُونٍ {29} پس تذکر بده كه تو به لطف پروردگارت نه كاهنى و نه ديوانه   أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ {30} يا مى گويند شاعرى است كه انتظار مرگش را مى بريم [و چشم به راه بد زمانه بر اوييم] قُلْ تَرَبَّصُوا فَإِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُتَرَبِّصِينَ {31} بگو منتظر باشيد كه من [نيز] با شما از منتظرانم  أَمْ تَأْمُرُهُمْ أَحْلَامُهُم بِهَذَا أَمْ هُمْ قَوْمٌ طَاغُونَ {32} آيا پندارهايشان آنان را به اين [موضعگيرى] وا مى دارد يا [نه] آنها مردمى سركشند  أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ {33} يا مى گويند آن را بربافته [نه] بلكه باور ندارند  فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ {34} پس اگر راست مى گويند سخنى مثل آن بياورند   أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ {35} آيا از هيچ خلق شده اند يا آنكه خودشان خالق [خود] هستند   أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ {36} آيا آسمانها و زمين را [آنان] خلق كرده اند [نه] بلكه يقين ندارند  أَمْ عِندَهُمْ خَزَائِنُ رَبِّكَ أَمْ هُمُ الْمُصَيْطِرُونَ {37} آيا ذخاير پروردگار تو پيش آنهاست يا ايشان تسلط [تام] دارند أَمْ لَهُمْ سُلَّمٌ يَسْتَمِعُونَ فِيهِ فَلْيَأْتِ مُسْتَمِعُهُم بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ {38} آيا نردبان (ابزار)ی دارند كه (اخبار غیب و آسمان را)بشنوند پس بايد شنونده آنان برهانى آشكار بياورد  أَمْ لَهُ الْبَنَاتُ وَلَكُمُ الْبَنُونَ {39} آيا خدا را دختران است و شما را پسران (کنایه از تفکر غلط کافران،که چیزهای ناپسندشان را به خدانسبت میدادند و پدیده های باارزش را به خود) أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ {40} آيا از آنها مزدى مطالبه مى كنى و [تعهد اداى] تاوان بر آنها سنگین است أَمْ عِندَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ {41} آيا [علم] غيب پيش آنهاست و آنها مى نويسند  أَمْ يُرِيدُونَ كَيْدًا فَالَّذِينَ كَفَرُوا هُمُ الْمَكِيدُونَ {42} يا مىخواهند نيرنگى بزنند و [لى] آنان كه كافر شده اند خود دچار نيرنگ شده اند  أَمْ لَهُمْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ {43} آيا ايشان را جز خدا معبودى است(و ان اله،پیامبر و وحی و سیستم جزایی دیگری دارد؟)منزه است خدا از آنچه [با او] شريك مى گردانند  وَإِن يَرَوْا كِسْفًا مِّنَ السَّمَاء سَاقِطًا يَقُولُوا سَحَابٌ مَّرْكُومٌ {44} و اگر پاره سنگى را در حال سقوط از آسمان ببينند مىگويند ابرى متراكم است (ازشدت لجاجت و عناد) فَذَرْهُمْ حَتَّى يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي فِيهِ يُصْعَقُونَ {45} پس بگذارشان تا به آن روزى كه در آن بيهوش مى افتند برسند  يَوْمَ لَا يُغْنِي عَنْهُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ {46} روزى كه نيرنگشان به هيچوجه به كارشان نيايد و حمايت نيابند  وَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا عَذَابًا دُونَ ذَلِكَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ {47} و در حقيقت غير از اين [مجازات] عذابى [ديگر] براى كسانى كه ظلم كرده اند خواهد بود ولى بيشترشان نمى دانند [كه آن عذاب چيست]  وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ {48} و در برابر دستور پروردگارت شكيبايى پيشه كن كه تو خود در حمايت مايى و هنگامى كه [از خواب] بر مى خيزى (هنگام بیداری)به نيايش پروردگارت تسبيح گوى  وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَإِدْبَارَ النُّجُومِ {49} و [نيز] پاره اى از شب و در فروشدن ستارگان(پیش از صبح) تسبيحگوى او باش  💢عصاره فراز آیات( 48-29): ای پیامبر، مکذبان هیچ حجتی در ادعاهای خود و رد سخنان تو ندارند.با صبوری و بی اعتنایی به کید انها در سایه عنایت خدا،به تذکر و رسالت خود ادامه بده. آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
سلام 🌹🌹با آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ان شالله، قرآن پويان امسال هم در قران در مصلاي تهران خواهد داشت زمان از شنبه 21 ارديبهشت تا 3 خرداد ساعت17-24 دوستاني كه مي توانند در برپايي و اداره غرفه همكاري يا همفكري نمايند لطفا باين گروه ملحق شوند. https://t.me/joinchat/Ap5cqQ-1PGLsxwzjWwt_oA
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شانزدهم 🌹الإمام علیّ علیه السلام: 🔶أبغَضُ العِبادِ إلَی اللّه ِ سبحانه العالِمُ المُتَجَبِّرُ. ♦️♦️منفورترین بندگان نزد خداوند سبحان دانشمند و است. 📗 غرر الحكم: 3164. 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
از 🍀 و در قرآن و روايات: ✅ و چیست؟ نظر آیت اله صادقی تهرانی در خصوص این آیه و روزه مسافر،متفاوت با نظر مشهور مفسرین شیعه است که آنرا ذکر می کنیم: 🍀" فمن كان منكم مريضاً او على سفر"🍀 روزه را بر مريضان و كرده است، كه بايد آن را در روزهايى كه مريض يا مسافر نيستند انجام دهند. البته نه هر مريض و نه هر مسافرى، بلكه مرض و سفرى كه براى گرفتن روزه عسر و ضرر و خطر داشته باشد، به دليل آيه بعدى 🌺" يريد اللَّه بكم اليسر و لا يريد بكم العسر".🌺 طبق اين دو آيه حالت روزه سه گونه است: 1- يسر، 2- اطاقه يعنى حرج و 3- عسر.  يسر به معناى آسانى و راحتى است، و عسر ايجاد خطر و ضرر و آسيب ديدن است، و اطاقه يا حرج ميانگين اين دو به معناى مصرف كردن كل نيروها براى روزه دارى است، بدان گونه كه جاى نفس كشيدن نماند، و گوئى او طوق بر گردن نهاده است،  در حالت يسر واجب است، چه در و چه در حضر، و در حالت عسر حرام، و در اين صورت گرفتن قضاى آن واجب است، چه در سفر و چه در حضر، بنابراين اگر هزاران كيلومتر در حال روزه سفر كند، و يسر و راحتى داشته باشد روزه واجب است و اينجا «على سفر» بعد از «مريضاً» چنانكه اشاره شد مقصود سفرى مرض آور است كه «مريضاً» مرض فعلى و «علی سفر» مرض شأنى در بعشى سفرها است همچون گذشته هاى دور مانند زمان بعثت. در قسم سوم مستحب است، به دليل" فمن تطوع خيراً فهو خير له": كسى كه كار خيرى را با زحمت انجام دهد براى او بهتر است، روزه پر زحمت همان روزه با حرج است، كه كل نيروهاى روزه دار مصرف گردد،" و أن تصوموا خير لكم" كه مخاطب همان" من تطوّع خيراً" مى باشد و اين قاعده در ساير احكام نيز جارى است، و اصولًا روزه دارى براى اصلاح روح و تن مى باشد، كه اگر عسر و حرج نباشد، واجب است. 🖊سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp86 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛